Sailor
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 23.01.2004
- Antall liker
- 10
;DJa, utvilsomt! Men ennå har ingen krig startet på grunn av en forumsdiskusjon på nettet! Vi kan jo bli de første? : ;D
Godt gjort kabeldragern, du har stemplet meg på grunn av meninger jeg ikke har luftet her, det jeg har fremhevd er nettopp det at din humanistiske og sosialistiske innstilling til vår kristne kultur arv holder på å "forsvinne" fordi noen inkl deg, tar den for gitt, ellers har jeg for det meste påpekt hva jeg mener er en ensidig og negativ fokusering på hva det kristne livsgrunnlaget består i, og at de som dermed tror på dette er dårlige og ensporede mennesker i bla dine øyne.Nei, jeg mener du har like fanatiske meninger, du, som de du omtaler som fanatisk. Og da sier jeg at du må tåle å bli omtalt på samme måte selv.
Måten du forsvarer de kristne, kirken og bibelen oppfatter jeg som fanatisk. Uten i heletatt å kunne tenke en tanke om at kanskje det du tror på er feil. Det er fanatisme slik jeg ser det, og jeg har like rett som deg til å bruke det begrepet.
??? ??? ???Godt gjort kabeldragern, du har stemplet meg på grunn av meninger jeg ikke har luftet her, det jeg har fremhevd er nettopp det at din humanistiske og sosialistiske innstilling til vår kristne kultur arv holder på å "forsvinne" fordi noen inkl deg, tar den for gitt, ellers har jeg for det meste påpekt hva jeg mener er en ensidig og negativ fokusering på hva det kristne livsgrunnlaget består i, og at de som dermed tror på dette er dårlige og ensporede mennesker i bla dine øyne.
Som nevnt i forrige innlegg til deg, får du gjerne kalle det å være påpekende for fanatisk, men da lurer jeg litt på hvem som er på tur her egentlig.
Kom forresten opp med utsagn eller påstander fra min side på hva det er jeg tror på som er "misjonert" med her?, men som du alikevel ikke vet hva er, men, som du alikevel kaller fanatisk, det er påstander, og høyt svever de, det er ikke vanskelige, men det jeg savner er "bevis".
Om du hadde lest hva jeg hadde skrevet tidligere burde du ha fått med deg at jeg sa jeg ikke hadde vært på innsiden av en kirke, på minst, 20 år, og har heller ikke gjort meg til noen talsmann for den, snarere tvertom, den gjør og har gjort mye feil, derimot har du rett i at jeg fremmer retten til å si at man tror, på sammme måte som du bedriver "misjonering" for din "ikke tro", ikke noe mystisk med det.
Men du akter fortsatt tydeligvis å hevde at noen er fanatiske bare fordi de (jeg) PÅPEKER hva jeg synes om å rakke ned/bli rakket ned på av troende mennesker, men deg om det. Siden dette bærer rundt i sirkler og ikke stimulerer til videre utvikling i menings utvekslingen, tror jeg at jeg lar videre kommentarer forbli ubesvart, med mindre du bringer noe nytt til torgs.
Rett til bruk (av ord) er ikke det samme som rett i mening.....
Ha en fortsatt god kveld!
mvh
Takker, men denne linken var en utfordring både for mine geografikunnskaper, og tilgjengelige tid.Jeg vet at jeg har lest en slik liste et sted, men finner den ikke igjen nå. Imidlertid gir denne linken
http://www1.umn.edu/humanrts/research/
mulighet for å sjekke ett og ett land. Da vil du se at det jeg tidligere har hevdet er korrekt.
Mønsteret er vel klart nok skulle jeg tro.Takker, men denne linken var en utfordring både for mine geografikunnskaper, og tilgjengelige tid.
Noen stikkprøver ga ikke noe entydig mønster, dvs det så ut som relativt store variasjoner innenfor de enkelte muslimske landene.
Sammenlignet med med europeiske land, var det tydelige forskjeller, men disse så ut til å bli mer uklare når man tok steget ut i den store verden, og sammenlignet med land (jeg gjetter) har tilsvarende utdanningsnivå og økonomisk standard.
1. Beklager, da husker jeg feil. Men du kan vel fortellehvilket trossamfunn det er snakk om da? (For utenforstående: Geir er onkelen til min kone, så jeg har litt kjennskap tilGeir fra før).Nei, det er nok ikke frikirken. At du tenker på dem blant de "som går for langt", tyder på at du ikke er så veldig godt orientert i landskapet. De deler vel mesteparten av sin teologi med statskirken. Blir litt betenkelig at folk med lite kjennskap til hva som er hva, skal sitte å bedømme hvorvidt man er tilregnelig ut ifra hvilket trossamfunn man tilhører.
Litt god gammeldags familiekrangel... kom igjen!!1. Beklager, da husker jeg feil. Men du kan vel fortellehvilket trossamfunn det er snakk om da? (For utenforstående: Geir er onkelen til min kone, så jeg har litt kjennskap tilGeir fra før).
2. Fra mitt ståsted går Frikirken for langt. At du karakteriserer dem for å være ekvivalent til statskirken sier kanskje noe om ditt perspektiv?
På ingen måte.Litt god gammeldags familiekrangel... kom igjen!!
Sorry, Bx, men akkurat den, selv om det hang på ditt innlegg, var ikke rettet mot deg. Beklager om det skapte usikkerhet her.Dette hang på et sitat fra meg.
Dette er et viktig poeng, samme hva man måtte mene. Små skiller - som i dag virker uvesentlig - var tidligere nok til å ta livet av noen. Hermeneutikken ble det nye "våpen" etter at blodrusen hadde utmattet en. Kontekstualitet er en nødvendighet.Bare en liten faktaopplysning.
En kristen er ikke nødvendigvis en kristen. Som de fleste sikkert vet, finnes det grupper av kristne som i følge _andre_ kristne går alt for langt.
Geir tilhører en slik gruppe. (Er det ikke Frikirken Geir?). I slike miljøer en man en smule mer hardcore. Tungetaling and the whole shebang.
Uttalelser bør derfor ses i en slikt lys.
Næmmen kom igjen da,
Nå har i vært innom
religion
innvandring
dødstraff
abort
politikk
vi har fortsatt ulvejakt, hvalfangst, privatskoler, kontantstøtten og homofiles rettigheter igjen.
For ikke å snakke om lokalisering av hovedflyplassen, jeg heier på Hurum.
Hadde vert interesant å diskutert dette med deg over en kopp kaffiVel, jeg kan bare konkludere at jeg er totalt uenig i alt du skriver her, inkludert Skaperens eventuelle sinne i forhold til abort. Nå er dine tanker nært opp til det som såvidt jeg vet er normen i mange kristne miljøer rundt omkring i Norge, og jeg vil bare si at jeg har stor respekt for mange av de miljøene, mange hyggelige mennesker og slikt, men det er helt klin umulig å diskutere visse ting med dem.
Vi mennesker gjør oss mange tanker om hva Gud må føle om dette og hint, og at Gud ønsker at vi skal gjøre slik og slik i den og den situasjonen. Det er jo ikke måte på hva Gud forlanger av oss, og hvor sint Han blir hvis vi ikke følger alle disse moralnormene.
Jeg tror på Gud. Jeg tror på en Gud som står for grenseløs kjærlighet, grenseløs visdom, grenseløs glede, grenseløs akseptering og grenseløs sannhet. Alt det andre er funnet opp av oss mennesker.
Gud ønsker og forlanger ingenting av oss. Frelse er sikret. Det finnes like mange veier til Gud som det finnes sjeler i universet. Det finnes ingen andre veier enn til Gud.
Gud ser på oss mennesker og hvordan vi strever med å få livet til å fungere på samme måte som en kjærlig mor eller far ser på en baby som strever med å ta sine første skritt: Når vi faller, ler de kjærlig, reiser oss opp igjen så vi kan prøve på nytt. Hadde du visst hva Gud tenker om deg, hadde du smilt mye! Ja, du hadde jublet høyt, og ikke bøyd hodet i frykt. Det er helt ok å elske Gud, Det er ingen grunn til å frykte Gud. Og du kan godt kalle Gud noe annet - for eksempel en kraft, den universelle bevissthet, Allah, Krishna, Jahve - valget er ditt. Du trenger ikke engang tro på Gud! Det spiller ingen rolle.
Nei, Gud blir ikke sint når en kvinne tar abort. Gud tar kjærlig vare på henne, og er klar til å hjelpe henne gjennom hvis det blir en vanskelig tid for henne. Hvis hun ønsker å ta imot hjelpen. Hvis ikke, så ok.
Den satt, tenker jeg! I meste laget for de fleste her antakeligvis, men noen må jo si hvordan det hele henger sammen. 8)
Husker tilbake til gymnasdagene og mange tildels lange, interessante og livlige diskusjoner med noen av skolens mest kristne.
Etter at de hadde gitt opp å vinne diskusjonen med bibelsk sannhet, sin logikk og bibelhenvisninger endte det alltid opp med at de forklarte hvor glade de var i meg og at de elsket meg. Det var i følge dem håp for med uansett hvor mye jeg syndet. Snakk om ovenifra og ned holdning.
Men det er heldigvis mange år siden...
Eller hva med genteknologi og aktiv dødshjelp? Det er betente spørsmål, det!Næmmen kom igjen da,
Nå har i vært innom
religion
innvandring
dødstraff
abort
politikk
vi har fortsatt ulvejakt, hvalfangst, privatskoler, kontantstøtten og homofiles rettigheter igjen.
For ikke å snakke om lokalisering av hovedflyplassen, jeg heier på Hurum.
Eller vil 2006 forløpe slik? (får da inderlig håpe IKKE):Vel, karer det er helg og jeg har tatt lykkepillen min (..neida!) så nå er jeg i strålende humør igjen
Jeg graver gjerne ned stridsøksen jeg, hvis jeg bare kunne huske hvor jeg la den spaden
I kampens hete har muligens både jeg og noen andre her vært litt krasse og satt ting litt på spissen, hvis noen har tatt seg veldig nær av det var ikke det meningen. Hvis noen har tatt seg litt nær av det vel , det tåler dere nok
For egen del er jeg ikke på noen måte personlig fornærmet, men jeg synes noen få har vært litt respektløse overfor han som startet denne tråden, og selvsagt ikke hadde denne diskusjonen i bakhodet. Men jeg har jo også vært med på å heve temperaturen, så det er på ingen måte kun deres skyld.
Dog: En som liker David Bowie og katter (Cat People) kan da ikke være så ille ;D
Parelius: Beklager at jeg ikke har svart på alle deres spørsmål, har verken tid til det eller føler at jeg har plikt til det. Jeg har derimot oppsummert så godt jeg har kunnet mine meninger.
Kjekt vi er enige om noe Kabeldrager. Galehus var ikke bare negativt ment, kunne satt på et lite smilefjes, tror nok det kan være trivelig på galehus også
I hvert fall dette. Og jeg har ikke noe i mot å være gal...
Unplugged: Du har gode poeng.
Dere andre: sikkert kjekke karer alle sammen.
Dere som mer eller mindre er enige med meg har mange gode innlegg, vil ikke nevne navn da det er lett å glemme noen...
Vel, tenkte å ta fatt på denne trådens egentlige tema: Hva skjer i 2006?
For min egen del tror jeg det blir følgende:
Januar, februar, og mars: Regn, vind, regn og vind .. Snø->slaps-> det fryser på og blir glatt-> snø->slaps-> osv . deretter: regn, vind .. Lese bøker, prøve å ta av noen kilo...
April: På tide å grave frem gressklipperen. Klarte jeg ikke å pådra meg senebetennelse i fjor skal jeg jammen klare det i år!! Etter å ha dradd i snoren i ca 5 min. kommer jeg på at den der tennpluggen eller hva den heter må festes igjen. Så 5 minutter til med stygge ord og etter hvert smerter i høyre arm. Da kommer naboen bort og lurer på hva som foregår. Når han har dradd i 5 min. kommer en annen tuslende forbi. Han drar en gang, og vips da er vi i gang. Merkelig personlighet på disse maskinene
Mai: Regn, hagen blomstrer, og man begynner å bekymre seg for om den lille busken man plantet for 10 år siden fortsatt har tenkt å vokse i samme tempo. Den var søt da den var liten, men nå tar den jo helt av
Juni: Regn, i alle fall på St.Hans. Snart ferie. Når godværet omsider dukker opp, får man det så travelt på jobben, at det kunne like godt ha regnet
Sjekke bikinien... hive bikininen...
Juli: Ferie. Regn. Båttur: fisk, men det vil jo ikke ungene spise, -> grilling av pølser
August: Ferien nesten over, så nå kommer godværet.
September: Snart på tide å slå plenen for siste gang og sette vekk den der #%& gressklipperen
Oktober: Snø akkurat litt før alle har fått skiftet til vinter dekk. Så regn
November: Regn, det nærmer seg jul og man må begynne å tenke på julepresangene hvis man er dame. Hvis man er mann kan man vente
Desember: Regn. Julekort, juleavslutinger, julebord, julekaker, julepynt, julegaver, JUL
Sånn cirka regner jeg med at dette året blir for min del.
Kan jo håpe jeg tar feil angående været i alle fall
Jeg kommer aldri til å slutte å si mine meninger, uansett hvor politisk ukorrekte de måtte være. Men det går jo selvsagt an å gjøre det i en noe mer humørfullt tone
Eller vil 2006 forløpe slik? (får da inderlig håpe IKKE):
Januar: Irak avslører at de har atombomben. Vestlige verden skjelver i buksene.
Februar: USA tilkjennegir at de flytter troppene fra Irak til Iran. Iran bombes.
Mars: EU støtter ikke troppeforflytningen til USA. Iran skjønner at USA er alene
April: Iran lurer av gårde en atombombe mot Israel. Midtøsten står i brann.
Mai: Norge feirer 17. mai, med sløyfe på jakkeslaget og softis-søl på navlen mens USA fyrer av atombombe mot Iran
Juni: Bondevik, som har ledet Norge inn i krig 2 ganger siste 10 år, får i oppdrag å lede fredsbevarende operasjoner i hele ondskapens akse.
Juli: Fellesferie i en forrykende snøstorm
August: Frankrike, Tyskland, England betaler Russland store summer for å gå sammen til krig mot Kina, som har gått til motangrep på USA gjennom Iran. Bondevik trekker styrkene fra ondskapens akse for å bruke den i fiskerikrigen mellom Norge, Island og Russland.
September: Jesus kommer til jorden på en UFO. Han rister på hodet og drar igjen
Oktober: Strikken i verdensøkonomien er strukket så langt at den ryker børsene kolapser.
November: Matprisene tidobles svartebørs florerer. Matmangel. Norsk jordbruk i vinden igjen. Norske bønder blir rik på matproduksjon. Den nye bondeadelen tar over styringen i Norge. Muslimene blir sendt hjem for å bygge opp landene sine igjen.
Desember: Vi feirer kristen jul, synger deilig er jorden og mesker oss med dyr norsk mat, mens Geir_Bjerkaas skriver innlegg Hva skjer i 2007 og klistrer arkene opp på lyktestolpene som ennå virker .
Kabeldragern
Jeg tar gjerne en kopp kaffe med deg, Rune! Jeg bor i Oslo, hvor bor du?Hadde vert interesant å diskutert dette med deg over en kopp kaffi
Ser at mye av det jeg skriver her er fort gjort å tolkes annerledes enn jeg mener det.Det tror jeg også generelt er et problem med denne form for kommunikasjon,der man ikke ser hverandre og mange velger å vere anonyme på slike fora.
Anyway,jeg ser på meg selv som veldig tolerant,og det er faktisk svært sjeldent jeg diskuterer tro med mine ikke kristne venner.Jeg har ingen som helst problem med å glede meg over at folk har det godt uavhengig av hva de måtte tro på.Det kan vel virke som jeg farer rundt å trer desse meningene nedover alles hoder,men slik er det altså ikke.
En ting jeg må minnes på ofte er at jeg har ingen grunn til å bedømme andre menneske,for det er rett og slett ikke noe menneske sin jobb. Jesus oppfordrer meg til å elske mine fiender!
Så når jeg sier jeg har sinne mot en eller annen synd,så er det ikke rettet mot mennesket som utfører synden,men mot synden i seg selv.Viss jeg nå klarte å forklare det noenlunde? :
Mitt syn på Gud er på mange områder likt det du mener Unplugged,men på andre områder radikalt annerledes.
På meg virker det som du har skapt den guden du tror på,men jeg tror at Gud har skapt meg.Den eneste en kristen skal ha ærefrykt for er Gud,ellers er det 2 ord som er nevnt nesten mer enn noe annet i Bibelen og det er "Frykt ikke! "
Jeg føler jeg er som et barn som må læres opp til å bøye kne for Gud,men det betyr ikke at mitt fokus er på dommen,frykten,budene....... Jeg smiler mye når jeg føler Guds nærver,og jeg blir også fyllt med en annen ubeskrivelig følelse av at jeg står overfor en allmektig,kjærlig,rettferdig og i det hele tatt strålende makt,som gjør at det er fantastisk å vere kun menneske så lenge jeg får se en liten del av Guds enorme ALT.
Viss Gud hadde åpenbart seg fullt ut på jorden,så hadde nok ikke noe menneske kunne stått oppreist.
" 2Mos. 34,27-35
27 Og Herren sa til Moses: Skriv nå du opp disse ord! For etter disse ord har jeg gjort en pakt med deg og med Israel.
28 Og han var der hos Herren førti dager og førti netter uten å ete brød og uten å drikke vann. Og han skrev på tavlene paktens ord, de ti ord.
29 Så gikk Moses ned fra Sinai berg, og da han gikk ned fra fjellet, hadde han vitnesbyrdets to tavler i sin hånd. Men Moses visste ikke at hans ansikts hud skinte fordi han hadde talt med ham.30 Og Aron og alle Israels barn så at huden på Moses' ansikt skinte, og de fryktet for å komme nær til ham. 31 Da kalte Moses på dem, og Aron og alle menighetens høvdinger vendte tilbake til ham, og Moses talte til dem. 32 Deretter gikk alle Israels barn nær til, og han befalte dem alt det som Herren hadde talt til ham på Sinai berg. 33 Og da Moses var ferdig med å tale til dem, la han et dekke over ansiktet sitt. 34 Men når Moses gikk inn for Herrens åsyn for å tale med ham, tok han dekket av, til han gikk ut igjen. Og når han kom ut, talte han til Israels barn det som var blitt befalt ham. 35 Og Israels barn så at huden på Moses' ansikt skinte. Og Moses la igjen dekket over ansiktet sitt, til han gikk inn igjen for å tale med ham. "
Hadde Gud åpenbart seg selv så hadde ikke mennesket hatt den frie vilje til å ta et valg,for ansikt til ansikt med Gud kan ikke mennesket velge noe annet enn Han som er ALT.
Vi har den frie vilje,og Gud har slik kjærlighet at Han sendte sin eneste Sønn til å lide og dø,for så å vinne over døden, for at til og med de som spotter Ham kan få
bli frelst!!
Kanskje de mest kjærlige av mennesker er istand til å ofre sitt liv for familie og venner,men der er nok ikke et menneske som er villig til å ofre livet sitt frivillig for sine fiender!
Dette er noe så mye større enn alt hva jeg ser i andre menneskelige forsøk på et gudebillede,og for min egen del er livet her altfor kort til å kaste det vekk på det nest beste.
Måten vi bør leve livet på er igrunnen å si til seg selv hver dag,at viss dette er den siste jeg får,hva vil jeg gjør ?
Om det er å drikke seg dritings og ligge med flest mulig kvinnfolk,så go for it! Tror de fleste vil gå lei av slik kortvarige fornøyelser,men uansett, lev hver dag på jorden som om det er din siste,en dag får du rett!!
Mvh
Rune
Kryptisk? det var da ikke kryptisk Kabeldrageren!, les mine innlegg om igjen, og se hva du finner ut om det jeg tror og mener noe om??? ??? ???
Kryptisk....
K.
Igjen dette behovet for å sette en merkelapp på meg og mitt perspektiv: Les : Det jeg hevder må være feil da jeg jo er ytterliggående eller noe lignende.2. Fra mitt ståsted går Frikirken for langt. At du karakteriserer dem for å være ekvivalent til statskirken sier kanskje noe om ditt perspektiv?
bjarte31. skrev:Vi kan tydeligvis ikke ha diskutert så mye kristendom/religion den gangen du var på besøk? Mener å huske at det var mere snakk om selvbygd rørforsterker, Dynabel Euforia og lignende. Jeg mener også å huske at vi kom rimelig greit ut av det med hverandre?
mvh
Geir
Mye tyder på at vi bør holde diskusjonen pådet nivået. Kan dog overtales til å utvide emnehorisonten til å omfatte livets vann fra de skotske øyer.Beklager, da husker jeg feil. Men du kan vel fortellehvilket trossamfunn det er snakk om da? (For utenforstående: Geir er onkelen til min kone, så jeg har litt kjennskap tilGeir fra før).Vi kan tydeligvis ikke ha diskutert så mye kristendom/religion den gangen du var på besøk? Mener å huske at det var mere snakk om selvbygd rørforsterker, Dynabel Euforia og lignende. Jeg mener også å huske at vi kom rimelig greit ut av det med hverandre?
mvh
Geir
Enkelte er dyktigere i bambus enn andre.....
Både hos Svevende Ord og i andre ordentlige kristne
menigheter er det mange barn som er skremt over verdenssituasjonen. SARS- epidemien er slått tilbake, og Irak-krigen utviklet seg aldri til tredje verdenskrig. Mange unge er forvirret og lurer på når apokalypsen kommer.
- Vi er alle slitne, men i natt fikk vi vist barna at bønn kan stoppe krig, sa Isak Songstad på morgenkvisten.
Under årets sommerkonferanse har vi hatt fokus på usikkerheten som mange barn opplever når det gjelder verdenssituasjonen. Mange er redde og forvirret. Tredje verdenskrig er jo tilsynelatende fjernere enn noensinne. Når SARS er nedkjempet er det heller ikke lengre en verdensomspennende epidemi som truer oss, sier Johannessen bekymret.
- For barna kan dette oppfattes som om dommedag ikke er like rundt hjørnet. Derfor har vi hatt aktiviteter og seminarer som skal hjelpe alle i menigheten som er usikre på framtiden.
##Aids - Guds viktigste virkemiddel?¤¤
For å berolige barna i menigheten samlet vi dem i det store auditoriet vårt. Der fortalte vi dem at det tross alt er flere grusomme konflikter i Afrika for tiden. I Afrika er det heldigvis mange områder som er truet av sultkatastrofer. På storskjermen fikk barna se klipp fra nyhetssendinger over hele verden, med blant annet mord, krigshandlinger og hungersnød. De fleste barna trekker da noen lettelsens sukk når de innser at endetiden er nær likevel. Og selv om SARS-epidemien er slått tilbake, så har "vitenskapen" ennå ikke klart å finne en kur mot Aids. Denne sykdommen har lenge vært Guds viktigste virkemiddel mot synd, så denne lar seg neppe stoppe så lett. Det er også typisk at ateistene tror at man kan finne en kur mot straff fra Gud, roper Johannessen mens han ler hjertelig.
##Bønn stoppet 3. verdenskrig¤¤
Selv om vi som kristne må være skeptisk til fantasi og kreativitet, kan vi noen ganger ta i bruk kreative metoder som stimulerer barnas fantasi, fortsetter Johannessen. - Natt til tirsdag denne uken kjørte vi en koordinert aksjon hvor alle foreldrene i menigheten deltok. Vi bråvekket alle barna midt på natten, ristet dem litt og ropte at tredje verdenskrig er i gang. Så samlet alle familiene seg i kjelleren på Bibelsenteret. Barna fikk beskjed om å delta i forbønn og tungetale, mens vi fyrte av fyrverkeri og pøste på med lydeffekter over lydanlegget. De fleste ungene reagerte med en blanding av frykt og glede. Noen av dem hadde problemer med å konsentrere seg skikkelig om
Se her 8)Hva slags svineri er dette?
Du mener typen med hvitløksaroma nok til å jevne Tacoma?Ellers så sier jeg meg fornøyd med å kunne trekke meg tilbake. Nå er det for det meste jødiske prinsesser som har mitt fokus....
Eh - humor?Hva slags svineri er dette?
Min tur å bli flau. :-XEh - humor?
Terroristen og kommunisten Lars Gule fornekter seg ikke. Heldigvis er det få som tar ham på alvor?Vel, denne er jo litt søt da...:
http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=8709
Vi skal få beholde korset i flagget og "Ja vi elsker", samt alle fridagene!!, men kongesangen blir for sterk kost.. ;D
Ja ja har man ikke større problemer enn dette er vel ikke livet så verst tross alt...