Hvilke bananplugger - En enkel sak?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.873
    Torget vurderinger
    23
    Fega pojkar får inte kyssa vackra brudar....:cool:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Billige banaplugger må man i hvert fall holde seg langt unna. Jeg postet i en tråd her for noen dager siden hva som skjedde i forbindelse med en reparasjon der jeg brukte bananplugger for å kjapt kunne bytte mellom kanaler. Forvrengning økte fra 0,0007% til 0,03% !!
    Dette var riktignok billige gullforgylte plugger med fjærer av denne typen:
    Screen Shot 09-11-18 at 05.47 PM.jpg


    Det skal også legges til at fjærene var litt slappe, og at hullene i forsterkeren muligens var korroderte.
    Insisterer man på å bruke banan må man i hvert fall sørge for at de er trange.

    Jeg mener at gullforgylte kontakter er bra, men da må det være gull på begge sider. Da har man en stabil kontakt som varer over lang tid.

    Jeg har også gjort målinger av terminaler av kobber, gull og rhodium der 8mm^2 kabel ble skrudd i terminalene. Jeg mener dette er det beste siden kobberet i kabelen blir presset sammen og deformert i terminalen. Når dette først er skrudd fast kommer det ikke oksygen til og det korroderer dermed heller ikke. Man slipper dermed den ekstra overgangen det blir mellom kabel og spade/banan
    Screen Shot 09-11-18 at 05.55 PM.PNG


    Jeg kjørte 183A gjennom de forskjellige og målte spenningsfallet. Rhodium var metallet som hadde minst overgangsresistans med 65uOhm. Rent kobber kom på andre plass med 85uOhm. Gull kom på sisteplass med 100uOhm.

    Forskjellen er altså fullstendig forsvinnende komplett uvesentlig. 35uOhm tilsvarer 1,5cm med 8mm^2 kabel...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Siste nevnt er min mening.
    Hvor mange trenger du?
    Jeg bare pusler sammen et sett høyttalerkabler av 6x2,5mm^2 klotz, så jeg trenger 8 stk som tar 7,5mm^2 ledere og er ganske svære i hullet for å passe terminalene på klipsch og Abrahamsen. Pluss et par for å kompensere for fomlefaktoren min, kanskje.
    Har du sjekket om det er mulig/enkelt å skru strammeskruene på terminalene til hhv Abrahamsen og Klipisch helt av ? Da trenger du ikke å klippe opp ring/rør-kabelskoene, og du er rimelig sikker på at kablene ikke detter av dersom strammingen ev løsner.

    mvh
    KJ
    Og det går ikke, men det viser seg at sånne Dali-spader som jeg har i forsterkerenden i dag, passer i høyttalerenden også.

    dali4spadestd_1.jpg


    ...og jeg fant faktisk fire stk. i skuffen.

    Da er slike også en mulighet, men nå venter jeg først på de fra Steinost. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Har du matchende krympetang ? - dvs enten det er dali eller ring-/rørkabelsko. Krympetanga er halve, for ikke å si hele, jobben for å få en god og stabil forbindelse mellom kabel og sko.

    mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har du matchende krympetang ? - dvs enten det er dali eller ring-/rørkabelsko. Krympetanga er halve, for ikke å si hele, jobben for å få en god og stabil forbindelse mellom kabel og sko.

    mvh
    KJ
    Satser på hjelp fra Biltema der.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Vær merksam på at tengene er ulike til hhv uisolerte rør og til "sommerfuglvinger" det ser ut som Biltema har ok tenger til begge varianter.

    Mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vær merksam på at tengene er ulike til hhv uisolerte rør og til "sommerfuglvinger" det ser ut som Biltema har ok tenger til begge varianter.

    Mvh
    KJ
    Bare som en kvalitetssikring: Hvilken type tang passer til rørkabelskoenog Dali-spadene over her?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vær merksam på at tengene er ulike til hhv uisolerte rør og til "sommerfuglvinger" det ser ut som Biltema har ok tenger til begge varianter.

    Mvh
    KJ
    Bare som en kvalitetssikring: Hvilken type tang passer til rørkabelskoenog Dali-spadene over her?
    Denne passer opp til 6mm2:
    https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/crimptang/kabelskotang-2000031367

    Og denne går helt opp til 16mm2:
    https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/crimptang/crimptang-2000031737
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vær merksam på at tengene er ulike til hhv uisolerte rør og til "sommerfuglvinger" det ser ut som Biltema har ok tenger til begge varianter.

    Mvh
    KJ
    Bare som en kvalitetssikring: Hvilken type tang passer til rørkabelskoenog Dali-spadene over her?
    Denne passer opp til 6mm2:
    https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/crimptang/kabelskotang-2000031367

    Og denne går helt opp til 16mm2:
    https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/crimptang/crimptang-2000031737
    Og disse funker både med rørkabelsko og vanlige «brettede» kabelsko som Dali-spadene?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Vær merksam på at tengene er ulike til hhv uisolerte rør og til "sommerfuglvinger" det ser ut som Biltema har ok tenger til begge varianter.

    Mvh
    KJ
    Bare som en kvalitetssikring: Hvilken type tang passer til rørkabelskoenog Dali-spadene over her?
    Denne passer opp til 6mm2:
    https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/crimptang/kabelskotang-2000031367

    Og denne går helt opp til 16mm2:
    https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/crimptang/crimptang-2000031737
    Og disse funker både med rørkabelsko og vanlige «brettede» kabelsko som Dali-spadene?
    Du får en antydning i formen på kjevene på tanga (gitt at bildene er riktige).

    Denne : https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/crimptang/kabelskotang-2000031367 ser ut som den er laget for «sommerfuglvinger» (Dali), dobbeltkrummingen i overkjeve er laget for å brette vingene innover og ned i kabelen. Jeg vet ikke om/hvor bra den ev fungerer på rørkabelsko.

    Denne : https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/crimptang/crimptang-2000031737 har en typisk profil for rørkabelsko, men er ikke egnet til «sommerfuglvinger».

    Ta f.eks. en titt i katalogen til knipex som viser ulike krympeprofiler vs ulike kontakttyper: https://www.elfadistrelec.no/Web/Downloads/_t/ds/knipex-crimping_eng_tds.pdf

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Sånne BFA-plugger ser lovende ut, selv om tverrsnitte gjennom dem selvsagt også blir redusert en del i forhold til lederne i kabelen.

    Akkurat disse kjøpte jeg på nett fra det store utland. Måtte klippe mine Audience AU24 tvers av for å få plass i min Devialet. Men tverrsnittet på mine kabler er så lite at skruene ikke fikk ordentlig tak.

    Jeg tror ikke du klarer å høre noen forskjell uansett hva du velger. Velg de som er fine, strammer bra og som er praktiske.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og disse funker både med rørkabelsko og vanlige «brettede» kabelsko som Dali-spadene?
    Du får en antydning i formen på kjevene på tanga (gitt at bildene er riktige).

    Denne : https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/crimptang/kabelskotang-2000031367 ser ut som den er laget for «sommerfuglvinger» (Dali), dobbeltkrummingen i overkjeve er laget for å brette vingene innover og ned i kabelen. Jeg vet ikke om/hvor bra den ev fungerer på rørkabelsko.

    Denne : https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/crimptang/crimptang-2000031737 har en typisk profil for rørkabelsko, men er ikke egnet til «sommerfuglvinger».

    Ta f.eks. en titt i katalogen til knipex som viser ulike krympeprofiler vs ulike kontakttyper: https://www.elfadistrelec.no/Web/Downloads/_t/ds/knipex-crimping_eng_tds.pdf

    mvh
    KJ
    Takk.

    Da kjøper jeg en for rørkabelsko, og så kan jeg sannsynligvis bare bruke billigtanga som fulgte med et kabelskosett til Dali hvis det blir aktuelt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sånne BFA-plugger ser lovende ut, selv om tverrsnitte gjennom dem selvsagt også blir redusert en del i forhold til lederne i kabelen.

    Akkurat disse kjøpte jeg på nett fra det store utland. Måtte klippe mine Audience AU24 tvers av for å få plass i min Devialet. Men tverrsnittet på mine kabler er så lite at skruene ikke fikk ordentlig tak.

    Jeg tror ikke du klarer å høre noen forskjell uansett hva du velger. Velg de som er fine, strammer bra og som er praktiske.
    Takk. Nei, selvsagt kommer jeg ikke til å høre forskjell. ;)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Her er bananpluggen foretrukket by Yours truly....


    Vis vedlegget 508286
    Fine de der, men en skal være obs på at en kan få problemer med kontakt i enkelte høyttaler terminaler. Jeg fikk problemer med dette i Cardas terminalene i mine høyttalere og måtte skifte til den "gamle" utgaven av disse bananene. Grunnen er en svært liten kontaktflate som må "treffe"...
    Uansett så liker jeg ikke bananplugger, og et must er ekspanderende låsbare. Selv sverger jeg til spader. Stor kontaktflate og sitter skikkelig når de er strammet til. Og så må det være sølv, både kabel og spader...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bedre lyd kan jeg ikke helt se at sølv skal gi ift. kobber, men korrosjon slipper du jo selvsagt. Hva slags kabler bruker du da?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Bedre lyd kan jeg ikke helt se at sølv skal gi ift. kobber, men korrosjon slipper du jo selvsagt. Hva slags kabler bruker du da?
    Har brukt de blå Bergens kablene i 17år....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah, OK. Trodde du laget selv, jeg, siden vi er i DIY-avdelingen. Det kunne jo ha vært interessant å ha en kilde til sølvkabel for DIY-bruk. ....Selv om det nok er billigere å bare kjøpe kobber med 6% større tverrsnitt. ;)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Ah, OK. Trodde du laget selv, jeg, siden vi er i DIY-avdelingen. Det kunne jo ha vært interessant å ha en kilde til sølvkabel for DIY-bruk. ....Selv om det nok er billigere å bare kjøpe kobber med 6% større tverrsnitt. ;)
    Er ikke noe problem å lage slike kabler selv. Det er bare å kjøpe inn finsølv tråd fra en sølvsmed og tre denne i plastrør og tvinne lederene. Men det er gjævlig mye arbeid... Har sett prosessen som må til for å få laget en "Bergenskabel"....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah, OK. Trodde du laget selv, jeg, siden vi er i DIY-avdelingen. Det kunne jo ha vært interessant å ha en kilde til sølvkabel for DIY-bruk. ....Selv om det nok er billigere å bare kjøpe kobber med 6% større tverrsnitt. ;)
    Er ikke noe problem å lage slike kabler selv. Det er bare å kjøpe inn finsølv tråd fra en sølvsmed og tre denne i plastrør og tvinne lederene. Men det er gjævlig mye arbeid... Har sett prosessen som må til for å få laget en "Bergenskabel"....
    Er de ikke fylt med olje mellom ytterkappen og de individuelle isolerte lederne også, eller tenker jeg på feil kabel?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.836
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Holmestrand
    Har jobbet med store fremkallermaskiner.
    De skaper med kjemien (fix, fremkaller, skyllebad) et ganske fuktig og agresivt miljø.
    Like vel hadde vi lite problemer med elektronikk og ledningsmateriell, med unntak av når kjemi (fix) kom i direkte kontakt med en 6-kvadrat jordlisse i forbindelse med en lekkasje. Den forsvant relativt kvikt. Bokstavelig talt.

    Derfor har jeg et ganske avslappet forhold til kobber og korrosjon ( eller irring som det vanligvis kalles) i mitt bomiljø.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det var de blå fra Bergen som vi testet opp mot mine fra kjøkkenbenken. Som ikke er laget på samme måte, men med finsølv.
    Hørte vi noe bedre lyd?............Nei, gjorde ikke det.
    Har både signal og ht i sølv liggende å slenge, blir ikke brukt lengre.......så er det sagt:=)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har jobbet med store fremkallermaskiner.
    De skaper med kjemien (fix, fremkaller, skyllebad) et ganske fuktig og agresivt miljø.
    Like vel hadde vi lite problemer med elektronikk og ledningsmateriell, med unntak av når kjemi (fix) kom i direkte kontakt med en 6-kvadrat jordlisse i forbindelse med en lekkasje. Den forsvant relativt kvikt. Bokstavelig talt.

    Derfor har jeg et ganske avslappet forhold til kobber og korrosjon ( eller irring som det vanligvis kalles) i mitt bomiljø.
    Selv om du bor der du bor, er vel sjøen som nær nabo:=)
    Salt og fuktig luft i de områdene.
    Nei jeg tror ikke man skal bekymre seg om slikt.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Ah, OK. Trodde du laget selv, jeg, siden vi er i DIY-avdelingen. Det kunne jo ha vært interessant å ha en kilde til sølvkabel for DIY-bruk. ....Selv om det nok er billigere å bare kjøpe kobber med 6% større tverrsnitt. ;)
    Er ikke noe problem å lage slike kabler selv. Det er bare å kjøpe inn finsølv tråd fra en sølvsmed og tre denne i plastrør og tvinne lederene. Men det er gjævlig mye arbeid... Har sett prosessen som må til for å få laget en "Bergenskabel"....
    Er de ikke fylt med olje mellom ytterkappen og de individuelle isolerte lederne også, eller tenker jeg på feil kabel?
    Er bare olje i hoved kappen. Var vel egentlig valgfritt om en ville ha de oljefyllt eller ikke. De ulike modellene var like,bare større tverrsnitt oppover i modellrekken.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Her er tre eksempler på tenger.
    Den til venstre følger med gratis når du kjøper en boks med kabelsko. UBRUKELIG!
    Den i midten fra Biltema er brukbar og grei i bruk.
    Til høyre en fra AMP. Til en annen type sko enn de vi vanligvis bruker.

    Fint om en sterkstrømingeniør kunne fortelle litt om temaet.
    Vi "pingler" vet ikke nok om dette.
    _20180912_110210.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Den til venstre er bare å kaste, ikke brukbar til noe som helst.
    Biltema tangen i midten er med moment og er fin til isolerte hylser fra 1,5mm2 til 6mm2.
    Den til venstre ser ut til å ha samme funksjon med et litt annet patent, vanskelig å se på bilde.
    Det er egne tenger for uisolerte skjøtehylser.

    Innenfor elektroverdenen sidestilles press og sveiseskjøter, mens skrutilkoblinger ikke anses som en permanent skjøt.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Sølv korroderer også, ellers hadde du (kjerringa) sluppet å pusse sølvet til bunaden osv...

    De eneste metalliske grunnstoffene som ikke korroderer i friluft er, hvis jeg husker rett, gull og titan.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Sølv anløper men belegget er elektrisk ledende så det har svært liten negativ effekt for oss
    M
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn