Hva skjer i 2006?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det var da svært til ansvarsfraskrivelse.Vi har arvet det onde og derfor skal/kan vi fortsette med det?
    Les litt aviser og se nyheter så ser du at den rå ondskapen lever i beste velgående.
    Viss jeg forstår deg rett så mener du at det er kristne som skaper ondskapen? Den har jeg ikke hørt før :)
    De kristne har ikke akkurat noen kjærlig forhistorie... (ref. barnekorstog og annen tvang og myrderier).

Tror ikke du forstår meg riktig; Jeg ser ondskapen i verden. Mitt poeng er at når et menneske blir født er dets sjel ren. Så blir barnet inlemmet i FORELDRENES tro og syn på livet. Det er her den alvorlige feil gjøres etter min mening. Det er denne arven jeg snakker om.

Tenk deg om så skjønner du godt hva jeg mener... spesielt om du leser andre aviser enn Dagen og Vårt Land.

Kabeldragern

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Her kan jeg faktisk være litt prinsippiellt enig med deg, det er "farlig" med for store og tunge skylapper for øynene.
    Men prinsippet er jo heller ikke unikt i bare religøs sammenheng, det blundes vel mer enn det burde ganske så mange sammenhenger rundt om...

mvh
    Godt poeng, om.s.! Det med ansvarsfraskrivelse er noe vi alle må passe oss for, i alle sammenhenger. Samtidig er det en balansegang her. Man må ikke ta på seg mer ansvar enn man er i stand til å bære.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    De kristne har ikke akkurat noen kjærlig forhistorie... (ref. barnekorstog og annen tvang og myrderier).
    Kabeldragern
    I rettferdighetens navn må det sies at mye godt har skjedd i kristendommens navn også. Mor Theresa er jo en formidabel representant for kristendommen, og hun er slett ikke den eneste. Utover denne digresjonen er jeg enig med deg.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Dette begynner å bli kjedelig, å måtte forklare for deg at jeg ikke deler det samme synet som GB om hva som er "rett" kristendom, dette burde du oppdaget for lenge siden og tatt med i betraktningen når du over generaliserer, svarene dine er jo feil når utgangspunktet er feil.

Om du hadde hatt det minste peil på hvem jeg er og hva jeg står for, ville du skjønt at du har bommet totalt, om det går å bomme mer har du faktisk gjort det og, ang hva det gjelder å skjule seg bak det du kaller "godhet".
    Dette har de som kjenner meg, fått med seg, her skjules det ikke noe.
    Ikke "misjoneres" det fra min side heller om hva du el andre skal tro eller ikke, opp til bevis Kabeldrahgeren eller er det bare tomt snakk?

Om du selv mener deg å representere det det "gode" avslår jeg, det du har vist med dømmende og forutintatte holdninger, skremmer meg mer enn hva en overivrig pinsepastor klarer......

Men som sagt igjen, ikke bare rakk ned på folk, kom med noe nytt til torgs, å være negativ og fordømmende kan jo enhver klare uten å være spessiellt klok eller forstandig, men kom med konstruktiv kritikk som man respekterer selv om man ikke er enig, det er en større utfordring enn å strø om seg med slike person karakteristikker som du bedriver, eller er du fortsatt sur for at du tidligere ble kalt noe du ikke likte  ;)

Ha en god helg!

mvh
    Du anklager meg stadig vekk å ikke komme med noe nytt til torgs.... Det er jammen ikke lett med nye ting i en over 2000 års gammel diskusjon!

Jeg forfekter kun mitt syn og jeg sparker litt til de som tror de har monopol på sannheten. Rent reelt oppfordrer jeg kun til at mennesker må bli bedre på å tenke selv, forfekte sannhet og ikke tro.

Hva som blir sagt om meg er revnende likegyldig. Jeg ser ikke at jeg har krenket noen. Jeg bare forholder meg til hva folk skriver og mener.

At jeg provoserer ved å skille mellom tro og sannhet, undrer meg stort. Det forteller vel mest om de som blir provosert.

Kabeldragern

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I rettferdighetens navn må det sies at mye godt har skjedd i kristendommens navn også. Mor Theresa er jo en formidabel representant for kristendommen, og hun er slett ikke den eneste.
    Det kan vi også si om mange andre organisasjoner/religioner også. Til og med i kommunismen og i islam har det skjedd mye godt, men samtidig mye forkastelig...
    Utover denne digresjonen er jeg enig med deg.
    Det var godt å høre. Etter all pepper fra kristne og semikristne begynte jeg nesten å føle meg som "styggen sjøl"  ;D ;D ;D

Kabeldragern

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    Problemet er at dere ser de råtne eplene men dere later som om de ikke er der. Med andre ord; dere vet om djevelskapen i guds navn, men gjør ingenting med det!

Er kristus levende? Hvor er han da...?
    Vil du møte ham? i såfall la oss vite det og vi skal be for deg. og vise deg veien til ham. Men om du ikke ønsker det så ikke spør hvor han er du vil kanskje ikke like svaret.

I alle miljøer i verden finnes det råtne personer men det betyr like fullt ikke at kristendommen er rotten og at de religiøse er råttne det betyr at enkelte personer dessverre ofte med mye makt er råtne. Så når de er råtne betyr det da at de følger bibelen og guds ord eller at de har bommet litt? jeg mener at de har bommet en smule, enkelte ganger ganske mye.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Det kan vi også si om mange andre organisasjoner/religioner også. Til og med i kommunismen og i islam har det skjedd mye godt, men samtidig mye forkastelig...
    Det var godt å høre. Etter all pepper fra kristne og semikristne begynte jeg nesten å føle meg som "styggen sjøl" ;D ;D ;D

Kabeldragern
    Enig igjen. Jeg ville bare påpeke det siden du utelukkende konsentrerte deg om de negative sidene...... ;)

Vi har vel kommet til forskjellige konklusjoner, men oppfordringen din om å tenke selv og ikke ta alt for god fisk, er helt på linje med mine synspunkt. Jeg også savner dette i mange kristne .... nei, religiøse miljøer.

Nei, nå har jeg annet å gjøre resten av lørdagen. Jeg ønsker alle debattanter her, og ellers alle andre her på forumet, en flott lørdagskveld, uansett hvordan dere har tenkt å tilbringe den. Hvis folk fortsetter å bidra med innlegg her, tar jeg opp tråden igjen i morgen.

O

om.s

Gjest
    Du anklager meg stadig vekk å ikke komme med noe nytt til torgs.... Det er jammen ikke lett med nye ting i en over 2000 års gammel diskusjon!
    ;D Vel, du skal ha litt rett i dette.....

At jeg provoserer ved å skille mellom tro og sannhet, undrer meg stort. Det forteller vel mest om de som blir provosert.
    Det er vel det som forundrer, og slår meg, at du gjør hevd på å formidle en "sannhet", forøvrig like nidkjært og trangsynt som en pinsepastor, men jeg har kanskje misset noe her og?
    Tenke selv!?, det oppfordrer jeg og alle til å gjøre, men konklusjonen til den enkelte må man jo også være forberedt på kan være motsatt av det en selv tror og mener, hva da?, klarer man fortsatt av å vise den respekten som etterlyses så har man nådd langt, dette er ikke bare ment i religiøs neste kjærlighets sammenheng, men også i rent mellom menneskelig sammenheng.

Ha en fortsatt god helg, selv skal jeg nyte den med Biff, ferske Reker og fersk Kreps, samt tilhørende fludium....

mvh

O

om.s

Gjest
    Så når de er råtne betyr det da at de følger bibelen og guds ord eller at de har bommet litt? jeg mener at de har bommet en smule, enkelte ganger ganske mye.
    Eller, mange smuler små blir en bolle ;)

mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Dere er i gang igjen ser jeg... jaja... ;)

Jeg synes at folk må få tro på det de selv vil, og forstår ikke hvorfor det skal være noe problem for andre.
    Å stadig dra fram ting begått i kristendommens navn opp gjennom tidene som er så langt fra det kristendommen egentlig står for som det er mulig, ser jeg ikke helt poenget med... det er og blir tragiske menneskelige feil, begått av skrullinger som har misbrukt kristendommen til egen fordel.

Hvis man tenker over det som i bunn og grunn er budskapet: nestekjærlighet og godhet, så kan jeg ikke forstå hvordan dette kan provosere noen.
    At barn blir døpt er visst også provoserende for enkelte, men det som skjer i dåpen skal seinere bekreftes av personen selv når han/hun er voksen, og da kan man selv velge vekk religionen om man vil.

Problemet er selvsagt om noen blir tvunget inn i noe de ikke kan komme seg ut av som vi ser i andre religioner, dette er det på det sterkeste grunn til å kjempe i mot.

Alle tenker vel over dette med religion, og om det finnes noe etter dette livet, og kommer tydeligvis frem til forskjellige konklusjoner.
    Så lenge man gjør det beste ut av livet og er god mot andre er jeg enig i at man får gjøre som man selv vil, men i praksis viser det seg å ikke være så enkelt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.385
    Jeg tror alle mennesker er søkende,og den grunnleggende uroen kan bare tilfredstilles i møte med Han som har lagt ned denne søkenen i oss.Narkotika,alkohol,sex,penger,makt,verdensherredømme,avguder.... kan aldri tilfredstille på samme måte.
    Rune, det du sier her er :
    - Narkotika = dårlig
    - Alkohol = dårlig
    - Sex = dårlig
    - Penger = dårlig
    osv.
    Jeg tar det for gitt at også sex og penger er dårlig siden det plasseres i samme sammenheng som narkotika, alkohol og makt.

Dette er veldig tradisjonelle oppfatninger, og du vidrefører bare disse. De aller fleste mennesker syns faktisk sex er noe positivt. Det er bygd inn i menneskets natur at vi skal søke sammen på denne måten. Og vi tenker på dette hver eneste dag. Syns Gud det kun er OK å ha sex under dyna i et mørkt rom, eller syns Gud der er ok med litt eksprimentell sexlek også ?
    Det jeg prøver å si deg Rune er at det som alle mennesker opplever som noe godt, dette prøver du og andre konservative å fortelle at det egentlig er noe dårlig, noe som du i størst mulig grad bør avstå fra. Og da skjer det en "kollisjon" eller "kortslutning" opp i hodene til folk. De skjønner ikke (dypest sett) at noe så fint, kan være så dårlig. Og denne "kollisjonen" kan meget godt være årsaken til mange av de voldtektene og voldshandlingene vi ser i verden i dag.
    Skal vi motstå disse fristelsene ? Du kan ikke motstå noe du ikke anser som virkelig. Når du motstår en ting eller handling plasserer du det du motstår bare ennå fastere i din bevissthet. Det du motstår består. Og dette vil forfølge deg herfra til ... Og som sagt, "kollisjonen" er et faktum.

Penger er verken godt eller ondt. Penger bare ER. I hvilken sammenheng du lar pengene sirkulere i, er en annen sak. Men du er kanskje opplært til at penger er noe skittent ? Et nødvendig onde? I hvertfall hvis en får for mye av dem, da er det umoralsk, ikke sant ?
    Det er greit at sportsfolk og underholdningsartister tjener masse penger, men prester og biskoper bør ikke ? Man skal da ikke la sånne verdslige goder "forstyrre" den åndelige søken ? Igjen gjøres penger indirekte til noe skittent, noe du i størst mulig grad bør avstå fra. Og dette skaper igjen "kortslutning" hos mange mennesker siden de fleste mennesker faktisk elsker penger. Uten at alle vil innrømme det.
    Jeg oppfordrer alle som elsker penger og vil ha mere av dem : Go for it ! Men på et eller annet tidspunkt vil du kanskje oppleve at pengene ikke var alt, at du egentlig ikke fikk det noe bedre, og du er i ferd med å se sannheta bak illusjonen. Du har gjort deg ei erfaring.

Rune, den største synda vi alle gjør er å overta gamle tankemønstre i fra tidligere generasjoner, i stedet for å tenke noen nye tanker. Kanskje det er på tide å tenke noen nye tanker? Ville Gud likt dette ?

S

slowmotion

Gjest
    Jeg leser det mine ærede medmennesker skriver her
    og innser at det er veldig mye i denne verden jeg ikke forstår...

Det er uvanlig og skremmende for folk flest å tenke selv,
    kan det virke som....

Ser man slik på det må jeg innrømme at jeg er jammen ikke sikker
    på om jeg har tenkt en original tanke i hele mitt liv...

;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.385
    Ser man slik på det må jeg innrømme at jeg er jammen ikke sikker
    på om jeg har tenkt en original tanke i hele mitt liv...

;)
    Du er ikke alene.
    Vi er alle noen kopimaskiner i tanker, ord og gjerninger. Derfor fortsetter verden som før. Hva har vi egentlig å klage på ? Alt bare reproduserer seg selv.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ;D Vel, du skal ha litt rett i dette.....

Det er vel det som forundrer, og slår meg, at du gjør hevd på å formidle en "sannhet", forøvrig like nidkjært og trangsynt som en pinsepastor, men jeg har kanskje misset noe her og?
    Tenke selv!?, det oppfordrer jeg og alle til å gjøre, men konklusjonen til den enkelte må man jo også være forberedt på kan være motsatt av det en selv tror og mener, hva da?, klarer man fortsatt av å vise den respekten som etterlyses så har man nådd langt, dette er ikke bare ment i religiøs neste kjærlighets sammenheng, men også i rent mellom menneskelig sammenheng.

Ha en fortsatt god helg, selv skal jeg nyte den med Biff, ferske Reker og fersk Kreps, samt tilhørende fludium....

mvh
    Da anbefaler jeg deg å lese innleggene mine en gang til... jeg gjør IKKE hevd på å formidle en sannhet! Jeg hevder KUN at poenget med en tro, er at det nettopp er en tro og ikke en sannhet. Heller er jeg ikke nidkjær, trangsynt som en pinsepastor fordi jeg har ved flere anledninger skrevet at folk må få tro hva de vil... bare de ikke mikser tro og sannhet. Det er da det går galt!
    Så du har nok misset litt, ja...
    Faktisk helt enig!

Kabeldragern

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11

Tror ikke du forstår meg riktig; Jeg ser ondskapen i verden. Mitt poeng er at når et menneske blir født er dets sjel ren. Så blir barnet inlemmet i FORELDRENES tro og syn på livet. Det er her den alvorlige feil gjøres etter min mening. Det er denne arven jeg snakker om.

Tenk deg om så skjønner du godt hva jeg mener... spesielt om du leser andre aviser enn Dagen og Vårt Land.

Kabeldragern
    Korstog og andre tvangsmetoder er så utrolig langt fra det jeg og alle kristne jeg kjenner mener er rett og det står ingenting i Bibelen som kan forsvare slike metoder,så hvorfor må dere dra frem det hele tiden? Har dere sluppet opp for argument? ;)
    Skal en se hva kristendom handler om så må en se på hva Jesus gjorde,punktum finale!
    Alle gjør feil,og mens du mener det er ansvarsfraskrivelse og gjøre feil og så be om tilgivelse,så er jeg derimot glad for at jeg har den muligheten.Samme som Paulus sa så vet jeg ofte hva det gode jeg burde gjort er,men likevel gjør jeg det ikke,og det vonde jeg vet jeg ikke skal gjør det gjør jeg.
    I syndefallet valgte mennesket å vere ulydig mot Gud,så vi har alle problem med å vere lydige.
    "Friheten" er vel Satans kampsak numero uno.Hans "frihet" består av at mennesket skal vere ulydig mot Gud for han vet at han kan få med seg noen av de sjelene.Men jeg mener Satans "frihet" fører oss i egoistiske lenker,mens den virkelige frihet ligger i å gjør vår Skapers vilje som har lagt alt godt klart for oss så vi kan vandre i det.
    Plutselig kan vandringen gjennom livet bli meningsfyllt.
    Veien blir målet.
    Tenk deg for et øyeblikk at der er kun en Gud,og Han har skapt hver og en av oss helt unik,og hver enkelt har en helt klar oppgave i det riket som Gud skaper,hvor meningsløst blir det ikke da å gjøre opprør og prøve å gå sin egen vei?Man blåser rundt for vær og vind,og kaos og meningsløsheten blir større og større.Mange tar jo sitt eget liv fordi de ikke forstår hva de gjør her :'(
    For meg er Gud LEVENDE,og jeg vet at det eneste som gjør meg virkelig tilfreds er å gjøre Hans vilje.Alt annet har jeg prøvd,og jeg må bare si at Satan har ingenting å tilby meg som jeg trenger.

Nå kan du si halleluja ;D .

Jeg holder foresten Magazinet,og ikke Dagen eller Vårt Land 8)

P

Parelius

Gjest
    Tenk deg for et øyeblikk at der er kun en Gud,og Han har skapt hver og en av oss helt unik,og hver enkelt har en helt klar oppgave i det riket som Gud skaper,hvor meningsløst blir det ikke da å gjøre opprør og prøve å gå sin egen vei?
    Ikke har truffet noen som kan fortelle meg om Guds rettferdighet (som jo er noe helt annet enn den jordiske rettferdighet vi daller med i våre hoder), men nå fins det altså noen som kjenner den klare oppgave som jeg er tildelt i Guds rike (om jeg da vil ha den - om jeg forstår det hele rett). Hva er min klare oppgave, og er det min oppgave i dette jordiske riket (som vel Gud også har skapt), eller er det oppgaven i en helt annet rike? Og hva hjelper vel dette helt andre riket, mht. dette jordiske riket? Er vår elendighet her på jordeskorpen bare et vorspiel?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Rune, det du sier her er :
    - Narkotika = dårlig
    - Alkohol = dårlig
    - Sex = dårlig
    - Penger = dårlig
    osv.
    Jeg tar det for gitt at også sex og penger er dårlig siden det plasseres i samme sammenheng som narkotika, alkohol og makt.

Dette er veldig tradisjonelle oppfatninger, og du vidrefører bare disse. De aller fleste mennesker syns faktisk sex er noe positivt. Det er bygd inn i menneskets natur at vi skal søke sammen på denne måten. Og vi tenker på dette hver eneste dag. Syns Gud det kun er OK å ha sex under dyna i et mørkt rom, eller syns Gud der er ok med litt eksprimentell sexlek også ?
    Det jeg prøver å si deg Rune er at det som alle mennesker opplever som noe godt, dette prøver du og andre konservative å fortelle at det egentlig er noe dårlig, noe som du i størst mulig grad bør avstå fra. Og da skjer det en "kollisjon" eller "kortslutning" opp i hodene til folk. De skjønner ikke (dypest sett) at noe så fint, kan være så dårlig. Og denne "kollisjonen" kan meget godt være årsaken til mange av de voldtektene og voldshandlingene vi ser i verden i dag.
    Skal vi motstå disse fristelsene ? Du kan ikke motstå noe du ikke anser som virkelig. Når du motstår en ting eller handling plasserer du det du motstår bare ennå fastere i din bevissthet. Det du motstår består. Og dette vil forfølge deg herfra til ... Og som sagt, "kollisjonen" er et faktum.

Penger er verken godt eller ondt. Penger bare ER. I hvilken sammenheng du lar pengene sirkulere i, er en annen sak. Men du er kanskje opplært til at penger er noe skittent ? Et nødvendig onde? I hvertfall hvis en får for mye av dem, da er det umoralsk, ikke sant ?
    Det er greit at sportsfolk og underholdningsartister tjener masse penger, men prester og biskoper bør ikke ? Man skal da ikke la sånne verdslige goder "forstyrre" den åndelige søken ? Igjen gjøres penger indirekte til noe skittent, noe du i størst mulig grad bør avstå fra. Og dette skaper igjen "kortslutning" hos mange mennesker siden de fleste mennesker faktisk elsker penger. Uten at alle vil innrømme det.
    Jeg oppfordrer alle som elsker penger og vil ha mere av dem : Go for it ! Men på et eller annet tidspunkt vil du kanskje oppleve at pengene ikke var alt, at du egentlig ikke fikk det noe bedre, og du er i ferd med å se sannheta bak illusjonen. Du har gjort deg ei erfaring.

Rune, den største synda vi alle gjør er å overta gamle tankemønstre i fra tidligere generasjoner, i stedet for å tenke noen nye tanker. Kanskje det er på tide å tenke noen nye tanker? Ville Gud likt dette ?
    Hei,
    det er alltid kjekt å se andre fortelle meg hva jeg mener ;) ,men jeg er redd du har misforstått litt.
    Penger kan vere en velsignelse,sex har Gud skapt,Jesus lagde vin av vann,og om Han røkte hasj vet jeg ikke noe om.Han hadde nok ikke slik som enkelte mennesker, behov for å FLYKTE fra virkeligheten,og dope seg fra sans og samling.
    Gud har også fortallt oss hvordan vi skal få størst glede av desse tingene,mens Satan vil alltid forføre og viske fint:"hei,ikke hør på Han gamle gubben der,Han vil ikke at du skal vere fri.Han hindrer deg i å gjør som du vil.Jeg nektet å adlyde"
    Det han ALDRI vil avsløre er at han har kort tid igjen,at han alltid lyver og forvrenger sannheten,at han er en morder og at han får et stort kick av å plage vettet av folk og se oss blø.Dette vil ikke bli avslørt fullt ut for alle mennesker før Jesus kommer tilbake.Men Jesus kan vise det for DEG idag som vil GRATIS ta imot hans frelse!
    Jeg tror ikke et øyeblikk jeg er smartere enn Satan,for her snakker vi om en som var en av Guds engler,derfor er jeg helt avhengig av Guds kraft for å ikke bli forført!

Espen,tankemønstre er noe dritt,og den eneste som klarer å dra meg ut av feil tankemønster er min Skaper!
    Det gjør Han daglig!
    Dette er ikke noe jeg har arvet,det er LEVENDE!!!

Mvh
    Rune

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ikke har truffet noen som kan fortelle meg om Guds rettferdighet (som jo er noe helt annet enn den jordiske rettferdighet vi daller med i våre hoder), men nå fins det altså noen som kjenner den klare oppgave som jeg er tildelt i Guds rike (om jeg da vil ha den - om jeg forstår det hele rett). Hva er min klare oppgave, og er det min oppgave i dette jordiske riket (som vel Gud også har skapt), eller er det oppgaven i en helt annet rike? Og hva hjelper vel dette helt andre riket, mht. dette jordiske riket? Er vår elendighet her på jordeskorpen bare et vorspiel?
    Jeg tror dette er et vorspiel ja.Den var god! :)
    Den godheten vi ser er bare en liten liten del av den godhet vi kan få se,og den ondskap vi ser er bare en liten liten del av den ondskap vi kan få se.Vi har full valgfrihet!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.405
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror dette er et vorspiel ja.Den var god! :)
    Den godheten vi ser er bare en liten liten del av den godhet vi kan få se,og den ondskap vi ser er bare en liten liten del av den ondskap vi kan få se.Vi har full valgfrihet!
    Eg trur snarare at æva i paradis må sjåast på som eit laaangt nachspiel....ein kan ikkje rekne med at det skjer noko vidare, sjølv om ein har det fredeleg.
    Ein situasjon som er statisk, slik tilstanden etter døden er beskrive, vert etter kvart kjedeleg, uansett om det er + eller -, vil eg tru....?
    Gammal som eg er, sovnar eg ofte på nachspiel. Men aldri på vorspiel.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Foresten når jeg får tenkt meg litt om så er vel ikke vorspiel noe godt bilde,viss da himmelen skulle ligne på hvordan folk er på en fest når de har fått altfor mye å drikke.Noe tåpeligere enn dritings folk er det vanskelig å finne,og da inkluderer jeg meg selv.Noe mer patetisk enn mennesket når det raver rundt og sipper har jeg vanskelig for å tenke meg.Og viss du ser for deg himmelen som nachspiel Arve,ja da forstår jeg godt om du ikke vil dit! :)

Mvh
    Rune

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.385
    Rune S, hvor er himmelen ? Er den der "oppe", eller der "nede", eller er himmelen på jorden? Eller er himmelen et imaginært sted ?
    Hva er himmelen ?

Hva er Gud? Hvordan ser Gud ut? Er Gud fysisk, eller stoff? Er Gud begrenset til å være ikke overalt ?, eller er Gud alt som ER, og alt som ikke ER (østens ER/Ikke er mystikken) ? Er Gud da i ALT som er, som stein, skog, mennesker, dyr osv. Og er da til syvende og sist alt Gud ?
    Er Gud en kraft ? Er Gud bare kjærlighet ?

Har du gjort deg opp en mening om disse spørsmål ?

O

om.s

Gjest
    Jeg hevder KUN at poenget med en tro, er at det nettopp er en tro og ikke en sannhet.
    Så du har nok misset litt, ja...
    Da får vi jo finne ut hva som er definisjonen på en tro, selv velger jeg i religiøs kontekst å la boka selv få stå for begrepet tro, siden vi først snakker om den og det, der kommer Heb 11:1 med en forklaring jeg kjøper i denne sammenheng.
    Tar man begrepet bort fra religion og snakker om tro i en annen sammenheng kan jo i prinsippet hvert enkelt menneske hevde at "det jeg tror er sannhet" i prinsippet tankemessig anarki.

Ang din nidkjærhet i det å forfekte at alle som tror på noe`s utillstrekkelighet, har jeg ikke misset, men kanskje ett mer nyansert budskap fra din side kan være oppklarende. Det bruker være mer enn en side av en sak feks negativ og positiv, fra din kant har det kun kommet det ene og det var ikke den positive....

Forresten godt å se man prinsippiellt kan være enig om noen meninger..

mvh

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Espen,
    jeg har jo gjort meg opp en mening om noen av de tingene,men min uro er tilfredstillt og jeg trenger ikke svar på alt.
    Det viktigste er at jeg vet vilken Gud jeg tror på,og jeg mener Han er den eneste.En mektig Gud som har skapt alt,en person/vesen/makt/far/skaper(Han er mangfoldig og jeg har ikke lært noen ord som lar meg beskrive Ham bortsett fra GUD),selvsagt ikke sammenlignbart med menneske,selvom vi er skapt i Hans billede.
    Jeg tror selvsagt at der er spor av Gud i alt som er fordi Han har skapt alt,men jeg tilber kun EN og verken steiner,mennesker,tre eller hva det måtte vere.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Som jeg før har sagt, ser jeg på denne tråden som en form for meningsutveksling mellom folk som har gjort seg opp en mening om disse spørsmålene allerede. Jeg bidrar med mitt, og her skal dere få Guds svar på Fadervår! :) Hva synes dere om denne?

Mitt barn
    Du som er i himmelen
    Ditt navn holdes hellig
    Ditt rike har kommet
    Din vilje skjer på jorden som i himmelen
    Du får i dag Ditt daglige brød
    Og Din skyld er Deg tilgitt
    I nøyaktig samme grad som Du tilgir andre
    Led ikke Deg selv inn i fristelse,
    Men fri Deg fra det onde som Du selv har skapt
    For riket er Ditt
    Makten og æren
    I evighet
    Amen

Det lovede riket er her allerede. Og det er vårt. Sammen med Gud.

Himmelen er en sinnstilstand som vi kan oppleve bare ett sted og en gang: her og nå. Det samme er tilfelle med helvete. Himmel og helvete er dermed ikke noen steder som vi kan komme til, men det er tilstander vi kan være i. Det handler om hvordan vi velger å oppleve ting.

Jeg har lest at den eneste formen for helvete er troen på at Gud har forlatt deg. Det synes jeg er en fin måte å se det på. Alt som skal til er å tenke annerledes. Hvis Gud er målet ditt, er det umulig å bomme! Det er lettere å treffe Gud enn en låvevegg. :)

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Espen,
    jeg har jo gjort meg opp en mening om noen av de tingene,men min uro er tilfredstillt og jeg trenger ikke svar på alt.
    Det viktigste er at jeg vet vilken Gud jeg tror på,og jeg mener Han er den eneste.En mektig Gud som har skapt alt,en person/vesen/makt/far/skaper(Han er mangfoldig og jeg har ikke lært noen ord som lar meg beskrive Ham bortsett fra GUD),selvsagt ikke sammenlignbart med menneske,selvom vi er skapt i Hans billede.
    Jeg tror selvsagt at der er spor av Gud i alt som er fordi Han har skapt alt,men jeg tilber kun EN og verken steiner,mennesker,tre eller hva det måtte vere.
    Vil bare si at selv om jeg, som Espen R, tror at Gu er alt, inkudert steiner, trær og slikt. Det betyr ikke at jeg tilber disse tingene, men jeg ser på dem med en mye større respekt nå enn jeg gjorde tidligere. Jeg har en annen ærbødighet og ydmykhet til livet. Jeg ser at du også har disse tingene, på din måte fra ditt ståsted. Det er flott! :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hei Unplugged,
    det er flott viss du har et godt liv og jeg ønsker deg lykke til videre med alt ! :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.385
    Vil bare si at selv om jeg, som Espen R, tror at Gu er alt, inkudert steiner, trær og slikt. Det betyr ikke at jeg tilber disse tingene, men jeg ser på dem med en mye større respekt nå enn jeg gjorde tidligere. Jeg har en annen ærbødighet og ydmykhet til livet. Jeg ser at du også har disse tingene, på din måte fra ditt ståsted. Det er flott!  :)
    ...den store forskjellen er at Rune S. (slik jeg ser det) lever i en veldig polarisert virkelighet. Livet blir den store kampen mellom rett og galt, ondt og godt, himmel og helvete, gud og satan osv. Det er best å følge den smale sti, ellers....(riset bak speilet).

Noen få ganger i livet så opplever du noe veldig sterkt, ja du kan faktisk få en så stor aha-opplevelse at tiden på en måte stopper opp, og du går ut av deg selv og ser deg selv utenifra.
    Slik var det med meg første gangen jeg som 15-16 åring virkelig hørte denne teksten av Mia Sandberg. Jeg vet akkurat hvor jeg var da jeg hørte den på radioen.

" Vess rett e rett og feil er feil
    e det site ordet sagt
    og så bli trist førr tristhets skyld
    kan bli ein gråtkvalt kamp om makt
    men ka hjælpe det med tåra då når auan berre ser
    at rett e rett og feil e feil
    Då kan æ ikkje sei nå' meir"

Førr æ snakke om å leve...

"Vess svart e svart og kvitt e kvitt
    då e du blind førr alt
    då ser du ikkje lys nå' meir
    i varmen bi det kaldt
    du bi ein sjakkbrett-mønstrat konstruksjon
    med pepitarutet sjæl
    Vess kvitt førr dæ e berre kvitt
    har du slådd live' dett i hjæl"

Førr det hainnle om å leve...

"Vess Gud e Gud og du e Gud
    e du enno nøydd å be -
    så ber du mæ - med tomme ord
    Du spør, men æ kan se
    at du stille opp i ein sjakk-arme'
    mens du strides innafra
    mot svart og kvitt og rett og feil
    førr det trur du at man ska"

men det e nå ainna å leve...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hva med denne...?

Uteliggerens fadervår

Fader Vår
    Gi mæ ein tår
    Helliget vorde din forretning
    Skje din vilje i gata som i butikken
    Gi oss i dag vår daglige dram
    Forlat oss vår skam slik vi forlater våre skamdrukne brødre
    Før oss ikke ut av herberget
    Frels oss fra tørsten
    Gata er di
    Flaska er mi
    I all evighet

Amen

Tekst: Hans Rotmo

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det der synes jeg er helt greit; de har farget et svært stoffstykke rødt og fylt det med et kristensymbol (korset), for så å sette fyr på det. Hva bryr det meg, i grunn? Problemet oppstår ikke før de nekter andre å gjøre tilsvarende handlinger. Og utøver vold for å oppnå sine ønsker.
    Flaggbrenning er og blir kun et symbol på misnøye, og som sådan ikke noe annnet enn Magasinets trykking av de omstridte bildene...

Honkey

Sailor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    10
    AT DERE GIDDER................. !

8)

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    2
    Her er det mye vrøvl, Geir_Bjerkaas!

Det du ramser opp, det kan andre religioner ramse opp også... med sine egne "bevis" og tolkninger.
    Hva er vitsen med å prøve å bevise en tro? Hele poenget er jo at det er en tro... og ikke sannhet!

Alle religioner påstår at de har rett. I og med at det er flere enn en religion, vil jo alle påstå at de andre har feil. Da er vi "på stedet hvil" og det du prediker er totalt meningsløst i den store sammenhengen.

Din forsøk på å "bevise" ting virker mot sin hensik. Normale troende personer vet at det er en tro de forholder seg til og at det er svært lite sannhet å spore...

Kabeldragern
    For en merkelig måte å argumentere på. Her er det mange innlegg som påstår at Bibelen er en eventyrbok, forandret til det ugjenkjennelige gjennom århundrer. Jeg svarer da på dette med noe som i mine øyne er et innlegg som peker på en del fakta: Hvor autentisk er dagens utgave i forhold til orginalteksten, at Bibelen, i dette tilfelle Det Nye Testamentet og de personer det omtaler, er historisk veldokumentert.
    MIN tro er ikke avhengig av disse fakta. Dette var ikke først og fremst skrevet til de troende, men de som ikke tror og argumenterer for hvorfor Bibelen ikke er autentisk.
    Jeg legger forøvrig merke til at du ikke argumenter mot det jeg skrev, men avfeier i kjent stil.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Braker ragnarokk løs i midtøsten så får nok noen profeti-elskere vann på mølla, for å ikke si bensin på bålet....

Kabeldragern

Vedlegg

O

om.s

Gjest
    Braker ragnarokk løs i midtøsten så får nok noen profeti-elskere vann på mølla, for å ikke si bensin på bålet....

Kabeldragern
    Langsint? ;)

mvh

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11

Kabeldragern
    Men det kommer ikke til å rokke grunnen du står på?

Vedlegg

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Ragnarokk vil selvsagt ikke skje. Hvis Iran eller andre islamistiske regimer hadde fått klørne i atomvåpen eller andre "dommedagsmaskiner", da kunne helvetet vært løs, ja. Men siden Israel (og USA) vil slå ned på disse militært før man kommer dithen, vil imidlertid ragmarokk lett kunne unngås. Til venstresidens protester, selvfølgelig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn