S
Trives best her, vet du Men er da innom andre steder også.Hehe, neida. Men ser deg ikke så ofte andre steder enn her i musikktrådene (av det jeg ser). Ville bare høre om alt sto bra til
Må si meg enig i et par ting, men er ikke like overstrømmende positiv når det gjelder AC/DCs tidligste album. For meg fikk de ikke skikkelig orden på sakene før Powerage. Ikke at de før det var dårlige, men de var ikke så sterke som fansen vil ha det til i mine ører. Back in Black er faktisk bedre enn de som kom før Powerage. Tredje best, for å være presis. Etter Powerage og Highway to Hell. Mutt Lange klarte å ivareta magien fra Highway to Hell på mange måter, selv om den etterhvert svært karismatiske Bon Scott var borte.Hmm, alle Bon Scott skivene holder høy kvalitet, har et mest personlig forhold til High Voltage, da det var den første jeg kjøpte på god gammeldags SVART vinyl. Ellers er Powerage ei fryktelig undervurdert skive, i alle fall var den det før, fryktelig vanskelig å rangere Bon Scott skivene, alle de er jo bedre, enn de med Johnson. Uten å rakke ned på han. De er lettere å rangere, men mange av de er variable kvalitetsmessig, men Back in Black er etter mitt syn den beste med han på vokal.
Tilståelsens time for baluba. Hvordan i helsikke har en baluba blitt som han er? For ukritisk i sorteringen av sopp etter høstens skogsturer? Camping i Slottsparken eller Nygårdsparken som ungdom? Å nei da, det var nok mer tradisjonelt enn som så. Siden tiden har gått og enhver foreldelsesfrist forlengst er passert, så kan jeg for første gang innrømme i full offentlighet hva som foregikk i Casa baluba under oppveksten. Unge baluba hadde tilhold i en kjellerstue med sin hifi og platesamling. I rommet ved siden av kjellerstuen stod nettopp et hjemmebrentapparat.Lovreguleringer
Rekonstruksjon av destillasjonsapparat for å lage juleakevitt (julbrännvin) i Sverige på 1800-tallet. Hjemmebrenning der ble forbudt i 1855.Foto: Julius Ejdestam: De fattigas Sverige / Nordiska muséet
«I forbudets dage i Norge 1925», humoristisk postkort med blant annet kanner for hjemmebrent. I Norge var det brennevinsforbud 1916-1927.Foto: utgiver: Wexahl, Horten / Nasjonalbiblioteket
jadda!
Pyser.Må si meg enig i et par ting, men er ikke like overstrømmende positiv når det gjelder AC/DCs tidligste album. For meg fikk de ikke skikkelig orden på sakene før Powerage. Ikke at de før det var dårlige, men de var ikke så sterke som fansen vil ha det til i mine ører. Back in Black er faktisk bedre enn de som kom før Powerage. Tredje best, for å være presis. Etter Powerage og Highway to Hell. Mutt Lange klarte å ivareta magien fra Highway to Hell på mange måter, selv om den etterhvert svært karismatiske Bon Scott var borte.Hmm, alle Bon Scott skivene holder høy kvalitet, har et mest personlig forhold til High Voltage, da det var den første jeg kjøpte på god gammeldags SVART vinyl. Ellers er Powerage ei fryktelig undervurdert skive, i alle fall var den det før, fryktelig vanskelig å rangere Bon Scott skivene, alle de er jo bedre, enn de med Johnson. Uten å rakke ned på han. De er lettere å rangere, men mange av de er variable kvalitetsmessig, men Back in Black er etter mitt syn den beste med han på vokal.
Tilståelsens time for baluba. Hvordan i helsikke har en baluba blitt som han er? For ukritisk i sorteringen av sopp etter høstens skogsturer? Camping i Slottsparken eller Nygårdsparken som ungdom? Å nei da, det var nok mer tradisjonelt enn som så. Siden tiden har gått og enhver foreldelsesfrist forlengst er passert, så kan jeg for første gang innrømme i full offentlighet hva som foregikk i Casa baluba under oppveksten. Unge baluba hadde tilhold i en kjellerstue med sin hifi og platesamling. I rommet ved siden av kjellerstuen stod nettopp et hjemmebrentapparat.Lovreguleringer
Rekonstruksjon av destillasjonsapparat for å lage juleakevitt (julbrännvin) i Sverige på 1800-tallet. Hjemmebrenning der ble forbudt i 1855.Foto: Julius Ejdestam: De fattigas Sverige / Nordiska muséet
«I forbudets dage i Norge 1925», humoristisk postkort med blant annet kanner for hjemmebrent. I Norge var det brennevinsforbud 1916-1927.Foto: utgiver: Wexahl, Horten / Nasjonalbiblioteket
jadda!
En slu baluba så sitt snitt til å lure til seg deler av produksjonen ved å bytte ut mine foreldres flaske mens de var ute i butikken eller av andre grunner ikke ville innfinne seg i destilleriet i en periode. Etter å ha gjort dette x antall ganger hadde jeg fått meg en halvliter hjemmebrent. Så var det bare å lure seg til kullfilteret etter sengetid i huset for å få det så rent som mulig, men så fryktelig kresen var jeg ikke. Fylla var eneste motiv, ikke finsmaking. Og nettopp denne hjemmebrentbrisen førte til en personlig skade som gjør denne posten til en begivenhet. Det er nemlig slik at i en mild hjemmebrentrus foretok jeg en lite hopp over en gammeldags stråleovn til takten av denne låten. Den gang endte det med at jeg ikke helt vet hva som hendte før jeg plutselig lå med hode og nakke mot døren og et bein som endte ved kneet, og fortsatte ved siden av. Det var altså gått helt ut av ledd, beinet var delt i to. Det traumet det utløste gjorde at jeg ikke har orket å høre denne låten i ettertid, men ditt innlegg inspirerte meg til å vinne over det traumet med å spille den i dag. Så dette er første gang på over 30 år at Owner Of A Lonely Heart blir spilt over et anlegg i Casa baluba.
En liten anekdote som kanskje vil underholde korpsgutter som gamleLars_erik og ottone er en liten hendelse på Haugesund Lufthavn Karmøy i 1985 (tror jeg det var). Det skotske elitebrassbandet CWS Glasgow var venneband med Stangeland Brass, som på den tiden var det ubestridt beste blåserorkesteret på Haugalandet. Vår familie var sterkt involvert, så dette var personlige venner på en måte. Vi står på flyplassen sammen med en mengde andre som har møtt opp for å kjøre musikerne til øvingslokale og de forskjellige hjemmene de skulle overnatte i.
Før CWS Glasgow besøkte Norge samlet hadde John Hudson vært i Kopervik for å ha seminar og spille konsert med Stangeland Brass, så han kjente allerede de fleste involverte. Og bandet har såvidt passert tollerne før dirigent John Hudson får øye på min far i mengden av de ventende. Han lyser opp og peker på min far mens han sier med høy røst "Guys, that's the man who makes the best moonshine in the whole district!". Min fars latter der og da var nok litt nervøs, selv om han forlengst hadde bestukket den sympatiske lensmannsbetjenten som var naboen vår med gratis sprit.
Det bør nevnes at dette var en hobby der stoltheten over å brenne den beste spriten var stor. Det var bare et artig supplement til originalspriten i barskapet, for som skipsoffiser så hadde han råd til polvarer og var i tillegg utenfor landets grenser så ofte at hjemmebrenningen ville vært meningsløs hvis det var av økonomiske årsaker. Apparatet han konstruerte selv lignet faktisk litt på det svenske vi ser på bildet her, men med et mye høyere tårn.
Vel, etter min mening er Highway to Hell den svakeste av Bon Scott skivene, og låta er oppskrytt. Synes vel heller ikke at Mutt Lange er noen legende heller. Det er ingen Brian Johnson skiver som jeg setter veldig høyt, ei heller Back in Black. Synes de første har mest råskap, men Powerage er nok den mest gjennomførte. Og jo, Highway to Hell er selvsagt bra, men
Denne? Som er japansk førstepress for Australia.Vel, etter min mening er Highway to Hell den svakeste av Bon Scott skivene, og låta er oppskrytt. Synes vel heller ikke at Mutt Lange er noen legende heller. Det er ingen Brian Johnson skiver som jeg setter veldig høyt, ei heller Back in Black. Synes de første har mest råskap, men Powerage er nok den mest gjennomførte. Og jo, Highway to Hell er selvsagt bra, men
Så er det store spørsmålet; australsk eller internasjonal versjon av High Voltage? Disse har bare to sammenfallende låter. Jeg har den australske førstpressingen, Japan first press for Australia.
Som gammel mod er jeg nok for sofistikert til å være helt bygdetulling, selv om jeg nok er mer harry i dag en noensinne før. Det gode håndverk betyr noe for meg, både når det kommer til musikk, lyd, mat og drikke. Riktignok har jeg drukket sats i svake øyeblikk i ungdommen, men rosa spy hverken smaker godt eller er særlig estetisk eller velduftende. Kanskje fordi jeg hverken har hår på rygg eller bryst.Må si meg enig i et par ting, men er ikke like overstrømmende positiv når det gjelder AC/DCs tidligste album. For meg fikk de ikke skikkelig orden på sakene før Powerage. Ikke at de før det var dårlige, men de var ikke så sterke som fansen vil ha det til i mine ører. Back in Black er faktisk bedre enn de som kom før Powerage. Tredje best, for å være presis. Etter Powerage og Highway to Hell. Mutt Lange klarte å ivareta magien fra Highway to Hell på mange måter, selv om den etterhvert svært karismatiske Bon Scott var borte.Hmm, alle Bon Scott skivene holder høy kvalitet, har et mest personlig forhold til High Voltage, da det var den første jeg kjøpte på god gammeldags SVART vinyl. Ellers er Powerage ei fryktelig undervurdert skive, i alle fall var den det før, fryktelig vanskelig å rangere Bon Scott skivene, alle de er jo bedre, enn de med Johnson. Uten å rakke ned på han. De er lettere å rangere, men mange av de er variable kvalitetsmessig, men Back in Black er etter mitt syn den beste med han på vokal.
Pyser.Lovreguleringer
En liten anekdote som kanskje vil underholde korpsgutter som gamleLars_erik og ottone er en liten hendelse på Haugesund Lufthavn Karmøy i 1985 (tror jeg det var). Det skotske elitebrassbandet CWS Glasgow var venneband med Stangeland Brass, som på den tiden var det ubestridt beste blåserorkesteret på Haugalandet. Vår familie var sterkt involvert, så dette var personlige venner på en måte. Vi står på flyplassen sammen med en mengde andre som har møtt opp for å kjøre musikerne til øvingslokale og de forskjellige hjemmene de skulle overnatte i.
Før CWS Glasgow besøkte Norge samlet hadde John Hudson vært i Kopervik for å ha seminar og spille konsert med Stangeland Brass, så han kjente allerede de fleste involverte. Og bandet har såvidt passert tollerne før dirigent John Hudson får øye på min far i mengden av de ventende. Han lyser opp og peker på min far mens han sier med høy røst "Guys, that's the man who makes the best moonshine in the whole district!". Min fars latter der og da var nok litt nervøs, selv om han forlengst hadde bestukket den sympatiske lensmannsbetjenten som var naboen vår med gratis sprit.
Det bør nevnes at dette var en hobby der stoltheten over å brenne den beste spriten var stor. Det var bare et artig supplement til originalspriten i barskapet, for som skipsoffiser så hadde han råd til polvarer og var i tillegg utenfor landets grenser så ofte at hjemmebrenningen ville vært meningsløs hvis det var av økonomiske årsaker. Apparatet han konstruerte selv lignet faktisk litt på det svenske vi ser på bildet her, men med et mye høyere tårn.
Vi gutta med hår på ryggen drakk satsen ren og udestillert.
mvh
Jeg skal ikke krangle på dette, for AC/DC har aldri stått mitt hjerte særlig nært. Powerage er kanskje det eneste albumet jeg trekker fram som helhet i dag, mens de øvrige albumene må nøye seg med at jeg fra tid til annen spiller enkeltkutt på fester. Det var nok helst punk og andre beslektede arter utenom metall som opptok meg som ung baluba, og skulle det være metall-orientert så gikk det mer i Led Zeppelin, Sabbath/Ozzy og Iron Maidens første tre album. Paul Di'Anno har forresten vært på besøk hos meg et par ganger, mange år etter han ble erstattet av Dickinson. En svært hyggelig mann, rolig og litt zen-aktig faktisk. Men han kan jeg ikke påstå er en gammel venn, for utover de besøkene har jeg aldri møtt ham.Vel, etter min mening er Highway to Hell den svakeste av Bon Scott skivene, og låta er oppskrytt. Synes vel heller ikke at Mutt Lange er noen legende heller. Det er ingen Brian Johnson skiver som jeg setter veldig høyt, ei heller Back in Black. Synes de første har mest råskap, men Powerage er nok den mest gjennomførte. Og jo, Highway to Hell er selvsagt bra, men
Jasså, så du tåler ikke sprit?Pyser.
mvh
HA HA HA HA HA HAJasså, så du tåler ikke sprit?Pyser.
mvh
Joda. Manglet bare tålmodighet.Jasså, så du tåler ikke sprit?Pyser.
mvh
Tålmodighet og dårlig planlegging. Når du først er ferdig med første batch så vil du jo ikke ha behov for tålmodighet lenger, for da får du bare laget en ny batch før den du drikker på for øyeblikket er tom. Litt rart at du ikke er gammel pønker.Joda. Manglet bare tålmodighet.Jasså, så du tåler ikke sprit?Pyser.
mvh
mvh