Mat, drikke og røyk Hva vi har i glasset, atter en gang!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • regina

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    93
    Antall liker
    0
    Har et par stykker. Regner med at de blir litt rundere med årene. De skal forøvrig lagres liggende i motsetning til annen øl med standard kork.

    Sikker på at de skal lagres liggende ? De har jo raust med bunnfall.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    OED skrev:
    Ja, kan fort oppfattes som plagsom sur, en noe mer behagelig øl er min favoritt Orval. Knusk tørr med ett skum av en annen verden.
    Helt enig, et av mine absolutte favorittøl også. Et utrolig anvendelig øl som passer til mye mat, og passer året rundt, sommer som vinter...hvilket er litt spesielt for øl med så høy bitterhet. Da jeg var i Belgia i sommer var jeg innom bl.a. Orval og klosteret der det brygges for å komplettere glassene (jeg hadde bare små og manglet noen store).

    Det var perfekt følge til andeconfit med rotmos i dag.
     

    Vedlegg

    regina

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    93
    Antall liker
    0
    Ahh, elsker and, spiste Crispy Duck i Oslo forrige helg, desverre hadde de ikke det store ølutvalget så ble en kinesisk pils. Orval er veldig anvendelig til mat ja, har prøvd det med hell i sommer til krabbe.

    Driver og planlegger Belgia tur neste år, der Orval besøk er bankers, men tar gjerne imot anbefalinger på pub/bryggeri/restauranter o.l
     

    regina

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    93
    Antall liker
    0
    ALL beer should be stored upright. Here's why we believe so, along with some other interesting facts about storage and cork

    Tja, her var det mye tekst, har bare skumlest, men setningen over støtter det jeg har lært før, pga bunnfall.
    Flaskegjæret øl har bunnfall, og ved å lagre de liggende er jo risikoen stor for at bunnfallet løses opp i ølet ved åpning/helling.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Orval er en fin og idyllisk beliggenhet for klosteret, men utover det er der kun 2 serveringssteder. Et noen få hundre meter fra klosteret. Har ikke spist der. Det andre ligger enda noen hundre meter nedover veien og er eneste mulighet for overnatting. Standarden på både mat og rom er dessverre heller dårlig....faktisk det dårligste jeg har prøvd de to gangene jeg har fartet rundt i Belgia. Klosteret er ellers verdt et besøk selvom man ikke får besøke selve bryggeriet.

    Derimot er det bare et par timer eller så å kjøre til Chimay. Vi overnattet en natt på et lite sted noen kilometer nedenfor klosteret..omtrent midt mellom klosteret og Chimay by. Sist gang vi var der var det en liten gourmetperle....nå hadde de siktet seg mer inn på lokale familier. Men, byen er av type liten og sjarmerende og der finnes sikkert andre overnattingsmuligheter. Der ER jo noe spesielt å drikke et av verdens beste øl der det hører hjemme.

    Har du ikke vært der før er sikkert Brüssel på listen. Etter det obligatoriske besøket på turisfellen Grand Place bør du legge turen til Delirium Cafe. De sies å ha verdens beste utvalg øl...men er vel etterhvert blitt nedrent av turister de også. Andre steder verdt besøk kan du lese om her.
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Noen som vet hvor man får tak i Red McGregor, helst i Bergen? (Til venstre på bildet) Brygget på Orkenøyene. Et av de beste øl jeg har smakt, mmmmmmm... Hvis dette ikke er å få tak i i Norge, så kan man vel importere selv, eller er det vanskelig og kronglete? Må ha!
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sorg: Jeg har tømt min siste flaske Faustino I 1994 i kveld. Sukk.
    Glede: samme som over.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    .tore. skrev:
    Noen som vet hvor man får tak i Red McGregor, helst i Bergen? (Til venstre på bildet) Brygget på Orkenøyene. Et av de beste øl jeg har smakt, mmmmmmm... Hvis dette ikke er å få tak i i Norge, så kan man vel importere selv, eller er det vanskelig og kronglete? Må ha!
    du kan få vinmonopolet til å importere for deg
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    donnerwetter skrev:
    C. Alshus skrev:
    Sniff og donnerwetter gjør en for dårlig jobb i barskapet mitt. ;)
    Høyst ufrivillig, kan jeg meddele for egen del ;D
    Skus altså. ;) Makan til manerer. Er forøvrig Mortlacheier selv nå. Var i London forrige helg med en tur innom Whiskyexchange. Endte opp med en 21 år Gordon and MacPhail. Hadde tenkt meg en Old malt casck-versjon, men den var utsolgt. En sambygding kjøpte Flora and Fauna, så her skal det testes seende, blindt og med x i taket.

    Mvh
    Sniff
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    I kveld utfører jeg en prøvedrikking av Grans "bare" ???

    - ikke så gæærn, har de ikke Aass så..



    Mfvh. RS
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.409
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    R.Solhaug skrev:
    I kveld utfører jeg en prøvedrikking av Grans "bare" ???

    - ikke så gæærn, har de ikke Aass så..



    Mfvh. RS
    Hvis du legger på en krone pr stk og går for Premium istedenfor så får du et kjempegodt øl.
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.350
    Antall liker
    1.028
    Som vanlig,mye godt her gitt :D
    Jeg derimot holder meg til litt øl av typen; Tuborg Lite...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Spaten Octoberfestbier...foreløpig.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Sniff skrev:
    Er forøvrig Mortlacheier selv nå. Var i London forrige helg med en tur innom Whiskyexchange. Endte opp med en 21 år Gordon and MacPhail. Hadde tenkt meg en Old malt casck-versjon, men den var utsolgt. En sambygding kjøpte Flora and Fauna, så her skal det testes seende, blindt og med x i taket.
    Ikke noe dårlig valg det, Sniff. Står en slik her i godteskapet mitt. Dessverre har jeg ennå ikke fått kloa i en Flora&Fauna-versjon ennå, men den sies å være nydelig.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Den er nydelig!!! Drakk den i Dufftown tidligere i høst. Utrolig rik og fruktig sak. Lang, sammensatt ettersmak.

    Mvh
    Sniff
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.350
    Antall liker
    1.028
    En liten prøve før Julen:
    Aass Juleøl. Greit som litt trøstedrikk i dag. Hint av anis tror jeg.
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fant et fint sted som spilte Motorpsycho, reggae og Ulf Lundell, hadde fyr på peisen, gode stoler og som serverte disse:

     

    Vedlegg

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.350
    Antall liker
    1.028
    Gjestemedlem skrev:
    Fant et fint sted som spilte Motorpsycho, reggae og Ulf Lundell, hadde fyr på peisen, gode stoler og som serverte disse:

     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Håper at stedet jeg skal til om et kvarter har noen kalde 0,75 flasker av denne her stående. 8)
    Hvis ikke blir det vanlig pils. :-\




    tørst som faen...................
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Uppert'n. Two drops of water. En virkelig god, maskulin blend.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    ErosLoveking skrev:
    Håper at stedet jeg skal til om et kvarter har noen kalde 0,75 flasker av denne her stående. 8)
    Hvis ikke blir det vanlig pils. :-\




    tørst som faen...................
    DET er godt øl det. Et av de beste.

    Mvh
    Sniff
     

    Smibakkjen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    398
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    ArtDeco skrev:
    Uppert'n. Two drops of water. En virkelig god, maskulin blend.
    Går kaldt ned etter ryggen på meg, første og siste gang jeg smakte upper ten, ville jeg heller hive meg over akebegeret som stod på bordet, enn å hive i meg en ny Upper Ten :-X Brrrrr...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Smibakkjen skrev:
    ArtDeco skrev:
    Uppert'n. Two drops of water. En virkelig god, maskulin blend.
    Går kaldt ned etter ryggen på meg, første og siste gang jeg smakte upper ten, ville jeg heller hive meg over akebegeret som stod på bordet, enn å hive i meg en ny Upper Ten :-X Brrrrr...
    Ignorant. Uppen Ten er en snadder whisky, helt på høyde med det meste av singlemalts.

    prøv denne neste gang:

     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn