Gubra skrev:
totte skrev:
Slubbert skrev:
Men svepperne er som oftest mer interessert i å fordele andres penger enn sine egne, jmfr. mottoet "alt ditt er mitt, men ikke omvendt".
Mitt poeng er at mottoet du nevner passer på Arbeiderpartistene, mens "alt ditt er noen andres" passer bedre på SVerne. Å ville flytte penger til de som er mindre bemidlet enn seg selv er et mindre usympatisk trekk en å ville flytte dem til seg selv.
Et godt gammelt jungelordtak sier at: "En kapitalist er en egoist, mens en sosialist er en misunnelig egoist".
Dette her stemmer ikke med dagens sosialister. Mulig at det stemte for 50 år siden, men ikke i dag som sosialister tjener bedre enn gjennomsnittet. Dagens sosialister (da regner jeg SV og lenger til venstre) tjener mye, betaler sin skatt med glede, donerer bort mer penger enn gjennomsnittet - hvordan får du det til å stemme med jungelordtaket ditt?
Kanskje du burde ta deg en tur ut av jungelen og finne ut hvordan sivilisasjonen er? Det er nemlig der de fleste sosialister bor, så kanskje dere i jungelen lirer av dere slike ordtak fordi dere ikke kjenner noen sosialister?
Argumentet om at sosialister er dobbeltmoralister på grunn av at de tjener mye faller på sin egen urimelighet. For det første tjener de mye fordi de har tatt en utdannelse som har gitt dem god jobb, og den utdannelsen har de tatt fordi de har vært interessert i faget. De har med andre ord tatt en utdannelse det åpenbart er bruk for, og beriker samfunnet med sin kunnskap.
I tillegg betaler alle sosialister jeg kjenner sin skatt med glede. De gir også penger til veldedige formål, som å ha et dusin fjernadopterte barn. De er flinke til å delta i kronerullinger og pengeinnsamlinger til de med dårlig råd. De foreslår at de selv skal betale mer skatt. Hvis de er aktive i Rødt må de betale en progressiv medlemsavgift (regner ikke med at SV har det, men vet ikke). Ordføreren i Risør betaler faktisk halvparten av lønnen sin inn til partiet, og det er faktisk en god sak. Partiet får ikke nok penger til å ha en proff organisasjon fra staten på grunn av størrelsen, og trenger litt mer penger fra medlemmene enn andre partier. Jeg vet at de også har mange kronerullinger til inntekt for diverse formål i de to partiene, garantert mange hundre prosent flere enn det partiet Pedal stemmer på.
De eneste dobbeltmoralistene her er de som påstår at sosialister er dobbeltmoralister. De syter og klager over at sosialister som betaler sin skatt med glede ikke gir nok tilbake til samfunnet, mens de selv bruker enhver sjanse til å klage over alle mulige skatter og avgifter. Forstår det den som kan, jeg skjønner det ikke. Selv om jeg har studert teater og følgelig lest både Becket og Jarry.