Politikk, religion og samfunn HVIT og KRENKET - so what?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    De her nede i sør er veldig hårsåre, hilsen utfløtta trønder.
    Ordlyd er også noe som er veldig viktig har jeg lagt merke til, noe man i Trøndelag ikke bryr seg så veldig hardt med og ting er veldig rett frem der også uten mye tolkning av hva som blir sagt. En spade er en spade, og her nede i sør så er det som å snakke med kvinnfolk der de tar alt man sier i verste tolkning. Det er tross alt noen forskjeller på damer og herrer og hvordan de tolker ting som blir sagt, men virker kanskje som det kan ha mer med miljø å gjøre og ikke arv/dna som jeg lærte da jeg var ung.

    Østlendinger generelt er mindre direkte i uttrykket enn sunnmøringer, trøndere og nordlendinger. Derfor tolkes det du sier i sterkere mening. En god del av reaksjonen på f.eks Listhaug kommer fra dette.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.597
    Antall liker
    4.044
    Torget vurderinger
    1
    Østlendinger generelt er mindre direkte i uttrykket enn sunnmøringer, trøndere og nordlendinger. Derfor tolkes det du sier i sterkere mening. En god del av reaksjonen på f.eks Listhaug kommer fra dette.
    Det er vel også derfor hun blir godt mottatt av folk litt lengre nord, da de fleste er lei av politikere som aldri sier noe rett frem og surrer seg bort i ord og setninger som ikke gir mening.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.597
    Antall liker
    4.044
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting som har vært mye av norsk kultur de siste årene og sentral for de fleste barn, er Thorbjørns Egners visessanger og skuespill som man ble tvingt til å spille på barneskole over de siste 50 årene. Nå er vel stort sett det meste han har lagd under stor kritikk for tiden og både hylekoret og de krenkede hiver seg på, og han er nå blitt verre enn Monty Pythons Meaning of Life og Life of Brian til sammen. Det er godt gjort, 30 år etter hans død for å ha lagd barnesang. Han er vel ikke den eneste som har lagd barnesang som jeg har forstått heller, eller opplæringsmateriale for den saks skyld som har krenket utrolig mange den siste tiden.

    Jeg husker på at jeg kom over et hefte med noe barne-greier som bestemor hadde liggende på loftet, tror det var fra min fars barndom med tegneserie som opplæring. I mine øyne så ble det nok heller mer morsomt å se, den var vel lagd i beste mening den tiden da det ikke var så mange mørkhudete å se. I dag så hadde den læreboken nok vært sterkt støtende og ikke minst krenkende..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    9.918
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble krenket endel på skolen siden jeg ikke snakket rent norsk .
    Så gav jeg dem en på tygga så de gikk i bakken.
    Siden hadde jeg ikke problem med det.

    Krenkehysteriet er blitt helt latterlig. Finner meg ikke i å måtte ta hensyn til sarte sjeler som ikke tåle å se en DiplomIs reklame . Forbanna sopersamenegerdverggorillavrengtryne
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et glitrende eksempel på hvor galt det kan gå, når krenkofilien får ta overhånd....

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Mye god krenking her nå.

    Her får Duggurd levert kjøpedame fra Murmansk. Ikke uvanlig på bygda det.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    NRK går videre.



    Torsdag bestemte Discovery/Dplay seg for å fjerne julekalenderen «Nissene over skog og hei», etter kritikk for bruk av «blackface» i serien.
    «Blackface» er en betegnelse på at en hvit person maler ansiktet svart eller brunt for å karikere personer med mørk hudfarge.

    I forkant av avpubliseringen hadde Instagram-kontoen «rasisme_i_norge» publisert et innlegg hvor de kritiserte «Nissene over skog og hei» for å være rasistisk. Jamal Sheik, som står bak Instagram-kontoen, har også lagt ut et innlegg der han stiller spørsmål ved NRKs valg om å ikke ta et dypdykk i arkivet.

    Som bransjestedet Kampanje skrev mandag vil NRK verken fjerne eller endre noe fra eget TV-arkiv, slik som Discovery har gjort. Til NRK forklarer NRKs underholdningsredaktør Charlo Halvorsen at arkivet utgjør 60 år med norsk TV-historie, og at ting har endret seg gjennom tidene.

    – Vi har stor bevissthet rundt hvilke ord og virkemidler som kan oppfattes som eller kan være rasistiske i alt vi publiserer, sier Halvorsen.
    Han sier at NRK derfor unngår å bruke disse ordene og virkemidlene i det de publiserer i dag. Ifølge Halvorsen har ikke NRK tatt stilling til merking av innhold, noe som har blitt foreslått.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Skal vi danse toeren.... dro rasistkortet tidlig i konkurrensen. Dommerene fulgte på men han så ut til å falle for eget grep in D End....

    NuKK R NuKK kanskje.

    Kunne ikke brydd meg mindre ift egen person.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Fjerdedommeren fra Romania under kampen PSG - Basaksehir brukte det beskrivende ordet svart om mannen som satt på benken. Den svarte mannen der.

    Det viste seg visst at de ikke likte å bli kalt svart. Begge lag endte opp med å spasere av banen.

    Jeg venter bare på kommentarene herfra om at det må de bare tåle. - Det var ingen rasisme der. - Det var ikke rasistisk ment. - Det var bare beskrivende. - Hvordan skal man ellers skille han ut fra de hvite der. - Han er jo svart.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Var han grønn? Eller burde dommeren sagt att det ikke var de hvite ?
     
    Sist redigert av en moderator:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Gammalt Eckbo-klipp. Når jeg ser det her, så ler jeg så jeg griner, men det har jo ingenting med hudfarge og hår å gjøre.

     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    478
    Søringkarantene var ett hett begrep i år. Folk sørpå i alle samfunnsjikter ble visst krenket personlig av dette.
    Var ikke måte på hvor krenket enkelte ble av dette begrepet. Var komisk å følge med på denne debatten i media. :p
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    4.545
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Med bøyd hode i dyp skam må jeg erkjenne at jeg har vært blackface.
    Kjøpte solkrem i syden som skulle vise vise seg å være selvbruningskrem.
    Nå må forbrukerrådet og justisdepartementet få stoppet all import av denne krenke-kremen!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.848
    Antall liker
    8.537
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror det var ytterst få i sør som i det hele tatt tok noen notis av søringkarantenen, utover å finne den enten teit eller morsom, men selvsagt var det nok til å fylle en del kommentarfelt.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nordnorge er veldig trivelig med hyggelige folk.. Skulle jeg bli fornærmet over noen Søringsprell fra D1 kanten.... HaHaHaHaJa.......
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    478
    Jeg tror det var ytterst få i sør som i det hele tatt tok noen notis av søringkarantenen, utover å finne den enten teit eller morsom, men selvsagt var det nok til å fylle en del kommentarfelt.
    Da er ikke du en av de som stemte fra Søringkarante som vinner av det mest populære koronaordet. https://www.nrk.no/sorlandet/dette-...iler&utm_medium=email&utm_campaign=share_post
    Tydelig at flere enn noen ytterst få har bemerket seg dette uttrykket. Vinner trolig også Språkrådets kåring for årets ord 2020. :)
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.018
    Antall liker
    401
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror jeg har spist min siste Diplom-is og snart min siste Joika-bolle.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    1.361
    Torget vurderinger
    1
    Hva med "Førstegangstjenesten" og figuren "Ola Halvorsen"? Hvor lenge er han tillatt? En hvit nordmann som prater kebabnorsk; hva er den prinsippielle forskjellen på det og en hvit nordmann som stjeler noen andre fjær? Hvor lang tid før vi bare forbyr humor?

    Vi bør forby Ole Paus' låt "Alt var mye bedre under krigen", forresten.
    Og Hellbillies spiller aldri mer låta "En neger sto på Ål stasjon".

    Hvem er det egentlig som banker kulturarven ut av hvem? Rasisme er ikke en hver handling som noen velger å føle seg krenket av, det er noe mer komplekst.
    Komikeren bak 'Ola Halvorsen' fikk jo faktisk pes fra en.... *hva er det lov å skrive*... grunnet kebabspråket, og måtte forsvare seg og unnskylde seg, og NRK måtte forklare seg. Selv venter jeg (nesten) på å bli klandret for å ha hvit bil, for det kan jo tolkes som ekskludering av mørk(hudet).
    Har forsvaret lenger 'lov' å bruke kamo-farge i ansiktet når de skal gå-i-ett-med-omgivelsene?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.338
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Liten by
    "- Vi må slutte å assosiere ALT relatert til svarte som noe negativ i HVER ENESTE kontekst. Vi sier at folk ikke skal kalle oss fargede, men kalle oss svarte og så klage når de gjør det? Hvis han hadde sagt «svarte jævel» eller noe liknende så er det tydelig, men han sa bare «den svarte» for å beskrive, sier han videre."

    Bare vent, det kommer nok snart noen "velmenende" flinkiser som mener at ordet svart må kun brukes av mørkhudete.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.848
    Antall liker
    8.537
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvis man tror at søringkarantene var krenkende så må det være fordi man vil at det krenket. Det var vel heller et problem for nordingene som kom hjem og måtte i karantene.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.597
    Antall liker
    4.044
    Torget vurderinger
    1
    Komikeren bak 'Ola Halvorsen' fikk jo faktisk pes fra en.... *hva er det lov å skrive*... grunnet kebabspråket, og måtte forsvare seg og unnskylde seg, og NRK måtte forklare seg. Selv venter jeg (nesten) på å bli klandret for å ha hvit bil, for det kan jo tolkes som ekskludering av mørk(hudet).
    Har forsvaret lenger 'lov' å bruke kamo-farge i ansiktet når de skal gå-i-ett-med-omgivelsene?
    Tipper de snart skal starte å bruke burka i forsvaret istedet.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    478
    Ja jeg leste hva du skrev. Hvorfor er uttrykket teit? Uttrykket er meget treffende. Morsom er det uten tvil. Hehe.
    Her er Linda Eide om Søringkarante som årets ord favoritt: Hun tror likevel at ordet er for freidig og utfordrende til å gå av med seieren fra Språkrådet, til tross for at det også er folkets favoritt. Søringkarantene vant nemlig NRKs uoffisielle kåring av det beste koronaordet i april.
    Hele artikkelen: https://www.nrk.no/kultur/_-haper-korona-ikke-blir-arets-ord-1.15273660
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.970
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ei av mine yngste elever (8 år) på trompet kom på spilletimen i går og fortalte at hun var SÅ krenket - fordi en venninne som hadde avtalt å bli med henne hjem fra skolen, hadde ombestemt seg. Men hun hadde jo nisselue på , så.....
    Joda, ord og utrykk plukkes raskt opp blant den yngre garde også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.953
    Antall liker
    9.724
    Sted
    Trondheim
    Et par gode innlegg i rasismedebatten:


    Hva skal vi gjøre med de som føler seg krenket og utenfor fordi det ikke er lov å spøke med dem?


    Og hva skal man gjøre når det er 8 personer der hvor tilfeldigvis den ene er mørkhudet og de andre er hvite, og vi ønsker på si helt klart fra at det var han som er mørk i huden det dreier seg om? Skal vi si han som ikke er hvit? Han som er litt høyere enn 5 av de andre, men ikke høyest? Eller kan man tenke seg at man bruker ordet som på sitt språk identifiserer den det er snakk om 100% ?
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Og hva skal man gjøre når det er 8 personer der hvor tilfeldigvis den ene er mørkhudet og de andre er hvite, og vi ønsker på si helt klart fra at det var han som er mørk i huden det dreier seg om? Skal vi si han som ikke er hvit? Han som er litt høyere enn 5 av de andre, men ikke høyest? Eller kan man tenke seg at man bruker ordet som på sitt språk identifiserer den det er snakk om 100% ?
    Jeg sa for endel år siden, i forbindelse med "negerdebatten", at det neste forbudte ordet vil være svart (og foreslo å heller bruke fargekode 016 for å ikke krenke noen - i stedet har ordet melaninrik blitt introdusert!). Dette fordi antirasistenes (Orwellsk nytale!) problem er hudfargen, ikke retorikk. Grensene flyttes kontinuerlig for hvilke ord som er godkjente fordi grunnpremisset er at fargede mennesker er handikappede i kraft av sin hudfarge, og må derfor beskyttes mot ethvert utsagn som synligjør deres "handikapp".
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.953
    Antall liker
    9.724
    Sted
    Trondheim
    Jeg foreslår å bruke hex. Hvis vedkommende er helt svart blir han #000000, helt hvit blir #FFFFFF og så får man bruke hhv #111111, #222222 etc. Så i dette tilfellet kunne 4. dommeren f.eks. sagt "Han #BBBBBB"
    Dette er begreper ingen (utenom web-utviklere) har noen forhold til, så det kan da umulig være feil.

    PS: For sikkerhets skyld - dette var et forsøk på humor.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.420
    Antall liker
    9.843
    En ungdomsgjeng slo og ropte «pedo» og «rasist» til konduktøren: Nå blir han uthengt som rasist i sosiale medier
    Artikkeltags
    RASISME: Fredag kveld oppsto en alvorlig situasjon på et tog fra Porsgrunn til Drammen. I bildet ser det ut til at en konduktør tar kvelertak på en mørkhudet jente. Men nærmere undersøkelse viser en helt annen historie. Foto: NTB/Privat

    RASISME: Fredag kveld oppsto en alvorlig situasjon på et tog fra Porsgrunn til Drammen. I bildet ser det ut til at en konduktør tar kvelertak på en mørkhudet jente. Men nærmere undersøkelse viser en helt annen historie. Foto: NTB/Privat
    Av Espen Teigen
    Publisert:09. desember 2020, kl. 08:10
    PORSGRUNN: En video hvor det ser ut som en togkonduktør tar kvelertak på en mørkhudet jente går viralt på Instagram. Nettavisen undersøkte forholdene rundt videoen, som viser en helt annen historie.
    DEL

    Instagram-brukeren Rasisme i Norge (rasisme_i_norge) med over 28.000 følgere har skapt flere debatter den senere tiden. Mannen bak, Jamal Sheik, deltok på Dagsnytt 18 mandag kveld for en diskusjon om Espen Eckbos juleserie «Nissene over skog og hei», som nylig ble avpublisert fordi den ene karakteren til Eckbo bruker mørk ansiktssminke og afroparykk.
    Sammen med Instagram-siden med nærmest likelydende navn (rasisme.i.norge) setter den søkelys på hendelser i Norge som dem mener er uttrykk for rasisme. Nylig bidro siden til at en Kiwi-ansatt sluttet i jobben etter hun sendte en rasistisk melding til sine venner på Snapchat.
    Rasistisk konduktør?
    Lørdag delte Instagram-siden en noen sekunder lang videosnutt hvor det ser ut som en togkonduktør, som er en voksen hvit mann, tar underarmen rundt halsen til en mørk ung jente. Hendelsen blir fremstilt som et eksempel på rasisme fra konduktørens side.
    Nettavisen bestemte seg for å undersøke forholdene i saken, og har snakket med en rekke kilder i saken og undersøkt videoer av hendelsen.
    Fredag kveld kl. 23.09 går et tog fra Skien til Eidsvoll. På Porsgrunn stasjon står en ungdomsgjeng. Seks jenter og en gutt går på toget, mens de andre forlater stasjonen. Kilder opplyser til Nettavisen at gruppen er både høylytt og krangler. Det er knuffing og de sparker i togsettet.
    Konduktøren går inn til toget hvor ungdomsgjengen befinner seg. Ingen av dem har billetter, og gjengen kommer fra en fest i Porsgrunn.
    Kilder forklarer at det tok omtrent ti minutter hvor ungdommene kom med flere forklaringer på at de ikke hadde billetter, hvor enkelte av dem underveis gikk på do – og forklarte at den andre hadde billettene, og den tredje og så videre. Deretter ber konduktøren dem om å gå av toget hvis de ikke har billetter.
    Dermed blir situasjonen betydelig mer amper. Flere i gjengen roper ukvemsord som «pedo», «rasist» og «jævla idiot» til konduktøren. Han blir også kalt «feit» og «julenisse».
    Konduktøren går deretter ut av toget og tilkaller politiet. Deretter går han inn igjen. Ungdomsgjengen får tydelige beskjeder om å forlate toget.
    Enkelte i gjengen roer seg ned og går av toget. Det var kun to jenter igjen som ikke ville gå ut, og konduktøren skjøv dem av toget. Ifølge kilder Nettavisen har snakket med var konduktøren klar over at hele seansen ble filmet, og han var derfor ekstra påpasselig med at han ikke skulle komme bort i puppene til jentene.
    Når alle utenom en jente er kommet seg ut av toget, forsøker den andre jenta å komme seg inn på toget igjen. Det er her konduktøren holder henne igjen for å ikke komme inn på toget, og det ifølge den korte videoen ser ut som om konduktøren tar kvelertak på jenta. Hun blir holdt igjen, og politiet kommer om kort tid.

    Mens dette skjer, drar den andre jenta frem mobilen og begynner å filme seg selv. Hun skriker inn i kameraet og roper «Slutt å slå meg».
    Ifølge jenta som laget videoen og la den ut på TikTok var det konduktøren som opptrådte rasistisk og gikk til angrep på ungdommene, ikke motsatt. Du kan lese hennes versjon lenger ned i saken.
    TA har fått tak i deler av videoen som ikke ble publisert på Instagram-siden «rasisme_i_Norge». Den viser at en av personene i ungdomsgjengen tar kvelertak på konduktøren.

    Uthengt
    Videoen som ble lagt ut av Instagram-siden «rasisme_i_Norge», drevet av Jamal Sheik, stammer fra en jentes TikTok-kanal. Men før Sheik deler den, er den klippet ned til noen få sekunder og ansiktet til konduktøren er sladdet. Videoen viser kun at togkonduktøren forsøker å ta kvelertak på jenta. Denne delen av videoen publiserer han med teksten:
    «Hei Vy-gruppen! Dette er en sak som vi mener dere bør ta tak i. Konduktøren tar kvelertak på en ung mørkhudet jente, og dere kan tydelig høre en gråtkvalt stemme ... Vi kommer til å sende dere en usladdet versjon av dette, hvor det fulle klippet er enda noe lenger.»
    Nettavisen har sett den usladdede og lengre versjonen av videoen. Den viser oppstyr og mye skriking, og at en av personene forsøker å ta kvelertak på togkonduktøren. Lengre ut i videoen kommer den korte snutten hvor det ser ut som konduktøren forsøker å ta kvelertak på den mørkhudede jenta.
    Ved nærmere ettersyn er det imidlertid ikke noe kvelertak. Jenta holder sine egne hender opp mot halsen. Konduktøren tar deretter tak i hånden hennes. Jenta har slettet videoen fra sin egen kanal.
    Nettavisen har vært i kontakt med konduktøren. Han ønsker ikke å uttale seg selv, og henviser til Vys kommunikasjonsavdeling.
    – Slik jeg har forstått det, har Rasisme i Norge sladdet ansiktet hans. Vi har hatt en god dialog med siden for å nøste opp i situasjonen, og for å skjønne hva som skjedde. Det er vanskelig å danne et bilde basert på noen sekunders glimt av situasjonen, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy.
    Vy undersøkte dermed saken, og har anmeldt forholdet til politiet. Opptak fra togets sikkerhetskameraer er sikret, slik at de kan overleveres politiet hvis de ønsker det.
    – Det er alltid alvorlig når det blir fysisk, og det er en stor belastning for våre ansatte som er involvert. Men dette har ikke utspring i hudfarge i det hele tatt. Dette handler om at konduktøren har et ansvar for å ivareta sikkerheten ombord, også selge billetter. Når man ikke betaler for den billetten, er det vanlig å avvise passasjerer.
    Lundeby understreker at det vanligste er at passasjerer uten gyldig billett forlater toget frivillig, uten at politiet blir tilkalt. Ombord i toget er det både overvåkningsbilder og flere vitner som belyser saken.
    Ifølge en intern Vy-rapport Nettavisen har fått tilgang på, skaper den samme gjengen oppstyr på et annet tog tidligere samme kveld, som involverer en annen togkonduktør. Da de gikk på toget i Drammen for å reise til Porsgrunn var det ifølge rapporten ingen som hadde gyldig billett. I stedet låser de seg inne på et handicaptoalett.
    Etter mye krangling med konduktøren, klarer han til slutt å få gyldig billett etter alle må ringe og sende meldinger for å få vippset penger til billettene. Ettersom de kjøpte billetter bare halvveis, måtte de kjøpte billetter enda en gang - noe som førte til en ny runde konfrontasjon mellom konduktøren og gruppen.
    En helt annen versjon
    Den 16 år gamle jenta som la ut videoen er helt uenig i fremstillingen fra de andre kildene. Hun vil forbli anonym, men Nettavisen kjenner identiteten hennes.
    – Vi skulle hjem etter vi hadde vært hos en venninne. Det var siste toget som gikk til Drammen, og vi var i Porsgrunn. De andre hadde billett, men jeg gikk tom for strøm på mobilen. Jeg ville bare lade telefonen og ringe mamma og få henne til å vippse meg penger til billett, sier hun til Nettavisen.
    Deretter begynte diskusjonen mellom konduktøren og ungdomsgjengen. Hun nektet å gå av toget før hun hadde fått ladet mobilen og snakket med sin mor. Ifølge henne gikk de bort til konduktøren, og han ble da voldelig, og tok kvelertak på søsteren hennes i minst fem sekunder. Da gir søsteren telefonen til jenta for å filme, slik at det kan vises til politiet etterpå.
    Jenta opplyser selv at når politiet ankom, så trodde de ikke på forklaringen deres.
    – Mener du dette ikke ville skjedd om du var hvit?
    – Ja, det er riktig. Uansett om det er rasistisk eller ikke, så skal han ikke ta kvelertak, dytte eller slå.
    – Var det slik at noen i gjengen slo eller dyttet på konduktøren?
    – Ja, det kan hende, men det skjedde først etter han tok kvelertak på søsteren min. Da ble vi veldig sure.
    Hun benekter at det var noen krangling på togperrongen før avgangen.
    Saken etterforskes nå av politiet, og Vy har sikret opptak fra sikkerhetskamera ombord i toget.
    Sheik vil ikke svare
    Jamal Sheik, som står bak Instagram-kontoen som delte den klippede versjonen av videoen som et eksempel på rasisme i Norge, har oppgitt en egen e-postadresse for pressehenvendelser. Sheik har ikke besvart våre spørsmål. En kilde opplyser til Nettavisen at kommentaren hans ble slettet etter han forsøkte å korrigere bildet ved å tilføre informasjon om hendelsen. Han ble deretter blokkert.
    RASISME I NORGE: Jamal Sheik står bak Instagram-kontoen «Rasisme_i_Norge». Han har ikke besvart noen av Nettavisens henvendelser om saken. Foto: NRK

    RASISME I NORGE: Jamal Sheik står bak Instagram-kontoen «Rasisme_i_Norge». Han har ikke besvart noen av Nettavisens henvendelser om saken. Foto: NRK
    Nettavisen ønsket å stille han følgende spørsmål:
    Hva er hensikten med å legge ut en sak på denne måten uten å ta høyde for konteksten, eller å forklare hendelsesforløpet?
    Er videoen bevisst klippet for å ikke ta med resten av hendelsesforløpet. Hvis ikke, hvorfor ble ikke hele videoen delt?
    Når personer med kjennskap til saken forsøkte å skrive i kommentarfeltet om saken, for å gi en kontekst, ble deres kommentar slettet og brukeren ble blokkert av din konto. Hvorfor det?
    Når konteksten er tydeligere, mener du dette er et eksempel på rasisme i Norge?
    Tidligere har dine innlegg ført til at en person mistet jobben. Føler du et ansvar for å fremstille et korrekt bilde av en sak?
    Hvilke rutiner har du for å sikre at det du legger ut, og som blir spredt bredt, er korrekt?


    Jeg knabbet dette fra lokalavisen. Ganske nidrig gjort av Jamal Sheik å henge ut konduktøren for å gjøre jobben sin og også manipulere opptaket. Det kan vel ikke kalles rasistisk å kasten en person av toget når personen ikke vil betale for billetten? Hudfarge spiller da ingen rolle i slike tilfeller.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.568
    Den flerkulturelle, tror jeg er en gangbar betegnelse for folk med finere hudfarge enn vår.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    For å være helt 100% ærlig: Endelig har visse TV-kanaler skjønt hva norsk "humor" har gjort feil de siste 25 år. Og BEGYNT å ta konsekvensene! Ekte humor ler man MED, ikke AV! Den er USKYLDIG, basert på KARAKTERFORSTÅELSE-, ikke basert på en eller annen form for sjikane. Det skjønte Arve Opsahl, Jon Skolmen, Tore Ryen, Knut Bohwim, Arthur Arntzen og KLM...for å nevne noen. Og dagens "humorister" gjør klokt i å ta det til etterretning. Spør dere meg, var det siste virkelig store humorprosjektet i Norge MOT I BRØSTET..og det står jeg fjellstøtt på. Ellers har også Trine Lise Olsen, Daffa Lyngbø og Finn-Arve Sørbøe skjønt..all kred og ære til dem.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Jeg knabbet dette fra lokalavisen. Ganske nidrig gjort av Jamal Sheik å henge ut konduktøren for å gjøre jobben sin og også manipulere opptaket. Det kan vel ikke kalles rasistisk å kasten en person av toget når personen ikke vil betale for billetten? Hudfarge spiller da ingen rolle i slike tilfeller.
    Jomen vet du ikke det engang da? De med en annen hudfarge enn flertallet i riket behøver ikke å betale for seg. Den regningen skal vi som jobber og betaler skatt ta oss av. Hva i all verden er vitsen med å komme til Norge fra Afrika hvis man må betale for seg?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    For å være helt 100% ærlig: Endelig har visse TV-kanaler skjønt hva norsk "humor" har gjort feil de siste 25 år. Og BEGYNT å ta konsekvensene! Ekte humor ler man MED, ikke AV! Den er USKYLDIG, ikke basert på en eller annen form for sjikane. Det skjønte Arve Opsahl, Tore Ryen, Knut Bohwim, Arthur Arntzen og KLM...for å nevne noen. Spør dere meg, var det siste virkelig store humorprosjektet i Norge MOT I BRØSTET..og det står jeg fjellstøtt på.

    Nåja!!
    KLM hadde vel noen epsioder som ganske greit "dreit ut" prestestanden. Ikke at jeg hadde noe i mot det, men 20 år tidligere og det ville ikke blitt tolerert.
    Og det var nok ingen som så disse sketsjene som lo MED prestene, 101% lo AV prestene!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis: Det KLM gjorde var å vise HVORFOR prestestanden ble- og blir- oppfattet som de gjør av det brede lag i Norge. Som overalvorlige, overfromme og noget "tørre". Det er situasjoner de aller fleste- også prester- kan identifisere seg med. Og da ler man MED situasjonen. Om du derimot har OPPFATTA det...det er en annen sak. Poenget er at FOR å kunne gjøre slike parodier troverdig, baserte gutta seg på en utrolig KARAKTERFORSTÅELSE i tillegg.. Det mangler hos dagens humorister i varierende grad. Spesielt Eia/Johansen/Eckbo viser det tydelig, imo...En god skuespiller SPILLER ikke karakterer. De ER karakterer. Arve, for eksempel , var både Egon, Henry og Bottolf. Like tindrende morsomme, alle sammen. Men framstilt som bare Arve kunne gjøre. Med en varme som kun han hadde. Ingen andre enn Jon kunne spilt Ole Bramserud like bra heller. Som Lasse Åberg sa: Det handler om å holde opp et speil, slik at vi kan observere oss selv. Og det var det han gjorde da han laget de eminente filmene om Stig-Helmer Olsson.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis: Det KLM gjorde var å se HVORFOR prestestanden ble- og blir- oppfattet som de gjør av det brede lag i Norge. Som overalvorlige, overfromme og noget "tørre". Det er situasjoner de aller fleste- også prester- kan identifisere seg med. Og da ler man MED situasjonen. Om du derimot har OPPFATTA det...det er en annen sak. Poenget er at FOR å kunne gjøre slike parodier troverdig, baserte gutta seg på en utrolig KARAKTERFORSTÅELSE i tillegg.. Det mangler hos dagens humorister i varierende grad. Spesielt Eia/Johansen/Eckbo viser det tydelig, imo...En god skuespiller SPILLER ikke karakterer. De ER karakterer.
    DAGENS prester ser det nok på den måten. Men det var langt fra noe flertall av prestene som lo i det store og hele av disse sketsjene da de dukket opp på TV skjermen. Det var en viss uro og krenkelse ute å gikk da det skjedde! Blasfemiordet ble også benyttet!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn