Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg fått sett denne også, 3D og blu-ray i hjemmekinoen.

Hadde egentlig ingen store forventninger men tenkte at dette i det minste er en morsom film å teste anlegget på. Ble absolutt positivt overrasket over filmen også, underholdene til tider selv om det primært var en effekt bonanza. Anbefales.

Junior og jeg var på Norges råeste, nye kino i går: Odeon i Oslo.

Så Spielbergs «Ready player one» på IMAX der. STOR opplevelse på alle måter. Er normalt ikke fan av 3D film, men her var det virkelig bare å nyte lyd, bilde, -og selve historien! En supercool film for både store og små dette.

Som opplevd på Odeon, så må det bli påskens soleklare terningkast 6 og anbefaling uten forbehold fra meg.
    PS! Kinoen har også egen flott bar. Må nok bli en tur med kun damesekskap også ila påsken :)

Vis vedlegget 487840

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Catch 22 er den morsomste boka jeg har lest.

Men altså; only on hulu ?

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    HJELP

Etter mange tiår fikk jeg ett etterlengtet gjensyn med en gammel favoritt film vha av en av døtrene som fikset en betal film på Y-tube.Fruen koste seg også tydeligvis.

I love you, Alis B. Toklas

MEN når husken ikke lenger er hva den var satt jeg tilbake med ett minne som ikke dukket opp i filmen.
    En kjempestor joint i en bil..Feil film..eller klippet bort i denne versjonen.
    Hvilken film kan det være jeg husket der det var en gigantisk joint som ble røkt i en bil,stasjonsvogn?

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Spider-Man: Into the Spider-Verse

Spider-Man: Into the Spider-Verse

Måtte da snurres en film i kveld.
    Så den ikke på kino, så dette var ferskvare for meg.

Mile Morales the "new" spider-man :p

Filmen er grei nok, ganske rett frem handling son delvis følger ultimate spider-man serien der vi fikk innsyn i multi-verset.

Bilde : 2D 1080p
    - Tidvis bra bilde med sterke farger.
    - Er en noe irriterende 3D`ish effekt i bildet av og til som jeg ikke helt liker.
    - Ellers skarpt og bra bilde.

Lyd : dts hd-ma 5.1
    Jo da, grei lyd.
    Veranda døren dirrer av og til, noe som sier det er noe skjer rundt 20hz ;) Bra LFE til filmen :)
    Underholdende lyd når det er litt action.

Filmen : 4
    Bilde : 5
    Lyd : 6

Hintes til oppfølger(e) på slutten...

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Etter mange tiår fikk jeg ett etterlengtet gjensyn med en gammel favoritt film vha av en av døtrene som fikset en betal film på Y-tube.Fruen koste seg også tydeligvis.

I love you, Alis B. Toklas

MEN når husken ikke lenger er hva den var satt jeg tilbake med ett minne som ikke dukket opp i filmen.
    En kjempestor joint i en bil..Feil film..eller klippet bort i denne versjonen.
    Hvilken film kan det være jeg husket der det var en gigantisk joint som ble røkt i en bil,stasjonsvogn?
    Cheech and Chong ?

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg og fruen koste oss med hele Mission Impossible serien de siste par helger. Litt varierende nivå på de for å si det sånn, men alt i alt stor morro - kjekke karer, snasne damer, raske biler, båter og fly, til tider god story, litt humor og ikke minst sinnsyke stunts.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.395
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg og fruen koste oss med hele Mission Impossible serien de siste par helger. Litt varierende nivå på de for å si det sånn, men alt i alt stor morro - kjekke karer, snasne damer, raske biler, båter og fly, til tider god story, litt humor og ikke minst sinnsyke stunts.
    Min eldste sønn og jeg holder på med den samme, vi har igjen den nyeste nr.6
    Jeg (alene) holder også på med 007-filmene.

metallirus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Antall liker
    189
    Spider-man, into the spiderverse, 4K utgaven.
    Tommel opp for både lyd og bilde.
    Anbefales til alle som liker tegnefilm.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    John Wick: Chapter 3

Ja, det får en si.

Emmm, de 2 første filmene var bare litt lett oppvarming til denne.... :D

Bilde :
    Fenomenalt :D

Lyd : Dolby 7.1
    Lyden er rett og slett rå :D
    Smeller i hytt og pine, og de kjennes på kroppen :D

Filmen : 5
    Bilde : 6
    Lyden : 6+++++

Fy faen, denne gleder jeg meg til kan sees hjemme :D

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Vel var Clark Gable på siste skjæret her, men trengte vel ikke Tracy for å gjennomføre?

Clark var 59 og døde samme år. Sofia 26. Måtte sjekke IMDb altså..

Ser at Misfits kom ut etter Napolifilmen. Så fikk han tafse litt på Marilyn også før det var over. Kanskje ikke rart han fikk hjerteattakk.

Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.406
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Beklager, min feil. Etter en flaske vin greier jeg ikke engang å lese riktig navn på filmplakaten.:rolleyes:
    Men filmen var småmorsom selv om alle, inkludert Vittorio De Sica, har hatt bedre roller og støre utfordringer i andre filmer.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Bumblebee

Bumblebee

Endelig på Blu-Ray :)

Skuffer ikke.

Herlig bilde, og skikkelig lyd.

Bilde : 1080p
    Herlig bilde, med en liten tanke ekstra gul filter.

Lyd : Dolby Atmos 5.1.4
    Gjør seg med et sikkelig lydspor.
    Lyd fra alle kanter, og en hører høyde effekter.
    Bra punch i bass/LFE, men ikke mye dypbass.

Bilde : 6+
    Lyd : 6+

Sist redigert:

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    693
    Sted
    Oslo

Ja, det får en si.

Emmm, de 2 første filmene var bare litt lett oppvarming til denne.... :D

Bilde :
    Fenomenalt :D

Lyd : Dolby 7.1
    Lyden er rett og slett rå :D
    Smeller i hytt og pine, og de kjennes på kroppen :D

Filmen : 5
    Bilde : 6
    Lyden : 6+++++

Fy faen, denne gleder jeg meg til kan sees hjemme :D
    Så denne på imax i Oslo med fullt lyd og bildetrøkk.
    Herrejemini for en opplevelse.
    Voldsballett av ypperste grad :)

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    425
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Fikk tak i en tysk DVD av Wim Wenders «Until the end of the world» Dette er den komplette utgaven på 4,5 time, har ikke funnet den komplett før. Blir kanskje litt lang i komplett utgave men uansett en interessant road-movie, visstnok spilt inn i hele 7 land.

S

Syncrolux

Gjest
    Niki Lauda forlot oss i dag ... så i kveld tenker jeg å se RUSH. En aldeles utmerket film synes jeg, spesielt er Daniel Brühl meget god i rollen som Niki Lauda.

Rush_UK_poster.jpg

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.406
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er i Italia for tiden og her går det ikke ubemerket hen at en gammel ferrarifører dør. RAI 1 endret programmet i går og sendte denne filmen i beste sendetid til minne om Lauda.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det er altså ett eller annet med meg og koreansk film. Siste skudd på den stammen er "Burning", basert på Haruki Murakamis novelle "Brennende Skur". Kan si såpass at den absolutt ikke skuffer. Og man får et innblikk i hvor langt en mann kan være villig til å gå for den han ønsker skal bli kjæresten ...Samme Murakami skrev "Norwegian Wood" også..det sier sitt.. Anbefales for den som ikke ukritisk lar seg blende av Hollywood, men istedet setter stor pris på godt, gammeldags filmhåndverk i en klasse der Sør-Korea har et berettiget verdensherredømme. Spenning, sensualitet, iskald humor, alt er tilstede her. Neste film jeg derimot SKAL SE( og seinere kjøpe) er - selvfølgelig- ROCKETMAN;)

Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Prospect 2018

220px-Prospect_film_poster.jpg
    '

blu-ray/dsu

Lavbudsjett science fiction er ikke en sjanger jeg er mest kjent med, men dette var en flott film. En slags sci-fi western der det er "gullgraving" og lovløse tilstander. Bra skuespill og flotte bilder. Ikke en action film dette, men var spennende og engasjerende. Anbefales.

A teenage girl and her father travel to a remote alien moon, aiming to strike it rich. They've secured a contract to harvest a large deposit of the elusive gems hidden in the depths of the moon's toxic forest. But there are others roving the wilderness and the job quickly devolves into a fight to survive. Forced to contend not only with the forest's other ruthless inhabitants, but with her own father's greed-addled judgment, the girl finds she must carve her own path to escape.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Climax 2018

MV5BY2RkZDAzMzItZDhmYi00NWIxLWJkNTktNzY0OTQ5MzFhY2E3XkEyXkFqcGdeQXVyNjE3MTc3MTU@._V1_.jpg

Blu-ray/Neural X

En av de mest provokative regissørene er tilbake med en film, som blir markedsført som "trippy drama horror musical" - tror ikke jeg har mange filmer som faller under den beskrivelsen. Kort fortalt er det en dansegruppe som etter tredje øvingsdag tar seg en velfortjent fest. Handlingen foregår på tidlig 90-tallet og filmen i sin helhet foregår inne på en skole, og primært en gymsal. Etter en lang og flott dansesekvens begynner selve festen. Det som de ikke er klar over er at noen har mikset LSD i sangriaen.. I god Gaspar Noe ånd er det ingen håp om happy ending her, deltagerne føler seg fri og åpne før det sakte men sikkert går over til psykoser, hallusinasjoner og mareritt for de fleste. Tidvis drøy og ubehagelig som alltid, men intenst og fascinerende. Også befriende at den varer "bare" i 90 minutter. Såvidt jeg forstår er det kun en profesjonell skuespiller her, resten er profesjonelle dansere.

God prevensjon mot rus dette, men blir nok neppe pensum på ungdomskolen slik som "requiem for a dream".

Anbefales, men neppe noe for alle.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    L'une chante l'autre pas (1977)

0c6eebc_22908-1jo5tfb.gpqh.jpg

Blu-ray

Fransk, feministisk film fra syttitallet - sånn, da har jeg skremt vekk de fleste. Flott film, vanskelig å skrive så mye om denne men anbefales virkelig.

The intertwined lives of two women in 1970s France, set against the progress of the women's movement in which Agnes Varda was involved. Pomme and Suzanne meet when Pomme helps Suzanne obtain an abortion after a third pregnancy which she cannot afford. They lose contact but meet again ten years later. Pomme has become an unconventional singer, Suzanne a serious community worker - despite the contrast they remain friends and share in the various dramas of each others' lives, in the process affirming their different female identities.

Iron Sky - the coming race

Iron-Sky-The-Coming-Race-Trailer.jpg

Blu-ray/Neural X

Dette er ikke overraskende noe helt annet en filmen over. Tidvis underholdende men er jo dårlige greier dette. Kanskje det som gjør det underholdene? Kort fortalt så har verden gått under, bor noen få mennesker på månen men de mangler livsviktig energi for å overleve. Det viser seg at jorden er hul og i jordens indre befinner den hellige gral seg. i filmen møter vi alt fra Hitler med T-rexen blondi, Tatcher, Zuckerberg og Steve Jobs. Det innes forøvig en sekt som heter iJobs, hvor det værste man kan gjøre er å jailbrake mobilen... Mye rør her med andre ord, men grei tidtrøyte en lørdagskveld.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Fikk tak i en tysk DVD av Wim Wenders «Until the end of the world» Dette er den komplette utgaven på 4,5 time, har ikke funnet den komplett før. Blir kanskje litt lang i komplett utgave men uansett en interessant road-movie, visstnok spilt inn i hele 7 land.
    Har filmen, varer vel nesten 5 timer ja. Er en av mine favorittfilmer, en perle av en film og utrolig fasinerende..Musikken og følelsen i filmen er veldig spesiell

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Virgo: Det finnes da ikke noe sånt som en for lang film? Director´s Cuts er så definitivt påkrevd blant de virkelige storfilmene. Fordi de fremstår akkurat slik regissøren vil de skal være, uten Hollywoods tids- og manusbegrensende faktor. Da blir alt i filmen mer komplett, og det blir lettere å definere den. Dette skjønte de tidligere mesterne innen filmfaget. Og de viste det med perler som Ben Hur, Jesus Of Nazareth, De 10 Bud og Cleopatra. I Norge trenger vi ikke å se lenger tilbake enn Liv Ullmanns mesterverk om Kristin Lavransdatter. Tidligere storfilmer hadde ofte intermissions, som et teatersykke. Og du gikk på kino for å tilbringe- ikke spare- tid:cool: Hva i allverden kan være feil med det?

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Det må gå an å si at en film er for lang hvis man med det mener at en tettere klipping og evt. utelatelse av scener hadde resultert i en kvalitativt bedre film.

Ikke hvis man mener at man ble sittende for lenge foran lerretet når man egentlig burde vasket badet.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Superhkm: Så spørs det hvem som skal få definere den "kvaliteten", da. For en ekte filmfreak- som både jeg og dama er- så er og blir det regissøren. Om jeg så ikke liker resultatet, da havner ikke filmen i biblioteket- eller cinemateket mitt, om du vil, . Eller jeg lar rett og slett være å gå på kino for å se den/lese anmeldelser derav. For det ER regissøren som bestandig har det beste bildet- i seg selv- av hvordan en film skal og bør være. Ellers hadde ikke selvsamme regissør engang tenkt-eller trengt å lage filmen. Dernest er det å få med seg de folka som TEKNISK SETT kan få UTFØRT filmen- de svarer for og samarbeider med regissøren. Det er produsenter, fotografer, lydfolk, skuespillere++ I en biografisk film som Rocketman-om Elton John- er det derimot den som portretteres som sitter på "informasjonen". Der gjelder det å få det ferdige resultatet så tro mot en levd livshistorie som overhodet mulig.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    aam01: Nagisa Oshimas beste, den der...Bannlyst i Japan i flere år.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Superhkm: Så spørs det hvem som skal få definere den "kvaliteten", da. For en ekte filmfreak- som både jeg og dama er- så er og blir det regissøren. Om jeg så ikke liker resultatet, da havner ikke filmen i biblioteket- eller cinemateket mitt, om du vil, . Eller jeg lar rett og slett være å gå på kino for å se den/lese anmeldelser derav. For det ER regissøren som bestandig har det beste bildet- i seg selv- av hvordan en film skal og bør være. Ellers hadde ikke selvsamme regissør engang tenkt-eller trengt å lage filmen. Dernest er det å få med seg de folka som TEKNISK SETT kan få UTFØRT filmen- de svarer for og samarbeider med regissøren. Det er produsenter, fotografer, lydfolk, skuespillere++ I en biografisk film som Rocketman-om Elton John- er det derimot den som portretteres som sitter på "informasjonen". Der gjelder det å få det ferdige resultatet så tro mot en levd livshistorie som overhodet mulig.

Denne måten å forholde seg til et verk på har sikkert et navn hos de som har lest litt Bourdieu, Benjamin og hva de heter alle sammen men jeg innbiller meg at det er litt antikvert. Vi er over i kunstteori nå og jeg er på siden til subjektet.

Filmen er ingenting før jeg har sett den og da er det jeg som opplever og jeg som forteller hva filmen er for meg. Hva regissøren har tenkt og villet er irrellevant. Verket er selvstendig og blir til i det jeg ser det. Jeg bestemmer om det er for langt. For meg.

Så kan andre ha en annen opplevelse og oppfatning.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 545478

Fikk omsider til en hjemmevisning av denne for mine to på 12 og 16. Stor suksess.
    Fortellerteknisk, timing, klipping, det er tett på perfeksjon.
    Det er lenge siden jeg så den sist og jeg trodde den ville være litt treg, men absolutt ikke.
    Ungdommen ble raskt sugd inn og forble naglet fast til det hele var over.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Superhkm: Film er da også en kunstart mer vidtrekkende enn det aller meste annet hva gjelder både massepåvirkning og individuell tolkning eller oppfattelse. Kunstteori er laget for å kunne beskrive nettopp kunst. Hvis du har glemt det. Men det er og blir et definisjonsspørsmål, og relevansen er der uansett. Fordi film har det visuelle aspektet som tillegg til alle de andre, kan den brukes på en annen måte enn f. eks. musikken. De subliminalbeskjeder som er tilstede påvirker individet forskjellig, så vi differensierer forskjellig. Antikvert er det absolutt ikke. Film kan dog brukes til å både opplyse, forherlige og villede. Men gjør regissøren de riktige grep, kan resultatet bli vakkert. Ett eksempel er Leni Riefenstahls "Triumph des Willens". Vakkert laget, dystert bakteppe, budskap++. Panserkrysseren Potemkin : Samme der..Propagandafilm så gode som noen...

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg prøvde å antyde er min innsikt i kunstteori grunn, noen få vekttall, en artikkel nå og da, og ellers kun egen filosofering.

For meg er det ingen tvil om at film er en kunstform, kanskje den endelige kunstformen.
    Musikk kan endre et menneskes sinnsstemning umiddelbart, men med bilder i tillegg er potensialet enormt, som du selv sier.

Det jeg mener er antikvert er ikke filmen som kunstform, men tanken om at jeg skal respektere regissørens mening om filmen etter at den er sluppet. Kunstner og verk er adskilt. Det er det eneste jeg prøver å si.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.406
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Vis vedlegget 545478

Fikk omsider til en hjemmevisning av denne for mine to på 12 og 16. Stor suksess.
    Det er lenge siden jeg så den sist og jeg trodde den ville være litt treg, men absolutt ikke.
    Bildet i innlegget er borte, hvilken film snakker du om?

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.385
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 545478

Back to the future !

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.406
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Vis vedlegget 545478

Back to the future !
    Ja det er en film som har holdt seg godt. Jeg skjønner at den fortsatt kan fascinere ungdommen. Det er laget mye actionfilm etter denne som ikke kommer opp på dette nivået.

C

Cyber

Gjest
    The Wolf's Call

the-wolfs-call.jpg

Netflix, ny nå.

Ubåtfilm som er tidvis spennende, men litt mange logiske brister og litt lite troverdige situasjoner og valg.

Terningkast 4.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Superhkm: Uten gode regissører, ingen god film...Skuespillere skal veiledes ordentlig for å få ut sitt potensiale. Eksempel par excellence er Robert Zemeckis, Michael J, Chris Lloyd og BTTF-trilogien. 80-talllet blir rett og slett ikke bedre enn de der, samt Beverly Hills Cop-pakka..
    Cyber: På tal om Director´s Cuts: Se Das Boot, DC, på tysk. DET er ubåtfilmen sin, det;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn