Hvis det gjelder varianten som kalles tradisjonell, fra Hardanger Saft og Ciderfabrikk i Ulvik, er den uten kullsyre, 8% styrke, og oppfører seg som en lett hvit eller rosèvin. Den smaker da OK i kjøleskap et par dager etter åpning, men er likevel best samme dag, mener jeg. De andre to variantene fra samme produsent er sprudlende, og bør drikkes med en gang.litt off topic, men jeg har en flaske med hardanger cider - noen som har en formening hvor lenge den holder seg i åpnet tilstand i ett kjøleskap?
-Sirant
Takker for godt og begrunnet svar. Vi bestemte oss for å utsette smakingen til helgen, med rette forstår jeg - hadde blitt litt mye med ei flaske på en søndagskveldHvis det gjelder varianten som kalles tradisjonell, fra Hardanger Saft og Ciderfabrikk i Ulvik, er den uten kullsyre, 8% styrke, og oppfører seg som en lett hvit eller rosèvin. Den smaker da OK i kjøleskap et par dager etter åpning, men er likevel best samme dag, mener jeg. De andre to variantene fra samme produsent er sprudlende, og bør drikkes med en gang.litt off topic, men jeg har en flaske med hardanger cider - noen som har en formening hvor lenge den holder seg i åpnet tilstand i ett kjøleskap?
-Sirant
Det har kommet en billigere fra Hardanger som jeg ikke finner på polet sine websider, kjøpte en flaske på polet på Voss nylig, den var friskere og råere enn de andre, og bør absolutt tømmes på stedet. Husker ikke hva produsenten heter, men den er fra Hardanger.
Tradisjonelt var ikke holdbarhet noe problem med Hardanger-sider, den varte sjelden lenge.
jøsses for noen viner!!Lite bilder her; men vi spiste salat med grillet chevre og akasihonning, en vidunderlig kveite, lagtisdskokte lammeskanker og en herlig ostekake fra noen særdeles dediserte hobbykoker i vennekretsen i går kveld.
Og vinene?
Et par 1996 champagner, Molitor Riesling 01, Loosen 02 (noterte ikke vinmarker), samt Dom l'Oriel Riesling Brand 07 (Alsace); deretter:
Dauvissat Chablis Preuses 2000
Chablisienne Chablis Les Clos 1988 fra magnum
Trimbach Gewurstraminer Vendange Tardive 1976 (regelrett outstanding)
Huet Cuvee Constance 1989
Huet Clos des Bourg Moulleux 1959
røde:
Chateau Margaux 1981
Chateau Mouton Rotschild 1979
Chateau Meyney 1975
Chateau L'Arroze 1986
Cote-Rotie 1998, Jamet
Volnay Tailepieds 1995, d'Angerville
Joda, jeg drakk 88-eren av denne et par ganger i høst (spesialpolet i Valckendorffsgt). Disse vinene holder.Vet ikke hvor mange som drikker pinot gris her inne, men det er helt sikker alt for få!
Vis vedlegget 175399
Trimbach Reserve Personelle 2005. Dersom en finner Zind-Humbrecht’s PG vel eksotiske og biodynamiske er dette et godt alternativ. En rik vin (som PG skal være) med ferskenlignende aromaer, men den er også så pass stram og innesluttet at den vil bli enda bedre om et par år. Fabelaktig til røkt skinke!
Joda, er bortskjemt med en forsoffen vennekrets. Siden den gang har det blit mye annet rart også.jøsses for noen viner!!
Egentlig har jeg bare plukket ut de som skilte seg ut, de som ikke skiller seg ut går som regel i bøtta og blir ikke nevnt.......Ja, det var voldsomt til vinliste!!! Har tilgode å drikke viner som er eldre enn meg selv, og her var det opp til flere... Hvem var best - noen som skilte seg helt spesielt ut?
Pinot gris og gewurztraminer er jo flotte viner til mat det generelt er vanskelig å finne passende vin til. Jeg lager en tomatbasert fiskesuppe nå og da med chili og hvitløk osv. Da passer godt med pinot gris.Vet ikke hvor mange som drikker pinot gris her inne, men det er helt sikker alt for få!
Vis vedlegget 175399
Trimbach Reserve Personelle 2005. Dersom en finner Zind-Humbrecht’s PG vel eksotiske og biodynamiske er dette et godt alternativ. En rik vin (som PG skal være) med ferskenlignende aromaer, men den er også så pass stram og innesluttet at den vil bli enda bedre om et par år. Fabelaktig til røkt skinke!
De høster tidlig.Men forøvrig bør du prøve Leon Beyer sine viner, om mulig enda mer tradisjonelle enn Trimbach. Og det finnes også enkelte andre om man leter. Alt er ikke tapt.....Etter hvert som restsukkeret har steget i Alsace er Trimbach et unntak og de to topp rieslingene er langt på vei rene matviner. Denne derimot hadde jeg ikke hatt noe problem med å drikke bar (selv om det er en utmerket matvin til kraftig kost).
Forklaringen er jo enkel, global oppvarming (og smakspolitiet i USA) gir søtere viner i Alsace, samtidig som Moselvin ikke trenger restsødme for å balansere de knalltøffe syrene. Men nei, liker ikke den utviklingen jeg heller, mange av vinene mister sitt tradisjonelle særpreg.Synes heller ikke noe særlig om den utviklingen. Det er for øvrig noe ironisk over at mens stadig flere Alsace viner oppfører seg som om de var spätlese, har tyskerne begynt å lage tørre viner i Moseldalen. Er ikke helt sikker på om jeg synes noe særlig om det heller, tørre rieslinger Rheingau derimot - det er en annen skål!
Sånn?Apropos Bollinger Grande Annee 1999: Dere vet hva man kaller mousse'en på en Bollinger? Bollemousse!
Aromatisk, i overkant volatil, og syrlig og noe ubalansert i munnen. Men den utviklet seg over kvelden, likevel nok mer interessant enn direkte godt.Erato, hvordan var Freisaen fra 89?