Bil, båt og motorsykkel Hvilken bil er dette??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.589
    Sorry, Slither, jeg er ikke enig. Den biltypen er noe av det jæxxx jeg vet om. En gammel bil i samme stil er ok, men disse Hollywoodtrallene er grusomme.
    Men det er meg...:)

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Mtp arkitekturen på huset bak, er vi vel på de britiske øyer

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Ser ut til å kunne være en versjon av Land Rover 101

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Nei og nei :)

Edit: Volvo har en egen versjon/kopi av denne.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Vært litt borte. Å søke opp svaret er juks. Svarer jeg rett på noe her er det ikke googlet, det er en æressak. googler jeg svaret lar jeg være å skrive det. Jeg hadde forresten et tilleggsspørsmål vedr Panther Solo, men siden ingen svarte på det så sier jeg bare: Se på frontlyktene og sammenlign med det forrige bildet :)

bil_nyere_lys.jpg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Jeg også tenkte Sunbeam som Cooper1, men i så fall husker jeg ikke modellbenevnelsen.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Vært litt borte. Å søke opp svaret er juks. Svarer jeg rett på noe her er det ikke googlet, det er en æressak. googler jeg svaret lar jeg være å skrive det. Jeg hadde forresten et tilleggsspørsmål vedr Panther Solo, men siden ingen svarte på det så sier jeg bare: Se på frontlyktene og sammenlign med det forrige bildet :)

Vis vedlegget 381976
    Jeg ser bare en stygg Fiat+Mazda MR2 kreasjon :p

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Og med begge bildene sammen ser man at "popup" lyktene er mer "twistup" på denne bilen: De dreies rundt! Men, glem kuriosa, det var større interesse for å kommentere at bilen er stygg ser det ut til. Faen da folkens, dette er en kunnskapstråd, ikke en designtråd.

bi_nyere.jpg bil_nyere_lykter.jpg

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Og med begge bildene sammen ser man at "popup" lyktene er mer "twistup" på denne bilen: De dreies rundt! Men, glem kuriosa, det var større interesse for å kommentere at bilen er stygg ser det ut til. Faen da folkens, dette er en kunnskapstråd, ikke en designtråd.

Vis vedlegget 381978 Vis vedlegget 381979
    Beklager. Men ja, det var en snedig løsning jeg ikke vet om jeg har sett på andre biler.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Var ikke spesielt til deg slither, det var en generell tendens i tråden at hogging ble like viktig som å svare. Blid igjen jeg :). Denne tidlig-SUVen da?

suv_gammel.jpg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Det synes jeg også. Range Rover og denne er egentlig ganske like, men kanskje ikke så rart da begge har opprinnelse fra 70-tallet. RR i 73? og denne fra 76. Men koblingen mellom de 2 er tettere enn som så..... Merket hadde også flere andre modeller i luksus- og sportssegmentet. Mener også å huske at en "speziale" av denne SUVen var å få med 6 hjul og jaktstol bak.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Denne produsenten spesiallagde en periode range rover 4-dørs før range rover selv .....

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    RR 1970, permanent firehjulsdrift med senterdiff, spiralfjærer og skivebremser rund baut.
    Den saken på bildet er jeg mer usikker på, ser ut som der er klassiske trekk fra både Fiat og Rover, eller Jensen, i tillegg til inspirasjon fra RR. Venter i spenning på svaret :)

Sjefsingeniøren fra Velar-prosjektet, Range Rover altså, døde for få år sida etter å ha blitt påkjørt av en dust i en Yaris.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.589
    Rayton Fissore, mener jeg den heter. Trondmeg, Pantheren hadde firehjulsdrift og hekkmotor. Mer spesielt enn dreielykter. :)
    Og ja, Sunbeam Rapier er korrekt.

Edit. Seff. Monteverdi. Dumme meg. :mad:

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Monteverdi Safari fra sveits er korrekt. De logga av i -82.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Er det en bmw? Kan bare 328 på så gamle biler...

panther solo 1 hadde midtmotor og bakhjulsdrift, mens den litt lengre solo ii hadde midtmotor og firehjulsdrift. Den hadde aldri hekkmotor. Spesiell layout for en 2+2

Sist redigert:

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Bristol, tenker jeg. Modell og årstall veit jeg ikke.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Å faen, så mest på grillen jeg. Burde kanskje skjønt at den var britisk. Mener bristol dukket opp rundt krigen så i så fall er det alle bristolers mor vi ser, men husker ikke betegnelsen. Burde vel hete windsor eller noe slikt. Blenheim har da vært brukt ....

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99

beklager at jeg kommenterte designet. Skal holde meg unna dette

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Sorry, Slither, jeg er ikke enig. Den biltypen er noe av det jæxxx jeg vet om. En gammel bil i samme stil er ok, men disse Hollywoodtrallene er grusomme.
    Men det er meg...:)

Jeg får en sånn "Cruella De Ville" følelse av slike biler. Dere vet det forferdelige kvinnemennesket fra Disneys "101 Dalmatinere"!

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Å faen, så mest på grillen jeg. Burde kanskje skjønt at den var britisk. Mener bristol dukket opp rundt krigen så i så fall er det alle bristolers mor vi ser, men husker ikke betegnelsen. Burde vel hete windsor eller noe slikt. Blenheim har da vært brukt ....
    Bristol drev vel med flymotorer fram til de overtok mesteparten av produksonsmaskineriet fra en BMW-fabrikk i krigsbytte. Derav form og fasong ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.589
    Bristol 400, deres første bil. Nesten å betegne som krigsbytte.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Kjenner dessverre ikke Bristolhistorien så godt fra før. Gledelig å se at bmw ikke var helt skivebom da :).

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.098
    Torget vurderinger
    0
    Bristol drev vel med flymotorer fram til de overtok mesteparten av produksonsmaskineriet fra en BMW-fabrikk i krigsbytte. Derav form og fasong ;)

De produseret hele fly, Bristol Blenheim var da den kom verdens raskeste bombefly,
    Blenheim.jpeg

Min personlige favoritt er Beaufighter,
    Beaufighter.jpeg

men det beste av alt er navnet på denne flyfabrikanten: "British and Colonial Aeroplane Company, Ltd".;) Flyproduksjon ble staret i 1910 og før det drev de med å lage trikker. Bristol Tramway and Carriage Company. Motorproduksjonen i regi av Bristol Engine Company var egentlig resultat av en overtakelse av et annet firma Cosmos Enginering som var en knoppskyting fra en bilfabrikk ved navn "Brazil-Straker". Men dette ligger laaaangt tilbake i tiden. Samme folket sto bak men de opprettet adskillte selskaper for at en fiasko på et område ikke skulle dra de andre delene med seg i kunkurs.

Bilproduksjon begynte de med allerede rett etter WWI og laget sin egen Bristol Monocar samtidig som de altså var en trikk/bussprodusent i utgangspunktet. Da WWII kom begnte de tidlig å planlegge for alternativ produksjon når krigen en gang sluttet og flyproduksjonen ville minske. Dette skjedde i 40/41 eller deromkring. Samarbeidet forøvrig med Frazer Nash om framtidig bilproduksjon. Frazer Nash var i tillegg til egen produksjon også importør av BMW, derfor var det nok naturlig å kjøpe opp deler av BMW da krigen sluttet.

Men tilbake til det vesentlige, tøffere tomotors "figther" enn beaufighter finnes ikke! Mosquito er dog det vakreste. men Bristol Beaufighter er "bæltøff" som Sluket ville ha sagt det!

( Nerdemodus av )

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12

beklager at jeg kommenterte designet. Skal holde meg unna dette
    Såså, det var ikke så farlig, bare litt engasjert i kampens hete. Vi tåler vel litt her inne?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn