Loevhagen skrev:
Selv mener jeg termineringen av kablene har vel så mye å si som selve kabelen. Lite diskusjon knyttet til det...
Jeg prøvde meg ved å stille spørsmål ang. om rhodiumspadene på mine kabler, kan nnvirke positivt på lydbildet. Bare for å ha sagt det.
Jeg er ikke elektronikkutdannet. Kanskje er det derfor jeg
hører såpass forskjell på forskjellige kabler? Eller kanskje det er fordi Densen-forsterkerne er konstruerte slik de er, hva veit jeg? Min erfaring er at jo bedre lydbilde, dess høgere pris på kablene - desverre. Med et unntak, Black Magic. Og jeg er veeeldig spent på om det er stor forskjell på BM Rev-kablene og BM Giant. Skal bli interessant..
Sammenligningene mellom kabler som skal medvirke til at det blir lyd i høyttalerne mine og kabler til meir eller mindre sofistikerte måleinstrumenter, til bruk i oljeindustri, fly osv. synes jeg blir talentløs. Et måleinstrument viser "noe" digitalt eller v.h.a. ei pil eller noe i den dur. Forskejllene kan ikke høres på et måleinstrument, og er kanskje for små til å kunne registreres på ditto - men hvem har sagt at det likevel ikke er små forskjeller på kabler - også der? Hvorfor foretrekker NASA NO-kabler i mange av sine romfartøyer? Og hvis ikke kabler spiller noen rolle, hvorfor da bytte ut skinnene bakpå høyttalerne med s.k. jumper's? Tenk dere nå godt om, en gang til, folkens...
Det er lov å prøve på nytt...
Er det ingen andre enn meg som har erfart at såkalt "solid kåre", installasjonskabler eller Biltema og Claser'n-kabler gir et slørete, grått og dønn kjedelig lydbilde?? Sånn var det på NAD-forsterkerne og sånn var det på Densen DM-10'ern. Jeg har ikke orka å bruke tid på og prøve disse på B-150+'en så lenge jeg er såre fornøyd med BM Rev-kablene.
Når det er så mange kloke hoder som betviler kablenes rolle i kjeden, hvorfor tar dere den ikke heilt ut og går for trådløst? Det finnes jo slike løsninger for flerkanalslyd, så da funker det sikkert på hifi i to kanaler også? Hvis det finnes en skikkelig god løsning, skal jeg mer enn gjerne kutte alt som heter kabler, tvert. Men faktum er vel at det er masse støy i ethvert rom som kan influere på lydsignalene ved trådløse overføringer?
mvh. VilhelmW