Asbjørn skrev:
En datastrøm med 16/44.1 oppløsning stemmer ganske bra med oppløsningen i menneskeøret i frekvens og amplitude, mens 24/96 går milevis utenpå alt vi kan høre.
Det er sjelden du går deg vill i teorien, Asbjørn, men dette er altså tøv.
SANNHETSVITNE:
Morten Lindberg, eier og produsent i plateselskapet 2L, foretar opptak i DXD med en oppløsning (nøyaktighet) tilsvarende 32bit/352.8 kHz. (Datamengde = 11.2896 Mbit/s pr kanal).
Morten driver et lite foretak. Han er tilstede på innspillingen. Han lytter på orkesteret på innspillingsstedet, hører akustikken live, rigger opp mikrofoner, lytter på råmixen, tar opptaket med seg tilbake til studio for postproduksjon til stereo og multikanal.
Når han hører på mastertapen i DXD (i multikanal), så har han problemer med å skille opptak fra virkelighet.
Nedskaleringen fra 32/352.8 til 24/192 gir en hørbar degradering. Den er ikke stor, men altså hørbar.
Nedskalering til 24/96 gir en ytterligere degenerering i forhold til DXD mastertape.
Nedskalering til 16/44 er en markant kvalitetsreduksjon i forhold til DXD (og virkeligheten).
-Dette har jeg fra Lindberg personlig under mitt besøk i hans studio for noen år siden. Noenlunde samme ord kan leses på 2L sin hjemmeside:
http://www.2l.no/pages/about.html
For å sette dette i perspektiv:
CD har en "oppløsning" (bitrate) på
705,600 bits/sekund pr kanal. [44100Hz × 16 bit].
For DXD er tilsvarende tall
11,289,600 bits/sekund. [352800Hz x 32 bit pr kanal].
Ørets følsomhet stopper ikke ved CD, men (muligens) ved DXD som altså har en oppløsning (datamengde) som er 16 ganger større enn CD. 16 ganger. Det er mye det.
-----------
Du har tilgode å oppleve lydforskjeller signalkabler imellom. Greit nok.
En analyse av ditt resonement blir da omtrent slik: Manglende lytteerfaring + (begrensede) teoretiske forståelse = "Signalkabler låter likt".
Jeg vil heller anbefale deg å forfølge dette resonementet:
Hva er det vi (og Morten Lindberg) hører med 32/352.8, når hørselens terskel
angivelig ligger ved ca 16/44?
-Forfølger du dette spørsmålet så skjønner man at menneskets hørsel er noe "mer" enn bare 96db dynamikk og 20kHz frekvensområde.
-Hva er dette "mer"? -Er det mer korrekt gjengivelse av firkantpulser, er det stigetid, er det fasegang utover det hørbare område, etc?
Jeg er 100% sikker på at vi om noen år vil få vitenskapelig dokumentert nøyaktig hva dette "noe" er. Og at det kan brukes til å forklare hvorfor vi hører forskjell på kondensatorer, opamper og kabler(!), trass i at disse har helt marginale forvrengningskarakteristikker. (BTW: I følge en gammel link fra Vredensgnag er det bare flaggermusen som overgår menneskets følsomhet ovenfor ørsmå avvik i frekvensgang).
ANBEFALING: Ikke bind dere alt for fast til denne "jeg-hører-bare-det-jeg-kan-måle-masta", fordi tiden vil gi oss bedre målinger og tolkninger.
----------
For ordens skyld: Placebo effekten er godt dokumentert. Hørselen kan manipuleres til å høre betydelig feil. Feks avspille mp3 og tro at det er hi-rez. Og jeg ser jo at enkelte kabelfornektere spiller ut dette placebo argumentet så snart de ser sitt snitt. Men la meg nå se om noen er så vrangsynte at de påstår at det Morten Lindberg har viet sitt liv til, er innbildning.