Hvem har mest makt i Norge?

W

wurst

Gjest
Jeg såTabloid i kveld. og det som har skjedd i Odfjell-saken vil nok få etterspill. Det nærmer seg en skandale når regjeringen slik det ser ut må legge seg flat for Valla og venstrekreftene i LO. Regjeringen gikk jo inn for Odfjell helt til i natt og har lenge visst om den etterlønn osv. som nå brukes for å "forklare" kuvendingen. Og ingen i regjeringen vil delta i diskusjoner eller har kommentarer til saken heller -----

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Som jeg nevnte i en annen tråd, du kan jo se hva som skjer når USAs eller Israels president/statsminister el.l. kommer til landet, da er det så mye demonstrasjoner og sinne at man begynner å lure på folk. For hva skjer når noen fra Kina eller andre land hvor de systematisk bryter menneskerettighetene kommer over en tur? Få, om noen, gidder å protestere da. Synes å huske en gang de ikke fikk lov å demonstrere engang da noen fra Kina skulle komme... De kunne jo bli litt fornærmet for slikt...
Ja, og vi lar oss presse tll å hive Amnesty International ut av en delegasjon som skal til Kina!!!! Vi er verdens største hyklere (Ok-nest største, svenskene er selvsagt værre).

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Har Amnesty noen gang vært med på statsbesøk til USA, da? Eller noe annet land, for den del? Forhastede konklusjoner, BB. La oss enes om at vi sikkert kunne være mer kompromissløse overfor andre land, men jeg tror politikerene har såpass mange hensyn å ta, at de er pukka nødt til å tvinge alle sine lyster og utålmodgihet i bakgrunnen. Diplomati er ekstrem balansering på line. Gi politikerene litt rom, i den situasjonen de operer er det uunngåelig å tråkke litt feil inni mellom.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Har Amnesty noen gang vært med på statsbesøk til USA, da? Eller noe annet land, for den del? Forhastede konklusjoner, BB. La oss enes om at vi sikkert kunne være mer kompromissløse overfor andre land, men jeg tror politikerene har såpass mange hensyn å ta, at de er pukka nødt til å tvinge alle sine lyster og utålmodgihet i bakgrunnen. Diplomati er ekstrem balansering på line. Gi politikerene litt rom, i den situasjonen de operer er det uunngåelig å tråkke litt feil inni mellom.

Honkey
Amnesty har frie tøyler i USA, og har derigjennom ikke behov for å være med i en offentlig delegasjon, og det burde Honkey vite. Ellers minner jeg om artikkelen du leste i går, er det allerede glemt?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Interessant organisasjon, som definerer en større del av sin egen medlemsmasse som "motstandere". Man skal lures inn i organisasjonen gjennom diverse lovbestemte fordeler, for så som medlem tas til inntekt for en politisk agenda man ikke nødvendigvis støtter. Og det på alt fra utenrikspolitikk til sosialpolitikk. Folket er redskapen for ledelsens agenda, det stinker kommunistideologi lang vei.

Og landets største medieleverandør blir snart LO-eide A-Pressen. Hurra for "nye Sovjet".
LO har jo kjøpt dette. Eierene bestemmer, er det ikke det du er for da? Eller har du problemer med at folk er med i LO og at LO beskytter sine interesser (som du er uenig i)?
Hvis "personalpolitikken til LO er så ille hva, hva da når Carl Ivar renser i eget parti? Er det også feil? Alle organisasjoner må tenke slik som vist i eksempel med LO og Fr.p. Hvis de ikke tenker slik går de til grunne. Hvor er demokratiet da?

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
LO har jo kjøpt dette. Eierene bestemmer, er det ikke det du er for da? Eller har du problemer med at folk er med i LO og at LO beskytter sine interesser (som du er uenig i)?
Hvis "personalpolitikken til LO er så ille hva, hva da når Carl Ivar renser i eget parti? Er det også feil? Alle organisasjoner må tenke slik som vist i eksempel med LO og Fr.p. Hvis de ikke tenker slik går de til grunne. Hvor er demokratiet da?
Det er helt innlysende at et politisk parti ønsker å velge inn personer med riktig mening, og at de beskytter seg mot å bli kuppet av grupper med andre interesser. Det er også innlysende at et firma må få velge inn styremedlemmer de ser seg tjent med. At A-pressen tjener eiernes interesser er også som det skal være.

Men, hva er LO da? Er de ikke en arbeidstakerorganisasjon? Arbeidstakerorganisasjoner skal jobbe for arbeidernes/medlemmenes interesser, de skal ikke beskytte seg mot medlemmene for at styret skal drive med nasjonalpolitisk virksomhet.

LO vil "kun" ha AP-folk i styret, og har en bred politisk agenda langt utover arbeiderinteresser. Hva jobber egentlig LO for da? De overkjører medlemsmassens partipolitiske overbevisning i god ytterliggående solialistisk ånd og påberoper seg samtidig politisk makt på bakgrunn av medlemstall.

K

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Amnesty har frie tøyler i USA, og har derigjennom ikke behov for å være med i en offentlig delegasjon, og det burde Honkey vite. Ellers minner jeg om artikkelen du leste i går, er det allerede glemt?
Nei? Hva er sammenhengen her Oddgeir?
Ditt innlegg bli litt på siden av mitt poeng. Jeg vil understrke at dette ike er ment som hverken kritikk eller mangel på sådan. Kinas mennneskerettighetspolitikk (om det kan sies å finnes en slik) er på trynet, punktum. Mitt ringe poeng var at politikerne har mange hensyn å ta. Det er ikke gitt at vår oppfatning om Amnesty og deres eventuelle tur til Kina ville gitt de øsnkede resultater. I slike sammenhenger er det (dessverre..?) påkrevet med mengder av tålmodighet og pragmatisme. Jeg tror ingen betviler hverken Norges holdning eller vilje til å gjøre noe med menneskerettighetene i Kina og mange andre steder.
Men dette er vel også på siden av denne debatten. Amnesty har ikke mest makt i Norge, kan vel bli konklusjonen på denne sidetråden....? :)

Honkey

K

knutinh

Gjest
LO gjør da begge deler.
Og hadde norske arbeidstakere vært tjent med høyres politikk hadde den selvsagt fått LO sin fulle støtte.
Hvordan i huleste vet LO hvilken politikk som er til det beste for sine medlemmer??

-k

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Men, hva er LO da? Er de ikke en arbeidstakerorganisasjon? Arbeidstakerorganisasjoner skal jobbe for arbeidernes/medlemmenes interesser, de skal ikke beskytte seg mot medlemmene for at styret skal drive med nasjonalpolitisk virksomhet.

LO vil "kun" ha AP-folk i styret, og har en bred politisk agenda langt utover arbeiderinteresser. Hva jobber egentlig LO for da? De overkjører medlemsmassens partipolitiske overbevisning i god ytterliggående solialistisk ånd og påberoper seg samtidig politisk makt på bakgrunn av medlemstall.

K
LO har en lang historisk tradisjon å ta vare på. LO står for en type politikk som er uforenlig med Høyre og Fr.p politikk. Klart de må være forsiktige med å slippe til folk fra disse partiene, de ville jo ødelegge organisasjonen.

På samme måte som eksemplet med Fr.p, men det er det ingen her som argumenterer mot?

Det er innlysende at det må være slik i en organisasjon som vil vare noen år, og skaffe seg makt.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Hvordan i huleste vet LO hvilken politikk som er til det beste for sine medlemmer??

-k
Når du melder deg inn så har du godtatt denne politikken, hvis du er en bevisst medlem av LO.

Du kan melde deg inn i andre forbund som ikke er tilsluttet LO om du ikke liker LO.

K

knutinh

Gjest
Når du melder deg inn så har du godtatt denne politikken, hvis du er en benvisst medlem av LO.

Du kan melde deg inn i andre forbund som ikke er tilsluttet LO om du ikke liker LO.
LO kan i enkelte tilfeller være det eneste eller økonomisk beste tilfellet. Det er uheldig med sterke udemokratiske organisasjoner som har skjult lobby-virksomhet og kan kjøpe sine stemmer med fordeler for sine medlemmer.

Slike organisasjoner var/er absolutt på sin plass når rettsvernet for arbeidere er svakt, og arbeidsgivere er en godt organisert og brutal makt mot svake arbeidere. I en slik situasjon ligger det til rette for at arbeidsgiver utnytter folk med dårlige lønnsvilkår, slave-lignende arbeidsvilkår og vold.

En stadig større andel av nordmenn er ikke arbeidere som står i gruva i et lite lokalsamfunn og har jobben i 40 år lengre. Vi har endel utdanning, klumper oss sammen i større byer, får individuell lønn og bytter jobb stadig oftere. Det utjevner maktforholdet betydelig. Hvis arbeidsgiver har for dårlige vilkår forsvinner rett og slett kompetansen, og ryktet sprer seg fort. De som er veldig produktiv får gode tilbud fordi de frivillig bidrar mye - ofte på bekostning av familie og fritid. De som bidrar mindre får tilbud de også, men rimeligvis til dårligere vilkår.

Staten får da redusert sin oppgave til å sørge for et minimum av forutsigbarhet (som oppsigelses-tid/vern) og å fungere som forsikring for de som faller utenfor av f.eks helse-årsaker. Det ideelle hadde vært om store bedrifter så sitt samfunnsansvar og tok inn de som i dag er på attføring el. lign.

-k

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
En ganske relevant artikkel.

Din LO-kontigent går til SV og AP
Professor ved Norges Handelshøyskole, Ola Honningdal Grytten, sier at APs mangeårige tilknytning til fagbevegelsen er noe særegent i Norge og Norden, sett i europeisk sammenheng.
Han trekker frem de nære bånd mellom LO og AP fra etterkrigstiden, og at den er inspirert fra Øst-Europa. -Dette er en ren kommunistisk modell. Denne modellen burde vært foreldet for lenge siden.
-I mange land i Europa ville det blitt regnet som udemokratisk å ha en slik modell, sier professoren ved Norges Handelshøyskole. Han mener LO ikke bør legge opp til tette bånd med visse partier.
Det er ikke bare personer som tradisjonelt har bånd til høyre som sier dette. Samme artikkel:
Nestleder i SV, Øystein Djupedal, er en av de som mener LO nå bør tenke seg om.
-Fagbevegelsen bør orientere seg bredere i det politiske landskapet enn det de gjør i dag - dette er noe vi har ment i alle år. Skal LO ha en fremtid som en viktig pådriver for sosiale reformer så er LO faktisk avhengig av å ha med sentrumspartiene. De ville da få en mindre partipolitisk profil og det vil være klokt, sier Djupedal.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
LO har en lang historisk tradisjon å ta vare på. LO står for en type politikk som er uforenlig med Høyre og Fr.p politikk. Klart de må være forsiktige med å slippe til folk fra disse partiene, de ville jo ødelegge organisasjonen.

På samme måte som eksemplet med Fr.p, men det er det ingen her som argumenterer mot?

Det er innlysende at det må være slik i en organisasjon som vil vare noen år, og skaffe seg makt.
Jeg skriver jo at politiske partier, bedrifter, ol beskytter seg selv. Dette er vi enige i.

Men jeg mener ikke at en organisasjon som representerer et bredt spekter av arbeidere skal binde seg partipolitisk, uavhengig av tradisjon. Samfunnet er i utvikling, og flere sier nå at LO også må omstille seg. Hvorfor kjempe for å motarbeide store deler av medlemsmassen når man ved å holde seg partipolitisk uavhengige med ett er i stand til å forene medlemmene. På meg virker det ikke som medlemmene er prioritert av LO, bare medlemstallet.

K

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Slike organisasjoner var/er absolutt på sin plass når rettsvernet for arbeidere er svakt, og arbeidsgivere er en godt organisert og brutal makt mot svake arbeidere. I en slik situasjon ligger det til rette for at arbeidsgiver utnytter folk med dårlige lønnsvilkår, slave-lignende arbeidsvilkår og vold.
Nå må du ikke glemme hvordan vi har kommet dit vi er i dag da. Det er kun fordi at vi har hatt en sterk fagbevegelse gjennom LO.
Det vi også ser er at de rettighetene som er kjempet fram de siste 100 år er under konstant press nå.
Og når du et annet sted her spør om hvordan LO kan vite hvilken politikk som er til det beste for medlemmene så går det blant annet på punkter som:

AFP
sykelønnsordningen
Sentrale tariffavtaler
sosial dumping
faglige rettigheter
likestilling
Arbeidsmiljøloven med punkter om
- oppsigelsesvern
- midlertidige ansettelser
- overtidsbruk

Den jevne arbeidstaker i Norge er ikke tjent med noen nedbrytning av avtaleverk, AML, AFP, normalarbeidsdagen og andre goder vi har i dag.
Jeg kjenner mange LO medlemmer som stemmer FrP. De gjør det med vissheten om at FrP aldri kommer til å få gjennomslag for sin politikk uansett, så de kan stemme blått uten å ta konsekvensene ved valget på en måte.

Men sant nok, - mange arbeidstakere i dag klarer seg bra på individuell basis. De har kompetansen som er etterspurt, og kan sette betingelser ovenfor en arbeidsgiver.

Men hvor mange av de en million arbeidstakerne i Norge snakker vi om her? Ikke flertallet hvertfall.

Og skal vi da ha et system som er tilpasset mindretallet? Og f.eks la alle andre som jobber i industrien seile sin egen sjø, bare fordi det passer noen best å ta sine egne individuelle valg?

Jeg syns ikke det. ::)

K

knutinh

Gjest
Nå må du ikke glemme hvordan vi har kommet dit vi er i dag da. Det er kun fordi at vi har hatt en sterk fagbevegelse gjennom LO.
Det vi også ser er at de rettighetene som er kjempet fram de siste 100 år er under konstant press nå.
Og når du et annet sted her spør om hvordan LO kan vite hvilken politikk som er til det beste for medlemmene så går det blant annet på punkter som:
Jeg synes at posten min viser at jeg overhodet ikke glemmer hvordan vi er kommet dit vi er nå? Det betyr ikke at vi nødvendigvis må holde på alle gamle institusjoner hvis de ikke lengre passer dagens struktur.
[/quote]
Men sant nok, - mange arbeidstakere i dag klarer seg bra på individuell basis. De har kompetansen som er etterspurt, og kan sette betingelser ovenfor en arbeidsgiver.

Men hvor mange av de en million arbeidstakerne i Norge snakker vi om her? Ikke flertallet hvertfall.

Og skal vi da ha et system som er tilpasset mindretallet? Og f.eks la alle andre som jobber i industrien seile sin egen sjø, bare fordi det passer noen best å ta sine egne individuelle valg?

Jeg syns ikke det.  ::)
Arbeidstakere kan uansett ikke stille krav som industrien ikke kan leve med. Kapital og organisasjoner flyter uansett internasjonalt på en helt annen måte nå enn for 100 år siden, selv om venstre-sida ikke ser ut til å ha fått det med seg.

Selvfølgelig skal vi ha et lovverk som beskytter mot overgrep og utbytting.

Men når jeg ser store avisoppslag om nedleggelse av 300 papirarbeidsplasser og at statsministeren engasjerer seg så rister jeg bare på hodet over hvilket pottit-land vi lever i.

Jeg tror du undervurderer norsk kompetanse når du sier at et flertall ikke er flinke nok til å være etterspurt. De fleste firma ville være tilnærmet null verdt hvis alle ansatte sluttet "på dagen". Materielle ting er billig, det kjøper vi fra kina. Kompetente mennesker som fungerer sammen og er produktive, det krever tid og penger.

Det sier seg vel selv at jeg er imot statlig intervensjon i nedleggelse av arbeidsplasser, mot statlig sponsing av kraftkrevende industri og mot norsk jordbrukspolitikk.

Jeg er derimot for et sunt næringsliv som produserer varer som vi og verden er interessert i å kjøpe uten sponsing eller proteksjonisme. Jeg innser at for å greie det må man godta en dynamikk i arbeidslivet som betyr nedleggelser, oppstart, dårlige tall og gode tall. Alternativet er at Valla & Co setter ned en sentralkommitte som bestemmer seg for hvor mange Lada-er vi skal produsere pr år, og hva vi trenger og ikke trenger... Dermed må også arbeidstakerne, som meg, være forberedt på å kunne miste jobben en gang eller to i løpet av livet. Så lenge nye arbeidsplasser kommer til vil det være mulig å få en ny jobb.

mvh
Knut

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Nok et eksempel på at politikk og næringsliv ikke hører sammen. Selskapet får ikke ta forretningsmessige beslutninger uten å hemmes av den til enhver tid sittende regjerings og det til enhver tid rådende stortingsflertalls politiske agenda. Alle statseide selskaper burde selges og privatiseres øyeblikkelig.
Jeg husker godt hvordan det gikk i russland, når statlige oljeselskap ble solgt. Endel opportunister stakk av med alt sammen, noe av resulatet er å se i en engelsk fotballklubb. Han visste og trekke seg ut mens leken var god, mens han andre havnet i fengsel, og slike som de to jeg nevnte her som har proffitert enormt finnes det masse av i russland... Sålenge det er staten som får inntektene, er det helt naturlig at de også sitter som eier, i f.eks Statoil og Hydro. Det ville vært helt latterlig om staten skulle selge fra seg f.eks rettigheter til utvinning av olje, i prinsippet selge gullet vårt for cash nå, til et privat selskap. Det ville jo ikke vært mulig å gjøre noe dummere enn det. Det er dessuten et poeng å ha staten som eier for å f.eks unngå at de legger ned lønnsomme bedrifter, bare fordi inntektspotensialet er enda større ved flytting til et annet sted (som vil gi tap av arbeidsplasser og rasering av mindre samfunn) (f.eks).

Det mest lønnsomme for Norge, tror jeg om tvertimot, vi hadde senket utvinningshastigheten på oljen, og pumpet opp slik det var en balanse, for oljen holder seg sikrere i verdi i bakken, fremfor i et oljefond, det er lett å se for seg at oljen som pumpes opp når det begynner å gå tomt, er utrolig mye mer verdt, enn den vi pumper opp nå, men som vi egentlig ikke trenger. Så å spare på naturressursene/ det svarte gullet, og ikke putte det i en masse papirverdier, ville vært bedre for fremtidige generasjoner, tror jeg.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Jeg tror du undervurderer norsk kompetanse når du sier at et flertall ikke er flinke nok til å være etterspurt. De fleste firma ville være tilnærmet null verdt hvis alle ansatte sluttet "på dagen".
Jeg sier ikke at flertallet ikke er flinke nok, men derfra og til å være sin egen lykkes smed er lang.

Jobber selv i næringsmiddelindustrien, og vi har noe over 500 ansatte organisert, med 180 på den største avdelingen. Hvis hver og en skulle forhandle på individuelle vilkår villle det bli det kompette kaos både for de ansatte og ledelsen. Og det er nok rot som det er , enda vi har svært ordnede forhold.
Folk går på midlertidige kontrakter sammenhengende i åresvis, faste ansatte sies opp mot at resten må jobbe mer overtid. Lokale lønnsforhandlinger starter med tilbud om 25 øre timen (og vi går med noen hundre millioner i overskudd!).
Listen kan gjøres lang med trøblete forhold og det i en bedrift som er ryddig sammenlignet med mange mindre firma.
Uten å samles under en paraply som LO er, så ville det vært anarkistiske tilstander mange steder. Ikke uten grunn at LO og NHO er enig om en Hovedavtale for arbeidslivet. Selv om FrP ikke ser poenget med denne.

Og ja, man kan miste jobben å få ny.
Men saken er at det da gjerne er til dårligere vilkår enn du hadde før! For en grunn til at noen er billigere enn andre er at de tilbyr dårligere vilkår til de ansatte. Og det fungerer helt fint, for hos dem som kjøper varer og tjenester så er det kun pris det sees på.
Kjøper du en hotellovernatting så vil du ha den billigst mulig? Om de som jobber på hotellet drives på luselønn er noe som interesserer deg et visst sted. Og dermed har bedriften livets rett.
Man kan selvsagt slutte å begynne et annet sted.......bortsett fra at alternativene ble utkonkurert på pris og er borte. Så da hva gjør du da? Finner deg i de dårlige vilkårene. Om man da ikke har en fagforening som tar ansvar. ;)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg skriver jo at politiske partier, bedrifter, ol beskytter seg selv. Dette er vi enige i.

Men jeg mener ikke at en organisasjon som representerer et bredt spekter av arbeidere skal binde seg partipolitisk, uavhengig av tradisjon. Samfunnet er i utvikling, og flere sier nå at LO også må omstille seg. Hvorfor kjempe for å motarbeide store deler av medlemsmassen når man ved å holde seg partipolitisk uavhengige med ett er i stand til å forene medlemmene. På meg virker det ikke som medlemmene er prioritert av LO, bare medlemstallet.

K
De motarbeider ikke medlemsmassen. LO har en egen ideologi som de må beskytte. LO har f.eks stått for tankegangen: "gjør din plikt, krev din rett". Dette står i motsetning til høyres spekulasjonsøkonomiske tankegang med børssystem som gir "lottogevinster" til spekulantene. Jeg foretrekker (som LO) et økonomisk system som premierer reell verdiskaping foran børsspekulasjon. Men det er ike lett å få til dette. Enda vanskeligere vil det bli om folk med sympatier for spekulasjonsøkonomi får slippe til i LO.

A

Affa

Gjest
De motarbeider ikke medlemsmassen. LO har en egen ideologi som de må beskytte. LO har f.eks stått for tankegangen: "gjør din plikt, krev din rett". Dette står i motsetning til høyres spekulasjonsøkonomiske tankegang med børssystem som gir "lottogevinster" til spekulantene. Jeg foretrekker (som LO) et økonomisk system som premierer reell verdiskaping foran børsspekulasjon. Men det er ike lett å få til dette. Enda vanskeligere vil det bli om folk med sympatier for spekulasjonsøkonomi får slippe til i LO.
LO lever ikke opp til sitt eget slagord. De setter latskap og ikke eksisterende sykdommer i høysetet. De dyrker guden Trygd og priser herren Grådighet som få andre.

Selvsagt vil aldri folk med sympati for spekulasjonsøkonomi slippe til i LO. Folk som støtter massedrap og utrenskninger er sjeldent positive til slike mennesker (selv om folkefienden Valla sikkert spiller lotto). Verdiskapning er et fremmedord i LO. Penger kommer av seg selv. Det er bare og dele ut. De late først i køen.  LO styres av lite intelligente, forsmådde arbeidere og mislykkede halvferdige akademikere. Dette er dårenes forbund. Idiotenes høyborg.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Har du glemt å ta pillen din i dag Affa?

A

Affa

Gjest
Nei, men kanskje Valla kan tygge over cyanidkapselen og dø med et snev av verdighet. Spare meg for kvalme.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg skjønner ikke hvor du tar alt hatet ifra.

A

Affa

Gjest
Jeg ønsker at vi skal bestå i 1000 år til og ikke fortæres av idioter uten gangsyn.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg ønsker at vi skal bestå i 1000 år til og ikke fortæres av idioter uten gangsyn.
Jeg beklager å måtte si deg dette, Affa, gamle gutt, men jeg aner et gryende problem hos deg. Dersom alt for mange omkring deg framstår som idioter, er det på høy tid å begynne å se seg i speilet.

Honkey

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.010
Torget vurderinger
16
Nei, men kanskje Valla kan tygge over cyanidkapselen og dø med et snev av verdighet. Spare meg for kvalme.
Hvordan Valla kan sitte i en ledende samfunnsposisjon med sin fortid som hard line stalinist og supporter av bla. Moskva prosessene er meg en gåte.
Valla som LO leder er en skam for landet. Hun har heller aldri tatt snev av selvkritikk for å ha støttet en av tidenes værste folkemordere, alt er avfeid på det mest arrogante vis. Tro om vi hadde godtatt en 'reformert' Eric Blücher som NHO formann ?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Selvsagt trenger vi fagforbund. Los problem er den nære koblingen til Ap. Tidligere ble Lo-medlemmer kollektivt innmeldt i Ap. Svært mange Lo-medlemmer sympatiserer med helt andre partier. At Lo nærmest får en hånd på rattet når Ap sitter i regjering, er skandaløst.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hvordan Valla kan sitte i en ledende samfunnsposisjon med sin fortid som hard line stalinist og supporter av bla. Moskva prosessene er meg en gåte.
Valla som LO leder er en skam for landet. Hun har heller aldri tatt snev av selvkritikk for å ha støttet en av tidenes værste folkemordere, alt er avfeid på det mest arrogante vis. Tro om vi hadde godtatt en 'reformert' Eric Blücher som NHO formann ?
Ja, det er tragisk. Mediene setter dagsorden. En betydelig andel journalister i NRK og de store avisene har samme bakgrunn fra AKP-ml som Valla. Det forklarer nok litt.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ja, det er tragisk.  Mediene setter dagsorden.  En betydelig andel journalister i NRK og de store avisene har samme bakgrunn fra AKP-ml som Valla.  Det forklarer nok litt.  
Trur enkelte her sliter litt med paranoia, jeg. Jøss. :)

Honkey

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.010
Torget vurderinger
16
Trur enkelte her sliter litt med paranoia, jeg. Jøss. :)

Honkey
Kunne Valla sittet i rejering og senere bekledd LO leder stillingen med fortid som nazist ?

Jeg er selv langt unna høyere fløy politisk men det er besynderlig at Valla og andre av hennes sort har sluppet så uenderlig lett unna de de var med på så sent som på 80-tallet.

Vallas fortid som stalinist burde diskvalifisere henne fra LO leder stillingen, så enkelt er det. Hadde hun vært nazist på 80 tallet tviler jeg på om vi like lett hadde unskyldt fortiden hennes. Det spiller ingen rolle om hun nå er 'reformert', hun tok sitt valg og burde tvinges til å leve med det, ikke belønnes med en av landets mest inflytelsesrike stillinger.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0

AFP
sykelønnsordningen
Sentrale tariffavtaler
sosial dumping
faglige rettigheter
likestilling
Arbeidsmiljøloven med punkter om
- oppsigelsesvern
- midlertidige ansettelser
- overtidsbruk
Her er essensen, pampene i LO er mest opptatt av å ivareta sine egne medlemmer (naturlig nok) og verne om opparbeidede rettigheter. Samfunnsansvar og solidaritet er fjernet fra programmet for lengst.

Endringer på flere av disse punktene ville kunne ha medført nye arbeidsplasser, flere unge i arbeid og et mer konkurransedyktig næringsliv. Men solidaritetstanken stikker ikke dypt i LO. Det mest skremmende er at LO-pampene med Gerd-Liv (huff og gru!) i spissen sitter med kontakter dypt inn i AP og med opptil flere fingre på rattet.

Jeg tror fremtiden ligger i mindre og mer dynamiske fagforeninger som forstår utfordringene i de forskjellige delene av næringslivet. Dagens LO har utspilt sin rolle og mister stadig medlemmer. Stadig større deler av det private næringsliv fungerer bra med fornøyde arbeidstagere uten fagforeninger, mens det er staten og kommunene som må slite med kostnadsdrivende og reaksjonære fagforeninger som hindrer effektivisering og omorganisering. Regningen for dette er det vi som betaler gjennom skatter og avgifter.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Så den lille majoriteten som var for borgelig regjering for noen år siden skal undertrykkes for organisasjonens ideologi? Undertrykkes ikke da medlemmene?

Jeg er ikke i mot arbeider- og fagorganisering, jeg ser nytten av dette og nyter selv godt av tidligere arbeid. Kritikken her går på den partipolitiske koblingen, og mangelen på demokrati. I LO er det arbeiderne/medlemme som skal bestemme, uavhengig av politisk overbevsining. LOs oppgave er ikke å fortelle medlemmene hvilket parti de skal stemme for å være solidariske arbeidere som forener seg på et romatisert grasrotnivå. I et firma er det i utgangspunktet eierne som skal bestemme, men også ansatte har mulighet til å påvirke noe nå.

Knut

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg er absolutt enig i at det er en meget dubiøs ordning der arbeidstakerorganisasjonen har sterk partitilhørighet. Dersom NHO hadde hatt tilsvarende koblinger inn i maktens korridorer skulle nok LO blitt rimelig bleke om nebbet vil jeg gå ut fra. En slik ordning burde definitivt avskaffes.
MEN: Det ville oppstå et interessant dilemma dersom man lot medlemamssen bestemme den politiske kursen. Gitt at det faktisk er sterke FrP krefter involvert, og at det ble valgt inn en FrP sympatisør på toppen, hva ville resultatet blitt? At LO jobbet for å avskaffe sykelønnsordningene? Innskrenke streikerettighetene? Øke arbeidsgiverens makt?
Dette ser jeg humoren i! :D En arbeidstakerorganisasjon som går i forhandlinger med arbeidsgiveren uten å kreve annet enn dårligere kår!
;D

Honkey

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Jeg er absolutt enig i at det er en meget dubiøs ordning der arbeidstakerorganisasjonen har sterk partitilhørighet. Dersom NHO hadde hatt tilsvarende koblinger inn i maktens korridorer skulle nok LO blitt rimelig bleke om nebbet vil jeg gå ut fra. En slik ordning burde definitivt avskaffes.
MEN: Det ville oppstå et interessant dilemma dersom man lot medlemamssen bestemme den politiske kursen. Gitt at det faktisk er sterke FrP krefter involvert, og at det ble valgt inn en FrP sympatisør på toppen, hva ville resultatet blitt? At LO jobbet for å avskaffe sykelønnsordningene? Innskrenke streikerettighetene? Øke arbeidsgiverens makt?
Dette ser jeg humoren i! :D En arbeidstakerorganisasjon som går i forhandlinger med arbeidsgiveren uten å kreve annet enn dårligere kår!
;D

Honkey
Jeg ser også humoren i dette :)

Men, er det nærliggende å tro at ~25% av LOs arbeider-medlemmer har som målsetning å reversere disse prosessene? Og, hvis nå FrP skulle bli det nye arbeiderpartiet, og FrP-sympatisørene får rent flertall blant LO-medlemmene. Skal man da ta i bruk udemokratiske virkemidler for å hindre at disse arbeiderne plutselig ser seg tjent med å avskaffe sykelønnsordningen? Er et ønske om å fjerne disse ordningene i tråd med den stereotype fremstillingen av en FrP velger som selvopptatt?

Jeg skjønner at LO selv ønsker å beholde sin politiske kurs, og jeg har til og med forståelse for at et styre ikke bare kan skifte til en politisk kurs på den andre siden av aksen. Men; de kan ikke tillegge medlemmene sine disse meningene, bruke medlemsmassen på 800.000+ for å fremme ledelsens politiske grunnsyn. Et syn som for øyeblikket plasserer seg mer ekstremt på den politiske aksen enn FrP. Ønsker disse personene å få gjennomført sin politikk utover arbeiderrettigheter bør de engasjere seg direkte i politikken eller lobbyere uavhengig av LO.

K

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hovedproblemet med et LO med Valla ved roret er at hun blander inn politiske ting som IKKE en arbeidstakerorganisasjon bør/skal ta stilling til. Man melder seg ikke inn i LO fordi man ønsker å boikotte Israel, men flere 1.mai-taler fra LO/Valla har fokusert mye på dette, hva i alle dager har det med LO å gjøre?
De skal fokusere på arbeidernes rettigheter, punktum.
Klarer de ikke å skille ut hva det er, så bør de se seg om etter noe annet å gjøre.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg ser også humoren i dette :)

Men, er det nærliggende å tro at ~25% av LOs arbeider-medlemmer har som målsetning å reversere disse prosessene? Og, hvis nå FrP skulle bli det nye arbeiderpartiet, og FrP-sympatisørene får rent flertall blant LO-medlemmene. Skal man da ta i bruk udemokratiske virkemidler for å hindre at disse arbeiderne plutselig ser seg tjent med å avskaffe sykelønnsordningen? Er et ønske om å fjerne disse ordningene i tråd med den stereotype fremstillingen av en FrP velger som selvopptatt?

Jeg skjønner at LO selv ønsker å beholde sin politiske kurs, og jeg har til og med forståelse for at et styre ikke bare kan skifte til en politisk kurs på den andre siden av aksen. Men; de kan ikke tillegge medlemmene sine disse meningene, bruke medlemsmassen på 800.000+ for å fremme ledelsens politiske grunnsyn. Et syn som for øyeblikket plasserer seg mer ekstremt på den politiske aksen enn FrP. Ønsker disse personene å få gjennomført sin politikk utover arbeiderrettigheter bør de engasjere seg direkte i politikken eller lobbyere uavhengig av LO.

K
Så enig, så enig. Demokratiet er sevsagt viktig innenfor arbeidstakerorganisasjonene, som i samfunnet ellers. Og jeg tror nok at LO åpenbart har et visst demokratisk underskudd.
Mitt råd er at de utarbeider et tindrende klart og rent arbeidspolitisk program, deler ut hovedpunktene til alle medlemmene, kobler seg fra AP en gang for alle, erklærer sin uavhengighet, og inviterer alle medlemmene til å bestemmme seg for om programmet er noe de kan stille seg bak eller ei.
Føler et medlem at han/hun ikke kan stå bak programmet, burde utmelding kunne gjøres med et pennestrøk, evt via internett. Vi lever i 2006, LO bør gå foran med et godt eksempel på demokrati og solidaritet på tvers av kjønn, opphav, stilling og stand.

Honkey

K

knutinh

Gjest
Kjøper du en hotellovernatting så vil du ha den billigst mulig? Om de som jobber på hotellet drives på luselønn er noe som interesserer deg et visst sted. Og dermed har bedriften livets rett.
Man kan selvsagt slutte å begynne et annet sted.......bortsett fra at alternativene ble utkonkurert på pris og er borte. Så da hva gjør du da? Finner deg i de dårlige vilkårene. Om man da ikke har en fagforening som tar ansvar. ;)
Det er ikke rasjonelt for en bedriftseier å ønske billigst mulig arbeidskraft. Se bare på lederlønningene. Det som er rasjonelt er å ansette de personene som (antatt) gir mest inntekter i forhold til lønna de krever.

Fotballspillere, ledere, artister etc er etterhvert vant til å selge seg selv. De som er veldig flinke (i praksis de som skaffer eierne mye penger) får gode tilbud fordi alle ønsker dem.

Faren ved å dra likelønnspolitikken for langt er at det ikke er noen økonomisk gevinst ved å yte noe ekstra. Jeg er nå i en fase av karrieren hvor alt er nytt og spennende, men jeg kan se for meg at jeg som 40-åring godt kan tenke meg andre ting å finne på en ettermiddag enn å jobbe for å komme i havn med noe på jobben. Hvis jeg da vet at lønna mi er upåvirket av egeninnsats, og at kollegere som bare sitter på rompa får samme lønn, må jeg være veldig faglig motivert for å få gjort noe. Enig?

Hvis du ikke tror meg, så se på land som Cuba og hvor motivert folkene der er til å holde husene sine i stand (statens eiendom).

-k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Føler et medlem at han/hun ikke kan stå bak programmet, burde utmelding kunne gjøres med et pennestrøk, evt via internett.
Men LO vil jo gå motsatt vei. De vil ha skattefradrag for medlemskontigent og holde ikke-medlemmer utenfor sentrale lønnsoppgjør. De vil innføre et toklassesystem i arbeidslivet, hvor LO-medlemmer står øverst og alle andre under. Man skal med andre ord "tvinges" til å inngå i og betale for for en politisk agenda man ikke nødvendigvis støtter. Er du som en følge av overstående mot LOs forslag i så henseende?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.764
Men LO vil jo gå motsatt vei. De vil ha skattefradrag for medlemskontigent og holde ikke-medlemmer utenfor sentrale lønnsoppgjør. De vil innføre et toklassesystem i arbeidslivet, hvor LO-medlemmer står øverst og alle andre under. Man skal med andre ord "tvinges" til å inngå i og betale for for en politisk agenda man ikke nødvendigvis støtter. Er du som en følge av overstående mot LOs forslag i så henseende?
Det er fradrag for fagforeningskontigent. Merk fagforening, ikke LO spesielt.
Hvorfor skal de som ikke er organisert nyte godt av forhandlinger LO har gjort på vegne av sine medlemmer? Hvis du ikke vil være organisert og ønsker å forhandle med arbeidsgiver så er det fritt opp til hver enkelt å gjøre det.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
;D

Honkey
Det eneste akseptable i et demokratisk samfunn er vel at medlemmene bestemmer.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det eneste akseptable i et demokratisk samfunn er vel at medlemmene bestemmer.  
Ja, selvsagt! Dette tok jeg da også opp i at annet inlegg. Men du ser dilemmaet?

Honkey

Topp Bunn