Hvem har herpa stua til united?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Som alltid helt episke bilder som varmer godt i sjela. DETTE er luksus; frihet til å kunne gjøre slike ting som dette. Ta vare på det, United.
    Ja det er mer enn bare matauken i det, tror det er noe mentalhygienisk i å se klippfisk til tørk. I alle fall lot jeg min part tørke en del etter at den var ferdig, bare fordi jeg likte det.

Ellers er jo matauk tilfredsstillende i seg selv. For en byboer som er oppvokst med fersk fisk, er det nesten nødvendig å ha prima sei og annen fisk i fryseren.

20170710_220248708_iOS.jpg

Så tok med meg et par slike kasser med vakumert innfrosset sei, kveite og breiflabbkinn. Nøyaktig et årsforbruk.:)

krabbe.jpg

Litt sånt også, til krabbekakene.

kabbe 2.jpg

Overskudd fra kveldsen, aldri en dag uten lunkne nytrekte krabbeklør.

krabbe 3.jpg

Spise, drikke, fiske...:)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.193
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jaja - man får nå kjøpt det meste da, om enn til varierende pris og kvalitet. Som stort sett sjølforsynt nordlending uti havgapet, kan et besøk i en sørnorsk fiskebutikk fort være en utløsende faktor for infarkt..... Var sist innom fiskebutikken på Hvasser i fjor sommer... OMG!! en sterkt traumatisk opplevelse.... ;)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ja det er ikke rare greiene du får fersk her sørøstpå. Gjorde et forsøk på å skaffe fersk skrei i vinter, butikkene kalte 7-8 dager gammel fisk for fersk. :(

Vel er torsk ikke verdens sarteste fisk, sei er mye verre sånn, men er sikker på at det på samme tid var ferskere skrei å finne i enhver søvnig landsby i innlandsSpania.

Gav opp og kjøpte trippel dose med skreirogn i stedet.:)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ja, det er for jævlig. Skikkelig fersk fisk er det vanskelig å få tak i her på berget. Jeg har vært i innlandet i både Frankrike, Italia og Spania og der får man faktisk sylfersk fisk.

Jeg har brukt fiskebutikken i Sandvika i mange år (Fiskeriet/Gutta fra Havet) og der har det vært jevnt over god kvalitet med høye priser. Men, hva skjer? De gikk konkurs for ca. 14 dager siden!!

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.017
    Torget vurderinger
    9
    Grip er en fantastisk plass! Fikk endelig muligheten til å ta en tur ut dit da vi var på ferie i Kristiansund i slutten av Juni, og fikk da sett Grip i strålende solskinn.
    Har og et forhold til Grip da bestemoren min er født og oppvokst på Grip, og flyttet derfra da hun var 15 år en gang på 60-tallet, mener jeg det var.
    Bodde visstnok i det røde høyeste huset nord vest på øya

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    aha, da var jeg der sjøl. Du skulle fått kaffe om du hadde sagt fra/hilset på.:)

Jeg flyttet sjøl derifra i 1965, da som seksåring. Og bare til Kristiansund.

Huset du snakker om, er 30-40 meter utenfor vårt, jeg husker ikke hvem som bodde der i "gamle dager".

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er for jævlig. Skikkelig fersk fisk er det vanskelig å få tak i her på berget. Jeg har vært i innlandet i både Frankrike, Italia og Spania og der får man faktisk sylfersk fisk.

Jeg har brukt fiskebutikken i Sandvika i mange år (Fiskeriet/Gutta fra Havet) og der har det vært jevnt over god kvalitet med høye priser. Men, hva skjer? De gikk konkurs for ca. 14 dager siden!!
    trist med spesialforretninger som legges ned. Nordmenn vil jo heller ha det billig enn bra, muligens derfor de som satser på kvalitet gikk konk?

Fiskebutikken i Mathallen hadde i mars seks dager gammel skrei, og jeg lurte på om de dagen etter, eller dagen etter det igjen, ville få inn ferskere skrei. "Ikke før jeg har solgt ut denne" var svaret. Sjokkerende, men da går de muligens ikke konk? Matbutikkene i Norge har visstnk lov til å selge fisken som "fersk fisk" opp til 11 dager gammel. Og de skiller ikke på fersk og ferskere. Det er noe feil med kulturen og forbruksmønsteret.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    det viktigste med været på Grip er at det ikke går for lenge mellom hver gang man kommer seg på sjøen. Det er jo der det foregår, dette er jo et fiskevær!

kos.jpg

Litt regn (ja mye også) og vind går, men det skal helst ikke være for farlig, heller. Sånn sett funket det sånn noenlunde i år. Det var en dag rutebåten ikke gikk pga kuling, men kom meg ut jeg, haha (muttern leser ikke dette).:)

Er jo mest kos med stille og sol, slå av motoren og ligge innenfor en holme og dra teinene. Mens man lukter blomsterlivet og fjæra og lytter til fuglelivet. Lite som slår det.

skarven.jpg

Skarven later alltid som den ikke er interessert, de snur seg litt bort, men det er jo bare for å vise fram profilen, der de tar seg best ut.
    I virkeligheten er jo dette dagens høydepunkt for dem. I tillegg til flørten, tror jeg de vedder seg i mellom gjennomsnittet av antall krabber jeg får per teine. Tror noen av dem jukser også, de dukker ned og sjekker og legger inn en ekstra en hvis nødvendig. Vinneren får stå i første rekke neste gang jeg svinger innom.

20170625_154953370_iOS.jpg

Nuvel, vi kan ikke la oss stoppe av elementene, vel?

vind-sjøen.jpg

Denne dagen fikk vi helt gratis et halvtimes skybrudd (gjett hvor godt ølen smakte den kvelden). En frisk tur på havet får også opp apetitten, med daglige obligatoriske spiseorgier er jo ikke det så dumt.

krabbefiske.jpg

Ikke alltid Oslo-folk har tekken på å ta av klørne, men noen kan det.

krabbe, 2.jpg

Og en dag eller to etterpå ligger sjøen atter helt blank og blikk. Vi får prøve å tåle tanken på at det ikke blir vann i våre sisterner den dagen.

krabbe 3.jpg

damer i båt er jo egentlig fyfy, men noen sjanser får man ta

kr4.jpg

Det er noe eget med båtlivet, ja

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Sikkert flotte saker, hvis de er ny-skutt. Det nærmeste jeg har kommet, er Svartbak og Ærfugl. Bare dritt.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Nyskutt...jo..de skal vel henge litt før tilberedes? Og koke litt i sausen så de blir møre. Men det MÅ være ungfugl, mener jeg.

Ærfugl er ikke det bra da, ikke smakt det, de har vel vært fredet siden krigen, men tenker de smaker av and... nam nam.

Svartbak, hehe, tror ikke jeg vil vite detaljer der...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    bare ræva?

Tok et pusterom i Østmarka i dag. Det blei tidenes korteste tur, knappe 3 km totalt, og jaggu blei jeg nesten helt sprengt. Får skylde på varmen. Og at det på Grip ikke er mulig å gå mer enn 500 meter før du må snu. Elendig kondis.

20170720_111427155_iOS.jpg

Nydelig ved Rundvann. Men overlot til bikkjene å bade denne gangen.

Det er med bikkjer som med mennesker. Noen bare hopper ut i det, mens andre trår forsiktig og bader ikke med mindre det er langgrunt.

20170720_105728794_iOS.jpg

Vinneren.:)

Men Corgien glefset i seg et par flekkfluer som prøvde seg på meg, så det er den som er helten.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.794
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ser det etterlyses fersk fisk i innlandet.
    På Hamar, - av alle steder får du det.:)

knutstad holen.jpg

Viden kjent for kvalitet og utvalg, og til stadig besøkt av både regjeringsmedlemmer og kjendiskokker.

20161023_131758.jpg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Herlig! Plassen å dra hvis man ikke vil fiske rognkjeksen sin sjøl.:)

Spør dem gjerne neste gang du er innom hvor mange dager gammel torsken deres er.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var en god venn av meg som i sin tid startet fiskebutikken Havets grøde i Kjøttbasaren. Han behandlet all fisk som var fra i går som gammel, slik at den gikk i fiskekaker av forskjellig art. Det var medeierne uenige i (en kjent butikkjede for "ferskfisk"), noe som gjorde at han til slutt solgte seg ut. Strandkaien fisk er den eneste butikken i Bergen jeg vet at han stoler på.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig der, i alle fall når det gjelder arter som for eksempel sei (som egentlig bør puttes i kasserollen innen et par timer, til steking kan den ha ligget noen timer til, men ingen tvil om at den kjapt reduseres i kvalitet). Torsk bør vel heller fryses inn enn å ligge mer enn 24 timer, men det går selvsagt an å spise den etter tre dager også, som jo virker være det ferskeste man kan få på skreien i Oslo. Og da er du damn heldig.

Men ulkefiskene har nok en del lenger ferskhetstid. Breiflabb virker jo være nesten usårlig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Sei ække mat. Jo, kanskje som seikaker dersom en har i godt med fløte, gressløk osv. Og noe jævligere enn saltet sei/brunsei kan vel ei tenkes. Fysj. Ikke menneskeføde.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Trudde du hadde peiling på mat jeg, Sluket, men...:eek:

Sei er jo verdens beste fisk. Nytrukket, "osten", servert med lever, nam nam. Og ferskstekt krøllende på panna. Eller gammalsalta.
    Sei er min favorittfisk, uten tvil.

Du kan rett og slett ikke ha smakt fersk og bra tilberedt sei.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Joda :mad: Småsei (pale) rett fra stanga og oppi panna på en holme, det er greit nok, men der stopper det. Resten smaker av fattigdom og armod...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    sei har nå i det minste smak. I motsetning til feks torsk. Sei treffer man ofte på som billig og dårlig, det er sant, men hvis råstoffet er prima og kokken adekvat, er det ren utklassing i seiens favør.

Godt å sjå at du kan være på bærtur du også, haha.:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Tullsnakk! Sei er triste greier!!!! Hvorfor er det så mange fiskerfolk og familie som ikke har PEILING på fisk? Hele Nord-Norge er for faen full av tullinger som kaster de beste fiskene, og kaster det beste som er igjen på det lille utvalget de spiser. Tullinger. Skulle fanken ikke hatt mat i det hele tatt!! Hjelper ikke å påberope seg tilhørighet til fiskere etc. når smaken sitter i RÆVA! Sei er fæle greier. Punktum. FÆLE. Nødmat fra krigens dager.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    liker at du tør å stå fram med dine feilbarlige sider, fortsatt sånn.:)

Her rasjonerer jeg halv kg med sei hver uke, så i dag måtte jeg ta til takke med breiflabbkinn. Ok med bra saus til.;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Pompel & Pilt.... kjenner ikke de karakterene men det må jo være noen grepa karer :D

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.193
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Oi- ei panne med sprøstekt sei og løk, - også en god klatt rømme i panna for å lage saus på restene av stekefett og meling.... Herregud....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Rømme i panna har jeg også prøvd, helt håpløst, renner bare ned i øynene. Men så slipper man jo å se seien...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må si meg helt på linje med Sluket angående sei, men den passer perfekt i fiskekaker i kombinasjon med lysing. Lysing-seikaker er nam nam. Og ja, sei kjøpes rett fra båt eller fiskes selv. Å handle sei i butikken gjør jeg aldri, så vondt vil jeg ikke meg selv om mine omgivelser.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ja det fins uvitende ignoranter (for å si det pent) også vestpå, hadde aldri trudd noe annet.:p

På en dag det blir kjøttkaker til middag

20170722_130341197_iOS.jpg

doktoren speller inne

20170722_132654610_iOS.jpg

sjøl sitter man ute og hører gjennom verandadøra.

I varmeste laget, styrer mot en siesta.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ting man gjør inne når det er sommer ute

20170722_115538456_iOS.jpg

Den andre har fått seg sin siste runde med sparkelen, klar for påkledning. Syns det ser ut som om det blir bedre enn forventet. Var litt redd for at det skulle bli "too much" finer på storflatene, men ikke det vel?

Oljen som seinere skal påføres, kan muligens endre litt på det. Hva skal skal jeg bruke, mon tro? Noen gjør vel treverket mørkere enn andre? Så er i utgangspunktet mest interessert i "andre", lyst er bedre enn mørk, trur jeg.

20170722_092112457_iOS.jpg

Samtidig er også transe-blokkene tilbake igjen. Etter utlån, herping og reparasjon. Rørsakene er igjen ryddet bort (hvem trenger treningsstudio, med tung hifi og krabbeteiner som jevnlig skal løftes?).

20170722_122401281_iOS.jpg

Benyttet samtidig sjansen til å vaske bak der vaskehjelpa aldri slipper til. Og greie ut vasene med ledninger. Det lå noen kg med støv der, gitt.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.193
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Alle typer olje vil gjøre det mer eller mindre mørkere - men det finnes også oljer som er tilsatt hvitt pigment, bl.a noe som kalles hvitolje som brukes til møbler. Er ikke sikker, men tror den er filmdannende...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Liberon er ett valg, finner nok ut av det. Er innforstått med at det blir mørkere, men graden av det betyr jo litt. Samtidig bør jo gløden komme fram også.

V

vinyl-mannen

Gjest
    Endelig progresjon på høytalerprosjektet, ser bra ut dette.:)
    Ellers er Sluket på bærtur igjen:rolleyes:;) Ikke noe nytt under solen.
    Nytrukken sei med lever og rogn hos svigers nordpå, ingen ting som er bedre.:)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.061
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det har dradd ut i tid, ja, av diverse årsaker.

I det siste har vi ventet på en periode der det ville være en bra sjanse til å få mye gjort på relativ kort tid. Det er jo ikke så veldig stas å lenge ha høyttalere med to vidt forskjellige utseende. Som man skjønner; jeg tror og håper på en brukbar fortgang i sysakene nå når vi endelig har fått satt i gang igjen.

Ikke så ofte Sluket er på bærtur, vel? Men godt å sjå at han, som oss andre sterkt feilbarlige, også kan være på Lopphavet og sykler. :) Om enn sjeldent.

V

vinyl-mannen

Gjest
    Det har dradd ut i tid, ja, av diverse årsaker.

I det siste har vi ventet på en periode der det ville være en bra sjanse til å få mye gjort på relativ kort tid. Det er jo ikke så veldig stas å lenge ha høyttalere med to vidt forskjellige utseende. Som man skjønner; jeg tror og håper på en brukbar fortgang i sysakene nå når vi endelig har fått satt i gang igjen.

Ikke så ofte Sluket er på bærtur, vel? Men godt å sjå at han, som oss andre sterkt feilbarlige, også kan være på Lopphavet og sykler. :) Om enn sjeldent.
    Han er ikke det:)
    Ellers er dette ett produkt jeg vil anbefale, har brukt det på eikeplater med flott resultat.
    2-3 strøk og sliping imellom, du får en herdet overflate som tåler kaffe,øl og annet søl.
    Blir nok en anelse mørkere enn utgangspunktet men resultatet er bra.
    Ville hørt om det er mulig å blande farge i.
    Osmo TopOil 3058 benkeplater.png

OSMO TOP-OLJEVOKS TIL KJ?KKENBENK 3058 0,5L
    Osmo TopOil 3058 benkeplater.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn