Mat, drikke og røyk Hva vi har i glasset, atter en gang!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Har ikke Spotify lenger, så kan ikke se denne, men nå spiller jeg Chickenfoot sin Blu-ray konsert med DTS HD Master 6.1... ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    laidback skrev:
    Ai, ai, hvilket øl!

Husk å planlegge innkjøp av juleøl, salget starter på mandag!

Beer Geek Breakfast, fra Mikkeller.
    Ingen fare jeg har denne vellagrede ;D

Skal neppe ta sjansen på den trur eg.
    Fant den for noen dager siden ved rydding på loftet.
    Den er fra før strekkode og daotmerkingens tid.
    Noen som har peil på hvor gammel den er, det dreier seg om maaange år.

Har kost meg med en slik til maten ikveld.

Mvh.KW

Vedlegg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.379
    Torget vurderinger
    4
    Juleølslipp i Kulturkirken Jacob...endelig noe fornuftig å bruke kirker til...deretter Schauskjellern...altså noe trang i hetta i morgen.... 8)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fikk klage fra Brasse om at jeg måtte bli mer aktiv i denne tråden. Jeg skal ta klagen til etterretning.

I dag tidlig smakte jeg på en slik som ble kjøpt på starten av året. Dette var ikke noe for meg. Kanskje jeg var trøtt, kanskje det var den belgiske trippelstilen som Midtfyn kanskje ikke var helt heldig med? Elller kanskje det var chilien som gjorde de 9,2% litt for sterke. Jeg vet ikke, for 90% av glasset gikk i vasken. Denne kjøper jeg ikke igjen!

Ellers må det nevnes at andre produkter jeg har smakt på MF smaker meget bra.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Den kjøpte eg på Grünerløkka Bryggerhus i haust og blei rett og slett i svært godt humør.
    Om det var chillien eller dei mange prosenta er eg utsikker på.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En Dalmore 12 etterfulgte et lite glass Amarula. En nabo stakk innom, og han ble nysgjerrig på Amarula-en, som han aldri hadde sett før. Da måtte det jo skjenkes en, selv om det ikke var planen. Måtte nok skylle munnen skikkelig før Dalmore kom på bordet, men det ville ikke naboen ha. For sterkt i dag, mente han. Amarula-en gidder jeg ikke finne bilde av.

Som en liten snack ved siden valgte jeg noen biter god manchego, og noen fine biter aldeles lekker chorizo. Den er myk nok i smaken til å ikke ødelegge detaljene i whiskyen, noe som er uvanlig for meg mtp chorizo. Det høres ut som en umulig kombinasjon, men det funker til og med uten å skylle munnen mellom munnfullene. Nam nam nam. I tillegg til det salte har jeg en pose Malteseres, som jeg synes fungerer fantastisk bra med single malt. Like bra som mørk sjokolade, men på en helt annen måte. En deilig snack på en rolig søndag kveld. Tror sannelig jeg triller meg en lys Golden Virgina også.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ingen ueffen kveld det der, baluba.

Fornøyd med Dalmore?
    Et must i skapet?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Handlet med meg to La Trappe Tripel Crock på vei hjem.

Fantastisk bra øl til langspillsplatenyting, og med 8% så holder det akkurat helt fint med kun den ene for i kveld.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    I dag tok jeg en sjekk av gammel venn.. Det passer min gane..

Jeg tror jeg tar en til...

Sleiven

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    Ingen ueffen kveld det der, baluba.

Fornøyd med Dalmore?
    Et must i skapet?
    Nei, ikke ueffent i det hele tatt. Fortsetter delvis i samme lei. Har endel Maltesers som må spises før eller siden, og flasken står jo der og frister.
    Om Dalmore 12 er et must i skapet? Tja, det er mange såkalte must, for mange til at jeg har råd til å ha dem i skapet. Men den gledet meg stort.

Søt og smakfull, men likevel lett og lys på samme tid. Dyp og lekker farge, og en brukbart kompleks smak og lukt. Vaniljen er fremtredende, og den passer egentlig fint etter et tungt måltid imo. Det har jeg ikke forsøkt enda, men det kommer nok. Men egentlig tror jeg best den passer til den bruken jeg har hatt til nå, sammen med en liten snacks og et par små dråper vann. Bruker cognacpipe til å dosere vannet, anbefalelsesverdig. Pipette for dem som har dårlig tid, he he he.

Den står på listen over flasker som jeg lett handler inn igjen. Kan bli en gjenganger i skapet, ja. Ikke at den skiller seg ut på en spesiell måte, men den er en finfin hverdags-whisky, både kompleks og lett på samme tid. Gir noe både til kjennere og nybegynnere, vil jeg hevde. Sikkert ikke noe for de som hater sherry- og bourbon-fat, bare så det er sagt.

Jeg er faktisk litt gruffen, noe som er årsaken til mitt manglende engasjement på nettet. Skjenker derfor mer enn en i kveld, så vær på vakt. En brisen baluba kan plutselig finne på noe baluba midt på natten, etter å ha sovnet med tåteflasken i truten foran høyttalerne...  ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tirsdag morgen smakte jeg på en Herslev Bryghus Barley Wine 2006 årgang. Det var ingen høydare. Entet harølet begynt å bli gammelt, eller så likte jeg den rett og slett ikke.

Centimeter tykk beige skumtopp som legger seg som en ring relativt fort, men forsvinner ikke. Mørk brun i glasset. Lukter treaktig, litt blåskimmelost aktig, ikke så fruktig, men kanskje mer jordete om dere skjønner meg. Smaker er som en Brun på speed. Ganske solid alkoholsmak, metallisk, noe bitterhet, karboneringen er fin, ettersmaken er lang, men smaken, den funker ikke for meg. 75% av flaska gikk i vasken.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    Tirsdag morgen smakte jeg på en Herslev Bryghus Barley Wine 2006 årgang. Det var ingen høydare. Entet harølet begynt å bli gammelt, eller så likte jeg den rett og slett ikke.

Centimeter tykk beige skumtopp som legger seg som en ring relativt fort, men forsvinner ikke. Mørk brun i glasset. Lukter treaktig, litt blåskimmelost aktig, ikke så fruktig, men kanskje mer jordete om dere skjønner meg. Smaker er som en Brun på speed. Ganske solid alkoholsmak, metallisk, noe bitterhet, karboneringen er fin, ettersmaken er lang, men smaken, den funker ikke for meg. 75% av flaska gikk i vasken.
    Ikke bra, men alt er ikke laget for alles gane. Du skulle ha korka'n og latt den stå til neste gang du er så full at du ikke merker forskjell på edel drikke og sølevann. ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nøt denne en dag i september. Kjøpte kun èn flaske på Vika. Kom tilbake dagen etter og kjøpte resten av beholdningen.
    Brygget med Laphroig whiskymalt og er resultatet av et samarbeid mellom Brew Dog og Three Floyds.
    Denne lukter som en søt ale med whisky i. Ganske funky, men den funker svært bra.
    Noe tørr i smaken, småsøt, whisky, brøddeig og karamell. Ettersmaken sitter i lang tid.
    Fin øl. Jeg har mer i skapet, så om noen vil smake, er det bare å rope ut. :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Drakk denne som aperitif til et glitrende måltid i bobilen til en kompis aller siste helga på Hafjell for sesongen.
    Et alternativt øl fårn si. Skjønner ikke en døyt av hvasom står på flasken som forøvrig er brygget av det anerkjente nederlandske bryggeritet De Molen. En rask titt på ratebeer viser at de så å si kun har fått toppkarakterer, bortsett fra det ølet polet i Vika hadde tatt inn...
    Visste ikke engang hva slags øl det var da flasken ble kjøpt. Men skjønner fort at det er snakk om en hveteøl. Fluffy, hvitt skum. Lukter litt sur hveteøl også. Smaken er som en klassisk hveteøl, for eks Erdinger Hefeweissen, men med en anelse belgisk klosterøl i. Har de slengt oppi noe spontangjæret lambic også? Smaker litt rart i starten, men etter som vi blir vant til den, blir den mer og mer fornøyelig å drikke. Frisk, floral, men også litt krydret, gress.
    Tja.

Middagen. Jegergryte med finnbiff/sopp. Potetstappe og Noras rørte tyttebær. Nøgne Ø Brun og Aas Gourmet Stout til maten.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.448
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    Middagen. Jegergryte med finnbiff/sopp. Potetstappe og Noras rørte tyttebær. Nøgne Ø Brun og Aas Gourmet Stout til maten.
    Livet i bobil er undervurdert!

Har en hel pose med sterkt ølsnadder stående i kjelleren, fra sist polbesøk. Har utøvd stor selvbeherskelse hele uken, men i morgen er det fram med øljekken!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.379
    Torget vurderinger
    4
    Haandbryggeriet Pale Ale
    Lervig Juleøl

...det beste med høsten...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.145
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nogne o i stout.
    Gonzo porter
    gammel rom
    domaine dupont 1994
    bruichladdic 2003
    bache hors du age

natten er ennaa ung!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9

Takk for denna' Alshus.
    Flott i starten, litt kjip og tam slutt, som egentlig var kledelig.
    Trudde den skulle være meir crazy.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Et klassisk Kane-sitat:
    «Kane drev rundt i El Paso resten av dagen. Til middagen bestilte han et glass melk. Kelneren brakte ham det uten å fortrekke en mine. Kane stirret med avsky på det motbydelige fluidumet. Med en grimase sendte han det ned. Han ble sittende og vri seg. Så ba han om et glass øl og skylte det ned. Han grep seg i å se seg stjålent omkring og bannet for seg selv.»

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.503
    Frokostaktiviteten i dag besto av et forsøk på å lage eplevodka med nedfallsfrukt fra hagen. Siden jeg ikke orket å finne frem saftkokeren ble det vodka + isbiter og eplebiter VS stavmikser. Det ser ut som grumsete kloakk, men smaken er ikke helt ueffen.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.503
    Laurent Perrier Rosé. Og en Tiger Tripel. Sånn for sikkerhetsskyld.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Etter en bedre middag med madammen som inkluderte en av mine absolutte favoritter i matveien (villsvinsstek med morkler), godt akkompanert av to akkurat passe kjølige Chimay Blue Top, nytes nå en Ardbeg....aiaiai

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Lade Gaards Bryggehus' Mørk lager. Faktisk veldig godt øl - bare prøv! Finnes på REMA1000... ;D Neiii, jeg har ingen eierinteresser.. ;D

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    Her også.....
    Faktisk en av de bedre til en ok pris :)

EndreS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    En flaske Proper Job, IPA, til middagen. Sener har jeg delt en flaske Nøgne Ø - God Jul 2009 med min bedre halvdel.

E

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har passert halvparten av en flaske Santepietre Valpolicella Ripasso som jeg fikk på jobben før helgen. Ingenting annet om innholdet er kjent, for etiketten er skiftet ut med spesialdesignet for feiring av forlagets suksess. Mystery Ripasso, altså. Smaker fortreffelig for meg, og bedre blir det for hvert glass. Ikke helt ukjent effekt for de fleste, tipper jeg. ;D

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.379
    Torget vurderinger
    4
    Ringnes Julebokk

Det er hva jeg kaller årntli juleøl det.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Da har jeg akkurat blandet siste rest fra en slik flaske i glasset med Cola, lime og isbiter, fremdeles en av mina favoritt drikker :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn