Hvilken pickup bruker du nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    AT-OC9 enn så lenge, vi får se om det blir ny pu som neste oppgradering etter platespilleren(den er visstnok sendt nå, kun x antall uker etter at den skulle). Men må si at jeg nesten ikke klarer å gå ut av stua når jeg først er i gang med å snurre plater om dagen, så pu'en duger enda! (eller hvem vet)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    laban skrev:
    Hei Folkens :)

    En gammel Ortofon MC-200 har parkert en ny Ortofon M2 black her i huset , skam dere på Ortofon har dere glemt kunsten ?

    Laban
    Jeg har en ny 2M Blue, som er to hakk under Black. Den spiller skjorta og vel så det av min gamle OM 20. Sikker på at alt er som det skal være vedr. Black'en??

    mvh. VilhelmW
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.932
    Antall liker
    722
    NOS Shure M 75 b, den spiller bedre enn min Ortofon OM 40 vdh.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.065
    Antall liker
    29.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Disse to går rundt nå om dagen:





    Vennlig hilsen

    Morten
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.858
    Antall liker
    5.734
    Sted
    oslo
    dl 110 på plass, som erstatning for utslitt dl 103.
    vurderte å bare kjøpe en ny 103, men siden 110 virket som en bra match med marantz armen følte jeg for å prøve noe annet :)
    ganske fornøyd så langt.

     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Mye lekkert her ja
    Selv bruker jeg mest denne:




    men denne er også litt i bruk:


    Og for nostalgi denne:



    Kunne tenkt meg en AT OC9 eller enAT33 av en eller annen sort i min MG arm
    Hvordan er denne AT33 i forhold til Rohmannen Lagga?

    Mvh Jan I
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.065
    Antall liker
    29.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jan_I skrev:
    Hvordan er denne AT33 i forhold til Rohmannen Lagga?
    Tja, AT33EV er langt fra innspilt, kun gått ca ti timer, Rohmannen er derimot godt innspilt, den er en VidarP-avlegger, no less... ::)

    Med det forbeholdet, kan jeg vel si at de er forskjellige. ;D

    Jeg oppfattet nok Rohmann som en smule for "høflig" ved første lytt, men etter litt tilvenning vil jeg heller si at jeg oppfatter den som nøytral, jamfør en pågående tråd om hva vi egentlig mener; og det er jo en god ting, sitter med inntrykket av at du får det som bor i skiva,
    ikke noe mer, ikke noe mindre.

    AT33EV er den nest dyreste i AT33-familien, men den koster allikevel bare halvparten av en Rohmann. Hvis jeg bare ser på prisen, vil jeg si at den spiller over evne. Stiften graver seg godt ned i rillene, og henter opp masse detaljer,
    den er nok mye mer; en "HiFi pickup", enn sine lillebrødre, men den er ikke like nøytral som Rohmann, den har en liten bias henimot rockefot..... 8)

    Nå må jeg jo også legge til at AT'en er montert på et fjærende drivverk, mens Ortofonen spiller på et massebasert drivverk. Leker med tanken om å svitche pickuper, for å høre forskjellen, men har det ikke travelt, AT'n kan få massert fjæringen sin noen timer til..... ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.575
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Hehe cool ;D


    Sjøl så bruker jeg den her;


    /jan
    Har du kobla den opp i dag ? Eller i en søvnløs natt kanskje ?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    JanR skrev:
    Hehe cool ;D


    Sjøl så bruker jeg den her;


    /jan
    Har du kobla den opp i dag ? Eller i en søvnløs natt kanskje ?
    Den spiller som fan her.
    Var litt i overkant gretten i går.

    Snurret noen plater i dag og det svinger ;)

    /jan
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    VilhelmW skrev:
    laban skrev:
    Hei Folkens :)

    En gammel Ortofon MC-200 har parkert en ny Ortofon M2 black her i huset , skam dere på Ortofon har dere glemt kunsten ?

    Laban
    Jeg har en ny 2M Blue, som er to hakk under Black. Den spiller skjorta og vel så det av min gamle OM 20. Sikker på at alt er som det skal være vedr. Black'en??

    mvh. VilhelmW
    Konge sikker :) ikke fleip engang den gammle nåla er bare go en riktig sleeper .
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.894
    Antall liker
    24.051
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    Denne bruker jeg nå:



    Western Digital's fineste.   ;D
    ;D ;D ;D & Applaus! Trådens definitivt morsomste svar. Jeg bruker noe tilsvarende fra Seagate selv akkurat nå. Jævla bra på Wagner!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.141
    Antall liker
    8.174
    Torget vurderinger
    12
    Valentino skrev:
    Knipse? Colibrier kan man gjerne se på nært hold.
    Nært og nært:



    Støvete er det også, men heller støv enn ripete plexi.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.984
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    coolbiz skrev:
    Faktisk har jeg en analog-pickup i skuffen, men bruker den ikke. Den er noe så sært som en MC-pickup med bruker-utskiftbar nål. Kanskje jeg burde lagt ut et bilde av den for kuriositetens skyld.
    Kom med det...
    Jeg har sett iallefall 2 typer, ene er AT...!

    Arne K
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    JanR skrev:
    Hehe cool ;D


    Sjøl så bruker jeg den her;


    /jan
    Oppgraderte til denne i Low utgave nylig fra en Ortofon OM30. Enormt mye bedre pu, men følsom og derfor kresen på riaa. Rør-riaa trinnet mitt fra Ayon genererte alt for mye støy i sammen med denne pick-upen, så jeg kjøpte en DynaVector P-75mkII. Faktisk en av de beste riaa trinnene jeg har hørt til en utrolig god pris
     

    Vedlegg

    • 481.2 KB Visninger: 95

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    gut_man skrev:
    Fremdeles denne:
    Dynavector XV-1s
    Ser du har lagt ut bilde av XV-1t, har du hørt denne gut_man? (Ut fra hva du skriver forstår jeg at du fortsatt bruker XV-1s, samme gjør jeg).
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.894
    Antall liker
    24.051
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det som er så ille med fotografi er at man trenger så dyre rekvisitter. ;D
    Det skulle ikke være en som gode Parelius ikke bruker nå som ligger med buken i været der, Fosse?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    Nope, den som på bildet ligger med buken i været er den jeg for øyeblikket bruker. Den som er avbildet på armen ligger nå med buken i været og er reserve. Til høsten skal jeg undersøke litt nøyere hva effektiv masse og ulike headshell betyr for lyden, og da er det greit å ha litt å bytte på.
     
    S

    Silver_Surfer

    Gjest
    For tiden brukes i all beskjedenhet Dynavector Te Kaitora Rua montert i Mørchs "grønne" armrør.
    Den nylig pensjonerte Benz Glider er ferdig montert i armrør type "gult" og ligger for tiden på stas.
    En Lyra Argo i kan også på sikt tenkes å få fast opphold på gliderens plass.

    Frank
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Etter en tur til Østfold på mandag og en byttehandel spiller jeg nå med en vintage Audio-Technica AT33E. Nådeløs mot støv og overflatestøy, men duverden hvordan den graver frem dynamikk og detaljer:
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Det var ett par flotte bilder av min gamle "gullgutt" larsggu :)

    /jan
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fosse skrev:
    gut_man skrev:
    Fremdeles denne:
    Dynavector XV-1s
    Ser du har lagt ut bilde av XV-1t, har du hørt denne gut_man? (Ut fra hva du skriver forstår jeg at du fortsatt bruker XV-1s, samme gjør jeg).
    Lenge siden jeg har vært innom tråden, og ja du har helt rett Fosse. Det er ikke XV-1t jeg bruker. Bildet ble hentet fra nettet i hu og hast. Lastverk er lastverk sa min gamle bestemor, og jaggu har hun ikke hatt rett noen ganger. Så også denne gang. Beklager, my bad... Har desverre ikke fått høre den nye t'en heller. Noen andre som har??? Min Dyna ryker nok inn til retipping når tiden er moden, selv om det nok finnes nok av gode og kanskje enda bedre alternativer på markedet etterhvert. Skulle gjerne ha forsøkt en VdH Frog på spilleren min. Men mener å huske at vi fikk problemer med at den var alt for lett for mine motvekter til armen da vi skulle teste FallenAs Frog her. Jeg likte godt lyden han hadde med den lille grønne VdH pickupen :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man skrev:
    Fosse skrev:
    gut_man skrev:
    Fremdeles denne:
    Dynavector XV-1s
    Ser du har lagt ut bilde av XV-1t, har du hørt denne gut_man? (Ut fra hva du skriver forstår jeg at du fortsatt bruker XV-1s, samme gjør jeg).
    Lenge siden jeg har vært innom tråden, og ja du har helt rett Fosse. Det er ikke XV-1t jeg bruker. Bildet ble hentet fra nettet i hu og hast. Lastverk er lastverk sa min gamle bestemor, og jaggu har hun ikke hatt rett noen ganger. Så også denne gang. Beklager, my bad... Har desverre ikke fått høre den nye t'en heller. Noen andre som har??? Min Dyna ryker nok inn til retipping når tiden er moden, selv om det nok finnes nok av gode og kanskje enda bedre alternativer på markedet etterhvert. Skulle gjerne ha forsøkt en VdH Frog på spilleren min. Men mener å huske at vi fikk problemer med at den var alt for lett for mine motvekter til armen da vi skulle teste FallenAs Frog her. Jeg likte godt lyden han hadde med den lille grønne VdH pickupen :)
    Det var ikke Frog vi ikke fikk til, men Transfiguration Temper.
    Husk at Frog ble med hell benyttet av forrige eier av riggen din. Jeg mener sågar å huske du kunne få låne/prøve den.
    Ikke noe å vente på IMHO! ;D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, solen sløver sinnet og hukommelsen. Takk til FA for en oppfriskning av sistnevnte. Rico har fremdeles Frogen sin, så vidt jeg vet. Får spørre ham pent om å få låne for å teste når snøen legger seg i fjellet igjen. Ellers er det ikke umulig at jeg anskaffer meg en pent brukt frosk for å vikariere for Dynaen min, mens den er til overhaling :) Den tid, den sorg...
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.065
    Antall liker
    29.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    larsggu skrev:
    Etter en tur til Østfold på mandag og en byttehandel spiller jeg nå med en vintage Audio-Technica AT33E. Nådeløs mot støv og overflatestøy, men duverden hvordan den graver frem dynamikk og detaljer:
    Se det, ikke dumt, den PU'en vil du få glede av, grattis!

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.771
    Antall liker
    507
    Sted
    Stockholm
    Måtte sende inn min Grado Statement fordi venstre kanalen datt ut. Det var tydeligvis ikke bare-bare å fikse, for jeg fikk en rykende fersk Statement1 i erstatning av John Grado. Gleder meg en smule til å få den på..! ;D

     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.894
    Antall liker
    24.051
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg føler trang til å legge hånden på pannen din, Cobra2! ;D
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.984
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Slik blir det om en aldri selger noe, eller kaster noe....over en 25+års periode...
    Stjernene i samlingen er en Tsurugi Ceraloy (Lyra) og en Grace F9 med Ruby & F9L nåler.

    Arne K

    (hvem sa at "diamonds are forever"???)
     

    arnauby

    Medlem
    Ble medlem
    07.11.2007
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Sted
    Tønsberg
    Her var det mye fint. Jeg legger ydmykt til et bilde av min Otrofon MC 20 Super II som ga meg troen på vinyl tilbake.
     

    Vedlegg

    L

    larkus

    Gjest
    Akkurat nå bruker jeg en sjølretippa Ortofon MC10Supreme. Limte den knekte safir-cantileveren fra en havarert Sumiko Talisman S inn i den hule stumpen av aluminium-cantileveren som satt igjen på Ortofonen. Brukte tokomponentlim. Spiller helt fint ;D
     

    tah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    115
    Antall liker
    38
    Heisann
    Bruker nå ein Grado Sonata. Greitt, men litt uengasjerande.

    Har nettopp fått ein retippa Benz Ruby som eg ennå ikkje har tatt i bruk.
    Passer armen? Passer RIAA-trinnet? osv. Kan bli spennande......
    Her trengs også litt voksenopplæring. Ser fram til ei samling, Cobra2!


    Har også ein Clearaudio Beta S med brekt nål (cantilever). Sound Garden tilbyr bare ein ussel pant ved kjøp av ny PU.
    Det er eit fint og reint brudd, så liminga til Larkus virker interessant! (Meiner at eg eg såg noko om dette også i ein tidl. tråd?)
    Larkus, eg tar gjerne imot råd!


    TA
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn