Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    larkus skrev:
    R.S. skrev:
    Asbjørn er etter alt å dømme en hyggelig fyr, men hans teoretiske utspill her på kabelhjørnet er de rene feberfantasier.


    Mvh. RS
    Og hva skal en si om dine uforskammete kommentarer til de som har en annen oppfatning enn det du har?

    mvh
    larkus

    Hvis noe er uforskammet så er det å gi seg til å argumentere i tråder uten å ha nøvbendig kunnskap om emnet.


    Mvh. RS
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.135
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    12
    Ingen kommentar er nødvendig (utover denne)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.390
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Troverdighet oppnås ikke med å være uhøflig. Anbefaler debattanter å moderere seg og la julefreden innta sinnet.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Rhesus skrev:
    Trondmeg skrev:
    Ingen kommentar er nødvendig (utover denne)
    Tenkte jeg skulle kommentere, men jeg dropper det.

    God Jul alle sammen!
    Enig! Men har et ønske.
    Håper at noen gjentakene brukere på HFS, som har dessverre hatt en gjennomgående nærmest herseteknikk og nedlatende tone i omtrent hver eneste tråd jeg kommer over deres kommentarer, kan gå inn i seg selv og reflektere hvorfor de skaper så dårlig stemning til støtt og stadig. Flere hint har da blitt gitt til disse brukere tidligere. Første skritt er å se sine egne feil. Klarer man ikke det er alt håpet ute ;)

    God jul folkens!
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    JackX skrev:
    R.S. skrev:
    Asbjørn er etter alt å dømme en hyggelig fyr, men hans teoretiske utspill her på kabelhjørnet er de rene feberfantasier.


    Mvh. RS
    Greit standpunkt.

    Er det mulig for deg, ved bruk av både faguttrykk og i legmanstermer å begrunne hva det er i hans fantasier som er feber (les: feil) - og (aller helst) gi oss "fasiten"?

    mvh
    JackX

    Ang. fasit; se innlegg 247. Forstår du først essensen i dette faller det meste på plass. Forøvrig er side opp og side ned med argumentasjon meningsløst om man ikke har nødvendig kunnskap. For å bruke et sitat:

    " For those who understand, no explanation is necessary, for those who don’t, none is possible"


    Mvh. RS
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.429
    Antall liker
    1.379
    Ang. fasit; se innlegg 247. Forstår du først essensen i dette faller det meste på plass. Forøvrig er side opp og side ned med argumentasjon meningsløst om man ikke har nødvendig kunnskap. For å bruke et sitat:

    " For those who understand, no explanation is necessary, for those who don’t, none is possible"


    Mvh. RS
    Innlegg 247 - er det i en annen tråd?

    mvh
    JackX
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    JackX skrev:
    Ang. fasit; se innlegg 247. Forstår du først essensen i dette faller det meste på plass. Forøvrig er side opp og side ned med argumentasjon meningsløst om man ikke har nødvendig kunnskap. For å bruke et sitat:

    " For those who understand, no explanation is necessary, for those who don’t, none is possible"


    Mvh. RS
    Innlegg 247 - er det i en annen tråd?

    mvh
    JackX

    Oops, det var det ja:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52934.240.html



    Mvh. RS
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du får nesten forklare hva Asbjørn skriver som er feil Solhaug. Det hjelper lite og kalle det idioti og uten å komme med noe nærmere forklaring. Man mistinker deg nesten for å ikke vite hva du driver på med.
    Dine teorier står i sterk kontrast til kjent fysikk. Har du noen gang testet dine teorier med blindtester?

    Linken som Suomela la ut er interessant, men står også i kontrast til andre tester. En enkelt undersøkelse velter ikke hele tuen for å si det slik. Hadde gjerne sett at noen med mer kunnskap enn meg kunne kommentere den. Rhesus?
    Denne linker det var snakk om: http://www.eetimes.com/design/audio...kers-Effects-of-amplifiers-and-cables--Part-5

    Kos dere med julekvelden folkens. Ser frem til pinnekjøtt og god drikke.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.135
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    12
    Innlegg 247 beskriver bare tekniske opplagtheter i upresis lekmannsform. Det er ingen teknisk forklaring for valg av tverrsnitt og ledertype ift dimensjonering. Slik sett ingen fasit, men en påstand om at slik er det. Jeg lærte ikke noe nytt av dette, men det var kanskje ikke meningen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.365
    Antall liker
    37.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Suomela skrev:
    Då forsterker, høyttaler och kabeln som binder dessa samman utgör ett system anser jag analyser av en given ht-kabels evt påverkan bör utgå från dess interaktion med dessa övriga komponenter.

    Vad tror ni skeptiker om ht-kabelns påverkan på distortionsspektrum i ett sådant sammansatt system? Se for eksempel kapitel a discussion about loudspeaker cables and their effect on performance fra boken Loudspeakers: for music recording and reproduction av Philip Newell och Keith Holland.

    Erbjuder dessa sidor en forklaring till hvorfor det är forskjell på høyttalerkabler och att rapporterna från en och samma kabel kan være totalt olika utan bidrag av placebo?

    /Suomela
    Ja, det er slik det må være. Utgangsimpedansen i forsterkeren gjør at kabelen havner i feedback-kretsen via en spenningsdeler, spesielt hvis det ikke er Zobel eller serieinduktans på utgangen. Slik:


    http://www.audiomisc.co.uk/HFN/Cables2/OhmAndAway.html

    Tidskonstanten i feedback-kretsen er rimelig kort, så det virker ikke helt urimelig at resonanser med omtrent samme tidskonstant som feedback-kretsen har en eller annen påvirkning. Det er heller ikke vanskelig å forestille seg intermodulasjonsforvrengning som fører til hørbare komponenter.

    Det er en forklaringsmodell som faktisk bygger bro mellom mange av de egenskapene som ofte fremheves med kabler (men som bare har betydning for radiofrekvenser, ikke for audio) og normal ingeniørmessig forståelse av hvordan en forsterker fungerer. Eksempelvis får sånne ting som skin-effekt og dielektrisk tap betydning for hvor store resonansene blir og ved hvilke frekvenser RF-resonansene slår inn. Det går an å spekulere at det kan ha betydning for i hvilken grad og på hvilken måte dette påvirker en gitt forsterker. Det gjør forresten også at en enkel "lumped" Spice-modell blir en ganske upresis modell for å forutsi hva som vil skje, ettersom dette er frekvenser hvor kabelen vil delvis oppføre seg som en transmisjonslinje.

    Da er det heller ikke vanskelig å se at dette må bli ekstremt systemavhengig, og kanskje situasjonsavhengig med lufttemperatur og månefase, eller at det er fullt mulig å bygge forsterkere som er mer eller mindre "kabelfølsomme". For eksempel vil denne kretsen være nokså robust, ettersom den har en induktor og Zobel på utgangen, og til og med et RC-filter i feedback-loopen for å plukke ned RF-komponenter:



    En klasse-D-forsterker, som i sin natur har et digert lavpassfilter på utgangen for å fjerne sin egen switche-støy, vil nødvendigvis heller ikke være særlig sårbar for dette.

    Denne kretsen vil derimot påvirkes mer av hva den kobles til, ettersom den mangler alle slike beskyttelser. Tweaker's paradise:



    Edit: Vil bare nevne at jeg har sjekket tempen, og den er de normale 37,5 på julekvelden. :)
     

    Vedlegg

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Asbjørn skrev:
    En klasse-D-forsterker, som i sin natur har et digert lavpassfilter på utgangen for å fjerne sin egen switche-støy, vil nødvendigvis heller ikke være særlig sårbar for dette.

    Denne kretsen vil derimot påvirkes mer av hva den kobles til, ettersom den mangler alle slike beskyttelser. Tweaker's paradise:



    Edit: Vil bare nevne at jeg har sjekket tempen, og den er de normale 37,5 på julekvelden. :)
    Kan det m.a.o. hevdes at klasse D er mindre påvirkelig av ulikheter mellom kabler?

    Det hadde ellers vært interessant om man kunne enes om noen enkle sammenhenger for at en kjede skal være spesielt følsom for kabeltyper. Da tenker jeg på noe som også de teoretisk ukyndige kan forstå. ;) For det er vel nettopp manglende evner hos potensielle kunder til evaluering av påstander, som er kabelbransjens sterkeste kort?
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Karma skrev:
    Til trådstarter vil jeg hevde: Det er mer sannsynlig at evnen til å høre forskjell mellom kabler, oftere går på den enkeltes psyke, enn på anleggets konstruksjon.
    Det virker som om det er den "faste" konklusjonen til skeptiker-siden. Og jeg må si det er den siden jeg trekker mot akkurat nå. Etter å HA VÆRT kabelnisse.


    Geir Arne
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Trondmeg skrev:
    Innlegg 247 beskriver bare tekniske opplagtheter i upresis lekmannsform. Det er ingen teknisk forklaring for valg av tverrsnitt og ledertype ift dimensjonering. Slik sett ingen fasit, men en påstand om at slik er det. Jeg lærte ikke noe nytt av dette, men det var kanskje ikke meningen?

    Nei, du lærte ikke noe fordi du 1) ikke har utført tilstrekkelige praktiske etterprøvinger til å kunne ha 2) nødvendig erfaring til å kunne evaluere denne enkle tesens faktiske aktualitet.


    Mvh. RS


    Mvh. RS
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.135
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    12
    RS: Det vet du ingenting om. Hovedgrunnen til at jeg skrev det var at jeg ikke lærte noe nytt. En udokumentert påstand om minimumstverrsnitt og ohms lov. Det ligger ikke mye nyttig lærdom i en påstand uten belegg uansett hvor korrekt den kan være.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.365
    Antall liker
    37.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Kan det m.a.o. hevdes at klasse D er mindre påvirkelig av ulikheter mellom kabler?
    Jeg vil jo hevde nettopp det. Det kan være forskjell mellom ulike konstruksjoner, men hvis RF-ingress i feedback-kretsen har noe med saken å gjøre, så bør de være ganske immune, på grunn av utgangsfilteret og på grunn av at litt RF-støy utenfra drukner i deres egen switchestøy. Eventuelle forskjeller kommer an på om feedback tas før utgangsfilteret (ICE) eller etter (UcD). Tror jeg, ut fra egen erfaring med UcD-forsterkere som ser ut til å bry seg minimalt om hvilken last de kobles til, og en viss forståelse av hvordan sånne bokser fungerer.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Trondmeg skrev:
    Det vet du ingenting om. Hovedgrunnen til at jeg skrev det var at jeg ikke lærte noe nytt. En udokumentert påstand om minimumstvettsnitt og ohms lov. Det ligger ikke mye nyttig lærdom i en påstand uten belegg uansett hvor korrekt den kan være.

    Joda, svaret ditt forteller hvor mye du har forstått, i mitt svar påpekte jeg hvorfor du ikke forstår.


    Mvh. RS
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Jeg får lyst til å sitere:

    ".....Kjivast ikkje "småbarn", kasta heller småstein......"

    Ja, om 1t 20 min ringes julen inn folkens......?!

    Ha ein fredfull julekveld og ei hugnadsam julehøgtid.
    God Jul!

    mvh :)
     
    M

    musicus

    Gjest
    ganilsen skrev:
    Karma skrev:
    Til trådstarter vil jeg hevde: Det er mer sannsynlig at evnen til å høre forskjell mellom kabler, oftere går på den enkeltes psyke, enn på anleggets konstruksjon.
    Det virker som om det er den "faste" konklusjonen til skeptiker-siden. Og jeg må si det er den siden jeg trekker mot akkurat nå. Etter å HA VÆRT kabelnisse.


    Geir Arne
    Dette handler ikke om å väre kabelnisse som du sier (jeg regnes vel for for å väre en selv ;) ) men å se den som en del av ett system, igjen, Det bor/er ingen go lyd i en kabel i seg selv. Som Asbjörn påpeker med henvisning til linken, (takk igjen for en vettug forklaring som en lekmann forstår), eller som det også kommer frem i pkt 6:15, spes siste delen, i den nevnte linken fra Soumela.

    "Given the obvious interdependence of all the parts of the circuit, the findings help to explain why such a lack of consistency exists between reports of the beneficial effects of using certain loudspeaker cables. It would appear to be the case that certain cable benefits can only be claimed for certain amplifier/loudspeaker combinations, and that any perceived audible improvement heard on any one combination may not necessarily be able to be expected when the cable is used on any other combination".

    Dette lekmanns ordet "matching" som mange "lärde" ikke liker synes litt berettiget her, imo :)

    mvh
     
    L

    larkus

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Da er det heller ikke vanskelig å se at dette må bli ekstremt systemavhengig, og kanskje situasjonsavhengig med lufttemperatur og månefase, eller at det er fullt mulig å bygge forsterkere som er mer eller mindre "kabelfølsomme". For eksempel vil denne kretsen være nokså robust, ettersom den har en induktor og Zobel på utgangen, og til og med et RC-filter i feedback-loopen for å plukke ned RF-komponenter:



    En klasse-D-forsterker, som i sin natur har et digert lavpassfilter på utgangen for å fjerne sin egen switche-støy, vil nødvendigvis heller ikke være særlig sårbar for dette.
    Kan dette kretsløpet på utgangen av min Hegel H200 gjøre forsterkeren bortimot immun overfor ht-kabler?


    mvh
    larkus
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.135
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    12
    R.S. skrev:
    Joda, svaret ditt forteller hvor mye du har forstått, i mitt svar påpekte jeg hvorfor du ikke forstår.

    Mvh. RS
    Jeg sa at jeg ikke lærte noe nytt, ikke at jeg ikke forsto. Jeg kommenterte at det ikke tilfører noe nytt å komme med påstander om at slik er det. Det du gjorde var med den vanlige hersketeknikken å nok en gang fortelle at alle andre er idioter som ikke forstår noen ting. Det menneskesynet står det ikke respekt av.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.365
    Antall liker
    37.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    larkus skrev:
    Kan dette kretsløpet på utgangen av min Hegel H200 gjøre forsterkeren bortimot immun overfor ht-kabler?
    Det er ihvertfall formålet med en slik krets. Der har du induktor og motstand for å sikre at fasemarginen ikke går over styr ved kapasitive kabler, og et par Zobel-kretser for å sende RF til jord. Omtrent som på det ene kretsdiagrammet jeg viste. Om det tross alt er hørbar forskjell mellom høyttalerkabler eller ikke hos deg vet du bedre enn meg.
     
    M

    musicus

    Gjest
    larkus skrev:
    Asbjørn skrev:
    Da er det heller ikke vanskelig å se at dette må bli ekstremt systemavhengig, og kanskje situasjonsavhengig med lufttemperatur og månefase, eller at det er fullt mulig å bygge forsterkere som er mer eller mindre "kabelfølsomme". For eksempel vil denne kretsen være nokså robust, ettersom den har en induktor og Zobel på utgangen, og til og med et RC-filter i feedback-loopen for å plukke ned RF-komponenter:



    En klasse-D-forsterker, som i sin natur har et digert lavpassfilter på utgangen for å fjerne sin egen switche-støy, vil nødvendigvis heller ikke være særlig sårbar for dette.
    Kan dette kretsløpet på utgangen av min Hegel H200 gjøre forsterkeren bortimot immun overfor ht-kabler?


    mvh
    larkus
    Spm´et i denne tråden heller vel mer til å finne en kabelstump som passer best inn i ditt system, for å få mest mulig ut av det systemet du har, og her bestemmer du hva som er "best", en annen liker noe annet, selv med samme elektronikk, er det ikke deilig frustrerende? ;D

    mvh
    musicus som har en time igjen på jobb för han drar hjem for kvelden....
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Noen generelle betraktninger fra forumet:

    Dess svakere man står, dess hardere ord bruker man.

    Noen mener at det å høre det teoretisk umulige, er den viktigste del av hobbyen.

    Noen mener at teoretisk kunnskap er til hinder for praktiske evner.

    Noen mener at diskusjoner er til for å få ut indre spenninger og frustrasjon, og ikke for å gi og tilegne seg kunnskap

    Så er det opp til den enkelte å avgjøre om man tilhører "noen". ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.365
    Antall liker
    37.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    musicus skrev:
    Dette lekmanns ordet "matching" som mange "lärde" ikke liker synes litt berettiget her, imo :)
    Definitivt. Men det er heller ingen grunn til at "gode" kabler skal koste spesielt mye penger, hvis det for en stor del går ut på å terminere dem riktig i RF. En Zobel bestående av en liten kondensator og en passe stor motstand over høyttalerterminalene skulle gjøre jobben helt utmerket. Komponenter for 2-3 kroner, sånn ca.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Asbjørn skrev:
    larkus skrev:
    Kan dette kretsløpet på utgangen av min Hegel H200 gjøre forsterkeren bortimot immun overfor ht-kabler?
    Det er ihvertfall formålet med en slik krets. Der har du induktor og motstand for å sikre at fasemarginen ikke går over styr ved kapasitive kabler, og et par Zobel-kretser for å sende RF til jord. Omtrent som på det ene kretsdiagrammet jeg viste. Om det tross alt er hørbar forskjell mellom høyttalerkabler eller ikke hos deg vet du bedre enn meg.
    Slike kretser vil nok av mange bli oppfattet som en trussel mot denne hobby. ;)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    musicus skrev:
    Dette lekmanns ordet "matching" som mange "lärde" ikke liker synes litt berettiget her, imo :)
    Definitivt. Men det er heller ingen grunn til at "gode" kabler skal koste spesielt mye penger, hvis det for en stor del går ut på å terminere dem riktig i RF. En Zobel bestående av en liten kondensator og en passe stor motstand over høyttalerterminalene skulle gjøre jobben helt utmerket. Komponenter for 2-3 kroner, sånn ca.
    Pris/Prestanda er ett helt annet spm, der er vi så enige som noen kan bli, det er mye hinsides sinnsyk prising, men vil noen så "fine by me", jeg kan jo i den forbindelse innrömme at det kabel oppsettet jeg pr idag bruker rund baut, koster mindre enn bare ic kabelen jeg hadde for ett par år siden, og jeg er mer fornöyd og opplever en ökt kvalitet på alle parametre.
    Takk igjen Asbjörn for at du tar deg tid å forklare oss lekfolk og bringe det hele videre...

    mvh
     
    L

    larkus

    Gjest
    Karma skrev:
    Asbjørn skrev:
    larkus skrev:
    Kan dette kretsløpet på utgangen av min Hegel H200 gjøre forsterkeren bortimot immun overfor ht-kabler?
    Det er ihvertfall formålet med en slik krets. Der har du induktor og motstand for å sikre at fasemarginen ikke går over styr ved kapasitive kabler, og et par Zobel-kretser for å sende RF til jord. Omtrent som på det ene kretsdiagrammet jeg viste. Om det tross alt er hørbar forskjell mellom høyttalerkabler eller ikke hos deg vet du bedre enn meg.

    Slike kretser vil nok av mange bli oppfattet som en trussel mot denne hobby.
    ;)
    Ikke dersom komponentene koster 2-3000 kroner istedet for en 2 -3 kroner som Asbjørn antyder i et tidligere innlegg ;D

    mvh
    larkus
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Trondmeg skrev:
    R.S. skrev:
    Joda, svaret ditt forteller hvor mye du har forstått, i mitt svar påpekte jeg hvorfor du ikke forstår.

    Mvh. RS
    Jeg sa at jeg ikke lærte noe nytt, ikke at jeg ikke forsto. Jeg kommenterte at det ikke tilfører noe nytt å komme med påstander om at slik er det. Det du gjorde var med den vanlige hersketeknikken å nok en gang fortelle at alle andre er idioter som ikke forstår noen ting. Det menneskesynet står det ikke respekt av.

    Nå tar du av. Jeg påpeker kun at det her som i andre fag er nødvendig å fylle ut teori med forståelse basert på praktisk erfaring. Om man f.ex er fersk fra skolebenken og med hodet proppfullt av teori må du alikevel starte som læregutt på f.ex Hellstrøms kjøkken.



    Mvh. RS
     
    M

    musicus

    Gjest
    Karma skrev:
    Asbjørn skrev:
    larkus skrev:
    Kan dette kretsløpet på utgangen av min Hegel H200 gjøre forsterkeren bortimot immun overfor ht-kabler?
    Det er ihvertfall formålet med en slik krets. Der har du induktor og motstand for å sikre at fasemarginen ikke går over styr ved kapasitive kabler, og et par Zobel-kretser for å sende RF til jord. Omtrent som på det ene kretsdiagrammet jeg viste. Om det tross alt er hørbar forskjell mellom høyttalerkabler eller ikke hos deg vet du bedre enn meg.
    Slike kretser vil nok av mange bli oppfattet som en trussel mot denne hobby. ;)
    Det er vel strengt tatt mer en trussel mot dem selv enn hobbien, om det oppfattes slik, uanset hvilken "side" de tilhörer ;)

    mvh
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    R.S. skrev:
    Trondmeg skrev:
    R.S. skrev:
    Joda, svaret ditt forteller hvor mye du har forstått, i mitt svar påpekte jeg hvorfor du ikke forstår.

    Mvh. RS
    Jeg sa at jeg ikke lærte noe nytt, ikke at jeg ikke forsto. Jeg kommenterte at det ikke tilfører noe nytt å komme med påstander om at slik er det. Det du gjorde var med den vanlige hersketeknikken å nok en gang fortelle at alle andre er idioter som ikke forstår noen ting. Det menneskesynet står det ikke respekt av.

    Nå tar du av. Jeg påpeker kun at det her som i andre fag er nødvendig å fylle ut teori med forståelse basert på praktisk erfaring. Om man f.ex er fersk fra skolebenken og med hodet proppfullt av teori må du alikevel starte som læregutt på f.ex Hellstrøms kjøkken.



    Mvh. RS
    Jo, men dersom du strøk på teorien, får du ikke begynne på kjøkkenet til Hellstrøm i det hele tatt. :D
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Karma skrev:
    R.S. skrev:
    Trondmeg skrev:
    R.S. skrev:
    Joda, svaret ditt forteller hvor mye du har forstått, i mitt svar påpekte jeg hvorfor du ikke forstår.

    Mvh. RS
    Jeg sa at jeg ikke lærte noe nytt, ikke at jeg ikke forsto. Jeg kommenterte at det ikke tilfører noe nytt å komme med påstander om at slik er det. Det du gjorde var med den vanlige hersketeknikken å nok en gang fortelle at alle andre er idioter som ikke forstår noen ting. Det menneskesynet står det ikke respekt av.

    Nå tar du av. Jeg påpeker kun at det her som i andre fag er nødvendig å fylle ut teori med forståelse basert på praktisk erfaring. Om man f.ex er fersk fra skolebenken og med hodet proppfullt av teori må du alikevel starte som læregutt på f.ex Hellstrøms kjøkken.



    Mvh. RS
    Jo, men dersom du strøk på teorien, får du ikke begynne på kjøkkenet til Hellstrøm i det hele tatt. :D

    Tja, hørtes det ut som om jeg strøk på teorien ::)



    Mvh. RS
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Teori er viktig for å forstå hvordan ting henger sammen i praksis så jeg ser ingen motsetning mellom teori og praksis.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.390
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    larkus skrev:
    Kan dette kretsløpet på utgangen av min Hegel H200 gjøre forsterkeren bortimot immun overfor ht-kabler?
    mvh
    larkus
    Nei nei nei. Du må ha kabler for å få lyd ;) ;D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.135
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    12
    R.S. skrev:
    Nå tar du av. Jeg påpeker kun at det her som i andre fag er nødvendig å fylle ut teori med forståelse basert på praktisk erfaring. Om man f.ex er fersk fra skolebenken og med hodet proppfullt av teori må du alikevel starte som læregutt på f.ex Hellstrøms kjøkken.

    Mvh. RS
    Jeg forsto det, men har fremdeles ikke lært noe nytt. Og det er fremdeles formen og hersketeknikkene jeg reagerer mest på, ikke de løse påstandene. En viktig del av kloke erfaringer er evnen til å formidle de, ellers mister de verdien.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Asbjørn skrev:
    larkus skrev:
    Kan dette kretsløpet på utgangen av min Hegel H200 gjøre forsterkeren bortimot immun overfor ht-kabler?
    Det er ihvertfall formålet med en slik krets. Der har du induktor og motstand for å sikre at fasemarginen ikke går over styr ved kapasitive kabler, og et par Zobel-kretser for å sende RF til jord. Omtrent som på det ene kretsdiagrammet jeg viste. Om det tross alt er hørbar forskjell mellom høyttalerkabler eller ikke hos deg vet du bedre enn meg.

    Neida, ikke "immun", derimot vil kretsløpet stabilisere forsterkeren i forhold til vanskelige=feilkonstruerte kabler. Høyttalernes behov for strøm vil imidlertid være det samme.


    Mvh. RS
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    R.S. skrev:
    Tja, hørtes det ut som om jeg strøk på teorien ::)



    Mvh. RS
    Min kommentar var generell, og rettet mot dem som flagger teoriforakt.


    På generell basis vil jeg også hevde at det er fullt mulig å tweake seg gradvis frem til god lyd, med relativt små teoretiske kunnskaper. Men poenget er dog at slike kunnskaper absolutt ikke er til hinder, heller tvert i mot.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    1.149
    Sted
    '
    Asbjørn skrev:
    Tidskonstanten i feedback-kretsen er rimelig kort, så det virker ikke helt urimelig at resonanser med omtrent samme tidskonstant som feedback-kretsen har en eller annen påvirkning. Det er heller ikke vanskelig å forestille seg intermodulasjonsforvrengning som fører til hørbare komponenter.
    Vel, selve forsterkeren er også en del av feedback-kretsen og god praksis i audioforsterkere er en kontrollert begrensning av open loop gain ved frekvenser over audiobåndet (Hint: Hva er oppgaven til Cc 200pF?. Hvis forsterkeren du viser til er en power opamp, har denne med stor sannsynlighet også innebygd 20db/dec rolloff over en gitt frekvens som tilsier at Aol kanskje er i området 100dB lavere ved 1MHz enn ved 10Hz). Fordelen med det er at du slipper å overlate avrullingen til tilfeldige kapasitive fenomener.

    Asbjørn skrev:
    For eksempel vil denne kretsen være nokså robust, ettersom den har en induktor og Zobel på utgangen, og til og med et RC-filter i feedback-loopen for å plukke ned RF-komponenter:
    RC-nettverket i tilbakekoblingen er der som regel for fasekompensering av forward HF-rolloff som nevnt ovenfor. For å bedre fasemarginene i kretsen med andre ord.

    Jan E Veiset
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.365
    Antall liker
    37.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    R.S. skrev:
    Asbjørn skrev:
    larkus skrev:
    Kan dette kretsløpet på utgangen av min Hegel H200 gjøre forsterkeren bortimot immun overfor ht-kabler?
    Det er ihvertfall formålet med en slik krets. Der har du induktor og motstand for å sikre at fasemarginen ikke går over styr ved kapasitive kabler, og et par Zobel-kretser for å sende RF til jord. Omtrent som på det ene kretsdiagrammet jeg viste. Om det tross alt er hørbar forskjell mellom høyttalerkabler eller ikke hos deg vet du bedre enn meg.
    Neida, ikke "immun", derimot vil kretsløpet stabilisere forsterkeren i forhold til vanskelige=feilkonstruerte kabler. Høyttalernes behov for strøm vil imidlertid være det samme.

    Mvh. RS
    Øh, ja, det har du rett i. Førsteordens egenskaper som serieresistans, kapasitans og induktans vil fortsatt gjelde. En "sytråd" av en kabel vil fortsatt strupe strømmen, selv med et sånt filter på utgangen. Det kommer det ikke noe godt ut av. Derimot vil en slik krets redusere betydningen av allslags transmisjonslinje- og RF-effekter.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Trondmeg skrev:
    R.S. skrev:
    Nå tar du av. Jeg påpeker kun at det her som i andre fag er nødvendig å fylle ut teori med forståelse basert på praktisk erfaring. Om man f.ex er fersk fra skolebenken og med hodet proppfullt av teori må du alikevel starte som læregutt på f.ex Hellstrøms kjøkken.

    Mvh. RS
    Jeg forsto det, men har fremdeles ikke lært noe nytt. Og det er fremdeles formen og hersketeknikkene jeg reagerer mest på, ikke de løse påstandene. En viktig del av kloke erfaringer er evnen til å formidle de, ellers mister de verdien.

    Tja, men hva er det egentlig som er å regne som løse påstander? Teoretiske beregninger ut fra læreboka eller løsninger basert på inngående erfaring? Viser ikke f.ex alle kabelprodusenter til de mest overbevisede teoretiske "forklaringer" på hvorfor nettopp deres løsning er den eneste? The proof is in the eating of the pudding.


    Mvh. RS
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn