Hvem er beste off-topic debattant?

W

wurst

Gjest
Jeg har dessverre registrert at mange av OT-debattene bærer sterkt preg av at innenfor det "korrekte" politiske syn regnes FRPere fortsatt som en paria-kaste, der man ofte henfaller til utskjelling av personen eller eksempelvis Carl I Hagen i stedet for å ta for seg de aktuelle argumentene. Dette er uredelig og ufin debatt-teknikk. Og de som tilfeldigvis skulle være enig med FRP i noe, skynder seg alltid med å presisere at de ikke stemmer FRP. En skulle tro vi var kommet lenger enn dette ....

K

knutinh

Gjest
Jeg har dessverre registrert at mange av OT-debattene bærer sterkt preg av at innenfor det "korrekte" politiske syn regnes FRPere fortsatt som en paria-kaste, der man ofte henfaller til utskjelling av personen eller eksempelvis Carl I Hagen i stedet for å ta for seg de aktuelle argumentene. Dette er uredelig og ufin debatt-teknikk. Og de som tilfeldigvis skulle være enig med FRP i noe, skynder seg alltid med å presisere at de ikke stemmer FRP. En skulle tro vi var kommet lenger enn dette ....
Jeg føler meg truffet av dette. Det er alltid vanskeligere å opptre høflig og objektivt ovenfor en motstander/parti som har verdisyn og politikk man forakter, enn dem man er enige med. På denne måten er kommunikasjon mellom "FrP-leiren" og resten av samfunnet i norge like vanskelig som kommunikasjonen mellom "FrP-leiren" i norge og muslimer.

Mye av populariteten til FrP er da også (min personlige mening) grunnet i en urettferdighet som mange mener at FrP blir utsatt for (ingen partier vil være venner med dem, media er slemme med dem etc). Man kan sikkert si mye av det samme om RV (hvor mange RV-ere behandler og blir behandlet med respekt av FrP?). Men kultur/media-eliten i norge er nok plassert noe til venstre for folkesjela.

mvh
Knut

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jøss. Takker for støtteerklæringer. Innrømmer glatt at jeg ofte ønsker sterkt å forlate Bondevik-stilen igjen... Spesielt til ære for affa.
Jeg liker knutinh! Han kan sette ord på virkeligheta!! Affa, herregud, gamle, søte homsepung, du er jo en klar kandidat til pallens øverste trinn. Rett nok synes jeg litt synd på karakteren din, og jeg synes han har mistet draget. Jeg ønsker liitt fornyelse, litt heftigere uttrykk... Nå er det alt for mye gjentakelser. Begynner forfallet å ta for store mengder hjerneceller, er det Alzheimer som hjemsøker deg, gamle gutt?
Og Parelius er en intelligent hjerne med bra oversikt. Jo da. Her finnes flinke karer. Men jeg savner en Doc Holm som overdommer!

Honkey!!

K

knutinh

Gjest
Positivt at noen tar selvkritikk på dette! Honoreres!

I følge denne http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/05/08/368278.html  stemmer 70% av journalistene SV og AP.
Det er et stort tall - og betenkelig. Jeg ser helt klart muligheten for en bredere presse med mer kritikk (og skryt) i alle retninger dersom alle politiske retninger var representert i media.

Spesielt burde de store, retningsangivende institusjonene som NRK, TV2, VG, Dagbladet og Aftenposten ha bred politisk forankring internt, slik man blir eksponert for forskjellig tankegods uansett hvilket medie man foretrekker.

Det at enkelte grupperinger føler seg forbigått av "eliten" er vel oppskriften på mye uhyggelig. Det er mye bedre at rasister, sosialister, etc får lufte sine meninger offentlig - og møte den motbøren de fortjener.

-k

O

OldBoy

Gjest
Men, men rosa er jo også en farge, mange synes den er fin...    ;D
Men er det ikke rart at det blir rosa etter én eneste gangs vask, for så å forbli rosa, uansett hvor mange ganger du vasker etterpå?

K

knutinh

Gjest
Men er det ikke rart at det blir rosa etter én eneste gangs vask, for så å forbli rosa, uansett hvor mange ganger du vasker etterpå?
Where do all the single stockings go??? :)

-k

J

jekri

Gjest
Får se om vi får en reaksjon: De andre partiene på Stortinget når ikke SV til skosålen når det gjelder rettferdig politikk!!!! ;D

J

jekri

Gjest
Joda, de får da lese tegneserier, men det går mest i Donald og Tom&Jerry. Dette vesenet her hadde jeg faktisk ikke hørt om. Ellers skammer jeg meg litt for at jeg klarte å skrive tiger... de har jo ikke prikker nei... men jeg tenkte vel mest på leopard.
Regnet jo med at du var en snill mor. Les Spiralis, kjempemorsom, også for voksne ;)

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Ble nevnt her at å starte denne tråden var et snikete forsøk på å bli en del av "eliten" her på forumet, dette stemmer selvsagt. Forøvrig hadde jeg ventet flere kverulant-innlegg her som feks; " For å kåre beste debattant må vi først definere debatt, debattant, beste og definere det å definere....først da kan vi debattere...." ...

O

OldBoy

Gjest
Får se om vi får en reaksjon: De andre partiene på Stortinget når ikke SV til skosålen når det gjelder rettferdig politikk!!!! ;D
Det spørs hvilke skosåler du går med.

"Rettferdighet" er ett av språkets største "gummiord". Det kan tøyes i alle retninger, og betyr alt og ingenting, avhengig av hvem som bruker det.

K

knutinh

Gjest
Det spørs hvilke skosåler du går med.

"Rettferdighet" er ett av språkets største "gummiord". Det kan tøyes i alle retninger, og betyr alt og ingenting, avhengig av hvem som bruker det.
Hvis rettferdig betyr at alle skal ha det like elendig så ser jeg ikke at rettferdighet er noe å trakte etter.

Det har jeg observert på Cuba...

Hvis rettferdighet betyr at alle skal ha like muligheter så er vel det en rettferdighet som høyresida smykker seg like mye som venstre-sida (uten at jeg skal gi noen av dem rett).

Hvis rettferdighet betyr at lover, regler og avgifter skal være basert på at man betaler det det faktisk koster, og at de som får mest skal betale mest så må man vel si at høyre-sida er mer rettferdig enn venstre-sida.

mvh
Knut

O

OldBoy

Gjest
Hvis rettferdig betyr at alle skal ha det like elendig så ser jeg ikke at rettferdighet er noe å trakte etter.

Det har jeg observert på Cuba...

Hvis rettferdighet betyr at alle skal ha like muligheter så er vel det en rettferdighet som høyresida smykker seg like mye som venstre-sida (uten at jeg skal gi noen av dem rett).

Hvis rettferdighet betyr at lover, regler og avgifter skal være basert på at man betaler det det faktisk koster, og at de som får mest skal betale mest så må man vel si at høyre-sida er mer rettferdig enn venstre-sida.

mvh
Knut
Det er noen "HVIS"-er her.

Konklusjonene på "rettferdig" eller "urettferdig" blir nødvendigvis avhengig hvordan vi velger i forhold til de innledende premissene, eller "hvis"-ene.

Jeg vet for eksempel om mange som synes at det dypt urettferdig at den som tjener dobbelt så mye skal betale dobbelt så mye i skatt, for å få nøyaktig det samme igjen for skattepengene. Det blir som at bensinen skulle koste dobbelt så mye for den som tjener dobbelt så mye. Jeg strekker meg så langt at jeg kan si at jeg forstår argumentet.

K

knutinh

Gjest
Jeg vet for eksempel om mange som synes at det dypt urettferdig at den som tjener dobbelt så mye skal betale dobbelt så mye i skatt, for å få nøyaktig det samme igjen for skattepengene. Det blir som at bensinen skulle koste dobbelt så mye for den som tjener dobbelt så mye. Jeg strekker meg så langt at jeg kan si at jeg forstår argumentet.
Dette er jo sosialdemokrati i et nøtteskall, og innebærer at man yter etter emne og får etter behov. Ideelt sett...

Jeg synes dette er dypt urettferdig. Det innebærer i praksis at bedrifter som ansetter mange "høytlønnte" må betale mye mer i lønn for å få sine ansatte opp på et visst konsum-nivå enn de som ansetter typisk "lavtlønnte".

Samtidig har jeg ikke noe godt alternativ som er mer rettferdig. Jeg tror alle nyter godt av at samfunnet er trygt og tar seg av de svake.

-k

O

OldBoy

Gjest
Dette er jo sosialdemokrati i et nøtteskall, og innebærer at man yter etter emne og får etter behov. Ideelt sett...

Jeg synes dette er dypt urettferdig. Det innebærer i praksis at bedrifter som ansetter mange "høytlønnte" må betale mye mer i lønn for å få sine ansatte opp på et visst konsum-nivå enn de som ansetter typisk "lavtlønnte".

Samtidig har jeg ikke noe godt alternativ som er mer rettferdig. Jeg tror alle nyter godt av at samfunnet er trygt og tar seg av de svake.

-k
Det er ikke alle som er for sosialdemokrati.

Det er heller ikke ALLE, som synes at det er rettferdig at man skal yte etter evne og få etter behov.

Eller er enig i at alle nyter godt av at samfunnet er trygt og tar seg av de svake. Og HVIS vi er enige, kan vi alltids diskutere hvor trygt skal det være, og hvor mye skal vi avsette til de svake.

Noen vil til og med gå så langt som å hevde at det er en bjørnetjeneste å hjelpe dem som trenger hjelp, jfr. det negativt ladede begrepet "puter under armene".

Så når du, jeg og all andre bruker ordet "rettferdig", er det all grunn til å forvente en frisk diskusjon. Som den vi er midt oppi.

K

knutinh

Gjest
Derfor synes jeg også at bruken av ordet "rettferdig" er lite hensiktsmessig. Som "Bærekraftig utvikling", "vice president of senior marketing staff, director of pan-european business, Verdal office", "e-commerce" og andre intet-sigende fine ord =)

-k

O

OldBoy

Gjest
Derfor synes jeg også at bruken av ordet "rettferdig" er lite hensiktsmessig. Som "Bærekraftig utvikling", "vice president of senior marketing staff, director of pan-european business, Verdal office", "e-commerce" og andre intet-sigende fine ord =)

-k
Kan du ikke være litt mer uenig eller usaklig, så kunne vi muligens ha spritet opp debatten litt? ;D ;D

Som det har utviklet seg nå, må jeg bare overlate til andre Off-Topic-debattanter å føre pennen videre. Jeg kan ikke argumentere i all evighet mot egne meninger.

A

Affa

Gjest
Det er noen "HVIS"-er her.

Konklusjonene på "rettferdig" eller "urettferdig" blir nødvendigvis avhengig hvordan vi velger i forhold til de innledende premissene, eller "hvis"-ene.

Ikke dobbelt skatt, mye mer da prosentsatsen også økes kraftig! En hjelpepleier i 100 % stilling betaler langt høyere prosent enn en latsabb som jobber 50%. Hvorfor skal bunnfradraget være det samme? Kan noen gjøre krav på å overleve ved minimal innsats? Skal konene til velstående menn som kun arbeider 2 dager i uka for det sosiale sin skyld premieres med langt lavere skatteprosent enn en fulltidsarbeidende som lever av lønna?

A

Affa

Gjest
Sosialdemokrati er retten til å ligge på sofaen og heve trygd mens andre arbeider for deg. Det er et ensiddig spleiselag der kun sliterne skal bidra. De trygdede skal kun drive med trygdestrømmen på en flåte av rullings og pepsi max mens de sutrer foran Glamour og raler om ulykkelig barndom og manglende forståelse fra storsamfunnet.

O

OldBoy

Gjest
Ikke dobbelt skatt, mye mer da prosentsatsen også økes kraftig! En hjelpepleier i 100 % stilling betaler langt høyere prosent enn en latsabb som jobber 50%.
Du har helt rett.

Jeg drømte meg bort et øyeblikk til en verden der selv flat beskatning representerer en skattereduksjon.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Veldig rart, og utrolig irriterende... ;D

Denne debatten er ellers i ferd med å bli kjedelig.... Må dere være så seriøse hele tiden...?

O

OldBoy

Gjest
Sosialdemokrati er retten til å ligge på sofaen og heve trygd mens andre arbeider for deg.
Det hørtes ut som en veldig interessant forretningsidé!

Er det mye papirmølle som skal til å for å registrere seg? Vel, jeg kan alltids få hjelp av "Gründerkontoret for sofanæringsdrivende" hvis jeg synes at det blir for vanskelig.

O

OldBoy

Gjest
Denne debatten er ellers i ferd med å bli kjedelig.... Må dere være så seriøse hele tiden...?
Ikke klag! Gjør noe selv i stedet!

Yte etter evne og få etter behov er mottoet akkurat nå. Få se på evnene dine, da? Eller prioriterer du kanskje det med behovsdekning akkurat nå? ;D

K

knutinh

Gjest
Sosialdemokrati er retten til å ligge på sofaen og heve trygd mens andre arbeider for deg. Det er et ensiddig spleiselag der kun sliterne skal bidra. De trygdede skal kun drive med trygdestrømmen på en flåte av rullings og pepsi max mens de sutrer foran Glamour og raler om ulykkelig barndom og manglende forståelse fra storsamfunnet.
Sosialdemokrati KAN være retten til å vokse opp i trygghet med mat på bordet og klær på kroppen uansett hvem du er så heldig/uheldig å ha til opphav.

Sosialdemokrati som modell trenger ikke å innebære at hvem som helst kan ligge på sofaen og heve trygd uten å gjøre noe som helst.

Jeg tror at vi som samfunn har dreid mot en mer "klientifisering" hvor det har blitt for lett å heve trygd. Samtidig var det en eller annen som sa at prisen vi betaler for å ha så flat lønnsprofil er at en større andel av befolkningen blir satt utenfor arbeidslivet. I andre kulturer kan de minst produktive eller syke "selge seg billig" og få en jobb. I norge har vi høye minstelønner og følgelig vil ingen lønne de minst produktive. Jeg vet ikke om dette er riktig.

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.366
Jeg tror at vi som samfunn har dreid mot en mer "klientifisering" hvor det har blitt for lett å heve trygd. Samtidig var det en eller annen som sa at prisen vi betaler for å ha så flat lønnsprofil er at en større andel av befolkningen blir satt utenfor arbeidslivet. I andre kulturer kan de minst produktive eller syke "selge seg billig" og få en jobb. I norge har vi høye minstelønner og følgelig vil ingen lønne de minst produktive. Jeg vet ikke om dette er riktig.

-k
Men hvordan er denne "klientifiseringa" av samfunnet oppstått? Er det noe som bare skjer som en naturlig del av samfunnsutviklinga, eller har vi bevist valgt dette fordi vi ønsket det?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hva har du egentlig opplevd selv som har gjort deg slik...?

Kabeldragern

K

knutinh

Gjest
Men hvordan er denne "klientifiseringa" av samfunnet oppstått?  Er det noe som bare skjer som en naturlig del av samfunnsutviklinga, eller har vi bevist valgt dette fordi vi ønsket det?
I følge den ukjente personer jeg quoter (...) så er det ubønnhørlig knyttet sammen med flat lønnsprofil og økt krav til produktivitet i samfunnet.

-k

A

Affa

Gjest
Hva har du egentlig opplevd selv som har gjort deg slik...?

Kabeldragern
Jeg er samfunnets støtte. Jeg bidrar til fellesskapet. Jeg forventer at alle skal gjøre sitt beste. Jeg synes det er rimelig at man premieres for god innsats.

-Jeg er møkka lei av uføretrygda pedofile globetrottere med lomma full av trygd og senga full av unger.
-Jeg er mektig lei sutrete kjerringer som piper om fibromyalgi bare noen nevner ordet vekkerklokke.
-Jeg er møkka lei krav om lønnsøkning fra folk som knapt møter på jobb uten å bære seg over hvor fryktelig det er å arbeide på kvelden selv om de har hatt fri 2 hele dager rett før.
-Jeg er mektig lei adjunkter med opprykk som har fri 3 mnd i året, siste undervisningstime før helgen torsdag kl 1230 og kun har fordypning i keramikk og gym som forlanger høyere lønn.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.366
I følge den ukjente personer jeg quoter (...) så er det ubønnhørlig knyttet sammen med flat lønnsprofil og økt krav til produktivitet i samfunnet.

-k
Da kan vi nok regne med at det er slik, og sånn vil det nok være.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Jeg er kanskje ikke den ivrigeste debatanten, men jeg har den desidert flotteste avataren. Alle som ikke er enige har enten dårlig smak, eller for godt syn.
Jeg vil protestere og påberope meg den æren du prøver å lure til deg.

K

knutinh

Gjest
Da kan vi nok regne med at det er slik, og sånn vil det nok være.
Det høres ikke helt urimelig ut. Men samtidig kan det jo være andre mekanismer som generelt økt velstand (vi har råd til å fø på flere), økt kompetansekrav (de som faller utenfor skolegang kan ikke dra ut på sjøen i samme grad), etc.

Jeg liker litt det John Fredriksen sa til den uteliggeren (og som han høstet mye ufortjent kritikk for):

"Ta deg sammen, så kanskje det blir folk av deg også" mens han gav en 1000-lapp til en tigger.

mvh
Knut

J

jekri

Gjest
Jeg er samfunnets støtte. Jeg bidrar til fellesskapet. Jeg forventer at alle skal gjøre sitt beste. Jeg synes det er rimelig at man premieres for god innsats.

-Jeg er møkka lei av uføretrygda pedofile globetrottere med lomma full av trygd og senga full av unger.
-Jeg er mektig lei sutrete kjerringer som piper om fibromyalgi bare noen nevner ordet vekkerklokke.
-Jeg er møkka lei krav om lønnsøkning fra folk som knapt møter på jobb uten å bære seg over hvor fryktelig det er å arbeide på kvelden selv om de har hatt fri 2 hele dager rett før.
-Jeg er mektig lei adjunkter med opprykk som har fri 3 mnd i året, siste undervisningstime før helgen torsdag kl 1230 og kun har fordypning i keramikk og gym som forlanger høyere lønn.
Du er samfunnets støtte, ja. Hva med dem som ikke er istand til å jobbe? Og ikke kom med noe vås om at alle kan jobbe hvis de gidder?

Resten av punktene dine viser at du har sett for mye på "Holmgang" ;D

A

Affa

Gjest
350000 nordmenn i arbeidsfør alder er ikke arbeidsuføre. I såfall kommer vi til å dø ut snart og det med rette.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
[bondevikmodus off]
Ganske interessant psykologi at figuren Affa kan mene at Glamour er en større fare for samfunnet enn Nazi-tyskland. Kreativt gamle grise-ørn.
Kan jeg gå ut fra at du (basert på at du var i lag med gode venner i Afrika i 45) selv er trygdemottaker i dette land som du (altså figuren Affa) glatt forrådte etter alle kunstens regler da det gjalt som mest? Kan jeg gå ut fra at du nå må være ca 80 år? Kan jeg gå ut i fra at du benytter sosialdemokratiets helseapparat uten skrupler?
Kan vi enes om at det er fair av en nasjon å gi det en hver har behov for, uansett om vedkommendehar gjort alt han kan for å underminere demokratiet, og fortsatt skryter av det?
Kan vi så videre makte å se det bisarre i at du er den sterkeste kritiker mot at enkelte andre har den samme rett som deg selv?
Pakk igjen paddekjeften din, Nazi Nøff, du stinker!

[bondevikmodus on]

Puh! Det gjorde godt sånn rett før helga... Nå ser jeg ei flaske rødvin og taco i det fjerne

Honkey

O

OldBoy

Gjest
Jeg tror at vi som samfunn har dreid mot en mer "klientifisering" hvor det har blitt for lett å heve trygd.
Det går an å forstå et slikt synspunkt.

På den annen side blir det jo ramaskrik hver gang man gjør det vanskelig for noen å få sin trygd. "Nedverdigende", sier vi da. Nei, da er alle enige om at ingen skal tvinges til å gjennomgå skjærsilden eller inkvisisjonen for å få det man etter loven har krav på.

Det blir en balansegang mellom å gjøre det "for vanskelig" og "for lett" å få trygd. Uansett hvor vi legger terskelen vil det være "noen" som finner et smutthull.

Topp Bunn