Vidar P skrev:
Lyst å bestille etpar av disse. Noen som har smakt?
Synes jo vanligvis at Gran Reservaen herfra er strålende, og usigelig mye bedre komponert enn reservaen (som selvsagt er en kommers suppe). Samme, egentlig nøyaktig samme, gjelder en annen utbredt vin i samme prisskikt og fra samme område, hvor reservaen er suppe for damer, mens gran reservaen er strålende. Hvilken?
Hei.
Prøvde meg på denne. Kraftig og med mye smak (særlig med tanke på kort fatlagring - dette
er vel strengt talt en Crianza ?) men enkel og lite kompleks. Ikke min greie.
Jeg er meget glad i klassiske Riojaviner men foretrekker ofte Reserva framfor Grand Reserva.
En god Reserva har ofte litt frukt igjen, mens Grand Reservaene ofte er overdrevet dominert
av eik. Lufter man en (typisk) Grand Reserva for lenge forsvinner det lille som er igjen av frukt
og man sitter igjen med bare eik.
Prøv deg gjerne på noen 20-30 år gamle Gran Reservaer -
i magnumflaske - for å få den klassiske
Temparillobaserte Riojasmaken. Også her er det viktig å drikke vinen med en gang så ikke
frukten blir tatt av vinden.
En Rioja som er værdt å nevne er:
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rodvin/spania/vina-ardanza-reserva-2001/sku-353401
"Bare" en Reserva, men gruser de aller fleste Grand Reservaene i min gane. Jeg kommer stadig
tilbake til denne - uavhengig av årgang.
Skal du bruke litt mer penger så er dette en høydare:
http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rodvin/spania/rioja-alta-gran-reserva-904-1997/sku-563301
Her får du en klassisk Grand Reserva slik den skal være.
Ellers er det værdt å merke seg at i Rioja, liksom i de aller fleste vindistrikter, er suksess den verste
fiende for kvalitet. Når Faustino nevnes syntes jeg de produserte meget hyggelige viner om vi går
tilbake til 80-tallet, men etter at merke ble alment kjent og etterspurt har kvaliteten falt proposjonalt
med etterspørselen. Man må handle mer og mer druer fra eksterne levrandører for å kunne levere nok
vin. Ikke bra for kvaliteten. - Men det kan selvfølgelig hende at det er smaken min som har utviklet seg?
mvh
Gunnar Brekke