Jeg har vel ikke sagt noe om nødvendigheten av kabler, den er vel relativt opplagt, men hva som er fornuftig/ønsket i forholdet pris/prestanda i mitt oppsett, og ja du kan godt kalle det sjelero, fornøyd ville jeg kalt det selv, det funker, og det funker mer enn godt nok for mitt bruk.Anonym skrev:Jeg har brukt penger for kabler for å få sjelero selv. Hva som har vært nødvendig er en annen sak.musicus skrev:Det har jeg ingen tanker om, (og ærlig talt, så driter jeg i det) jeg betaler det jeg anser som fornuftig utfra mine forutsetninger og behov, men det har du tydeligvis?Anonym skrev:For å sette det med kabelpriser litt i perspektiv.
Typisk utsalgspris med rabatt for BFOU 2*6mm (typisk topside offshorekabel) rundt 30 kroner meteren eks mva.
Den er skjermet, funskjonssikker under brann, halogenfri og mud bestandig.
Med tanke på utviklingskostnader, hvor mye bør en god høyttalerkabel koste?
mvh
Neste gang jeg skal på snobbe restaurant skal jeg ta med meg prislisten for råvarene på maten og vinen 8)Asbjørn skrev:
Det er jaggumeg et av de beste (og morsomste!) innleggene i kabeldebatten hittil! ;D ;D ;Dmusicus skrev:Neste gang jeg skal på snobbe restaurant skal jeg ta med meg prislisten for råvarene på maten og vinen 8)Asbjørn skrev:
mvh
Disse forskjellene Asbjørn..Asbjørn skrev:
Jo, det er ganske relevant. Induktans og kapasitans er reaktive komponenter av impedansen, og vil skape en faseforskyvning mellom strøm og spenning. Det er nærmest definisjonen på disse to begrepene. Derfor vil du få noen sånne effekter, men de verdiene av induktans og kapasitans som du får fra en kabel blir veldig, veldig små sammenlignet med de verdiene som finnes i høyttaler og delefilter. Et normalt delefilter består av komponenter med noen millihenries induktans og noen mikrofarad kapasitans, i tillegg til høyttalermotoren med noen millihenries og de elektriske konsekvensene av element/kasseresonansen i samme størrelsesorden. Verdiene i en kabel måles gjerne i nanofarad og microhenries, altså i størrelsesorden 1/1000 av verdiene i høyttaler og delefilter.sinep skrev:Disse forskjellene Asbjørn..Asbjørn skrev:
Kan de skyldes at kablene lager faseforskyvninger mellom ampere/volt p.g.a. induktans/kapasitans?
Vet ikke helt hvor relevant det er men..
Hva mener du egentlig med bedre vs verre lyd. Definerer du dette helt fritt eller er det enkeltparametre ved lydensignaturen du reagerer negativt eller positivt på?sinep skrev:Hvis det er sånn at en kabel fungerer bra i et oppsett, men gjør lyden verre i et annet oppsett, så tenkte jeg at det kanskje kunne skyldes faseproblemer.
Regnet med at du kom til å svare det og jeg ser logikken din.Asbjørn skrev:Logikken i det du sier er helt grei, men det er altså størrelsesordenen på tallene som gjør meg litt skeptisk. Eksempelvis +/- 1/1000 på komponenter med produksjonstoleranse +/- 5/100.
Det du sier, stemmer med mine erfaringer også. De forskjellene jeg hører hos meg, hører jeg også hos andre med samme kabler. Men det er folk her inne som f.eks. sier at solid core gjør lyden grøtete og uklar og dette er stikk i strid med mine erfaringer og det var da jeg kom til å tenke på dette med fase, siden fase både kan være negativ og positiv.ayaboh skrev:Jeg tror ikke jeg har prøvd kabler som plutselig forandrer signatur når de settes inn i et annent anlegg. De fleste kabler har (gir) gjerne en viss type signatur uansett hvor de brukes. Mye av dette kan skyldes frekvensavvik, men totalsummen er egentlig den samme.
Det er litt underlig hvordan opplevelsene av store forskjeller mellom ting basert på "frilytting" forsvinner som dugg for solen i direkte sammenlikninger. Lytteteknikk og -metode er helt klart en avgjørende faktor i hvordan vi oppfatter og mener ulikt om reproduksjon av hermetisk lyd. Utfordringen er å finne teknikker og metoder som kan gi en viss sikkerhet for at det vi opplever er det vi hører. Sammenlikninger uten A/B finner jeg for det meste meningsløst.ganilsen skrev:...
Jeg er tilhenger av A/B testing med rask bytter. Om jeg tester over tid kan erfaringen min spille meg et puss.
...
Enig med KJ. Jeg gjorde noen forsøk for en tid tilbake på å høre om det var hørbare forskjeller mellom noen digitalkabler og signalkabler i mitt anlegg. DEQX har fire innganger, analog og digital RCA og XLR, og Transporteren har tilsvarende utganger. Da kunne jeg velge en overføring som "referanse", bruke programvaren på laptop til å matche nivå til 0,1 dB eller bedre, og velge mellom de fire inngangene med fjernkontrollen. Jeg holdt referansen konstant og byttet rundt i de andre inngangene for å høre om det var noen forskjell mellom tingen som ble testet og referansen. Var det hørbar forskjell mellom digitalkabler? Mellom S/PDIF på RCA-kabel og AES/EBU på XLR-kabel? Hva med forskjell mellom balanserte analoge signalkabler? Men å ta analogsignal fra Transporter og en ekstra A/D-konvertering i DEQX må da være hørbart? Det må da for svingende være hørbar forskjell på noe, når så mange mener dette er så viktig!KJ skrev:Det er litt underlig hvordan opplevelsene av store forskjeller mellom ting basert på "frilytting" forsvinner som dugg for solen i direkte sammenlikninger. Lytteteknikk og -metode er helt klart en avgjørende faktor i hvordan vi oppfatter og mener ulikt om reproduksjon av hermetisk lyd. Utfordringen er å finne teknikker og metoder som kan gi en viss sikkerhet for at det vi opplever er det vi hører. Sammenlikninger uten A/B finner jeg for det meste meningsløst.ganilsen skrev:...
Jeg er tilhenger av A/B testing med rask bytter. Om jeg tester over tid kan erfaringen min spille meg et puss.
...
mvh
KJ
Så hvis noen sier at noe er mulig så har de sannsynligvis rett, mens hvis noen sier at noe er umulig så tar de sannsynligvis feil?Kule-Trygve skrev:Det er vel og bra med teoretiske utledninger for hvorfor man ikke skal høre forskjell på kabler, men jeg får en viss assosiasjon:
Det er akkurat som fysikkprofessoren ("kabelfornekteren") som burer seg inne på sitt kontor i ukevis og prøver å regne seg frem til at det er usannsynnlig for mennesket å lande på månen. En dag banker sekretæren hans (den kabeltroende) på døren og sier at, "Den der teorien din er helt gal, klart det går an å lande på månen!" Så sier professoren litt nedlatende: "Og hvordan i alle dager kan du påstå noe slikt?"
"Jo", sier sekretæren, "De viste det direkte på fjernsyn i går kveld. Kanskje på tide du skaffer deg et slikt apparat du også" ;D
Jøss. Kan du ikke lytte du heller?Asbjørn skrev:Om jeg skal sammenligne lydkvalitet jeg hører i dag med lydkvalitet jeg hørte i går, vil jeg få problemer. Jeg demonstrerte CD-spilleren min i går før den ble solgt, og den låt som vanlig helt utmerket via analog XLR til DEQX. Nå hører jeg på Transporter, og den låter også helt utmerket. Det var bare ved korte A/B-tester med det samme lydklippet spilt igjen og igjen jeg greide å skille mellom dem og si noe om hva den forskjellen besto i.
Tydeligvis ikke.Valentino skrev:Jøss. Kan du ikke lytte du heller?Asbjørn skrev:Om jeg skal sammenligne lydkvalitet jeg hører i dag med lydkvalitet jeg hørte i går, vil jeg få problemer. Jeg demonstrerte CD-spilleren min i går før den ble solgt, og den låt som vanlig helt utmerket via analog XLR til DEQX. Nå hører jeg på Transporter, og den låter også helt utmerket. Det var bare ved korte A/B-tester med det samme lydklippet spilt igjen og igjen jeg greide å skille mellom dem og si noe om hva den forskjellen besto i.
Så sant det utføres blindt, og hvor du skal gjette hvilke som er hvilke så er det interessant. Eventuelt en ABX blindtest. Noe annet anser jeg som meningsløst. Klarer man ikke å detektere forskjell i flere blindtester, så er det heller ingen forskjell. Det er ikke tørr teori, men basert på ørene og lytting.VilhelmW skrev:Vil dere vite resultatet når jeg får kjørt A/B-tester???
mvh. VilhelmW
Selvfølgelig vil vi gjerne vite det.VilhelmW skrev:Akkurat nå er jeg faktisk temmelig spent på om BM Giant vil føre til merkbare endringer i lydbildet kontra mine egne BM Revelation's. Vil dere vite resultatet når jeg får kjørt A/B-tester???
Du vil da sannsynligvis finne ut at råvarene koster ganske mye, samt at det er godt mulig at de er av en kvalitet og type som er svært vanskelig for deg selv å få tak i. Så kan du, om du vil, regne litt på hvor mye avanse restauranten har på mat og drikke for å dekke nødvendigheter som lønn, husleie,moms, arbeidsgiveravgift etc. Kanskje dukke opp flere ganger for å danne deg et inntrykk av hvordan belegget er og hva gjestene spiser og drikker på aktuelt sted. Sannsynligvis vil du konkludere med at det er prisverdig at noen i det hele gidder å jobbe 80-100 timer i uka for noe slikt. På vin har de som regel tre-fire ganger prisen for rimeligere saker, og mer et kronepåslag på edlere dråper. Samt at noen av vinene de har i kjelleren er for de fleste praktiske foremål vanskelig, om ikke umulig å oppdrive og følgelig vanskelig å vite hva har kostet i innkjøp. Forrige ordentlige snobbevin jeg drakk på restaurant kostet for øvrig mindre på restauranten enn hva jeg selv kunne kjøpt den samme for på det åpne markedet.musicus skrev:Neste gang jeg skal på snobbe restaurant skal jeg ta med meg prislisten for råvarene på maten og vinen 8)
Grunnen til at jeg ønsker å teoretisere dette er ikke fordi jeg ønsker å bevise for andre at det er forskjell på kabler. Hvis jeg ikke klarer å høre så store forskjeller, så forlanger jeg at noen tvangsinnlegger meg på psykiatrisk avdeling! Folk sier det er viktig med gode kilde og sånt, dette har gitt en bra økning i lydkvaliteten hos meg - ingen tvil om det, men det er faktisk bare småtteri i forhold til kabelbytter.VilhelmW skrev:Er det ikke mulig å "bare" høre de forskjellene som vi ( enkelte av oss, da..) hører på ulike kabler i våre anlegg, uten å være nødt til å teoretisere dette ihjel? Jeg, i likhet med flere her på forumet, har ikke tung elektrokompetanse. Jeg har ikke sjangs å følge enkeltes utlegg ang. kapasistans, induktans, ohmske lover og andre uhumskheter. Men hørselen er det ingenting i veien med. Den har jeg faktisk nylig fått målt. Dog med en liiiten svekkelse i øverste område - men heilt ok og heilt normalt til å være en mann midt i 50-årene.
En viktig opplysning. Nå er det jo litt lettere å forstå deg, når vi bedre kjenner din referanse.sinep skrev:Etter å ha vært på en sånn messe så synes jeg anlegget i bilen min, som sikkert ikke koster mer enn 1000-lappen å produsere, låter mye bedre enn 90% av disse anleggene.
Jeg vil anta at det er et eller annet med kombinasjonen av komponenter og kabler som gjør lyden så dårlig. At kabler med visse verdier kunne korrigert for en del av feilene i mange av disse anleggene er jeg helt sikker på. Hva disse verdiene skulle være, kan man jo lure påKarma skrev:Tror du forresten at den dårlige lyden på messer kan skyldes at de bruker for dårlige kabler?
Er det noen grunn til at denne argumentasjonen ikke skal gjelde for alle hifi komponenter? Hvorfor er det slik at man kun godtar at én kabel er bedre enn en annen hvis det kan detekteres i en ABX blindtest og det samme ikke skal gjelde f.eks for en forsterker? Så vidt jeg husker oppgraderte nylig VilhelmW fra en Densen DM10 til en Densen B150+. Er det noen grunn til å feste større lit til VilhelmW når han sier at B150+ er bedre enn DM10 når disse ikke er blindtestet opp mot hverandre? Hvorfor er det i tilfelle slik at det kun er i tilfelle hvor VilhelmW oppgraderer Black Magic kablene sine at det stilles krav om ABX blindtesting, mens det ved oppgraderingen av DM10 til B150+ ikke stilles samme krav til dokumentasjon?orso skrev:Så sant det utføres blindt, og hvor du skal gjette hvilke som er hvilke så er det interessant. Eventuelt en ABX blindtest. Noe annet anser jeg som meningsløst. Klarer man ikke å detektere forskjell i flere blindtester, så er det heller ingen forskjell. Det er ikke tørr teori, men basert på ørene og lytting.VilhelmW skrev:Vil dere vite resultatet når jeg får kjørt A/B-tester???
mvh. VilhelmW
Og det er så at ingen kabelprodusenter bruker ABX i sin utvikling av sine produkter?Valentino skrev:Det der er ikke riktig, Ketil. Harman International bruker ABX og trenede lyttere når de utvikler høyttalere.
Det vet jeg ikke.Ketil skrev:Og det er så at ingen kabelprodusenter bruker ABX i sin utvikling av sine produkter?Valentino skrev:Det der er ikke riktig, Ketil. Harman International bruker ABX og trenede lyttere når de utvikler høyttalere.
Hvor stor tror du sjansen er for at forhandlere som jobber med hifi og prøver ut flere kombinasjoner ikke greier å finne noenlunde matchende kabler og elektronikk? Og hvor stor er sjansen for at dette gjelder de fleste forhandlere på en messe? Nei, det skyldes rommet og akustikken at lyden er så dårlig. Og til dels det faktum at mange høyttalere ikke måler bra når de kommer i et litt vanskelig rom.sinep skrev:Jeg vil anta at det er et eller annet med kombinasjonen av komponenter og kabler som gjør lyden så dårlig. At kabler med visse verdier kunne korrigert for en del av feilene i mange av disse anleggene er jeg helt sikker på. Hva disse verdiene skulle være, kan man jo lure på
Var forresten på besøk hos en hifi forhandler for et år tilbake. Han skulle vise meg den nye avspilleren sin til 120.000 tilkoblet litt middels dyre komponenter. Rommet var ganske godt dempet med akustikkpaneler på vegger og i tak. Lyden var rett og slett helt jævlig. Jamrete og rotete mellomtone og tam bass.
Hvorfor mener du at lyden er så dårlig på messer og ellers rundt omkring?
Det stemmer ikke. Både kilder, forsterkere og høyttalere klarer man å skille i blindtester. Flere produsenter av hifi utstyr bruker blindtesting i produktutviklingen. Jeg spurte for ikke så lenge siden et spørsmål til Arcam om DACen de har produsert. Og da kom det frem at det hadde brukt mange timer i blindtesting i utvikling av produktet.Ketil skrev:På sett og vis underminerer ABX hele hifi begrepet. CD spiller A mot CD spiller B i ABX test; ingen forskjell. Forsterker A mot forsterker B i ABX test; ingen forskjell. Høyttaler A mot høyttaler B i ABX test; ingen forskjell.
Hva er hifi? Jo det er placebo. Slutt med hobbyen, end of story, over og ut.