Jeg er ikke hånlig eller raljerende, men lei av endimensjonale forenklinger og den graden av liten refleksjon jeg opplever i alle som henviser til Bibelen som om den(boken) skulle representere noe mer sant enn andre ting. Bibelen er et menneskeskapt produkt, som har vært gjennom mange iterasjoner og revisjoner, spesielt fra år 5-600 og fremover. Revisjoner initiert av paver, kardinaler, biskoper og andre, for å tilpasse både budskap og prinsipper til sin tid.(ref Kirkens forhold til bilder f.eks, i tidlig middelalder) Mange gode historier som sagt, men det er også alt. En kulturbærer på godt og vondt, og på den måten et sentralt verk.
Men å bruke den som en referanse for det som er gyldig, evig og sant - er og blir uakseptabelt.
Bibelen har blitt systematisk angrepet gjennom hele historien. Vår tro er faktisk avhengig av dens troverdighet. Det er derfor den er under stadig angrep. Dersom man ikke kan stole på Bibelen blir det plutselig vanskelig å forholde seg til hva som er sant av Jesus sine ord. Det betyr at man kan klippe og lime som man ønsker. Vi skal se på om vi som kristne kan ta Bibelen på alvor.
Vi skal se på tre sider ved Bibelen
1. Er Bibelen unik?
2. Er Bibelen til å stole på?
3. Er Bibelen Guds ord?
1. Unik
Hva er det som er unikt med Bibelen? Ikke alle mennesker går uten videre med på at Bibelen er Guds ord, men å forstå at Bibelen er unik er enklere.
La oss se på de som,, forfattet Bibelen
-Ulik bakgrunn
De forskjellige bøkene er skrevet av mennesker med veldig forskjellig bakgrunn. Fattig og rik, respektert og foraktet.
-Ulike tidsepoker
Skrevet gjennom en tidsperiode på mer enn 1500 år.
-Ulike livssituasjoner
Skrevet i uylendighet, i krig, i fred, under forfølgelse, i fengsel, i gode og onde dager.
-Ulike sinnstemninger
Skrevet i tider med både glede og sorg, frykt og trygghet.
-Skrevet på tre forskjellige kontinent.
Dersom Bibelen var en mosaikk av forskellige synspunkter og oppfatninger av Gud var ikke denneboken så unik. Det som er spesielt er at disse forfatterne over så lang tid skriver samstemt om de samme temaene.
Få 30 forfattere med samme trosbakgrunn fra forskjellige epoker bare i forrige århundre til å skrive om de samme temaer og se om det blir sammenheng i det.
Liten sannsynlighet for det.
Ellers:
-Mest kjøpte
-Mest lest
-Mest oversatt
Av 6500 språk er den oversatt til 2200. Mer enn 90% av jordens befolkning er i stand til å lese Bibelen på et språk de kan forstå.
-Ærlig, tar med alle feiltrinn somke var nødvendig å ha med. Dette er ulikt all annen literatur fra samme epoker.
Unik innflytelse
Ingen bok har påvirket den vestlige verden, men også resten av kloden mer enn Bibelen.
-Overlevd massiv kritikk i århundrer.
-Forbud
Den har vært forbudt lesestoff i veldig mange land og er det fortsatt i noen deler av verden.
-Mange har gitt sitt liv både for å oversette og distribuere Bibelen.
Det må være noe med denne boken. UNIK.
2. Til å stole på.
Vi skal se på tre tester som blir brukt til å vurdere hvor pålitelig et skrift er. På grunnlag av disse skal vi vurdere om Bibelen er til å stole på. Vi kommer her til å ta for oss NT først og fremst.
Disse tre testene er:
1. Bibliografiske bevis
2. Interne bevis
3. Eksterne bevis
1. Bibliografiske bevis.
Her tar man ikke stilling til innholdet i skriftet. Det man undersøker er sannsynligheten for at det som vi har i våre kopier er det samme som forfatteren skrev. For å kunne vite det så må man undersøke de eldste kopienesom er tilgjengelige.
-Hvor gamle er de?
-Hvor komplette er de?
-Hvor mange er det?
-Stemmer de innbyrdes?
Det vil være naturlig å sammenligne dem med det vi har av andre skrifter fra samme periode.
Dersom NT skulle ha samme tekstgrunnlag som andre skrifter som blir regnet for å være troverdige, så skulle det være godt nok for å si at man kan stole på det som står i NT er det som ble skrevet av forfatterne for snart 2000 år siden.
Mest kopierte og brukte:
NT er sannsynligvis både det mest kopierte og mest brukte boken i antikken.
De tidligste kopiene som er bevart:
-Tidligste fragmenter(deler av bok/brev)
År 120 e. Kr. Bare 50-60 år etter det ble nedskrevet.
-Tidligste hele codex:
1. Codex vaticanus, 325-350 e. Kr.
2. Codex sinaticus,år 350 e. Kr. Halve GT og nesten hele NT. Ble funnet i et kloster i Sinai 1859. Den russiske tsaren fikk det. Videre ble det kjøpt av britisk museum i 1933.
Oversatt:
Oversettelser til forskjellige språk: Syrisk, Latin og Koptisk. Disse oversettelsene er datert tilbake til år 150 e.Kr. De stemmer overens med de greske tekstene. Det er med på å underbygge ekteheten og troverdigheten til disse tekstene. Man kjenner ikke til noe lignende fra noen av de andre skriftene fra antikken.
På grunnlag av de bibliografiske bevis må det kunne slås fast at det er veldig stor sannsynlighet for at det vi leser i NT i dag er det samme som ble nedskrevet for 2000 år siden. NT er på dette området mer pålitelig enn andre skrifter fra samme periode.
2. Interne bevis
Her går en gjennom innholdet i skriftet. Er det som står sannferdig? Tvilen kommer alltid tiltalte til gode. Man skal ikke godta feil før forfatteren har diskvalifisert seg selv.
Når det gjelder Bibelen har teologer kommet fram til følgende 15 regler for bibeltolkning:
1. Det som ikke er forklart, er ikke nødvendigvis uforklarlig.
Det er feil å tenke at det som ikke er forklart aldri vil bli det. Både arkeologi og andre skrifter har opp gjennom tidene gitt nytt lys til ting som har vært vanskelig å forstå. Ting som kan se ut som motsetninger er ikke bevist slik før det er umulig å få sammenheng i dem.
Da vil en se at tekster som anklges for å motsi hverandre, ikke trenger å være mer enn tekster som det er vanskelig å forklare. Hva som skjedde rett etter Jesu oppstandelse og ved Judas død er eksempler på dette. Selv om de ved første øyekast kan se vanskelige ut, har de ikke vist seg umulig å forklare.
2. Feil fortolkning betyr ikke feil åpenbaring.
Det er ikke Bibelen sin feil at mennesker tolker feil. Sentrale temaer er blitt tolket forskjellig av kristne opp i gjennom historien. Dette kan ikke Bibelen ta ansvar for.
3. Forstå sammenhengen av teksten.
Lese alt i sammenheng, ellers kan Bibelen si det meste. I Salmenes bok står det i en setning tatt ut av sin sammenheng: "Det finnes ingen Gud".
4. Vanskelige vers skal tolkes i lys av de lette
5.Ikke baser lærespørsmål på merkelige vers.
Eksempel: Fadervår: Gi oss i dag vårt daglige brød.
Daglige brød er et ord som ikke er brukt noen andre plasser i NT, ikke heller i andre samtidige skrifter. Det åpner for mulighet for forskjellige betydninger.
6. Bibelen er en bok som er skrevet av mennesker, med menneskelige måter å si ting på.
Det blir brukt både overdrivelser, anslag, poetisk språk osv.
7. En rapport som er ukomplett, betyr ikke at den ikke er korrekt.
Når en evangelist rapporterer at det var to blinde som fikk synet tilbake ved et spesiellt tilfelle og en annen evangelist skriver at det var en blind som fikk synet tilbake ved samme anledning, så er ikke dette nødvendigvis en uoverenstemmelse, men utfyllende opplysninger. Det kan ha vært flere også som fikk synet igjen. Det vi vet er at en evangelist fokuserte på en av dem, en annen på at det var to.
8. NT sitater av GT kan være i muntlig form uten at det tar vekk innholdet.
9. Bibelen godkjenner ikke nødvendigvis alt den nedtegner.
Kriger, synd, fæle ting gjort i Guds navn. Bibelen forfattere nedtegner mange ting uten å ta stilling til om dette er rett eller galt. Dette gjelder i særlig grad 1-2 Samuelsbok, 1-2 Kongebok og 1-2 Krønikerbok. David tar seg blant annet flere koner uten at det blir kommentert. Loven forbyr Israels konger å ta flere koner.
10. Bibelen bruker et hverdagslig språk.
Bare fordi en terminologi ikke er vitenskapelig, betyr det ikke at den ikke er korrekt.
11.Bibelen bruker både runde og eksakte tall.
12.Se etter når Bibelen bruker forskjellige litterære sjangere
Bibelen kan være både bokstavelig og kommunisere med bilder.
13. En feil kopi, betyr ikke feil i orginalen
En feil i en avskrift, oversettelse(f.eks. den norske) betyr ikke at orginalen er feil.
14. Generelle påstander er ikke nødvendigvis universelle løfter.
Alt må settes i sammenheng med det som er Bibelens hovedbudskap. En ting er ikke Bibelsk før en har tatt med alt som Bibelen har å si om emnet.
15. Senere åpenbaring erstatter/utfyller gammel åpenbaring.
Dette ser vi blant annet med korset. Jesus var det endelige offeret, som tok over forofringen i GT.
Mark Twain: Det er ikke det som jeg ikke forstår som bekymrer meg med Bibelen, men det som jeg forstår.
Hva sier forfatterne selv?
-Lukas 1.1-3
-2. Peters brev 1.16
1. Johannes brev 1-3
- Apostlenes gjerninger 2.22
Disiplene og de som nedtegnet NT visste at det fantes mange øyenvitner. Derfor var de opptatt av å gjengi hendelsene korrekt. Peter sier i sin tale "som dere alle vet" og refererer til at den han snakker om er vel kjent for alle som bor i Jerusalem.
De hadde ikke råd til å dikte. Å gjøre det ville gi motstanderne noe å ta tak i. Det kunne en ikke risikere.
Tidspunktet for når NT ble skrevet.
Dersom det kan bevises med rimelig god grunn at NT er skrevet etter at hendelsene fant sted, så er det et sterkt argument for den historiske troverdigheten.
William F Albright-Arkeolog- Det finnes ikke lenger solid grunnlag for å kunne si at noen bok i NT er skrevet etter år 80.
Mange liberale teologer er etterhvert nødt til å trekke samme slutninger.
Dr. John A. T. Robinson, regnet for å være blant de liberale teologer, mener etter grundig research at hele NT er skrevet før Jerusalems fall i år 70.
Dersom det skulle være skrevet senere enn år 70 ville det vært naturlig at ihvertfall en av disse bøkene hadde referert til Jerusalems fall og tepelets ødeleggelse.
Hvorfor skulle en anta at det hadde blitt nevnt?
-Det er i seg selv en stor begivenhet som har både religiøs og sekulær interesse.
-Tempelet er mye referert til i GT.
-Tempelet stod sentralt i den offerpraksisen som pekte frem mot Jesus sitt endelige offer. Tempelets ødeleggelse har derfor stor symbolsk verdi for den unge kristne menighet.
-Jesus sin profeti om tempelets ødeleggelse. Denne profetien får en rask og mektig oppfyllelse som ingen kunne forestille seg. "Her skal ikke være stein på stein".
Det var mange øyenvitner i live når NT ble skrevet som kunne protestert høylytt, og de hadde gjort det, så forfulgt og forhatt som de kristne var. Vi ser på grunnlag av interne bevis at NT ikke diskvalifiserer seg selv. Innholdet er sammenfallende og troverdig.
3.Eksterne bevis.
Er det bare NT som behandler disse temaene?
Kristne eksterne kilder:
Eusebius
Papias
Ireneus
Clement
Ignatius
Polykarp
Alle disse levde i perioden 100-200 år etter Kr.
En av disse- Polykarp var disippel av Johannes. Ignatius var disippel av Polykarp. Alle disse bevitnet evangeliets ektehet og at det stemte overens med det øyevitnene sa.
Eusebius sa: Den eldste(apostelen Johannes) pleide å si: Markus skrev nøyaktig ned det som Peter så, både hans ord og gjerninger, men ikke i rekkefølge. For han var verken en hører eller etterfølger av Jesus, men som jeg så, han hadde følge med Peter, som adopterte hans undervisning. Så Markus gjorde ingen feil da han skrev ned på denne måten, ettersom Peter fortalte det, for han var nøye på dette å ikke utelate noen tingav det som han hadde hørt og ikke inkludere noe som var feil.
Eksterne kilder utenfor kirken.
Tactius, romersk historieskriver.
Suetonius, sekretær til keiser Hadrian
Josefus, jødisk historieskriver.
Thallus
Pliny, romersk forfatter og administrator
Trajan, keiser
Lucian, gresk skribent
Talmud, jødisk religiøst skrift
Mara Bar Serapion, syrer
Disse skrev i tidsrommet år 80- 2. århundre e. Kr.
Tactius skrev: For å bli kvitt rapporten la Nero skylden på og satte i gang den verste tortur og forfølgelse på en gruppe, hatet for deres overdrivelser, kalt kristne av folket. Chrestus, som de har sitt navn fra, led en ekstrem straff under Tiberius sitt dømme av en av våre prokutører, Pontius Pilatus, og en overtro startet ikke bare i Judea hvor det begynte, men til og med i Roma.
Dette kan vi dra ut av disse kildene:
1. Jesus var fra Nasaret
2.Han levde et vist og innholdsrikt liv
3.Han ble korsfestet i Palestina, ved påsketider, under Pontius Pilatus, mens Tiberius var keiser. Han ble regnet for å være jødenes konge.
4.Hans disipler trodde han sto opp fra de døde.
5.Han gjorde uvanlige ting, som ble betegnet som trolldom.
6.Hans få disipler ble multiplisert mange ganger og spredde seg over hele romerriket.
7.Hans disipler tjente en Gud, levde gode moralske liv og tilba Jesus som Gud.
Disse ting understreker det bildet som NT gir av Jesus og den første kristne menighet.
Arkeologi.
Det kan slåes kategorisk fast at ikke et eneste arkeologisk funn, noengang har motsagt et eneste bibelvers.
Nelson Glueck, mangeårig arkeolog i Det Hellige Land.