Hvem har herpa stua til united?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.530
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen fastboende der ute??
    Nei ingen bor her fast lenger. men en av brødrene mine er fisker og er her mye, selv om han bor i Kristiansund. En annen bror totalrenoverer et annet hus og er her like mye, men det er muligens midlertidig. Et par andre har begynt å være her litt om vintrene, snekkere som har både oppdrag og hus på Grip. Men også de har bosted i byen.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.530
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke bare spise taskekrabbe. Så nå blir det to typer til lunsj, nytrekt kongekrabbe attåt

20240608_132759.jpg

Ikke så godt som den vanlige, men ålreit innimellom
    20240608_131856.jpg

Og floa er høy om dagen..flere krykkjer på reir har blitt tatt av havet.

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.530
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    De er veldig salte, så de klarer ikke spise av dem. Dessuten er de nå blitt tørre, stive og fortsatt tunge, så stormåsen klarer ikke ta dem med seg. Det kan hende de prøver seg på de minste fiskene tidlig i tørkeprosessen. Å dra dem med seg bort til noe vann for å vanne bort noe av saltet slik at de kanskje klarer å spise bittelitt. Men da må se være sabla sultne. Så klarer de ikke fange mat i havet eller få skaffet seg rester fra menneskenes fiskefiletering o.l., velger nok stormåsen heller 9,5 av 10 ganger å gå på jakt. De tar egg eller unger fra småmåse, ærfugl, terner, etc.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Takk for svar. Ser ut til at du har det som plommen i egget! 👍

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    884
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    En ganske vanlig bacalaooppskrift det der. Bortsett fra en åpenbar mangel: hvitløk!. ;)
    I min familie er hvitløk og paprika fy-fy i Bacalao. Og vi bruker masse Piri-Piri i stedet for chili/pepper. Uansett bruker vi Bacalao som festmåltid når vi samles, både på min og min kones side av familien!

Vil nevne at den beste fiskegratengen jeg har smakt var i Portugal - selvsagt basert på klippfisk fra Norge😃

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.530
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    I min familie er hvitløk og paprika fy-fy i Bacalao. Og vi bruker masse Piri-Piri i stedet for chili/pepper. Uansett bruker vi Bacalao som festmåltid når vi samles, både på min og min kones side av familien!

Vil nevne at den beste fiskegratengen jeg har smakt var i Portugal - selvsagt basert på klippfisk fra Norge😃
    Nordvestlandet har i uminnelige tider eksportert saltfisk og klippfisk til Portugal og Spania, de iberiske sjømennene gav oss oppskrift på bacalao i retur. Våre forfedre måtte selvsagt lage en tam versjon av retten til seg selv. Men vi «unge» har vel siden 1970åra tatt retten mer tilbake til Portugal. Hvitløk har blitt mer enn vanlig, og chilien - som skal være Spanskpepper/cayennepepper - har det blitt mer av.

Bergen befinner vel seg fortsatt i 1960åra, den mest kjente fotballspilleren er fortsatt Kniksen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.965
    Torget vurderinger
    23
    Uniteds prisbelønte Bacalao (behørig testet i episke porsjoner av undertegnede) er bare så perfekt... tar du ut Cayennepepper og hvitløk blir det som å kysse søstra si - fullt mulig men en lei bismak! Med mindre en er pervers nok da...
    Smak og behag samt oppskrifter kan en diskutere i det uendelige og er vel like vanskelig å enes om som fred i Midt-Østen - men hvitløk er og blir en smaksforsterker og det SKAL være litt sting i Bacalaoen, ergo Cayennepepper. Samme oppskrift ble forøvrig benyttet av en kamerat som hadde kone av fiskerslekt, fra Smøla.

Gleder meg til årets Bacalaosamling!

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.831
    Sted
    VestBredden
    Klippfisk er som pulverkaffe, må si nei :LOL:
    Førsteklasses produktet, som blir tørket og ødelagt :cool:

Og der ble Deng1 blokkert i denne tråden :ROFLMAO::ROFLMAO:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.530
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Klippfisk er som pulverkaffe, må si nei :LOL:
    Førsteklasses produktet, som blir tørket og ødelagt :cool:

Og der ble Deng1 blokkert i denne tråden :ROFLMAO::ROFLMAO:
    Neida, er enig i at skrei er et førsteklasses produkt, jeg.
    Men med adekvat salting og soltørking beveger vi oss opp i eliteklassen.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.831
    Sted
    VestBredden
    Ingenting er bedre at folk liker tørket fisk i tomatsaus ;)
    Bare meg som ikke har sans for det, og noe må en jo hate :LOL::p
    Skrei, lever og rogn, mandelpotet, og litt skiva gulerot .... føkk, nå ble jeg ihvertfall sulten !! :love:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.530
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Om et par dager går det atter mot de mørkere tider. Hurra for det. Og allerede i morgen kommer den første høststormen. Ikke fullt så mye hurra for det, men det er jo alltid en spesiell opplevelse. Da er det moro (?) å sitte værfast på,et skjær uti havgapet.

Hjemturen min sørover blir muligens forsinket, men Grip er jo ikke den verste plassen å sitte værfast. Hvis man har tiden. Å dra krabbeteinene i morra er temmelig urealistisk, så jeg agnet dem med ekstra mange fiskehoder i dag.

IMG_0692.png

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Om et par dager går det atter mot de mørkere tider. Hurra for det. Og allerede i morgen kommer den første høststormen. Ikke fullt så mye hurra for det, men det er jo alltid en spesiell opplevelse. Da er det moro (?) å sitte værfast på,et skjær uti havgapet.

Hjemturen min sørover blir muligens forsinket, men Grip er jo ikke den verste plassen å sitte værfast. Hvis man har tiden. Å dra krabbeteinene i morra er temmelig urealistisk, så jeg agnet dem med ekstra mange fiskehoder i dag.

Vis vedlegget 1033276
    Ser ut som om du må holde på hatten! 😱🤣

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Nytteløst med hodeplagg her i dag, ja

Vis vedlegget 1033435

Men med alle luker skalket, står vi han av

Vis vedlegget 1033436

Klarer ikke engang holde mobilen støtt.

Men i morgen ettermiddag skal det bli vindstille. Nesten like sjeldent som Storm, det.
    Her hjemme er det over 20, nesten skyfritt og nærmest vindstille. Tipper det er det samme rett oppi gata her også 😁

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.114
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Så lenge en stoler på huset, er sånt vær deilig innimellom (og husene på Grip er vel bygget for å tåle en tøffere støyt enn dette) 😊

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.530
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Her hjemme er det over 20, nesten skyfritt og nærmest vindstille. Tipper det er det samme rett oppi gata her også 😁
    auda, ja bare det er nærmere 10 enn 20 grader når jeg kommer tilbake, er jeg fornøyd.
    oddsen for å bli fornøyd er kanskje ikke særlig god.;)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Jeg må advare deg!
    Jeg spiste middag på terrassen i dag og servietten blåste avgårde, helt uten forvarsel. Så da er du advart! 🤣🤣🤣

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.878
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fine bilder og fortellinger fra Mørekysten. Lærerikt også. 🙂👍

Er jo rent eksotisk for en Innlending dette.
    Jeg har bodd i Lofoten et par år, men det er mye jeg ikke vet om fiske og kystkultur.
    Som kjent henges skreien på gjel der.
    Jeg lurer litt på hvorfor det er ulik praksis?
    Er det fordi klippfisk saltes?
    Ser forklaringa på spørsmål om hvorfor fugler ikke tar fisken, men det er heller ikke slik at den blåser bort?
    Ellers så har jeg vært i Lisboa. Nokså spesielt og morsomt å se at tradisjonene i høyeste grad er levende. Tørrfisk fra Island og Norge ble solgt fra store stabler ute på torget.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.530
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Takk for fine bilder og fortellinger fra Mørekysten. Lærerikt også. 🙂👍

Er jo rent eksotisk for en Innlending dette.
    Jeg har bodd i Lofoten et par år, men det er mye jeg ikke vet om fiske og kystkultur.
    Som kjent henges skreien på gjel der.
    Jeg lurer litt på hvorfor det er ulik praksis?
    Er det fordi klippfisk saltes?
    Ser forklaringa på spørsmål om hvorfor fugler ikke tar fisken, men det er heller ikke slik at den blåser bort?
    Ellers så har jeg vært i Lisboa. Nokså spesielt og morsomt å se at tradisjonene i høyeste grad er levende. Tørrfisk fra Island og Norge ble solgt fra store stabler ute på torget.
    Vi henger fisk på hjell vi nordvestpå også, og den er ikke salta, nei.

Vanlig tørrfisk flekkes også på en annen måte enn saltfisk og klippfisk. Tørrfisken er enten rundfisk, eller flekket som klippfisk, men med det tillegget at den skjæres opp mot spolen, slik at den kan henges med en langside på hver side av stanga eller strengen i hjellen . Tørrfisk brukes feks som lutefisk eller boknafisk. Og menneske- og hundesnacks.

Klippfisk er altså også tørket, men først blir den liggende ei stund - etter sløyinga - i saltlake. Deretter blir den vasket/renset og legges så presset i tørrsalt før den tilslutt - etter totalt noen uker - havner på bergene. Man kan sikkert henge den også på hjellen, men det er ikke nødvendig pga den forutgående produksjonsprosessen. Den er tung, kompakt og saltet, så ikke så sårbar for vind, måser eller fluer. Siden dette er skrei, som jo gjerne fiskes på ettervinter/tidligvåren, skjer tørkinga helst fra mai måned av, og da kan fluer bli et problem for vanlig tørrfisk. Vanlig tørrfisk av skrei tørkes gjerne tidligere, før flua av kommet, mens det fortsett er vinterlig. Litt snø er ikke farlig, men regn vil man ikke ha på fisk under tørking. Klippfisk blåser ikke avgårde fordi den er tung, og det regner ikke på den fordi man da dekker den til. Det blir nesten som med sauegjeting, man passer på klippfisken.

Eller så gjør man som sunnmøringene, de flytter tørkinga av klippfisken innvending. Kjører industrielt. Da mister man solblekinga som vi som tørker på berg får. Kanskje er det en dert kvalitetsforskjell på konsistens/smak også, men neppe mye. Bortsett fra det faktum at jo mer den tørkes, jo lettere blir den, og selges den per kg, er det vel ikke ønskelig rent økonomisk å tørke den helt tørr?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.878
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at du tar deg tid til et grundig svar.
    Nå er jeg blitt litt klokere, men har nok langt igjen før jeg blir satt til vraking. 🙂

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.530
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    fire bikkjer og to katter med på turen i skauen i dag

20240623_132342.jpg

stakkars Diva, men hun slapp i det minste lampeskjermene den drøye timen i skauen. Det må ha vært en lettelse, et pusterom.

20240623_132334.jpg

Trist er hun om dagen, men sånn må det bli når hun har et sår på foten som hun ikke klarer la være å slikke på. Og fordi hun har en lang slange av en tunge, derfor den ekstra skjermen. Hjelper heller ikke på humøret for noen at lillesøstra di har vært så jekla ekstra koko i løpetida.

20240623_132349.jpg

Den søteste bikkja i flokken har vært miserabel et par måneder nå, men med den stadig sterkere lut (les: større skjerm), så blir det nok bra til slutt.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.530
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    om det så er bare en tekopp med vann tilgjengelig, vil Whitney "bade" i den.

20240627_135652.jpg

den balja tømmes fortere enn jeg klarer å fylle den opp, men det holder meg sysselsatt og henne kjølig.

20240629_144423.jpg

mellom slagene hjemme, ble det å oppsøke bekkene i skauen. Tre dager til ende, men det heller mot en hviledag i morra.

20240629_143314.jpg

så varmt de siste dagene at også Aya går uti det våte element.

20240629_125844.jpg

ehh, kan vi erklære soppsesongen 2024 offisielt åpnet?

Det ble i alle fall noen middels store kantareller på pizzaen i dag (de på bildet ble spart). Det er i det hele tatt veldig mange småkantareller å se i skauen nå. Bare de ikke er lurt ut for tidlig, med alt regnet som har vært i juni, tror de vel at høsten står på trappa og vil inn. Det kan bli et godt soppår. Eller ikke.

20240629_151205.jpg

Steinsopp som allerede er for gammel. Markspist. Men det kommer nok flere. Om ikke vinteren kommer først. Det går jo vitterligen mot mørkere tider.

20240629_161257.jpg

Tjukkepus som har aldri skjønt poenget med sopp. Men liker å skifte på hvor han sover.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn