Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    noen skrev:
    Artig detalj at veggene og etiketten har like farger\design.
    Noen ganger blir jeg imponert over hva enkelte legger merke til. Tenker at det krever et blikk for detaljer jeg skulle ønske jeg hadde. Cred!

Helga her har bydd på billig-amarone (type Bilka ukestilbud etc) fra sist Danmarkstur. Ikke verst, og dyrt nok på polet forsåvidt. Kona er gravid så det holder, så jeg knerter de billigste viner fra kjelleren i empati. Sparer godsakene til etter påske.

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    29
    Vidar P skrev:
    noen skrev:
    Artig detalj at veggene og etiketten har like farger\design.
    Noen ganger blir jeg imponert over hva enkelte legger merke til. Tenker at det krever et blikk for detaljer jeg skulle ønske jeg hadde. Cred!
    Helga her har bydd på billig-amarone (type Bilka ukestilbud etc) fra sist Danmarkstur. Ikke verst, og dyrt nok på polet forsåvidt. Kona er gravid så det holder, så jeg knerter de billigste viner fra kjelleren i empati. Sparer godsakene til etter påske.
    Likeså når det gjelder anbefalingene dine på side 18, både Mastroberardino Radici Taurasi riserva -99 og Fenocchio-baroloene er virkelig gode.
    Min egen er akkurat over i andre trimester nå, så vindrikkingen er nedprioritert kraftig, det er ikke så moro hvis man ikke deler opplevelsen.
    Desto mer å glede seg til forsåvidt, det er fullt i skapene i stuen så nå havner nyanskaffelsene i kjelleren der de strengt tatt hører hjemme, uv og temperaturmessig.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Er det den der som er Blanc des Noirs erato? Har alltid hatt lyst til å smake den:)

I kveld er det supervalueformoneyvin: Innocenti Rosso di Montepulciano 2007. Makan til vin for pengene skal man lete lenge etter, sitter med nesa nedi glasset og gliser for at den bare koster 140 kroner. For øvrig også en perfekt vin hvis man vil bli kjent med Sangiovese imo.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei det er en blend.

Fortsetter med denne (beklager elendig bilde, men har tatt det selv):

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Svært rund dag. Har litt Sauternes (Doisy- Daene 05) og litt Anne Leflaive 96 på luringa også dersom kvelden skulle utvikle seg i den retningen....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det skal kanskje være litt av en mat før Prüms (utmerkede) Auslese skal passe; hva ser dere for dere til denne? Selv synes jeg denne type viner fra dette området oftest er best etter mat jeg, gjerne med noe kjeks av noe slag. Kanskje litt ost til.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Det skal kanskje være litt av en mat før Prüms (utmerkede) Auslese skal passe; hva ser dere for dere til denne? Selv synes jeg denne type viner fra dette området oftest er best etter mat jeg, gjerne med noe kjeks av noe slag. Kanskje litt ost til.
    Riktig. 3 oster. Før hjemmelaget vaniljeis med 20 år gammel Sherry PX til.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi drikker en julegave i kveld. Til svinefileten, og etter.
    En 2006 Amarone fra Giuseppe Campagnola
    :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Svært rund dag. Har litt Sauternes (Doisy- Daene 05) og litt Anne Leflaive 96 på luringa også dersom kvelden skulle utvikle seg i den retningen....
    Ser man det. Sånn at man kan gratulere?
    Tar sjansen, jeg: Gratulerer med dagen, erato ! :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    erato skrev:
    Ser man det. Sånn at man kan gratulere?
    Tar sjansen, jeg: Gratulerer med dagen, erato ! :)
    Takk, takk. Og har otare på besøk, han hjelper til med å tømme flasker!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du har otare på prøvesmaking så tidlig? Litt betenkelig, kanskje... men grattis skal du ha! Ikke bli så "mett" at du ikke klarer å rapportere om utviklingen til alle oss som ikke har anledning til å delta. ;D

Gratulerer med dagen, erato! :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Til min store glede er det trådløst nett på polet her i byen, så med en iPhone så kunne jeg sitte i ro og mak og lete etter noen viner i denne tråden, for så å rusle rundt i hyllene.

Utover det så fant jeg noen flasker Principiano's Dolcetto d'Alba 2009 (partivare) som er i glasset nå; og denne er rett og slett en lekker dolcetto, produsert på det mest sympatiske vis. Ung og lilla, saftig som få andre jeg har smakt, solid og dyp men frisk. Dette må da simpelthen være erketypen på en vellykket dolcetto slik man vil den skal være.

http://vinosseur.com/two-tasting-notes-ferdinando-principianos-dolcetto-barbera/

Vedlegg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Vinmøte med noen kompiser ikveld, med diverse Tokaj og Chateau d'Yquem 2004 i glasset, aldri smakt sistnevnte før, og det er virkelig en besnærende vin.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fersk, rød burgunder idag; fint følge til ost, druer og kjeks. Og landskamp selvsagt.

Meningen var at dette skulle være et bilde av Pierre Grubers røde 2009 standard fra Mercurey, men blitzen på iPhone4 var veldig ivrig ser jeg. God vin uansett, og veldig mye opplevelse for relativt beskjedne penger i burgundersammenheng (ca.200,- for denne).

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rodvin/frankrike/gruber-mercurey-2009/sku-9107501

Vedlegg

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Som vanlig Bourgogne i glasset her også ;D
    Etter å "tatt den helt ut" sist helg på Lysebu var det på tide å komme seg litt ned på jorden igjen ::)
    Altså ferske viner i dag.
    Smaker i dag 2007 Marsannay fra Domaine Joseph Roty og 2007 Vosne Romanée fra David Duband.
    Begge egentlig ganske bra viner i dag, men selv om 2007 er en lett årgang som er tidlig drikkeklar burde de nok fått seg 2-4 år mer på nakken for at det ferske kunne avrundes noe mer.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Vinhas Velhas 2001 fra baga-ambassadøren Luis Pato. Stram, konsentrert og med tilstrekkelig konserveringsmidler til å matche helstekt BBQ entrecôte. Er ikke ofte jeg drikker 100% baga (druen er for øvrig notorisk vanskelig å dyrke), men vinen er veldig anvendelig når det er behov for litt “extra oomph” for å kutte igjennom kraftig storfekjøtt.

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Tror jammen det ble en Bourgogne i dag også gitt ;D
    Le Pince Vin fra Alain Burguet 2006.
    Ikke verst denne og en slags mellomting mellom samme vin i 2005 og tidligere årganger.
    Altså mer lakris ( egentlig et lite Rhone preg ) enn i alle tidligere årganger av denne vinen før 2005.
    Forøvrig er denne i 2006 en vin som har drukket godt fra første stund.
    Nå er den i ferd med å bli mer avrundet og enten er den i ferd med å lukke seg for en periode eller så går den ut på dato.
    Har ikke nok greie på det så uansett så har jeg ikke så mage flaskene igjen og drikker opp nå.
    Sparer heller 2005 årgangen av samme vin som jeg har maaange av :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lyst å bestille etpar av disse. Noen som har smakt?

Synes jo vanligvis at Gran Reservaen herfra er strålende, og usigelig mye bedre komponert enn reservaen (som selvsagt er en kommers suppe). Samme, egentlig nøyaktig samme, gjelder en annen utbredt vin i samme prisskikt og fra samme område, hvor reservaen er suppe for damer, mens gran reservaen er strålende. Hvilken?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kunne vært, men jeg tenkte på den nærmest parallelle Coto de Imaz. Debuterte med et brak på det norske markedet med en strålende Reserva sånn først på 90-tallet (iallefall da vi ble oppmerksomme på den), denne har etterhvert blitt noe kommersiell søtsuppe (kun en munnfull, var det ikke det begrepet du brukte tidligere om en Duero-vin).

Pr idag er reservaene fra Baron de Ley og Coto de Imaz ikke noe å trakte etter, mens gran reservaene er suverent mye mer for kun litt ekstra penger. Årsak ligger muligens mer i stil enn i noe annet; så reservaene er jo fortsatt noe for de som liker den kommersielle stilen. Imo alt sammen selvsagt.

Det er forresten strålende Torres Mas La Plana i glasset her i ettermiddag.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Ryddet i kjelleren idag og oppdaget en kasse som jeg helt hadde glemt. Da jeg åpnet den viste det seg at det var 12 flasker 1997 Becherelle fra Nicolas Joly. Den har ligget i ro siden jeg kjøpte den i august 2000. Det skal bli spennende å se hvordan den har holdt seg. Den blir drukket med noen oster utover kvelden.

Før det blir det noe skalldyr med jordskokkpuré. Til den antagelig en 2001 Dauvissat Chablis Les Preuses.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Ryddet i kjelleren idag og oppdaget en kasse som jeg helt hadde glemt. Da jeg åpnet den viste det seg at det var 12 flasker 1997 Becherelle fra Nicolas Joly. Den har ligget i ro siden jeg kjøpte den i august 2000. Det skal bli spennende å se hvordan den har holdt seg. Den blir drukket med noen oster utover kvelden.
    En kasse vin utover kvelden. Håper du har selskap...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Notat fra august 2010:

Becherelle 1997, Nicolas Joly

Tørrere enn 03, men noe sjenerende brent/gummiaktig på nesen. Syrlig og frisk i balansen, men en vanskelig vin igjen, har smakt denne bedre før ved flere anledninger, kanskje den har tippet over.

Ikke lurt å glemme vin i kjelleren, i særdeleshet ikke fra den vanskelige 97-årgangen som stort sett ikke har laget lagringsdyktig vin fra noen region i Frankrike.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Den hadde nok ikke fått ligget så lenge hvis jeg hadde oppdaget den før. Sånn er det noen ganger. Husker at jeg likte den veldig godt tilbake i 2000, og den fikk god omtale da.
    I den samme oppryddingen fant jeg Chateau Palmer i 1985, 1986 og 1989 årgang. Og Chateau Margaux 1985 og 1986. Og 6 flasker Montrose 1986. Hm...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I februar 06 var den slik:

Becherelle 1997, Nicolas Joly

Veldig gul på farge, utrolig rik i munnen, viskøs stil, nydelig munnfølelse med en anelse sitrondrops. Eplepreget finish med flott balanse, delikat og fruktig vi med fint trøkk i finish. Lekker.

Og i februar 04 slik:

Savennieres ”Becherelle” 1997, Nicolas Joly

Faktisk litt kaffe på nesen her, våte steiner og honning med et oksydativt preg. Veldig flott og tørr smak med innslag av grønne epler. Tydelig myggolje, moderate syrer. Litt kontroversiell og sær vin.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Torre Muga ‘95. Murstenrød, har kvittet seg med fatet og fremstår som elegant og balansert. Middels bygget, kirsebæraromaer, balanserende syre og med en laaang ettersmak. En utpreget kompleks vin som er på høyden nå.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.921
    Sted
    Kongsberg
    Vidar P skrev:
    Lyst å bestille etpar av disse. Noen som har smakt?

Synes jo vanligvis at Gran Reservaen herfra er strålende, og usigelig mye bedre komponert enn reservaen (som selvsagt er en kommers suppe). Samme, egentlig nøyaktig samme, gjelder en annen utbredt vin i samme prisskikt og fra samme område, hvor reservaen er suppe for damer, mens gran reservaen er strålende. Hvilken?
    Hei.

Prøvde meg på denne. Kraftig og med mye smak (særlig med tanke på kort fatlagring - dette
    er vel strengt talt en Crianza ?) men enkel og lite kompleks. Ikke min greie.

Jeg er meget glad i klassiske Riojaviner men foretrekker ofte Reserva framfor Grand Reserva.
    En god Reserva har ofte litt frukt igjen, mens Grand Reservaene ofte er overdrevet dominert
    av eik. Lufter man en (typisk) Grand Reserva for lenge forsvinner det lille som er igjen av frukt
    og man sitter igjen med bare eik.

Prøv deg gjerne på noen 20-30 år gamle Gran Reservaer - i magnumflaske - for å få den klassiske
    Temparillobaserte Riojasmaken. Også her er det viktig å drikke vinen med en gang så ikke
    frukten blir tatt av vinden.

En Rioja som er værdt å nevne er:
    http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rodvin/spania/vina-ardanza-reserva-2001/sku-353401
    "Bare" en Reserva, men gruser de aller fleste Grand Reservaene i min gane. Jeg kommer stadig
    tilbake til denne - uavhengig av årgang.

Skal du bruke litt mer penger så er dette en høydare:
    http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rodvin/spania/rioja-alta-gran-reserva-904-1997/sku-563301
    Her får du en klassisk Grand Reserva slik den skal være.

Ellers er det værdt å merke seg at i Rioja, liksom i de aller fleste vindistrikter, er suksess den verste
    fiende for kvalitet. Når Faustino nevnes syntes jeg de produserte meget hyggelige viner om vi går
    tilbake til 80-tallet, men etter at merke ble alment kjent og etterspurt har kvaliteten falt proposjonalt
    med etterspørselen. Man må handle mer og mer druer fra eksterne levrandører for å kunne levere nok
    vin. Ikke bra for kvaliteten. - Men det kan selvfølgelig hende at det er smaken min som har utviklet seg?

mvh
    Gunnar Brekke

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Gunnar_Brekke skrev:
    Jeg er meget glad i klassiske Riojaviner men foretrekker ofte Reserva framfor Grand Reserva.
    En god Reserva har ofte litt frukt igjen, mens Grand Reservaene ofte er overdrevet dominert
    av eik. Lufter man en (typisk) Grand Reserva for lenge forsvinner det lille som er igjen av frukt
    og man sitter igjen med bare eik.
    Generelt så er det vel slik, men det er enorme variasjoner mellom de ulike produsentene; ikke minst når det gjelder hvilke fat som brukes. Ygay, CVNE og La Rioja Alta bruker i noen tilfeller fat som er 20 år gamle og da er det i praksis tale om kontrollert oksydasjon. Flere produsenter (Muga, Ygay, Chirel) kjører parallelle cuvee’er av gran/reservaene , en moderne med ny eik og en tradisjonell med gamle fat. Praksisen begynte visstnok som et forsøk på å tilfredsstille både det innenlandske og det utenlandske markedet. Liker for øvrig begge stilene jeg…

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Ny smaking i går - disse kan rett og slett aldri slå feil :) Pajé er ofte en av de tidligere åpne Riservaene fra Produttori, og denne var helt nydelig etter noen timer åpen og et par runder i karaffel, selv om den fremdeles er noe tight i fisken. Langhe Nebbioloen fra 2009 er en helt super matvin, og min favoritthverdagsvin, som gjerne står åpen hele uken mens jeg tar et glass pr dag til maten. Veldig fint med en Langhe Nebbiolo som ikke forsøker å imitere dyrere Barolo/Barbaresco og ender opp som en utvannet og litt kjip versjon av disse, men heller satser på en egen identitet.
    Standardbarbarescoen som er i polhyllene nå er helt fortreffelig, visstnok masse riservasaft i den som tidligere diskutert her.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En liten tur på Park/Voss ifm møter på tirsdag.

Redoma Bianco Riserva 2000, Niepoort
    Grivot Bourgogne Blanc 2006
    Anne Gros Chambolle Musigny Combe d'Orveaux 2001
    Barolo Bricco de Viole 2000, Vajra
    Bernkasteler Lay Riesling Eiswein 1998, Loosen

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn