Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pang

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    13
    R.S. skrev:
    Karma skrev:
    R.S. skrev:
    Trondmeg skrev:
    R.S. skrev:
    Joda, svaret ditt forteller hvor mye du har forstått, i mitt svar påpekte jeg hvorfor du ikke forstår.

    Mvh. RS
    Jeg sa at jeg ikke lærte noe nytt, ikke at jeg ikke forsto. Jeg kommenterte at det ikke tilfører noe nytt å komme med påstander om at slik er det. Det du gjorde var med den vanlige hersketeknikken å nok en gang fortelle at alle andre er idioter som ikke forstår noen ting. Det menneskesynet står det ikke respekt av.

    Nå tar du av. Jeg påpeker kun at det her som i andre fag er nødvendig å fylle ut teori med forståelse basert på praktisk erfaring. Om man f.ex er fersk fra skolebenken og med hodet proppfullt av teori må du alikevel starte som læregutt på f.ex Hellstrøms kjøkken.



    Mvh. RS
    Jo, men dersom du strøk på teorien, får du ikke begynne på kjøkkenet til Hellstrøm i det hele tatt. :D

    Tja, hørtes det ut som om jeg strøk på teorien ::)



    Mvh. RS

    Vet da faen hva du gjorde Reidar , men nå er det på tide å slutte med dette våset. Denne diskusjonen vinner du aldri.

    Forøvrig har jeg funnet ut at en kort kabel er bedre enn en lang , jo fortere atomene løper dess bedre er det. I fridrettens verden

    har man høyere hastighet på 100 m enn på 400 m.

    Ta en fortjent ferie og god jul til dere alle.


    Amund
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.367
    Antall liker
    37.200
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    jane skrev:
    Asbjørn skrev:
    Tidskonstanten i feedback-kretsen er rimelig kort, så det virker ikke helt urimelig at resonanser med omtrent samme tidskonstant som feedback-kretsen har en eller annen påvirkning. Det er heller ikke vanskelig å forestille seg intermodulasjonsforvrengning som fører til hørbare komponenter.
    Vel, selve forsterkeren er også en del av feedback-kretsen og god praksis i audioforsterkere er en kontrollert begrensning av open loop gain ved frekvenser over audiobåndet (Hint: Hva er oppgaven til Cc 200pF?. Hvis forsterkeren du viser til er en power opamp, har denne med stor sannsynlighet også innebygd 20db/dec rolloff over en gitt frekvens som tilsier at Aol kanskje er i området 100dB lavere ved 1MHz enn ved 10Hz). Fordelen med det er at du slipper å overlate avrullingen til tilfeldige kapasitive fenomener.

    Asbjørn skrev:
    For eksempel vil denne kretsen være nokså robust, ettersom den har en induktor og Zobel på utgangen, og til og med et RC-filter i feedback-loopen for å plukke ned RF-komponenter:
    RC-nettverket i tilbakekoblingen er der som regel for fasekompensering av forward HF-rolloff som nevnt ovenfor. For å bedre fasemarginene i kretsen med andre ord.

    Jan E Veiset
    Ja, de to eksemplene var fra databladene til National Semiconductor LM4780 og LM3886. Beskrivelsen av Cc er
    Compensation capacitor. Reduces the gain at higher frequencies to avoid quasi-saturation oscillations of the output transistor. Also suppresses external electromagnetic switching noise created from fluorescent lamps.
    Jeg beskrev nok Cf og Rf2 litt upresist. Nationals beskrivelse er:
    Cf Compensation capacitor. Works with Rf and Rf2 to reduce AC gain at higher frequencies.
    Rf2 Feedback resistance. Works with Cf and Rf creating a lowpass filter that lowers AC gain at high frequencies.
    Formålet med det igjen er, som du beskriver, å sikre stabilitet langt der oppe.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Teori er viktig for å forstå hvordan ting henger sammen i praksis så jeg ser ingen motsetning mellom teori og praksis.
    ...
    Just det. Den største utfordringen mht eksotiske hifikabler er å etablere en rimelig utvetydig empiri som understøtter "hifi-sannhetene". Inntill det skjer er det ikke noen store avvik mellom konvensjonell teori og "praksis".

    mvh
    KJ
     
    L

    larkus

    Gjest
    pang skrev:
    Forøvrig har jeg funnet ut at en kort kabel er bedre enn en lang , jo fortere atomene løper dess bedre er det.


    Amund
    I mine kabler er det elektronene som "løper" ;)

    mvh
    larkus
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    larkus skrev:
    pang skrev:
    Forøvrig har jeg funnet ut at en kort kabel er bedre enn en lang , jo fortere atomene løper dess bedre er det.


    Amund
    I mine kabler er det elektronene som "løper" ;)

    mvh
    larkus
    Jammen da har vi jo bevist at ulike kabler har ulike egenskaper! ;D ;D
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    KJ skrev:
    Anonym skrev:
    Teori er viktig for å forstå hvordan ting henger sammen i praksis så jeg ser ingen motsetning mellom teori og praksis.
    ...
    Just det. Den største utfordringen mht eksotiske hifikabler er å etablere en rimelig utvetydig empiri som understøtter "hifi-sannhetene".

    mvh
    KJ
    Det synest ofte for meg at markedsstrategien til produsenter av "eksotiske hifikabler", er å gi teoretiske forklaringer som ingen evner å forstå(inkludert dem selv)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg har hatt 4 forskjellige høyttalerkabler i anlegget. Anlegget består av en noe tilfeldig blanding av komponenter, men det har vært en konsekvent forbedring av ytelse jo høyere kabelprisen har blitt. Så en kabel kan antagelig være "bra i seg selv" og ikke ekstremt avhengig av komponentene som er tilkoblet (men disse komponentene bør helst være av en viss kvalitet så kabelforskjellene kan bli mest mulig tydelige). Selv om nåværende kabler er svindyre, mener jeg løftet i lyden kan forsvare prisen, når man tar i betraktning hva resten av anlegget koster.

    Har man normal hørsel, ok tolkningsapparat mellom ørene, en viss evne til å skille "dårlig lyd" fra "bra lyd" og bra nok komponenter og ok høyttaleroppstilling, kan man koble til det meste av kabler og finne forskjeller på dem tror jeg, om ikke forskjellene alltid vil være enorme.

    PS Min simpleste høyttalerkabel har vært en Helix 6 fra Hifiklubben (kr 3000). Spranget er enormt fra denne til nåværende Master Signature. Installasjonskabel aner jeg ikke hvordan høres ut en gang..
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Kule-Trygve skrev:
    Har man normal hørsel, ok tolkningsapparat mellom ørene, en viss evne til å skille "dårlig lyd" fra "bra lyd" og bra nok komponenter og ok høyttaleroppstilling, kan man koble til det meste av kabler og finne forskjeller på dem tror jeg, om ikke forskjellene alltid vil være enorme.
    Du har to faktorer som berører troverdigheten i din påstand:

    Ingen blindtester har noensinne vist disse forskjeller, samt at det er et faktum at mange av dine åndsfrender ikke klarer å høre disse forskjeller hverken seende eller blindt.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Har man normal hørsel, ok tolkningsapparat mellom ørene, en viss evne til å skille "dårlig lyd" fra "bra lyd" og bra nok komponenter og ok høyttaleroppstilling, kan man koble til det meste av kabler og finne forskjeller på dem tror jeg, om ikke forskjellene alltid vil være enorme.
    Så dette koker egentlig ned til at de som ikke hører, eller har vanskelig for å høre forskjell på kabler har enten

    A. Dårlig hørsel
    B. Manglende erfaring, eller
    C. For dårlig anlegg

    Eller alle disse skavankene på en gang? :eek:

    Mitt inntrykk er forresten at evnen til å høre forskjell på kabler (og annet) er omvendt proporsjonal med elektronikk-kunnskapene.

    Nå lukter det Pinnekjøtt her :) :) :)
    God jul til alle. Både kabeltroende og kabelhedninger ;)
    mvh
    larkus
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Kule-Trygve skrev:
    Har man normal hørsel, ok tolkningsapparat mellom ørene, en viss evne til å skille "dårlig lyd" fra "bra lyd" og bra nok komponenter og ok høyttaleroppstilling, kan man koble til det meste av kabler og finne forskjeller på dem tror jeg, om ikke forskjellene alltid vil være enorme.

    PS Min simpleste høyttalerkabel har vært en Helix 6 fra Hifiklubben (kr 3000). Spranget er enormt fra denne til nåværende Master Signature. Installasjonskabel aner jeg ikke hvordan høres ut en gang..
    Det er det typiske salgstrikset for luriumkabler, hører du ikke forskjell er anlegget for dårlig.

    Prøv og det kan hende du blir overrasket.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Har man normal hørsel, ok tolkningsapparat mellom ørene, en viss evne til å skille "dårlig lyd" fra "bra lyd" og bra nok komponenter og ok høyttaleroppstilling, kan man koble til det meste av kabler og finne forskjeller på dem tror jeg, om ikke forskjellene alltid vil være enorme.
    Så dette koker egentlig ned til at de som ikke hører, eller har vanskelig for å høre forskjell på kabler har enten

    A. Dårlig hørsel
    B. Manglende erfaring, eller
    C. For dårlig anlegg

    Eller alle disse skavankene på en gang? :eek:

    Mitt inntrykk er forresten at evnen til å høre forskjell på kabler (og annet) er omvendt proporsjonal med elektronikk-kunnskapene.

    Nå lukter det Pinnekjøtt her :) :) :)

    mvh
    larkus
    Ingenting med dårlig hørsel å gjøre. Det er ikke ørene som teller, men det som sitter imellom.

    Dårlig erfaring og dårlig anlegg spiller helt klart inn.

    Når det kommer til teoreti, kan det i mange tilfeller virke som denne kommer i veien for det som oppleves i lytteposisjon.Men ikke alltid, kjenner noen som er knallsterke på sin teori, og har vært åpen for at det kan finnes faktorer som spiller inn og som ikke står i boka.

    Hadde verden bare bestått av ingeniører hadde vi hatt gasslampa enda og ingen elektrisitet. :p
     
    L

    larkus

    Gjest
    musicman skrev:
    Ingenting med dårlig hørsel å gjøre. Det er ikke ørene som teller, men det som sitter imellom.

    Dårlig erfaring og dårlig anlegg spiller helt klart inn.
    Jaja, det er bare å kapitulere. I mitt tilfelle ser det ikke ut til at 36 års erfaring og anlegg til et femsifret beløp ikke er nok. :) Jeg får stå på litt til, så ordner det seg nok til slutt ;D ;D

    mvh
    larkus
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.367
    Antall liker
    37.200
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Har man normal hørsel, ok tolkningsapparat mellom ørene, en viss evne til å skille "dårlig lyd" fra "bra lyd" og bra nok komponenter og ok høyttaleroppstilling, kan man koble til det meste av kabler og finne forskjeller på dem tror jeg, om ikke forskjellene alltid vil være enorme.
    Du har to faktorer som berører troverdigheten i din påstand:

    Ingen blindtester har noensinne vist disse forskjeller, samt at det er et faktum at mange av dine åndsfrender ikke klarer å høre disse forskjeller hverken seende eller blindt.
    La meg legge til at det er velkjente psykologiske faktorer som også kan forklare opplevelser av typen "dyrere = bedre". Før jeg tar sånt for god fisk, vil jeg gjerne se både en blindtest som viser at disse beviselig er bedre enn rimeligere alternativer, og en noenlunde logisk forklaring på hva som gjør dem så bra og hvorfor dette må koste så mye. Jeg er gjerne med på at elektriske ulikheter kan gi hørbare forskjeller, men ikke at et par meter høyttalerkabel må være grisedyre for å være "gode". Da er det noen alternative forklaringsmodeller som må utelukkes først.

    http://news.stanford.edu/news/2008/january16/wine-011608.html
    http://www.gsb.stanford.edu/news/research/mktg_shiv_pricing.shtml

    musicman skrev:
    Ingenting med dårlig hørsel å gjøre. Det er ikke ørene som teller, men det som sitter imellom.
    Ja, det er jo nettopp det jeg også sier. ;)

    God jul!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.391
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jaja, det er bare å kapitulere. I mitt tilfelle ser det ikke ut til at 36 års erfaring og anlegg til et femsifret beløp ikke er nok. Jeg får stå på litt til, så ordner det seg nok til slutt

    mvh
    larkus
    Du må nok doble antall år erfaring før du skal ha noe grunnlag for å mene noe som helst ;)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Dere har koset dere imens jeg har koset meg med en aldeles nydelig julemiddag ser jeg. :D Det er bra.

    Ser dette har tatt en voldsom vending mot kabler, greit nok det. Men grunnen bak denne tråden er, eller var i allefall, å finne ut hvorfor JEG(litt ego kanskje) ikke hører forskjell HOS MEG. For å repetere meg selv, jeg har lest at folk refererer til glassruter som blir pusset(eller tatt helt ut), bass som går minst en oktav dypere, MYE sortere bakgrunn, etc. Dere har alle lest det. Jeg hører jo forskjell på forsterkerbytter, riktignok ikke helt sammenlignbare konstuksjoner men dog. Dette burde vel indikere at annlegget har potensiale for å avsløre kabelbytte? Jeg har testet strømkabler og ht-kabler, alt fra Nordost utenom det mest basic'e. Men om jeg bare har vært så "uheldig" at Nordost og Clas låter veldig likt vil jeg si det er et problem for NO. En blanding av kobber og kobber belagt med sølv er også brukt. I tillegg er kabellengdene forskjellig. På et teoretisk plan klarer jeg ikke finne fler faktorer som kan spille inn(men jeg er såklart ingen ekspert).

    Det eneste jeg har bemerket meg her som et svar på post 1 var at kl.d(som Primare er) ikke er så følsom for kabler. Og greit det, da er den saken ute av verden. En annen sak var noe på utgangene på en H200 som gjorde den "immun" mot kabler. Og for alt jeg vet kan min Perreaux har dette.

    Da dukker naturlig nok et annet spm opp. Er disse forsterkerne som IKKE ER følsomme for kabler dårligere enn de som ER følsomme? Hvis ikke er valget enkelt for min del.......

    Takker for svar, og en lærerik diskusjon. :) Nå står Cognac'en for tur, så svar/poster etter dette skal ikke tas for seriøst. :) Godt det er jul.


    Geir Arne
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    ganilsen skrev:
    Dere har koset dere imens jeg har koset meg med en aldeles nydelig julemiddag ser jeg. :D Det er bra.

    Ser dette har tatt en voldsom vending mot kabler, greit nok det. Men grunnen bak denne tråden er, eller var i allefall, å finne ut hvorfor JEG(litt ego kanskje) ikke hører forskjell HOS MEG. For å repetere meg selv, jeg har lest at folk refererer til glassruter som blir pusset(eller tatt helt ut), bass som går minst en oktav dypere, MYE sortere bakgrunn, etc. Dere har alle lest det. Jeg hører jo forskjell på forsterkerbytter, riktignok ikke helt sammenlignbare konstuksjoner men dog. Dette burde vel indikere at annlegget har potensiale for å avsløre kabelbytte? Jeg har testet strømkabler og ht-kabler, alt fra Nordost utenom det mest basic'e. Men om jeg bare har vært så "uheldig" at Nordost og Clas låter veldig likt vil jeg si det er et problem for NO. En blanding av kobber og kobber belagt med sølv er også brukt. I tillegg er kabellengdene forskjellig. På et teoretisk plan klarer jeg ikke finne fler faktorer som kan spille inn(men jeg er såklart ingen ekspert).

    Det eneste jeg har bemerket meg her som et svar på post 1 var at kl.d(som Primare er) ikke er så følsom for kabler. Og greit det, da er den saken ute av verden. En annen sak var noe på utgangene på en H200 som gjorde den "immun" mot kabler. Og for alt jeg vet kan min Perreaux har dette.

    Da dukker naturlig nok et annet spm opp. Er disse forsterkerne som IKKE ER følsomme for kabler dårligere enn de som ER følsomme? Hvis ikke er valget enkelt for min del.......

    Takker for svar, og en lærerik diskusjon. :) Nå står Cognac'en for tur, så svar/poster etter dette skal ikke tas for seriøst. :) Godt det er jul.


    Geir Arne
    God Jul og KOS deg med cognac'en Geir Arne... :) :) :)
     
    M

    musicus

    Gjest
    ganilsen skrev:
    Dere har koset dere imens jeg har koset meg med en aldeles nydelig julemiddag ser jeg. :D Det er bra.

    Ser dette har tatt en voldsom vending mot kabler, greit nok det. Men grunnen bak denne tråden er, eller var i allefall, å finne ut hvorfor JEG(litt ego kanskje) ikke hører forskjell HOS MEG. For å repetere meg selv, jeg har lest at folk refererer til glassruter som blir pusset(eller tatt helt ut), bass som går minst en oktav dypere, MYE sortere bakgrunn, etc. Dere har alle lest det. Jeg hører jo forskjell på forsterkerbytter, riktignok ikke helt sammenlignbare konstuksjoner men dog. Dette burde vel indikere at annlegget har potensiale for å avsløre kabelbytte? Jeg har testet strømkabler og ht-kabler, alt fra Nordost utenom det mest basic'e. Men om jeg bare har vært så "uheldig" at Nordost og Clas låter veldig likt vil jeg si det er et problem for NO. En blanding av kobber og kobber belagt med sølv er også brukt. I tillegg er kabellengdene forskjellig. På et teoretisk plan klarer jeg ikke finne fler faktorer som kan spille inn(men jeg er såklart ingen ekspert).

    Det eneste jeg har bemerket meg her som et svar på post 1 var at kl.d(som Primare er) ikke er så følsom for kabler. Og greit det, da er den saken ute av verden. En annen sak var noe på utgangene på en H200 som gjorde den "immun" mot kabler. Og for alt jeg vet kan min Perreaux har dette.

    Da dukker naturlig nok et annet spm opp. Er disse forsterkerne som IKKE ER følsomme for kabler dårligere enn de som ER følsomme? Hvis ikke er valget enkelt for min del.......

    Takker for svar, og en lærerik diskusjon. :) Nå står Cognac'en for tur, så svar/poster etter dette skal ikke tas for seriøst. :) Godt det er jul.


    Geir Arne
    Les linken som Soumela la inn litt lenger bak i tråden, hvis innhold også støttes av bl.a Asbjørn, det handler ikke bare om kabler i seg selv, ser man det slik vil man ikke finne noe vettugt svar, det handler om å se/høre det som ett system, ett samspill, som nevnt noen ganger nu ;)

    Her kommer den igjen:
    http://www.eetimes.com/design/audio...kers-Effects-of-amplifiers-and-cables--Part-5

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De fleste forsterkere er ikke følsom for kabler ganilsen. Og selv med de som potensielt kan være det, så slår det sjelden ut hørbare forandringer fordi de fleste kabler er tross alt høvelig laget.

    Gled deg over at du nå vet at du ikke trenger å prioritere penger på kabler. Fokuser på det som virkelig betyr noe i anlegget.

    Hilsen en som er glad julekvelden er over. Her tok ungene/villbassene fullstendig overhånd. :p
     
    M

    musicus

    Gjest
    orso skrev:
    De fleste forsterkere er ikke følsom for kabler ganilsen. Og selv med de som potensielt kan være det, så slår det sjelden ut hørbare forandringer fordi de fleste kabler er tross alt høvelig laget.

    Gled deg over at du nå vet at du ikke trenger å prioritere penger på kabler. Fokuser på det som virkelig betyr noe i anlegget.

    Hilsen en som er glad julekvelden er over. Her tok ungene/villbassene fullstendig overhånd. :p
    Det er vel en forenklet konklusjon orso, det handler mye/mest om samspillet, mellom de tre komponenetene, forsterker, kabler og ikke minst høyttaler, det som virkelig betyr noe er å få en ordentlig forklaring på dette samspillet og finne noe som passer sammen.

    Det vi kan være enige om et at de kablene som passer best ikke behøver koste fantasi priser.

    At noen velger å anpasse rommet etter anlegget er vel og bra, andre igjen får anpasse anlegget etter rommet, selv er det praktiske grunner for til at undertegnede velger det siste alternativet.

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    musicus skrev:
    Det er vel en forenklet konklusjon orso, det handler mye/mest om samspillet, mellom de tre komponenetene, forsterker, kabler og ikke minst høyttaler, det som virkelig betyr noe er å få en ordentlig forklaring på dette samspillet og finne noe som passer sammen.
    Dersom vi ser helt vekk ifra dårlige kabelkontruksjoner (f.eks svært høy kapasitans) kombinert med en forsterker som kan være følsom for kabler (som forøvrig en en uhyre sjelden kombinasjon), så er det ingen ting som tyder på samspillet skal ha noe å si med kabler. Linken til suomelo er interessant, men det er ikke nok til å overbevise i forhold til alle andre tester, undersøkelser og ikke minst blindtester som sier noe annet. Det mangler fortsatt god bevismateriale.
    musicus skrev:
    Det vi kan være enige om et at de kablene som passer best ikke behøver koste fantasi priser.
    Heller ingen grunn til å antyde at det er noe spesielt med hvordan kabler skal matche resten av anlegget. Velkjent forsterker merke og standard kobber kabler og man er i mål. Stemmer ikke dette, så har man svært mye bevismaterie man må komme med. Det er greit å være åpen for det, men per dags dato er det ikke noe man kan lene seg på.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    musicus skrev:
    Les linken som Soumela la inn litt lenger bak i tråden, hvis innhold også støttes av bl.a Asbjørn, det handler ikke bare om kabler i seg selv, ser man det slik vil man ikke finne noe vettugt svar, det handler om å se/høre det som ett system, ett samspill, som nevnt noen ganger nu ;)

    Her kommer den igjen:
    http://www.eetimes.com/design/audio...kers-Effects-of-amplifiers-and-cables--Part-5

    mvh
    Jeg kjenner igjen artikkelen, og mener jeg har kommentert den tidligere. Mine innvendinger går på at plottene ikke sier spesielt mye, da måten de er gjort på gir stor usikkerhet. Forskjellene man ser kan like godt komme av måleoppstillingen, spesielt innstillingen av spektrumsanalysatore og tidspunktet for plottet, som noe annet.

    Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke er mer spesifikke. Det kan jo ligge noe der, hvorfor undersøker de ikke hva det er som er forskjellen?
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    De fleste forsterkere er ikke følsom for kabler ganilsen. Og selv med de som potensielt kan være det, så slår det sjelden ut hørbare forandringer fordi de fleste kabler er tross alt høvelig laget.

    Gled deg over at du nå vet at du ikke trenger å prioritere penger på kabler. Fokuser på det som virkelig betyr noe i anlegget.

    Hilsen en som er glad julekvelden er over. Her tok ungene/villbassene fullstendig overhånd. :p
    Kinnect til småbrødrene mine (to terrorister av noen 10åringer) reddet kvelden her. :)

    Pengene skal brukes annen plass fremover ja. ;) Med mindre noen kan gi meg en aha opplevelse her hjemme. Stiller gjerne rommet til disposisjon.

    Geir Arne
     
    M

    musicus

    Gjest
    orso skrev:
    musicus skrev:
    Det er vel en forenklet konklusjon orso, det handler mye/mest om samspillet, mellom de tre komponenetene, forsterker, kabler og ikke minst høyttaler, det som virkelig betyr noe er å få en ordentlig forklaring på dette samspillet og finne noe som passer sammen.
    Dersom vi ser helt vekk ifra dårlige kabelkontruksjoner (f.eks svært høy kapasitans) kombinert med en forsterker som kan være følsom for kabler (som forøvrig en en uhyre sjelden kombinasjon), så er det ingen ting som tyder på samspillet skal ha noe å si med kabler. Linken til suomelo er interessant, men det er ikke nok til å overbevise i forhold til alle andre tester, undersøkelser og ikke minst blindtester som sier noe annet. Det mangler fortsatt god bevismateriale.
    musicus skrev:
    Det vi kan være enige om et at de kablene som passer best ikke behøver koste fantasi priser.
    Heller ingen grunn til å antyde at det er noe spesielt med hvordan kabler skal matche resten av anlegget. Velkjent forsterker merke og standard kobber kabler og man er i mål. Stemmer ikke dette, så har man svært mye bevismaterie man må komme med. Det er greit å være åpen for det, men per dags dato er det ikke noe man kan ne seg på.
    Tricky tricky, hvem skal man tro mest på her, de som har gjort denne testen, eller deg? ::) ...

    (Bör vel si at jeg ikke tror dentesten forteller alt om alt heller, men den åpner for mer spennende tanker rundt dette med forskjeller noen hevder ikke eksisterer, ikke minst er det positivt at det er både ett måle og lyttemessig aspekt ved den)

    mvh
     

    delta

    Fersking
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    4
    Antall liker
    61
    Hei,

    for mitt vedkommende er en del av denne hobbyen nettopp å forsøke og forbedre lyden i anlegget. Noen ganger kreativt med hell, andre ganger en dyrekjøpt erfaring.

    Uansett så forsøker jeg å ha et åpent sinn, og ikke utelukke noe fordi "jeg vet det ikke vil fungere." Det er utvilsomt mange av dere der ute som sitter med mye kunnskap, men å enes om kabler og kabeltesting før nyttår blir nok vanskelig, noe jeg mistenker trådstarter også skjønte.

    Jeg hører ikke alltid de samme forskjellene på like kabler på ulike anlegg, hva dette skyldes kan jeg ikke forklare teoretisk, og er heller ikke utfordringen i mitt tilfelle, men snarere det å sitte og vurdere om det man hører er en faktisk forbedring. Hører man en faktisk forbedring eller er det kun anderledes lyd. (Hvis man da hører forskjell i det hele tatt) Her vil kanskje personlige preferanser, oppsett, lyttetid ol. spille inn noe som gjør kabeldebatter relativt håpløse hvis man skal forsøke å finne en logisk fasit.

    Men, for hobby og underholdning takker jeg dere alle, som ofte er inne og engasjerer dere helhjertet i disse debattene!

    God jul!

    -Vidar
     

    baatsman

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.10.2004
    Innlegg
    125
    Antall liker
    0
    For mange år siden på 90 tallet så jobbet jeg i en elektro/hififorretning, og var hjemme hos en litt eldre dame som hadde lyst på et anlegg med mer trøkk. Jeg konkluderte med at anlegget som var et ganske kraftig midi onkyo anlegg skulle kunne gi mer en det som jeg hørte da. Dro til forretningen og hentet monster kabler til en 1500,-. Kjerringa var kanske overrasket og vi måtte både slå av "loudness" og midtstille bass og diskant kontrollen. og lydforkjellen fra lakrissnorer og til "dyre" kabler var ganske enkelt enorm. og til og med en eldre dame som hadde anlegget stående oppå en kommode og høytalerne (som for øvrig var av god kvalitet, kef eller mission tror jeg det var) klistret inn til vegg og hjørne, var så fornøyd og overbevist at hun med glede punget ut et par 1000 for noen skarve kabler. 0g hun tipset også et par venninner som hadde bra anlegg og hørte mye på musikk.. så det skal etter min erfaring ikke så mye til før man kan høre forskjell..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Subjektive opplevelse av kabler når det ikke blindtestes sier ingenting.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    orso skrev:
    Subjektive opplevelse av kabler når det ikke blindtestes sier ingenting.
    Spiller vel strengtatt absolutt ingen rolle, så lenge brukeren opplever det som et løft i riktig retning.
    Hvorvidt noen må ha en utfyllende teknisk forklaring for være en annen sak. Om det var Placebo eller noe annet skal jeg ikke henge meg oppi.
    Hun eldre damen til baatsman fikk det hun ønsket av forbedring av lyden og det er det eneste som spiller noe rolle.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.367
    Antall liker
    37.200
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil tro det var en betydelig forskjell i tverrsnitt mellom "lakrissnorene" og Monster-kablene. Ingen, aller minst R.S., vil vel være overrasket om det fører til hørbare forskjeller.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer vel helt ann på lengden. 1.5mm2 er f.eks tilstrekkelig opp til 7,5 m lengder ifølge Crown bruksanvisningen min.
    Det kan være flere forklaringer på opplevd forskjell. Ødelagt kabel, dårlig kobling, flytting av høyttalerne eller for lite tversnitt.

    Kommer vi dithen at det ok og betale en del penger for placebo fordi det er helt greit å bli lurt, så mener jeg vi er på ville veier. Ikke enig digiman. Det er konstruktivt å finne ut hvorfor man opplever forskjeller.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.367
    Antall liker
    37.200
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, litt oksyderte kontakter kan skape mye moro. Kikket på baksiden av en venns receiver her om dagen, og alle RCA-kontaktene var grønne...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har noen Monster høyttaler kabler, og de oksiderer fort. Det har de gjort fra dag en jeg kjøpte de. Derimot gjør ikke Clas Ohlson kobber kablene det. Kan jo nesten mistenke Monster for å bruke dårlig materiale i sine billigste kabler slik at de ha en unnskyldning for å selge noe som er dyrere.
     

    Lostx9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    101
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    7
    Hei
    Jeg hører forskjell på kabler i anlegget(ene) mine, og har alltid gjort det. (dessverre)
    Størst forskjell hører jeg på høyttalerkabler, noen typer/fabrikat hører en mindre
    forskjeller en andre. Men feks. mellom Nordost og Monster kabler er de relativt entydige og klare. Og jeg tror med et relativt rimelig og enkelt anlegg vil de fleste kunne høre forskjeller på disse kablene. Men det er er heldigvis slik at forskjellene slik jeg har opplevd det, blir mere og mere fremtredende jo bedre komponentene anlegget er og dessverre i de flerste tilfellene også dyrere. Men jeg startet en gang opp med en NAD 3020 og en rimelig Rotel platespiller, og da var forkjellene klart hørbare for meg på kabler. Men nå er det jo sånn at noe ikke hører særlig forskjell på å feks. å ta av høyttalerdekslene på høyttalerene sine. Men det er en annen historie ;D
    God jul!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Man bruker selvsagt neglelakk på kabelovergangene for å hindre oksydering, fungerer utmerket. Jeg bruker hard klarlakk. Har aldri opplevd oksydering.
    Selv om neglelakken er hard, så er den også fleksibel. Har hatt den i lang tid uten at det skaler av.

    Har ikke eksperimentert med ev forskjell i lyden med ulike farger.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    orso skrev:
    Det kommer vel helt ann på lengden. 1.5mm2 er f.eks tilstrekkelig opp til 7,5 m lengder ifølge Crown bruksanvisningen min.
    Det kan være flere forklaringer på opplevd forskjell. Ødelagt kabel, dårlig kobling, flytting av høyttalerne eller for lite tversnitt.

    Kommer vi dithen at det ok og betale en del penger for placebo fordi det er helt greit å bli lurt, så mener jeg vi er på ville veier. Ikke enig digiman. Det er konstruktivt å finne ut hvorfor man opplever forskjeller.
    Er det konstruktivt å hevde at det ikke NOEN forskjell ? 8)... Hvor er din forståelse eller ønske om dette for forskjeller..?? Forklar..
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    orso skrev:
    Ikke enig digiman. Det er konstruktivt å finne ut hvorfor man opplever forskjeller.
    Forstår det Orso. Men mitt inntrykk er at selv om noen kommer med en nokså forståelsefull forklaring er det slik er det fortsatt mange som vrir og vender på dette i det uendelige og ergo er man tilbake til hvor man startet. Virker å være en evighets diskusjon dette. Jeg hører selv enkelt forskjell på kabler.

    Så kort oppsummert i mitt hode må de som ikke hører forskjell lide av følgende:

    A: For dårlig anlegg
    B: For dårlig hørsel
    C: Manglende interesse
    D: Generelle kranglefanter, som ikke har noe bedre å gjøre en å dra dette i det uendelige.
    E: Det finne tekniske årsaker i forsterkere, som er mindre påvirket av kabel valg.

    Strengtatt bare min personlige mening, så ingen heksejakter please :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.367
    Antall liker
    37.200
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    orso skrev:
    Ikke enig digiman. Det er konstruktivt å finne ut hvorfor man opplever forskjeller.
    Forstår det Orso. Men mitt inntrykk er at selv om noen kommer med en nokså forståelsefull forklaring er det slik er det fortsatt mange som vrir og vender på dette i det uendelige og ergo er man tilbake til hvor man startet. Virker å være en evighets diskusjon dette. Jeg hører selv enkelt forskjell på kabler.

    Så kort oppsummert i mitt hode må de som ikke hører forskjell lide av følgende:

    A: For dårlig anlegg
    B: For dårlig hørsel
    C: Manglende interesse
    D: Generelle kranglefanter, som ikke har noe bedre å gjøre en å dra dette i det uendelige.

    Strengtatt bare min personlige mening, så ingen heksejakter please :)
    Du har ikke fått med deg at vi har vært innom opptil flere tekniske forhold som kan gjøre en forsterker mer eller mindre følsom for små forskjeller mellom kabler, ettersom du ikke engang nevner dette som en mulighet? Hvem er det i så fall som drar oss tilbake til der vi startet?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    digiman skrev:
    orso skrev:
    Ikke enig digiman. Det er konstruktivt å finne ut hvorfor man opplever forskjeller.
    Forstår det Orso. Men mitt inntrykk er at selv om noen kommer med en nokså forståelsefull forklaring er det slik er det fortsatt mange som vrir og vender på dette i det uendelige og ergo er man tilbake til hvor man startet. Virker å være en evighets diskusjon dette. Jeg hører selv enkelt forskjell på kabler.

    Så kort oppsummert i mitt hode må de som ikke hører forskjell lide av følgende:

    A: For dårlig anlegg
    B: For dårlig hørsel
    C: Manglende interesse
    D: Generelle kranglefanter, som ikke har noe bedre å gjøre en å dra dette i det uendelige.

    Strengtatt bare min personlige mening, så ingen heksejakter please :)
    Du har ikke fått med deg at vi har vært innom opptil flere tekniske forhold som kan gjøre en forsterker mer eller mindre følsom for små forskjeller mellom kabler, ettersom du ikke engang nevner dette som en mulighet? Hvem er det i så fall som drar oss tilbake til der vi startet?

    Har absolutt fått det med meg ;) Og ja det jo en mulighet jeg burde ta med på min helt uhøytidelig personlig mening om kabler i Hi-Fi sammenheng.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Asbjørn skrev:
    digiman skrev:
    orso skrev:
    Ikke enig digiman. Det er konstruktivt å finne ut hvorfor man opplever forskjeller.
    Forstår det Orso. Men mitt inntrykk er at selv om noen kommer med en nokså forståelsefull forklaring er det slik er det fortsatt mange som vrir og vender på dette i det uendelige og ergo er man tilbake til hvor man startet. Virker å være en evighets diskusjon dette. Jeg hører selv enkelt forskjell på kabler.

    Så kort oppsummert i mitt hode må de som ikke hører forskjell lide av følgende:

    A: For dårlig anlegg
    B: For dårlig hørsel
    C: Manglende interesse
    D: Generelle kranglefanter, som ikke har noe bedre å gjøre en å dra dette i det uendelige.

    Strengtatt bare min personlige mening, så ingen heksejakter please :)
    Du har ikke fått med deg at vi har vært innom opptil flere tekniske forhold som kan gjøre en forsterker mer eller mindre følsom for små forskjeller mellom kabler, ettersom du ikke engang nevner dette som en mulighet? Hvem er det i så fall som drar oss tilbake til der vi startet?
    Godt poeng Asbjørn. Fortsatt er det vel en vei å gå for enkelte som direkte og indirekte ikke tror det kan være en forskjell uansett. Det kan skyldes tekniske løsninger ved forsterkeren, høytaleren, kablene i seg selv.Poenget mitt er at det gjelder å ha et åpent og ydmykt sinn. Både for hobbyen og meningsfeller her inne... :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    HCS skrev:
    Poenget mitt er at det gjelder å ha et åpent og ydmykt sinn. Både for hobbyen og meningsfeller her inne... :)
    Absolutt! Men samtidig må vi få lov å utrykke våre meninger uansett hvor sterke de måte være uten å føle at det er nærmest satt opp skuddpremie på deg. Kabel dill blir vi aldri enig om uansett ;D

    Fortsatt god jul folkens, skal teste ut mine nye signalkabler i hovedanlegget nå :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn