Hvem har mest makt i Norge?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det ser ut til at det er Gerd Liv Valla! Noen som er overrasket??

http://n24.no/boers-og-finans/article1335475.ece

Kommentarer?
Det du ser er demokratiet i arbeid. Valla har mye makt, selvsagt har hun det. Men legg merke til at hun ikke har noen bestemmelsesrett her, men at hennes innvendinger selvsagt vil veie tungt på vektskåla når avgjørelsen tas.
Det foreligger faktisk mange plausible årsaker for å mene noe i flere retninger om den aktuelle saken, det hadde vært et problem om Valla ikke hadde ment noenting!

Honkey

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Det var jo en enkel maktanalyse. Tro ikke den er helt riktig, men sikkert fin for et journalistisk poeng. Det finnes dessuten mange personer som ikke er synlige i offentligheten, men som har makt. Du kan dele det inn i politisk makt, økonomisk makt, makt i media osv.

W

wurst

Gjest
På TV i går sa minister Enoksen at han hadde full tillit til at valgkomitéen hadde gjort et grundig og etterrettelig arbeid og at han ikke så noen grunn til å blande seg inn. I dag derimot - - jo, Gerd Liv har sannelig innflytelse i de indre gemakker! Er det et demokratisk problem eller viser det demokratiets styrke?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Nok et eksempel på at politikk og næringsliv ikke hører sammen. Selskapet får ikke ta forretningsmessige beslutninger uten å hemmes av den til enhver tid sittende regjerings og det til enhver tid rådende stortingsflertalls politiske agenda. Alle statseide selskaper burde selges og privatiseres øyeblikkelig.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Nok et eksempel på at politikk og næringsliv ikke hører sammen. Selskapet får ikke ta forretningsmessige beslutninger uten å hemmes av den til enhver tid sittende regjerings og det til enhver tid rådende stortingsflertalls politiske agenda. Alle statseide selskaper burde selges og privatiseres øyeblikkelig.
Ha, ha, ja hvor hadde næringslivet vært uten politikere?
Utrolig!

Les litt økonomisk historie du, Løkken!

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Ha, ha, ja hvor hadde næringslivet vært uten politikere?
Utrolig!
Fri for planøkonomi?

Dette ender kanskje fort opp med en ny LO-debatt, men jeg liker ikke helt LOs posisjon i regjeringen. De har selv uttalt at de forventer å bli hørt av regjeringen etter at de har gitt dem støtte i valgkamper (økonomisk), i næringslivet kalles dette å kjøpe seg innflytelse. LO har høye medlemstall som de tar til inntekt for sine politiske holdninger. Og hvem som helst står ikke fritt til å være med å styre LO. Jeg pratet nylig med en tidligere kommunestyrerepresentant for Høyre, som fortalte hvordan hans kanditatur til et høyere LO-verv ble avvist av LO-styret. Han var helt klar på at LOs styre beskyttet seg ved å påvirke hvem som slapp inn i viktige posisjoner.

Knut

K

knutinh

Gjest
LO burde vel kjempe for direkte fordeler for sine medlemmer med de åpne virkemidler de har lov til, ikke lobbyere for det ene eller andre partier eller politiske løsninger.

-k

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Fri for planøkonomi?

Dette ender kanskje fort opp med en ny LO-debatt, men jeg liker ikke helt LOs posisjon i regjeringen. De har selv uttalt at de forventer å bli hørt av regjeringen etter at de har gitt dem støtte i valgkamper (økonomisk), i næringslivet kalles dette å kjøpe seg innflytelse. LO har høye medlemstall som de tar til inntekt for sine politiske holdninger. Og hvem som helst står ikke fritt til å være med å styre LO. Jeg pratet nylig med en tidligere kommunestyrerepresentant for Høyre, som fortalte hvordan hans kanditatur til et høyere LO-verv ble avvist av LO-styret. Han var helt klar på at LOs styre beskyttet seg ved å påvirke hvem som slapp inn i viktige posisjoner.

Knut
Slik er det i alle organisasjoner, man velger jo en som passer i organisasjonen.
Høyre har jo sine svin på skogen. I Oslo nektet Høyre å oppgi sine finansielle kilder da det diskusjoner om dette.

Oddfjell har jo sine nære "venner" i headhuntingbyrået som var involvert jfr dagens aviser. Er det bra? Er ikke det makt?

Ingen økonomi er enten plan eller marked. Du finner innslag av begge deler, slik har det alltid vært i alle økonomier. Det er praktiske hensyn som gjør det slik, for å få det til å virke i praksis. Det er tross alt viktigst at det virker i praksis.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Slik er det i alle organisasjoner, man velger jo en som passer i organisasjonen.
På et tidspunkt stemte hvert 4. LOmedlem FRP. Det er altså helt tydelig at en betydelig andel av medlemsmassen har en annen politisk oppfatning enn styret. Så det styret i LO gjør er å beskytte seg mot medlemmene sine, ikke særlig demokratisk tilrettelagt dette, i tråd med enkelte sosialisters ideal...

K

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
På et tidspunkt stemte hvert 4. LOmedlem FRP. Det er altså helt tydelig at medlemsmassen har en annen politisk oppfatning enn styret. Så det styret i LO gjør er å beskytte seg mot medlemmene sine, ikke særlig demokratisk tilrettelagt dette, i tråd med enkelte sosialisters ideal...

K
Fraksjoner finnes i alle store organisajoner. Har du glemt hvordan Carl Ivar ryddet Fr.p for unge liberalere? Vara og Skjervengen rett ut! Dette har ikke noe med politisk syn å gjøre, men med at du må sørge for at de som velges er representative. En høyremann kan ikke representere LO. Høyre har tradisjon for å motarbeide LO. Skal LO velge inn sine motstandere?

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Jeg skjønner ikke at ikke en person fra høyre skal kunne ha en posisjon i en arbeidstakerorganisasjon når store deler av medlemsmassen på et tidspunkt var politisk orientert i den retningen.

K

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Høyre støtter ikke LO, og LO sine formål.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Er det din mening at Høyre er et parti som har fremmet og fremmer fagbevegelsens interesser? Les aviser lille mann!

A

Affa

Gjest
Selvsagt ikke, da det har gått alt for langt. LO er en korrupt stat i staten hvor kameraderi og maktmissbruk er dagligdags. LO styres av forræderiske kommunister uten ryggrad og troverdighet.

T

theStig

Gjest
Selvsagt ikke, da det har gått alt for langt. LO er en korrupt stat i staten hvor kameraderi og maktmissbruk er dagligdags. LO styres av forræderiske kommunister uten ryggrad og troverdighet.
Akkurat som NHO (bortsett fra det med kommunismen...)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Setter pris på din dype forståelse av hvordan et moderne demokrati virker.

Hvis du kan løsrive deg fra Ayn Rands skriblerier og løfte blikket mot virkeligheten så kanskje kan du oppdage et og annet. Men jeg kan ikke love deg at det skjer.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
En høyremann kan ikke representere LO. Skal LO velge inn sine motstandere? Høyre støtter ikke LO, og LO sine formål.
Interessant organisasjon, som definerer en større del av sin egen medlemsmasse som "motstandere". Man skal lures inn i organisasjonen gjennom diverse lovbestemte fordeler, for så som medlem tas til inntekt for en politisk agenda man ikke nødvendigvis støtter. Og det på alt fra utenrikspolitikk til sosialpolitikk. Folket er redskapen for ledelsens agenda, det stinker kommunistideologi lang vei.

Uten tvil media som har mest makt.
Og landets største medieleverandør blir snart LO-eide A-Pressen. Hurra for "nye Sovjet".

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Så konklusjonen vår karl ble at LO beskytter sine interesser for å bestå som en mektig interessent bak nåværende regjerings politikk, og at dette foregår ved å forskjellsbehandle medlemsmassen og kun slippe inn sine egne i viktige posisjoner.

Hvordan kan de da påberope seg den makten det gir å ha et høyt medlemstall når de ikke bryr seg om sine medlemmers politiske overbevisning. Hvem jobber LO for da? Ikke arbeiderne hvertfall. På et tidsspunkt har det vært borgerlig flertall blant LOmedlemmer.

Knut

K

knutinh

Gjest
Og landets største medieleverandør blir snart LO-eide A-Pressen. Hurra for "nye Sovjet".
Vi får svitsje innom Fox news og al-jazeera i tillegg så er vi sikret at alle partiske bakmenn får presentert sin side (og at ingen sier sannheten) =)

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Høyre motarbeider ikke LO.
LO motarbeider høyre.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Vi får svitsje innom Fox news og al-jazeera i tillegg så er vi sikret at alle partiske bakmenn får presentert sin side (og at ingen sier sannheten) =)

-k
Åja? Hva har du mot de andre gruppene?? Hva med kristenfundamentalistene, eller nynazistene? Tenker ingen på nynazistenes rettigheter?

:)

K

K

knutinh

Gjest
Åja? Hva har du mot de andre gruppene?? Hva med kristenfundamentalistene
Jeg sa da vitterligen Fox news?

, eller nynazistene? Tenker ingen på nynazistenes rettigheter?
Hehe. Jeg har bare en tv og har et tak på hvor mange aviser jeg gidder å lese pr dag.

Men jeg synes det er et poeng å lese både Dagsavisen, DN, Dagbladet og Aftenposten innimellom.

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Valla meldte seg ut av AKP-ml og inn i KUL, fordi førstnevnte var for moderate. KUL betraktet AKP-ml som "småborgerlige". Valla fikk også Stalin-kritikerne kastet ut av sekten. Hun er IMO en direkte trussel mot demokratiet i Norge og burde behandles på linje med mulla Krekar.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Dette er vel den kronikken Honkey omtaler i tråden "Islam og kortbukser".

Takk for link!

K

W

wurst

Gjest
Det er nok samme, og setter virkelig ting i perspektiv!!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Valla meldte seg ut av AKP-ml og inn i KUL, fordi førstnevnte var for moderate. KUL betraktet AKP-ml som "småborgerlige". Valla fikk også Stalin-kritikerne kastet ut av sekten. Hun er IMO en direkte trussel mot demokratiet i Norge og burde behandles på linje med mulla Krekar.
Mennesker med så svak vurderingsevne, og så dårlig utviklet realitetsevne, kan man aldri stole på. Når disse kommer i maktposisjon burde varselsklokkene ringe kontinuerlig.
Sammen med Sjue, Allern, Michelet, m.fl. burde de blitt behandlet som landssvikere.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Det er nok samme, og setter virkelig ting i perspektiv!!
Artikkelforfatteren er vel ikke den første til å påpeke at vi i vesten roper opp om ting som foregår her, men overser/tier om det som skjer i andre deler av verden, jeg oppfatter ikke denne biten som noe nytt og avslørende. At amerikanske soldater er for voldelige med krigsfanger når avisforsidene lettere enn hva afrikanske ledere gjør med befolkningen.

Men artikkelen var interessant lesing og jeg sympatiserer med holdningen.

Knut

K

knutinh

Gjest
Interessant artikkel. Men jeg ser ingen motsetning mellom det å være selv-kritisk eller å være kritisk til andre?

Jeg ser heller ikke at det er et problem at vi kritiserer de som er oss nærmest mest. Debatt er det som bringer oss videre.

-k

W

wurst

Gjest
Interessant artikkel. Men jeg ser ingen motsetning mellom det å være selv-kritisk eller å være kritisk til andre?

Jeg ser heller ikke at det er et problem at vi kritiserer de som er oss nærmest mest. Debatt er det som bringer oss videre.
Men synes du ikke vi har mistet sansen for perspektiver??

K

knutinh

Gjest
Men synes du ikke vi har mistet sansen for perspektiver??
Jeg vet ikke. Det er da en ganske bred forakt blant folk og i media for Kinas menneskerettighets politikk f.eks.

-k

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Det ser ut til at det er Gerd Liv Valla! Noen som er overrasket??

http://n24.no/boers-og-finans/article1335475.ece

Kommentarer?
Husk at Valla representerer over 800000 arbeidstakere, det gir en viss tyngde.
Når det gjelder Odfjell og Statoil så var det de ansatte i Statoil som var imot hans kandidatur som styreleder. At de går til topps i LO for å få støtte for sitt syn (og får det av Valla) er bare naturlig. Hvis ikke hadde ikke Valla gjort jobben sin.

Saken blir også et eksempel på at det settes grenser for grådighetskulturen blant norske ledere. Og et signal om at hvis de vil til topps i næringslivet kreves det en viss grad av etikk og moral.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
LO burde vel kjempe for direkte fordeler for sine medlemmer med de åpne virkemidler de har lov til, ikke lobbyere for det ene eller andre partier eller politiske løsninger.

-k
LO gjør da begge deler.
Og hadde norske arbeidstakere vært tjent med høyres politikk hadde den selvsagt fått LO sin fulle støtte.

Før valget i fjor høst sendte LO ut spørreskjema til alle de politiske partiene, for å få vite hvor de stiller seg i spørsmål som er viktige for norske arbeidstakere.

Høyre og Frp var de eneste som ikke gadd å svare på dette. Når de har en sånn holdning til 800000 norske arbeidstakere er det ikke så rart at de tapte valget.

Å høre Erna Solberg sitte å jamre seg i etterkant er bare patitisk. ::)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg vet ikke. Det er da en ganske bred forakt blant folk og i media for Kinas menneskerettighets politikk f.eks.

-k
Som jeg nevnte i en annen tråd, du kan jo se hva som skjer når USAs eller Israels president/statsminister el.l. kommer til landet, da er det så mye demonstrasjoner og sinne at man begynner å lure på folk. For hva skjer når noen fra Kina eller andre land hvor de systematisk bryter menneskerettighetene kommer over en tur? Få, om noen, gidder å protestere da. Synes å huske en gang de ikke fikk lov å demonstrere engang da noen fra Kina skulle komme... De kunne jo bli litt fornærmet for slikt...

Topp Bunn