Hei!
Jeg har selv et Nikon D200 og er svært fornøyd med det. Svært god bildekvalitet og meget solid bygd. Hvis du bruker et objektiv med gummiforing tåler det svært mye. Jeg har brukt mitt i troperegn og vanntåka i Victoria Falls, i støvete ørkenområder og i godt gammelt norsk vinterhelvete uten det minste problem. Kameraet har tålt langt mer enn jeg har...
Hvis det er noe å trekke for er det at det ikke er like godt som nyere kameraer ved bruk på følsomhet over ISO 800. Men da snakker en også om mer penger...
Grunnen til at jeg nevner dette kameraet er at du nå kan få det til 4-5000 kroner på bruktbørsen på foto.no. Her har jeg kjøpt mye utstyr brukt. Godt utvalg og mulighet for å gjøre et kupp eller to.
Vidar P har helt rett i at du vil tjene mye på en ekstern blitz. Bruker selv en SB-800 og er godt fornøyd med den. Jeg vil likevel anbefale deg å tenke på dette som en hobby du kan vokse med. Begynn med et kamerahus du trives med (ergonomi, bildekvalitet og brukervennlighet). I starten kan du fint klare deg med et enklere objektiv og den innebygde blitzen på D200 (den er overraskende god til å være innebygd). Deretter kan du oppgradere etter behov og lommebok.
Gode objektiver og blitzer er svært dyre, men de vil du ta med når du oppgraderer kamerahus.
Dette er en flott hobby/jobb, men du kan fort bruke MYE penger. Bruk tid på å ta i noen kamerahus og forsøk å ta noen bilder med det. Du merker etterhvert hva du trives med.
Jeg ville satset på Nikon eller Canon, det er en grunn til at de to nærmest deler markedet mellom seg.
Hvis noen forteller deg at et av merkene er mye bedre enn det andre, skal du se helt bort fra rådene derfra. Sannheten er at du får nesten akkurat like gode bilder fra både Nikon og Canon. De bytter litt på å lede feltet i de ulike segmentene av markedet. Uansett hvem du velger vil det sansynligvis ikke være teknikken som er begrensningen i din fotografiske reise. Det gjelder iallefall for meg!
Lykke til med valget ditt, det er få ting som er så morsomt som DSLR!