Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.982
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oblivion skrev:
    Saab med to turboer OG avansert bankesensor som kan utnytte opp til 110 oktan...
    Det forundrer meg ikke at det er en Saab. Den må ha forholdsvis "hot" kamaksel også for å få til den oppførselen på tomgang, så den vil nok trives bedre og bedre med økende oktantall, ja. 110-oktan er ikke spesielt vanlig på Statoil. Gærne svensker.

Jeg fikk en gang en gammel Citroën til å gå på et 8-takts-mønster på tomgang med tvilsomt valg av kam og mapping. Hørtes ut som en gammel Chrysler Hemi der den sto og buldret for seg selv, men ville nok ikke passere noen EU-kontroll.

Glem aceton. DIY 103-oktan kan lages fra vanlig 98-oktan pumpebensin pluss en skvett E85 (etanolen gir bankemotstand) og en dash toluen eller xylen (balanserer brennverdien og bidrar til enda større bankemotstand). Forholdstallene kan du regne ut selv, eller finne noesteds på nett. Sjekk hva Jotuns forskjellige tynnere består av, men ikke søl noe på lakken...

Men nå er vi vel et stykke borte fra tema, dere.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Asbjørn skrev:
    Men nå er vi vel et stykke borte fra tema, dere.
    Lurer litt på det.

Men det kommer ikke noe fornuftig ut av denne tråden legner uansett. :)

Jeg har for dårlig rom og for dårlig oppsett til å kunne høre forskjell på kabler. Nevnte jeg at jeg ikke har nok erfaring? Syntes nesten det er overaskende at jeg kan høre forskjell på gitar og bassgitar, piano og flygel, og ikke minst; kvinnevokal mot mannsvokal.

Men bakgrunn fra disse 3 påstandene legger jeg denne teorien død inntil videre, og satser heller på noe annet morsomt. Kanskje uten kabler?

Geir Arne

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fremtiden er trådløs. ;)

Du får starte en tråd ganilsen om du vil ha noen tips til forbedring av anlegget. Registerte at du hadde lite bass i det ene rommet. Har en tanke angående det. Men det får skje i en annen tråd.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    ganilsen skrev:
    Beklager, men jeg får inntrykk av at du ikke vet helt hva du snakker om mtp akustikk.
    Geir Arne
    Da kan du kanskje opplyse oss?
    Og kanskje også forklare hvorfor en hifi-aktør på en messe kan få kjempelyd i et rom ett år, mens en annen aktør med et anlegg til 3 ganger høyere pris, får en helt jævlig lyd året etter med noenlunde samme høyttalerplassering?

Var forøvrig på besøk hos en kar for et par år siden som akkurat hadde skaffet seg et par avalon opus høyttalere på bruktmarkedet. Han var veldig fornøyd over at han hadde klart å skaffe seg så dyre høyttalere til "bare" 100k og gledet seg til å teste disse. Han hadde lest mye om disse og så frem til kjempegod bass og silkemyk diskant. Høyttalerne koblet han opp mot parasound jc-1 og en eller annen kostbar kilde. Forventningene var selvsagt skyhøye. Rommet hadde vegg til veggteppe, masse småting plassert rundt i rommet, stoffmøbler, ujevn panelvegg etc. Et ganske ekkofritt rom som ikke så avskrekkende ut på noen som helst måte. Høyttalerne stod kanskje 0,5-1m fra bakvegg.

Lyden etter oppkobling: HELT JÆVLIG! Fravær av bass, skrikende kvinnevokaler, rotete lyd, null lydbilde etc. Jeg prøvde selv å gå litt rundt i rommet for høre om det var mer bass i hjørnene og sånn, men det var ingen bass uansett hvor jeg gikk.
    Fyren skyldte på høyttalerne og solgte de rett etterpå.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    sinep skrev:
    ganilsen skrev:
    Beklager, men jeg får inntrykk av at du ikke vet helt hva du snakker om mtp akustikk.
    Geir Arne
    Da kan du kanskje opplyse oss?
    Og kanskje også forklare hvorfor en hifi-aktør på en messe kan få kjempelyd i et rom ett år, mens en annen aktør med et anlegg til 3 ganger høyere pris, får en helt jævlig lyd året etter med noenlunde samme høyttalerplassering?

Var forøvrig på besøk hos en kar for et par år siden som akkurat hadde skaffet seg et par avalon opus høyttalere på bruktmarkedet. Han var veldig fornøyd over at han hadde klart å skaffe seg så dyre høyttalere til "bare" 100k og gledet seg til å teste disse. Han hadde lest mye om disse og så frem til kjempegod bass og silkemyk diskant. Høyttalerne koblet han opp mot parasound jc-1 og en eller annen kostbar kilde. Forventningene var selvsagt skyhøye. Rommet hadde vegg til veggteppe, masse småting plassert rundt i rommet, stoffmøbler, ujevn panelvegg etc. Et ganske ekkofritt rom som ikke så avskrekkende ut på noen som helst måte. Høyttalerne stod kanskje 0,5-1m fra bakvegg.

Lyden etter oppkobling: HELT JÆVLIG! Fravær av bass, skrikende kvinnevokaler, rotete lyd, null lydbilde etc. Jeg prøvde selv å gå litt rundt i rommet for høre om det var mer bass i hjørnene og sånn, men det var ingen bass uansett hvor jeg gikk.
    Jeg har ikke noen god forklaring, men jeg har stor respekt for rommet. At noe låter godt mens noe annet låter dritt har med matching av høyttalere med rommet å gjøre.

Når vi er inne på eksemprer har jeg testet høyttalere fra 120k til 14k i en ganske vrien stue jeg har. Merkelig nok har den minste og billigste høyttaleren fått vist mest av sitt potensiale her og laget best lyd. Men det betyr jo ikke at den er den beste høyttaleren? Kanskje for rommet, men ikke totalt sett.

Geir arne

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.982
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:

Mente du at dette viser ett eller annet om betydningen av kabler? Du har kanskje vært inne på tanken om at Opus har basselementet på undersiden, og at et loddent gulvteppe kan gjøre "noe" med hvor mye luft det er i stand til å flytte på? Eller kanskje de høyttalerne var defekte, hva vet jeg.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.065
    Torget vurderinger
    1
    Lyden etter oppkobling: HELT JÆVLIG! Fravær av bass, skrikende kvinnevokaler, rotete lyd, null lydbilde etc

Da burde han muligens sjekket at han hadde koblet de i fase, når det gjelder utslag på frekvensresponsen ved flytting overstiger den glatt 15-20dB om man er uheldig, noe som sannsynligvis er 20/30 ganger mer enn noen kabelvariasjon klarer å frembringe.

Her er to kurver der høyttalerne er flyttet 10cm mellom målingene, så noe lunde hører ikke sammen med høyttalerplassering

Vedlegg

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    Mente du at dette viser ett eller annet om betydningen av kabler? Du har kanskje vært inne på tanken om at Opus har basselementet på undersiden, og at et loddent gulvteppe kan gjøre "noe" med hvor mye luft det er i stand til å flytte på? Eller kanskje de høyttalerne var defekte, hva vet jeg.
    Jeg fikk aldri muligheten til å finne ut hva som var galt med det anlegget, men jeg har jo prøvd å gjøre meg opp litt tanker om det... Etter det jeg har skjønt så er avalonhøyttalere ekstremt kresne og avslørende på absolutt alt du kobler til. Avalon på Hortenmessa og låt bare dritt ifølge folk som hørte det (selv om det kostet 1,5 mill!).

Har disse basselement på undersiden? Da må det være 2 stk i så fall.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Roald skrev:
    Da burde han muligens sjekket at han hadde koblet de i fase, når det gjelder utslag på frekvensresponsen ved flytting overstiger den glatt 15-20dB om man er uheldig, noe som sannsynligvis er 20/30 ganger mer enn noen kabelvariasjon klarer å frembringe.

Her er to kurver der høyttalerne er flyttet 10cm mellom målingene, så noe lunde hører ikke sammen med høyttalerplassering
    De var i fase ja, ble sjekket flere ganger. Interessant måling forøvrig. Hvor stort var rommet?
    Har prøvd å flytte litt på høyttalerne jeg og, men det gir langt mindre effekt enn kabelbytter hos meg (10-20cm).

V

vredensgnag

Gjest
    Fin artikkel i dagens VG om Elkjøp-selgernes ulike strategier for å få til oppsalg (dyrere versjon), mersalg (tilleggselementer) og vinnsalg (komponenter som har ekstremt høye dekningsbidrag.)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.065
    Torget vurderinger
    1
    Rommet er ca65m2 og L fasong med litt avvik.

Er du villig til å demonstrere? Jeg er på jakt etter noen som lar meg montere mikrofonen i ss så kan vi kjøre noen målinger med kabelbytte vs litt flytting.

Har selvsagt gjennomført dette hos meg selv, jeg og mikrofonen var stort sett enig ;D Men utgangspunktet vårt er helt forskjellig og det er sannsynligvis utstyret også

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Roald skrev:
    Rommet er ca65m2 og L fasong med litt avvik.

Er du villig til å demonstrere? Jeg er på jakt etter noen som lar meg montere mikrofonen i ss så kan vi kjøre noen målinger med kabelbytte vs litt flytting.

Har selvsagt gjennomført dette hos meg selv, jeg og mikrofonen var stort sett enig ;D Men utgangspunktet vårt er helt forskjellig og det er sannsynligvis utstyret også
    Ja, det kunne vært morro med målinger, spesielt med et oscilliscop koblet til høyttalerterminalene hvis du har det.
    Befinner meg på sørlandet om dagen.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    larkus skrev:
    Tviler på om de høyttalerene der liker lodne vegg til vegg tepper!

mvh
    larkus
    Det tviler jeg på :)
    Men det kan umulig ha gitt en så fraværende bass som det gjorde i rommet hans. Bare det ene basselementet alene burde hatt 3 ganger bedre bass enn det jeg hørte der.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Asbjørn skrev:
    VilhelmW skrev:
    Akkurat nå er jeg faktisk temmelig spent på om BM Giant vil føre til merkbare endringer i lydbildet kontra mine egne BM Revelation's. Vil dere vite resultatet når jeg får kjørt A/B-tester???
    Selvfølgelig vil vi gjerne vite det. :)
    Da var høyre terminal på B-150+'en bytta! Det er faktisk veldig enkelt hvis man har rette verktøyet. Mine fastnøkler er meir av typen MC-mekking ( NEI, ikke moving coil, men tohjuls MC, the real thing!! ), og litt for tjukke, så jeg måtte låne meg en liten fastnøkkel. Men; terminalen er bytta og forsterkeren virker tilsynelatende ok. Har ikke målt den.. ;D, men den høres grei ut. Tro om den er grei, da???

BM Giantene er for korte, så jeg får ikke prøvd de i mitt oppsett. Desverre. Så det var den lytte-testen...

mvh. Vilhelm

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    KJ skrev:
    lars_erik skrev:
    ...
    Det at noen mener at det ikke kan være forskjeller, blir ettertrykkelig motbevist av ørene til alle de som hører forskjeller. At noen, etter å ha prøvd, ikke hører forskjell er en helt annen sak. Men før man uttaler seg så bastant og nedlatende som enkelte med teoretisk bakgrunn her gjør- ikke spesielt myntet på deg- bør man sannelig skaffe seg praktisk kunnskap først.
    ...
    Det kan være tildels stor forskjell mellom å oppleve forskjell vs faktisk å høre forskjell.

Forskjellene er imidlertid ikke poenget. Billige no-name kabler av OK kvalitet er ofte 100% lydlig transparent. Jeg forlanger ikke så mye mer av en skarve kabel. Om en superduperbrandnamekabel er "tusen ganger" "bedre" så betyr det null og nix.

mvh
    KJ
    Vås. Lån eller invester i en signalkabel som koster (omtrent) like mye som den feteste flatskjermen du finner på Soundgarden, så skal du få oppleve hva transparens er. (Men du bør nok ha et temmelig oppegående anlegg for å virkelig kunne sette pris på forskjellen). Vil du ha et kabelforslag: Sjekk ut mine!

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ketil skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Prisen på kablene utgjør også betraktelig mer enn de 10 prosentene av totalkostnaden som gjerne er tommelfingerregel..
    Men det er klart at forbedringene er inkrementale når man kommer godt opp i pris. Men på kabelfronten har jeg likevel valgt å ta den bortimot "helt ut".
    Så det er du som betaler sydenferiene til Roald... ;)
    En del av de skitne oljepengene som har kommet inn på min lønnskonto har gått til å betale for de skitne oljekablene til Roald ja...av jord er du kommet, til jord skal du bli eller noe sånt.. ;)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Valentino skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Hun der Valentino kan få komme hjem til meg og høre på kablene mine når som helst...ser for meg at litt rødvin, kombinert med alle detaljene i bassen hun ikke har hørt før på Mariah Carey sin "Bliss", vil være en forførende kombinasjon...
    Du tenker på Juliette Binoche? Hun blir forført av å servere Cognac og forfører deg med sjokolade og Bach fra et bombepiano.
    Et bombepiano? Det må være fra "Den engelske pasient" det da kanskje? (En film jeg ikke greide unngå synes var litt kjedelig, forresten..) Men 13 år siden jeg så den på kino, kanskje jeg hadde synes noe annet i dag..

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Vås. Lån eller invester i en signalkabel som koster (omtrent) like mye som den feteste flatskjermen du finner på Soundgarden, så skal du få oppleve hva transparens er. (Men du bør nok ha et temmelig oppegående anlegg for å virkelig kunne sette pris på forskjellen). Vil du ha et kabelforslag: Sjekk ut mine!
    Mulig at du kan låne noen ut, så kan vi gjennomføre noen blindtester mot f.eks standard Clas Ohlson kobber kabler? Gjerne i et par anlegg. Kan garantere deg at jeg ikke får låne noe slikt direkte fra produsent hvis de skal blindtestes.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Mulig at du kan låne noen ut, så kan vi gjennomføre noen blindtester mot f.eks standard Clas Ohlson kobber kabler? Gjerne i et par anlegg. Kan garantere deg at jeg ikke får låne noe slikt direkte fra produsent hvis de skal blindtestes.
    Har en god bråte kabler du kan teste. :D

Geir Arne

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.275
    Sted
    '
    Kabel, kabel dill og dall, kabeldesign.
    Det høres nesten ut som om det finnes kunnskapsrike doktorgradskandidater som sitter og kalkulerer tunge ligninger for å optimere parametrene i dette kabelhelvetet.
    Jeg tipper det foregår slik: Finn noe billige saker produsert i Østen, er den i utgangspunktet produsert for et annet formål enn audio så er det et pluss. Bruk en kalkyle på minst 10x og selg i vei.

Eksempel: 300 ohms antennekabel markedsført som høytalerkabel:

Addison, 160157-30M - Antenna cable 300 Ohm 30 meters (100 feet): $4.99: NOK: 1,20/meter

Hi-Fi klubben, Van den Hul - The Clearwater kabel NOK 88,00/meter

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Holmestrand
    Asbjørn skrev:
    Jeg har nevnt dette før, men koster på meg en reprise. Vi bruker masse tid og energi på kabler, som hverken i elektronisk teori eller i blindtestet praksis gjør noen nevneverdig forskjell. (Ja, jeg vet at mange har opplevd noe annet, men det er nå engang slik.) Jeg leser sjelden samme intensitet i diskusjonene om optimal temperatur på delene og hvordan lyden forandrer seg om det er 18 eller 25 grader i rommet. Det er derimot lett å vise hvor stor forskjell det kan gjøre, for eksempel at en flat respons ved 25 grader i høyttalermotorene kan bli til en peak på +5 dB ved ikke urealistiske 150 grader i motorene. Den forskjellen skulle selv jeg greid å høre...

http://sound.westhost.com/lr-passive.htm#s3.3

Forhåpentligvis har konstruktøren tenkt på dette, men hvem vet hvilken temperatur delefilteret ble konstruert for? Den termiske likevektstemperaturen vil også avhenge av både innetemperatur, musikksmak og lyttenivå. En kjenner av jazz-trioer som går i strikkejakke inne vil oppleve en annen frekvensgang fra samme høyttaler enn tungmetallduden i t-skjorte.

I denne sammenhengen er dette bare et eksempel på hvor store feilkilder det kan være om man ikke passer på å kontrollere alle andre variabler når man skal sammenligne noe. Hva skjer om man varmer opp anlegget sånn passe, finlytter på kabel A, bytter til kabel B etter en halvtimes tid, deretter til C etter nok en halvtime og finlytter videre mens høyttalermotorene fortsetter å varme seg opp over noen timer inntil de når en termisk likevekt utpå kvelden en gang? Kan det tenkes at kabel A "har et litt tilbaketrukket presens-område", B er "just right", men C "har en tendens til å fremheve sibilanter"? Snodig sammentreff, er det ikke?
    Gode innlegg fra din penn Asbjørn!
    :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Er det noen som bor i Bergensområdet, og til vanlig bruker kabler av den enkle sorten, og ikke har prøvd noe særlig bedre og er interessert i en A-ha-opplevelse, kommer jeg gjerne på besøk med den Audioquest Volcano og den Master- kabelen jeg har "til overs". Jeg tror ikke jeg napper de edleste kablene ut av anlegget bare for å overbevise en stakkars sjel. ;D Men de 2 overnevnte kablene skulle holde lenge mot Clas Ohlson. Antar jeg :eek: :Har ikke hørt noe Clas Ohlson.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.842
    Torget vurderinger
    1
    Kule-Trygve skrev:
    ...
    Nope, det er reelt nok og jeg vet hva transparens er - lydlig transparent = ingen hørbar forskjell mellom signal inn og signal ut.

"Frihåndsvurdering" av transparens gir i beste fall en vag pekepinn. En direkte test på transparens gir et vesentlig mer konkret og robust resultat.

mvh
    KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.842
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    ...
    Og du har også selvsagt prøvd mange forskjellige kabler?
    Ja, det har jeg.

mvh
    KJ

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    KJ skrev:
    Nope, det er reelt nok og jeg vet hva transparens er - lydlig transparent = ingen hørbar forskjell mellom signal inn og signal ut.

mvh
    KJ
    Kule-Trygve transparens != KJ transparens

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Kule-Trygve skrev:
    Er det noen som bor i Bergensområdet, og til vanlig bruker kabler av den enkle sorten, og ikke har prøvd noe særlig bedre og er interessert i en A-ha-opplevelse, kommer jeg gjerne på besøk med den Audioquest Volcano og den Master- kabelen jeg har "til overs".
    Du har vel en bergenser eller to i noen innlegg over her.

Dette er selvfølgelig et beundringverdig tilbud, men jeg er redd det blir som å innvitere Stevie Wonder på stippe-show.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Er det noen som bor i Bergensområdet, og til vanlig bruker kabler av den enkle sorten, og ikke har prøvd noe særlig bedre og er interessert i en A-ha-opplevelse, kommer jeg gjerne på besøk med den Audioquest Volcano og den Master- kabelen jeg har "til overs". Jeg tror ikke jeg napper de edleste kablene ut av anlegget bare for å overbevise en stakkars sjel. ;D Men de 2 overnevnte kablene skulle holde lenge mot Clas Ohlson. Antar jeg :eek: :Har ikke hørt noe Clas Ohlson.
    Flott. Jeg bor i Bergen. Da kan vi gjennomføre en seriøs blindtest hvis du blir med på det. Kan invitere bergen lydlaug og en del andre folk. Jeg foreslår Nordenstam sitt mikserom (hvis det er greit for han) med høyttalere og elektronikk som du bestemmer. Jeg kan stille med Bryston preamp, passiv Lightspeed Attenuator, klasse D forsterkere, noen ulike kilder og høyttalere/suber på litt sikt.

Jeg tror Nordenstam kan måle kabler også. Kan være greit å gjøre det i tillegg.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Er det egentlig et holdbart argument å påstå at det ikke er noen forskjell mellom A og B ut fra en ABX test? For eksempel har jeg testet CD spilleren min Hegel CDP4A mkII opp mot DAC'en min Hegel HD10. Dette gjort ved å koble HD10 på SPDIF utgangen på CD spilleren og videre til JC2 pre'en via XLR. CD spilleren da koblet direkte til den andre XLR inngangen. Signalkablene var da forskjellige, men i samme prisklasse. Men ifølge kabelskeptikerne skal jo disse ikke ha noen innvirkning den ene eller andre veien. Jeg kunne da med fjernkontrollen svitsje mellom DAC og CD spiller.

Jeg må si at det så å si var umulig å skille mellom de to kildene. Og jeg er nesten 100% sikker på at hvis det hadde vært flere personer i rommet og jeg tilfeldig hadde skiftet mellom de to kildene via fjernkontroll, uten at noen så at jeg skiftet, så hadde ingen merket disse skiftene mellom kilder. Likevel følte jeg at HD10 låt mer gjennomsiktig og fikk i gang godfoten litt bedre når jeg lyttet over lengre tid. Men dette vil jo selvfølgelig bare avfeies som placebo av skeptikerne.

Likevel kan man ut fra rene måletekniske data se at CDP4A mkII og HD10 måler ulikt. Sistnevnte har et støygulv på mindre enn -140db, mens CDP4 har -130db, samme med forvrengning 0.001 mot 0.002. Det betyr at rent måleteknisk er det forskjell på disse to komponentene, mens det ut fra min test av de sannsynligvis ikke vært mulig å skille de i en blindtest. Bare over lengre tids bruk tror jeg det ville vært mulig å få en preferanse for den ene over den andre. Og denne preferansen ville vært begrunnet mer ut fra hvilke følelser komponenten får frem i lytteren. Skal man da avfeie denne følelsen som placebo når man samtidig kan underbygge at den ene komponenten rent måleteknisk er bedre enn den andre? Man kan ikke lytte seg frem til at den ene komponenten har et 10db lavere støygulv enn den andre gjennom en kjapp ABX test. Dette tror jeg heller er noe som vil fremkomme gjennom lengre lytteseanser hvor man for eksempel vil føle den ene komponenten som mer avslappende å lytte til over en lengre lytteøkt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ketil skrev:
    Er det egentlig et holdbart argument å påstå at det ikke er noen forskjell mellom A og B ut fra en ABX test?
    Du spurte etter blindtester hvor man hørte forskjeller på høyttalere, kilder og forsterkere. Det har jeg linket til. Hva er da problemet?

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    orso skrev:
    Ketil skrev:
    Er det egentlig et holdbart argument å påstå at det ikke er noen forskjell mellom A og B ut fra en ABX test?
    Du spurte etter blindtester hvor man hørte forskjeller på høyttalere, kilder og forsterkere. Det har jeg linket til. Hva er da problemet?
    Poenget mitt er at selv om man ikke hører forskjell i en blindtest betyr ikke det at det ikke er forskjell. Om man ikke hører forskjell på kabler i en blindtest mener jeg at det ikke kan brukes som et definitivt bevis på at slike forskjeller ikke eksisterer. Men at det bør underbygges med måledata fra selve kabelprodusenten er helt klart. Og det ville jo også absolutt bedret kredibiliteten til kabelprodusentene hvis de kunne fremlegge blindtester som underbygger påstandene deres om at deres kabler utgjør en signifikant forskjell.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kule-Trygve skrev:
    Hei

Jeg kan gjerne delta og bidra i en slik blindtest, men tror det kan bli vanskelig å gjennomføre den hjemme hos meg (litt hektisk på mange fronter + små barn).

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Jeg har et forslag til en kabeltest som muligens kan bygge litt bro mellom leirene......

Hvis vi lager 5 sett med signalkablel som har forskjellige oppbygging, men likt utseende!

Hvis vi utstyrer alle kablene med samme plugger og en skjerm på utsiden som er identisk, men bygger de opp med ulike ledre innvendig.

Eks:
    Kabel 1 - Solidcore sølvkabel (Duelund)
    Kabel 2 - Kabelen fra en standard phonokabel som følger med billig DVD spiller
    Kabel 3 - Sort mikrofonkabel
    Kabel 4 - Cyrstal Cable råkabel
    Kabel 5 - Samme som 3

Så kan vi da sende dette settet ut til de som ønsker å prøve seg. De kan da sende beskrivelse av kabelene! Og man kan lytte i fre og ro i eget oppsett. Ta den tiden man trenger!

Man kan selvsag fylle strømpen med litt andre ting slik at det skal være umulig å finne ut av hva som er inne i strømpen. Også kan vi forsegle de slik at de ikke lar seg åpne!

Kan dette være spennende....?

Mvh
    OMF

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.904
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:
    Hei!

Jeg har et forslag til en kabeltest som muligens kan bygge litt bro mellom leirene......

Hvis vi lager 5 sett med signalkablel som har forskjellige oppbygging, men likt utseende!

Hvis vi utstyrer alle kablene med samme plugger og en skjerm på utsiden som er identisk, men bygger de opp med ulike ledre innvendig.

Eks:
    Kabel 1 - Solidcore sølvkabel (Duelund)
    Kabel 2 - Kabelen fra en standard phonokabel som følger med billig DVD spiller
    Kabel 3 - Sort mikrofonkabel
    Kabel 4 - Cyrstal Cable råkabel
    Kabel 5 - Samme som 3

Så kan vi da sende dette settet ut til de som ønsker å prøve seg. De kan da sende beskrivelse av kabelene! Og man kan lytte i fre og ro i eget oppsett. Ta den tiden man trenger!

Man kan selvsag fylle strømpen med litt andre ting slik at det skal være umulig å finne ut av hva som er inne i strømpen. Også kan vi forsegle de slik at de ikke lar seg åpne!

Kan dette være spennende....?

Mvh
    OMF
    Både kreativt og spennende :D

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.319
    Mman skrev:
    Du merker ikke forskjell på ytelsen om du tanker 92 eller 99 oktan på en standard Golf 1,6 liter, men gjør det samme på en Ferrari, Aston Martin eller noe annet med ekstremt maskineri - merker du ikke forskjell da tør jeg påstå at du ikke utnytter bilens egenskaper og kanskje kunne klart deg med noe annet. Dette er MIN oppfatning, andre kan ha SIN :)

Mman
    Du merker sansynligvis ikke økningen i effekt ved å gå opp i oktan på golfen, men den vil kunne måles. Det er forskjellen på superduperkabler og tilsvarende billigkabler.

I en dyno vil du kunne få bekreftet at bilen gir høyere effekt på 99 oktan enn 92 etter at den har justert seg mot det nye drivstoffet. Jeg målte selv nedgang i gjennomsnittsforbruk som kompenserte for den høyere prisen for drivstoffet når jeg gikk over fra 95 til 98 oktan på en 93 bmw 520i (som har bankesensorer). Det ble med et uhell fylt 95 oktan på den senere, det brukte den nesten hele tanken på å justere seg til før den sluttet å rykke og nappe.

Bankefastheten på drivstoffet er altså noe du enkelt kan avgjøre om gir forskjell (og om det er verdt den høyere prisen) ved å måle effekt og forbruk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.982
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ketil skrev:
    Valentino skrev:
    At bevisbyrden ligger på kabelprodusentenes side kan vi være helt enige om. Er denne undersøkelsen tilfredsstillende i dine øyne?
    Nei. De viser en impulsrespons med tidsakse opptil 50 mikrosekunder. "Signalet" i strømkabelen er 50 Hz AC. En periode av den er 1/50 s = 20 000 us. Responsen som er vist kan forklares med induktans og resistans i kabelen (transient forløp og spenningsfall). Disse egenskapene avhenger av ledergeometri og tverrsnitt. Om strømkabelen er litt tregere i transientene, så betyr det bare at den filtrerer ut litt RF-støy fra nettspenningen. Det er en god ting.

Så, de har målt "noe", men pakker inn ganske trivielle målinger i misvisende reklameprat for å gjøre det mystisk. Hvorfor ikke bare fortelle oss at denne kabelen er produsert av oksygenfritt kobber, er x kvadratmillimeter i tverrsnitt og induktansen er y millihenries pr meter? Hvis jeg får de tallene, kan jeg fint simulere frem disse kurvene i Spice.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn