Hvilke høyttalere har ovebevist deg mest?

K

kbwh

Gjest
el_mariachi skrev:
I enhver serieprodusert høyttaler er det jo inngått kompromisser når det gjelder kabinettkvalitet, elementvalg, for ikke å snakke om filterkomponenter.

En annen ting er at det ikke er så veldig interesant å skrive noe som helst på HFS for tiden, i og med at alle innlegg som peker i retning av gangsyn og fakta blir moderert umiddelbart, mens al-kablida får herje fritt med sine syn på galematiaskabler, snakeoil og dets fortrefflighet.
Hvordan få det beste ut av de serieproduserte høyttalere vi kjenner foruten å smøre internkablingen med Zalo er kanskje verd et par linjer?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
el_mariachi skrev:
PKS sine spiller bra, det gjør forøvrig også mine(uten å skryte).

Alt som kjøpes ferdig har sine lyter og kompromiss som gjør at lyden forringes unødvendig. Noen merker mer enn andre, ettersom ikke navn kan nevnes skjærer jeg alle over en kam.
Det fokuseres gjerne på noen få utvalgte "sales points", egenskaper som trekkes frem i butikken, men da alltid på bekostning av helheten, det finner man gjerne ut om en stund, etter at den første forelskelsen har avtatt. Dette gjelder for de fleste "alle"? vanlig kommersielt tilgjengelig ht. Vil man at alt skal være i orden uten nevneverdige kompromisser må man lete andre steder enn i hifibutikkene............
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Valentino skrev:
el_mariachi skrev:
I enhver serieprodusert høyttaler er det jo inngått kompromisser når det gjelder kabinettkvalitet, elementvalg, for ikke å snakke om filterkomponenter.

En annen ting er at det ikke er så veldig interesant å skrive noe som helst på HFS for tiden, i og med at alle innlegg som peker i retning av gangsyn og fakta blir moderert umiddelbart, mens al-kablida får herje fritt med sine syn på galematiaskabler, snakeoil og dets fortrefflighet.
Hvordan få det beste ut av de serieproduserte høyttalere vi kjenner foruten å smøre internkablingen med Zalo er kanskje verd et par linjer?
Filteret er vel en selvsagt komponent man kan nevne da, for å ha nevnt noe. Å sette galematias kabler foran et filter som er mildt sagt underdimensjonert for å korrigere det nevnte filterets svakheter er jo en vanlig feil å begå.

Hva med å oppgradere filteret med kvalitetskomponenter.

PS. Mine innlegg i denne tråden er bare en konsekvens av det første av dem som var et forsøk på ironi rundt dette med kritisering av produkter fra et bestemt merke som min ærlige oppfatning sier at ikke holder mål. (har dog ikke hørt toppmodellen men den er jo prismessig utenfor de flestes rammer, for ikke å snakke om hva du ellers kan få til denne prisen)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
JEJ skrev:
Hørte Snell A på hifiklubben på slutten av 80 tallet.
Det var saker det, riktig "live" følelse.

Hadde vært gøy å hørt disse i dag ;D
Ja, disse har jeg eid. Store "kjøleskap" av noen høytalere, men med gode tonale kvaliteter...Og ja, du kan sikkert få hørt de...Vet om et par i Gjøvik regionen ..Hvis du skulle være på disse kanter.. :)
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Revel Ultima Studio2 med Mark Levinson elektronikk var en høydare for meg.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Synes mine egne Audiophysic Virgo II er bra...
Liket også noen KEF, men den største opplevelsen fikk jeg med EPOS ESL3 eller noe slikt hos Lyric hifi. Vanvittig bra lyd for en rimelig penge.
Min først innskytelse når jeg hørte dem sammen med en Creek forsterker til ca 10Kkr at jeg hadde kastet bort tusenvis av kroner til ingen nytte på mitt eget anlegg!!

Etterhvert kom det fram at en stativ høyttaler har sine begresninger i bassen, ,men skal man starte ett sted ville jag begynt med Epos (+Creek..) det låt bedre enn xxxx og yyyy som koster 5-10 ganger mer.

Sleiven
 
J

Jurassic

Gjest
Grandene jeg kjøpte brukt for halvannet år siden har overbevist meg mest, så mye høyttaler for så lite penger.

Forøvrig har jeg også blitt imponert av Krix Equinox som gjør en meget anstendig jobb for en rimelig penge.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Jurassic skrev:
Grandene jeg kjøpte brukt for halvannet år siden har overbevist meg mest, så mye høyttaler for så lite penger.

Forøvrig har jeg også blitt imponert av Krix Equinox som gjør en meget anstendig jobb for en rimelig penge.
equinoxen er jeg også litt spent på, brodern har akkurat kjøpt et par slike og står vel til innspilling nå, får ve hørt dem islutten av neste uke :)
 
O

om.s

Gjest
Denne har vel imponert meg mest og best, mest gjennom at den overlevd forskjellige system frem til dagens oppsett, best gjennom at de fortsatt står her....


Wilson-Benesch Discovery.

Andre som har imponert er Sonus Faber Cremona Auditor M, og Merlin VSM-MX....

mvh
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.156
Antall liker
984
Torget vurderinger
2
Beveridge
celestion sl 600
akustat med dører
jbl L 250
gradient Rev
respons grande
RCL
quad els 63
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
ProAc D100
Har hatt de et halvt år og er like begeistret.

Usherne som det ble spilt på ved messa i Horten.
 

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
192
Antall liker
23
Den beste bilen i verden er den han har nå : Proac Response D80 ! ( bedre enn D100 ?? )
 

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
267
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
*Merlin VSM MXe og Audio Note AN\E SP... ;)
*Avlon (modelen som spilte på Hortens messa)rør og vinyl.
*Avantgarde DUO Omega på rør og vinyl.
*Quad 989 på rør
*Vienna Acoustics Beethoven, på rør.

mvh Jan
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.734
Antall liker
3.336
Har hørt mange høytalere

Er mest Imponert over disse

-Sonics Allegria
-Eventus Nebula
-Rockport Mira Grand
-Consensus Conspiracy L
-Lumenwhite DiamondLight
-WLM
-Eben X-5


Ikke imonert over disse - ja mange var på demo i butikk og på messe.

-Kharma Grand Exqusite
-Wilson Maxx2
-Focus Master 2
-Gryphon Trident
-Verity Lohengrin og Parsifal
-JMLab Grande Utopia Be
-Marten C. Supreme
-Alle Avalon modellene utenom Isis som jeg ikke har hørt enda.
 
U

utgatt60135

Gjest
Her var den endel nye navn for meg. Kan du si noe mer om de som har imponert mest? Bilder eller linker? Interessant å høre om ukjente merker :).
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
B&W N803; fantastisk klarhet og presisjon i lydbildet.
Wilson Watt Puppy klone: fenomenal bass med riktig forsterker, sammenhengende frekvensløp.
 

Oystein1960

Medlem
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
46
Antall liker
5
Hvis Lyd-preferansen her er Musikalitet (kjøtt og blod ) , må det bli de Opera Callas (high-end) stativhøytalerne jeg har nå, på min Audio Note elektronikk.
Tror selv "Drillo" ville blitt musikkinteressert hvis han fikk høre noe slikt. -)
Min erfaring er at komponenter til pris pr.enhet rundt 3oK pr.stk. gir best musikalsk tilfredshet.
NB:Høy pris er IKKE ensbetydende med god/bedre lyd. HUSK DET ::::
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
<zip> Spurte om å få høre på Beveridgene og har aldri før eller siden blitt så imponert over reprodusert lyd.
Fremdeles banker jeg hodet i ren frustrasjon over at jeg både solgte DV-3000 Gold samt at jeg ikke fikk elget innpå et par BV
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.013
Antall liker
12.900
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg husker ikke hvilke talere som har overbevist mest.
Men det beste jeg har hørt, får man ikke kjøpt i butikken.

Lyden hos Sluket og hos The Shy er nok på topp 2 lista så langt.
Jeg forsøker å få til noe som ligner...litt.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Å svare på hvilke høyttalere som har overbevist meg mest blir litt vanskelig, overbevist meg om hva da?

Personlig har jeg tatt meg selv i å være mest imponert over hva gode toveis stativhøyttalere kan prestere, mer enn en gang har jeg tatt meg selv i å tenke at storebrødrene har lite å fare med til sammenligning, i alle fall når man tar pris, størrelse og det praktiske med i beregningen. Altså overbeviser tidvis småhøyttalere meg mer enn sine langt større og dyrere storebrødre, man kan lett tenke over om de største er verdt å kjøpe.

Ser man bort fra pris, størrelse og praktiske hensyn så er det jo dyrere høyttalere som gjerne også har litt størrelse som gir den største Wow-effekten. I min verden er det transmissionlinere og elektrostater som har overbevist meg mest, begge deler kan vel sies å være litt sære prinsipper. Et par PMC-høyttalere er de absolutt beste høyttalerne jeg har opplevd, men de lå over mitt HiFi-budsjett.

Selv har jeg kjøpt meg IMF høyttalere, det merket ble valgt av en grunn og det er fordi jeg vurdert opp mot prisen man må betale så er IMF det beste valg man kan ta mener i alle fall jeg, dessverre tar de litt i overkant stor plass og praktiske kan man ikke si at dem er, hva man får igjen er derimot formidabelt.

Om jeg uten hensyn til pris kunne røsket med meg noen høyttalere hjem, da hadde jeg valgt noen det stod PMC på (ironisk nok har jeg aldri hatt sjansen til å høre mine drømmehøyttalere, men har hørt flere par PMC så jeg vet godt hvordan deres høyttalere leverer og jeg liker det merket)...
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Kun fordi jeg ble både fascinert og imponert, men er det slik at du husket denne tråden fra `07 eller er det tilfeldigheter ute og går?
Som jeg forsøksvis prøvde å formidle, så er det faktisk slik at jeg fremdeles har de beste minner fra besøkene hos Christian.
Det er mye jeg fremdeles kunne ha berettet fra besøkene, men besinner jeg meg til følgende:

Er du interessert i holografi - eksakt pinpointing av instrumentene/stemmene i alle 3 akser, og ikke så veldig opptatt av lydtrykk (db) - type tidlig klassisk, små jazz ensembler, (you know what i mean) - så vil jeg gjerne få info om hva som kan overgå infoen fra Beveridge.

Cheers!
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
785
Antall liker
952
Det jeg har hørt i egen stue i det siste av forskjellige høyttalere av ulike dimensjoner og prisklasser får meg til å imponeres av IRS Epsilon. Man må bare nyte, sånne høyttalere lages ikke lenger til en akseptabel pris.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.716
Antall liker
898
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
For min del Tannoy sandringham se med st 200, knallgo kombo. Tannoy little gold element, knakende gode. Men ingenting slår mbl 121 høytalerene pr nå. Kjøpte tannoy berkely mk1 men får ikke de helt til i dagens lytterom desverre.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.846
Antall liker
21.825
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den hyggeligste overraskelsen det siste året er Klipsch Forte IV, men det er ikke et svar på spørsmålet i overskriften.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.587
Antall liker
84.782
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Final 1.2 var en opplevelse. Store, med pondus og en evne til å forsvinne når man lyttet.
IMG_2989.jpeg
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.548
Antall liker
5.057
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Av alt jeg har hørt utenom korte øyeblikk på messer: Marten Mingus Orchestra.
Av de som sjarmerte mest og etterlot størst eiersug som aldri ble forløst: Avantgarde Duo eller Verity Audio Fidelio.
Av de jeg har eid tidligere og husker med størst glede: Audio Physic Virgo II eller Avanti III.
Beste jeg har eid og eier: Marten Parker Duo. Trumfer alt jeg har eid og ikke bare testet.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
205
Torget vurderinger
4
De høyttalere som har overbevist meg mest om å fortsette med denne hobbyen er:

Marten Miles 3 (Audio Gd elektronikk)
T+A Criterion tci 1re (T+A elektronikk)
Sonus Faber Cremona Auditor M (Opera Audio Consonance elektronikk)
og mine absolutt favoritt som har trumfet alle over:
Pro-Ac Responce 3.8. (Opera Audio Consonance elektronikk)

Felles ved de alle er at jeg har hatt og eid de over lengre perioder (under egne forutsetninger og premisser) dvs de som har overlevd lengst i anlegget over tid. ProAcene er de jeg har pdd og har ingen plan om å bytte de ut, blir like forrundret hver gang over hvor godt de spiller og spiller mer overbevisende enn etterkommerne i Proacs samme serie som mister litt av magien disse innehar. De er svært tunge å få til å drive (ser mange beskriver de som daffe i spillestilen), men under rette forhold og med rett elektronikk er det til nå de beste høyttalerene jeg har hatt både på dynamikk, bass og opplevelsen av sammenheng fra topp til tå. De er også en av de styggeste (og største/tyngste) HT jeg har hatt men tilgives lett. Ser ingen vei til videre oppgradering, dvs de er rett og slett ingen ting som frister mm jeg hadde fått tak i D80 eller D100.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.742
Antall liker
503
Mine egne TQWT (kopi av Troels Gravesens konstruksjoner) med elementer fra Dali AXS 8000. Satt på diskanthorn, og laget eget filter. Ellers er det Cizek mod. 2, Snell E3 og Carlsson OA 50 MK2 som har inspirert.
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
412
Antall liker
490
Sted
Brøttum
De som har overbevist meg mest er nok Aurum Cantus Grand Supreme med noen svære Luxman monoblokker, det spilte forrykende. Ellers har jeg gode minner fra Martin Logan Clarity og Dali Mentor 5. Den komplette høyttaler alt i alt er vel en linjekilde-prototype av Geir Fredriksen, som en kompis fortsatt eier, har aldri hørt maken av en høyttaler, men jeg kommer nok aldri til å eie de. ;)
 
Topp Bunn