Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    65finger skrev:
    kibsgard skrev:
    Jeg har en 37,5 cl Chateau d'Yquem 2004 som jeg har tenkt å konsumere nokså snart :). Hva kan være fint å servere med denne for å få mest mulig utbytte av opplevelsen? Roquefort? Eller en eller annen dessert?
    fois gras er tingen imo
    Ja, kanskje foie gras, ripsgele og en god balsamico kan være tingen :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Er glad i Tokaj Aszú og har jo hørt om historier om Essencia, men er nå dette egentlig vin eller bare sirup?

80003 Tokaji Essencia 2000
    The Royal Tokaji Wine Company
    Tokaji, Ungarn
    Kroner 2.299,90 0,375 l. bestilling
    97 poeng
    Engelstad
    Med 2003-årgangen av denne vinen rett rundt hjørnet, er de siste av 2000 fortsatt mulig å få tak i. En legendarisk og kompleks vin som dufter av bergamot, jasmin, sitrus og tørket aprikos. Mer konsentrert enn dette blir aldri en vin, nesten. Nydelig kombinasjon av sødme og syre, førstnevnte ligger på 875 gram pr liter og et syrenivå som få andre viner kan skilte med på 21,4 gram. Rundt 2 prosent alkohol. Viskøs med en lengde som aldri tar slutt. Kan nytes nå og i de neste to århundrene.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    kibsgard skrev:
    65finger skrev:
    kibsgard skrev:
    Jeg har en 37,5 cl Chateau d'Yquem 2004 som jeg har tenkt å konsumere nokså snart :). Hva kan være fint å servere med denne for å få mest mulig utbytte av opplevelsen? Roquefort? Eller en eller annen dessert?
    fois gras er tingen imo
    Ja, kanskje foie gras, ripsgele og en god balsamico kan være tingen :)
    Jepp! Det vil virke!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Er glad i Tokaj Aszú og har jo hørt om historier om Essencia, men er nå dette egentlig vin eller bare sirup?

80003 Tokaji Essencia 2000
    The Royal Tokaji Wine Company
    Tokaji, Ungarn
    Kroner 2.299,90 0,375 l. bestilling
    97 poeng
    Engelstad
    Med 2003-årgangen av denne vinen rett rundt hjørnet, er de siste av 2000 fortsatt mulig å få tak i. En legendarisk og kompleks vin som dufter av bergamot, jasmin, sitrus og tørket aprikos. Mer konsentrert enn dette blir aldri en vin, nesten. Nydelig kombinasjon av sødme og syre, førstnevnte ligger på 875 gram pr liter og et syrenivå som få andre viner kan skilte med på 21,4 gram. Rundt 2 prosent alkohol. Viskøs med en lengde som aldri tar slutt. Kan nytes nå og i de neste to århundrene.
    God men ikke verdt pengene imo. Bedre å kjøpe enn 5 et eller annet tokaji. Fantastisk til kransekake

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Reyna Michele Chiarlo 2007 Barbaresco. Ennå ung, men en flott syre som går bra til reinsdyr, fjellmandelpotetstappe og portobellosopp.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Fidelio skrev:
    Nyårets første vinsmak idag, var til og med innom polet for en gangs skyld :) Jommen hadde de ikke fått en Sagrantino i basis, og attpåtil fra en kul produsent - Fratelli Pardi Sagrantino di Montefalco 2005! Så nå blir endelig en ren sagrantino tilgjengelig i de fleste større pol. Druen er den eneste som gir meg samme hjertesukk som nebbiolo og pinot noir, den kan gi fantastiske viner. Vinen lukter blomster, bjørnebær og litt stall. Heftig syre og svært tannisk, men veldig elegant lell. Super-vfm, og en fin intro til druen hvis man ikke har vært borti den før. Er svært overrasket over at DN ikke gav denne mer enn 88 poeng. Denne slutter seg herved til min "gang of four" av viner i basis jeg liker å drikke, så nå er det "gang of five".
    Den Paolo Bea vinen du tidligere anbefalte, ga oss kanskje vår største rødvinsopplevelse så langt. Så sånn sett er jeg absolutt interessert i vite hva som er de resterende vinene i din "gang of five" i basisutvalget. :) Er det bare rødt det dreier seg om?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Falt for fristelsen å fiske opp en Imperial Reserva 2004 fra kjelleren igjen. Må lufte og temperere litt nå, så blir det stas.

svingen68

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Falt for fristelsen å fiske opp en Imperial Reserva 2004 fra kjelleren igjen. Må lufte og temperere litt nå, så blir det stas.
    Indeed det blir stas. Etter dine anbefalinger har jeg kjøpt inn først 6, og etter å ha smakt på en, 8 til av denne vinen. Jeg må bare si at den er veldig veldig god. Skal bli spennende å se hvordan den bli etter noen år. Takker så meget for den anbefalingen :)

Mvh
    Sveinung

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Non Dos' Flavours Langhe Rosso til pasta med sort trompetsopp, hyggelig og enkelt:) Finfin matvin til en rimelig pris.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Jeg har to favoritter inne rødvin:
    - Masi Campofiorin 1985 (er for gammel nå...), 1995 (begynner å bli purrfect!), 2007 (store it...)
    - Masi Brolo de Campofiorin 2007 (enda litt ung, lagre...)

Masi Campofiorin... angelorum hominibus jo eldre jo bedre!!!

mvh

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.892
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Musikk-kveld alene hjemme, så jeg åpnet en 2005 Haut-Monplaisir Prestige, en Malbec fra Cahors.
    Ny for meg, etter anbefaling, kanskje litt tidlig, men den smaker rikt og fint. Har flere liggende og skal følge den gjennom noe tid.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Et ørlite glass Lindemans "Cabernet Sauvignon 2009" rød, papp.
    Mange ørsmå glass.
    Aldeles deilig alenevin.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    atonal skrev:
    Hmm, noen som kan tipse om en god rød Bordeaux?
    Denne er i glasset i kveld! Fantastisk vin, utrolig fin utvikling. Jordlig, bløt, noe medisinal og petroliumspreget som vel er typisk for denne kvalitet og alder.. Sier bare skål jeg ;) Denne har ligget kjelleren siden 1993, derav musespor på flasken 8)

mvh
    lassemann

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Esporao Reserva 2008.
    God nå men denne skal jeg jaggu lagre noen av; den er tanninrik og "i fase" for tiden. Et varp vil jeg mene.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.499
    Torget vurderinger
    1
    Litt ekstragavanse i kveld siden vi har besøk. Fruen trakk opp en Santa Sofia Amarone 2006. Tror vi fikk den i julepresang. Helt superb, - en sjeldent god Amarone etter mitt ringe skjønn.

Ble litt vinøs, så fulgte oppe med et bredfullt glass Portvin. Like fin idag som sist helg, takket være vakumproppen.

Runder av med polets Bas Armagnac. Trenger ikke bytte glass engang. Blikket er svømmende, tankene uklare. Hjernen befinner seg i en Westerlundsk tilstand.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Btw portvin: hvor lenge holder den etter å ha åpnet flasken, tatt noe og satt på korken igjen? Blir dette litt ferskvare ala vanlig vin?

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    29
    pedal skrev:
    Litt ekstragavanse i kveld siden vi har besøk. Fruen trakk opp en Santa Sofia Amarone 2006. Tror vi fikk den i julepresang. Helt superb, - en sjeldent god Amarone etter mitt ringe skjønn.
    Ble litt vinøs, så fulgte oppe med et bredfullt glass Portvin. Like fin idag som sist helg, takket være vakumproppen.
    Runder av med polets Bas Armagnac. Trenger ikke bytte glass engang. Blikket er svømmende, tankene uklare. Hjernen befinner seg i en Westerlundsk tilstand.
    Når det gjelder amaronen har du nok helt rett, 2006 var ett bra år i piemonte, ifølge årgangstabellen til vinmonopolet det beste året i piemonte mellom 97-08 og merket lagringsdyktig med en forventet topp 5 år fra årgang.
    De hadde ett godt utgangspunkt det året mao.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.814
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men Piemonte er ikke Veneto.......og selv om de hadde samme klima det året, er blomstrings, modnings- og høstingstidspunkt for druene helt forskjellige (dette er viktig og er feks årsaken til at en god årgang for hvite burgundere kan være en dårlig årgang for røde og omvendt), i tillegg til at den spesielle tørkeprosessen for druene brukt i Amarone stiller spesielle krav til vinterværet som ikke er relevant i Piemonte.......det er mulig dette var en god årgang i Veneto, men det har lite sammenheng med hvordan det var i Piemonte samme år.

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    29
    Det påstår cellartracker og jeg tok det for god fisk, beklager det.
    Eller dyrker de vinen så lang unna lokalene sine ?
    The Santa Sofia Estate has headquarters and cellars in the Classic Valpolicella area in Veneto, Piemonte, Italy. The grapes are used to make Recioto, Montegradella and Amarone. White wines are maintained in modern steel containers.Red wines, after solemn and slow ageing in barrels made of Slavonia and Allier oak before final refining in the bottle.
    Du ser totalt bort fra årgangstabellen til vinmonopolet ?, eller er den bare ikke spesifik nok\for generell til å være spesielt brukbar ?
    Hadde du ett svar til kibsgard ang dine favoritter ? jeg er også nyskjerrig.

Vi gjerne takke bidragsyterne for en genial tråd forresten.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.814
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har noen pisset på leggen.

Se på dette kartet:

1 = Piemonte, 5 = Veneto

Og PS jeg har vært i både Valpolicella (1 gang) og Piemonte (5 ganger) på vinpilegrimsferder......

Og ellers: Årgangstabeller er greit nok det - bare man forstår at avvikene kan være store mellom ulike skribenters tolkning av årgangene - og at gode produsenter ganske ofte overskrider årgangens begrensinger og at det interessante ofte ligger i hvordan de håndterer årgangen. Noen årganger er selvagt mer interessante enn andre. Raveneau kjøper jeg feks alltid uten å se på årgangen på flasken, mens enkelte andre Chablis-produsenter rører jeg stort sett ikke uansett årgang.

Men det kan godt hende at 2006 i Veneto er en flott årgang, den er utmerket både i Piemonte og Toskana - Valpolicella er viner jeg ikke følger.

Siden vi er velsignet med et usedvanlig bra pol i Valckendorffsgaten i Bergen er det sjeldent jeg handler vin i basisutvalget. Chianti Classico Riserva San Petri 2007 fra Vicchiomaggio har vært en personlig favoritt i vinter - men det er mulig den er i fullsortimentet.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.499
    Torget vurderinger
    1
    Ja, lett å gå surr i de mange vindistriktene i Italia. Hver region har sine kulinariske spesialiteter. Eller som Italienerne selv sier det: "Vis meg hva du spiser så skal jeg si deg hvor du bor! ".

Amarone er definitivt Veneto, ja. Distriktet rundt Verona og østover mot Venezia. Et område jeg besøker regelemessig.
    Vinen lages av inntørkede druer, som medfører høyt innhold av sukker og lite vann. Derfor den høye alkoholprosenten og intense smaken. Den vi drakk i går var på 15%. Dette må vel være vinens Rolls-Royce?

Fremstillingsmetoden innebærer at produksjonen er liten. Dessuten kjøper amerikanerne opp mye, så prisene presses opp.

Jeg husker en gang en leverandør inviterte oss på lunsj på en luksusrestaurant ved Gardasjøen. Den lå helt nede i vannkanten. Vi hadde panoramautsikt over sjøen, innhyllet i trolsk tåke. (Nord-Italia er mer eller mindre tåkelagt i vintermånedene). Jeg var forberedt på en gjennomsnittlig lunsj, men fabrikkeieren tråkket til med et vannvittig gourmetmåltid, basert på grillet kjøtt og Amarone. Ny flaske og nye glass for hver rett. Kjøttet ble grillet mens vi så på. Vi drakk oss gjennom en pallett av forskjellige Amaroneviner og avsluttet med et par varianter Rechiotto til dessert. Verten var vant med å deale med russere. Mulig han regnet med at også jeg ble med tilbake på showroomet og plasserte ordre. Men da festmåltidet var over, var vi så stinn og susete at jeg måtte ta nødlanding på hotellrommet allerede kl 17. Og der ble jeg til neste morgen, da vi hadde returfly.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.499
    Torget vurderinger
    1
    LydMekk skrev:
    Btw portvin: hvor lenge holder den etter å ha åpnet flasken, tatt noe og satt på korken igjen? Blir dette litt ferskvare ala vanlig vin?
    Det lages mange varianter portvin. Grovt sett kan man dele i 2: Vintage og "de andre". Vintage lages bare fra spesielt gode drueår. Da blir vinen tappet og lagt til lagring på flaske. Modningen blir således en never-ending-story, tilsvarende som vanlig årgangsvin. De er tradisjonelt korket og forseglet. Noen er så gamle/morkne at man like godt kapper av hele flaskehalsen. En Vintage bør drikkes samme kveld. Det er så mye "kjemi" i bunnslammet at den forandres/forringes etter bare noen timer i kontakt med oksygen.

"Alle de andre" typene er enklere å ha med å gjøre. De kommer som regel med kork-propp som kan åpnes/lukkes. De er i større grad ferdigmodnet på fat, innen de tappes på flaske og bunnslammet er mer eller mindre filtrert vekk. De kan godt drikkes over en periode på 1-2 uker. I hvertfall hvis man bruker sånn vakumeringspropp (suger ut oksygenet i flaska).

Jeg er veldig glad i portvin. Det er sjeldent det passer å trekke opp en ekte Vintage. Men det finnes mange alternative smaksbomber til lavere pris og som er enklere i bruk. Feks denne.

Hvor lenge kan man drøye en åpnet portvinsflakse? Tja. På hytta har vi stående en Magnum flaske som er "noen år gammel". Billig Taylor kjøpt på taxfree. Spriten konserverer innholdet, så den blir nok aldri sur. Slumpen smaker "greit", men det er jo ingen aroma eller nevneverdig smaksopplevelse igjen i flaska. Sklir ned til kaffe og sigar utpå natta. Man er jo ikke kresen.

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    pedal skrev:
    LydMekk skrev:
    En Vintage bør drikkes samme kveld. Det er så mye "kjemi" i bunnslammet at den forandres/forringes etter bare noen timer i kontakt med oksygen.

Det er helt årgangsavhengig og den forringes ikke i løpet av noen timer (med mindre det er en ’34…). Store årganger som ’63, ’66 og ’70 bør drikker nært på dekantering og holder resten av kvelden. Når det gjelder mer aktuelle saker som f.x. ’92, ’94 og ’97 så skal disse luftes 3-5 timer og drikker greitt dagen etter, muligens med litt redusert bouquet. Ung port (<15 år) hverken smaker eller lukter noe særlig rett fra flasken.

For øvrig burde flere få øynene opp for årgangsport, den siviliserte måte å avslutte et måltid på!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.499
    Torget vurderinger
    1
    Pesquera skrev:
    Det er helt årgangsavhengig og den forringes ikke i løpet av noen timer (med mindre det er en ’34…). Store årganger som ’63, ’66 og ’70 bør drikker nært på dekantering og holder resten av kvelden. Når det gjelder mer aktuelle saker som f.x. ’92, ’94 og ’97 så skal disse luftes 3-5 timer og drikker greitt dagen etter, muligens med litt redusert bouquet. Ung port (<15 år) hverken smaker eller lukter noe særlig rett fra flasken.
    Du verden så nyansert!

Jeg er verken nyrik eller fantast, så den ene Vintage flaska eller to jeg kjøper i året er nok <15år gammel. Og da SKAL de altså luftes 3-5 timer i forkant? Greit å vite. Er det her snakk om bare ta ut korka på flasken? Blir det noe særlig lufting gjennom tuten da?

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    pedal skrev:
    Pesquera skrev:
    Du verden så nyansert!

Jeg er verken nyrik eller fantast, så den ene Vintage flaska eller to jeg kjøper i året er nok <15år gammel. Og da SKAL de altså luftes 3-5 timer i forkant? Greit å vite. Er det her snakk om bare ta ut korka på flasken? Blir det noe særlig lufting gjennom tuten da?

Den skal ble utilsiktet en smule aggressiv, men pointet er at ingenting mer traurig enn å oppleve at port’en viser sitt sanne ansikt når en sitter med siste glasset. Gjør så her: Dekantér over på karaffel slik at vinen er fri for bunnfall og smak umiddelbart et glass. Vent en times tid og konsumer så resten i løpet av 3 - 5 timer mens du noterer deg utviklingen, så kan du selv avgjøre hva som er optimal lufting.
    Her går det for øvrig i denne:

2002 – Trimbach lager antageligvis de mest strukturerte og retningsbestemte rieslingene i Alsace, fabelaktig nå og burde være god i ytterligere fem år. Et perfekt alternativ til den nye stilen med restsukker.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.814
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Esporao Reserva 2008.
    God nå men denne skal jeg jaggu lagre noen av; den er tanninrik og "i fase" for tiden. Et varp vil jeg mene.
    Plukket med meg en på det lokale pol under lørdagshandelen og drakk den i går. Det viste seg å være 07, merket ikke noe til noen fase i den nå. Svært bra vin og et funn til prisen...potensiell husvin nå om jeg får tak i flere av 07eren, 08 kan kanskje ligge til neste vinter?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig, 07 drikker svært godt nå. 08 er litt mer lukket og må nesten lufte til neste dag.
    08 blir sikkert kanonbra om et år eller to. Den har vært god flere årganger denne, og jeg er helt enig i funn-til-prisen-statusen.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Vinas de Gain 06. Artadi’s crianza og den eneste fra denne produsenten som er tilgjengelig i Norge. Like konsentrert som reservaene, men uten samme kompleksitet og lengde. Like fullt en flott Rioja med mørke bær og skikkelig trykk. Spørs om jeg ikke må fylle på med 07 som nå selges på Polet....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Flaske nr 2 av Marqués de Chivé Tempranillo Crianza 2007 her nå.

Dessverre er det aldri snakk om noe lagring her i huset.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Hurra! Produttoris Langhe Nebbiolo er kommet på basis:) Sitter med nesen nedi glasset nå, fortreffelig vin. Ung, stållagret nebbiolo på sitt beste.

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Denne i 2005 årgang til Pasta med kjøttsaus. Den vinen jag drakk i går hadde ikke nok syre. Men denne var bedre. En noe lett barolo?

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Niepoort kalles gjerne portens svar på Krug uten at skal legge for mye i akkurat det. Uansett – dette er en strålende sak med god konsentrasjon og en usedvanlig (til port å være) frisk syre som balanserer sødmen og frukten slik at vinen ikke på noe tidspunkt fremstår som vammel men tvert i mot “spenstig” og med en fabelaktig lang finish. Er antageligvis på topp nå og i 10 – 15 år til.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.814
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    Denne i 2005 årgang til Pasta med kjøttsaus. Den vinen jag drakk i går hadde ikke nok syre. Men denne var bedre. En noe lett barolo?
    2005 var en årgang med en del nedbør. De som slapp lett unna pga beliggenhet eller høstingstidspunkt har laget bra viner, men om man ble truffet av nedbøren blir resultatet typisk lette viner som ikke lagrer så veldig bra. Drakk forresten 2001 av denne for ett par måneder siden, en fortreffelig årgang og en flott vin.

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    29

Fontanafredda Langhe Nebbiolo -08 i går ettermiddag (og i dag).
    Ett stykke fra minneverdig, men grei nok.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.814
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    noen skrev:

Fontanafredda Langhe Nebbiolo -08 i går ettermiddag (og i dag).
    Ett stykke fra minneverdig, men grei nok.
    Fra det jaktslottet kong Victor Emanuel hadde i Piemonte, og som han testamenterte til elskerinna. Flott sted, vinene mer variable ja.

Ikka akkurat små disse jaktslottene. La Morra i bakgrunnen tror jeg.

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    29
    Artig detalj at veggene og etiketten har like farger\design.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    erato skrev:
    C. Alshus skrev:
    2005 var en årgang med en del nedbør. De som slapp lett unna pga beliggenhet eller høstingstidspunkt har laget bra viner, men om man ble truffet av nedbøren blir resultatet typisk lette viner som ikke lagrer så veldig bra. Drakk forresten 2001 av denne for ett par måneder siden, en fortreffelig årgang og en flott vin.
    Har smakt 2003 årgangen og den har mer substans, mener jeg å huske.

Takk for infoen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn