Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    R.D. er vel en «acquired taste» og når den er 25+ år blir det litt i overkant for de fleste. Degorgert jan. 1999 (!) og med tilstrekkelig hestekrefter til å hamle opp med og komplettere en kalkunmiddag, stod seg på 30 min. lufting. Blir litt smak og behag, men en topp cuvée i do. argång ikke bare tåler, men også krever 20 år for å vise sitt sanne jeg.



    Siste flaske fra ’70-årgangen i min kjeller, komplett med vokssegl og malingskvett (men faktisk tappet i Oporto). Taylor er den som trenger lengst tid for å komme rundt og er litt mer introspektiv enn Fonseca/Graham/Noval. Denne er definitivt moden og trives best uten Stilton som virker litt uroende på det måteholdne, men komplekse uttrykket. Super port!
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.092
    Antall liker
    9.996
    Sted
    Trondheim
    Her ble det Salon 1985 som aperitif:



    Deretter en Trimbach Cuvée Fréderic Émile Riesling 1989 til laksen:



    TIl dessert - en Royal Tokay Aszu Esenzia 1993:



    Life is good
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    otare skrev:
    Her ble det Salon 1985 som aperitif:



    Deretter en Trimbach Cuvée Fréderic Émile Riesling 1989 til laksen:



    TIl dessert - en Royal Tokay Aszu Esenzia 1993:



    Life is good
    Litt av en vinmeny :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.092
    Antall liker
    9.996
    Sted
    Trondheim
    Alt fra egen kjeller. Når junior er hjemme åpner man vinkjelleren for fullt.
    Essenziaen var helt utrolig. Konsistens som flytende honning. Nesten svart i glasset med intense aromaer av tørkede rosiner. Fantastisk syre som balanserte ut sødmen. Helt fantastisk vin som fungerte som dessert i seg selv. Noe av det beste jeg har smakt av søte viner.
    Det var forøvrig bra at vi åpnet Frédéric Émile nå - der var det lite syre igjen, så den hadde nok ikke holdt mye lenger. Salon var nydelig. Relativt lite bobler, men deilig champagnepreg og en fantastisk aperitif.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.003
    Torget vurderinger
    0
    I dag prøvde vi en Emiliana Étnico fra Chile. Finner ikke bilder av flasken på nettet.

    Den var syrlig hinsides det stramme, dette var svigermor på en særdeles dårlig dag!! ;D

    Men så fant Husets Herre ( får lov av kona å si det ! :D ) fram en av sine utmerkede julegaver, en Menu karaffel som sies å ha en helt spesiell evne til å lufte vin.



    Og ja den virker!! :D :D Bare etter å ha helt vinen fra flasken til karaffelen to ganger var det en merkbar bedring hva gjelder surhet, og det gikk da an å drikke dette til Fajitas. Men det blir nok ikke kjøpt flere flasker. :-\ Vinen vil jeg ikke anbefale men karaffelen, den var faktisk utrolig snop, og så er det "hot" dansk design! Må nok legge inn bildet på designtråden også. ;)
     

    Vedlegg

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    Amarone Santori, 2008 (italiensk). Svært god og funker godt også uten mat.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Fylte 40 på søndag og nøt livet med en Quintarelli Amarone 1997 jeg kjøpte i Venezia for et par år siden. Den gled ned den og..... :D
     

    tommy_sn

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2002
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Hva med denne? Alltid en klassiker, servert mellom 0 og 4 grader!
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Baron De Ley og Coto de Imaz begge i Gran Reserva-utgave anno 2001. Trøste meg for en forskjell det er mellom disse og reserva-utgavene. Sistnevnte er jo som kjent nærmest kvalmende kommersielle og de siste ti årene tydeligvis stilt inn mot frusterte-fruers-vin-og-strikkeklubb, mens Gran Reserva-utgavene er lysår ifra det og fremstår begge som svært seriøse viner. Til en latterlig lav penge, drøye tohundrelappen.

    Pleier å hanke inn av disse Gran Reservaene når jeg ramler over de; de synes mye underpriset, kanskje pga det frynsete frue-ryktet reservaene har opparbeidet seg? Vet ikke. Disse reservaene var jo supre for rundt 20 år siden og mer, men har blitt akk så kommersielle. Det kan man ikke anklage Gran Reservaene for å være!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Cheval Blanc 89 ja. Den har jeg en tomflaske av etter en vellykket middag en gang.... ;)

    Hvilken årgang er den Lafite'en fra?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veuve Cliquot rose 1985
    Bollinger Grande Anne 1996
    Henri Boillot Puligny-Montrachet Clos de la Mouche 2008
    Didier Daguenau Pouilly Fume Pur Sang 2001
    Chateauneuf-du-Åaåe Chateau Rayas 2001
    Brunello di Montalcino Casa Basse Soldera 2004
    Ruchottes Chambertin 2002, Roumier (magnum)
    Salant Muscat de Rivesaltes 1945

    med gode venner i går......
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Håper du har mange venner,erato, så du ikke får vondt i hodet.

    Her gjøres det enklere, vi tømte en Catena Malbec 2009 og likte den godt til oksefileten. Generelt liker jeg argentisk Malbec, og dette var en av de bedre.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.522
    Antall liker
    106.602
    Torget vurderinger
    23
    Dagens fiskemiddag - laks/kamskjelltartar, King Prawn Teryaki derette rsmør/hvitvinsposjert breiflabb med safran- og krabbepasta og jordskokkpure akkompagneres av en relativt uvanlig sak, en hvit Bordeaux fra Andre Lurton; Chateau La Louviere. Har en uåpnet kasse fra 2005 som sprettes i dag.
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fin vin, hvit Bordeaux er undervurdert (og særpreget), og la Louviere et pålitelig kjøp. Har fortsatt 1994 og 1995 i egen kjeller.
     
    N

    nb

    Gjest
    Denne er jeg spent på:



    Drakk mye av dette i Quebec hvor konseptet kommer fra. Den norske utgaven fikk i alle fall strålende omtale i DN. Jeg har kjøpt 0.25% av partiet - det ble kun produsert 2500 flasker i 2010 og ingen i 2011 pga det dårlige været.

    Tikket akkurat inn melding om at den var ankommet mitt lokale vinmonopol.

    http://www.dn.no/vinguiden/article2350430.ece
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    Denne er jeg spent på:



    Drakk mye av dette i Quebec hvor konseptet kommer fra. Den norske utgaven fikk i alle fall strålende omtale i DN. Jeg har kjøpt 0.25% av partiet - det ble kun produsert 2500 flasker i 2010 og ingen i 2011 pga det dårlige været.

    Tikket akkurat inn melding om at den var ankommet mitt lokale vinmonopol.

    http://www.dn.no/vinguiden/article2350430.ece
    den må jeg bestille
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Lite aktivitet her som i de fleste tråder etter overgang til HFS3.
    Har ikke den helt store peiling på vin men jeg tar gjerne mot noen forslag på noen gode Chianti viner som er tilgjengelig på polet.
    Pleier av og til (typisk en fredag) bare å kjøpe et godt brød som jeg spiser sammen med en god olivenolje og litt salt, og til dette pleier jeg å drikke Chianti.
    Litt tilfeldig hva jeg kjøper men prismessing pleier det å ligge rundt kr.200, men tar gjerne noen råd her og.(pris/kvalitet)
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Lite aktivitet her som i de fleste tråder etter overgang til HFS3.
    Har ikke den helt store peiling på vin men jeg tar gjerne mot noen forslag på noen gode Chianti viner som er tilgjengelig på polet.
    Pleier av og til (typisk en fredag) bare å kjøpe et godt brød som jeg spiser sammen med en god olivenolje og litt salt, og til dette pleier jeg å drikke Chianti.
    Litt tilfeldig hva jeg kjøper men prismessing pleier det å ligge rundt kr.200, men tar gjerne noen råd her og.(pris/kvalitet)
    Vi kan vel ordne opp i det med aktivitet. Nå, på denne tiden, drikkes det jo rosèvin over en lav sko. Men, Vectura, som er et datterselskap av Arcus, har gått på en aldri så liten smell etter flyttingen fra Hasle til Gjelleråsen. Der er det ikke så mye som fungerer (i alle fall etter forutsetningene). Dårlig prosjektledelse heter det.

    Men, én vin som sitter, er som i tidligere år: Il Mimo fra Italia, årgang 2011 og noe av det beste som er laget gjennom årene. Ganske dyrt, men her er det bare å få tak i en flaske!

    Fant faktisk noen flasker hos Vinmonopolet i Surnadal i fjor (2010-årgang). Flotte damer som jobber der, med full peiling på vin. Passet bra til laks fra Surna og ikke den mafioso- og liksomfisken fra Salma (tidligere var eiet av bl.a. kvalitetsdestruktøren Tine).

    JF
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Dagens fiskemiddag - laks/kamskjelltartar, King Prawn Teryaki derette rsmør/hvitvinsposjert breiflabb med safran- og krabbepasta og jordskokkpure akkompagneres av en relativt uvanlig sak, en hvit Bordeaux fra Andre Lurton; Chateau La Louviere. Har en uåpnet kasse fra 2005 som sprettes i dag.
    Satt og sløvet og kikket gjennom denne tråden. Jeg husker Ch. La Louviére tilbake fra ca. 1990 da jeg smakte den for første gang. Jeg (og kona) skvatt; det var noe av det råeste vi hadde luktet og drukket noensinne. Bordeaux og ikke Burgund. Vi glemmer det aldri. Noen som har testet de siste årgangene av denne vinen?

    Koster jo ikke mer enn en brukbar DAC, men holder jo ikke like lenge.

    JF
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Nytt innhogg i beholdningen av CUNE 2001. Avbrekk fra champagne, som har hatt en revitalisering hos de voksne i husttanden nå i sommervarmen. :)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Etter siste tur i Frankrike har jeg oppdaget en knallbra liten kvalitetsprodusent, Domaine Borrely-Martin. De ligger på nordsiden av den lille fjellkjeden over "gullkysten", den lille stripen med kyst vestover fra St. Tropez. Domainet drives av to brødre med koner, barn og en sliten gammel labrador. De har 18 hektar, og produksjonskapasitet for ca. 6 av disse, resten går til et kooperativ. I motsetning til de fleste av Domainene i området, som stort sett er eid av utenlandske banker og andre selskaper, er dette en ren familiebedrift. Ikke noe av disse polerte chambres de degustation for å tiltrekke seg amerikanske turister. Da vi var der kom fruen i huset klatrende ut av vinduet i annen etasje fordi ektemannen hennes hadde låst henne inne ved en feil, og hunden siklet på benet mitt hele tiden. Men vinen er grisebra. My kind of place.

    Vinene er av alle paletter, men for meg er det den røde "Carré de Laure" som virkelig står frem: Mourvèdre, Syrah og litt Cab fra en bra plot, stållagret og ren. En helt besnærende vin med intens duft av friske jordbær og garrigue og litt mørk sjokolade. De tok 13 euro for den, latterlig lav pris for en så bra vin. En liten juvel. Den finnes ikke i Norge, men de sender gladelig hit hvis man ringer eller sender en e-post. Domaine Borrely-Martin

    f1287578379179_370005_1.jpg

    Var også en tur og besøkte Jon og Liz Bowen ved Domaine Sainte Croix, som er og blir min favorittprodusent. Liten og svært god. De hadde noen nye greier på gang, en svært særpreget rosé, og deres første usvovlede vin (kun laget 500 flasker). Den usvovlede vinen hadde en klokkeklar og deilig aroma, og en renhet over seg jeg ikke har smakt maken til. Dessverre vil de ikke sende denne til Norge (eller noe annet sted), fordi de vil ha kontroll over sluttproduktet, og de stoler ikke på at vinen vil bli transportert og oppevart korrekt frem til den drikkes.

    Vi fikk også smake nyeste årgang av den gnistrende desservinen deres, La Part des Anges, fra fat. En skikkelig gærning, helt nydelig og utrolig kompleks. Produksjonen er på 240 flasker... Det kom 20 stk. av denne til Norge ved forrige årgang, alle gikk til én restaurant i Oslo, kan ikke huske hvilken.

    Jeg var så heldig å få med meg hjem to av eksperimentene deres. Den første smakte jeg fra fat (eller, heller 20 liters ballong) forrige gang vi var der; Bowens oppdaget noen stokker Morrastel Bouschet, en eldgammel teinturier-drue (med rødt kjøtt) blandt de gamle Carignan-stokkene de har, og de bestemte seg for å prøve å vinifiere dem separat. Gav ca. 17 liter. Sist jeg smakte den, hadde den en eksplosiv syre, heftige tanniner og en helt syk rødblå farve. Gleder meg til å prøve flasken til litt kvalitetspølse!

    Den andre morsomheten jeg fikk med hjem var, av alle ting mellom himmel og jord, en Fino! Bowen hadde våknet opp en dag og plutselig fått lyst til å prøve å lage en Fino av litt av hvitvinen de har. Aner ikke hvordan den er, men blir moro. Fino fra Languedoc. Må være det ultimate innen vin-nerding:) Hadde selvfølgelig bare booket håndbagasje på Ryanair, så måtte ut med 100 sure euro for å få med flaskene hjem. Men jeg hadde litt av Bowens Carignan i bagasjen også, og jeg kunne jo ikke kaste disse flaskene. Tror jammen jeg må få tak i litt Culatello til prøvesmakingen.
     
    Sist redigert:

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har selvfølgelig den muligheten og bestiller rett som det er til det lokale polet, men må ærlig innrømme jeg syns halve sjarmen er å vandre rundt i en butikk med godt utvalg for så å plukke med seg ett par flasker hjem.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.554
    Antall liker
    1.171
    Denne er jeg spent på:
    Gled deg, den er fortreffelig. Handlet en "prøveflaske" på Liertoppen, og dagen etter måtte jeg innom etter to til. Vent et glass eller to før du avsier dom, den vokser veldig på kort tid synes jeg. Håper det blir produsert mer i kommende sesong.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.784
    Antall liker
    5.299
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    litt off topic, men jeg har en flaske med hardanger cider - noen som har en formening hvor lenge den holder seg i åpnet tilstand i ett kjøleskap?

    -Sirant
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    vinsmaking/sjøslag i Lysekil. Startet med en Salon 1997 og sigar. en odde kombinasjon som fungerte. champagnen renset munnhulen for sigar nærmest før slurken, fantastisk champagne!
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Så fulgte en italiener. snodig kombinasjon i å være myk og stram på en gang. smak av jordbær og kanel

    vin2.jpg
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Videre en spanjol som var veldig atypisk. ren i stilen med utpreget bringebær i ettersmaken. Fantastico!

    vin3.jpg
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Så en vin fra Rhone som også var anderledes enn det jeg er vant til fra den kanten. stram og ren som en moderne italiener. Igjen fantastico!

    vin4.jpg
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Mere Champagne. Helt anderledes. Jeg ville hatt noe å bite i til denne. Salon var en klar vinner spør du meg

    vin6.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn