oddgeir
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 24.10.2005
- Antall liker
- 10
Nettopp.Du mener klynge opp, som i de amerikanske sørstatene på 50-tallet?
Nettopp.Du mener klynge opp, som i de amerikanske sørstatene på 50-tallet?
Det første punktet er ikke helt uvesentlig, selv for en som er motstander av dødsstraff, skulle jeg tro.Forskjellen er hvilke forbrytelse samfunnsnormene tilsier kvalifiserer til en slik straff, holdningen til at man har rett til å bestemme om et annet individ sakl få leve eller ikke er det samme.
Godt sagt, Parelius.At vi etter de religiøse borgerkrigene har greid å nøytralisere religonen og fristille politikken, det er et kjempefremskritt. Det som engster meg er at dette fremskrittet er fremmed for en del mennesker.
Jo, fullstendig. Hvordan de gjør det er også uvesentlig.Det første punktet er ikke helt uvesentlig, selv for en som er motstander av dødsstraff, skulle jeg tro.
Takk for den, meget tankevekkende."It's the demography, stupid" - Wall Street Journal editorial (særdeles leseverdig, sett av et kvarter til denne, det er verdt det)
Dette forstår jeg ikke, Tresko. Selv om en er prinsippiell motstander av dødsstraff (jeg er vel kanskje der), så betyr vel ikke det at selv om en ikke får dødsstraffen avskaffet, ikke ser det som et fremskritt at den kommer til anvendelse i færre og færre typer forbrytelser.Jo, fullstendig. Hvordan de gjør det er også uvesentlig.
At de gjør det, derimot.
Han derre MARK STEYN kan ikke være helt god!Takk for den, meget tankevekkende.
Nesten glad jeg er såpass 'gammel'
:-[
Til dere som ikke har giddet å lese den, skrmmende stoff.
Det kunne være interessant å vite hvordan du begrunner et slikt utsagn.Han derre MARK STEYN kan ikke være helt god!
Kabeldragern
Hmm ... det minner meg om en situasjon hvor jeg fikk mine egene fordommer slengt midt i trynet. Det var i midten av oktober 2001 (dvs ca en mnd. etter 11. september). Jeg skulle ta et fly fra Schipool til Oslo. Av en eller annen grunn så gikk jeg forholdsvis tidlig om bord i flyet (vanligvis er jeg blandt de siste), jeg hadde satt meg godt til rette, skummet fly-blekka, og ante fred og ingen fare. Så kikket jeg tilfeldig framover seteradene, og la merke til et gjeng med arbisk utsende mennesker i klassisk fly uniform kom inn i flyet i tur og orden, de satte seg til rette på de fremste seteradene; og jeg la mereke til hvordan min egen nevrose bokstavelig talt gikk i taket. Hele flyturen satt jeg å humret lett nervøst over mine egene fordommer....Min venn er en 1.generasjons invandrer som har bodd her i 5år, snakker P E R F E K T norsk. Drekker, puler, kjøper juletre har doktorgrad, oppfatter seg selv som en god muslim, prøver og overbevise meg om at Halalkjøtt smaker best, truer stadig etter noen whisky med å gjøre muslim av meg, jeg forteller at han har fått nok og må pelle seg hjem skal han beholde helsa, han har nemlig norsk kone etc. Men folk blir fortsatt redde i blikket når han har med seg den store kassa med sitt tradisjonelle arabiske musikkinstrument inn på flyet.
Han reagerer med å prøve å se litt mistenkelig ut, legge fra seg instrumentet i noen annens bagasjehylle og slikt, unskylder seg på gebriokkent norsk osv.
Det gjør folk reddere av en eller annen grunn.
Har selv observert det, stor moro!
Det er vel faktisk definisjonen av terror! ;D
Det tror jeg ikke vil være interessant for deg. Etter tonen i innlegget ditt å bedømme har du allerede bestemt deg for å "tro" på mannen...Det kunne være interessant å vite hvordan du begrunner et slikt utsagn.
Hvilke deler av artikkelen er feil, etter din mening, og hvorfor?
Slik dobbelthet er vi jo vant med hjemme på berget her også:"Man skal ikke dyrke gudebilder" sier muslimene.
Samtidig sitter enorme mengder muslimer med baken i været og tilber en meteoritt i Mekka.
Synsing og propagande fra høyresiden, Ivar!For den leseglade, et par interessante artikler:
"Europa - en varslet død" - fra www.document.no
"It's the demography, stupid" - Wall Street Journal editorial (særdeles leseverdig, sett av et kvarter til denne, det er verdt det)
Akkurat. Jeg mener selv jeg holdt en nøytral tone her, men så feil kan man ta.Det tror jeg ikke vil være interessant for deg. Etter tonen i innlegget ditt å bedømme har du allerede bestemt deg for å "tro" på mannen...
Les heller artikkelen en gang til.
Kabeldragern
Kort kan jeg i alle fall bemerke at han predikterer om framtiden. Det har mange gjort før ham, med lite treffsikkerhet. Han leser statistikk som en viss mann leser bibelen. Her er så mange feilkilder og hull at artikkelen avstedkom kun et gjesp hos meg.Akkurat. Jeg mener selv jeg holdt en nøytral tone her, men så feil kan man ta.
Kunne likevel være spennende å ta del i dine tanker rundt hva forfatteren ikke forstår.
Ingen årsak.Takk for det.
"Brenne i helvete"? Hvor står det? Din reaksjon var veldig kraftig, tror den sier mer om erfaringer/ballast hos deg, enn innlegget mitt.Poenget i ditt første innlegg var at jeg, ved å ikke ta til meg din religion, om ikke så alt for lenge kommer til å brenne i Helvete.
Kan ikke helt forstå at min respons til deg var på noen som helst måte upassende.
Synsing og propagande fra høyresiden, Ivar!
Trodde du holdt deg til vitenskapen og ikke oppfordret folk til å bli "opplyst" av dine henvisninger...
Kabeldragern
Det utsagnet synes jeg er ganske utrolig. Det er altså ingen forskjell på om en drapsmann avrettes med giftsprøyte etter å ha blitt funnet skyldig av flere rettsinstanser og det at en person henges i en heisekran til folkemengdens jubel fordi den lokale mullahen mente han fornærmet islam? Eller at en jente voldtas av en gjeng stammeledere for påstått utroskap? Ingen rettssak, ingen bevisførsel, intet forsvar, ingen ankemuligheter, - kort sagt, ingen rettssikkerhet overhodet. Det betyr ingenting?Jo, fullstendig. Hvordan de gjør det er også uvesentlig.
At de gjør det, derimot.
Nettopp. Samfunnsnormene og kulturen i den muslimske verden er totalt forskjellig fra vår egen. Mange steder inkluderer vanlige samfunnsnormer null ytringsfrihet, null religionsfrihet, ingen sekularitet, drakonisk lov, patriarkalsk familiediktatur, Sharia, stammekultur og så videre. Slike normer tror jeg de færreste av oss vil ha her, men man ser at islamske religiøse ledere blir en maktfaktor også i vestlige land og populasjonsutviklingen er meget bekymringsfull. Hvis fremveksten av islam i Europa fortsetter i dagens tempo, kan man ende opp med slike normer her allerede om en generasjon eller to. Dette er en problemstilling man må ta fatt i, jeg vil si bekjempe som best man kan.Forskjellen er hvilke forbrytelse samfunnsnormene tilsier kvalifiserer til en slik straff, holdningen til at man har rett til å bestemme om et annet individ sakl få leve eller ikke er det samme.
Vi vil vel ikke tilbake dit?Vi hadde offentlige henrettelser i norge også frem til 1865, med picninckurv på etterstadsletta. Halshugging. Det er ikke så veldig lenge siden.
Pedersen og HEF er like dogmatiske og ensporede i sin tro som noen kristen frimenighet. Hans antikristendom-propaganda stinker Trotsky lang vei.På dette spørsmålet tillater jeg meg å sitere Jens Bruun Pedersen, Humanetisk Forbund, så slipper jeg å skrive selv...
Minner sterkt om hva jeg ville kallt en form for "ikke-religiös propaganda
Trur nok det er lite basis i vår kultur for å vere grunnlag for ein islam med den vinklinga som det ligg an til her.Slike normer tror jeg de færreste av oss vil ha her, men man ser at islamske religiøse ledere blir en maktfaktor også i vestlige land og populasjonsutviklingen er meget bekymringsfull. Hvis fremveksten av islam i Europa fortsetter i dagens tempo, kan man ende opp med slike normer her allerede om en generasjon eller to. Dette er en problemstilling man må ta fatt i, jeg vil si bekjempe som best man kan.
Javel?...du mener at det Pedersen skrev ikke er sant og burde ignoreres, som du også gjorde.Pedersen og HEF er like dogmatiske og ensporede i sin tro som noen kristen frimenighet. Hans antikristendom-propaganda stinker Trotsky lang vei.
Det er mange ting som er kritikkverdig med den kristne kulturarv, spesielt hva angår blanding av religion og politikk opp gjennom historien. Jeg har da også en ganske sterk antagonisme mot KrF og deres religiøst funderte overformynderi. Men det er ingenting mot den undertrykkelsen av individuell frihet man ser i den muslimske kulturen.Merkelig hvordan engasjerte debattanter ikke ser rusket i sitt eget øye, altså er det umulig for deg å kritisere vår "kristne kulturarv", i denne saken en slags motpol til islam.
Forøvrig enig med deg.
Uten at dette er ment spesielt til AA, er det i vesten og Norge en holdning at "alle andre", bare dersom de tenker seg om; vil bli som oss. Våre idealer, demokrati, personlig frihet: de andre kulturer kommer etter og vil ha en tilsvarende utvikling som oss.Trur nok det er lite basis i vår kultur for å vere grunnlag for ein islam med den vinklinga som det ligg an til her.
Moderne muslimar med utdanning (spesielt der jentene får utdanning) vil ikkje sjå på sharia som særleg gunstig....
En helt korrekt observasjon.I forhold til islam har vi en gruppering som ikke ser på oss som et ideal, og det sekulære vesten er for dem en styggedom som skal beskjempes og utslettes. En kulturkamp med andre ord.
Fy i helvette for en gjeng med amøber som er på det forumet!!!!!!! Er det mulig?Hvis man ser litt innom nettstedet www.desi.no, ser man mange skremmende holdninger til det norske samfunnet, ytret av unge gutter, som er født her i landet.
Verden kommer til å fortsette å utvikle seg i ekstrem retning: ekstreme forskjeller, ekstrem livsstil, ekstrem religion, ekstrem teknologi, ekstrem natur og ekstrem ondskap. Men den ekstreme godheten har en enorm virkning og vil vinne til slutt!
I en og samme blokk kan strenge muslimer og karismatiske gladkristne bo i fredelig sameksistens med trenings-fanatiske vegetarianere, hurtigmatspisende sofagriser, mediterende newagere og overflatepolerte rundbrennere.
Ekstreme forskjeller
Mens et barn dør hvert tredje sekund av mangel på vaksiner som koster noen få kroner, bruker folk i vesten milliarder på operasjoner for å pynte på nesa og puppene sine. Mens millioner av indere bor på gata, bygger stadig flere amerikanere gigantvillaer med fem bad eller mer. I 2005 har de rike blitt rikere og de fattige fattigere, og slik vil det også bli i 2006. Men bare vent; forandring er på veg!
Ekstrem livsstil
Mens de fleste i Norge tidligere var ganske like i måten å ordne livet sitt på, tør folk nå å leve ut sine forskjeller mer åpent på godt og ondt. I en og samme blokk kan strenge muslimer og karismatiske gladkristne bo i fredlig sameksistens med treningsfanatiske vegetarianere, hurtigmatspisende sofagriser, mediterende newagere og overflatepolerte rundbrennere. I vår søken etter spenning, identitet og oppmerksomhet blir livsstilen stadig mer ekstrem.
Ekstrem religion
Ekstreme ideologier, hat og frustrasjon uttrykt gjennom terror, har skrudd opp fryktnivået i verden. Sjølmordsbomberen Hassan Abu Zaid, som drepte fem mennesker og såret 30, mente at Allah ville belønne ham med 70 jomfruer for handlingen. Religiøs fanatisme, uansett hvilken form den tar, er en trussel mot verdensfreden. Ved misforstått bibelbruk støtter mange kristne i USA og Europa ekstremistiske jødiske bevegelser, og bremser på den måten fredsløsninger i Midtøsten. Religionen er ikke opphavet til konfliktene i verden, men et middel som folk med patriotisk og fundamentalistisk legning bruker.
Hvordan kan man vite sånt, at man får 70 jomfruer etter døden? Og folk lar seg lure til å tro på sånt!
Ekstrem teknologi
I januar 2004 landet Spirit på mars. Etter noen minutter fikk romforskerne lyd fra romsonden. For et halvt år siden kunne man følge romsonden Deep Impact live da den traff kjernen til komet Tempel/1 i en fart av 37 000 km/t. Vitenskapen har gitt oss slike muligheter at vanlige folk knapt greier å følge med. Hvordan skal man forholde seg til kloning? I Norge har vi i året som har gått hatt en debatt om foreldres rett til å fryse ned navlestrengsblod fra nyfødte barn for siden å kunne kurere eventuelle sykdommer ved hjelp av stamceller. En mobiltelefon til noen hundrelapper har større kapasitet enn en datamaskin til tjue tusen kroner for 15 år siden. En trenger ikke være profet for å forstå at denne utviklinga kommer til å fortsette og at vi vil få spennende nyvinninger i 2006.
Innvikling, ikke utvikling ;-)
Ekstrem natur
Etter at tsunamien tok livet av kanskje 400 000 mennesker for vel ett år siden, har det bare gått slag i slag med orkaner og jordskjelv. Amerika hadde flere orkaner i 2005 enn det er bokstaver i alfabetet. Stadig flere mennesker tror at disse ekstreme utslaga av natur, i alle fall delvis, er menneskeskapte. Selv om det fra ulike religiøse hold blir spekulert i hvorfor disse straffedommene har rammet de bestemte menneskene, har bibelkjennere lært av Jesus at de som opplever slike ting ikke er verre enn andre (1). Samtidig oppfordrer Mesteren til å la slike hendelser vekke oss alle opp og passe på at vi er på talefot med Vårherre. Livet er sårbart og det gjelder å være klar til å møte vår Skaper.
Ser vi på historien litt lenger tilbake enn noen få år, så er slike værforhold helt normalt.
Ekstrem ondskap
I et forsøk på å tilfredsstille egne lyster, fins det omtrent ikke grenser for hva mennesker kan påføre andre av skader. Verden er vitne til overgrep så grusomme at det er vanskelig å forstå at mennesker kan utføre dem. Ondskapen har fått slike uttrykk at stadig flere erkjenner at det fins onde ånder som påvirker mennesker. I Sudan er det få som ikke tror at det fins en djevel. Det ateistiske verdensbildet er på vei ut. I en erkjennelse av at det fins en åndelig virkelighet, setter stadig flere sin lit til Guds godhet.
En ny folkesykdom. Folk har ikke lenger egne meninger. Liberalisering av diverse saker og ting ser ut til å øke. Et liberalt samfunn er lett å leve i - minste motstands vei- , for man trenger ikke lenger å ta ansvar for sine handlinger. En slik ekstrem liberalisering fører til ekstrem ondskap.
Ekstrem godhet
I møte med AIDS-ofre i Uganda bestemte den sørafrikanske karrierekvinnen Heather Reynolds seg for å vie resten av sitt liv til å ta seg av barn som har blitt foreldreløse som følge av AIDS-epidemien.
Vi fortalte nylig historien om Amerikas mest kjente pastor Rick Warren, som vil bruke livet og pengene sine til å mobilisere 1 milliard kristne til kamp mot verdens fem store problemer. Ekteparet Bill og Melinda Gates har satt av 190 milliarder kroner til å hjelpe verdens fattige, blant annet med vaksiner.
I 2006 kommer minst 70 millioner mennesker til å ta imot Jesus og få Kjærlighetens Ånd på innsida. Får de tilstrekkelig opplæring til å leve ut det nye livet, vil alle disse bli fredsstiftere i sitt nærmiljø.
For endelig å løse fattigdomsproblemet i verden, må det mange store og omfattende endringer til. Det prosjektet vil ikke bli fullført i 2006. Men innsatsen fra gode mennesker øker, og vil utrette store forandringer for millioner av mennesker i det nye året. Når stadig flere bruker tid, evner og penger til å gjøre noe for de som trenger det, vil verden bli bedre.
Bill har nok litt mer å gå på, men bevares, hvem andre i verden er det som gil like stor prosentandel av sin formue til veldedig arbeid?
De siste dager
Vi lever i det som Bibelen kaller de siste dager. Gud har fortalt oss at denne tida skal være prega av sterke kontraster og polarisering. Mørket blir mørkere og lyset blir lysere. Og når den tiden kommer, vil alle de som gjør urett, fortsette i enda større grad med det, og de urene vil bli enda mer urene, gode mennesker blir bedre, og de som er hellige, vil bli mer hellige (2).
De siste dager har pågått i mange hundre år. Når ER de siste dager? Det er det ingen som vet. Ingen kan forutsi når verden, i følge Johannes åpenbaring, går under, men vi ser jo helt klart tendensene. [provokasjonsmodus]Vi er i det store og det hele ganske enkelt dyr uten egne meninger - og de sterkeste overlever[/provokasjonsmodus].
Vanskelige og mirakuløse tider
Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider, skriver apostelen Paulus, og følger opp med en beskrivelse av menneskene i de siste dager: Folk skal elske seg selv og sine penger. De kommer til å være hovmodige og skrytende. De skal håne Gud, være ulydige mot foreldrene sine og utakknemlige og ukjærlige. Mange kommer til å være hardhjertet og aldri gi etter for andre. De lyver og lager vanskeligheter, og de lever umoralsk. Andre vil bli harde og grusomme, og de vil spotte dem som forsøker å være gode. De kommer til å forråde vennene sine, er oppfarende og stolte, og foretrekker fornøyelser framfor å tjene Gud. De skal gå i kirken, joda, men de kommer ikke til å tro på noe av det de hører der (3).
Samtidig som dette skjer, vil Gud berøre alle mennesker med sin kraft og gjøre store under blant menneskene: I de siste dager, sier Gud, vil jeg utøse min Ånd over hele menneskeheten. (4). Avslutningen på Paulus negative beskrivelse av mennesker i den siste tid, viser at sjølopptatte folk ikke skal seire: Men de skal ikke kunne holde på bestandig med dette. En dag skal deres bedrag bli velkjent for alle.
Føler meg litt truffet der ja :-[
Godt nyttår!
Gud har gitt mange løfter om at det gode skal seire. Derfor oppmuntrer Bibelen oss til utrettelig å gjøre det gode og overvinne det onde med det gode. Når vi hver på vår måte og sammen gjør dette, vil den to tusen år gamle bønnen besvares: Komme ditt rike, skje din vilje som i himmelen, så og på jorden.
Godt nyttår!
Har vi blitt oppfordret til å gjøre ting som strider imot vår natur? Har vi ikke? Er vi ikke bare moderniserte sjimpanser ute av kontroll? Greier vi alle å utrettelig gjøre mot andre som vi vil andre skal gjøre mot oss? Får vi noengang oppleve "Kardemommeby" verden over?
1 Lukas 13,1-5
2 Åpenbaringen 22,11 (Levende Bok)
3 2 Tim 3, 1
4 Apostlenes Gjerninger 2,17-21
Artikkel hentet fra www.gudergod.no
Skal vi se hvor la jeg sluttstykket?
Tror jeg skal begynne å kalle deg Montanus.HEF er basert på antagelsen at alle vil ha det bedre uten religion, det er en antagelse og derav er de selv tuftet på tro. Og deres argumentasjon for denne er ikke noe mindre ensidig en kristenfolkets ditto.
Bedre om du kommer med et argument ang. tema og ikke lage "kjælenavn" på deltakerne.Tror jeg skal begynne å kalle deg Montanus.
Tvert om, i et liberalt samfunn fordrer nettopp personlig ansvar, det følger av friheten. Jo mindre reguleringer, jo mer er din velferd ditt eget ansvar. I et autoritært eller paternalistisk samfunn derimot, så overlates ansvaret til myndighetene. Din velferd blir satt under administrasjon.Et liberalt samfunn er lett å leve i - minste motstands vei- , for man trenger ikke lenger å ta ansvar for sine handlinger.
En idiotisk påstand, som understreker nettopp det som var mitt poeng i forhold til HEF. Selv om du har det bedre uten noen religiøs tilhørighet, er det ikke dermed sagt at alle andre har det. Tro er for svært mange synonymt med håp, livsinnhold, mening, det er langt fra gitt at samfunnet blir bedre om man frarøves dette. Man prøvde i Sovjet, det ble et kaldt og kynisk samfunn hvor livet hadde lite mening, hvor mennesker ble redusert til maur i en tue, hvor ens eksistens var noe rent pragmatisk, hvor du var kun et redskap for staten. Slike samfunn kollapser, vi trenger en mening med livet. Hvor vi finner den er opp til hver enkelt, men én ting er ikke "riktigere" enn en annen.Men, tross alt er Kristendommen fortsatt menneskets hovedfiende i den vestlige verden...
Åja???????????!J....banal ex.phil. spissfindighet...
Mine verdier, helt riktig.En fiende av hva? Dine verdier kanskje, men er de nødvendigvis riktigere enn noen andres?