Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Mere Champagne. dette var det mere mat i på et vis. På høyde med Salon men helt anderledes. Mere sødme uten at det var søtt. en aning sherry i ettersmaken

vin8.jpg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Endelig mat. åpnet med skaldyr med en fantastisk hvit burgunder som jeg glemte å dokumentere

nde mat2.jpg

mat2.jpg mat1.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.953
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    litt off topic, men jeg har en flaske med hardanger cider - noen som har en formening hvor lenge den holder seg i åpnet tilstand i ett kjøleskap?

-Sirant
    Hvis det gjelder varianten som kalles tradisjonell, fra Hardanger Saft og Ciderfabrikk i Ulvik, er den uten kullsyre, 8% styrke, og oppfører seg som en lett hvit eller rosèvin. Den smaker da OK i kjøleskap et par dager etter åpning, men er likevel best samme dag, mener jeg. De andre to variantene fra samme produsent er sprudlende, og bør drikkes med en gang.
    Det har kommet en billigere fra Hardanger som jeg ikke finner på polet sine websider, kjøpte en flaske på polet på Voss nylig, den var friskere og råere enn de andre, og bør absolutt tømmes på stedet. Husker ikke hva produsenten heter, men den er fra Hardanger.
    Tradisjonelt var ikke holdbarhet noe problem med Hardanger-sider, den varte sjelden lenge.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.498
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    litt off topic, men jeg har en flaske med hardanger cider - noen som har en formening hvor lenge den holder seg i åpnet tilstand i ett kjøleskap?

-Sirant
    Hvis det gjelder varianten som kalles tradisjonell, fra Hardanger Saft og Ciderfabrikk i Ulvik, er den uten kullsyre, 8% styrke, og oppfører seg som en lett hvit eller rosèvin. Den smaker da OK i kjøleskap et par dager etter åpning, men er likevel best samme dag, mener jeg. De andre to variantene fra samme produsent er sprudlende, og bør drikkes med en gang.
    Det har kommet en billigere fra Hardanger som jeg ikke finner på polet sine websider, kjøpte en flaske på polet på Voss nylig, den var friskere og råere enn de andre, og bør absolutt tømmes på stedet. Husker ikke hva produsenten heter, men den er fra Hardanger.
    Tradisjonelt var ikke holdbarhet noe problem med Hardanger-sider, den varte sjelden lenge.
    Takker for godt og begrunnet svar. Vi bestemte oss for å utsette smakingen til helgen, med rette forstår jeg - hadde blitt litt mye med ei flaske på en søndagskveld :)

Er forøvrig den tradisjonelle jeg har.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.498
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hadde litt Casillero del Diablo Merlot igjen fra igår som passet fint til middag idag - så skal vi åpne Hardanger Cideren tenker jeg. Men står tradisjonell på flasken, men er 10% og ser ut som det er kullsyre på i den.

Edit: Men var ingen kullsyre :)

Sist redigert:
    S

sorgenfri

Gjest
    Så snart ungene er i seng skal jeg åpne en røver av en fyrrig Italiener..Gleder meg, som en unge:)

Men, vi er enige om at den skal ikke sprettes før avkommet er i seng..Å forklare hvordan en gjør det i Italia hjelper lite..

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Min favorittvinmaker Bowen i Languedoc hadde laget en usvovlet vin da jeg besøkte ham i sommer. 400 flasker, 100% eldgamle Carignanstokker. Fottråkket og veldig småskala. Pourboire Nature heter den. Importøren til Norge likte den også veldig, og fikk 84 flasker til landet. Alle gitt til et par restauranter i Oslo (husker ikke hvilke, men kan finne det ut), bortsett fra en kasse som gikk til meg.

Nydelig vin som minner om en friskere og renere utgave av toppvinen Carignan. Ren og lekker frukt, og deilig trademark Bowenmineralitet. Veldig lik en knallbra Langhe Nebbiolo i "sjel", hvis man kan si noe sånt. Flott til charcuterie, men neste flaske blir til kalvekjøttboller i tomatsaus på litt god pasta!

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Nå går det i Lindemann papp. Rakk akkurat polet i Rygge etter besøk på HiFiMessen i Horten. Skål godtfolk

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.682
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Får tusle ut på kjøkkenet og blande meg en til

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lite bilder her; men vi spiste salat med grillet chevre og akasihonning, en vidunderlig kveite, lagtisdskokte lammeskanker og en herlig ostekake fra noen særdeles dediserte hobbykoker i vennekretsen i går kveld.

Og vinene?

Et par 1996 champagner, Molitor Riesling 01, Loosen 02 (noterte ikke vinmarker), samt Dom l'Oriel Riesling Brand 07 (Alsace); deretter:

Dauvissat Chablis Preuses 2000
    Chablisienne Chablis Les Clos 1988 fra magnum
    Trimbach Gewurstraminer Vendange Tardive 1976 (regelrett outstanding)
    Huet Cuvee Constance 1989
    Huet Clos des Bourg Moulleux 1959

røde:

Chateau Margaux 1981
    Chateau Mouton Rotschild 1979
    Chateau Meyney 1975
    Chateau L'Arroze 1986
    Cote-Rotie 1998, Jamet
    Volnay Tailepieds 1995, d'Angerville

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Vet ikke hvor mange som drikker pinot gris her inne, men det er helt sikker alt for få!

T-RP-PG.jpg

Trimbach Reserve Personelle 2005. Dersom en finner Zind-Humbrecht’s PG vel eksotiske og biodynamiske er dette et godt alternativ. En rik vin (som PG skal være) med ferskenlignende aromaer, men den er også så pass stram og innesluttet at den vil bli enda bedre om et par år. Fabelaktig til røkt skinke!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lite bilder her; men vi spiste salat med grillet chevre og akasihonning, en vidunderlig kveite, lagtisdskokte lammeskanker og en herlig ostekake fra noen særdeles dediserte hobbykoker i vennekretsen i går kveld.

Og vinene?

Et par 1996 champagner, Molitor Riesling 01, Loosen 02 (noterte ikke vinmarker), samt Dom l'Oriel Riesling Brand 07 (Alsace); deretter:

Dauvissat Chablis Preuses 2000
    Chablisienne Chablis Les Clos 1988 fra magnum
    Trimbach Gewurstraminer Vendange Tardive 1976 (regelrett outstanding)
    Huet Cuvee Constance 1989
    Huet Clos des Bourg Moulleux 1959

røde:

Chateau Margaux 1981
    Chateau Mouton Rotschild 1979
    Chateau Meyney 1975
    Chateau L'Arroze 1986
    Cote-Rotie 1998, Jamet
    Volnay Tailepieds 1995, d'Angerville
    jøsses for noen viner!!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hvor mange som drikker pinot gris her inne, men det er helt sikker alt for få!

Vis vedlegget 175399

Trimbach Reserve Personelle 2005. Dersom en finner Zind-Humbrecht’s PG vel eksotiske og biodynamiske er dette et godt alternativ. En rik vin (som PG skal være) med ferskenlignende aromaer, men den er også så pass stram og innesluttet at den vil bli enda bedre om et par år. Fabelaktig til røkt skinke!
    Joda, jeg drakk 88-eren av denne et par ganger i høst (spesialpolet i Valckendorffsgt). Disse vinene holder.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    41
    Ja, det var voldsomt til vinliste!!! Har tilgode å drikke viner som er eldre enn meg selv, og her var det opp til flere...:eek: Hvem var best - noen som skilte seg helt spesielt ut?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jøsses for noen viner!!
    Joda, er bortskjemt med en forsoffen vennekrets. Siden den gang har det blit mye annet rart også.

Feks disse på en middag hjemme hos meg i oktober:

Ch Mouton-Rotschild 81
    Ch Mouton-Rotschild 83
    Ch Pichon-Longueville deLalande 81
    Ch Palmer 88
    Ch Leoville-Barton 2001
    N Potel Clos de la Roche 99
    G Barthod Chambolle-Musigney Les Cras 95 (rough and tannic on its own, but wonderful with boeuf bourgignon)
    Koehler-Ruprecht Kallstadter Saumagen Auslese trocken R 2001
    Trimbach Riesling Friedrich Emile 98
    Bruno Sorg Muscat 2010 (wonderful with cheeses)
    Dauvissat Chablis Foret 2002
    Anne Leflaive Puligny-Montrachet Les Clavoillons 2005

Disse på et treff i slutten av november med 3 kompiser:

Salon 97 BdB Champagne
    Trimbach Riesling Cuvee Friedrich Emile 2002
    Chateau La Louviere blanc 2000
    Jaboulet Hermitage La Chapelle 1996
    Muga Prado Enea 2004
    Liger-Belair Vosne-Romanee Clos du Chateau 2002
    Les Forts de Latour 2002
    Rene Engel Grand Echezeaux 2003
    Huet Vouvray Clos de Bourg 2005 Sec
    Huet Vouvray Les Haut-Lieu 2005 Moilleux
    Ch d'Yquem 96

og disse på en førjulsmiddag et par dager senere:

Pol Roger Rose 2002
    Noble Cuvee de Lanson 1989
    Maximin Grünhauser Herrenberg Riesling Spätlese 1988
    Pouilly Fuisse La Roche 2002, Guffens Heynen
    Riesling "Cuvée Frédéric Émile" 1992
    Riesling Ried Klaus Smaragd 2002, Prager
    Pinot Gris Hengst 2009, Albert Mann
    Chateau Grand Puy Ducasse 1982
    Cornas Reynard 2000, Allemand
    CdP Cuvee Reservee 2001,Domaine de Pegau
    Gevrey Chambertin Clos St. Jacques 1996, Esmonin
    Clos de la Roche 2001, Drouhin
    Niepoort Vintage 1997

og jeg har da virkelig drukket både Palmer 90 og Hermitage La Chapelle 89 i løpet av det siste halvåret, men husker ikke i hvilken anledning....kanskje ikke så rart...

På nyttårsaften ble det Bollinger Grande Anne 99, Ch Brane-Cantenac 96 og Ramonet Cassagne-Montrachet Ruchotte 2002, rene hvileskjæret.....

Og i jula en Ch Mosse Rivesaltes 1934 (!); ellers mest øl og akkevitt.

Den som har lever, får se.....

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var voldsomt til vinliste!!! Har tilgode å drikke viner som er eldre enn meg selv, og her var det opp til flere...:eek: Hvem var best - noen som skilte seg helt spesielt ut?
    Egentlig har jeg bare plukket ut de som skilte seg ut, de som ikke skiller seg ut går som regel i bøtta og blir ikke nevnt.......

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy

Vis vedlegget 175399

Pinot gris og gewurztraminer er jo flotte viner til mat det generelt er vanskelig å finne passende vin til. Jeg lager en tomatbasert fiskesuppe nå og da med chili og hvitløk osv. Da passer godt med pinot gris.

Roger

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det, selv om Gewurztraminer som regel blir litt for syresvak til mye mat, Trimbach sin variant er definitvt blant de mer anvendelige.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Etter hvert som restsukkeret har steget i Alsace er Trimbach et unntak og de to topp rieslingene er langt på vei rene matviner. Denne derimot hadde jeg ikke hatt noe problem med å drikke bar (selv om det er en utmerket matvin til kraftig kost).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter hvert som restsukkeret har steget i Alsace er Trimbach et unntak og de to topp rieslingene er langt på vei rene matviner. Denne derimot hadde jeg ikke hatt noe problem med å drikke bar (selv om det er en utmerket matvin til kraftig kost).
    De høster tidlig.Men forøvrig bør du prøve Leon Beyer sine viner, om mulig enda mer tradisjonelle enn Trimbach. Og det finnes også enkelte andre om man leter. Alt er ikke tapt.....

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Synes heller ikke noe særlig om den utviklingen. Det er for øvrig noe ironisk over at mens stadig flere Alsace viner oppfører seg som om de var spätlese, har tyskerne begynt å lage tørre viner i Moseldalen. Er ikke helt sikker på om jeg synes noe særlig om det heller, tørre rieslinger Rheingau derimot - det er en annen skål!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes heller ikke noe særlig om den utviklingen. Det er for øvrig noe ironisk over at mens stadig flere Alsace viner oppfører seg som om de var spätlese, har tyskerne begynt å lage tørre viner i Moseldalen. Er ikke helt sikker på om jeg synes noe særlig om det heller, tørre rieslinger Rheingau derimot - det er en annen skål!
    Forklaringen er jo enkel, global oppvarming (og smakspolitiet i USA) gir søtere viner i Alsace, samtidig som Moselvin ikke trenger restsødme for å balansere de knalltøffe syrene. Men nei, liker ikke den utviklingen jeg heller, mange av vinene mister sitt tradisjonelle særpreg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Apropos Bollinger Grande Annee 1999: Dere vet hva man kaller mousse'en på en Bollinger? Bollemousse!

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    pintia 2003.jpg

Pintia 2003. Dette er en vingård som er eid av Vega Sicilia, men befinner seg i Toro. Ren temperanillo, plenty med tannin, 15 % alkohol og nye fat men tilstrekkelig med frukt til å gi den en slags balanse. Alt er på plass, men det blir muligens litt mye av det gode? Biffvin, tror ikke den blir mer harmonisk med ytterligere lagring, imponerende men litt en-dimensjonal.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Årgang 2003 hjelper sikkert heller ikke.......

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En kveld i en engere forsamling med en del rariteter i glasset:

- Henriot champagne 1995
    - Couhins-Lurton Pessac-Leognan blanc 1983
    - Chevillon NSG Les Roncieres 2002
    - Boca Campo delle Piane (Freisa) 1989
    - Fratelli Alessandria Barolo 1964
    - Ceparello 1999
    - Bertani Amarone 1990
    - Tissot les Graviers 2009
    - Riffault Sancerre Les Chasseignes 2007
    - Baumard Quarts de Chaumes 2005
    - Marco de Bartoli Marsala Superiore 1986

Og i kveld er det 20 røde burgundere 2010.....!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har noen få Marqués de la Concordia Hacienda Abascal Producción Limitada 2005 kjøpt for et par år siden, og en ble tatt opp i går for å dele med fruen - og for å sjekke om de kan ligge en stund til - og det kan de.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Portsesongen er langt i fra over, nå går det i gamle saker:

DSC_0052.jpg

Farven er blitt rubinrød og frukten støttes av marsipan og kakaotoner. Ingen ”powermonger” (men hvilken 35-åring er det?), snarere en stilig og ekspressiv vin.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Morsomt, Freisa lagrer vel godt hvis frukten er bra og ting er gjort rett. 89 er kanskje å ta i, men sikkert en interessant vin å ha testet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Generelt en syrlig og ikke veldig rik årgang i Piemonte. Også på Barolo er 88/90 sikrere stikk, selv om jeg har hatt noen sublime Baroloer fra 89.

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Lenge siden jeg prøvde meg på litt vin, men prøver her litt Australsk. En 2010 Shiraz Victoria. Fin sødme, føler jeg drikker rød saft, kan bli farlig det for meg utover kvelden:rolleyes:

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hadde gleden av å dele en flaske Montrachet romanee Conti 1987 med et par venner.
    Ble presentert vinen blindt. Dvs det var en sokk over flasken. Rett fra kjelleren.
    Første inntrykk frisk og velbalansert. Tippet stor hvit burgunder. Den hadde den fete sødme i bakgrunnen. Ingen ting som stakk seg ut. det var bare supergodt. en halvtime i glasset så åpnet den seg. Fantastico

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Har aldri drukket den, men det sier vel alt om DRC at de klarer å få til noe slik i den årgangen. Imponerende!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så var vi der igjen:

Som aperitif og til litt kosemat med ørretrogn, creme fraiche, toast og diverse:

Larmandier-Bernier NV
    Pasqual Doquet BdB 96
    Corton Charlemagne 2000, Bonneau de Martray (ikke oksydert!)
    Nuits-St-Georges Clos des Marechal blanc 2005, Mugnier
    Furmint Kakas 09, Zoltan Demeter

Til entrecoten:

Grand Puy Lacoste 1996
    Vosne-Romanee 1 Cru Orveaux 2002, Mongeard-Mugneret
    Barolo 2003, Bartolo Mascarello

Til meget gode oster og litt kakekos:

Tokay Szamoradny 2008, Szepsy
    Wehlener Sonnenuhr Auslese 1995, JJ Prum
    Wittmann Morstein Auslese S 2004
    Dom Sarrat Rivesaltes 1930

• Laster inn…