Hvem har herpa stua til united?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Takk, nei fikk ikke lagt henda på noen Eclipse. For lat til å prøve å få lånt en, og en sjelden sak å finne på brukten. Men fikk kjøpt en Manley pre som jeg var fornøyd med. Eneste aber var at jeg måtte ha ekstern riaa, så jeg fikk kjøpt meg en manley chinook. Men så dukket muligheten for å få en 912, kunne bare ikke la den gå fra meg. Særlig iom. at jeg fikk lagt chinooken inn i handelen.

De Siemens-rørene tror jeg det blir vanskelig å toppe, hva bruker du? Samme? Dette er visstnok litt eldre utgaver, Siemens Halske. Har ikke prøvd andre rør i 912ern før nå, skal spille litt med Philipsrørene en dag eller to før Siemens går inn igjen, DA først kan jeg muligens si noe vettugt om Siemensrørene. Har ikke hatt noe behov for å prøve annet, er jo bra fornøyd, men har nå engang 10-15 slike Philips-rør "i banken", hadde jo vært moro om de var like gode eller bedre.

Planen i dag er å få målt Siemens-rørene, så får vi se - om noen dager - om jeg må bestille et ekstra sett snart eller siden, eller ikke trenge det i det hele tatt.

N

Næss

Gjest
    Det er ikke ofte man kommer over brukt 912, så det var jo flaks, ihvertfall en sort en. Ser det har ligget en "blank" en på brukten lenge men sort er noen hakk tøffere (veldig subjektivt sagt).

Jeg har faktisk ikke testet med Siemens rør enda, selv om flere har anbefalt det. I dag står original rørene i, syntes ikke det heller er dårlig. Jeg har testet med noen tesla rør jeg fant på ebay, de var nye, også har jeg testet noen russer rør av typen EV...(ett eller annet) som var brukte. Russer rørene ble ikke bra, ble litt slapp bass, tesla ble helt ok men ikke bedre enn original rørene. Har fått pris av motron på både Siemens Halske og Telefunken rør med fler, og jeg kommer nok til og gå for en av dem etterhvert. Trolig så følger jeg anbefalingene og går for Siemens når den tid kommer, hehe :)

Hvem måler for deg? Det er vel ikke utstyr som finnes i enhver stue? :D

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hva var egentlig standardrørene? Fikk Siemens på kjøpet, jeg. Ikke så enkelt å teste andre rør, iom at man trenger fem stykk av gangen. Meget mulig man man splitte opp med to pluss tre, har et fint par telefunken jeg kan teste i linjedelen, muligens.

sitter på Gjøvikbanen no, hfs-kamerat Kongarne har rørtester. Blir nok mer mat og drikke og skitpreik enn haifai, men det er jo sånn jeg liker det.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ear 912 kan vel ha ecc88 eller pcc88 rør, men ikke miks av dem, da skal det etter sigende gå galt. Ellers er jo rør såååååååå våren 2014..

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Haha, noen er slave av moten og følger alle tåpelige trender helt ukritisk. Tipper du savner 912...

Ellers funderte jeg på to tfk pcc88 og tre Siemens pcc88 samtidig, husker advarselen om ikke å bruke ecc og pcc på samme tid, ja.

N

Næss

Gjest
    klippe klippe... Ellers er jo rør såååååååå våren 2014..
    lol.gif

Ok, men fra spøk til hifi, jeg har søkt litt rundt dette med original rør i 912. Men ikke funnet noe "lurt", på rørene står det TdP.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det virker som om standardrørene er rebrandede NOS Ei, fra Serbia. Er nok bra de, ikke vanlige nyproduserte russer- eller kinarør som mange bruker. Tdp står vel for ear-konstruktør Tim de Par..

N

Næss

Gjest
    Det virker som om standardrørene er rebrandede NOS Ei, fra Serbia. Er nok bra de, ikke vanlige nyproduserte russer- eller kinarør som mange bruker. Tdp står vel for ear-konstruktør Tim de Par..
    Det er nok en "safe bet" at det står for Tim osv... ja :) Hadde ikke snøring på at de kom fra Serbia. Kommer ikke mye "bra" fra Serbia tror jeg...? har en hyggelig kollega derfra men ellers...? :) Uansett, nå står Tool på agendaen så om rørene kommer fra Serbia eller Herze... (ett eller annet) er ikke SÅ viktig ;) Ihvertfall ikke så lenge øl'en "flyter" :eek:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Er nok gode de jugoslaviske EI-rørene, Tim har jo tatt utgangspunkt i dem da han konstruerte forsterkeren, så ville ikke stresse så mye hvis jeg var deg.

Fikk dessverre ikke målt Siemens-rørene i går, skjønte ikke nok russisk til å tyde resultatene, og tida strakk ikke helt til. Det blei for mye øl, cava, mat og leik. Får sjekke pcc88-beholdningen seinere, har jo ingen indikasjoner på at Siemens-rørene begynner å bli slitne.

rør 3.jpg

Men fikk sjekka mine ecc83-rør, de som sitter i blokkene. Og de var ikke bare bare bra, viste det seg.

rør1.jpg

kul russisk tester, produsert i 1974. Skal kunne spise det meste av rørtyper.

rør 2.jpg

Tok også og sjekket de ecc82-rørene som satt i blokkene. Også de (Telefunken) var i nederkant av det tilrådelige. Jaja, har jo spilt mye på dem da. Har en jobb å gjøre der, får konsentrere meg om den. Enten finne en ny kombinasjon som funker bra, eller finne rene erstatninger.

Hadde med meg endel ecc82-rør av ymse typer, og vi sjekket alle dem. Meget nyttig, for det viste seg at nesten halvparten hadde en svak triode eller to. Slik sett fikk jeg sortert ut de svake.

rør4.jpg

En enkel hjemmelaga rørtester som var et fint supplement. Grei for en kjapp visning på balansen mellom de to triodene.

Kan jo aldri dra oppom Arne uten å titte innom høyttalerverkstedet hans. Det er nok beregna for andre gjøremål, men det virker ikke sånn.

høyt 1.jpg

høyt2.jpg

skal bli til vente-talatuter, mens hovedsakene oppgraderes.

høyttt.jpg

går mye i horn

høyt.jpg

høytsiste.jpg

Det rekrutteres, gutten på åtte holder på med sine første sjølbygde høyttalere. Av typen "pi".

Meget hyggelig tur på landet.:)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ikke mye nytt å melde fra om her, men intet nytt er jo - som kjent - godt nytt.:)

Men med tanke på hvor mye det har blitt spilt på forsterkerne det siste året (minst 2000 timer må det være), må nok noen flere rør skiftes i løpet av ikke alt for lang tid. Noe av sjarmen ved å ha rørforsterker det. Akkurat nå testes noen kinarør.

20141120_221256951_iOS.jpg

Inn med noen shuggies 2a3, hvor mye dårligere er de enn 70 år gamle RCA 2a3 da, mon tro? Foreløpig registrerer jeg bare at de spiller fint. Skal skifte fram og tilbake noen ganger i helga, målet er å ta en beslutning eller to:

Skal jeg gå for
    1. nyproduserte eller NOS?
    2. Hvis nye, hvilke?

Men sliter med disiplinen under utsjekking av rør, musikken har en tendens til å ta overhånd. I kveld ble det bare vinyl, bare krem, alt tatt fra bokstaven H i hylla.

20141121_222429918_iOS.jpg

20141121_230135713_iOS.jpg

20141121_234236002_iOS.jpg

20141121_185927530_iOS.jpg

20141122_002037979_iOS.jpg

Muligens er noen bittelitt uenige i at alle disse skal stå på H (men siden platesamlere er så lite lidenskapelige, får jeg nok ikke kjeft:)).

Jaja, kom ikke videre med røret, det blei for mye rør og juleøl. Men en fin innledning på weekenden ble det, ha en god helg.:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Glad weekend, United - skal tenke på deg i morgen når jeg mesker meg på Mathallen!

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    kommer du innom etterpå, kanskje? Tror det passer bra her i gården, vaffal.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Trivelig det, får se på tidspunktet, kan jo ikke skremme deg opp før avisbudet heller...

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ikke mye nytt å melde fra om her, men intet nytt er jo - som kjent - godt nytt.:)

Muligens er noen bittelitt uenige i at alle disse skal stå på H (men siden platesamlere er så lite lidenskapelige, får jeg nok ikke kjeft:)).
    Bittelitt? Hey, driver og sorterer selv. Reglene er klare:

1. Bandnavn på første bokstav; "The" sees bort fra. Så "The Beatles" på "B".

2. Album av enkeltartister sorteres på efternavn; Kevin Coyne på "C" osv.

Både Russland, Kina og Nord-Korea er enige om dette. Så hvis du ikke følger disse enkle reglene, pohhfff. No mercy!

Og finner du på egne regler, så har disse folkene helt spesielle metoder for avvenning.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Trivelig det, får se på tidspunktet, kan jo ikke skremme deg opp før avisbudet heller...
    før avisbudet er greit, fortsatt våken da, de første timene etter budet, derimot....

men etter tolv pleier å gå greit, er hjemme eller rører rundt i nærområdet. Morsomt, fordi jeg tenkte på deg i formiddag, dvs da jeg tok ut av fryseren en pakke med breiflabbkinn.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2

Bittelitt? Hey, driver og sorterer selv. Reglene er klare:

1. Bandnavn på første bokstav; "The" sees bort fra. Så "The Beatles" på "B".

2. Album av enkeltartister sorteres på efternavn; Kevin Coyne på "C" osv.

Både Russland, Kina og Nord-Korea er enige om dette. Så hvis du ikke følger disse enkle reglene, pohhfff. No mercy!

Og finner du på egne regler, så har disse folkene helt spesielle metoder for avvenning.
    Ja, det er noen nazier med rare regler omkring:)

(hadde en annen plassering i gamle dager jeg også. Men i moderne tider følges selvsagt metoden etter Windows utforsker. Forste bokstav uansett, minus The, El og La. Man er da ung og følger med i tiden).

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    20141123_164739505_iOS.jpg

tok en kompis ned fra loftet i kveld. Manley'n skal ut av huset i løpet av neste uke, i første omgang på utlån. Har ikke lyst å miste deg, men samtidig liker jeg ikke at du bare støver ned, heller.

Du spiller bra nå, er det siste showet her på Møkkeløkka? Time will show..

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det var da også noe å våkne til

20141202_103237785_iOS.jpg

huff

20141201_122322081_iOS.jpg

Platehylla begynner å bli full, har jeg latt merke til. Skrudde derfor sammen en pallax i formiddag, den skal inn på gjesterommet. Og få seg en 2x2 på toppen.

Så er jeg bra rustet om jeg skulle finne på å kjøpe plater, igjen.:)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Jøss,

Forbausende ryddig på det bildet der. Ser jo gulvet.
    Skjønner at du syns det er trist å våkne til Oslo hver dag ja. Huff.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ja det stemmer jo, det er jo ikke synd på meg, jeg bor jo ikke i Bergen.
    Takkskadufaenogmæha.

• Liker
    Reaksjoner: H.R

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Manley spiller himmelsk her på Musical Fidelity F15. Litt soft i bassen, men det er ikke Manley sin skyld.
    Håper du kan like mine 845, da jeg egentlig ikke har råd til å kjøpe den og beholde 845. :cool:

Håvard

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    har nok ikke økonomien helt inne jeg heller til å foreta et regelrett kjøp av 845erne, artig at vi har litt hard valuta da, Haavard. Lurt (å skaffe seg det)!

Skal bli artig å få testa dem.

Denne ukas investering (kosta ikke mange hundrelappene)

20141202_171724201_iOS (1).jpg

er en Squeezebox Boom. Den er tenkt som reserve for badet-spilleren og til verandaspiller. Muligens skal den brukes på gjesterommet så lenge, mens en skvisboks duet blir henvist til reservebenken.

Boomen på badet går i timesvis hver dag, selv når ingen er der.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Den hvite driten på bakken i dag tidlig er nettopp det, drit.
    I dag var dritten blitt til noe ordentlig svineri.

20141203_121351856_iOS.jpg

Skinnet, eller sola, bedrar. Dritten har smelta, men klarvær har ført til kulde og bedriten is. Jaja, god unnskyldning for å pusle hjemme hele dagen. I min alder må man ta hensyn til skjøre lårhalser.

20141203_141825483_iOS.jpg

Har bla. skrudd opp en liten Kallax. Bare å vente på penger på konto, så kan det nok komme inn noen plater igjen.

Til arbeidet den siste halvtimen:

King Khan & the Gris Gris - Murder Burgers (2014)

streames/kjøpes digitalt her
    https://khannibalism.bandcamp.com/album/murder-burgers

ikke funnet på vinyl, men ikke lett mye. Mulig den ikke er helt topp, heller.

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    20141208_224931013_iOS.jpg

For moro skyld kobla jeg i kveld opp en gammel kompis som bor på loftet. Har vel egentlig ikke testet den mot Tannoyene før (trur jeg da). Spiller OK, får teste mer seinere, varm må den også få bli etter halvannet år ute i kulda.

Skal om ikke alt for lenge få testet noen 845ere også. Ikke det at jeg er misfornøyd med 805-blokkene.:)

IMG_4513.JPG

Slapper ellers av med dagens andre øl etter en alt for spennende og dårlig fotballkamp. Men platespilleren må jo også få seg noen pauser.

Dyret derimot syntes ikke kampen var spennende
    IMG_4518.JPG

Men katta visste nok det vi ikke visste, nemlig at favorittlaget hadde full kontroll.

IMG_4517.JPG

Trenger ikke øl for å slappe av han der. Hverken jubel eller banning beit på.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Åhh, fin pus! Er på leting efter en ny Gordonsetter av god avstamning. Ellers er min MA satt på vent. Det hoper seg opp gitt.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Pusen er stedattera sin, fin katt er det, ja. Det er noe med dem når de slapper så utrolig av, bare døser.

Hund er sikkert bra det også, selv er jeg vokst opp med katt, husker godt at vi ungene sloss om å ha den opp i senga om nettene. Det blei en fireungers turnus etterhvert.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ellers er min MA satt på vent. Det hoper seg opp gitt.
    Har ikke så stor plass til anlegg nummer ørten, men tester om MA-en egner seg til å være backupforsterker. Tanken på ikke å ha anlegg til å spille musikk en eneste dag, får meg til å grøsse.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ellers er min MA satt på vent. Det hoper seg opp gitt.
    Har ikke så stor plass til anlegg nummer ørten, men tester om MA-en egner seg til å være backupforsterker. Tanken på ikke å ha anlegg til å spille musikk en eneste dag, får meg til å grøsse.
    Ja, jeg har også back-up-utstyret klart. Opplevet for noen år siden at den eneste forsterkeren jeg hadde, plutselig tok kvelden. Selvfølgelig en helg. Da var jeg svært nær Harakiri.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    litt betenkelig kanskje, ekte mannfolk er jo ikke avhengige av noe eller noen.:rolleyes:

Men skittau.

20141209_204852803_iOS.jpg

Har i kveld fått luka ut et dårlig effektrør samt strammet og renset smårørssoklene. Sprakinga i høyrekanalen forsvant, det samme gjorde antydninga til mikrofoni. Virker også som gårsdagens slør har blitt borte. Så nå spiller den bra, gitt. Iallefall på akustisk folk og country, som er det jeg mest har foret den med seint i kveld. Får teste noe kjappere greier i morra, henger den med, mon tro?

Moro ja.:)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    20141214_201638570_iOS.jpg

sitter med en liten øl og hører på noen ukjente forsterkere (dvs musikken fra dem, hvis jeg skal flisespikke meg sjøl).

20141213_173404111_iOS.jpg

Ølet kom fra en engel som i går kom på døra mi med en 'svenskepakke'. Ikke verst, men så hadde hun da også for noen dager siden tømt barskapet mitt for portvin. Liker drikkfeldige damer, jeg.

20141214_121246941_iOS (1).jpg

Tunge beist av noen 845, som haavard (også en engel?) kom på døra med i dag.

20141214_121308865_iOS (1).jpg

Lyden?
    Tidlige dager, muligens har 845eren bedre bass og trøkk, men ikke fullt så god diskant? Eller bare mindre? Tror de er bedre på det meste, men hva med den flotte diskanten jeg har vent meg til da?

Og hva foretrekker jeg egentlig i lengden? Liker vaffal at de er så tydelig annerledes. Vanligvis hører jeg jo ikke engang forskjell på om kablene er koblet til eller ikke.

Planen er å spille med dem noen dager, kanskje nullstilles vanedyret i meg.

De nye er finere, men de er ikke svarte, så de er styggere.

Dævens artig å prøve noe annet da.:)

FeitArne

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2009
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    1
    Lekre saker dette!
    Gleder meg til å få hørt på disse, mens jeg drikker opp den eksklusive ølen din :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Haha, ja er fortsatt noe igjen, her går det skammelig dårlig unna.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.842
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Julaften 2014

Hadde en lengre juleferie i Kristiansund. Null musikk i ti dager, men mye mat og godt selskap bidrog til at oppholdet der oppe ble helt supert. Fikk til middag bla. spist delikatesser som lokalt fiska kvalkjøtt, gammelsalta sei (ni år i lake), superfersk kokt sei med lever og rogn og - ikke minst - mors blainnaball. Ble nok litt vel mye akevitt, øl og seine netter, men pyttsan.

Jula ble innledet med en dagstur fra Kristiansund ut til Grip

20141224_113810890_iOS.jpg

Etter en times kjøring kunne båten fartøyes i havna, og vi kunne gå på land. Et skikkelig bra vær den dagen.

20141224_100711182_iOS.jpg

20141224_095108471_iOS.jpg

fint lys for bilder, selv med mobiltelefonen kommer det fine berget fram

20141224_095119890_iOS.jpg

Grip fyr i bakgrunnen

20141224_113257523_iOS.jpg

Floa var høg, helt på grensa til at man kunne komme ut på vedkaia

20141224_113352037_iOS.jpg

20141224_113333361_iOS.jpg

På denne tida av året er en av jobbene i forbindelse med en tur ut til Været å inspisere at tak, vegger og vinduer er hele. Heldigvis sto alt bra til med bygningene. Men det er vinteren er fortsatt ung, de fleste stormene er nok ennå ikke kommet.

20141224_100202972_iOS.jpg

breiflabben til venstre

20141224_100706802_iOS.jpg

20141224_101034480_iOS.jpg

20141224_101156548_iOS.jpg

Gløgg og kaffe ble inntatt hos karen som skulle overnatte der ute, en knert blei det å ha oppi også, deretter var det å dra hjem til ribba

20141224_114630176_iOS.jpg

skippern var i bra humør

Ja, også resten av jula blei fin.:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn