Hvilken musikk vil du høre på Hortenmessa 06?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lydtekniker

    Gjest
    Får jeg gjennomslag for Rosa Helikopter og Crazy Frog, tru? ::)

    Kunne ellers vært interessant å høre en plate jeg har produsert selv på noe skikkelig fett hifi-stæsj :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Bra initiativ isen...jeg har kun vært på plaza-messa og det var en gedigen nedtur når det gjalt valg av musikk. Har tenkt meg til Horten i år og forventer at det spilles MUSIKK på standsene rundt der nede. Skal for sikkerhets skyld ta med meg et knippe cd`er selv.

    Blir det bare pling plong så er jeg å finne i baren helt snydens med Thomand :) :)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Du kan vel lage en medly med f.eks. 30 sekunder av hver låt i forskjellige genre, artister etc. La den vare i 10 minutter. Akkurat passe demo ;-)
     

    armaniak

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0



    Kjøpte denne på fretex... Det må jo være et helt klart referansepunkt for alle Hifi interesserte!! ;D
     

    epicurus

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    31.05.2004
    Innlegg
    195
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er blitt refset pga. jeg ikke spiller alle musikken som presenteres på messer, og vil stille dette spørsmålet til dere som tar platene deres rundt messer for avspilling:-

    Om det finnes (f.eks) 20 folk på et rom på Horten messen og en spør om sin Dross & Detritus plater kan avspilles, har man noen gang sett at "publikumet" er blitt spurt om de også har lyst å høre på den platen? Mine erfaringer tilsier at de som forventer at platene sine avspilles, rett og slett ikke tar de andre folk som er til stedet i betraktning, og er krenket om de får et "dessverre" svar.

    Jeg synes at det er vanlig høflighet å spørre ALLE de andre på rommet om det ville bli OK, men hva vet jeg?

    mvh

    Peter
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.392
    Antall liker
    11.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er litt enig med Peter her.
    HFS publikumet er bare en liten minoritet av hele publikumet som kommer på Horten messen.
    Blir liksom litt feil, om det er HFS folket som skal "bestemme" hva som skal stå på.
    Skjønner godt poenget med at folk vil spille sin egen musikk, men en må skjønne at en ikke kan gjøre alle til lags ved en slik messe.

    "Felles referanse plater" er i og for seg greit, men blir bare gjenstand for å diskuteres i ettertid her på HFS. - "Hvor var den beste lyden, Hvem hadde den beste bassen etc".
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    De med de mest surmagede kommentarene har som regel bare snublet innom en stand i 12 sekunder og konstatert at akkurat den låta var ikke blant de 3 favorittene som låter bra på anlegget hjemme. Ergo så er det heismusikk.

    Men variasjon er viktig.
    Muligheter (men ikke bestemt rettighet) til å kunne spille medbragt er viktig.
    Godt reportoar på standen som hovedmateriale er aller viktigst.
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Men hva er det dere hører på?
    Lyd som kan spilles fra mp3?
    På en lydmesse må det vel litt skikkelige dynamiske saker for å gjøre div representanter nervøse.
    Prøv med analoge Bach, Beethoven og Wagner innspillinger.
    sistnevnte kan jo ta rotta av det meste i dynamikk.
    Kan også prøve med norske Fartein Valen,Nordheim++ de fleste produsenter får nok trøbbel da.
     

    eliasen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    261
    Antall liker
    0
    Siris svale band - dont explain (fra albumet blackbird) er noe som absolutt burde vært med! Jeg stiller gjerne med platen en liten stund.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Ang. Sandrine Piau:
    Spor 1 på denne platen her. Skikkelig mellomtonekiller, (og Sonus faber-mat):

     
    T

    theStig

    Gjest
    Uff nei kbwh, den er fæl. Sangerdama står ikke rolig på midten helt i trynet på deg, og lyden er ikke like høy hele tida heller. Ikke er det dypbass heller, eller livsbejauvende sibilanter. At det går an! ;D

    (kødda)
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Ang. Sandrine Piau:
    Spor 1 på denne platen her. Skikkelig mellomtonekiller, (og Sonus faber-mat):

    Fikk så lyst til å råkline med henne jeg alså.. det er ikke mulig å invitere henne som et eksperiment ; hvor langt unna er HiFi fra orginalen?
     
    T

    theStig

    Gjest
    Det er IKKE Sandrine som er avbildet på coveret (dessverre).

    Plata er meget artig, innspilt med kunsthode-stereo. Lydmessig ikke helt korrekt, men svært god oppløsning og definisjon, kanskje det beste jeg har hørt noen gang faktisk. Godt med rom også. Takk til kbwh som lot meg få høre denne skiva! Musikken er meget morsom og spenstig.
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    livsbejauvende
    Helt off topic dette, men hva er greia med dette ordet? Jeg har sett både deg og knutinh bruke det innimellom (knutinh skriver vel livsdejavuende eller noe). Er det en forvrengt versjon av "livsbejaende" som Vadseth har brukt i Fidelity?
     

    Vedlegg

    T

    theStig

    Gjest
    Aner ikke... leser ikke Fidelity. Jeg har vel snappa det opp her tror jeg. For meg betyr det "grums og forvrenging"...

    Også sibilanter da... kan man ikke si "konsonanter", det er lettere å skjønne.
     

    Vedlegg

    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg savner overtoneglans!

    Sandrine ser ikke verst ut selv, men platen er en del av en Vivaldiserie fra Naïve der det brukes sensuelle modellbilder på alle coverene. Passer fint til Venezia på Vivaldis tid. En femtedel av befolkningen i byen var prostituerte da mener jeg å huske å ha lest.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Ja æsj, de skulle kjørt vokalen via en Shure SM57 og brukt en exciter eller noe sånt. 10:1 komprimering på toppen, så blir det bra. Skjønner ikke hva disse audiofile folka tenker jeg... naturlig vokal, er det noen som LIKER sånt da? ???
     
    T

    theStig

    Gjest
    En femtedel av befolkningen i byen var prostituerte da mener jeg å huske å ha lest.
    Omtrent som Oslo sentrum, hvis en skal tro det VG skriver.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Men hva er det dere hører på?
    Lyd som kan spilles fra mp3?

    Jeg håper det var en spøk. Hvis du ikke vet det så finnes det en del seriøs musikk mellom Wagner og Fartein Valen.
    Isen har kommet med en bra liste her, og det må du vel respektere. Det er vel heller ingen som har sagt at alle de skal spilles? Pokker heller, det må vel kunne spilles for en hver smak på messa?

    Skulle vel for den saks skyld også ha klart å trøkkt en Wagner inn i en mp-3 spiller om jeg hadde hatt en. ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Et tips:
    Når man skal kjøre demo er det en fordel med spor som ikke har så veldig lang intro. Spor som begynner rett på er klart mest taknemlig å kjøre demo med da publikum som regel er kronisk utålmodige.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Et tips:
    Når man skal kjøre demo er det en fordel med spor som ikke har så veldig lang intro. Spor som begynner rett på er klart mest taknemlig å kjøre demo med da publikum som regel er kronisk utålmodige.
    Skyldig ;D
     
    T

    theStig

    Gjest
    På Mozarts Requiem hopper vi altså over Introit satsen, og går rett på Kyrie... cut the crap ;D
     
    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Noen som har store motforestillinger mot litt særdeles velprodusert prog-metal som Opeth? Siste skiva er en urokkelig bautastein når det gjelder solide musikalske prestasjoner og produksjon.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.035
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et tips:
    Når man skal kjøre demo er det en fordel med spor som ikke har så veldig lang intro. Spor som begynner rett på er klart mest taknemlig å kjøre demo med da publikum som regel er kronisk utålmodige.
    Skjønner at "Shine on your crazy diamond" ikke er aktuell.

    Er ikke helt enig med Peter (Epicurus).
    Ja - musikken bør være noe som passer for alle.
    Men - en messe er et sted man har muligheten til å seriøst vurdere mange oppsettt opp i mot hverandre, og da bør man få muligheten til å teste med kjent kildemateriell. Ellers er jo hele demoen bortkastet..

    Slik at man må vise litt måtehold, og da bør det være slik at den som sitter i sweetspot, spiller sin musikk (Ca 10 min) og da bør man være ferdig - med mindre man er i ferd med å handle noe dyrt - da kan man få lov til å sitte litt til! (Også behøver man jo ikke å speille den mest ekstremt sære demomusikken man vet om da)


    mvh
    OMF
    Som kommer til å plage alle med Pink Floyd, Roger Waters, Jonas fjeld, Kris Kristoffersom, Solveig Slettahjel,
     

    Vedlegg

    starud

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    livsbejauvende, livsdejavuende, livsbejaende sibilanter.

    Slik jeg oppfatter ordet er det sibilanter ute av kontroll.

    Tom McRae, All Maps Welcome, låt nr 1: For The Restless.

    Har ikke anlegget kontroll på s'ene så avslører denne låten det.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Problemet med å spille klassisk over stereoanlegg er at de fleste oppsett faller gjennom på slik musikk... det er ikke bare enkelt å gjengi for å si det sånn... spesielt vokal.
    Dette skrev jeg om i en tråd som jeg kalte "Anleggets Begrensninger" for en tid tilbake.

    Jeg opplever at en del av oss har oppsett som er "tunet" inn på en bestemt type musikk, og at ting har en tendens til å falle litt fra hverandre om man beveger seg utenfor dette.

    Jeg er en av dem. Oppsettet fungerer langt bedre på enkle instrumenter og mindre grupper enn klassiske værker og store kor. Når et stort symfoniorkester "trykker" til, virker det som det blir litt rot.
    Jeg tror hovedproblemet ligger i høytalernes delefilter, men selvfølglig ikke utelukkende.

    I tråden jeg startet, spurte jeg om om andres erfaringer vedr. dette. Som ventet var det mange som leste, og få som kommenterte, for her på forumet virker det som folk flest er mer opptatt av og snakke om utstyret sitt, og dets fortreffelighet, enn å erkjenne at jo, det har faktisk mangler også. Dessuten vil man ved å kommentere en slik tråd, også blottlegge om man er i stand til å høre noe som helst!

    Men jeg fikk en hyggelig mail fra en kjent forhandler, som takket for et viktig og interessant innlegg.

    Men klassisk må vi ha, og helst noe stort og komplext som virkelig setter anlegget på prøve. Utvalgte deler av 1812 overturen f.eks.
    Metallica S&M konserten setter også oppettet på prøve så det holder. Oppsettet mitt sliter litt med den, og jeg har hørt det hevdet at denne innspillingen ikke er så bra, men tro meg, jeg har hørt den på oppsett som takler den, og det er ikke innspillingen det er noe i veien med. Med andre ord, dersom du ikke er klar for et "moment of truth", styr unna denne innspillingen. Men i Horten vil vi gjerne høre den......
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Gode AC låter

    I noticed that you`re gay
    Van full of 20 retards
    Easy E Got Aids From F Mercury
    Hitler Was A Sensitive Man  
    I Sold Your Dog To A Chinese Restaurant
    Limp Bizkit Think Theyre Black, But Theyre Just Gay  
    Rancid Sucks And The Clash Sucked Too
    The Word Homophobic Is Gay
    You Robbed A Sperm Bank Because You're A Cum Guzzling Fag
    You Were Too Ugly To Rape, So I Just Beat The Shit Out Of You

    Saetia

    Roquentin (for Sartre fans)
    From the firmament
    Ariadne`s thread

    Alt av Crucifucks er genialt.
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    AC låter varer stort sett ikke mer enn i 20 sek, så lang into er ikke noe problem.
     

    Vedlegg

    J

    Jurassic

    Gjest
    Akle er ikke jurassic, bare en smule forvirret.

    Mvh
    Akle
     

    epicurus

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    31.05.2004
    Innlegg
    195
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:

    Er ikke helt enig med Peter (Epicurus).
    Ja - musikken bør være noe som passer for alle.
    Men - en messe er et sted man har muligheten til å seriøst vurdere mange oppsettt opp i mot hverandre, og da bør man få muligheten til å teste med kjent kildemateriell. Ellers er jo hele demoen bortkastet..

    Slik at man må vise litt måtehold, og da bør det være slik at den som sitter i sweetspot, spiller sin musikk (Ca 10 min) og da bør man være ferdig - med mindre man er i ferd med å handle noe dyrt - da kan man få lov til å sitte litt til! (Også behøver man jo ikke å speille den mest ekstremt sære demomusikken man vet om da)
    \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

    Om man besøker en hifi messe for å "vurdere mange oppsettt opp i mot hverandre" som OMF sier, er korte demonstrasjoner med Pink Floyd, Roger Waters, Jonas fjeld, Kris Kristoffersom, Solveig Slettahjel helt bortkastet tid. Man får ikke lett høre forskjellene mellom anlegg med de, og i de alle fleste tilfellene, aldri. Konklusjoner som kommer fra lytting til Pink Floyd, Roger Waters, Jonas fjeld, et al er svært tvilsomme emm.

    Jeg har sagt det mange ganger før, men hvis man virkelig har lyst å vurdere anlegg og komponenter mot hverandre, kan man faktisk oppnå det i løpet av 5 minutter ved å bruke krevende klassisk musikk, selv om man ikke liker det selv.

    Om man begriper det som foregår når et orkester spiller og sammenligner det med med en Jonas Fjeld plate, er det åpenbart at den førstenevnte er mye mer krevende å gjengi.


    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Jeg er av den formening at man ikke skal lytte til såkalte favorittlåter..

    Altså noe som du har ett godt forhold til, for bare du hører
    låten vil du få feelgood wibes, og dette kan lalle deg inn i
    den tro at det du hører er bedre enn det i realiteten er.

    Jeg liker å ha med metal, da spesielt litt røffe opptak.
    Klassisk... pleier ikke å ha det med jeg, Kanskje jeg skulle prøve det!

    Isåfall noe av Arvo Part. Noe sånn skikkelig sammensurium!
    Noe vrient for høyttaleren å få til å låte bra! Jupp!

    Emjay - Superhero lover... høhøhø. ;D

    Nnenna Freelon! (Acapella queen)!!!

    Rob Martino (Spiller på Chapmanstick!)

    In Flames , en svensk heavy metal gruppe med DENSE musikk!

    Kruder & Dorfmeister, diverse

    Sviatoslav Richter (Bach ...Mozart) Fin klangbunn!

    Alison Krauss & Union Station - Moments Like This
     

    Vedlegg

    T

    theStig

    Gjest
    Man bør spille Arvo Pärt ja, f.eks Te Deum på ECM. Skru opp høyt nok til at man hører tape-loopen som starter spor1... de færreste anlegg takler de crescendoene som kommer etterhvert. ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Greit nok at man ønsker seg innspillinger som avslører anleggenes svakheter. Men jeg er ikke audiofil nok til at jeg gidder den nitriste mulikken som regjerer på messene til vanlig. Ta med noe bra musikk, vær så snill!
     

    Vedlegg

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Jada!
    Man skal kose seg og da!

    Poenget er jo å finne det feteste annlegget og få lurt på favorittsangen sin på max gnu! Iallefall en gang! ;D

    ...

    Hvis man vil være slem... da tar man med seg
    Abdullah Ibrahim & Archie Shepp - Left Alone (hihi)
    Den har en surrelyd som kommer fra eletronikken under opptaket... Det høres ut som om det er trafohum...

    Man spiller, så ser man rart på den som demonstrerer og
    spør ... hva er det for en bilyd...
    Høhøhø! Det er slemt det!!!! :p

    Ulyden er nemlig i opptaket, men vil høres ut som en skikkelig feil...

    Uff, håper jeg ikke har gitt noen bøllefrø ideer nå... ::)
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.035
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF skrev:

    Er ikke helt enig med Peter (Epicurus).
    Ja - musikken bør være noe som passer for alle.
    Men - en messe er et sted man har muligheten til å seriøst vurdere mange oppsettt opp i mot hverandre, og da bør man få muligheten til å teste med kjent kildemateriell. Ellers er jo hele demoen bortkastet..

    Slik at man må vise litt måtehold, og da bør det være slik at den som sitter i sweetspot, spiller sin musikk (Ca 10 min) og da bør man være ferdig - med mindre man er i ferd med å handle noe dyrt - da kan man få lov til å sitte litt til! (Også behøver man jo ikke å speille den mest ekstremt sære demomusikken man vet om da)
    \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

    Om man besøker en hifi messe for å "vurdere mange oppsettt opp i mot hverandre" som OMF sier, er korte demonstrasjoner med Pink Floyd, Roger Waters, Jonas fjeld, Kris Kristoffersom, Solveig Slettahjel helt bortkastet tid. Man får ikke lett høre forskjellene mellom anlegg med de, og i de alle fleste tilfellene, aldri. Konklusjoner som kommer fra lytting til Pink Floyd, Roger Waters, Jonas fjeld, et al er svært tvilsomme emm.

    Jeg har sagt det mange ganger før, men hvis man virkelig har lyst å vurdere anlegg og komponenter mot hverandre, kan man faktisk oppnå det i løpet av 5 minutter ved å bruke krevende klassisk musikk, selv om man ikke liker det selv.

    Om man begriper det som foregår når et orkester spiller og sammenligner det med med en Jonas Fjeld plate, er det åpenbart at den førstenevnte er mye mer krevende å gjengi.


    mvh
    Hei!

    Er helt enig med deg at klassisk er veldig krevende for anlegget, og at dette er ypperlig testmusikk.

    Men jeg hører overhodet ikke på klassisk, og hvordan anlegget fungerer på denne typen musikk er for meg uinteressant. For meg er det viktig å høre kjent materiell som jeg lytter til daglig - det er jo på denne musikken jeg vil at anlegget skal være bra.


    Mvh
    OMF
     

    Vedlegg

    epicurus

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    31.05.2004
    Innlegg
    195
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    0
    En av mine hifi regler:-

    Hvis det låter bra på klassisk, låter det bra på alt.

    mvh
     
    T

    theStig

    Gjest
    En av mine hifi regler:-

    Hvis det låter bra på klassisk, låter det bra på alt.
    Fullstendig enig!

    Jeg pleier også å si at et anlegg som ikke kan spille klassisk musikk godt, det er ikke noe bra anlegg.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn