Mat, drikke og røyk Hva vi har i glasset, atter en gang!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Milenko skrev:
    Earl grey te, med sukker, men ikke i glass, bruker krus.
    Earl Grey er en kinesisk te laget for en engelske jarlen av Grey. Det betyr at den aldri er ment for å drikkes i glass siden den er langtfra en del av arabisk tekultur. Den skal drikkes av porselen hvis du skal være helt korrekt, men som deg foretrekker jeg et godt krus som holder godt på varmen. Det kan gjerne være laget av porselen, men det er ikke noe ufravikelig krav fra min side. Riktig drikkeredskap hører til riktig drikke, men det er ingen grunn til å være religiøs over noe slik. I Italia drakk jeg stort sett min daglige rødvin av det vi i Norge kaller melkeglass.

J

J.J

Gjest
    Laphroaig i glasset og Wardruna : Runaljod - Gap Var Ginnunga i digital avtasteren

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    baluba skrev:
    Milenko skrev:
    Earl Grey er en kinesisk te laget for en engelske jarlen av Grey. Det betyr at den aldri er ment for å drikkes i glass siden den er langtfra en del av arabisk tekultur. Den skal drikkes av porselen hvis du skal være helt korrekt, men som deg foretrekker jeg et godt krus som holder godt på varmen. Det kan gjerne være laget av porselen, men det er ikke noe ufravikelig krav fra min side. Riktig drikkeredskap hører til riktig drikke, men det er ingen grunn til å være religiøs over noe slik. I Italia drakk jeg stort sett min daglige rødvin av det vi i Norge kaller melkeglass.
    Drikker Lapsang Souchang, kinesisk svart te som er røyka. Skal nytes sterk og uten sukker. Egner seg godt sammen med musikk, hifi og denslags...

mvh. VilhelmW

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    baluba skrev:
    Milenko skrev:
    Drikker Lapsang Souchang, kinesisk svart te som er røyka. Skal nytes sterk og uten sukker. Egner seg godt sammen med musikk, hifi og denslags...

mvh. VilhelmW
    Helt enig. Det var min foretrukne kombinasjon under studietiden på Universitetet i Bergen.. Lapsang Souchang skal nytes sterk og usukret, og på den tiden aller helst med en liten bunke ny vinyl fra Toots eller Apollon. En pirrende opplevelse for alle sanser hvis vi tar med coverkunsten i tillegg. Lapsang er jo også litt jazz jfr tanta til Beate.

Nå mens jeg skriver dette drikker jeg et kaldt glass Grans Champ. Det er den definitivt beste og mest særpregede sjampanjebrusen på markedet i dag. Den har tilstrekkelig sting til å skille seg ut fra konkurrentene, og gir et mer vinaktig inntrykk enn de søte alternativene. Anbefales neste gang dere er på Rema 1000. Det er en skikkelig brus for voksne menn, selv om min niåring deler min smak for den brusen. Men så skal da også en liten mann som han like det samme som pappa. Pappa er jo fremdeles verdens sterkeste, klokeste og kuleste mann når de enda ikke er kommet i puberteten. Selv om det betyr at jeg ikke får ha min Champ i fred så får jeg nyte også det så lenge det varer. ::)

Faktisk er det bare en brusdrikk som er bedre i min verden, og det er Coca Cola i glassflaske. Husker de hadde Cola i gammeldags 1L glassflaske i Uganda. Jeg savner den gamle literen, for halvannenliteren er sløsing med god brus. Etter en skjenking er piffen ute av brusen. Slike flasker er kun brukenes når de helles over i glass med en gang. Tre halvliterglass så er i og for seg det fikset, men ingenting slår følelsen av de første gode slurkene fra en flasketut i glass. Og uansett så forteller min langtfra perfekte gane meg at den i glassflaske smaker best uansett. Plastflasker til brus er på mange måter en uting, og unngås hvis det er mulig. Champ selges dessverre bare i halvannen liter plastflaske som alle annen billig brus. Jeg glemte forresten å nevne prisen på Norges definitivt beste sjampanjebrus. Til 6,90 pluss pant så gjør den det til et mysterium at folk betaler tre ganger mer for noe søtt fruktvann med fancy navn.

Neste gang på Rema 1000 bør dere altså sette Grans Champ på handlelisten. Remas beste husprodukt by far.

@65: Alle veier fører til Rom. Skål fra en som er på vannvognen frem til helgen ;D

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Enig i det du skriver, også om Grans champ. Liker Mosell også...iskald!

Vedr cola på glassflaske, så mimrer jeg stadig over den fantastiske smaksopplevelsen og lykkerusen som vi ungene fikk oppleve hver St. Hansaften. Til bålet og pølsene, fikk vi utlevert ei 0,33 Cola. Vi slo hull i kapselen med en spiker for at colaflaska skulle vare lengst mulig... Det var i den tida man hadde vett og tid til å sette pris på en St. Hanskveld og ei colaflaske....

8) mvh. VilhelmW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er man slimet i ganen så pleier denne å hjelpe, sterkt og friskt ;)

Mvh......................K.......W

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rimelig og lettdrikelig italiener. Trenger litt lufting før den åpner seg. Litt som et kyss fra en tenåring, litt å gå på, men innsmigrende og ukomplisert.

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Den går det i på Notodden Bluesfestival, men jeg har ennå tilgode å se den i butikk i Bærum/Oslo

Mvh.KW

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    KW skrev:
    Den går det i på Notodden Bluesfestival, men jeg har ennå tilgode å se den i butikk i Bærum/Oslo

Mvh.KW
    Spesialimport fra Skien, håndsmuglet av poden hvis utkårede har sine røtter der ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    I dag går det i Irish Coffe.

Instant
    varianten: "Tilsett kun varmt vann"

Utrolig god er den i allefall. ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Chateu Lamargue 2006, meget fremtredende bærsmak på denne vinen men den passet godt til grillet entrecote. Min frøken skal på DDE konsert så jeg må drikke denne alene i kveld men det skal gå bra.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    pils, juleøl, Bacardi, kartongvin, Underberg etc.

Driver og rydder i platesamlinga, så hvorfor ikke ha en slantefest å rydde litt i flaskeforet samtidig. ;D

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    ErosLoveking skrev:

Driver og rydder i platesamlinga, så hvorfor ikke ha en slantefest å rydde litt i flaskeforet samtidig. ;D
    Høres ut som oppskriften på en herlig sovedag til søndagen ::)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Torja skrev:
    ErosLoveking skrev:

Høres ut som oppskriften på en herlig sovedag til søndagen ::)

Yup, har stått opp tidlig hele uka, og nå har jeg fått lov til å slippe bleieskift i morra tidlig. :D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag har jeg litt å feire, og tilfeldigvis fant jeg endelig en lokal Rema1000-butikk som har det helt rette kildevannet til fornuftige priser.

Det drikkes.

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    53

Brew Dog: Punk IPA
    God øl, men kanskje en anelse for syrlig

Kozlak Amber
    Etter dagsformen synes jeg denne var en smule bedre enn den forrige.

Laphroaig Quarter Cask
    Nå nytes en god whisky med en dæsj vann.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Grønn te med peppermynte og honning, Mana-blåbærjuice og NAF hostesaft :-[
    host snif host

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Pug-Nose skrev:

Laphroaig Quarter Cask
    Nå nytes en god whisky med en dæsj vann.
    Ble aldri helt venner med den, jeg. Kjøpte den omtrent samtidig med en Lagavulin Special release som jeg likte mye bedre.

Begge er tomme, for all del....

Nå er det straight, vanlig Laphroaig 10, som jeg også liker bedre enn quartercask'en.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Siden det er snart er helg har jeg Highland Park 12 års varianten i glasset.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Sniff skrev:
    Tor skrev:
    Caol Ila. Karamellsøl
    Litt sein respons her. Du tuller nå, ikke sant?

Mvh
    Sniff
    Caol Ila - karamellsøl???
    Da har du smakt noe helt annet. Caol Ila er ganske så skarp med et distinkt preg av ferskt gress.

GjeEsp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Fikk uventet fri fra jobb imorgen og måtte jo sef feire med en liten skvett av en utsøkt Lagavulin i glasset og Joe Bonamassa på passe lyttenivå. God helg :)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn