6
65finger
Gjest
Til hverdags går det i vin mellom 150-200 mye bra å finne i det prissegmentet. drikker maks 1 flaske i uka så lommeboka klarer det fint
Avgiftene på det som importeres bestemmes av politikerne, ikke av VInmonopolet, så selv om Vinmonopolet ble lagt ned vil ikke det føre til at vi får masse billige viner i butikkene. Det er jo riktig at avgiftene, som jo er et kronepåslag og ikke en prosentsats, slår negativt ut på de billigste vinene og er ekstremt positivt for dyrere viner, men det utslaget får vi allerede i prissegmentet fra ca 150 kr, og ikke de fantasiprisene som Gjestemedlem snakker om.
Ja som sagt. Mye snop og slikkerier for kapitalister og de skamrike, men vanlige norske arbeidere må betale for gildet med skamsyke avgifter, sett i forhold til hva produktet faktisk koster i markedet.Når franskmenn kommer til Norge og kjøper fransk vin for å ta med hjem til Frankrike fordi den er mye billigere her er det litt vanskelig å forstå denne sytingen på dyre viner. Jeg har kjøpt vin i Norge som her koster 150 kr flasken som i New York ble solgt for over 100$. Nå sist en Alsacevin for 299 kr som i Frankrike koster over 700 kr.
Ja det er hinsides galt å flå folk for 150 kroner literen for en tilkroners vin. Det er et hån mot vanlige mennesker i Norge, bare fordi fiffen skal få fine seg med tusenkronersviner til tusenkroner og ikke tretenhundre.Det er helt riktig at man ikke får kjøpt vin til 10 kr pr. liter i Norge, men er det egentlig så galt?
Kjenner ikke Praha. Har aldri vært der. Men sånn helt ut i fra den generelle situasjonen og prisnivået så ja. Jeg bytter den byen any day for 3-5 meter med printerutskrift av alle navnene på for skamdyre viner her hjemme, selv om de er "billige" i øynene på de som har nok penger til å gi en god faen uansett.Jeg har nå tilbragt ca 10 uker i år i Praha. Jeg har enda ikke funnet en skikkelig vinbutikk med godt utvalg. Man finner litt her og litt der. Felles for det jeg har funnet er at prisene er langt over det du betaler for de samme vinene i Norge. Men du kan gå på Tesco og tappe vin fra tank på 1,5 og 3 l flasker for 15 NOK pr. liter. Er det noe å trakte etter?
Noen har veldig vanskelig for å skille mellom distribusjon og avgift.Husk også at Vinmonopolet er et monopol på salg, og ikke på import. Hvem som helst kan skaffe en avtale med produsenter i utlandet og så importere det til Norge. Det må imidlertid selges gjennom Vinmonopolet, så staten stiller et landsomfattende utsalgsnettverk tilgjengelig for alle importører slik at de ikke behøver å opprette utsalg selv.
Jada man får fjonge champagner til en grei pris i Norge, men de som må betale for gildet er de som må betale 20 gangen på en enkel bordvin til lapskausen. Systemet i Norge er skreddersydd for de med store formuer og raffinert smak. Vanlige arbeidere er de som skal flås. Der vil du nok se en helt annen respekt for vanlige mennesker i Frankrike, og også i Champagne. Der kan du ta med en 5 liters-krukke og stoppe på nabogården og fylle den opp til en helt greit pris, eller stikek innom den lokale kremmeren og kjøpe noen flasker med helt ok vin til et par euro flasken. Ikke noe man tar bilde av og legger ut på sosiale medier, men helt grei alminnelig vin til bordet.Det er frakt, alkoholavgift og mva som forhindrer deg i å få trekroneren din deph, ikke distribusjonen. Lytt for en gangs skyld til vante fjellfolk. Sitter i. Champagne nå og surprise., det er ikke betydelig billgere her om du tar høyde for dette , selv for billigmerkene. Og for kvaliitets champagner er det knapt prisforskjell i det hele tatt.
Balansere mellom ulike hensyn?Det heter alkoholpolitikk Deph. Og dessverre for deg er jeg heller ikke her veldig enig med deg, og synes vi klarer å balanssere mellom ulike hensyn rimelig greit. Å kalle det stalinistisk utflåing av vanlige arbeidere gjør det i hvert fall vanskelig å ta deg seriøst som debattant, og det har ingen ting med polet som distribusjonssystem å gjøre.
Det å ikke stjele penger fra folk er ikke noe man skal takke dem for, ikke engang politikere. Det skal være en selvfølge. Om en polsk røverbande rundstjeler 3 hus i nabolaget men hoppet over ditt trenger du ikke å sende julekort og takkebrev til dem.Det er jo også litt morsomt at det kommer fra en som kjører Tesla, en bil som delvis er betalt ved at vanlige arbeidere flås med høye avgifter på de bilene de har råd til, slik at de som har råd til en Tesla kan kjøpe den med stort avgiftsfritak.
ALLE andre land i den vestlige verden som ikke var statskontrollerte monopoler har rimeligere viner og mer enn godt nok utvalg. Selv om du ikke får alt på en plass er det priser som mennesker kan leve med, du kan gå i butikken eller på kiosken når du vil og ikke møte et stengt monopolutsalg 2/3 av tiden. Du kan kjøpe vin, øl og sterk drikke på gårdene som lager det.... akkurat slik det skal være i et fritt moderne samfunn som ikke lider av mentaliteten fra tiden der jernteppet var en realitet.Som sagt er jo egentlig Vinmonopolet en landsomfattende distribusjonssentral for viner fra mange forskjellige importører, som sikrer at folk i f.eks. Vadsø har tilgang på (omtrent) det samme utvalget som de i f.eks. Oslo. Noe slikt er faktisk ganske viktig i et såpass langstrakt og grisgrendt land som Norge. Å fjerne Vinmonopolet vil bare sørge for at folk får et dårligere tilbud, og sørge for at prisene øker. Avgiftene styres ikke av Vinmonopolet, og polets kalkyler er nok ganske mye lavere (bl.a. fordi de har et stort volum) enn det en kommersiell aktør eller to ville måtte benytte
Kanskje ikke elite i vanlig økonomisk forstand, men når det kommer til vin kan du ikke snike deg unna. Til det har du postet for mange bilder av meget gode viner i godt lag. Og jeg unner deg og dere hver dråpe, men jeg er helt sikker på at dere hadde fått tak i gode viner selv om man hadde tillatt allmuen å kjøpe noe enklere på Meny, eller en bayer på 7/11, en cider på nabogården og en dram på bondens marked.Jeg har sagt det jeg har å si om dette. I den grad 'eliten' 'subsidieres' i Norge er det neppe alkoholprisene som er det viktige å diskutere. De fleste av oss - min omgangskrets - er lite elite, dog med grei utdannelse og fornuftige valg i livet, og vanlige lønnsmottagere, og det har i hvert fall ikke i min omgangskrets hindret folk i å drikke skikkelige saker, eller å handle biler med engangsavgift.
En liter Q-melk får du sikkert til 16-17 kroner i Kirkenes også, selv om det er langt opp dit, og jeg er sikker på at Spiralis ikke må ut med 400 kr for et stykke gudbransdalsost heller. Det er nok heller ikke mye venskeligere å sende en flaske vin opp dit enn en flaske ketchup. Men .. tja, kanskje en Idunflaske virkelig er 10 ganger dyrere der oppe enn her nede? med tanke på geografien selvsagt, og at det er langt til Roma.Vinmonopolet er, simpelthen, et briljant distribusjonssystem for alkohol, i et land som er langt som distansen fra "Oslo til Roma", som klisjéen skal ha det til. Det tilrettelegger for importører på en måte som må være tilnærmet unik, med tanke på hvilke besparelser disse har, når de kan bruke polet for å sende sine varer til Kirkenes, om ønsket.
Prøv å regne pris på den vinflasken din, Gjestemedlem, om du som privatimportør skulle sendt den til en kunde i Kirkenes.
Din mangeårige raljering mot Vinmonopolet er uopplyst og tåpelig.
Det var et dårlig forsøk.Jeg bare konstaterer at det du ønsker er dårligere utvalg, lavere kvalitet og høyere priser, Deph. Deg om det.
Jo, men det er fordi er de godt dresserte, veloppdratte og lett konforme, kommer fra møblerte hjem og har lært seg mer bordskikk en banneord fra Midtøsten. Rarere ting har skjedd. Ville du trodd for noen år siden at flere Europeiske land, latinamerikanske land, Canada og stater i USA tillater salg av cannabis til ymse formål? Jeg er i alle fall overrasket.^ må nok skuffe deg med at en svært stor del av Høires kjernevelgere nok er svært fornøyd med polet i Norge.
Ja, du vil kunne gå ned på den lokale butikken og velge mellom store mengder billeg og dårlig vin. Gode viner vil bli dyrere, og vanskeligere tilgjengelig. All min erfaring fra land som Tyskland (på ferie), Spania (ferie), England (har bodd der), Frankrike (ferie), Østerrike (ferie), Tsjekkia (har bodd/bor der) og Italia (ferie) tilsier det. Bedre tilgjengelighet og lavere priser på dårlig vin. Dårligere tilgjengelighet og høyere priser på gode viner. Hvis du vil ha noe godt blir det dyrere, hvis du bare vil bli full blir det billigere.Det var et dårlig forsøk.Jeg bare konstaterer at det du ønsker er dårligere utvalg, lavere kvalitet og høyere priser, Deph. Deg om det.
Bedre tilgjengelighet, bedre priser på det normale mennesker kjøper og sammenheng mellom pris og kvalitet.
Akkurat når det gjelder øl er jeg enig med deg. Her kunne avgiftene vært lavere og man burde slappe opp på salgstidene (selv om det jo er fullt mulig å kjøpe øl etter kl 17, men kanskje ikke på Askøy? ).Når jeg er i Danmark kan jeg tusle ned på 7/11 eller bensinstasjonen og kjøpe en bokkøl. Selv etter klokken 17:00, og selv med mer enn 4,75000 volumprosent med djevlevann. I Norge er slikt strengt forbudt. Det er trist og unødvendig. Det skal ikke måtte være slik i livet at man noen forbyr deg slikt, med mindre du frivillig flytter til Islamstatens territorier.
Høye leder tillater 18:00:00 på torsdager og fredager, 15:00:00 på lørdager og totalforbud på den syvende dag i uken her på holmen. Den siste skal forbeholdes kirkebesøk og lettøl. Storebror og Jesus. Stalingrad og Medina.Akkurat når det gjelder øl er jeg enig med deg. Her kunne avgiftene vært lavere og man burde slappe opp på salgstidene (selv om det jo er fullt mulig å kjøpe øl etter kl 17, men kanskje ikke på Askøy? ).
Hvis du ikke evner å skaffe deg nødvendig alkoholholdig fluidum innenfor vinmonopolets åpningstider, du som bor og jobber i nærheten av Norges 2.største by, da er det du som har et problem. Ikke skyld på åpningstidene.Jojo, man får pils og slikt skvip frem til 20:00:00:00 (herrens tid) i normaliserte utsalg, men ØL er "løftet" inn på kommunistmonopolet. Og der er det steng 2/3 av tiden slik at du ikke skal få lov til å handle en gang mesteparten av tiden. Du slippes til av og til som kyr på beite som får litt i tauet.
Trodde du det du, jojo. Av og til kan man jo få inntrykk av at man bor i et sivilisert land men på dette området er det fremdeles stalinismen som regjerer. Flasken du bestilte i forrige uke er klin forbudt å hente på posten om det ikke samsvarer med stasmonopolets lukketider...I tillegg kan du bestille på nettsiden og få det levert til nærmeste postkontor.
Så de har i praksis åpent 24.timer i døgnet, med utlevering til kl 22 eller 23, avhengig av post-i-butikk åpningstider.
Gjør det og se hva du finner ut! Ikke ta mitt ord for god fisk. Det er informasjon som holdes litt tilbake. Om noe er endret de siste par årene som jeg ikke har fått med meg så skal jeg bukke dypt og beklage feilinformajson. Men jeg er 99% sikker på at disse reglene fremdeles gjelder i denne monopolsituasjonen vi fremdeles befinner oss i.Oj, det må jeg sjekke. Virker litt meningsløst etter som man har betalt for varen, kanskje sågar i polets åpningstid.