Hvem har herpa stua til united?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.787
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skråler fremdeles etter første platen til Rainmakers jeg. Hmmmm ;)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Skråler fremdeles etter første platen til Rainmakers jeg. Hmmmm ;)
    Kjøp deg platespiller, Tom, så skal du få plata av meg. :)

Oppdaget at den hadde jeg sikra meg allerede. Er vel tredje gang jeg har anskaffet den da.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Fine saker det der, særlig Freddie King-platen. Spørsmål: Når begynte du å samle på Manfred Mann? :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, samler ikke på noe jeg. Men den plata likte jeg godt en periode i tenårene, gitt. Skal bli artig å høre den igjen engang, det må jo være på vinyl.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det nye?

20150309_163446847_iOS.jpg

Jo, fikk i posten slike konvertere. De gjør at forsterkere som går på 6sn7 eller 6sl7, kan bruke 12au7 eller 12ax7

20150309_163713619_iOS.jpg

Røret i forgrunnen på bildet over er et (nyanskaffet) 6sl7 (legg merke til fotografen i speilbildet). Tror det speller bra. Men moro å teste det opp mot noen 12ax7-rør jeg har fra før. Så fram med eska

20150309_163745644_iOS.jpg

som alle veit, ecc83 er det samme som 12ax7

20150309_164001017_iOS.jpg

prøve noen GE longplates, kanskje

20150309_164037996_iOS.jpg

jupp de passer. Og spiller bra de også. Må få til en testrunde snart, men moro at det funker så enkelt.

Tror jeg betalte 200 kroner de to konverterne, kan være lønnsomt det når man har slike smårør fra før av.

En annen årsak til at jeg anskaffet dem, er å enkelt og billig å få testet hvor mye eller hvor lite 6sl7-røret betyr totalt sett for lyden på disse helt spesielle, veldig sterkt modda, monoblokkene.

20150309_164354510_iOS.jpg

ser muligens litt pinglete ut, ja

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden er jo i ferd med å bare bli rør :rolleyes:

Men det ser jo bra ut det der - bare en dryg mnd til det skal inspiseres og befares ned til hver minste kritiske detalj.
    Bare ikkje følg opp det der med speedoen - det klarer vi oss foruten. Regner også med at Årets baccalao oppskrift primært består av Biff Bernaise og ovsnbakte Amandine poteter...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Haha, kokken skal nok få rørt sammen ei gryte med kransekake, sursild og koteletter, og lignende. Vær du sikker.
    Bare å glæ sæ, ja. Som æ gjør.:cool:

Tangatruse eller netto, hmm, trur jeg må tenke litt på den. Husk dette blir en hot saus, hva om man søler på de såkalte edle delene..

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Vært stille her i det siste, men i dag benyttet jeg stillheten i den stille uke til å stille litt inn på trilleren.

20150405_140546886_iOS.jpg

tok den ned fra hylla og over på kaffebordet, justerte bittelitt på dempeskummet inni den. Og ja, tror faktisk jeg ble kvitt antydninga til vibrasjoner i armen. Får spille litt med den slik og overvåke, dvs overhøre, situasjonen ei stund.

Hadde jo for noen dager sida tatt ned en annen triller for å spille et par 45-plater, i dag ble de to spillerne testet imot hverandre.

20150405_140135356_iOS.jpg

Tok fram ei plate jeg hadde dublett av, No free Lunch med Green on Red, og vekslet fram og tilbake.

20150405_140212306_iOS.jpg

Det ble overraskende jevnt, men det tilskriver jeg alle ørehåra. Likevel var det rett rigg som vant. Lenco75/FR64/DV20X2L var hørbart bedre enn Hanss10/RB303/Soundsmith Otello. Aner litt mer punsj, og tydelig luftigere diskant. Jaja, så bra har uansett ikke H10 låtet før, tilskriver det riaaen i 912.

20150405_140708980_iOS.jpg

Når spilleren først er framme/nede, blir den vel der en stund. For testing. Og for å kunne sitte i godstol og spille vinyl helt til blæra og kjøleskap tvinger en opp.

20150405_142435874_iOS.jpg

Må vel rydde i hyllene for å få plass til kaffekoppen, men hvor skal stettglassa med øl og vin stå? Og har man lyst til straks å dra bort til påskas n'te påskelam?

Et hårdt liv, indeed.

God påske, godtfolk!

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    I dag ble operasjon "beskytt stasjet mot fulle striler" iverksatt.

FullSizeRender (3).jpg

spesielt må høyttalerne kle seg

FullSizeRender (2).jpg

På gjesterommet står reserveampene. De får få på seg kurvene

FullSizeRender (1).jpg

Sånn, Townes, nå kan du bare være deg selv.

Regn i oslo for første gang på måneder, har karen fra Bæææægen allerede landa?
    Faen.

Sist redigert:

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.609
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Skeptisk til at dette holder, du burde kanskje tatt en kikk i tråden til janfrt for å få tips.
    Noe strømførende kanskje ?

Fjellreven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2013
    Antall liker
    3.212
    Sted
    Heme
    Torget vurderinger
    2
    Håhå, tørst mann fra Ville Vestland på vei til storbyen, alle lekkerbiskener må kles på og låses inne. Er det noen i hovedstaden som driver med helgeutleie av gåstoler eller elektriske rullestoler?

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    To bergensere her allerede, ryktene sier at det skal bli atskillig verre

Strilen har kappa løk og poteter til den store blikkmedaljen. Som belønning får han en egen ekstra kasserolle med poteter (er nok mye pottittbønder på strilelandet).

20150425_130327392_iOS.jpg

strilepottitt

20150425_125814182_iOS.jpg

det som skiller en god bacalao fra en utmerket en, er selvsagt kvaliteten på råstoffet.

Creed

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Antall liker
    151
    Og bacaloen smakte helt nydelig antar jeg. Går lammemåltider en høy gang.

Creed

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Og bacaloen smakte helt nydelig antar jeg. Går lammemåltider en høy gang.

Creed
    hehe, er du innom oslo iblant, er du velkommen til litt spising. Har mye rester til eting i morra (søndag), feks.:)

kveldens hovedaktivitet var Torontos finest, The Sadies.

20150425_211601074_iOS.jpg

for et band, for en konsert!

Ord funker ikke, i kveld.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jupp en fin helg var det, og konserten med Sadies sitter fortsatt bra i.

20150425_200729291_iOS.jpg

Man kan vel heller ikke mistrives på et sted med en slik dassdør?

do.jpg

Men alle gode ting har en slutt

20150426_115635656_iOS.jpg

Finvær over hovedstaden igjen etter to dager med regn og sliktokka. Men siden strilen var på vei vestover med lavtrykkene i kofferten, fikk vi sol under avskjedspilsen. Strilen ble selvsagt forvirra, "hva er det lyse, skinnende og gode på himmelen?"

Vi gjentar det til høsten da:)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Knallhelg!!!

Supert vertsskap, skjønt gjesten(e) var jo enda suprere.
    Bæltrevligt fra a-å, både frædan og lørdan. Har intensjonsavtale med Travis om guida tur i Bergen ved neste anledning ;)

Får se om eg får knota ned litt mer reiseskildringer og konsertbetraktninger i egen tråd med tid og stunder.

Suverent, og til høsten er det klar for pt.2

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Men hold deg unna nicket mitt, mens jeg sover, neste gang.
    Poste all den kvisemusikken i mitt navn da.:mad:

Eller skylder du på Tremor?

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tvil om at musikkopplevelsen er størst live. Når det klaffer, vel å merke.

20150425_191806878_iOS.jpg

Det er alltid gjevt å komme inn i lokalet, vise strekkoden til den søte jenta i døra, få seg et stempel som symbol på de gode kommende tider, brøyte seg vei inn mot bardisken for å få seg litt velfortjent leskedrikk.

To super med mjød seinere, kan showet starte. Var vel omtrent det på Pokalen lørdag

alice cooper.jpg

Travis, eller kom panelet fram til at det egentlig var Alice Cooper?

dallas.jpg

The Goods are good. Etterpå fortalte Dallas at ny plate kommer i januar, trolig.:)

20150425_222426576_iOS.jpg

Fryktelige sympatiske folk, smilet og signeringshånda satt løst hos dem alle. Strilen tok seg av det meste av snakkinga innledningsvis, han er jo så god i inglisj. Eller var det fordi han var den mest groupiaktige av oss?

Jeg har lenge likt Sadies, spørs om liker er blitt et vel svakt ord etter denne gigen. Sånn kan det gå.

Utsovet på mandagsmorran gjennoppfrisker jeg det hele, med litt vintage Sadies over talatutene, også denne plata erhvervet etter konserten

20150427_102046594_iOS.jpg

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.230
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Spørsmål inn fra sidelinja her nå; Har du pensjonert 805-blokkene !?! Hææ? ;-)

Hva spiller du med no da, og var det verdt det? Mindre effekt, men bedre lyd?
    Få høre!

Vessel56

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.03.2015
    Antall liker
    65
    Sted
    Sørlandet
    Hei
    Kan anbefale Det Mondene Selskab en øreogtungekulinarisk tur til Kristiansund, flere verdenskjente plasser hvor bacalao, blainnabaill og gammelsalta sei serveres (Smia ved Mellomværftet er at absolutt krav om å besøkes) i tillegg til vel så mange plasser hvor det serveres god musikk.

Kanskje besøke Delthrals kino samtidig?

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Kan anbefale Det Mondene Selskab en øreogtungekulinarisk tur til Kristiansund, flere verdenskjente plasser hvor bacalao, blainnabaill og gammelsalta sei serveres (Smia ved Mellomværftet er at absolutt krav om å besøkes) i tillegg til vel så mange plasser hvor det serveres god musikk.

Kanskje besøke Delthrals kino samtidig?
    hei, som utflytta kristiansunder og med slekta der og overtatt barnsdomshjem på Grip, kan jeg skrive under på det. Er relativt ofte i Baillsund.

Dvs, jeg vil vel advare mot bacalaoen på Smia. For noen år siden smakte jeg vel på den verste bacalaoen som ikke var ødelagt av for å være brent eller for lite utvannet. Virker som de lagde den bare av bukstykker, mens de andre klippfiskrettene fikk alle loins. Og vi var et selskap på seks kristiansundere som alle var veldig skuffet. Vel er vi bortskjemte, men det får nå være måte på også. Lutefisken derimot, den er god (og sikkert de andre klippfiskrettene:)).

Gammesalta sei er virkelig snadder, ja.

Deltrals kino kjenner jeg ikke til.?

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Fanken, skulle vært der.
    Selvsagt.:cool:

Men du måtte vært foran i salen, Pokalen er litt crappy som konsertlokale. Dårlig lyd og syn bakover. Flaut at det ikke var nok som hadde kjøpt billett, slik at den kunne avholdes på Vulkan Arena, som planlagt. Fikk nesten inntrykk av at halvparten av publikum kom fra Bæægen.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Spørsmål inn fra sidelinja her nå; Har du pensjonert 805-blokkene !?! Hææ? ;-)

Hva spiller du med no da, og var det verdt det? Mindre effekt, men bedre lyd?
    Få høre!
    Ehh, de er parkert på sidelinja, ja. Som førstereserve. Liker å ha to av alt, så det ikke blir stopp i musikken...

Spiller nå på noen opprinnelige kinesiske Tonewin 845. De er betydelig tyngre enn 805-erne, gir mindre watt ut, men oppfattes som kraftigere, faktisk. Måtte vel skru ned et lite knepp på preen da jeg gitt fra 805 til 845 under sammenligning. Er vel noe med matchen med Turnberryene, oppfatter at de ikke er så lettdrevne som man skulle tru. Videre hadde 845 overraskende nok en klart bedre transientkontroll, på grensa til fantastisk, vil jeg hevde. Dybden i stereobildet ble større, noen rykket fram, mens andre rykket bakover på scenen. Alt dette henger vel sammen. Jeg trodde på forhånd ikke at jeg ville høre forskjell, er jo veldig fornøyd med 805 også, men da jeg gratis fikk sjansen til å teste dem ut hjemme, måtte jeg jo høre på disse, som de tidligere eierne hadde skrytt sånn av på forhånd.

Ikke lett å si så mye om disse Tonewins 845, siden de ikke er særlig vanlige i denne formen og siden de er så hårdt moddet av H.R. Som vel også hadde brukt dem mot EAR 912, som jeg spiller på nå. Matchen pre/effekt var også veldig sannsynlig, da.

Invitasjonen med å komme å høre selv, står jo ved lag da. :)
    Selv om det er anna stasj her no.

PS: bytta meg til dem med noe jeg hadde fra før av, så kan vel si at det var en "gratis" ervervelse?:rolleyes:

Sist redigert:

Vessel56

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.03.2015
    Antall liker
    65
    Sted
    Sørlandet
    Hei igjen united
    Gossing I, men bor i Kristiansand. Har vandret mye i Baillsund ifm landligge da jeg var ombord på Island Frontier. Mellomværftet og Hansteen (far min, som dreiv Veteran Skipsvedlikehold inspiserte og laget tilsynsrapport som ble brukt som grunnlag ved siste store retaureringsjobb utført på Hansteen) ble besøkt og gammelsalta sei nydt på Smia. Det mest imponerende DIY-prosjekt i Norge nå er vel den skuta som er under bygging ved verftet nå.

Artig at fattigmannskost som gammelsaltasei nå er sett på som bortimot kulinarisk høytid å få nyte.
    Blainnabaill har jeg spist siden slutten av femtitallet, modern laget den så god at jeg fortsatt kjenner både smak og lukt, likevel var nå både "baill" og bacalao servert ombord eller på spiseriene inne i sentrum virkelig snadder.

Det blir vel som å banne i kjærka å legge inn denne pekeren, men lydogbildeavhengige er vel en del av samme familien uansett om det er HiFi eller AV (han har en utrolig fin utsikt mot pekaillholmen han Delthral):
    AVforum - der audio- og video entusiastene møtes!

Hilsen MarantzSystemAudioTandbergTechnicsSonyHitachiAIWAPionerDenonBangOlufseneierogutflyttaRomsdaling

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen united
    Gossing I, men bor i Kristiansand. Har vandret mye i Baillsund ifm landligge da jeg var ombord på Island Frontier. Mellomværftet og Hansteen ble besøkt og gammelsalta sei nydt på Smia.
    Artig at fattigmannskost som gammelsaltasei nå er sett på som bortimot kulinarisk høytid å få nyte.
    Blainnabaill har jeg spist siden slutten av femtitallet, modern laget den så god at jeg fortsatt kjenner både smak og lukt, likevel var nå både "baill" og bacalao servert ombord eller på spiseriene inne i sentrum virkelig snadder.

Det blir vel som å banne i kjærka å legge inn denne pekeren, men lydogbildeavhengige er vel en del av samme familien uansett om det er HiFi eller AV (han har en utrolig fin utsikt mot pekaillholmen han Delthral):
    AVforum - der audio- og video entusiastene møtes!

Hilsen MarantzSystemAudioTandbergTechnicsSonyHitachiAIWAPionerDenonBangOlufseneierogutflyttaRomsdaling
    Har vært mye i Mellomværftet æ å. Det var der fiskeskøyta til far min stod på slip, har hatt noen timers med jobbing der, ja.:)

Gammalsalta sei fisker og lager vi sjøl. Spiste i jula hos fiskerbror fra tønna fra 2005, da er den bra spekka, ja. Klæppfesken er også sjølfeska skrei og tørka på bergan på Grip. Kontroll på hele produksjonsprosessen er kjekt å ha.

Delthral bor ikke så langt fra mor mi, ser det ut som. Får titte mer på tråden hans seinere, takk for den.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ingen tvil om at musikkopplevelsen er størst live. Når det klaffer, vel å merke.

Fryktelige sympatiske folk, smilet og signeringshånda satt løst hos dem alle. Strilen tok seg av det meste av snakkinga innledningsvis, han er jo så god i inglisj. Eller var det fordi han var den mest groupiaktige av oss?
    :cool:

Har sett en del billed-kavalkader fra lørdagen nå, og det slår meg at eg snakker minst like mye med henda som med kjeften, men gutta skjønte i alle fall budskapet. Travis var jo en bæltrevlig kæll, og vi har en intensjonsavtale om guida tur i Bæææærrgen neste gang de evt tar til fornuft og speller foran folk som faktisk vet å sette pris på kvalitet. Han var høyst opptatt av den norske black metal scena, så om det blir turnering ifbm. nyplata, og Bergen står på plakaten, så blir det piknikk med Fantoft Stavkirke.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.856
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Helga sitter fortsatt bra i her i gården.

Blant annet fordi strilen var på slankern (regna med seks porsjoner bacalao på'n, ikke bare usle tre), har det blitt uhorvelig mye restemat. En enkel meny denne uka da.

20150428_180126537_iOS.jpg

Er på vannvogna etter den fuktige helga, så mer enn én akevitt kan ikke innvilges.

Til kaffen og cognacen mimres det videre med gutta fra Toronto

20150428_191403328_iOS.jpg

Bra plate

jaja, minner er ikke det verste vi har.:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn