20,000 days on earth - Iain Forsyth & Jane Pollard (2014)
Vis vedlegget 397816
Filmen tar for seg noen dager i Nick Caves liv og forteller om hans syn på kunstnerisk arbeid, sin karriere og på Nick Cave selv.
Filmen er laget dels som dokumentar, dels som drama, men disse to virkemidlene er i liten grad tydeliggjort. Jeg er aldri sikker på når vi ser Nick Cave som seg selv og når jeg ser Nick Cave spille Nick Cave.
Filmen fremstår som tidivis veldig innadvendt og påtagelig pretensiøs. Jeg synes aldri jeg kommer under huden verken på Cave eller hva regi-paret vil med filmen. Den sjangler hit og dit; litt kvasifilosofisk om kunst, litt arkivmateriale, litt roadtrip, litt family og litt gjensyn med tidligere samarbeidspartnere, litt konsert- og øvingsopptak. Men hva de vil med filmen, annet enn å vise oss Nick Caves uskjønne ansikt og hjemmefargede hår og bryn, det står for meg som litt av en gåte.
Dette skyldes slapp regi. Her har parhestene Forsyth og Pollard (helt ukjente størrelser i min verden) ikke hatt noen klar idé om hva de ville med filmen, og i fall de har hatt det, så har de ikke klart å gjennomføre sine forsett. Så hører det da også med at en sånn sjangerblanding som de har har gitt seg i kast med er vanskelig å lande.
Lyden er bra, og for dem som liker Nick Cave er den grei å ha med seg. Men noe som en vokser, lærer eller underholdes av er denne filmen ikke.