Hvilket digital speilrefleks?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Snickers-is skrev:
Jeg vil tro et D300 er ganske uaktuelt for en som ikke bryr seg filla om hva kameraet kan ;D
Faktisk så tror jeg du tar skammelig feil der... i allefall med tanke på hvor mange som selger ett år gamle D300, med bare et par tusen eksponeringer.... Det sier meg at kameraet faktisk tiltaler svært mange "utstyrssnobber" uten den minste interresse for foto.

Misforstå meg rett, jeg mener på ingen måte å sette D300 eiere i bås. Jeg bare formidler mine observasjoner, og hva de sier meg. ;)

Må likevel si at jeg synes ditt forslag til Fosse (og alle andre med interesse for temaet), var svært godt!

Lite vits i å bruke masse penger på et verktøy man ikke lærer seg å kjenne. Man skaffer seg jo hellst et kamera for å ta (gode)bilder. Når man vet hvordan kameraet oppfører seg under ulike forutsetninger, har man straks større mulighet for å ta de rette valgene på stedet. Mye kan rettes opp i Photo shop eller iPhoto, men ingen programmer vil kunne hente ut informasjon som er tapt under selve fotograferingen. Igjen vil jeg stresse nødvendigheten av nok lys (les: Blitz). Høy iso er slik jeg ser det, en nødløsning.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det med de remsene til Snickers skal jeg jammen prøve en dag. Nå har jeg kjøpt meg to blader/guider til photoshop, så jeg tenkte jeg skulle lære meg det skikkelig til uka.. ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
novgarod skrev:
Faktisk så tror jeg du tar skammelig feil der... i allefall med tanke på hvor mange som selger ett år gamle D300, med bare et par tusen eksponeringer.... Det sier meg at kameraet faktisk tiltaler svært mange "utstyrssnobber" uten den minste interresse for foto.
Du er selvsagt inne på noe, men jeg passerte nok allikevel ikke stort mer enn 2000 eksponeringer første år selv, og rekker nok ikke så mye mer enn 3000 eksponeringer i året (tror jeg har tatt meg opp litt i det senere).

En annen ting er at selv om en gadgetfreak med lite fotokunnskap kjøper kameraet er ikke det ensbetydende med at han ikke ønsker å vite hvordan han skal bruke det. Faktisk så er tiden man må sette av for å sette seg inn i fototeknikk en av de viktigste parametrene for at folk lar være, som i alle andre fag man ikke riktig blir best i, selv om det er interessant og man lærer seg en del.

Selv føler jeg at jeg burde lære meg veldig mye mer om foto, men har ikke overskuddet til å pløye side opp og side ned, så det blir mer tilfeldighetene som råder. Ikke vet jeg hvor jeg skal finne det korte og enkle svaret på det jeg lurer på bestandig heller. Jeg skulle hatt en fotograf til å lære meg opp som da hele tiden hadde en viss oversikt over på hvilket nivå jeg befant meg til en hver tid slik at han kunne sette meg til nye utfordringer og gi meg de tipsene jeg trengte for å ta neste skritt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
BTW, jeg testet dette med dynamikkområdet ifm iso-sammenlikninger på 5D MKII og D700. For meg så det først ut til at D700 kanskje hadde noe mindre støy, men ved sammenlikning innenfor omtrent samme kontrast, fargemetning, detaljnivå og lystone fremsto 5D MKII-bildene som bedre på høy ISO. Imidlertid var det ingen tvil om at 5D MKII degraderte kraftig på dynamikken selv på ISO1600.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Snickers-is skrev:
Selv føler jeg at jeg burde lære meg veldig mye mer om foto, men har ikke overskuddet til å pløye side opp og side ned, så det blir mer tilfeldighetene som råder. Ikke vet jeg hvor jeg skal finne det korte og enkle svaret på det jeg lurer på bestandig heller. Jeg skulle hatt en fotograf til å lære meg opp som da hele tiden hadde en viss oversikt over på hvilket nivå jeg befant meg til en hver tid slik at han kunne sette meg til nye utfordringer og gi meg de tipsene jeg trengte for å ta neste skritt.
Du ville bli overrasket over hvor lite interessert og fokusert mange yrkesfotografer er i teknikk og kamerautstyr. ;)

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
ErosLoveking skrev:
Snickers-is skrev:
Du ville bli overrasket over hvor lite interessert og fokusert mange yrkesfotografer er i teknikk og kamerautstyr. ;)
De konsentrerer seg ofte i større grad om å utnytte de egenskaper "verktøyet" har, fremfor å forsøke å sette seg inn i det som "verktøymakeren" beskjeftiger seg med.. Poenget må vel være å utnytte det du har, best mulig...? At noen mener, at å kjenne "verktøyets" iboende egenskaper gjør en bedre i stand til det, så ser jeg det som en helt ok. tilnærming...

Ikke alle malere blander sine egne farger heller, men noen gjør faktisk det... Om det gjør dem til bedre eller dårligere malere, skal ikke jeg begi meg ut på i hvertfall...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
novgarod skrev:
ErosLoveking skrev:
Snickers-is skrev:
De konsentrerer seg ofte i større grad om å utnytte de egenskaper "verktøyet" har, fremfor å forsøke å sette seg inn i det som "verktøymakeren" beskjeftiger seg med.. Poenget må vel være å utnytte det du har, best mulig...? At noen mener, at å kjenne "verktøyets" iboende egenskaper gjør en bedre i stand til det, så ser jeg det som en helt ok. tilnærming...

Ikke alle malere blander sine egne farger heller, men noen gjør faktisk det... Om det gjør dem til bedre eller dårligere malere, skal ikke jeg begi meg ut på i hvertfall...
Nå var ikke kommentaren min ment å være syrlig, heller som en betrakning og erfaring fra min egen yrkesstand.
Når det er sagt, så er det endel hobbyfotografer som hadde hatt godt av å bytte ut bruksanvisning med en god foto/bildebok.
Spesielt med digitalfotografiets inntreden, og etterhvert også høye kvalitet, til og med på entry-level nivå, så kan en virkelig snakke om å leke seg med kamera uten at det koster en døyt.
Min påstand er at en på sikt blir en bedre fotograf av å prøve og feile, studere andres bilder, enn å lese oppskrifter. Teknikk er noe som kommer med øvelse (mengde), og da "sitter" det i fingrene og hodet.
Ta det som en sunn kritikk. ;)

Personlig har jeg erfart at i perioder hvor jeg fotografer (jobber) mye og er godt i drivet, så tar jeg jamt bedre bilder, enn når det har gått en tid imellom. Blir faktisk litt "rusten" og trenger noen bilder for å komme igang. Selvsagt kan det også bli for mye til tider, og da er det lett å gå tom, så det er en balansegang.

Tar aldri helt fri fra kamerautstyret, så en mnd. ferie-reise kan fort bli 3-5000 eksponeringer. ::)

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
ErosLoveking skrev:
novgarod skrev:
ErosLoveking skrev:
Snickers-is skrev:

Nå var ikke komentaren min ment å være syrlig, heller som en betrakning og erfaring fra min egen yrkesstand.
Når det er sagt, så er det endel hobbyfotografer som hadde hatt godt av å bytte ut bruksanvisning med en god foto/bildebok.
Spesielt med digitalfotografiets inntreden, og etterhvert også høye kvalitet, til og med på entry-level nivå, så kan en virkelig snakke om å leke seg med kamera uten at det koster en døyt.
Min påstand er at en på sikt blir en bedre fotograf av å prøve og feile, studere andres bilder, enn å lese oppskrifter. Teknikk er noe som kommer med øvelse (mengde), og da "sitter" det i fingrene og hodet.
Ta det som en sunn kritikk. ;)

Personlig har jeg erfart at i perioder hvor jeg fotografer (jobber) mye og er godt i drivet, så tar jeg jamt bedre bilder, enn når det har gått en tid imellom. Blir faktisk litt "rusten" og trenger noen bilder for å komme igang. Selvsagt kan det også bli for mye til tider, og da er det lett å gå tom, så det er en balansegang.

Tar aldri helt fri fra kamerautstyret, så en mnd. ferie-reise kan fort bli 3-5000 eksponeringer. ::)
Helt enig med deg her... Har selv en D80, som ble kjøpt i mai. Den paserte her om dagen 12.000 eksponeringer, og det er vel først nå jeg med hånden på hjertet kan si at jeg begynner å kjenne kameraet såpass, at jeg "automatisk" justerer riktige verdier for aktuelle situasjoner. Bare det å finne fornuftige vinkler og avstander for ekstern blitz, krever en masse prøving og feiling. Nå skal jeg ærlig innrømme, at jeg gjerne kunne tenkt meg et "råere" kamera, men det blir nok ikke før jeg kan kjøpe en pent brukt D700 av noen som egentlig ikke liker å fotogafere... ;) (Så det er vel bare å vente på at de skal ha den nye D3x, eller at det kommer en D800...)

edit: 12.000 eksponeringer

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
Vel, det er nok ganske i tråd med hva jeg tenker også. Kunnskap handler ikke om tekniske data men om forståelse. Jeg kan lett relatere det til første gang jeg leste "loudspeaker design cookbook" og forstod det som stod der, altså, jeg forstod hvilke ord som stod og den primitive versjonen av forklaringene, men det viste seg å være en rekke interessante og ikke minst viktige sammenhenger som ikke stod så klart for meg før mange år senere.

På samme måte kan bruksanvisningen være grei, men man blir ingen god fotograf av å lese den.

Det jeg burde gjøre for å bli flinkere til å ta bilder er å lese om ideologi/filosofi innen foto, enten det dreier seg om utstyr, bruk av det jeg har, komposisjon, generell teknikk, valg av motiv, utnyttelse av lyssetting, kreativ bruk av lys, blitz... og ikke minst etterbehandling (noe som egentlig fenger meg ganske lite). For meg er det litt som om at jeg vet det ligger en del skjulte skatter i nye måter å bruke de tingene jeg vet på, i funksjoner jeg ikke har forstått hensikten med, i funksjoner jeg ikke en gang vet at utstyret har, og selvsagt på alt det ikke utstyrsrelaterte. Alt dette er skatter jeg er nysgjerrig på, men som sagt, det er ikke alltid så enkelt å vite hvor man skal grave og hva man vil finne.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Interessant lesning dette. Forstår at høy ISO innebærer en del "problemer", likevel er det en enkel måte å bevare stemningen på.
Tenkte jeg skulle lese bruksanvsiningen litt etter litt som jeg får kameraet litt under huden.
Ellers har jeg kanskje mer erfaring med billedkomposisjon enn teknikk. Men, det er greit å slippe å tenke seg om hver gang man skal knipse.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg handlet meg et Canon EOS 50D for noen uker siden, og er svært fornøyd med brukervennligheten på kameraet.
Fotograferingen har foregått med "Auto", men jeg har forsøkt meg med litt andre saker også.
Knipset noen bilder som skulle brukes som julekort her om dagen. Noen av disse var i "auto", og så forsøkte jeg meg med noen innstillinger selv. Langt fra perfekt, men jeg føler selv at noen av bildene ble bedre med manuell enn med auto, og det er jo en god ting :eek: ;)

Canon EOS 50D 1/25s
Focal Length 18,0mm f/3,5
ISO 800

Siste bilde har ISO 640

Jeg har nedskalert det med Paint, noe som ikke er helt bra, men jeg fant ikke noen muligheter for å skalere bilder i Picasa3.

Vedlegg

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
Jeg tar sjansen på at du poster for å få konstruktive tilbakemeldinger?

Jeg ser du har tatt bildene på relativt høy ISO. Høyere ISO vil mest sannsynlig gi høyere støynivå og betydelig lavere dynamikk. Allikevel opplever jeg bildene som uskarpe, noe jeg sjanser på å tilskrive optikken, og du kan åpenbart ikke bruke vesentlig lengre lukkertid, helst kortere.

Med andre ord, det er et skrikende behov for lys. Jeg opplever også at lyset på selve motivet oppleves en smule fadet, og det forsterkes av at bakgrunnen virker lysere enn motivet.

Et par byggelamper kan løse dette. 1000W med lys og du kan gå ned til ISO 400, ned til blender 8 og forhåpentlig vis ned til lukker 1/50. Har du blitz (ikke den innebyggede) via tak eller sidevegg i tillegg bør du kunne få mer sprut i fargene, mye skarpere bilder, noe lavere støy og et enda mer konsekvent belyst motiv. Skyggeleggingen funker bra i bildet, men om du får kunstig lys kan du lyssette det etter eget ønske.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takker for tilbakemeldinger.
Har slitt litt med at bildene ikke blir så skarpe som jeg er vant med fra tidligere, men har ikke satt meg så dypt inn i materiet enda. Jeg har en ekstern blitz, men den er gammen, og har manuelle ISO innstillinger. Satser på å handle meg en bedre blitz som julepresang til meg selv. På programmet står også et nytt stativ, da det gamle fotostativet forsvant i et hytteinnbrudd for et par år siden :-\

Ser nå at denne tråden glir ut i OT, beklager så mye!

Får lage en egen tråd på temaet senere kanskje! ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Fikk et Gorillapod SLR-Zoom stativ til jul, og har nå kjøpt meg et kulehode fra Bilora. Så nå blir det i gang med kreativ fotografering (til en viss grad i hvert fall). ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Jeg har en gammel Canon EZ 580 blitz. På japan sa de at jeg ikke måtte finne på å bruke den sammen med nye eos-kamera fordi jeg risikerer å kortslutte skoa. Noen som vet om det virkelig er tilfelle?

Det er litt synd i så fall fordi det er en fantastisk blitz. Bl.a. tok jeg bilde av en dåp i en kirke en gang, og den lyste opp hele kirka så bakgrunnen ble helt flott, mens på alle bider andre tok var bakgrunnen tilnærmet sort.

R

RoDa

Gjest
FallenA skrev:
Jeg har nedskalert det med Paint, noe som ikke er helt bra, men jeg fant ikke noen muligheter for å skalere bilder i Picasa3.
Hepp

Trykk på export-knappen og du kan eksportere bildet med ønsket størrelse og kvalitet.
Jeg bruker 90-95% på kvaliteten og ca 550 pixler på stående bilder og ca 650 pixler på liggende.

Mvh
Rolf

Fin tråd dette forresten.
Dæven Fosse, flott kamera!!
Nå forstår jeg hvordan bildene ble så flotte i ixos-tråden. ;D

OT:
Hvordan får man opp bilde-egenskaper i nettleseren? (merke, iso, lukker, blender ..)
Har firefox og IE7

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.071
Sted
Holmestrand
FallenA skrev:
Har slitt litt med at bildene ikke blir så skarpe som jeg er vant med fra tidligere, men har ikke satt meg så dypt inn i materiet enda. Jeg har en ekstern blitz, men den er gammen, og har manuelle ISO innstillinger. Satser på å handle meg en bedre blitz som julepresang til meg selv. På programmet står også et nytt stativ, da det gamle fotostativet forsvant i et hytteinnbrudd for et par år siden :-\

Ser nå at denne tråden glir ut i OT, beklager så mye!

Får lage en egen tråd på temaet senere kanskje! ;)
Unn deg selv en 580EXII. Den gjør du ting du knapt kan drømme om! Masse kraft, men kan samtidig levere fint og lett der det trengs.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
BT skrev:
Jeg har en gammel Canon EZ 580 blitz. På japan sa de at jeg ikke måtte finne på å bruke den sammen med nye eos-kamera fordi jeg risikerer å kortslutte skoa. Noen som vet om det virkelig er tilfelle?

Det er litt synd i så fall fordi det er en fantastisk blitz. Bl.a. tok jeg bilde av en dåp i en kirke en gang, og den lyste opp hele kirka så bakgrunnen ble helt flott, mens på alle bider andre tok var bakgrunnen tilnærmet sort.
Det høres jo rart ut da. Men det finnes beskyttelseskretser for blitzer forsåvidt.
Jeg bruker en blitz som var til olympus sin gamle om-serie. Har funka fint siden jeg kjøpte kameraet mitt det. Kan da umulig være slik at det kan bli kortslutning, men jeg har hørt noe snakk om for høy triggespenning. ???

Selv har jeg lyst på trådløs blitz til olympuset mitt. Det åpner for mer lek og moro blant annet, og jeg er glad i å leke meg. ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.124
Torget vurderinger
1
Apropos speilrefleks. Jeg har valgt meg ut et par kamera som gjør det nesten så bra, men er av det mer kompakte slaget, jeg snakker om Canon G10 og Panasonic LX3. Sistnevnte er vel det jeg kjøper. De er litt lettere å h a med seg, og åpner for litt utstyr, hvis man trenger det. Har merket meg at det å springe rundt med speilrefleks, som jeg gjorde i "gamle dager" neppe er det jeg kommer til å gjøre igjen. Speilrefleks blir det, men ikke enda.

Mvh.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
FallenA skrev:
Har slitt litt med at bildene ikke blir så skarpe som jeg er vant med fra tidligere, men har ikke satt meg så dypt inn i materiet enda.
Dette erfarte jeg også da jeg gikk over til digital fotografering - har nå et Pentax K20D. Mangelen på opplevd skarphet skyldes at de fleste digitalkameraer har et filter koblet til billedbrikken, for å redusere effekten av digital støy og bl.a. UV- og varmestråling.

Skarpheten kan vanligvis stilles i selve kameraet. Skal ikke bildene etterbehandles, velger man høy skarphet. Skal bildene etterbehandles - f.eks. i Photoshop - kan man med fordel velge lav skarphet i selve kameraet. Da bestemmer man selv skarpheten når man senere jobber med bildene - normalt v.hj. av "unsharp mask"-funksjonen. Nyinnkjøpt fotobok som jeg fikk til jul åpnet øynene for denne - for meg inntil da - helt ukjente, men akk så viktige, detaljen. Nå har jeg gått over en del av bildene jeg har tatt i høst - de er lagret i RAW-format på egen harddisk - og det blir en viss forskjell, ja.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Nå har jeg brukt kameraet mye i julen, veldig moro. Kameraet forstod jeg ganske fort hvordan fungerte.
Jeg har veldig mye å lære der også, men når det gjelder blitzbruk er jeg fullstendig novise.
Kan imidlertid ikke få sagt meg godt nok fornøyd med at jeg kjøpte blitz. Den innebygde blitzen fungerer dårlig (i hvert fall slik jeg bruker den og i forhold til hvordan jeg liker det), den eksterne synes jeg fungerer aldeles utmerket, og det før jeg har lært meg å bruke den. Foreløpig har jeg bare brukt den i TTL modus (og slått av den infrarøde avstandsmåleren, den er ikke så nøyaktig som kameraets, eller jeg har ikke samme kontroll på til hvor den måler).

Nå kjenner jeg ikke så mye til konkurrentene og kan derfor ikke sammenligne, men jeg er i hvert fall veldig, veldig godt fornøyd.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.071
Sted
Holmestrand
BT skrev:

Her finner du litt info om Canon blitz finner du her http://dpanswers.com/canon_flash.html og Nikons ditto her: http://dpanswers.com/nikon_flash.html

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
2
Pengvim skrev:
Jeg har egentlig tenkt til å bruke kameraet mitt til å ta bilde av alt mulig jeg. ;D

Har ikke råd til å kjøpe alt på en gang føler jeg, så jeg bygger opp litt etter hvert jeg. Har en 5-6 objektiver fra OM-serien til Olympus liggende, så jeg har en del fra før egentlig. Får bare få kjøpt meg en adapter til de.

Det lå også 4-5 blitzer i skapet sammen med OM-utstyret. Funker de på ny Olympus? ??? I så fall kommer de til å bli brukt inntil videre.
Tenker man å ta bilde når det f.eks. er uvær, vil nok Pentax K200D være et godt valg. Har selv en Evolt 510 som jeg er brukbar godt fornøyd med, men man kvier seg mer enn to ganger for å dra ut å ta bilder i disse uværstider og går dermed glipp av mange gode fotoer.

Speilreflekskameraer i dag gir veldig mye for pengene. Og man har jo den fordelen med utskiftbar optikk når man ønsker mer profesjonell kvalitet. Ellers MÅ man bare ha et stativ. Fordelen med f.eks. Olympus fire-tre system er at objektivene er mindre og lettere - og stiller dermed heller ikke de største kravene til stativ. Å kjøpe et stativ på 2-3 kg medfører at det nok blir stående hjemme når man drar ut på fototur.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Noen som kan anbefale meg en god bok for å lære mer om Photoshop? Er kjent med programmet, men kunne tenkt meg et slags leksikon som jeg kan slå opp i om jeg lurer på hvordan jeg kan gjøre et eller annet. :)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
For PSE 7 kan jeg anbefale denne:

Veldig praktisk og tilrettelagt for sånne som meg som ikke bruker programmet alt for ofte. Tror forlaget har utgave for standard PS også men har ikke kikket i den.

Mvh

Vedlegg

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
frans skrev:
Pengvim skrev:
Jeg har egentlig tenkt til å bruke kameraet mitt til å ta bilde av alt mulig jeg. ;D

Har ikke råd til å kjøpe alt på en gang føler jeg, så jeg bygger opp litt etter hvert jeg. Har en 5-6 objektiver fra OM-serien til Olympus liggende, så jeg har en del fra før egentlig. Får bare få kjøpt meg en adapter til de.

Det lå også 4-5 blitzer i skapet sammen med OM-utstyret. Funker de på ny Olympus? ??? I så fall kommer de til å bli brukt inntil videre.
Tenker man å ta bilde når det f.eks. er uvær, vil nok Pentax K200D være et godt valg. Har selv en Evolt 510 som jeg er brukbar godt fornøyd med, men man kvier seg mer enn to ganger for å dra ut å ta bilder i disse uværstider og går dermed glipp av mange gode fotoer.

Speilreflekskameraer i dag gir veldig mye for pengene. Og man har jo den fordelen med utskiftbar optikk når man ønsker mer profesjonell kvalitet. Ellers MÅ man bare ha et stativ. Fordelen med f.eks. Olympus fire-tre system er at objektivene er mindre og lettere - og stiller dermed heller ikke de største kravene til stativ. Å kjøpe et stativ på 2-3 kg medfører at det nok blir stående hjemme når man drar ut på fototur.
Du får kjøpt svært stabile carbon stativer og kulehoder som havner godt under 1,5 kilo, så stativet trenger ikke å utgjøre noen særlig vektbelastning... Tripo GX1127 og et Tripo B-2 ball head, er blitt min faste følgesvenn. Kan anbefales på det varmeste.

http://cgi.ebay.com/Photography-Tripod-GX-1127-3-section-carbon-fiber-K9A_W0QQitemZ330299766828QQihZ014QQcategoryZ30094QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Er det noen her som har erfaring med Sigmas 70mm Macro? Eller tilsvarende fra Nikon. I prisklasse et par-tre skjorter.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Topp Bunn