Hvem har mest makt i Norge?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Det eneste akseptable i et demokratisk samfunn er vel at medlemmene bestemmer.
Og slik er det heldigvis i LO! ;)
I fjor hadde de en stor spørreundersøkelse blant tillitsvalgte og medlemmer for å finne ut hvilke saker som betyr mest for medlemmene, og således hvilke saker LO skal prioritere framover.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Det er ikke rasjonelt for en bedriftseier å ønske billigst mulig arbeidskraft. Se bare på lederlønningene. Det som er rasjonelt er å ansette de personene som (antatt) gir mest inntekter i forhold til lønna de krever.
Mulig at det ikke er rasjonelt, men like fullt er det det som skjer i praksis, desverre.
Vi hadde tidligere egne ansatte på kantine/renhold. Det ble visst for dyrt, og begge deler ble outsourcet til ekstern firma som tilbyr betydelig dårligere vilkår enn det vi selv hadde.
Resultatet av outsourcingen er blitt en tragisk dårligere kvalitet på renholdet, og diverse krisemøter mellom bedriften og det innleide firmaet.

Men det hangler videre, for de sparer jo penger på det....

Eksempelet her er ikke enestående, det er heller nærmest blitt en mal på hvordan det fungerer i næringslivet i dag.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
-og ingen kritiserer Carl Ivar for å ha fjernet to unge dynamiske representanter - Skjervengen og Vara. Siden han er på "rett side" politisk fobigåes det i stillhet, mens man benytter anledningen til å henge ut LO på det verste.

Vet dere noe om prinsipielle holdninger i det hele tatt???

:p

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Og slik er det heldigvis i LO! ;)
I fjor hadde de en stor spørreundersøkelse blant tillitsvalgte og medlemmer for å finne ut hvilke saker som betyr mest for medlemmene, og således hvilke saker LO skal prioritere framover.
Ja da er det greit, at de tar medlemmene til inntekt for sin nasjonalpolitiske agenda blekner jo litt ved siden av en spørreundersøkelse. Argumentasjonen for hvorfor de er udemokratiske finnes i flere foregående poster, ta tak i den fremfor å avfeie det med at de har foretatt en spørreundersøkelse.

karl -
-og ingen kritiserer Carl Ivar for å ha fjernet to unge dynamiske representanter - Skjervengen og Vara. Siden han er på "rett side" politisk fobigåes det i stillhet, mens man benytter anledningen til å henge ut LO på det verste.
FrP er da ikke en organisasjon som jobber for en veldig stor gruppe betalende mennesker? De er et politisk parti som ønsker å tiltrekke seg velgere gjennom politikken de fører. Jeg har ikke noe behov for å forsvare utkastingen av disse to medlemmene. Og jeg kan ikke se at min argumentasjon automatisk plasserer meg i en posisjon hvor jeg må forsvare dette heller.

karl -
Vet dere noe om prinsipielle holdninger i det hele tatt
Ja dette synes du vel var et voksent og berettiget argument.

Knut

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Vet dere noe om prinsipielle holdninger i det hele tatt???

:p
Morsomt å se hvor populære Vara og Skjervengen ble blant sosialistene etter at de forsvant fra Frp.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Populære??? Jeg bruker de bare som eksempel.

LO er en organisajon med en ideologi. Et politisk parti har også en ideologi. Ingen av disse organisasjonene ser seg tjent med å velge inn folk som ikke støtter denne ideologien i styret.

Dere kan ikke sammenligne f.eks NAF og LO. NAF er reinspikka interesseorganisasjon for bileiere, mens LO har en bred ideologisk målsetting.

Jeg synes det er berettiget å spørre om prinsipielt gangsyn - ja!

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
LO er en organisajon med en ideologi. Et politisk parti har også en ideologi. Ingen av disse organisasjonene ser seg tjent med å velge inn folk som ikke støtter denne ideologien i styret.
Nei, men ett av dem må like vel finne seg i det, ettersom de finansieres av medlemmer med en demokratisk rett til å påvirke organisasjonen de er medlem i.

Dere kan ikke sammenligne f.eks NAF og LO. NAF er reinspikka interesseorganisasjon for bileiere, mens LO har en bred ideologisk målsetting.
LO er ikke et politisk parti, akkurat som NAF. Begge lever av sine medlemmer. Vi trenger ikke diskutere NAF for min del...

Jeg synes det er berettiget å spørre om prinsipielt gangsyn - ja!
Hvis noen mener LO ikke kan sammenlignes med et politisk parti faller jo grunnlaget for dette spørsmålet bort. Det er jo meningsløst å kritisere prinsipielt gangsyn da.

K

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
1. Den demokratiske retten brukes til å velge inn de som passer i styret.
2. LO har en ideologi, akkurat som et politisk parti. Den må beskyttes.
3. LO kan sammenlignes med et politisk parti. Begge har en ideologi de må jobbe etter. Medlemmene i politiske partier betaler også kontigent. Jeg synes det er søkt (sykt?) av høyrefolk å søke posisjoner i LO. Det viser mangelfull forståelse.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.625
Det er vel ingen som kan klandre LO for at de som fagforening gjør hva de kan for å øve politisk innflydelse.

Men det er kritikkverdig at de folkevalgte i Arbeiderpartiet gir LO særfordeler i forhold til andre interessegrupper i samfunnet.

Det tette båndet mellom LO og AP gir grunn til bekymring, og har nok vært sterkt medvirkende til at AP er bortimot handlingslammet når det gjelder modernisering av offentlig sektor. AP har stilt seg slik at de ikke kan gjennomføre politikker som går på bekostning av særforbund i LO, selv om det er til det beste både for sosialdemokratiet og for landet som helhet.

Dette har blitt et voksende samfunnsproblem etterhvert som LO "privat" ligner mer og mer på et industrihistorisk museum, mens LO "Offentlig" er i vekst, samtidig som de ønsker de samme betingelser som private virksomheter selv om de nyter en skjermet tilværelse.

At AP lar LO ha en hånd på styret er ikke bare en svekkelse av demokratiet. Det er også en trusel mot den samfunnsøkonomiske utviklingen. Det blir ikke bedre av at stortinget stort sett er befolket av broilere, bønder og lærere.

Konkurranseutsatt sektor er stort sett fraværende fra politiske beslutninger. Vi har vært, og er fortsatt, belemret med næringsministre som har liten innsikt i næringsliv, f.eks

De som sørger for skatteinntekter og den positive siden av handelsbalansen blir i mindre og mindre grad hørt i de politiske beslutningsprosessene. Jeg krysser fingrene for at oljen varer et par generasjoner til, minst - for uten betydelige naturressurser, ville konkurransekraften til as Norge vært ekstremt dårlig. Det er en linje fra AP/LO til at vi må betale 10 kroner per US$ når vi skal kjøpe amerikanske produkter.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Ser ingen grunn til bekymring over LO og AP -samarbeid. Dette er like greit som at Rederforbundet hadde samarbeid med Høyre i årevis. Vi lever i et fritt demokrati der slikt må være lov. Det er dessuten bra at det er åpent og ikke skjult slik det var med Høyre i mange år. Men de skal jo være så fine i Høyre...

Bra at vi har AP/SV/SP regjering som fører en næringsaktiv politikk som ikke lar alt handle om skatt, og som ellers slapper av i regjeringskvartalet og lar næringslivet seile sin egen sjø.

Ikke glem at Norge var meget konkurransedyktig før vi fant oljen. Da var det AP som styrte!

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Ja da er det greit, at de tar medlemmene til inntekt for sin nasjonalpolitiske agenda blekner jo litt ved siden av en spørreundersøkelse. Argumentasjonen for hvorfor de er udemokratiske finnes i flere foregående poster, ta tak i den fremfor å avfeie det med at de har foretatt en spørreundersøkelse.
Ok, vil gjerne ta en sammenligning. Om man skal diskutere teknikk, som her på tech forumet på HFS, så stiller det visse krav til minimumskunnskap om teknikk. Har man ikke det så har man lite å gjøre i en teknisk diskusjon.

Om LO, tar gjerne en diskusjon om LO's form, farge og funksjon. Men det krever da visse minimumskunnskaper om LO's historie og hvor fagbevegelsen er i dag.
Den kunnskapen er stort sett fraværende her....

Det kan selvsagt bli underholdene krangler for det, men lite matnyttige. Som når jeg besøker tech forumet... ;D

Det er f.eks en ganske enkel, logisk og naturlig grunn til de tette båndene mellom AP og LO. Man kan selvsagt diskutere om det fortsatt bør være det, men grunnen til at det er det i dag er helt innlysende.

Selv om det ikke virker som om alle her har fått det helt med seg.... ::)

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Jeg mener en arbeidstagerorganisasjon burde jobbe for medlemmenes felles interesse. At det burde være mulig å være medlem av LO uten bli tatt til inntekt for diverse politiske standpunkt. Jeg mener også at LO ikke er, eller bør være likestilt med et politisk parti. Uavhenigig av hvor LO plasserer seg i det ideologiske landskapet i forhold til "kommersielle stiftelser" som Helios eller politiske parti.

Dette må jeg få lov til å argumentere for uten å bli idioterklært eller at noen skal så tvil om mine evner til å tenke prinsipielt!!? Om det jeg fremviser av kunnskap bør forhindre meg i å argumentere for denne meningen forventer jeg å bli konfrontert med med hvorfor. Jeg er fullstendig klar over de historiske båndene, men det kvalifiserer ikke automatisk til at dette skal fortsette, og at LO skal ta politiske standpunkt og påberope seg støtte av medlemmene. Jeg vet at dette ikke er særegent for LO. Jeg har hatt samme diskusjonen om StL (Studentenes Landsforbund), hvor studentene ble tatt til inntekt for deres politiske agenda fordi de var automatisk innmeldt gjennom semesteravgiften, de fleste helt uvitende.

Jeg prøver ikke å si at LO handler f.eks ulovlig ved å fokusere mer på ledelsens politiske overbevisning fremfor medlemmenes. Jeg innledet min deltagelse i debatten med å si at jeg ikke liker LOs posisjon. Disse holdningene er ikke særlig kontroversielle, selv om de tydligvis provoserer enkelte. Årsaken til at disse provoserer er så vidt jeg kan se ikke at jeg har manglende kunnskap om hvordan en interesseorganisasjon kan fungere, eller at jeg har store problem med å tenke logisk. Årsaken er vel kanskje heller så enkel at enkelte debattanter sympatiserer med politikken LO fører og dermed ønsker at de skal bestå som maktfaktor i det politiske landskapet for å begrense innflytelsen fra det politiske motstykket.

Knut

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Men det krever da visse minimumskunnskaper om LO's historie og hvor fagbevegelsen er i dag.
Den kunnskapen er stort sett fraværende her.... Man kan selvsagt diskutere om det fortsatt bør være det, men grunnen til at det er det i dag er helt innlysende.
.....................................................................................
Selv om det ikke virker som om alle her har fått det helt med seg....  ::)
Det må greit å være den eneste som vet noe om dette, og den eneste som er meningsberettiget.

Minner stygt om argumentasjonsteknikken til kommunisten og landsforæderen Valla.
God helg.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Dette må jeg få lov til å argumentere for uten å bli idioterklært eller at noen skal så tvil om mine evner til å tenke prinsipielt!!? Om det jeg fremviser av kunnskap bør forhindre meg i å argumentere for denne meningen forventer jeg å bli konfrontert med med hvorfor. Jeg er fullstendig klar over de historiske båndene, men det kvalifiserer ikke automatisk til at dette skal fortsette, og at LO skal ta politiske standpunkt og påberope seg støtte av medlemmene.
Nå har jeg da ikke idioterklært deg! Hvis du tolker det sånn har du misforstått meg kraftig! :-[

Og jeg er enig i at man bør diskutere hvorvidt koblingen mellom AP og LO bør fortsette. Jeg mener jo at vi er tjent med det, uten at det er noen fasit for hva som faktisk er riktig.
Men når det gjelder politikk, så har LO en målsetting om arbeid til alle i Norge. Av den grunn så engasjerer de seg i næringspolitikken som føres. Hadde de ikke gjort det så ville de heller ikke gjort jobben sin slik jeg ser det.
I tillegg tar fagbevegelsen på seg et samfunnsansvar, og for å være pådriver for en politikk som er formålstjenlig for samfunnet som helhet.
Hva det innebærer, kan selvsagt diskuteres. Men momenter som jobb for alle og sikkerhetsnett for de som måtte falle utenfor det normale arbeidslivet er opplagte områder som ligger innenfor det LO bør drive med.

I tillegg driver LO med internasjonal virksomhet, som en følge av globaliseringen som nå foregår. I praksis betyr det at de er med på å bygge opp/støtte fagbevegelsen i land som ikke har det i dag. Det gjelder i første rekke lavkostlandene der man jobber for knapper og glansbilder. Dette vil norske arbeidere tjene på på lenger sikt. Mange mener jo at vi må ned på lønnsnivået til lavkostlandene, for LO er det et større mål og få de andre opp på nivå med oss! ;D
Noe som vil skje før eller siden!!

Mange forbinder også LO kun med Gerd Liv Valla.
Men LO består av 27 forbund, og videre underavdelinger, og så ned på klubbnivå på den enkelte bedrift.
Dette er en organisasjon som er lik uansett hvem som sitter på toppen!
Jeg er for såvidt enig i innvendingene som kommer med hensyn til hvem som har sjefsstolen nå, men det blir helt feil å dra fokus kun dit, og ikke ha det på LO som organisasjon som helhet og hva de står for. ::)

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Nå har jeg da ikke idioterklært deg! Hvis du tolker det sånn har du misforstått meg kraftig! :-[
Analogien om behov om kunnskap i teknisk debatt, og utsagnet om fravær av kunnskap rammer jo deltakere i denne debatten. Og definisjonen av idiot er jo "uvitende person". Men, jeg setter pris på at du sier det ikke var måten du ønsket å bli tolket på :)

Men når det gjelder politikk, så har LO en målsetting om arbeid til alle i Norge. Av den grunn så engasjerer de seg i næringspolitikken som føres. Hadde de ikke gjort det så ville de heller ikke gjort jobben sin slik jeg ser det.
Det er greit at de prøver å påvirke politikken, men er det noe grunn til at LO skal ha andre politiske verktøy enn andre interesseorganisasjoner?

I tillegg tar fagbevegelsen på seg et samfunnsansvar, og for å være pådriver for en politikk som er formålstjenlig for samfunnet som helhet.
Hva det innebærer, kan selvsagt diskuteres. Men momenter som jobb for alle og sikkerhetsnett for de som måtte falle utenfor det normale arbeidslivet er opplagte områder som ligger innenfor det LO bør drive med.
Men vet LO hvilken politikk som er best for samfunnet? Er ikke poenget med demokrati at ønsket politikk avgjøres av valg? Har vi behov for noen bedrevitere som skal stake ut politisk kurs på våre vegne? LO bør selvfølgelig jobbe for arbeidstakeres rettigheter, men som jeg sier i punktet over. Har LO derfor rett til å bruke andre virkemidler? Dette blir jo udemokratisk.

I tillegg driver LO med internasjonal virksomhet, som en følge av globaliseringen som nå foregår. I praksis betyr det at de er med på å bygge opp/støtte fagbevegelsen i land som ikke har det i dag. Det gjelder i første rekke lavkostlandene der man jobber for knapper og glansbilder. Dette vil norske arbeidere tjene på på lenger sikt. Mange mener jo at vi må ned på lønnsnivået til lavkostlandene, for LO er det et større mål og få de andre opp på nivå med oss! ;D
Noe som vil skje før eller siden!!
Internasjonal virksomhet som å ta side i midtøstenkonflikten? Ang global utjevning så skjer vel dette bare hvis vesten begynner å handle mer med de fattige landene, og velger å sysselsette dem. F.eks østeuropeisk arbeidskraft blir nå mer og mer tilgjengelig. Prisen på denne arbeidskraften vil gå opp etterhvert som de får mer å gjøre, og prisen på norsk arbeidskraft vil gå ned grunnet konkurranse. Er vi da tjent med en politisk kurs som nekter å ta konsekvensene av at norsk arbeidskraft må bli billigere ved å holde bedrifter kunstig i live? Eller opprettholdelse av tollbarrierer? Dette har vi utelukkende råd til å gjøre pga oljen, hvorfor gjøre samfunnsstrukturen så avhengig av olje? Det brukes mye penger på forsking på alternative energikilder rundt om i verden, og muligheten for at vi blir frigjort fra oljen før den er oppbrukt er til stede.

Mange forbinder også LO kun med Gerd Liv Valla.
Men LO består av 27 forbund, og videre underavdelinger, og så ned på klubbnivå på den enkelte bedrift.
Dette er en organisasjon som er lik uansett hvem som sitter på toppen!
Jeg er for såvidt enig i innvendingene som kommer med hensyn til hvem som har sjefsstolen nå, men det blir helt feil å dra fokus kun dit, og ikke ha det på LO som organisasjon som helhet og hva de står for. ::)
Men når sjefen går ut i media og tar politisk standpunkt på vegne av hele organisasjonen er det nesten uunngåelig at fokuset havner der. Uansett er jeg enig i at fokuset ikke nødvendigvis behøver å ligge på lederpersonen, derfor argumenterer heller ikke jeg på bakgrunn av lederens person her.

Knut

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.424
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Arbeidarhistorie er interssant å lese.

Og litt kompetanse om det ein snakkar om, er aldri å forakte...men absolutt ikkje ein føresetnad. I så fall ville eg vere nøydd å halde kjeft når praten kjem inn på foppall og heavymopedar (såkalla MC, som i mi omgrepsverd tyder moving coil)

(NAF er vel ikkje norsk automobilforbund i denne konteksten?)

Idioterklæringar er generelt upassande, tykkjer no eg. Uopplyste er ikkje idiotar ( idiot = person med IQ >20, noko som skulle medføre at omgrepsobjektet skulle vere ute av stand til å delta i ein språkleg kontekst)

Om ein skal fornærme kvarandre, er det langt meir raffinerte omgrep som kan brukast. Det fantasilause "idiot" er for det meste berre ein indikator på manglade fantasi hjå den som formulerer seg....
Intelligente menneske (altså ikkje idiotar) brukar uangripeleg ironi...
:D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Det er greit at de prøver å påvirke politikken, men er det noe grunn til at LO skal ha andre politiske verktøy enn andre interesseorganisasjoner?

Men vet LO hvilken politikk som er best for samfunnet? Er ikke poenget med demokrati at ønsket politikk avgjøres av valg? Har vi behov for noen bedrevitere som skal stake ut politisk kurs på våre vegne? LO bør selvfølgelig jobbe for arbeidstakeres rettigheter, men som jeg sier i punktet over. Har LO derfor rett til å bruke andre virkemidler? Dette blir jo udemokratisk.
Koblingen til AP har jo vært der fra dag 1......

Arbeiderpartiet ble dannet med utspring i arbeiderbevegelsen. Eller om man vil - arbeiderbevegelsen dannet det som i dag er AP.
Derfor har det alltid vært tette bånd og koblinger mellom AP og LO, naturlig nok.
Spørsmålet man kan stille seg i dag er om AP fortsatt er et "arbeiderparti". Eller om det er andre partier som har tatt over den rollen og som heller burde støttes. Diskusjonen går jo blant annet på om ikke SV har like stort krav på støtte. I blant ser man jo liten forskjell på AP og H sin politikk f.eks.

LO skal ikke drive politikk. Neivel, men sentrale områder for LO er velferd og sysselsetting.
Disse områdene bestemmes i stor grad av politikerne våres som vedtar lover når det gjelder velferden vår og som legger rammevilkår for industrien. Jeg synes det blir noe søkt om LO skal styre unna politiske spørsmål når det er politikerne som bestemmer hverdagen vår.

Det går på lovgivning om pensjon, syketrygd, dagpenger, arbeidsmiljø, ferie, utdanning osv...

Vi ser at det er stadig angrep på de godene som har blitt kjempet fram de siste 100 år, så det er ingen grunn til å sette seg tilbake i gostolen med bena på krakken og la det politiske gå sin skeive gang....eller?

Også lurer jeg på hva som skal være alternativet til dagens LO kurs.

Skal de begynne å støtte alle partier?
Eller ingen?
Skal de trekke seg helt tilbake fra den politiske arena?
Kun jobbe med lønn og tariffspørsmål?
Og som andre har nevnt før her - jobbe for lengre dager, dårligere lønn, mindre ferie og værre vilkår for de ansatte? :-/

Kom med flere konkrete alternativ som norske LO medlemmer vil være tjent med. ;)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
LO er bra som de er. De som ikke liker ideologien kan melde seg inn i et YS-forbund. Etter min mening er ideologien til LO en styrke som gjør organisasjonen mere interessant.Det betyr at LO arbeider bredere en de ellers ville gjort. Hvis det bare var tariffspørsmål LO skulle arbeide med ble LO en "fattig" organisasjon.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Koblingen til AP har jo vært der fra dag 1......

Arbeiderpartiet ble dannet med utspring i arbeiderbevegelsen. Eller om man vil - arbeiderbevegelsen dannet det som i dag er AP.
Derfor har det alltid vært tette bånd og koblinger mellom AP og LO, naturlig nok.
Spørsmålet man kan stille seg i dag er om AP fortsatt er et "arbeiderparti". Eller om det er andre partier som har tatt over den rollen og som heller burde støttes. Diskusjonen går jo blant annet på om ikke SV har like stort krav på støtte. I blant ser man jo liten forskjell på AP og H sin politikk f.eks.

LO skal ikke drive politikk. Neivel, men sentrale områder for LO er velferd og sysselsetting.
Disse områdene bestemmes i stor grad av politikerne våres som vedtar lover når det gjelder velferden vår og som legger rammevilkår for industrien. Jeg synes det blir noe søkt om LO skal styre unna politiske spørsmål når det er politikerne som bestemmer hverdagen vår.

Det går på lovgivning om pensjon, syketrygd, dagpenger, arbeidsmiljø, ferie, utdanning osv...

Vi ser at det er stadig angrep på de godene som har blitt kjempet fram de siste 100 år, så det er ingen grunn til å sette seg tilbake i gostolen med bena på krakken og la det politiske gå sin skeive gang....eller?

Også lurer jeg på hva som skal være alternativet til dagens LO kurs.

Skal de begynne å støtte alle partier?
Eller ingen?
Skal de trekke seg helt tilbake fra den politiske arena?
Kun jobbe med lønn og tariffspørsmål?
Og som andre har nevnt før her - jobbe for lengre dager, dårligere lønn, mindre ferie og værre vilkår for de ansatte? :-/

Kom med flere konkrete alternativ som norske LO medlemmer vil være tjent med. ;)
Jeg sier jeg er klar over historien, men kan ikke skjønne hvordan dette forsvarer den partipolitiske innblandingen! Og det er ikke et særlig kontroversielt standpunkt! Jeg drar igjen frem denne artikkelen:

Din LO-kontigent går til SV og AP
Professor ved Norges Handelshøyskole, Ola Honningdal Grytten, sier at APs mangeårige tilknytning til fagbevegelsen er noe særegent i Norge og Norden, sett i europeisk sammenheng.
Han trekker frem de nære bånd mellom LO og AP fra etterkrigstiden, og at den er inspirert fra Øst-Europa. -Dette er en ren kommunistisk modell. Denne modellen burde vært foreldet for lenge siden.
-I mange land i Europa ville det blitt regnet som udemokratisk å ha en slik modell, sier professoren ved Norges Handelshøyskole. Han mener LO ikke bør legge opp til tette bånd med visse partier.
(...)
Nestleder i SV, Øystein Djupedal, er en av de som mener LO nå bør tenke seg om.
-Fagbevegelsen bør orientere seg bredere i det politiske landskapet enn det de gjør i dag - dette er noe vi har ment i alle år. Skal LO ha en fremtid som en viktig pådriver for sosiale reformer så er LO faktisk avhengig av å ha med sentrumspartiene. De ville da få en mindre partipolitisk profil og det vil være klokt, sier Djupedal.
Sier jeg at LO ikke skal jobbe med arbeiderpolitikk? Jeg sier de ikke skal jobbe med f.eks utenrikspolitikk, eller politikk fjernt fra deres virkeområde. Vi har mer demokratiske prosesser til å ta seg av om f.eks høyre eller venstre er rett for arbeiderne. LO kunne kanskje prøve å forholde seg til medlemmenes interesser, kanskje risikerer vi en demokratisk organisasjon som går på bekostning av en fargerik en? Men av og til må man jo velge.

K

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Mener du at deler av LO`s virksomhet skal forbys ved lov? LO har jo vedtatt at de skal jobbe med slike spørsmål på demokratisk vis. Om LO finner det nødvendig så vil de nok endre på sin virksomhet. Vi lever i et fritt land!

Professorer må gjerne ha meninger om dette. I et demokrati er alle kvalifisert til å mene det de vil.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Mener du at deler av LO`s virksomhet skal forbys ved lov? LO har jo vedtatt at de skal jobbe med slike spørsmål på demokratisk vis. Om LO finner det nødvendig så vil de nok endre på sin virksomhet. Vi lever i et fritt land!

Professorer må gjerne ha meninger om dette. I et demokrati er alle kvalifisert til å mene det de vil.
Har ikke jeg sagt hva jeg mener endel ganger etterhvert? Prøver du å antyde at jeg mener arbeiderorganisering skal være ulovlig? I så fall finner jeg det ganske nedlatende.

Meg -
Jeg er ikke i mot arbeider- og fagorganisering, jeg ser nytten av dette og nyter selv godt av tidligere arbeid.
Jeg er i mot at medlemmer tas til inntekt for et partis syn når de bevislig er uenige. Dette er jeg mot uansett om det er LO, StL eller noen andre som gjør det, og det er prinsipielt.

Jeg er i mot at LO bruker medlemsmassen til inntekt for politiske saker på siden av organisasjonens formål. Vi har politiske partier og regjering til å ta seg av slikt, og det er mulig å være arbeider og samtidig mene at reduksjon av tollmurer og et marked tilgjengelig for alle verdens nasjoner er den politiske løsningen på forskjellene mellom fattig og rik.

Når LO velger å ikke føre en politikk i samsvar med den majoriteten av medlemsmassen støtter, og holder disse utenfor styreverv, har styret en annen agenda enn medlemmene, og beskytter seg derfor mot disse. Det er et dårlig demokratisk ideal, men i tråd med ytterliggående sosialistiske ideal om at lederne vet det beste for "sine borgere".

Forskjellen i denne debatten går nok på at enkelte ønsker at LO skal bestå som en politisk maktfaktor fordi de sympatiserer med ideologien, mens andre mener LO er en arbeidstagerorganisasjon som skal arbeide for medlemmene sine og ikke bruke dem som virkemiddel i en politikk de ikke nødvendigvis støtter, og muligens også noen som kun er i mot fordi de ikke sympatiserer med ideologien.

Så lenge vi ikke enes om formålet med LO diskuterer vi tydeligvis ikke på samme nivå.

K

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg skrev DELER av LO`S virksomhet. Da mener jeg de delene du ikke liker. Hva vil du gjøre med de delene?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg er i mot at medlemmer tas til inntekt for et partis syn når de bevislig er uenige. Dette er jeg mot uansett om det er LO, StL eller noen andre som gjør det, og det er prinsipielt.
En student på NTNU meldte seg ut av SiT (Studentunionen i Trondheim) fordi de implementerte boikott av Israel og han fant dette uforenlig med sin overbevisning. Som konsekvens fikk han ikke gå opp til eksamen. Det er demokratiet sitt. Jeg tror han skulle trekke dem for retten, håper så skjer.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Listen over hvem som boikotter Israel er lang, og tildels underlig lesning:
- Al-Huda kultursenter
- Arbeidernes Kommunistparti (AKP)
- Arbeidernes Ungdomsfylking (AUF)
- Asker SV
- Central Jamat-e Ahl-e Sunnat Norway
- Dagbladets Grafiske Klubb
- Den Palestinske forening
- Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere (FO)
- Fellesutvalget for Palestina (FUP)
- Fredrikstad Rød Ungdom
- Fredsbevegelsen i Bodø
- Grønn Ungdom
- Heismontørenes fagforening
- Internasjonale Sosialister
- Islamsk Kvinnegruppe Norge - avd. Trondheim
- Islamsk Råd - Norge
- Jern og Metall - Oslo
- Klassekampens Grafiske Klubb
- Kvinnefronten i Norge
- LO i Oslo
- LO i Mosjøen og omland
- Miljøpartiet De Grønne
- ML-gruppa Revolusjon
- Murernes Union
- Norges Kommunistiske Parti (NKP)
- Norges Kommunistiske Studentforbund (NKS)
- Norges Kommunistiske Ungdom (NKU)
- Norsk Folkehjelp Ungdom
- Norsk Grafiske Forbund (NGF)
- Norsk Målungdom (NMU)
- Norsk Transportarbeiderforbund
- Oslo Grafiske Fagforening
- Oslo Sosialistisk Venstreparti
- Palestinagruppene i Norge (PGN)
- Palestinakomiteen (Palkom)
- Palestinsk Kulturforum
- Rød Ungdom (RU)
- Rød Valgallianse (RV)
- Sosialistisk Ungdom (SU)
- Sosialistisk Venstreparti (SV)
- Telemark SV
- Tjen folket
- Tømrer og snekkernes fagforening
- Ungdom For Fritt Palestina (UFFP)

Heismontører, tømrere, barnevernspedagoger og målungdom i skjønn forening... koselig... ;D Lurer på hvor mange av medlemmene i disse foreningene som vet om dette, og støtter det...

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Jeg skrev DELER av LO`S virksomhet. Da mener jeg de delene du ikke liker. Hva vil du gjøre med de delene?
Jeg har tatt til orde for hva jeg misliker og finner udemokratisk med LO. Jeg mener ikke automatisk at det burde innføres forbud fordi jeg ikke liker det. Jeg har foreslått at de burde være partipolitisk uavhengige og ikke stenge ute arbeidere med annen politisk overbevisning fra en organisasjon jeg mener skal drive med fagforeningsarbeid. Dette kan gjennomføres ved at styret åpner for å høre på hele medlemsmassen sin. Men det er mye å håpe på at dette "løser seg selv" når organisasjonen ledes i tråd med det politiske ideal for hvordan den politiske eliten vet folkets beste.

Jeg synes meningsmotstanderne i denne tråden ikke avfeier at LO er antidemokratisk, men forsvarer deres rett til å være det. Slike holdninger er ganske ytterliggående og jeg representerer således den mest moderate holdningen i denne debatten.

K

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg skjønner ikke hva som er antidemokratisk ved LO. De gjennomfører bare det som er vedtatt i egne møter. Det er det som er demokrati.

De som er uenig har andre fagforeninger de kan melde seg inn i. Jeg ser ikke noe problem ved dette.

Komponenten spør om medlemmene er klar over hva egne fagforeninger er med på og har vedtatt. Det er ikke godt å vite noe om dette, med mindre noen gjør en undersøkelse. Det er opp til medlemmene å holde seg orientert med å lese det som utgis av medlemsblader og annet materiell. Det er desverre mange passive medlemmer i organiasjonene i Norge. Kanskje vi har det for godt her i landet.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Jeg skjønner ikke hva som er antidemokratisk ved LO. De gjennomfører bare det som er vedtatt i egne møter. Det er det som er demokrati.
Men det er jo ikke demokratisk når ikke arbeidere med alternativ politisk ideologi ikke får innvolvere seg i styret, på tross av at majoriteten medlemsmassen på et tidspunkt bekjente seg til den politiske orienteringen. Som jeg har nevnt noen ganger før.

De som er uenig har andre fagforeninger de kan melde seg inn i. Jeg ser ikke noe problem ved dette.

Komponenten spør om medlemmene er klar over hva egne fagforeninger er med på og har vedtatt. Det er ikke godt å vite noe om dette, med mindre noen gjør en undersøkelse. Det er opp til medlemmene å holde seg orientert med å lese det som utgis av medlemsblader og annet materiell. Det er desverre mange passive medlemmer i organiasjonene i Norge. Kanskje vi har det for godt her i landet.
Dette er jo en stor del av problemet, at folk uvitende blir brukt i en politisk agenda de ikke støtter. Det heter seg jo at det er medlemmenes egen skyld, og at de burde melde seg ut. Men vi har det jo ganske godt, og flere av medlemmene setter seg derfor ikke inn i hva de er "engasjert" i. Vi har sett at LOs medlemstall nå er på vei nedover, etter at delvis ytterliggående politiske standpunkt har blitt tatt på medlemmenes vegne. Og kanskje løser dette seg ved at medlemmene faktisk blir sitt ansvar bevisst og ikke å støtter en organisasjon med konkurrerende politisk overbevisning. Det forandrer imidlertid ikke min oppfatning av at LO burde unngå å ta partipolitisk side og ikke motarbeide medlemsmassen slik jeg gjentatte ganger har argumentert for at gjøres.

Knut

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Men det er jo ikke demokratisk når ikke arbeidere med alternativ politisk ideologi ikke får innvolvere seg i styret, på tross av at majoriteten medlemsmassen på et tidspunkt bekjente seg til den politiske orienteringen. Som jeg har nevnt noen ganger før.
Om du ser på hva f.eks FrP mener om avtaleverk og streikerett, så er det opplagt at en frp'er har lite å gjøre som tillitsvalgt i LO.

Demokratiet sørger også for at han ikke blir valgt! ;D

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Om du ser på hva f.eks FrP mener om avtaleverk og streikerett, så er det opplagt at en frp'er har lite å gjøre som tillitsvalgt i LO.

Demokratiet sørger også for at han ikke blir valgt! ;D
En som ønsker å fjerne f.eks streikerett vil nok ha litt problem med å bli valgt inn demokratisk ja. Såfremt ikke situasjonen har forandret seg helt og et flertall ser seg tjent med å fjerne den. Da vil jo demokratiet sørge for at personen blir stemt frem.

Men debatten stagnerer vel litt nå. Er LOs oppgave å bestå og holde på sin tradisjonelle politikk, eller å prøve å endre seg politisk i takt med de såkalte arbeiderne? Skal det være et politisk verktøy for venstresiden, eller et verktøy for arbeidernes stadig utviklende behov?

Svaret på disse spørsmålene ser ut til å være fundert i debattantens politiske grunnholdning.

Knut

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
"Men, er det nærliggende å tro at ~25% av LOs arbeider-medlemmer har som målsetning å reversere disse prosessene? Og, hvis nå FrP skulle bli det nye arbeiderpartiet, og FrP-sympatisørene får rent flertall blant LO-medlemmene. Skal man da ta i bruk udemokratiske virkemidler for å hindre at disse arbeiderne plutselig ser seg tjent med å avskaffe sykelønnsordningen? Er et ønske om å fjerne disse ordningene i tråd med den stereotype fremstillingen av en FrP velger som selvopptatt"

Det argumenteres hele tiden for at de 1/4 av LO's medlemmer som stemmer FRP ikke får noe å si i egen organisasjon. Og hvis de hadde visst at LO motarbeidet grunnidealene til FRP så hadde de meldt seg ut ikke sant? Ingenting i veien for å melde seg ut! Jeg er Fagforeningsleder i en større forening med 2000 medlemmer, og kan ikke annet enn å vinke til de som ikke ser at vi er nødt til opprettholde samarbeidet med vesntresida i Norsk politikk. Jeg tror de 25% av LO's medlemmer som stemmer FRP er like ubeviste på sitt politiske valg som de er på LO's standpunkter.
Men tro ikke at det er en ønskesituasjon for LO. Hadde vi vært i stand til å opplyse alle våre medlemmer om politikken vi støtter på en god måte, uten å støte noen hadde vi gjerne gjort det. En arbeidstakerorganisasjon med 600000 medlemmer som alle visste hvilken retning vi drar tauet i er langt sterkere enn en organisasjon med 800000 medlemmer hvor 200' av de ikke aner hvor de skal holde i tauet. Slipp tauet sier nå jeg, eller dra i samme retning.

Og til dere som syter så j****ig over posisjoneringen til LO, meld dere heller inn i en organisasjon som ikke kjemper deres kamp, men heller tar kontingenten og putter den inn i fine kontorer, greie honorarer og fine vervepremier (ja de fins). Eller stå uorganisert, og kjemp deres egne kamper, jeg gidder iallefall ikke å bruke energi på de som kontinuerlig motarbeider oss.

Rune

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Godt skrevet Rumath. Det er mye historieløshet her...

:-[

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Det argumenteres hele tiden for at de 1/4 av LO's medlemmer som stemmer FRP ikke får noe å si i egen organisasjon. Og hvis de hadde visst at LO motarbeidet grunnidealene til FRP så hadde de meldt seg ut ikke sant? Ingenting i veien for å melde seg ut! Jeg er Fagforeningsleder i en større forening med 2000 medlemmer, og kan ikke annet enn å vinke til de som ikke ser at vi er nødt til opprettholde samarbeidet med vesntresida i Norsk politikk. Jeg tror de 25% av LO's medlemmer som stemmer FRP er like ubeviste på sitt politiske valg som de er på LO's standpunkter.
Nå har situasjonen endret seg litt de siste årene, dette gjetter jeg selvfølgelig, ettersom jeg er historieløs. En større andel arbeidere bekjenner seg ikke lenger til venstrepolitikk, og om trenden fortsetter er det mulig at et stabilt flertall av arbeiderne vil støtte høyreorientert politikk. Trenger vi da fagforeningsledere som forteller dem at deres politiske holdning er feil, eller trenger vi fagforeninger som ønsker å utvikle seg i takt med medlemmene?

Men tro ikke at det er en ønskesituasjon for LO. Hadde vi vært i stand til å opplyse alle våre medlemmer om politikken vi støtter på en god måte, uten å støte noen hadde vi gjerne gjort det. En arbeidstakerorganisasjon med 600000 medlemmer som alle visste hvilken retning vi drar tauet i er langt sterkere enn en organisasjon med 800000 medlemmer hvor 200' av de ikke aner hvor de skal holde i tauet. Slipp tauet sier nå jeg, eller dra i samme retning.
Det er selvfølgelig ikke en ønskesituasjon for LO, i en ønskesituasjon stemmer jo alle deres medlemmer, hvilket er langt over 800.000, på AP :)

Og til dere som syter så j****ig over posisjoneringen til LO, meld dere heller inn i en organisasjon som ikke kjemper deres kamp, men heller tar kontingenten og putter den inn i fine kontorer, greie honorarer og fine vervepremier (ja de fins). Eller stå uorganisert, og kjemp deres egne kamper
Dette er vel muligens en trend nå? At noen flere blir seg bevisste sin posisjon og melder seg ut. Problemet er ikke at organisasjonen kjemper for arbeidsforhold, men at den tar standpunkt langt utover det arbeiderpolitiske.

jeg gidder iallefall ikke å bruke energi på de som kontinuerlig motarbeider oss.
Er disse medlemmene som motarbeidere dere arbeidere med annen politisk overbevisning? Disse er til tider en meget stor andel av medlemsmassen. Hvorfor ikke prøve å tilpasse seg disse litt ved å konsentrere politikken om kjerneområdene i første omgang?

Knut

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Det er ikke noe nytt at det finnes LO medlemmer som ikke sympatserer til venstre. Det er ikke slik at de plutselig har blitt så mange. Det vil alltid være slike fenomen i store organisasjoner som f.eks LO.

Du kan melde deg inn i et stort politisk parti, en stor fagforening eller en stor religion. Så kan du begynne å undersøke hvor like folk er mht til instilling til det de er medlem av. Du vil finne at de har svært ulike holdninger. Endel av de vil du nok synes skulle vært i en annen organisasjon. Det er min erfaring.

Hvis jeg som er agnostiker skulle melde meg inn i pinsebevegelsen, og kreve at mitt syn skulle ha betydning, og at jeg skulle sitte i styret - hva da?

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Det er ikke noe nytt at det finnes LO medlemmer som ikke sympatserer til venstre. Det er ikke slik at de plutselig har blitt så mange. Det vil alltid være slike fenomen i store organisasjoner som f.eks LO.
På et tidspunkt sympatiserte majoriteten faktisk ikke med venstre. Og tallet er uansett stort nok nå til at til og med Øystein Djupedal mener LO bør revurdere den snevre politiske forankringen for å ha en fremtid som pådriver for sosiale reformer. Hverken Djupedal eller jeg argumenterer for at FrP-politikk skal innføres her. Når jeg stadig vekk nevner at ~25% av medlemmene på et tidspunkt stemte FrP er dette for å synliggjøre hvor langt unna SV/AP store deler av medlemsmassen er.

Hvis jeg som er agnostiker skulle melde meg inn i pinsebevegelsen, og kreve at mitt syn skulle ha betydning, og at jeg skulle sitte i styret - hva da?
Hvis majoriteten i pinsemenigheten plutselig er agnostikere, så er det jo deres demokratiske rett å kuppe hele greia. Nå blir dette litt søkt ettersom pinsemenigheten ikke består av en kompleks medlemsgruppe, slik som LO gjør. En mer relevant sammenligning må jo være om f.eks reformantene i en religiøs bevegelse skal få gjennomslag for sitt kontroversielle standpunkt når gruppen blir stor nok.

Knut

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Når sympatiserte ikke majoriteten i LO med "venstre" som du kaller det? Og hvordan vet du det hvis det ikke kom til uttrykk via avstemning? En majoritet til "høyre" ville jo slått ut på stemmegivingen.

Hvis majoriteten i LO besto av høyrefolk så ville de kunne ta over LO bare med stemmegiving. Men det har ikke skjedd.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Når sympatiserte ikke majoriteten i LO med "venstre" som du kaller det? Og hvordan vet du det hvis det ikke kom til uttrykk via avstemning? En majoritet til "høyre" ville jo slått ut på stemmegivingen.
Tall fra 2001:
AP: 32,8
SV: 16,5
H: 18,1
FrP: 10,4

Dette utgjør sammen med RV et marginalt rent flertall for venstrepartiene.

Høsten 2000 sa imidlertid 40% av medlemmene i flg MMi at de ville stemme FrP. Det er rimelig å anta at det da var flertall for en konstellasjon av sentrum høyre, og også at det såkalte borgerlige alternativet med FrP, H, V og KrF hadde rent flertall.

Hvis majoriteten i LO besto av høyrefolk så ville de kunne ta over LO bare med stemmegiving. Men det har ikke skjedd.
Det burde skjedd ja, men skjer ikke. Jeg innleder min deltagelse i denne debatten med å fortelle at en tidligere kommunestyrerepresentant fra høyre av styret ikke fikk lov å stille sitt kanditatur til LO-verv. Det reiser jo spørsmålet om hvor demokratisk organisasjonen er.

Knut

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
At de stemmer slik som du referer til betyr ikke at de er uenig med LO i LO-saker. LO-demokratiet tar stilling til saker og ikke til politiske partier.

Hvis de borgerlige fikk et varig flertall i LO så ville det påvirke LO`s politikk. Over tid ville disse kreftene ta over styringen. Høyrerepresentantene måtte da velges inn og gis innflytelse. Det hadde ikke vært til å stoppe.

Det skjer ikke nå pga at de som har makta prøver å hindre slik innflytelse. Slik er det i alle demokratiske organisasjoner, jfr Fr.p eksemplet. Mener du at F.p er antidemokratisk også?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
La det bare være sagt, Karl, at jeg selvsagt sympatiserer med LO og arbeidernes rettigheter. Det jeg føler (bl.a. som tidligere LO-medlem) er at LO i alt for liten grad kommuniserer sine holdninger og sitt fokus til sine medlemmer. Jeg opplever faktisk også at det er et demokratisk underskudd, rett og slett i form av at medlemmene vet alt for lite om hva "saken" det jobbes for til en hver tid er. Ledelsen og medlemsmassen ser ikke ut til å ha kontakt, på et vis.
Det er forståelig at ledelsen sloss for det den tror på. Men sett nå, rent hypotetisk, at 70% av medlemsmassen var uenige i valgt hovedfokus, eller at de f.eks. er motstandere av den tette partipolitiske koblingen. Hva da? På hvilket tidspunkt eller prosentandel skal ledelsen ta hensyn til sine medlemmer? Jeg griper meg selv ofte i å lure på om ledelsen i LO så å si holder sin agenda skjult for sine medlemmer rett og slett for å unngå at de opponerer.
Og når slike holdninger som jeg nå legger for dagen finnes i befolkningen, da er det noe som taler for at LO har et kommunikasjonsproblem, i det minste!

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg griper meg selv ofte i å lure på om ledelsen i LO så å si holder sin agenda skjult for sine medlemmer rett og slett for å unngå at de opponerer.
Og når slike holdninger som jeg nå legger for dagen finnes i befolkningen, da er det noe som taler for at LO har et kommunikasjonsproblem, i det minste!

Honkey
Gjennom hele LOs historie har man ofte sanket medlemmer ved tvang på arbeidsplassen.
Tidligere kunne man via formelle pålegg, tvinge folk til medlemskap, det var obligatorisk.
Når det senere ble slutt på dette svineriet, kom det uformelle presset.
Jeg er kjent med at ansatte har blitt utsatt for slikt press, med trussel om utestengelse fra kantina, mobbing, sabotasje på arbeidsplassen, osv. Denne fremgangsmåten  for å verve medlemmer er utbredt også i dag, grunnet udemokratiske AKPere i klubbledelsen mange steder.
Dette er en av grunnene til at LO vil tape oppslutning i kommende år.Organisasjonen er en anakronisme med kalde gufs fra Den Røde Plass.

Folk er lei av å bli ilagt meninger de ikke har, fra kommunistiske klubbledere med våte drømmer om Nord-Korea og Cuba.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
At de stemmer slik som du referer til betyr ikke at de er uenig med LO i LO-saker. LO-demokratiet tar stilling til saker og ikke til politiske partier.

Hvis de borgerlige fikk et varig flertall i LO så ville det påvirke LO`s politikk. Over tid ville disse kreftene ta over styringen. Høyrerepresentantene måtte da velges inn og gis innflytelse. Det hadde ikke vært til å stoppe.
Vil høyrefolk komme inn hvis det viser seg at LO-styret har som praksis å prøve å avvise representanter med annen overbevisning?

Det hender tydligvis at jeg er enig med Kristin Halvorsen også.
SV-leder Kristin Halvorsen er ikke begeistret for denne siden ved LOs regjeringsmakeri. Et så tett samarbeid som Ap. og LO har hatt i generasjoner, oppleves som et truende fremmedlegeme i store deler av SV. Det oppstår lett spørsmål om LOs reelle hensikt er å bruke en fremtidig samarbeidsregjering på venstresiden til å styre sterkere enn en interesseorganisasjon bør gjøre i vårt politiske system.
Det hender oftere at jeg er enig med Honkey :)
Ledelsen og medlemsmassen ser ikke ut til å ha kontakt (...)

Det skjer ikke nå pga at de som har makta prøver å hindre slik innflytelse. Slik er det i alle demokratiske organisasjoner, jfr Fr.p eksemplet. Mener du at F.p er antidemokratisk også?
Jeg har ikke satt meg godt nok inn i hva som skjedde i FrP-saken til at jeg skal hevde for mye der. Jeg har tidligere sagt at jeg prinsipielt mener slikt skal foregå demokratisk, og også at LO og FrP ikke er direkte sammenlignbare. Det forsvarer imidlertid ikke udemokratisk praksis.

Knut

Topp Bunn