Hva må til av anlegget for å kunne høre forskjell på kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.763
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Men det er ingen ting i dette paper'et som skulle tilsi at det er noen hørbar forskjell på to kabler, heller ingen ting som skulle tilsi at kabler trenger å koste absurd mye penger, og vi venter ennå på at noen kabelprodusent skal dokumentere hørbare forskjeller mellom to kabler i en tilsvarende test som ble gjort her. Hvorfor gjør ikke kabelprodusentene det, mon tro, når en skarve produsent av kondensatorer til noen tikroninger stykket er i stand til å organisere en test og dokumentere resultatene?
    Dette er vel et retorisk spørmål? Svaret er vel innlysende... ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Denne diskusjonen vil nok fortsette. De som er overbeviste om at forskjeller som ikke kan måles, heller ikke kan høres, vil nok fortsette å hevde det.
    Vi andre vet bedre ;)
    Selvfølgelig må ting som kunne høres kunne måles!
    Om man ikke måler elektriske parametre er det jo mulig å måle lydbølgene som kommer ut av høytalerne. Dersom lyden blir mer "åpen" av en forandring i kjeden vil dette gjenspeile seg i forløpet til lybølgene i rommet.
    Var ikke det jeg sa. Jeg snakket om forskjeller. Hørbare. Du har nok for stor tro på dagens måleinstrumenter. Som jo er mye bedre enn for 20-30 år siden. og som også vil være bedre i framtiden.
    Ergo; pr i dag kan ikke alle hørbare nyanser måles.

akto

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.10.2005
    Antall liker
    48
    Sted
    Akershus
    Oblivion skrev:
    Kjøpte til og med en fancy variant med edlere dielektrikum (isolasjon) når jeg først var i gang...
    Dielektrikum i Cat5/6 kabel?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    sinep skrev:
    ...
    Claritycap mente som sagt at resonanser kunne ha en sammenheng med intermodulation distortion.
    Hvis det ikke påvirker signalet, så er det jo som du sier - irrelevant fordi det er utenfor det høbare området. Ellers ser jeg ikke hvorfor det skal være noe skille mellom en kondensator og en kabel.
    Hvis to kabler er kamuflert som kondensatorer, så er det forskjeller (selv med samme kapasitans), men hvis kabelen bare ligger rett ut, så er det plutselig ingen forskjell. ???
    Det er et spørsmål om funksjon og arbeidsbetingelser. «Kondensatoren» i en kabel «kortslutter» signalet, dvs «kondensatoren» er en last på forsterkeren, men signalet som kommer ut i den andre enden av en kabel går ikke igjennom «kondensatoren». Med hensyn til HT-kabler så er både avsender (forsterkeren) og mottaker (HT) vanligvis relativt lamimpedante i sitt virkeområde. Det innebærer at den kapasitive lasten i en kabel skal være veldig stor før det gir seg utslag i et vesentlig signaltap ved lydfrekvenser. Tilsvarende må elektromekanisk resonans i kabelen/«kondensatoren», som gir seg utslag i varierende kapasitiv last være betydelig, nær sagt synlig og fysisk følbar, før det gir noe vesentlig utslag i belastningen av forsterkeriet. Denne betraktningen er først og fremst for HT-kabler, arbeidsbetingelsene for signalkabler er vanligvis med en del høyere impedans og en del lavere signalnivå, på den andre siden så vil slike resonanser i kablene, i den grad de gir seg utslag i endringer i signalet være ganske lett å måle, og jeg har pt. ikke sett noen seriøse målinger som antyder at en slike resonanser er til stedet (i form av endringer i signalet).

mvh
    KJ

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    lars_erik skrev:
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Denne diskusjonen vil nok fortsette. De som er overbeviste om at forskjeller som ikke kan måles, heller ikke kan høres, vil nok fortsette å hevde det.
    Vi andre vet bedre ;)
    Om man ikke måler elektriske parametre er det jo mulig å måle lydbølgene som kommer ut av høytalerne. Dersom lyden blir mer "åpen" av en forandring i kjeden vil dette gjenspeile seg i forløpet til lybølgene i rommet.
    Var ikke det jeg sa. Jeg snakket om forskjeller. Hørbare. Du har nok for stor tro på dagens måleinstrumenter. Som jo er mye bedre enn for 20-30 år siden. og som også vil være bedre i framtiden.
    De forskjeller som oppstår i den menneskelige hjerne vil aldrig kunne måles med måleutstyr for audioutstyr.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    uob skrev:
    lars_erik skrev:
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    Vi andre vet bedre ;)
    De forskjeller som oppstår i den menneskelige hjerne vil aldrig kunne måles med måleutstyr for audioutstyr.
    Nei.
    Men de er lett hørbare.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Forklaring fra Cardas:
    Problemet oppstår i audio fordi systemet har økende impedanse. Det vil igjen føre til uønskede refleksjoner som får kabelen til å "ringe".

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.152
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    sinep skrev:
    ...
    En kondensator er strengt talt bare en sammenrullet flatkabel med høy kapasitans.
    Det er kabelprodusenter som poster tilsvarende målinger på kabler:
    http://www.empiricalaudio.com/computer-audio/audio-faqs/are-cable-resonances-real
    Det er ikke målinger men SPICE-simuleringer muligens i simetrix : http://www.simetrix.co.uk/

Siden de ikke gjenngir oppsettet for simuleringsmodellen tipper jeg det er en ganske enkel «distribuert» LCR-modell. Noe ala det Asbjørn har lekt litt med og postet her på sentralen. Resonansene ser først og frems ut som RF-refleksjoner som skyldes karakteristisk impedans vs terminering. Legg også merke til at «urolighetene» først starter omkring 10M Hz, som er ganske irrelevant for en HT-kabel, med mindre forsterkeriet er talentløst konstruert eller defekt.

Dessuten er analogien mellom kondensator og motstand litt haltende ... essensen i en HT-kabel er konduktivitet (primært R). L & C er slik sett «bivirkninger».

mvh
    KJ
    Jepp, det der er enkle Spice-simuleringer fra LCR-parametrene i kabelen, kilden og lasten. Det gir radiofrekvente refleksjoner, fordi L og C definerer signalhastigheten i kabelen, og signalhastigheten bestemmer igjen hvor lang tid det tar for et signal å gå fra den ene enden til den andre, reflekteres i en impedanseforskjell, gå tilbake til utgangspunktet, osv. Det gir resonanser i megahertz-båndet et sted. En ting er å argumentere med at vi kan høre "superdiskant" over 20 kHz, men jeg har ennå til gode å møte noen som mener at de kan høre 10 MHz. Dokumenterte virkninger i audiobåndet mangler fullstendig, og det gjør også enhver dokumentasjon av hørbare effekter i en troverdig blindtest, hvis vi skal sammenligne dette makkverket med Clarity Caps-eksemplet.

Kule-Trygve skrev:
    Skineffekter i strømkablene vil øke induktansen, men senke kapasitansen i nærliggende signalkabler som ligger i parallell med strømkablene, pga at motstanden i disse mot innstrålt støy senkes. Dette vil igjen skape en betoning i området mellom 600-800 Hz, som kan oppfattes som en "hardhet" i mørktklingende anlegg.
    Nei, de vil ikke det. Skineffekten fører til en ørliten økning i seriemotstand når frekvensen nærmer seg 15-20 kHz, men har hovedsakelig betydning ved langt høyere frekvenser. Samtidig går induktansen litt ned, men den endringen er enda mye mindre enn endringen i seriemotstand. Kapasitansen endres ikke. Minner om at en strømkabel fører 50 Hz, sånn at skin-effekt er noe du begynner å tenke på når kobbertråden er tykkere enn ca 20 mm i diameter (314 mm2). Da får du ikke noe særlig igjen for å øke tverrsnittet ytterligere.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect#Characteristics_of_telephone_cable_as_a_function_of_frequency

Kapasitiv kobling mellom en strømkabel og en parallell signalkabel har ingen ting med skineffekt å gjøre. Den koblingen kommer an på avstanden mellom kablene og hvor mye de "ser" av hverandre. Det løser du ved å holde strøm- og signalkabler et stykke fra hverandre, gjøre eventuelle kryssinger så rettvinklet som mulig, og bruke skjermede kabler.

En eventuell betoning rundt 600-800 Hz høres ikke ut som "hardhet", men snarere som "nasalitet" eller "honk". En typisk kilde for en slik betoning er en stående bølge inni et høyttalerkabinett, ettersom dette er bølgelengder rundt en halvmeter, slik at du vil få en stående halvbølge ved 700 Hz hvis det er 25 cm mellom to vegger i høyttaleren i nærheten av mellomtoneelementet. Typisk bokslyd i et dårlig mellomtonekabinett.

Hvor tar du det fra? ???

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.724
    Sted
    Phobos
    lars_erik skrev:
    marsboer skrev:
    lars_erik skrev:
    marsboer skrev:
    lars_erik skrev:
    Nei.
    Men de er lett hørbare.
    Men ikke når man ikke ser hva man hører på.
    Å joda.
    Så flott da. Da er det vel 1 million som venter på deg et sted i USA (eller noe i den duren)
    Jasså? Hvor da?
    Jeg tenkte på denne: http://gizmodo.com/305549/james-ran...iles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better
    Har ikke satt meg inn i detaljer, bare husket dette fra tidligere.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    sinep skrev:
    Forklaring fra Cardas:
    Problemet oppstår i audio fordi systemet har økende impedanse. Det vil igjen føre til uønskede refleksjoner som får kabelen til å "ringe".
    ...
    Som sagt er det et RF-problem (RF er radiofrekvenser). Med 10 meter kabel kan man vente refleksjoner omkring 5 MHz. Kortere kabel gir refleksjoner med høyere frekvens. Det er ingen grunn til å bruke analogt utstyr (uten om radioer) som er sensitivt for frekvenser over 1 MHz.

Vi kan kanskje snu litt på flisa - hva skal til for at dette kan bli vesentlig?
    1) kilden må produsere et signal som er i nærheten av de aktuelle resonansene (refleksjonene) - ingen normale analoge lydkilder lager noe som helst matnyttig over ca 50 KHz. Digitale medier gir ikke signaler ca 1/2 samplefrekvensen dvs DXD er begrenset til 176,4 KHz
    og enten 2 og/eller 3:
    2) Utgangen på avsenderen er ikke isolert fra radiofrekvent «last» og refleksjonene kan komme inn i evt. tilbakekoblingssløyfe rundt utgangstrinnet og enten gjør at forsterkeriet går i selvsving og/eller gir direkte opphav til intermodulasjopnsforvregning som «foldes» ned til noe som er hørbare frekvenser.
    3) Mottakeren må på et eller annet vis være følsom for de aktuelle refleksjonsfrekvensene. For en HT er det nærmest kun aktuelt med oppheting av diskantelementet. For signalutstyr kan det være at slike refleksjoner gir opphav intermodulasjonsforvregning som kan «foldes» ned til hørbare frekvenser. Det er gode grunner til å aktivt begrense båndbredden på inngangen til utstyret, og dette gjøres relativt ofte.

mvh
    KJ

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Asbjørn, det var nok ikke meningen at innlegget mitt skulle tas så veldig alvorlig, jeg er visst i det spøkefulle hjørnet i dag. ;D Og du spør hvor jeg tar det fra? Nei gjett da.. :p

Kan det være slik at godt konstruert utstyr ikke behøver disse "gode" strømkablene fordi strømforsyning er så bra utført? (Jeg vet lite om hva som foregår inni en strømforsyning bare så det er sagt..)
    Dette er nå bare en slags teori basert på erfaring, omtrent som det Asbjørn hevder ut fra erfaring; at bra utstyr ikke "påvirkes" av de signal-/ høyttalerkablene som kobles til.

Ellers har cd- spilleren min innebygget en slags strømrenser, det kan jo ha noe med saken å gjøre også.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kule-Trygve skrev:
    Asbjørn, det var nok ikke meningen at innlegget mitt skulle tas så veldig alvorlig, jeg er visst i det spøkefulle hjørnet i dag. ;D Og du spør hvor jeg tar det fra? Nei gjett da.. :p

Kan det være slik at godt konstruert utstyr ikke behøver disse "gode" strømkablene fordi strømforsyning er så bra utført? (Jeg vet lite om hva som foregår inni en strømforsyning bare så det er sagt..)
    Dette er nå bare en slags teori basert på erfaring, omtrent som det Asbjørn hevder ut fra erfaring; at bra utstyr ikke "påvirkes" av de signal-/ høyttalerkablene som kobles til.

Ellers har cd- spilleren min innebygget en slags strømrenser, det kan jo ha noe med saken å gjøre også.
    Du er da langt fra så spøkefull som de som påstår at det ikke fins hørbare forskjeller på kabler. ;)

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    lars_erik skrev:
    Vi andre vet bedre ;)
    Tror at dere vet bedre mener du vel..?
    iflg et gammelt ordtak så "kan tro flytte fjell" så da kan den nok finne på å "høre forskjell" på kabler også.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fantastisk hva man tillegger andre her ::)

Kabelforskjeller handler nok ikke om "tro", som mange målere mener å tro, men at man hørte store forskjeller første gang man prøve en annen kabel enn skolisser.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:

Kabelforskjeller handler nok ikke om "tro", som mange målere mener å tro, men at man hørte store forskjeller første gang man prøve en annen kabel enn skolisser.
    Det er underlig da at de samme «store forskjellene» forsvinner som dugg for solen straks det settes opp en rimelig etterrettelig lyttetest ?

Hvor blir de av?

mvh
    KJ

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    lars_erik skrev:
    Mener du nå påstander fra enkelte her inne om at vi som ikke hører forskjell på kabler har elendig hørsel og/eller har et elendig anlegg ? i så fall så er eg enig med deg.....

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    KJ skrev:
    lars_erik skrev:

Det er underlig da at de samme «store forskjellene» forsvinner som dugg for solen straks det settes opp en rimelig etterrettelig lyttetest ?

Hvor blir de av?

mvh
    KJ
    Har aldri opplevd det. Har du?
    Eller referer du til hva du har lest eller hørt andre si?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    teddyh skrev:
    lars_erik skrev:
    Mener du nå påstander fra enkelte her inne om at vi som ikke hører forskjell på kabler har elendig hørsel og/eller har et elendig anlegg ? i så fall så er eg enig med deg.....
    Har jeg aldri sagt noe som helst om.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    lars_erik skrev:
    teddyh skrev:
    lars_erik skrev:
    Har jeg aldri sagt noe som helst om.
    Det har eg vel ikke påstått heller, har eg ?

Som nevnt tidligere i tråden så har du her mulighet til mye penger og berømmelse, trenger bare å høre forskjell på et par kabler. Det er vel enkelt, eller ?
    http://gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-audiophiles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    ...
    Jeg har «hørt» mer forskjell på kabler enn på mye annet. Utover forskjeller som skyldes regelrett missmatch (elektrisk) og ytterst små nyanser som skyldes kablenes elektriske og målbare egenskaper, har de ikke vært etterprøvbare. Jeg har sluttet å høre «forskjell» på kabler.

>> Lydkabler oppfører seg i pakt med konvensjonell elektronikkteori, det er mer enn det jeg kan si om mine egne ører og mellomrommet.

mvh
    KJ

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    KJ skrev:
    lars_erik skrev:
    ...
    Jeg har «hørt» mer forskjell på kabler enn på mye annet. Utover forskjeller som skyldes regelrett missmatch (elektrisk) og ytterst små nyanser som skyldes kablenes elektriske og målbare egenskaper, har de ikke vært etterprøvbare. Jeg har sluttet å høre «forskjell» på kabler.

>> Lydkabler oppfører seg i pakt med konvensjonell elektronikkteori, det er mer enn det jeg kan si om mine egne ører og mellomrommet.

mvh
    KJ
    Flott for deg.
    Slik er det ikke for meg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.152
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    KJ skrev:

Hvor blir de av?

mvh
    KJ
    Det har jeg opplevd, f eks ved bytte mellom digitalkabler. Førsteinntrykket etter bytte var "jøss, der var det forskjell, gitt!" Men når jeg prøvde å bytte frem og tilbake flere ganger og sammenligne med en konstant referanse, greide jeg ikke å gjenskape det førsteinntrykket. Jeg tror det helt enkelt skyldtes at jeg kom inn på litt forskjellige steder i det samme musikkstykket i det første forsøket. Etter å ha prøvd nokså grundig, måtte jeg fastslå at det ikke var noen som helst hørbar forskjell. F...n også, for jeg hadde betalt ganske mye penger for den "beste" kabelen, men den låt altså helt likt med en videocoax til ti kroner meteren.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    KJ skrev:
    lars_erik skrev:

Hvor blir de av?

Har lagt ut seks lyttetester, men det er mulig, at du ikke har fått det med deg ???

De er fjernet for lenge siden, men det er bare pga. at undertegnede prøver å holde en hyggelig tone her inne!!!

Vil blir vel aldri enige allikevel... ;)
    mvh
    KJ

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Det tragiske med hele den debatten er, er at de få personene som ikke evner å høre disse fenomenene, ikke bare skal ødelegge for seg selv, men de skal helst dra med seg et par tusen personer med på lasset før de går under jorda.

Det var en kunde innom meg for en stund siden hvor vi tilfeldigvis begynte å prate om hifi. Han sleit veldig med å få til lyden. Han hadde kjøpt seg dyre focal-høyttalere og kostbar elektronikk i et forsøk på å finne hifi-nirvana. Lyden var såpass dårlig at han kunne til nød høre på visse utvalgte CDer i samlinga.
    Prøv og bytt kablinga foreslo jeg. Nei, han hadde diskutert med folk på avforum som sa at det ikke hadde noen effekt, men han skulle få hjelp av folk til gjøre akustikken bedre i stua.
    Pratet med han igjen etter en måneds tid og lurte på hvordan det hadde gått... Nei, det var stort sett det samme som før, kanskje litt bedre.
    Han konkluderte med at focal høyttalerne var noe forbanna dritt og at han skulle skaffe seg noe nytt.

Og sånn går dagene.... :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    sinep skrev:
    Det tragiske med hele den debatten er, er at de få personene som ikke evner å høre disse fenomenene, ikke bare skal ødelegge for seg selv, men de skal helst dra med seg et par tusen personer med på lasset før de går under jorda.

Det var en kunde innom meg for en stund siden hvor vi tilfeldigvis begynte å prate om hifi. Han sleit veldig med å få til lyden. Han hadde kjøpt seg dyre focal-høyttalere og kostbar elektronikk i et forsøk på å finne hifi-nirvana. Lyden var såpass dårlig at han kunne til nød høre på visse utvalgte CDer i samlinga.
    Prøv og bytt kablinga foreslo jeg. Nei, han hadde diskutert med folk på avforum som sa at det ikke hadde noen effekt, men han skulle få hjelp av folk til gjøre akustikken bedre i stua.
    Pratet med han igjen etter en måneds tid og lurte på hvordan det hadde gått... Nei, det var stort sett det samme som før, kanskje litt bedre.
    Han konkluderte med at focal høyttalerne var noe forbanna dritt og at han skulle skaffe seg noe nytt.

Det KAN jo tenkes at misnøyen med Focal-høyttalerne skyldes en grunnleggende mismatch mellom i og for seg helt OK - og dyre - høyttalere og i og for seg helt OK - og dyr - elektronikk. Jeg har hatt kombinasjoner av utstyr på testing hjemme som har levert uutholdelig lyd på all slags musikk - uavhengig av prislapp. Blir det for ille, kan verken akustiske tiltak eller kabelbytter redde dagen - da er det bare å bite i det sure eplet og gå mer grunnleggende til verks.

Min erfaring er at kabeltweaking KAN ha noe for seg - if you twist my arm - når man er NESTEN der. Prikken over i'en - men feil medisin når utgangspunktet er helt på jordet.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    En annen måte å se dette eksemplet på, er at noen typer på AV-forum har spart denne mannen fra å tulle bort store beløp på kabler, som enda mindre enn halvhjertede akustikktiltak ville fått denne mannen inn i Hifi-himmelen. Altså en ganske vellykket misjonsvirksomhet!

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Ulf-B skrev:
    Det KAN jo tenkes at misnøyen med Focal-høyttalerne skyldes en grunnleggende mismatch mellom i og for seg helt OK - og dyre - høyttalere og i og for seg helt OK - og dyr - elektronikk. Jeg har hatt kombinasjoner av utstyr på testing hjemme som har levert uutholdelig lyd på all slags musikk - uavhengig av prislapp. Blir det for ille, kan verken akustiske tiltak eller kabelbytter redde dagen - da er det bare å bite i det sure eplet og gå mer grunnleggende til verks.

Min erfaring er at kabeltweaking KAN ha noe for seg - if you twist my arm - når man er NESTEN der. Prikken over i'en - men feil medisin når utgangspunktet er helt på jordet.
    Vedkommende hadde også lånt en forsterker av en kompis og stort sett fått det samme resultatet.
    Konklusjonen var derfor at høyttaleren var helt ubrukelig. :)
    Jeg forstår heller ikke hvordan det skje så store forstyrrelser på så korte strekk, men jeg har dog erfart at disse forskjellene kan variere mye fra anlegg til anlegg, så det er åpenbart faktorer som ikke tas med i regnestykket her.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    f skrev:
    ...
    Har lagt ut seks lyttetester, men det er mulig, at du ikke har fått det med deg ???

De er fjernet for lenge siden, men det er bare pga. at undertegnede prøver å holde en hyggelig tone her inne!!!

Vil blir vel aldri enige allikevel... ;)
    ...
    Jeg har lest noen av dem, og de har ikke gitt meg noe. Metodene som var brukt mener jeg er uengnet til å påvise eller evaluere forskjeller mellom aktuelle kabler.

mvh
    KJ

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ulf-B skrev:
    sinep skrev:

Her er jeg helt enig med deg Ulf... Når ordet "misjonering" blir brukt sier det og litt om en debatt som aldri kan vinnes eller tapes.. Enhver må teste ut ting selv og finne den sannhet som gir en mest sjelefred og ro i denne hobbyen. Å enten bli "redda" for å bruke masse penger på dyre kabler er like mye SPRØYT som at billige kabler automatisk lyder dritt uansett... :p

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    HCS skrev:
    Her er jeg helt enig med deg Ulf... Når ordet "misjonering" blir brukt sier det og litt om en debatt som aldri kan vinnes eller tapes.. Enhver må teste ut ting selv og finne den sannhet som gir en mest sjelefred og ro i denne hobbyen. Å enten bli "redda" for å bruke masse penger på dyre kabler er like mye SPRØYT som at billige kabler automatisk lyder dritt uansett... :p
    Amen!

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.019
    Torget vurderinger
    1
    sinep skrev:

Her har vi det igjen, vi hører dårlig :mad:

Jeg har gang på gang i tråder og i svar på PMer jeg har mottatt foreslått gjensidig besøk der man gjør en enkel blindtest, noe som burde være helt greit med forskjellene som blir beskrevet ved bytte av kabel.

Siden det ofte også blir påstått av vi skeptikere har dårlig anlegg/lyd, ville det for meg være fint å få oppleve magien til slike superoppsett så jeg vet hva jeg skal strekke meg etter :)

Jeg har til nå enda ikke fått napp på disse forespørslene, noe som er litt skuffende

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.567
    Torget vurderinger
    1
    Med untak av en handfull småtroll her inne, så er det vel ingen som forfekter at det ikke er hørbare forskjeller på kabler?
    Problemstillingen er heller i hvilken grad forskjellene er signifikante, og om de rettferdiggjør kostnaden. Sistnevnte er selvsagt en personlig prioritering/vurdering.

Min erfaring er at det er tildels store lydlige forskjeller, selv blant "fornuftig konstruerte" signalkabler. Hadde helt klart skiftet ut mine rimelige no-nonsense kabler, hvis det ikke hadde vært for kostnaden involvert med 5 signalkabler og 3 HT-kabler som følger av 3-veis aktiv deling. Det sitter langt inne å cashe ut 50-100' i kabler...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.719
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Med untak av en handfull småtroll her inne, så er det vel ingen som forfekter at det ikke er hørbare forskjeller på kabler?
    Problemstillingen er heller i hvilken grad forskjellene er signifikante, og om de rettferdiggjør kostnaden.
    . Tiltredes. Mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    pedal skrev:
    Problemstillingen er heller i hvilken grad forskjellene er signifikante, og om de rettferdiggjør kostnaden. Sistnevnte er selvsagt en personlig prioritering/vurdering.
    Intr. blir det når en så setter signifikant forskjell oppimot hørbar forskjell .. For så å legge til pris som moment... Da har en en perpentum mobile ( http://en.wikipedia.org/wiki/Perpetual_motion ) av en diskusjon... Som, rett nok, fører til flere innlegg her inne. Men ingen gitt GENERELL fasit for massene... Og med denne visshet kan en saktens spørre seg hvorfor en skal gidde bry seg med disse kablediskusjonene .... Hvis ikke ønsket om medlemsskap i æresklubben her inne ligger til grunn... 8) ... Å forfekte sitt syn som almenn vitenskap er like lite smart som å helle bensin på det bålet en står midt inni mens det brenner... Det blir bare veldig varmt og tilslutt lukter det svidd.. :'(

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn