Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.309
    Torget vurderinger
    2
    Nå jeg kommet langt bak i det som en gang var et fyldig lager.
    Gammel vin passer for gamle folk , god fortsatt etter 13 år i skapet!!! Tenkte å bruke den til saus, men det blir like gjerne noen glass nå.Så blir det andeconfit med portvinsaus til middag i morgen..
    IMG_0140.jpeg

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.393
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Nå jeg kommet langt bak i det som en gang var et fyldig lager.
    Gammel vin passer for gamle folk , god fortsatt etter 13 år i skapet!!! Tenkte å bruke den til saus, men det blir like gjerne noen glass nå.Så blir det andeconfit med portvinsaus til middag i morgen..
    Graham`s Tawny er god den og du får 30-åringen til like under 1k på taxfree nå. Ingen dum pris det for en ypperlig drikkevin. Som du sier så passer vel 10-åringen godt i sausen.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.309
    Torget vurderinger
    2
    Mer opprydding her , se hva jeg fant i som fundament under en modellseilåt jeg har stående
    IMG_0141.jpeg
    dukket opp da jeg skulle legge noe mer passende som underlag
    IMG_0142.jpeg

• Liker
    Reaksjoner: JEJ

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Derimot 2016 brunello fra to topp vinmakere. Trengte noen timer i karaffel, servert på ca 12 grader. Fantastico men meget forskjellig. Den ene mykere og umiddelbart mere drikkeklar. La magica mere syrlig og fruktdreven. Begge i toppklasse til pizza type hjemmelaget og ost IMG_1268.jpeg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Uff da, god bedring, jane.

Her ble det en Ch Musar 2015 og en Fenoccio Barolo Bussia 2016. Utrolig nok har de denne fortsatt på mitt stampol.

Maten var andeconfit fra verdens beste Norsk Gårdsand, som jeg prepper med ca 1 time på 120 grader og grillfres på slutten.Da blir det saftig og falle-av beinet inni, og godt grillet skinn utenpå.

Og kantarellrisotto

… og mango - chilli - basilikum salat.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.535
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Min sønn arrangerte smaking hjemme hos oss for min kone og meg i går. Jeg hater å spytte 😆 Kjekt å smake min første vin fra Stag’s Leap. Vet ikke hvilken standing de har i dag, men de tok jo rotta på franskmenne i sin tid 😊

IMG_4915.jpeg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Var det ikke Montelena som vant den berømte blindtesten?

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Stag’s Leap Wine Cellars’s Cabernet Sauvignon stakk av med rødvinsseieren foran blant annet Château Mouton Rothschild, mens Château Montelena endte desidert øverst blant de hvite, langt foran alle burgunderne. (sitat DN)

Rødvinen som deltok 1976
    • Stag’s Leap Wine Cellars 1973, Napa Valley (127.5)
    • Château Mouton-Rothschild 1970 (126)
    • Château Haut-Brion 1970 (125.5)
    • Château Montrose 1970 (122)
    • Ridge Cabernet Sauvignon ’Mountain Range’ (Montebello) 1971, Santa Cruz Mts. (105.5)
    • Château Leoville-Las-Cases 1971 (97)
    • Mayacamas 1971, Napa Valley/Mayacamas Mts. (89.5)
    • Clos Du Val 1972, Napa Valley (87.5)
    • Heitz Cellars ’Martha’s Vineyard’ 1970, Napa Valley/St. Helena (84.5)
    • Freemark Abbey 1969, Napa Valley/Rutherford (78)
    Hvitvinen som deltok 1976
    • Chateau Montelena 1973, Napa Valley/Calistoga (132)
    • Meursault-Charmes 1973, Roulot (126.5)
    • Chalone Vineyards 1974, Monterey County/Soledad (121)
    • Spring Mountain 1973, Napa Valley/Spring Mountain (104)
    • Beaune Clos des Mouches 1973, Joseph Drouhin (101)
    • Freemark Abbey 1972, Napa Valley/Rutherford (100)
    • Batard-Montrachet 1973, Ramonet-Prudhon (94)
    • Puligny-Montrachet 1972, Les Pucelles, Domaine Leflaive (89)
    • Veedercrest 1972, Napa Valley/Mt. Veeder (88)
    • David Bruce 1973, Santa Cruz Mts. (42)
    Kilde. Vinmonopolet, Appellation America (2007). «California: Appellation Description». Retrieved Nov. 16, 2007.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.227
    Torget vurderinger
    2
    Litt begeistret over antallet økologiske viner i svenske pol (altså i butikken, og ikke bare i bestillingslisten).
    Og nå kommer Demeter-merket Naturvin i tillegg, noe jeg også verdsetter.

Seneste glede:

IMG_2781.JPG

Og hvorfor jeg søker i disse baner.

Som forfatter Mats-Eric Nilsson sjokkerte omverdenen med i sin bok “Chateau Vadå?”, tillater EU opptil 63 tilsetningsstoffer eller prosesshjelpemidler i drikke som inneholder over 1,2% alkohol. Viner blir tilsatt fargestoffer, aromaer, tykningsmidler, sukker og mye mye mer. Vinen sminkes slik at flest mulig liker den til en pris de ønsker å betale. Spørsmålet er om ikke de samme menneskene ender opp med en pris som koster mer enn det smaker når det kommer til helse (og smak). For ikke å snakke om hvor mye av vinen som ender opp med å smake det samme.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.178
    ^ Dette har jeg tenkt på i mange år. Man kan ganske enkelt tilsette stoff som gjør vinen bedre og flere vil like den, god omtale, bedre pris og mer salg.
    På samme tid leste jeg også at produsenter i Frankrike og Italia ikke gjør slik med begrunnelse at de har så stor respekt for det de driver med.
    Mulig jeg tviler, profitt trumfer det meste uansett hvor det er.
    Hvilke kontroller eller kvalitets-sikring som er inne her har jeg ingen peiling på.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.886
    Sted
    Kongsberg
    Fenomenalt godt kjøp!

MCQ_0402.jpg

Til en knapp hundreogfemtilapp får man en utrolig kompleks vin som sikkert tåler et par-tre år i kjelleren.
    Intens rød med litt agressive tanniner rett fra flaska. La den få litt oksygen og det aggresive forsvinner som
    dugg for solen. Ideelt et par timer i en bred flatbunnet karaffel - eller et par dager i åpnet flaske - for optimalt
    resultat. Langt mer enn man kunne forvente for prisen. Med skrukork!

Er det noen som har prøvd Chardonneen fra samme åsen?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    ^ Dette har jeg tenkt på i mange år. Man kan ganske enkelt tilsette stoff som gjør vinen bedre og flere vil like den, god omtale, bedre pris og mer salg.
    På samme tid leste jeg også at produsenter i Frankrike og Italia ikke gjør slik med begrunnelse at de har så stor respekt for det de driver med.
    Mulig jeg tviler, profitt trumfer det meste uansett hvor det er.
    Hvilke kontroller eller kvalitets-sikring som er inne her har jeg ingen peiling på.
    Det finnes vel ingen annen bransje som har like kresne journalister og kunder. Eller bønder som er mere gira på å lage best mulig vin.

Svovel tilsettes ofte for å bevare vinen. (Og noen ganger går det på bekostning av smaken). Men sminke finner du ikke i kvalitetsviner, bare i noen billigviner.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.178
    Kresne journalister med sine smaksorganer og så beskrivelse og omtale av diverse viner er vel neppe en objektiv øvelse.
    Ja, jeg tror også hvis dette sminke-fenomenet er virkelig så er det vel mest på viner i nedre sjikt. Jeg husker ikke hvor jeg leste om dette, flere år siden.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.199
    Sted
    '
    2010 Pinot Noir og 2020 Chardonnay.
    Gode viner på hver sin måte.

22SFY027LA7B1GR2.jpg

Dog feil årgang i linkene nedenfor til polet.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Moët & Chandon imperial Brut. Ligget i 20 år i kjelleren uten at det har forandret vinen voldsomt. Men den er jævlig god åkkesom.
    moet-chandon-brut-imperial-bouteille-etui.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.535
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Akkurat kommet hjem fra en vintur i Piemonte. Selvfølgelig veldig mange gode smakinger av Barolo og Barbaresco, men det var en hvit som sto for den største overraskelsen. Må innrømme at jeg aldri har hørt om Arneis druen. Drakk noen forglemmelige, men akkurat denne på bildet var skikkelig god! Blir spennende å sjekke ut om den medbragte smaker like godt her hjemme 😊

IMG_5012.jpeg

Mindre overraskende var at den medbragte hvite trøffelen i går kveld smakte suverent på tagliatelle med smør, akkompagnert av en Barolo 🥰

IMG_5048.jpeg

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Frokost i Lønstrups Villa vest. Sekten fungerte bra til starter og suppe, den portugisiske satt bra til sjømaten. Cabernet francen, ingen hit i min gane
    Frokost i Lønstrup - Nyd udsigten fra Villa Vest.jpeg IMG_1317.jpeg IMG_1316.jpeg IMG_1315.jpeg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim
    I kveld blir det et glass av denne. 2015:

1696087865451.png
    Kjøpt hos produsenten i Unterloiben. Den har ligget i kjelleren i 7 år nå, så det er på tide.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.964
    Torget vurderinger
    23
    Fenomenalt godt kjøp!

Vis vedlegget 950682

Til en knapp hundreogfemtilapp får man en utrolig kompleks vin som sikkert tåler et par-tre år i kjelleren.
    Intens rød med litt agressive tanniner rett fra flaska. La den få litt oksygen og det aggresive forsvinner som
    dugg for solen. Ideelt et par timer i en bred flatbunnet karaffel - eller et par dager i åpnet flaske - for optimalt
    resultat. Langt mer enn man kunne forvente for prisen. Med skrukork!

Er det noen som har prøvd Chardonneen fra samme åsen?
    Har omtalt denne tidligere... knallkjøp. I Sverige 98,- - kjøpte senest på torsdag en kasse (Charlottenberg) og de har den også i Strømstad. Min foretrukne hverdagsvin etter at de nesren doblet prisen på Lat42

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    572
    Sted
    Aarhus
    Det er ca 150 produsenter i Brunello. Priser fra 200 til 5000 kroner flasken. 2 hovedstiler. Felles for alle er druetype, fat lagring i minst 30 mnd(riserva lenger) 1år på flaske. Sangiovese baserte viner i Toscana kan ligne mer eller mindre på Brunelloer. Det er stor variasjon i kvalitet og uttrykk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn