Gunnar_Brekke
Bransjeaktør
Hei.
Bruk den i gløggen da vel...
mvh
Gunnar Brekke
Bruk den i gløggen da vel...
mvh
Gunnar Brekke
Fikk et hint i går om at det er Nafstad som står for distribusjonen her til lands. Nyttårsvinene:Fidelio skrev:Thackrey har en mailingliste (adresse på hjemmesiden hans), der han selger direkte til de som er på denne. Bør jo ikke være umulig å få tak i vinen hans på den måten.
Årganger kan være så mangt - 96 av denne er på topp nå.Pesquera skrev:Leflaive Puligny-Montrachet 1er Cru Clavoillon 08. Er ingen grunn til å lagre denne , fabelaktig nå med en herlig munnfølelse som bare chardonnay gir. En rik vin, men uten å bli plump og det er for meg essensen av hvit burgund.
Ikke uenig i det, snarere at den er svært god nå. Kan godt være at den blir bedre med et par år (08 er neppe noe voldsomt kjellerprosjekt), men den gir mye allerede. 96 derimot er vel en av de store årgangene for både rød og hvit og som virkelig har vunnet på lagring.erato skrev:Årganger kan være så mangt - 96 av denne er på topp nå.Pesquera skrev:Leflaive Puligny-Montrachet 1er Cru Clavoillon 08. Er ingen grunn til å lagre denne , fabelaktig nå med en herlig munnfølelse som bare chardonnay gir. En rik vin, men uten å bli plump og det er for meg essensen av hvit burgund.
Jeg har notert meg denne , men kan ikke se den i nyhetsoversikten for BU i januar.Fidelio skrev:Kan glede med å fortelle at Domaine Sainte Croix' toppvin Celestra kommer på BU f.o.m. januar. Pent priset blir den også, rundt 250 kroner. Under 1000 (!) flasker produsert i året, så her er det bare å kjøpe inn før dumme DN gir den 95 poeng og den blir utsolgt. Fantastisk vin.
Ifølge importøren skulle den ha kommet i januar, men jeg ser at kun hvitvinen til Sainte Croix foreløpig er kommet (nydelig vin forresten). Ser ikke ut som de er helt ferdige å legge ut disse på polets sider gitt, hvitvinen står for øyeblikket til den nette pris av kr. 0,- Dette er oversikten jeg fikk:kibsgard skrev:Jeg har notert meg denne , men kan ikke se den i nyhetsoversikten for BU i januar.
Jeg gleder meg til min neste flaske av denne , men er nå så forkjølet at det ikke er noe poeng denne uka.Vidar P skrev:Imperial Reserva 2001 fra Cune i kveld. Rikere enn sist stikkprøve fra kjelleren; nå begynner den virkelig å likne på noe!
Godt spørsmål. Jeg tenker at vinen kan avnytes på kort sikt.Loevhagen skrev:Skal vinen gis for nytelse nå, eller som lagringsvin?
Hm, der ga du meg noe å tenke på, Vidar.Der har du gaveide forresten; en sekskasse Imperial Reserva for kjelleren.
Har noen av den i kjelleren men hadde tenkt å la den få et tiår til..Fidelio skrev:Min siste lørdag i tyveårene idag, så da drukner/feirer man med noe skikkelig bra: Cappellano Barolo Piè Rupestris - Nebioli 2004. Dette er ungt så ungt, men akk så godt etter noen timer i karaffel. Unik vin fra en unik mann som døde i 2009. Denne kan vel trygt sies å være et must hvis man er glad i tradisjonell Barolo. Lukten som skapt for å gi en nebbiolonerd klump i maven og tåre i øyekroken..
Mm, de to andre får ligge. Men ekstra gøy å smake samme vinen siste lørdag i tredveårene når man har notater fra 2011 å sammenligne med. Sånt knytter deler av livet sammen.erato skrev:Har noen av den i kjelleren men hadde tenkt å la den få et tiår til..
Spansk skinke og Argueso Amontillado her. A match made in heaven.
Var for seint ute her gitt, ingen Brunate Le Coste å se på Vika...hadde tenkt å hanke inn et par flasker. Er det svært sjelden disse er å se i polhyllene?Fidelio skrev:I går var det på tide med noe godt så da ble en G. Rinaldi Barolo Cannubi San Lorenzo-Ravera 2003 åpnet. Har ikke smakt Rinaldi i 03-årgangen før, og dette var jommen ikke noen typisk 03 i det hele tatt (men det hadde jeg vel egentlig ikke forventet heller). Rimelig stram vin med heftig syre. Lukter sopp, jord og kirsebærsten. Jeg foretrekker som regel Brunate-Le Coste'n fremdfor Cannubien hans, men har vanskeligheter for å se hvordan dette kan bli slått i 03. Ser man noen av Baroloene til G. Rinaldi til en fin pris er det egentlig bare å hamstre imo. De har 06 Brunate Le Coste på Vika, men den er det vel egentlig ikke lov å drikke enda, selv om jeg er fristet.
Tror den stod ute i den vanlige delen av butikken, står de har noen flasker igjen på polets sider. De kommer vel én gang i året og forsvinner rimelig raskt.Torek skrev:Var for seint ute her gitt, ingen Brunate Le Coste å se på Vika...hadde tenkt å hanke inn et par flasker. Er det svært sjelden disse er å se i polhyllene?
fois gras er tingen imokibsgard skrev:Jeg har en 37,5 cl Chateau d'Yquem 2004 som jeg har tenkt å konsumere nokså snart . Hva kan være fint å servere med denne for å få mest mulig utbytte av opplevelsen? Roquefort? Eller en eller annen dessert?