Mat, drikke og røyk Hva vi har i glasset, atter en gang!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Spiralis skrev:

Etter siste passering på Gardermoen ble det inkjøpt en calvados, Boulard XO.

Sitter her og smaker, blir ikke helt enig med meg selv om jeg liker den eller ikke.

Ingen henrykkelse det er sikkert, til det er den alt for anonym med, om ikke skyldig særpreg så er det i allefall null særpreg. Savner den typiske eplesmaken / lukten som jeg forbinder med calvados. Den er ikke like anonym som vodka, men ærlig talt det er ikke langt ifra! Nåja, nå var jeg slem, vodka er det ikke, men den er så avslepet og nøytral at den blir kjedelig. Ikke vond på noen måte, men den pirrer ikke heller. Kunne sikkert servert den til svigermor, hun likte ikke brunt drikke, og hun ville nok ha sagt at den var grei, helt grei. Minner mye om en helt anonym cognac, slett ikke vond som sagt, men....... ::)

Nei jeg er litt, bittelitt skuffet. Føler meg på en måte litt snytt over å ha brukt kvota på dette her. Men nå er flaska behørig fyllt over på "Hurtigrutekaraffel, MS Polarlys" så dette blir sikkert drukket i løpet av jul nyttår, uten store protester, men kjøpt igjen? Neppe!! :(

Trøster meg med ordene til en god venn som fløy i Widerøe i "hina hårde dager":

" Det finnes ikke noe som heter dårlig brennevin, og det finnes ikke stygge damer! "
    Likte du brandy fra Østerrike?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.171
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    Likte du brandy fra Østerrike?

Har Julenissen skjegg ?? ;D ;D ;D

Fløte, rett og slett fløte. Saklig sett var den jævlig dyr, men likevel verd prisen. Meget sivilisert og "smuuush". Hadde rent glemt at jeg kjøpte to flasker av den,.......... hmmmmm. :D :D

Boularden var også sivilisert, men det var det ikke akkurat den egenskapen jeg hadde ventet fra den. Hvem pokker har stjålet eplene fra Boulard?? :eek:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.171
    Torget vurderinger
    0
    Etter en liten, merk liten, nedtur med Boularden ble jeg inspirert til å prøve noe med litt mer karakter.

Husker ikke sist det skjedde men i år kjøpte jeg en slik en til Jul:

Denne har mye mer karakter. Nå er ikke jeg noen stor forbruker av akevitt, lenge siden jeg kjøpte siste flaska til julematen for å si det slik. Utrolig hvor lenge en flaske varer når kun far, og svigerfar mens han levde, drakk to små glass hver til julematen. Vi snakker her om åpnet flaske som er åpnet i flere år!! Ble oppbevart i fryseren fra jul til jul.

Denne er helt klart ikke drikke til mat, kosedrikk til kaffen skulle jeg tro, om man ikke drikker kaffe tåler den fint å nytes alene også. Så lenge siden jeg smakte den at den på sett og vis framstår som et nytt bekjetskap. Mye mer "bitt" enn Boulard XO calvados. Et ørlite hint av hostesaft-??. Kompleks smak, kan bruke lang tid og mye "blindtesting" for å komme til bunns i denne saken her ja. Både bokstavlig og billedlig talt. Karvesmaken som man ofte forbinder med akevitt er så godt som fraverende. Noen vil synes det er en svakhet, andre finner det som en klar fordel med denne kontra tradisjonell akevitt. Smaken avgjør. Gilde Non Plus Ultra blir uansett ikke feil eller bomkjøp ! :D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Gilde Non Plus Ultra blir uansett ikke feil eller bomkjøp ! :D
    Gilde NPU er ypperlig drikke. Grei erstatning for en kånnjakk etter maten, før maten eller til maten, eller uten mat, eller mens man planlegger mat, ikke er sulten eller bare har lyst på et glass, til og med hvis man ikke eller liker akkevitt.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    ..først en slik.

og så en slik

Og så noen sånne

Nå trengs dette ,kombinert gjerne med Zantac

Og så avslutter vi en en slik

God Jul,
    Sleiven

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    En juleøl og et par Gammel Oppland til årets ribbemiddag.
    Nå har julefreden senket seg, og fettet skremmes avgårde med noen skvetter rom.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.171
    Torget vurderinger
    0
    Etter en aldeles ypperlig kalkun tilberedt av "den bedre halvdel" sitter man nu og inntar kaffe og litt mere Gilde Non Plus Ultra. Blir bare mer og mer glad i den Gilden der!

Kalkunen fikk forøvrig følge av denne:

Et utmerket øl som ikke er for tungt.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Spiralis skrev:
    Etter en liten, merk liten, nedtur med Boularden ble jeg inspirert til å prøve noe med litt mer karakter.

Husker ikke sist det skjedde men i år kjøpte jeg en slik en til Jul:

Denne har mye mer karakter. Nå er ikke jeg noen stor forbruker av akevitt, lenge siden jeg kjøpte siste flaska til julematen for å si det slik. Utrolig hvor lenge en flaske varer når kun far, og svigerfar mens han levde, drakk to små glass hver til julematen. Vi snakker her om åpnet flaske som er åpnet i flere år!! Ble oppbevart i fryseren fra jul til jul.

Denne er helt klart ikke drikke til mat, kosedrikk til kaffen skulle jeg tro, om man ikke drikker kaffe tåler den fint å nytes alene også. Så lenge siden jeg smakte den at den på sett og vis framstår som et nytt bekjetskap. Mye mer "bitt" enn Boulard XO calvados. Et ørlite hint av hostesaft-??. Kompleks smak, kan bruke lang tid og mye "blindtesting" for å komme til bunns i denne saken her ja. Både bokstavlig og billedlig talt. Karvesmaken som man ofte forbinder med akevitt er så godt som fraverende. Noen vil synes det er en svakhet, andre finner det som en klar fordel med denne kontra tradisjonell akevitt. Smaken avgjør. Gilde Non Plus Ultra blir uansett ikke feil eller bomkjøp ! :D
    Den er utrolig god, med litt dempet karvesmak. Passer til alt, selv mat.(Det er ikke all akevitt som passer til alenedrikking engang)

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Kjellerkald Aass Bayer!!!! Nr 2!

Klarte å legge denne inn på vin tråden. Dette er nå rettet opp i og kommet på rett sted! ;-)

Cheers..

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.171
    Torget vurderinger
    0
    Hadde "kjørevakt" i natt, avkommet skulle ut på fest, men ombestemte seg og foretrakk pappas Skoda framfor alkohol, så han kjører selv og far kan da istedet for å kjøre bil vinternatten ( -28,2* C ) nyte en 12 år gammel Upper Ten. :D

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Prøver meg på en slik en, Oxford Gold. Selv om det er litt tidlig på dagen. :D Noe bitter i ettersmaken.

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    En rolig lørdag på vannvogna fremprovoserer en slik akutt lyst på noe brunt. Par timer alene, og muligheter for enda mer godrock. 8)
    Planen var en flaske Bombardier, men øynene mine ville det annerledes og vilte plutselig på noen flasker av dette slaget istedetfor.

mmmmmmm mm mmm mmmmmmmmmm ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    I syk skrott smaker det med dette, smaksatt med Chillipepper, ingefær og vaniljestang

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.524
    Etter tips fra de syv fjell er denne i glasset

Og det gav absolutt mersmak. Litt ugunstig egentlig, siden vi skriver tirsdag i dag, men det får så være.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Roberten skrev:
    Etter tips fra de syv fjell er denne i glasset

Og det gav absolutt mersmak. Litt ugunstig egentlig, siden vi skriver tirsdag i dag, men det får så være.
    Hvor fikk du tak i den?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    hygger meg med et glss av denne utmerkede rhum. Overraskende bra til prisen.450 kr Masse smak! rund men ikke plump

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Går mye i vann eller saft for tida. Bortimot hvit jul og nyttår, rent bortsett fra noe økte mengder på nyttårsaften, og et lite glass rødt igår.

Nå står det en slik 5-liter på balkongen og klargjør seg for ettermiddagen. Sammen med en bunke singler og en kompis på vei, så blir det "dynamitt". Også kjent som "Singles Klubb" ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    JanR skrev:
    En annen får nøye seg med en Grans Premium pils 8)

/jan
    Har jo det på lur når det går tomt, men kjenner jeg opplegget rett så tilsier form og humør rom eller whisky... ;)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.009
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kommet på hytta. Kjørt litt atv i snøen. Ryddet fyrt i ovnen og jekket en Ringnes Julebokk. 9.0%. Veldig god når det er kaldt ute :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Øl frister mest men skal ut med bilen senere så jeg holder meg til coca cola i kveld.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.117
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vanlig lørdag:

Famous Grouse, mot hosten
    Aass Pilsner, mot tørsten

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha vært nissens hjelper i juletreselskap for små barn har jeg gjort meg fortjent et (les: min. to) glass single malt i kveld. Det blir denne:

Som vil bli etterfulgt av et par ekstra glass med Famous Grouse for å sløve sansene i tillegg, slik at behovet for mer av de edle dråpene blir uaktuelt. Jeg har jo lovet meg selv å drikke mer i 2010, og da får det være grenser for hvor mye jeg kan flotte meg. Dessuten er Grouse den safeste standardblend å ha i hus. "Alle" liker Grouse. :)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.524
    Ohhh...hva med de som er usikre på om de er seriøse øldrikkere, men som er så fryktelig ubendelig glade i Porter, kan den være noe for de også ?

Fikk så lyst på noe leskende etter å ha tenkt på Porter at jeg måtte i kjøleskapet etter en Bombardier. På flaske, hurra for Systembolaget AB.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roberten skrev:
    Ohhh...hva med de som er usikre på om de er seriøse øldrikkere, men som er så fryktelig ubendelig glade i Porter, kan den være noe for de også ?
    “One of the world’s five best beers.”—Michael Jackson

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn