Asbjørn
Rubinmedlem
Det forundrer meg ikke at det er en Saab. Den må ha forholdsvis "hot" kamaksel også for å få til den oppførselen på tomgang, så den vil nok trives bedre og bedre med økende oktantall, ja. 110-oktan er ikke spesielt vanlig på Statoil. Gærne svensker.Oblivion skrev:Saab med to turboer OG avansert bankesensor som kan utnytte opp til 110 oktan...
Jeg fikk en gang en gammel Citroën til å gå på et 8-takts-mønster på tomgang med tvilsomt valg av kam og mapping. Hørtes ut som en gammel Chrysler Hemi der den sto og buldret for seg selv, men ville nok ikke passere noen EU-kontroll.
Glem aceton. DIY 103-oktan kan lages fra vanlig 98-oktan pumpebensin pluss en skvett E85 (etanolen gir bankemotstand) og en dash toluen eller xylen (balanserer brennverdien og bidrar til enda større bankemotstand). Forholdstallene kan du regne ut selv, eller finne noesteds på nett. Sjekk hva Jotuns forskjellige tynnere består av, men ikke søl noe på lakken...
Men nå er vi vel et stykke borte fra tema, dere.