Hva skjer i 2006?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    Vel, kjenner mange humanetikere som tar ungene sine ut av religionstimene, men kjenner ingen kristne som nekter ungene å være med i naturfagtimene....
    Blander du ikke kortene her?

Hvorfor tar dere ikke heller tak i ting som dette? :

Listen over forbrytelser som leder til dødsstraff i Iran er lang. Blant dem er mord, voldtekt, væpnet ran, frafall fra islam, blasfemi, alvorlige narkotikaforbrytelser, gjentatte homofile handlinger, utroskap, prostitusjon, landsforræderi og spionasje.

Tatt herfra: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/09/454259.html

Man blir altså drept for frafall fra islam, vær glad dere ikke bor der dere...
    Joda, personlig er jeg glad for at jeg ikke bor der, og vi kan godt diskutere Islam også, men nå begynte altså dette med kristenheten, profetier og dommens dag, og gled mer ut i den udefinerte religiøsitet. Kjent strategi, forsåvidt. Det er ting som er værre, la oss diskutere det! Du har erfart kjærligheten, ahhh, men se, Gud er kjærlighet; vi snakker om det samme. Vi er for fiksert på det materielle, det er dog en åndelig sfære, ahhh, men se, Gud er ånd. Vi føler oss som mennesker ofte avmektige, vi har ikke kontroll over alt våre handlinger bringer i stand, vi kan forårsake det onde, jeg føler meg syndig, ahhh men se, vi har arvesynden, men Gud sendte seg selv ned til oss og ble spikret til korset for våre synder, vi snakker om det samme ... etc.

Det gjør vi slettes ikke. Vi snakker ikke om det samme! Kristenhet er en doktrine med sitt spesielle innhold. Jeg kjenner kjærligheten (og hatet), jeg kjenner det materielle jag (og kanskje åndeligheten), jeg har en sjel (men skrøpelig legeme), jeg innser (muligens) det absolutte (i all min relativitet). MEN VI SNAKKER IKKE OM DET SAMME! Selv ikke kristenfolket og f.eks. Espen R (jeg bruker deg bare som et tilfeldig eksempel her) snakker om det samme.

Og spør du meg hva en sjel er, så har jeg et svar!

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Tror vel ikke de fikk alle verdens dyr opp i den båten nei...

Men litt merkelig at denne digre båten ble funnet langt oppe i fjellene. Så at Noah tok med seg fruen og en god del dyr i den båten og overlevde en gigantflom der de fleste andre druknet kan det nok være noe i...

Og så er jo spørsmålet, hvorfor bygget han den båten?En vannvittig ide' hvis han ikke fikk et godt tips han stolte på da...

http://www.noahsark-naxuan.com/1.htm
    Søkte gjennom et par tilfeldige akademiske pekere, men fant ingen arkeologiske artikler eller bøker om emnet. Tror en slik oppdagelse ville blitt en ganske stor sak i forskningsmiljøene.
    Det som derimot dukket opp i nettsøket, var et og annet edruelig forbehold:

http://www.geocities.com/ronwyattsdiscoveries/noah.htm

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Hvorfor tar dere ikke heller tak i ting som dette? :

Listen over forbrytelser som leder til dødsstraff i Iran er lang. Blant dem er mord, voldtekt, væpnet ran, frafall fra islam, blasfemi, alvorlige narkotikaforbrytelser, gjentatte homofile handlinger, utroskap, prostitusjon, landsforræderi og spionasje.
    Det samme kan innvendes til kvinners krav om lik lønn for eksempel :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Merkelig hvordan bibelen ses på som eventyr, mens Darwin og big-bang teorier tydeligvis oppfattes som fakta.
    Det kan ha samanheng med empiriske bevis for at verda har eksistert lenger enn dei siste 6 - 7000 åra. Når bibelen (GT) er beviseleg feil på dette feltet, er det vel ikkje grunn til å bruke bibelen sine skapingssoger som bokstavelege sanningar?

Bigbang-teorien er vel framleis ein teori som ikkje er motbevist...likevel berre ein teori. Men sannsynleg dopplereffekt av spektralforskuvinga av dei fjernaste stjernene verkar logisk som indikatorar på at all masse fjernar seg frå same stad med same fart. Når denne farten er definert, finn vi kor lang tid som har gått sidan massa var konsentrert ein stad. Og då har vi eit univers som er noko eldre enn GT hevdar.

Det er vel også grunn til å minne om at etter jesu død på korset er den gamle pakt (og dermed GT) avløyst av ny....eigentleg burde vi droppe GT anna enn som KRL-fagleg grunnlag for jødedomen, og ikkje mikse det saman med moderne kristendom...
    Tykkjer no eg, då!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Denne "en del" viser seg ofte, påtagelig ofte, å være samme gjeng, de forfekter sitt syn som nevnt tidligere i tråden, på en måte som ville gjort en pinsepastor misunnelig, og de er like (lite) mottagelige for motpartens argumenter og syn.
    (...)
    Som også nevnt tidligere, både i denne og andre tråder, så synes fanatismen å råde like mye i begge leirer, og man kan og være "fanatisk ikke religiøs" vilket vi finner noen lysende eksempler på bla her i denne tråden m.fl

mvh
    Eg trur hifisentralsk takt & tone er annleis enn ute i verda mellom menneska. Forma her (men også på andre liknande, elektroniske fora,) appelerar ikkje akkurat til å nyansere sine standpunkt. Iallfall kan det verke sånn mellom mine kjenningar.

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Vel, kjenner mange humanetikere som tar ungene sine ut av religionstimene, men kjenner ingen kristne som nekter ungene å være med i naturfagtimene....
    Dette var fryktelig morsomt.

Det har ikke slått deg at naturen er noe som angår oss alle, mens ens religiøse tro, er noe som KUN angår enkeltmennesket?

O

om.s

Gjest
    Eg trur hifisentralsk takt & tone er annleis enn ute i verda mellom menneska. Forma her (men også på andre liknande, elektroniske fora,) appelerar ikkje akkurat til å nyansere sine standpunkt.  Iallfall kan det verke sånn mellom mine kjenningar.
    Jeg VET at tonen er annerledes utenfor HFS, og jeg vet at jeg der kan diskutere både religion og kabler, samt mye annet mellom himmel og jord, og forsåvidt både det under og over det igjen også, mye mer nyansert enn her, og takk for det.

mvh

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Jeg VET at tonen er annerledes utenfor HFS, og jeg vet at jeg der kan diskutere både religion og kabler, samt mye annet mellom himmel og jord, og forsåvidt både det under og over det igjen også, mye mer nyansert enn her, og takk for det.

mvh
    Det vil jeg også tro, tror i det store og hele diskusjonen hadde vært riktig så hyggelig.
    Derimot skulle jeg gjerne sett for meg Geir Bjerkaas sette seg ned ved et
    av HiFi entusiaster og begynt å forkynne.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    2
    Bildet er sikkkert litt mer nyansert. Jeg fremstår kanskje som veeeldig kristeligøs pga. at et par tråder her har blitt temmelig "varme". Når vår lille hi-fi klubb møtes så tror jeg ikke jeg skiller meg spesiellt ut. Vi har fokuset på hifi og musikk. Et par av oss har hatt samtaler om livssyn osv. i andre fora. Men hvis man skal opprettholde et vennskap kan en ikke gå og peke på alt som en ser forskjellig på, men godta hverandre som en er. Men spør du meg derimot..
    Det vil jeg også tro, tror i det store og hele diskusjonen hadde vært riktig så hyggelig.
    Derimot skulle jeg gjerne sett for meg Geir Bjerkaas sette seg ned ved et
    av HiFi entusiaster og begynt å forkynne.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6

Det har ikke slått deg at naturen er noe som angår oss alle, mens ens religiøse tro, er noe som KUN angår enkeltmennesket?
    Poenget mitt var at de som ikke tro på Darwin, likevel lar sine barn lære om dette på skolen.

Jeg har ikke sagt at jeg personlig tror det ene eller det andre om disse temaene. Men det provoserer meg at så mange nordmenn ser så lett på den avkristningen vi opplever i dag. Norge har vært en kristent land i 1000 år, det er sannsynligvis også mye av grunnen til at vi er et sivilisert land med menneskerettigheter, likestilling og lite vold.

Dette er andre debatten om dette emnet på kort tid. Det var det som var grunnen til at jeg påpekte at det er så lett  å kritisere de kristne, mens man ikke våger å kritisere andre religioner like lett.
    Det kom fram i sommer at Gilde og Prior er begynt å slakte kjøtt Halal, dvs. strupen blir skåret over på dyret mens en muslim velsigner dyret i Allahs navn.  Og kjøttet sendes ut på det norske markedet umerket. Dette skjer i Norge i 2005. Ingen reagerer nevneverdig. Skulle likt å hørt på hylene hvis det var kristne eller jøder som forlangte dette.

Parelius, jeg vil gjerne høre definisjonen din på hva en sjel er, bare den ikke blir alt for filosofisk..   ;)

Tresko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Antall liker
    0
    Men det provoserer meg at så mange nordmenn ser så lett på den avkristningen vi opplever i dag.
    Tar ikke lett på den overhodet.

Jeg jubler!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ?
    Men det provoserer meg at så mange nordmenn ser så lett på den avkristningen vi opplever i dag.
    Hvorfor provosert? Kan du ikke ta inn over deg at kanskje andre enn deg har rett i noe. Kristendommen (og alle andre religioner) baserer seg på tro... Tenk om vi med tiden får VITE at kristendommen er feil?
    Blir du provosert da også??  ;D

Kan det være at "verdens undergang" rett og slett er den nye opplysningstiden, da vi alle får vite at vi er blitt holdt for narr i flere tusen år.

Kabeldragern

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Norge har vært en kristent land i 1000 år, det er sannsynligvis også mye av grunnen til at vi er et sivilisert land med menneskerettigheter, likestilling og lite vold.
    Jeg må innrømme jeg vet mye mindre om kristendommens virkningshistorie enn jeg burde, men denne sammenhengen slår meg ikke som noen selvfølge. Du nevner for eksempel likestilling - her slår det meg at dette ikke har hatt bibelsk basis, snarere har vel Pauli ord vært anvendt mot kvinnenes eiendomsrett og stemmerett.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Skulle ønske jeg kunne forklare hvor godt det er å tro på den levende Treenigheten,og føle at livet har mening,at jeg blir ledet til å bli et bedre menneske,at Gud blir levende for meg,og dette så godt forklart at ALLE ville forstå at dette må vere godt.Men neida,så smart er jeg nok ikke,og viss jeg skulle klare det,så ville det betydd at jeg har bevisst at Gud er levende,og dermed ingen tro.En tror ikke på noe som er bevisst.Da er det jo avgjort engang for alle.

Nei,det slo meg,at alle som maser mot "kristendommen","religion","doktriner" osv , kjenner ikke den levende Gud.De ser det som er synlig for det blotte øyet,og de ser de 10 bud,de ser alle merkelige påbud kristne har kommet med opp igjennom tidene,de elsker å trekke frem kristne som har driti på draget(og jeg kjenner ikke en kristen som ikke har gjort det),osv.
    Mange som kaller seg religiøse er som fariseerene som stod med sine menneskelige ideer om rett og galt,som lurte på hvordan disiplene kunne vere så syndige å spise noen korn i en åker på sabbaten.Og jeg ser for meg Jesus som rister trist på hodet."Hvorfor maser de om desse buda når de ikke kjenner Hovedpersonen? Hvordan kan de bli så blinde.Jeg står her spenna klar til å frelse alle som ønsker det.Hvorfor tror de ikke,hvorfor omvender de seg ikke?"

Jeg skal prøve å la det bli mitt siste bidrag her.Det er nok mange glad for.Glad for å kunne vere til litt glede ;D

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Forresten godt å se dine bidrag Komponenten! :)

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0

Jo, det angår kun enkeltmennesket. Men det enkelte mennesket gjør klokt i å samtale om dette temaet, som alle andre temaer. Så blir det kanskje ikke så tabu. Så vil man kanskje se ting fra en annen side, og kanskje til og med endre syn, hvis man våger å være åpen for det.

Hvis man er trygg på sin egen tro skal det ikke være noe problem å gå inn i diskusjoner av denne typen her. Men åpenhet og respekt for hverandre er avgjørende faktorer for at det skal bli fruktbart. :)

O

om.s

Gjest
    Hvorfor provosert? Kan du ikke ta inn over deg at kanskje andre enn deg har rett i noe. Kristendommen (og alle andre religioner) baserer seg på tro... Tenk om vi med tiden får VITE at kristendommen er feil?
    Blir du provosert da også??  ;D

Kabeldragern
    Få opp øya da mann, det finnes flere samfunn som står i kø for å ta over og bestemme hva du skal mene i livet om kristendommen faller bort, og jeg tror ikke det er ditt selvbestemte anti-kristne syn som i lengden går av med seieren, men du virker blind for at det utenfor døra di, bokstavelig talt står en hel muslimsk verden og banker på, og der har du og dine steiner og sverd i vente med en slik ikke religiøs holdning som du forfekter, ikke mye neste kjærlighet å spor.

Personlig finner jeg det litt merkelig at du ikke har større respekt for den kultur du kommer fra, den har tross alt gitt deg den muligheten du her anvender ved å rakke ned på folk som tror noe, den muligheten hadde nok ikke vært gitt deg under en annen kultur i like stor grad, enten du kaller den muslimsk eller "arbeiderbevegelsens" sosialistiske salige røde rus......

mvh

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    2
    Jeg syntes du skal bruke menigheten din litt friskere fremover, virker som du har en del å jobbe med.

O.
    Takk for den fine oppfordringen. Synes jeg aner et ørlite snev av sarkasme her..
    Vil du utdype hva du egentlig tenker på?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Først trykker vi vitenskapen til vårt bryst:

Ingen mennesker trenger en tro. De har bare blitt forledet (eller hjernevasket/indoktrinert som jeg kaller det...) til å tro det!

Mennesker trenger ikke å tro, mennesker trenger å vite!
    Så hengir vi oss til tro og subjektive opplevelser:

(...) kan sikkert forklare hvorfor en billigkabel er annerledes enn en dyr kabel. Jeg kan ikke... jeg bare hører forskjell på de jeg, heldigvis!
    For så å gå rett mot vitenskap og kunnskap når det ikke passer med egen tro:

Når en hel hifi-verden hører forskjeller må det være interessant å heller stille spørsmål enn å "denge folk i hodet" med fagbøker

(...) har alle svarene.... jeg for min del har mere sansen for de som stiller spørsmålene!
    Så var vi plutselig vitenskapsorienterte igjen. Bemerk "Forholder seg kun til fakta...bevist og akseptert"...:

Menneskeheten kommer videre kun visst den forholder seg til fakta. At en kan ha tanker og ideer om at det finnes noe som vi ikke vet om i dag; absolutt! Men vi forholder oss ikke til slike tanker og ideer før de er blitt bevist og akseptert som fakta.
    Men det gjelder selvsagt bare alle andre, ikke en selv. Her er holdningen til bevis en annen:

Problemet med dette er at vitenskapen kategorisk avviser alt rundt dette. Da er det ikke så lett å stå fram med sine opplevelser uten å bli ledd av. (...) Jeg for min del har den formening at vi er i startgropen til noe spennende (...) Vitenskapen med sine nødvendige beviskrav vil nok komme etter.....  ;)
    Og kunnskap blir plutselig et onde og ikke et gode. Så beleilig:

...jo mere ferdigtygd gammel kunnskap du programmerer hjernen med, desto vanskeligere er det å se verden rundt seg og å se ting i relasjon til nettopp historie og filosofi...
    Som sagt; dårskap og hykleri finnes over alt.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Få opp øya da mann, det finnes flere samfunn som står i kø for å ta over og bestemme hva du skal mene i livet om kristendommen faller bort, og jeg tror ikke det er ditt selvbestemte anti-kristne syn som i lengden går av med seieren, men du virker blind for at det utenfor døra di, bokstavelig talt står en hel muslimsk verden og banker på, og der har du og dine steiner og sverd i vente med en slik ikke religiøs holdning som du forfekter, ikke mye neste kjærlighet å spor.
    At den eneste måten vi kan vaksinere oss mot uønskede religioner på er med en dose kristendom, vet jeg nå ikke. Bieffektene er store nok til at jeg her søker en alternativ medisin...

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0

Personlig finner jeg det litt merkelig at du ikke har større respekt for den kultur du kommer fra, den har tross alt gitt deg den muligheten du her anvender ved å rakke ned på folk som tror noe, den muligheten hadde nok ikke vært gitt deg under en annen kultur i like stor grad, enten du kaller den muslimsk eller "arbeiderbevegelsens" sosialistiske salige røde rus......

mvh
    Tror ikke det er noen fare for at Norge noengang blir en muslimsk stat.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Skulle ønske jeg kunne forklare hvor godt det er å tro på den levende Treenigheten,og føle at livet har mening,at jeg blir ledet til å bli et bedre menneske,at Gud blir levende for meg,og dette så godt forklart at ALLE ville forstå at dette må vere godt.Men neida,så smart er jeg nok ikke,og viss jeg skulle klare det,så ville det betydd at jeg har bevisst at Gud er levende,og dermed ingen tro.En tror ikke på noe som er bevisst.Da er det jo avgjort engang for alle.

Nei,det slo meg,at alle som maser mot "kristendommen","religion","doktriner" osv , kjenner ikke den levende Gud.De ser det som er synlig for det blotte øyet,og de ser de 10 bud,de ser alle merkelige påbud kristne har kommet med opp igjennom tidene,de elsker å trekke frem kristne som har driti på draget(og jeg kjenner ikke en kristen som ikke har gjort det),osv.
    Mange som kaller seg religiøse er som fariseerene som stod med sine menneskelige ideer om rett og galt,som lurte på hvordan disiplene kunne vere så syndige å spise noen korn i en åker på sabbaten.Og jeg ser for meg Jesus som rister trist på hodet."Hvorfor maser de om desse buda når de ikke kjenner Hovedpersonen? Hvordan kan de bli så blinde.Jeg står her spenna klar til å frelse alle som ønsker det.Hvorfor tror de ikke,hvorfor omvender de seg ikke?"

Jeg skal prøve å la det bli mitt siste bidrag her.Det er nok mange glad for.Glad for å kunne vere til litt glede ;D
    Det er hyggelig at din kristne tro gjør så mye godt for deg! Men er du i stand til å se at andre kan ha like mye glede av det de tror på, uansett om det er noe radikalt annet enn det du tror på?

Det virker forøvrig som du ikke ønsker å delta i debatten mer. Men hvis du leser dette her, hadde det vært artig å høre hva slags svar du har til dette spørsmålet.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1

Så var vi plutselig vitenskapsorienterte igjen. Bemerk "Forholder seg kun til fakta...bevist og akseptert"...:

Men det gjelder selvsagt bare alle andre, ikke en selv. Her er holdningen til bevis en annen:

Som sagt; dårskap og hykleri finnes over alt.
    JØSS! Du greide ikke å holde deg... ;D
    Har jeg trampet deg på tærne eller noe sånt?

Men du har god greie på kryssklipping av forskjellige tema for så å mikse det sammen til presentasjon som passer ditt ståsted. Alt sammen i en kvasi-vitenskapelig ordflom som lokker andre til å "tro" på deg, ja enkelte hyller deg, faktisk... Jeg har forlengst gjennomskuet deg, IL. Flere kommer nok etter.

Kabeldragern

O

om.s

Gjest
    At den eneste måten vi kan vaksinere oss mot uønskede religioner på er med en dose kristendom, vet jeg nå ikke. Bieffektene er store nok til at jeg her søker en alternativ medisin...
    Det var mer enn spissformulering mot å tenke litt over det en allerede har ;) ....

mvh

O

om.s

Gjest
    Nei hvem trodde i 39 at Norge skulle bli okkupert av en fremmed makt heller.
    Alvorlig ment; så kan det hende ting man ikke tror heller, slipper man det man allerede har så kommer det nye mer enn beredt til å ta over.

edit: Selvsagt også spissformulert igjen ;)

mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    author=Ivar_Loekken link=board=offtopic;num=1136416340;start=200#219 date=01/09/06 klokken 19:58:05]

den 01/08/06 klokken 16:05:03, skrev Kabeldragern: Ingen mennesker trenger en tro. De har bare blitt forledet (eller hjernevasket/indoktrinert som jeg kaller det...) til å tro det!

Mennesker trenger ikke å tro, mennesker trenger å vite!
    Jeg trykker ikke vitenskapen til mitt bryst her jeg? Mine meninger og erfaring er bakgrunnen for min påstand her.

den 11/18/05 klokken 21:59:54, skrev Kabeldragern: ... kan sikkert forklare hvorfor en billigkabel er annerledes enn en dyr kabel. Jeg kan ikke... jeg bare hører forskjell på de jeg, heldigvis!
    Jeg er så heldig at jeg hører forskjell på kabler jeg! Verre med dem som kjøper dyre f.eks. Duelund-kabler og IKKE hører forskjell !

den 11/21/05 klokken 20:14:45, skrev Kabeldragern :Når en hel hifi-verden hører forskjeller må det være interessant å heller stille spørsmål enn å "denge folk i hodet" med fagbøker

(...) har alle svarene.... jeg for min del har mere sansen for de som stiller spørsmålene!
    Som sagt, jeg har ingen tro. Jeg setter mest pris på de som stiller spørsmålene. Og ikke på de som alltid har de rette svarene. Å "denge folk i hodet" med fagbøker... var faktisk myntet på deg, IL.

den 02/09/04 klokken 16:04:03, skrev Kabeldragern :Menneskeheten kommer videre kun visst den forholder seg til fakta. At en kan ha tanker og ideer om at det finnes noe som vi ikke vet om i dag; absolutt! Men vi forholder oss ikke til slike tanker og ideer før de er blitt bevist og akseptert som fakta.
    Har DU problemer med dette??

den 11/06/05 klokken 20:10:47, skrev Kabeldragern: Problemet med dette er at vitenskapen kategorisk avviser alt rundt dette. Da er det ikke så lett å stå fram med sine opplevelser uten å bli ledd av. (...) Jeg for min del har den formening at vi er i startgropen til noe spennende (...) Vitenskapen med sine nødvendige beviskrav vil nok komme etter.....
    Om du ikke forstod det så mener jeg at vitenskapen har mere å bevise, f.eks. når det gjelder kabler

den 11/18/05 klokken 19:01:03, skrev Kabeldragern :...jo mere ferdigtygd gammel kunnskap du programmerer hjernen med, desto vanskeligere er det å se verden rundt seg og å se ting i relasjon til nettopp historie og filosofi...
    Ja, vitenskap blir et onde når en ikke evner å komme videre, tenke nytt, utvikle seg...

Som sagt; dårskap og hykleri finnes over alt. [/quote]
    Over alt ja! Kanskje også i dine kretser ;D
    Kabeldragern

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Mye spennende her Espen!
    Kjærligheten er det største av alt,og for meg finnes det ikke noe bedre bilde på kjærlighet enn Jesus.
    For meg finns det spor av Jesus i mange religioner,filosofier og intelektuelle, der de i sine beste øyeblikk streifer innom det som allerede står i Bibelen.Men de er aldri klare og helhetlig som Bibelen,de forvirrer,nettopp fordi de ikke er perfekte.Intet menneske er perfekt unntatt Han som gav sitt liv for alle som vil tro Ham.
    Jeg må visst kommentere noe Rune har skrevet igjen. Du sier at alle andre religioner og livssyn enn kristendommen forvirrer. Kanskje de forvirrer deg?

Jeg tror ikke Koranen forvirrer en muslim (nå snakker jeg ikke om selvmordsbombermuslimen, men vanlige, fredselskende muslimer, akkurat som du og jeg er fredselskende - og muslimer er selvsagt også nestekjærlige). Jeg tror ikke en hindu, en jøde eller en buddhist er forvirret om sine religioner. Jeg er ikke forvirret om mitt ståsted. Den dagen du ser dette har du oppnådd en fantastisk innsikt. Det virker som om du mener at det er trist at ikke alle mennesker tror det samme som deg. Jeg vil si at det hadde vært trist om alle mennesker hadde hatt samme tro, uansett hva denne troen hadde vært. :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1

mvh
    Kristendommen er IKKE svaret til den muslimske verden du er så redd for. Hva med å møte dem med godhet, forståelse, opplysning, kunnskap og nestekjærlighet? Men det gjelder vel ikke "ukristelige" mennesker det, for de kristne som deg selv...

Det er vel på tross av kristendommen at vi har fått så mange goder når det gjelder menneskerettigheter (det har kirken vært imot), demokratisk innflytelse (det har OGSÅ kirken vært imot) og utgjevning mellom fattig og rik (suprise: her har OGSÅ kirken vært imot)

Vanlige arbeidfolk's mange kamper og seirer har bekjempet kirkens mange hundreårige klamme grep over folket. Det er nok HER den norske kulturarven ligger!

Kabeldragern

P.S. Jeg har IKKE rakket ned på folk. Folk må få tro på hva de vil for meg! Jeg har argumentert for mitt hovedpoeng; at menneskene må begynne å tenke mere selv. D.S

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Når det er muslimsk flertall i landet, er det ingen ting i veien for at islamske leveregler blir påbudt. Det etnisk norske mindretallet kan bli mobbet på plass.

Det er nesten 40% innvandrere i 1. klasse ved osloskolene i dag. Muslimske familier får gj.sn. 5-6 barn.
    Norske får 1.7 barn.
    Hva er situasjonen om 30 år tror du?
    Tips: Eksponesiell vekst.

Hva med 2. og 3. generasjon sier du, de er nå vel norske.
    Sorry, det pøses på med nye 1. generasjons innvandrere i hvert ledd i form av tvangs/henteekteskap.
    Nesten ingen muslimer gifter seg med etniske nordmenn. Forståelig, siden det er ulovelig for en muslimsk kvinne å gifte seg med en ikkemuslim. Straffen er svært streng ved overtredelse.

Jeg har bekjente fra Rotterdam. Der er 52% av befolkningen muslimer. De etnisk hollandske blir systematisk mobbet til å flytte ut av byen. Mange hundre har kommet til Norge, for å starte på nytt.

O

om.s

Gjest
    Kristendommen er IKKE svaret til den muslimske verden du er så redd for. Hva med å møte dem med godhet, forståelse, opplysning, kunnskap og nestekjærlighet? Men det gjelder vel ikke "ukristelige" mennesker det, for de kristne som deg selv...

Det er vel på tross av kristendommen at vi har fått så mange goder når det gjelder menneskerettigheter (det har kirken vært imot), demokratisk innflytelse (det har OGSÅ kirken vært imot) og utgjevning mellom fattig og rik (suprise: her har OGSÅ kirken vært imot)

Vanlige arbeidfolk's mange kamper og seirer har bekjempet kirkens mange hundreårige klamme grep over folket.
    Det er nok HER den norske kulturarven ligger!

Kabeldragern

P.S. Jeg har IKKE rakket ned på folk. Folk må få tro på hva de vil for meg! Jeg har argumentert for mitt hovedpoeng; at menneskene må begynne å tenke mere selv. D.S
    Jeg er ikke "redd" for den muslimske troen, de rett troende muslimer vel og merke, men den religions utøvelsen står ofte i skarp kontrast til det som er grunn stenene i Kristendommen. Men siden mitt forsøk på å formidle hvor grunntrekket i de gode egenskapene du selv henviser til kommer fra ikke når frem, dvs de kommer ikke fra en sosialistisk arbeiderbevegelse som du henviser til hele tiden, Norge har langre historie enn det.

Tenke selv? vel mange av dine tanker fremstår også som halv fabrikert sosialistisk/humanistisk svada men kanskje ikke så religiøst, men alikevel med ett snev av fanatisme, og det mener jeg man kan være på mange områder i livet også når det gjelder opposisjonen til religionen, noe jeg mener du også ganske godt beviser om igjen og om igjen her, så oppfordringen må jo bli at alle, inkl deg, begynner på tenke litt mere selv, men vær obs, alle vil sikkert ikke være enig i dine konklusjoner alikevel, og der mener jeg du har noe å hente, i respekt for andres meninger.

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Utruleg interessant kor få som eigentleg vert omvende..både jødar, muslimar og kristne har i utgangspunktet funne Sæla ut frå den etniske bakgrunn og oppsedning dei har. Dette oppfattar dei som det einaste rette.
    Ting ein ikkje kan finne ut, men som truleg ville utkrystallisere seg: Ein rimeleg fundamentalistisk muslim ville nok vore ein ressursperson i våre bedehus, dersom han hadde vokse opp i dette nærmiljøet, og fått vår indremisjonske oppseding. Og motsett, kristne med anlegg for bokstavtru gammaltestamentleg verdsbilde ville nok kunne fått ei høg stjerne i ayatollah-land om dei hadde vore fødde og oppfostra der.
    Så det er all grunn til å behandle kvarandre og dei ulike standpunkta med respekt. Sjølv om det absolutt må vere lov å trekkje ting i tvil, og ha andre meiningar og oppfatningar.
    Eg kan ikkje sjå anna enn at ein kvar vil finne den sæle ein sjølv er mest tilfreds med....

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Jeg har IKKE rakket ned på folk. Folk må få tro på hva de vil for meg! Jeg har argumentert for mitt hovedpoeng; at menneskene må begynne å tenke mere selv. D.S
    Kabeldrager - det kan vel hende at mange kristne er utmerket i stand til å tenke selv? ;)
    Ellers er mitt hovedpoeng det samme som ditt. Med åpenhet og respekt for andres synspunkter som tillegspoeng.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke "redd" for den muslimske troen, de rett troende muslimer vel og merke, men den religions utøvelsen står ofte i skarp kontrast til det som er grunn stenene i Kristendommen. Men siden mitt forsøk på å formidle hvor grunntrekket i de gode egenskapene du selv henviser til kommer fra ikke når frem, dvs de kommer ikke fra en sosialistisk arbeiderbevegelse som du henviser til hele tiden, Norge har langre historie enn det.

Tenke selv? vel mange av dine tanker fremstår også som halv fabrikert sosialistisk/humanistisk svada men kanskje ikke så religiøst, men alikevel med ett snev av fanatisme, og det mener jeg man kan være på mange områder i livet også når det gjelder opposisjonen til religionen, noe jeg mener du også ganske godt beviser om igjen og om igjen her, så oppfordringen må jo bli at alle, inkl deg, begynner på tenke litt mere selv, men vær obs, alle vil sikkert ikke være enig i dine konklusjoner alikevel, og der mener jeg du har noe å hente, i respekt for andres meninger.

mvh
    Norge har lenger historie enn det, ja... og der har iallefall ikke kirken noe å skryte av!

"Sosialistisk/humanetisk svade med et snev av fanatisme... " Ha, ha, du er ikke snau! Jeg er hverken sosialist eller humanetiker. At mine ytringer fortoner seg i ditt hode som fanatiske, forteller kanskje mere om deg og dine preferanser.

Jeg respekterer andres meninger og folk må få tro hva de vil. Hvor mange ganger må jeg gjenta det før du skjønner det? Men når tro blir presentert som sannhet, må det være lov å reagere!

Kabeldragern

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldrager - det kan vel hende at mange kristne er utmerket i stand til å tenke selv?  ;)
    Ellers er mitt hovedpoeng det samme som ditt. Med åpenhet og respekt for andres synspunkter som tillegspoeng.
    De fleste kristne tenker vel selv, men det er fryktelig gammelt tankegods de bærer på... derved er evnen (viljen?) til å tenke logisk redusert etter min mening.
    Ellers er vi langt på vei enige :)

Kabeldragern

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg er ingen tilhenger av religiøse anfektelser, la det være klart. Derimot ser jeg at kristendommen er fundamentet for vår vestlige kulturarv. Den arven har gitt oss rikdom, likestilling og menneskerettigheter som vi i dag tar som en selvfølge.

Hadde ikke de muslimske herjingene blitt stoppet i slaget i Poitiers i 732, så hadde vi nok ikke tatt dette som en selvfølge, siden muslimske land er blant de eneste som ikke har anerkjent menneskerettighetene, siden de er i strid med Koranen.

Som moralnorm er nok kristendommen et utmerket korrektiv til et samfunn under konstant påvirkning fra kulturer vi ikke ønsker å sammenligne oss med.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Når det er muslimsk flertall i landet, er det ingen ting i veien for at islamske leveregler blir påbudt. Det etnisk norske mindretallet kan bli mobbet på plass.

Det er nesten 40% innvandrere i 1. klasse ved osloskolene i dag. Muslimske familier får gj.sn. 5-6 barn.
    Norske får 1.7 barn.
    Eurabia er intet usannsynllig scenario. SSB har beregnet anslagsvis 2 millioner muslimer i Norge innen noen tiår, videre har meningsmålinger vist at 60% av alle britiske muslimer støtter lovgivning etter Sharia fremfor sekulært vestlig styre. Man snakker fint om kulturell pluralisme og gjensidighet, men faktum er at en stor andel av muslimene ikke støtter religionsfrihet, ytringsfrihet, demokrati og sekularitet. I de palestinske områdene er Hamas det partiet med bredest folkelig støtte, i muslimske land hvor man har relativt demokrati har folket stemt frem reaksjonære og fundamentalistiske partier. Åndelige ledere praktiserer i stor grad Taqiyya i sin tilsynelatende deltagelse i demokratiske prosesser.

Er Islam "verre" enn andre religioner? Nei, det har man neppe noe holdepunkt for å påstå. Dog er den kulturelt på et mer (i våre øyne) primitivt stadium. Islam er 700 år yngre enn kristendommen, og den har heller ikke vært gjennom den prosessen som renessansen og den vitenskapelige revolusjon bragte på oss. Kulturelt er de på mange måter der vi var i middelalderen. Religion praktiseres ved sverdet, politikk ved religionen, områder styres av krigsherrer, familien er patriarkalsk og troen bokstavelig. Dette gjelder et bredt lag av muslimer, ikke bare de vi kaller terrorister. Islam, religionen, definerer hvem de er, de er først og fremst muslimer, det er deres identitet, - nasjonal, etnisk eller politisk tilhørighet kommer i annen rekke.

Å tro at man kan demokratisere en hel verdenskultur er naivt, får de valget vil de antageligvis si "nei takk". Det tok vår kultur flere hundre år å tilpasse oss våre nåværende idealer, det vil ta mange generasjoner også i midtøsten og øst-Afrika. De tallrike diktaturene og religiøse statene er mer enn en elitisk undertrykkelse av folket, det er dypt sementert i kulturen, støttet av brede lag i befolkningen. Og når de kommer hit, er det ikke for å tilpasse seg.

Sett i lys av dagens demografiske og populasjonsmessige utvikling, er det nok langt mer sannsynlig at Europa blir islamifisert enn at midtøsten blir demokratisert. Og da vil velkomstkomitéen fra venstresiden få se ved selvsyn hva virkelig religionsstyre er. "Trusselen" fra høyresiden blir nok i forhold ganske harmløs.

For den leseglade, et par interessante artikler:

"Europa - en varslet død" - fra www.document.no
    "It's the demography, stupid" - Wall Street Journal editorial (særdeles leseverdig, sett av et kvarter til denne, det er verdt det)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Det kan vere at dei religiøse prosessane i ein populasjon krev ei viss modning.

Det har etter kvart vorte litt sekularisering og oppmjuking av kristendomen, og det skjer kanskje med islam også?

Samstundes som vi møter muslimsk tru og tanke, møter dei også vår. Og ikkje alle avviser alt, korkje her eller der......sjølv om det alltid er nokre heimfødingar som dukkar opp i framandt land med dei enkle svara på dei store spørsmåla. Håpet er berre at dei ikkje får særleg rotfeste.

Minner om at ein i Cordoba, Spania på 1200-talet hadde både jødar, kristne og muslimar i same samfunn, med respekt og toleranse for kvarandre.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Det har etter kvart vorte litt sekularisering og oppmjuking av kristendomen, og det skjer kanskje med islam også?
    For kristendommen tok det fem hundre år. For Islam; med dagens befolkningsmessige og demografiske utvikling, hvor mye tid har vi?

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Oddgeir skrev:

Norske får 1.7 barn.

Hva med 2. og 3. generasjon sier du, de er nå vel norske.
    Sorry, det pøses på med nye 1. generasjons innvandrere i hvert ledd i form av tvangs/henteekteskap.
    Nesten ingen muslimer gifter seg med etniske nordmenn. Forståelig, siden det er ulovelig for en muslimsk kvinne å gifte seg med en ikkemuslim. Straffen er svært streng ved overtredelse.

Jeg har bekjente fra Rotterdam. Der er 52% av befolkningen muslimer. De etnisk hollandske blir systematisk mobbet til å flytte ut av byen. Mange hundre har kommet til Norge, for å starte på nytt
    Liker ikke å tenke på det, men all statestikk tilsier at det er akkurat det som vil skje i storbyene rundt om i Europa. I området grünerløkka, sofienberg, tøyen så ser man allerede effekten av dette.
    Det her ingenting med fremedfiendlighet eller rasisme å gjøre, men det er klart at hvis vi ønsker å beholde Norge slik det er idag mtp. relgionsfrihet, yttringsfrihet og likestilling må noe drastisk gjøres med innvandrings og integrerings politikken.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn