Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

musicus

Gjest
    Anonym skrev:
    musicus skrev:
    Anonym skrev:
    For å sette det med kabelpriser litt i perspektiv.

Typisk utsalgspris med rabatt for BFOU 2*6mm (typisk topside offshorekabel) rundt 30 kroner meteren eks mva.
    Den er skjermet, funskjonssikker under brann, halogenfri og mud bestandig.

Med tanke på utviklingskostnader, hvor mye bør en god høyttalerkabel koste?
    Det har jeg ingen tanker om, (og ærlig talt, så driter jeg i det) jeg betaler det jeg anser som fornuftig utfra mine forutsetninger og behov, men det har du tydeligvis?

mvh
    Jeg har brukt penger for kabler for å få sjelero selv. Hva som har vært nødvendig er en annen sak.
    Jeg har vel ikke sagt noe om nødvendigheten av kabler, den er vel relativt opplagt, men hva som er fornuftig/ønsket i forholdet pris/prestanda i mitt oppsett, og ja du kan godt kalle det sjelero, fornøyd ville jeg kalt det selv, det funker, og det funker mer enn godt nok for mitt bruk.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.980
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Asbjørn skrev:
    Disse forskjellene Asbjørn..
    Kan de skyldes at kablene lager faseforskyvninger mellom ampere/volt p.g.a. induktans/kapasitans?
    Vet ikke helt hvor relevant det er men..
    Jo, det er ganske relevant. Induktans og kapasitans er reaktive komponenter av impedansen, og vil skape en faseforskyvning mellom strøm og spenning. Det er nærmest definisjonen på disse to begrepene. Derfor vil du få noen sånne effekter, men de verdiene av induktans og kapasitans som du får fra en kabel blir veldig, veldig små sammenlignet med de verdiene som finnes i høyttaler og delefilter. Et normalt delefilter består av komponenter med noen millihenries induktans og noen mikrofarad kapasitans, i tillegg til høyttalermotoren med noen millihenries og de elektriske konsekvensene av element/kasseresonansen i samme størrelsesorden. Verdiene i en kabel måles gjerne i nanofarad og microhenries, altså i størrelsesorden 1/1000 av verdiene i høyttaler og delefilter.

Husk også at delefilteret i høyttaleren er bygget av komponenter med en eller annen toleranse, f eks +/- 1 % eller +/- 5 %. Det skulle bety at variasjonen mellom individuelle eksemplarer av samme høyttalermodell er mange ganger større enn forskjellen mellom to ulike kabler koblet til det samme høyttalereksemplaret. Og hvor ofte ser du audiofile som krever å lytte gjennom 20 par høyttalere av samme modell før de bestemmer seg for det ene paret som "låter magisk"? (Visse gitarister har derimot testet ørten Marshall-forsterkere før de fant "den ene". Men hva vet en skarve gitarist med tinnitus om sånt?)

Dessuten er det kontroversielt om den typen fasedreining i det hele tatt er hørbar. Så, ja, det skjer, men nei, personlig har jeg vanskelig for å se at det skulle være noen forklaring.

http://www.silcom.com/~aludwig/Phase_audibility.htm

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Tenker at siden forskjellene er så store og fundamentale som de er (hos meg), så det være et eller annet veldig grunnleggende som ikke stemmer i signalet.

Siden jeg ikke har noen kompetanse på det området her, så må jeg bare synse meg frem til et eller annet svar ;)

Hvis det er sånn at en kabel fungerer bra i et oppsett, men gjør lyden verre i et annet oppsett, så tenkte jeg at det kanskje kunne skyldes faseproblemer. Hvis signalet som går ut av forsterkeren er litt ute av fase i positiv retning og hvis høyttaleren har samme positive faseforskyvningen, så vil det være positivt med en kabel som gir en negativ faseforskyvning for å rette opp feilen. Hvis man derimot bruker en kabel med positiv faseforskyvning, så vil signalet bli enda verre.

Et sånt fenomen kunne vel også forklart hvorfor det er hørbare forskjeller på strømkabler, altså fordi de gir en fasefeil på strømmen rett før den går inn i forsterkeren og at den feilen forplanter seg gjennom hele kjeden.

Dette er sikkert bare noe vas fra min side, men jeg klarer ikke helt å forstå noen annen logikk i dette med min minimale kompetanse :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.980
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Logikken i det du sier er helt grei, men det er altså størrelsesordenen på tallene som gjør meg litt skeptisk. Eksempelvis +/- 1/1000 på komponenter med produksjonstoleranse +/- 5/100.

Vær også oppmerksom på at et passivt delefilter påfører signalet frekensavhengig fasedreining. Her er amplitude og faseresponsen fra et fjerdeordens Linkwitz-Riley-filter ved 600 Hz:

Dette er en ideell respons som forutsetter at de to driverne har konstant resistiv impedans over og under delefrekvensen. Det har de aldri, så driverne vil i praksis ikke være så perfekt i fase med hverandre som her. Likevel roterer fasen med 360 grader gjennom audiobåndet når et sånt filter er i bruk, med raskest fasedreining omkring delefrekvensen hvor signalet ut av filteret attpåtil er 180 grader ute av fase både med signalet inn og med signalet ut ytterst på frekvensfløyene. Det er ikke spesielt hørbart, så det er vanskelig å tro at +/- noen brøkdeler av en grad på toppen av dette skulle gjøre spesielt stor forskjell.

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    sinep skrev:
    Hvis det er sånn at en kabel fungerer bra i et oppsett, men gjør lyden verre i et annet oppsett, så tenkte jeg at det kanskje kunne skyldes faseproblemer.
    Hva mener du egentlig med bedre vs verre lyd. Definerer du dette helt fritt eller er det enkeltparametre ved lydensignaturen du reagerer negativt eller positivt på?

Jeg tror ikke jeg har prøvd kabler som plutselig forandrer signatur når de settes inn i et annent anlegg. De fleste kabler har (gir) gjerne en viss type signatur uansett hvor de brukes. Mye av dette kan skyldes frekvensavvik, men totalsummen er egentlig den samme.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    Logikken i det du sier er helt grei, men det er altså størrelsesordenen på tallene som gjør meg litt skeptisk. Eksempelvis +/- 1/1000 på komponenter med produksjonstoleranse +/- 5/100.
    Regnet med at du kom til å svare det og jeg ser logikken din.
    Sitter nå og lurer på om det kan være noe med kabelgeometrien som kan forårsake faseforskyvning, f.eks. hvis man bruker mange tynne ledere i stedet for en tykk solid core.

Hvordan vil egentlig en fasefeil på 30/60/90 grader høres ut i anlegget?

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    ayaboh skrev:
    Jeg tror ikke jeg har prøvd kabler som plutselig forandrer signatur når de settes inn i et annent anlegg. De fleste kabler har (gir) gjerne en viss type signatur uansett hvor de brukes. Mye av dette kan skyldes frekvensavvik, men totalsummen er egentlig den samme.
    Det du sier, stemmer med mine erfaringer også. De forskjellene jeg hører hos meg, hører jeg også hos andre med samme kabler. Men det er folk her inne som f.eks. sier at solid core gjør lyden grøtete og uklar og dette er stikk i strid med mine erfaringer og det var da jeg kom til å tenke på dette med fase, siden fase både kan være negativ og positiv.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.842
    Torget vurderinger
    1
    ganilsen skrev:
    ...
    Jeg er tilhenger av A/B testing med rask bytter. Om jeg tester over tid kan erfaringen min spille meg et puss.
    ...
    Det er litt underlig hvordan opplevelsene av store forskjeller mellom ting basert på "frilytting" forsvinner som dugg for solen i direkte sammenlikninger. Lytteteknikk og -metode er helt klart en avgjørende faktor i hvordan vi oppfatter og mener ulikt om reproduksjon av hermetisk lyd. Utfordringen er å finne teknikker og metoder som kan gi en viss sikkerhet for at det vi opplever er det vi hører. Sammenlikninger uten A/B finner jeg for det meste meningsløst.

mvh
    KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.980
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    ganilsen skrev:
    ...
    Jeg er tilhenger av A/B testing med rask bytter. Om jeg tester over tid kan erfaringen min spille meg et puss.
    ...
    Det er litt underlig hvordan opplevelsene av store forskjeller mellom ting basert på "frilytting" forsvinner som dugg for solen i direkte sammenlikninger. Lytteteknikk og -metode er helt klart en avgjørende faktor i hvordan vi oppfatter og mener ulikt om reproduksjon av hermetisk lyd. Utfordringen er å finne teknikker og metoder som kan gi en viss sikkerhet for at det vi opplever er det vi hører. Sammenlikninger uten A/B finner jeg for det meste meningsløst.

mvh
    KJ
    Enig med KJ. Jeg gjorde noen forsøk for en tid tilbake på å høre om det var hørbare forskjeller mellom noen digitalkabler og signalkabler i mitt anlegg. DEQX har fire innganger, analog og digital RCA og XLR, og Transporteren har tilsvarende utganger. Da kunne jeg velge en overføring som "referanse", bruke programvaren på laptop til å matche nivå til 0,1 dB eller bedre, og velge mellom de fire inngangene med fjernkontrollen. Jeg holdt referansen konstant og byttet rundt i de andre inngangene for å høre om det var noen forskjell mellom tingen som ble testet og referansen. Var det hørbar forskjell mellom digitalkabler? Mellom S/PDIF på RCA-kabel og AES/EBU på XLR-kabel? Hva med forskjell mellom balanserte analoge signalkabler? Men å ta analogsignal fra Transporter og en ekstra A/D-konvertering i DEQX må da være hørbart? Det må da for svingende være hørbar forskjell på noe, når så mange mener dette er så viktig!

Konklusjonen til slutt var at jeg greide å høre forskjell på en 3 meter lang RCA mikrofonkabel og de vanlige 0,5 - 0,75 m lange kablene, og at jeg greide å høre forskjell på bitstrømmen fra EMC-1 brukt som CD-transport og eksakt samme bitstrøm via WiFi og Transporter. Alt annet låt nokså likt fra lytteposisjon, så lenge det kom et signal gjennom kabelen. I tillegg var det ganske karakteristiske forskjeller i nivå og spektrum av bakgrunnsstøy, men den kunne jeg ikke høre uten å legge øret inntil høyttaleren - og det er juks.

Om jeg skal sammenligne lydkvalitet jeg hører i dag med lydkvalitet jeg hørte i går, vil jeg få problemer. Jeg demonstrerte CD-spilleren min i går før den ble solgt, og den låt som vanlig helt utmerket via analog XLR til DEQX. Nå hører jeg på Transporter, og den låter også helt utmerket. Det var bare ved korte A/B-tester med det samme lydklippet spilt igjen og igjen jeg greide å skille mellom dem og si noe om hva den forskjellen besto i.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Det er vel og bra med teoretiske utledninger for hvorfor man ikke skal høre forskjell på kabler, men jeg får en viss assosiasjon:

Det er akkurat som fysikkprofessoren ("kabelfornekteren") som burer seg inne på sitt kontor i ukevis og prøver å regne seg frem til at det er usannsynnlig for mennesket å lande på månen. En dag banker sekretæren hans (den kabeltroende) på døren og sier at, "Den der teorien din er helt gal, klart det går an å lande på månen!" Så sier professoren litt nedlatende: "Og hvordan i alle dager kan du påstå noe slikt?"
    "Jo", sier sekretæren, "De viste det direkte på fjernsyn i går kveld. Kanskje på tide du skaffer deg et slikt apparat du også" ;D

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Holmestrand
    Kule-Trygve skrev:
    Det er vel og bra med teoretiske utledninger for hvorfor man ikke skal høre forskjell på kabler, men jeg får en viss assosiasjon:

Det er akkurat som fysikkprofessoren ("kabelfornekteren") som burer seg inne på sitt kontor i ukevis og prøver å regne seg frem til at det er usannsynnlig for mennesket å lande på månen. En dag banker sekretæren hans (den kabeltroende) på døren og sier at, "Den der teorien din er helt gal, klart det går an å lande på månen!" Så sier professoren litt nedlatende: "Og hvordan i alle dager kan du påstå noe slikt?"
    "Jo", sier sekretæren, "De viste det direkte på fjernsyn i går kveld. Kanskje på tide du skaffer deg et slikt apparat du også" ;D
    Så hvis noen sier at noe er mulig så har de sannsynligvis rett, mens hvis noen sier at noe er umulig så tar de sannsynligvis feil?

Det betyr vel at vi for eksempel må se på hekseprosessene på nytt. Vannbeviset vil vel ventelig få sin renesanse, og all vitenskap legges død siden det alltid er noen med god fantasi som vet bedre enn å tro at jorda er rund og annet tullprat som angivelig er "bevist".
    Dette kan bli moro...
    :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.980
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tingenes iboende djevelskap er at det er nesten håpløst å bevise at noe er umulig under alle omstendigheter. Det er mye lettere å bevise at noe er mulig: Du trenger bare ett veldokumentert eksempel, så er det et udiskuterbart faktum. Et umulighetsbevis faller derimot sammen som et korthus så snart det støter på et moteksempel.

Da er det vel enklest for de kabeltroende å bevise sin hypotese. Det holder i massevis å vise at det er hørbar forskjell på X og Y under ett bestemt sett omstendigheter. Fortrinnsvis som TV-overført blindtest, takk, for jeg har omsider anskaffet et sånt nymotens apparat.

L

larkus

Gjest
    Jeg syns det er merkelig når rutinerte lyttere sammenligner kabler og en person sier umiddelbart etter kabelbytte: "Jepp, mye bedre utklinging, strammere og dypere bass, mer detaljer og klart bedre holografi", og en annen har store problemer med å høre noen forskjell i det hele tatt. Finnes det noen fornuftig forklaring på det ikke helt ukjente fenomenet?

mvh
    larkus

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.571
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Om jeg skal sammenligne lydkvalitet jeg hører i dag med lydkvalitet jeg hørte i går, vil jeg få problemer. Jeg demonstrerte CD-spilleren min i går før den ble solgt, og den låt som vanlig helt utmerket via analog XLR til DEQX. Nå hører jeg på Transporter, og den låter også helt utmerket. Det var bare ved korte A/B-tester med det samme lydklippet spilt igjen og igjen jeg greide å skille mellom dem og si noe om hva den forskjellen besto i.
    Jøss. Kan du ikke lytte du heller?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.980
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Asbjørn skrev:
    Jøss. Kan du ikke lytte du heller?
    Tydeligvis ikke. :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Er det ikke mulig å "bare" høre de forskjellene som vi ( enkelte av oss, da..) hører på ulike kabler i våre anlegg, uten å være nødt til å teoretisere dette ihjel? Jeg, i likhet med flere her på forumet, har ikke tung elektrokompetanse. Jeg har ikke sjangs å følge enkeltes utlegg ang. kapasistans, induktans, ohmske lover og andre uhumskheter. Men hørselen er det ingenting i veien med. Den har jeg faktisk nylig fått målt. Dog med en liiiten svekkelse i øverste område - men heilt ok og heilt normalt til å være en mann midt i 50-årene.

Jeg er også tilhenger av A/B-tester slik K.J. og flere beskriver det. Hvis resultatet ikke entydig fører til forbedringer, lar jeg sjølsagt være å bruke komponenten. Jeg anskaffer ikke kabler p.g.a. utseende på kablene, men p.g.a. måten de presterer og harmoniserer sammen med resten av komponentene i mitt oppsett.

Det er faktisk ganske arrogant å påstå at vi som hører forskjeller på kabler, er svake, lettlurte og godtroende sjeler som lider av placeboeffekter og sikkert også andre skumlere diagnoser. Men jeg har vært ute en vinterdag og ei stormfull natt før, så jeg ligger ikke søvnløs av den grunn. Akkurat nå er jeg faktisk temmelig spent på om BM Giant vil føre til merkbare endringer i lydbildet kontra mine egne BM Revelation's. Vil dere vite resultatet når jeg får kjørt A/B-tester???

mvh. VilhelmW

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    VilhelmW skrev:
    Vil dere vite resultatet når jeg får kjørt A/B-tester???

mvh. VilhelmW
    Så sant det utføres blindt, og hvor du skal gjette hvilke som er hvilke så er det interessant. Eventuelt en ABX blindtest. Noe annet anser jeg som meningsløst. Klarer man ikke å detektere forskjell i flere blindtester, så er det heller ingen forskjell. Det er ikke tørr teori, men basert på ørene og lytting.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.980
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    VilhelmW skrev:
    Akkurat nå er jeg faktisk temmelig spent på om BM Giant vil føre til merkbare endringer i lydbildet kontra mine egne BM Revelation's. Vil dere vite resultatet når jeg får kjørt A/B-tester???
    Selvfølgelig vil vi gjerne vite det. :)

N

nb

Gjest
    musicus skrev:
    Neste gang jeg skal på snobbe restaurant skal jeg ta med meg prislisten for råvarene på maten og vinen 8)
    Du vil da sannsynligvis finne ut at råvarene koster ganske mye, samt at det er godt mulig at de er av en kvalitet og type som er svært vanskelig for deg selv å få tak i. Så kan du, om du vil, regne litt på hvor mye avanse restauranten har på mat og drikke for å dekke nødvendigheter som lønn, husleie,moms, arbeidsgiveravgift etc. Kanskje dukke opp flere ganger for å danne deg et inntrykk av hvordan belegget er og hva gjestene spiser og drikker på aktuelt sted. Sannsynligvis vil du konkludere med at det er prisverdig at noen i det hele gidder å jobbe 80-100 timer i uka for noe slikt. På vin har de som regel tre-fire ganger prisen for rimeligere saker, og mer et kronepåslag på edlere dråper. Samt at noen av vinene de har i kjelleren er for de fleste praktiske foremål vanskelig, om ikke umulig å oppdrive og følgelig vanskelig å vite hva har kostet i innkjøp. Forrige ordentlige snobbevin jeg drakk på restaurant kostet for øvrig mindre på restauranten enn hva jeg selv kunne kjøpt den samme for på det åpne markedet.

Alternativt er det bare å lese regnskapstallene for noen snobberestauranterfor å finne ut at det som regel er ganske dårlig butikk.

Deretter kan du så vurdere hvor relevant du synest oppdagelsene dine er for hva lurium-HiFi-assesoarer koster å fremstille og burde koste i utsalg til sluttkunde.Eventuelt kjøpe inn samme type vare for kanskje 30-50% av prisen og se hvor nærme du kommer samme sluttresultat etter noen timer på kjøkkenet.

(for the record, jeg skjønner at du sannsynligvis mente det som en spøk)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    VilhelmW skrev:
    Er det ikke mulig å "bare" høre de forskjellene som vi ( enkelte av oss, da..) hører på ulike kabler i våre anlegg, uten å være nødt til å teoretisere dette ihjel? Jeg, i likhet med flere her på forumet, har ikke tung elektrokompetanse. Jeg har ikke sjangs å følge enkeltes utlegg ang. kapasistans, induktans, ohmske lover og andre uhumskheter. Men hørselen er det ingenting i veien med. Den har jeg faktisk nylig fått målt. Dog med en liiiten svekkelse i øverste område - men heilt ok og heilt normalt til å være en mann midt i 50-årene.
    Grunnen til at jeg ønsker å teoretisere dette er ikke fordi jeg ønsker å bevise for andre at det er forskjell på kabler. Hvis jeg ikke klarer å høre så store forskjeller, så forlanger jeg at noen tvangsinnlegger meg på psykiatrisk avdeling! Folk sier det er viktig med gode kilde og sånt, dette har gitt en bra økning i lydkvaliteten hos meg - ingen tvil om det, men det er faktisk bare småtteri i forhold til kabelbytter.

Grunnen til at jeg vil ha teorier rundt dette, er fordi det vil være mye lettere å finne kabler/komponenter som passer i anlegget mitt. Det er dyrt og frustrerende å drive og lete rundt og kjøpe diverse hifiduppeditter for å se om det "kanskje passer sammen". Dette hadde vært utrolig om man bare kunne se etter spesifikke verdier på komponentene når man skulle ut og shoppe.

Jeg blir stadig imponert over hvor dårlig lyden er på diverse hifimesser rundt omkring i landet år etter år. Tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at 90% av disse anleggene har kjedelig, dårlig, skrikende, bassfattig eller rotete lyd. Dette til tross for at mange av de koster over 1 mill. Jeg synes i hvert fall det hadde vært veldig interessant og visst hvorfor så mange av disse anleggene låter så jævlig, selv om de har komponenter i verdensklasse. Etter å ha vært på en sånn messe så synes jeg anlegget i bilen min, som sikkert ikke koster mer enn 1000-lappen å produsere, låter mye bedre enn 90% av disse anleggene.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    sinep skrev:
    Etter å ha vært på en sånn messe så synes jeg anlegget i bilen min, som sikkert ikke koster mer enn 1000-lappen å produsere, låter mye bedre enn 90% av disse anleggene.
    En viktig opplysning. Nå er det jo litt lettere å forstå deg, når vi bedre kjenner din referanse. :D

Tror du forresten at den dårlige lyden på messer kan skyldes at de bruker for dårlige kabler?

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Karma skrev:
    Tror du forresten at den dårlige lyden på messer kan skyldes at de bruker for dårlige kabler?
    Jeg vil anta at det er et eller annet med kombinasjonen av komponenter og kabler som gjør lyden så dårlig. At kabler med visse verdier kunne korrigert for en del av feilene i mange av disse anleggene er jeg helt sikker på. Hva disse verdiene skulle være, kan man jo lure på :)

Var forresten på besøk hos en hifi forhandler for et år tilbake. Han skulle vise meg den nye avspilleren sin til 120.000 tilkoblet litt middels dyre komponenter. Rommet var ganske godt dempet med akustikkpaneler på vegger og i tak. Lyden var rett og slett helt jævlig. Jamrete og rotete mellomtone og tam bass.

Hvorfor mener du at lyden er så dårlig på messer og ellers rundt omkring?

L

larkus

Gjest
    Noen som har meninger hva en signal eller ht.kabel som tilfredsstiller alle krav til high-end lyd maksimalt bør koste?

mvh
    larkus

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    orso skrev:
    VilhelmW skrev:
    Vil dere vite resultatet når jeg får kjørt A/B-tester???

mvh. VilhelmW
    Så sant det utføres blindt, og hvor du skal gjette hvilke som er hvilke så er det interessant. Eventuelt en ABX blindtest. Noe annet anser jeg som meningsløst. Klarer man ikke å detektere forskjell i flere blindtester, så er det heller ingen forskjell. Det er ikke tørr teori, men basert på ørene og lytting.
    Er det noen grunn til at denne argumentasjonen ikke skal gjelde for alle hifi komponenter? Hvorfor er det slik at man kun godtar at én kabel er bedre enn en annen hvis det kan detekteres i en ABX blindtest og det samme ikke skal gjelde f.eks for en forsterker? Så vidt jeg husker oppgraderte nylig VilhelmW fra en Densen DM10 til en Densen B150+. Er det noen grunn til å feste større lit til VilhelmW når han sier at B150+ er bedre enn DM10 når disse ikke er blindtestet opp mot hverandre? Hvorfor er det i tilfelle slik at det kun er i tilfelle hvor VilhelmW oppgraderer Black Magic kablene sine at det stilles krav om ABX blindtesting, mens det ved oppgraderingen av DM10 til B150+ ikke stilles samme krav til dokumentasjon?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.571
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gjort "halvblinde" sammenlikningstester av dette og hint. De hadde ikke tålt noen ABX protokoll, nei, but here goes:

DAC A / DAC B: Forskjell detektert
    (Signal) Kabel C / Kabel D. Nullresultat
    DAC B / DAC E: Forskjell detektert
    Delefilteralgoritme F / G: Forskjell detektert*

*Den siste kan være fake. Vanskelig å matche filterresponser innenfor +/- 0.2 dB

L

larkus

Gjest
    Hvilke signalkabler var det du sammenlignet, Valentino?

mvh
    larkus

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    På sett og vis underminerer ABX hele hifi begrepet. CD spiller A mot CD spiller B i ABX test; ingen forskjell. Forsterker A mot forsterker B i ABX test; ingen forskjell. Høyttaler A mot høyttaler B i ABX test; ingen forskjell.

Hva er hifi? Jo det er placebo. Slutt med hobbyen, end of story, over og ut.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.571
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det der er ikke riktig, Ketil. Harman International bruker ABX og trenede lyttere når de utvikler høyttalere.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Valentino skrev:
    Det der er ikke riktig, Ketil. Harman International bruker ABX og trenede lyttere når de utvikler høyttalere.
    Og det er så at ingen kabelprodusenter bruker ABX i sin utvikling av sine produkter?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Neida. Mangfoldet er veldig bra. Den ensidige belærende holdningen som oppleves fra alle kanter finner jeg fordummende. Alle vinklinger er bra og kanskje lærerike hvis de mikses med ydmykhet til andres erfaringer og holdninger. Så kan vi konsentrere oss om fellesnevneren og ri færre kjepphester. Jeg tror virkelig ikke at denne interessen har noe fasit, men jeg vet den byr på mange gode opplevelser. Selv ulineært og ute av fase kan magien ta deg. Jeg har opplevd magi fra et billig clarionanlegg i en gammel 240, men ikke si det til noen ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.571
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ketil skrev:
    Valentino skrev:
    Og det er så at ingen kabelprodusenter bruker ABX i sin utvikling av sine produkter?
    Det vet jeg ikke.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hun der Valentino kan få komme hjem til meg og høre på kablene mine når som helst...ser for meg at litt rødvin, kombinert med alle detaljene i bassen hun ikke har hørt før på Mariah Carey sin "Bliss", vil være en forførende kombinasjon...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Jeg vil anta at det er et eller annet med kombinasjonen av komponenter og kabler som gjør lyden så dårlig. At kabler med visse verdier kunne korrigert for en del av feilene i mange av disse anleggene er jeg helt sikker på. Hva disse verdiene skulle være, kan man jo lure på :)

Var forresten på besøk hos en hifi forhandler for et år tilbake. Han skulle vise meg den nye avspilleren sin til 120.000 tilkoblet litt middels dyre komponenter. Rommet var ganske godt dempet med akustikkpaneler på vegger og i tak. Lyden var rett og slett helt jævlig. Jamrete og rotete mellomtone og tam bass.

Hvorfor mener du at lyden er så dårlig på messer og ellers rundt omkring?
    Hvor stor tror du sjansen er for at forhandlere som jobber med hifi og prøver ut flere kombinasjoner ikke greier å finne noenlunde matchende kabler og elektronikk? Og hvor stor er sjansen for at dette gjelder de fleste forhandlere på en messe? Nei, det skyldes rommet og akustikken at lyden er så dårlig. Og til dels det faktum at mange høyttalere ikke måler bra når de kommer i et litt vanskelig rom.

Noen absorbenter i førsterefleksjoner er ikke nok til å redde et anlegg som har store avvik i frekvensresponsen.

Ketil skrev:
    På sett og vis underminerer ABX hele hifi begrepet. CD spiller A mot CD spiller B i ABX test; ingen forskjell. Forsterker A mot forsterker B i ABX test; ingen forskjell. Høyttaler A mot høyttaler B i ABX test; ingen forskjell.

Hva er hifi? Jo det er placebo. Slutt med hobbyen, end of story, over og ut.
    Det stemmer ikke. Både kilder, forsterkere og høyttalere klarer man å skille i blindtester. Flere produsenter av hifi utstyr bruker blindtesting i produktutviklingen. Jeg spurte for ikke så lenge siden et spørsmål til Arcam om DACen de har produsert. Og da kom det frem at det hadde brukt mange timer i blindtesting i utvikling av produktet.
    Du finner noen blindtester som f.eks de spanske hvor det virker som man knapt klarer å skille noen ting, men slike er nok neppe godt gjennomført.

Når det er sagt, så er det selvsagt en del forsterkere og kilder man ikke vil klare å skille i blindtester. De låter likt.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg tror at å skille simpel sort kabel, tilsvarende det som kanskje følger med produktet i esken, om du er heldig(?), fra sølvkablene mine, i mitt anlegg i en blindtest, ville være like vanskelig som å skille Hamburger fra Shell og indrefilet tilberedt av Hellstrøm, i en blindtest. Jeg ser på kablene mine som helt vesentlige elementer i anlegget, der signalet kan renne nærmest uhindret fra kilde og ut i høyttaler med minimal degradering i kablene. Prisen på kablene utgjør også betraktelig mer enn de 10 prosentene av totalkostnaden som gjerne er tommelfingerregel..
    Men det er klart at forbedringene er inkrementale når man kommer godt opp i pris. Men på kabelfronten har jeg likevel valgt å ta den bortimot "helt ut". Om jeg noen gang vinner i lotto, er det sikkert høyttalere der ute med enda renere lyd enn mine nåværende, og om jeg f. eks. skaffer meg noen Avalon- høyttalere til mange hundre tusen, vil de nåværende kablene antakelig kunne matche dem lydkvalitetsmessig.

(En fordel ved å ta oppgraderinger på kabelsiden istedenfor på andre områder, er forøvrig at det er mye enklere å plugge noen kabler i anlegget snarere enn å bære tunge bokser eller høyttalere inn og ut.. :D)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn