To uker har gått...
Og en god del har skjedd. Her kommer litt om de siste begivenheter. Men først et blikk tilbake. Tidlig i juni ble mine Raidho Eben Adyton X2 og dobbel Martin Logan Abyss subwoofere erstattet med et par demobrukte KEF Blade. Lydløftet uteble. Her uttrykt som et understatement. Andre forsterkere, kabler, dac-er, spillere og en isofrafo ble satt inn i kjeden. Blade ble testet og frekvensmålt på tre andre vegger. Og i femti ulike posisjoner. Noe hjalp litt. Men ingenting hjalp skikkelig.
I trådene mine fikk jeg innspill om hvor mine problemer lå - en interessant liste med forbedringstiltak, må jeg si. Her var det kompetente og in-kompetente råd. Og seriøse råd, samt noen som ble fremsatt med kvalifisert humor.
Fra hukommelsen - råd jeg aldri tok tak i:
- andre sikringer i elektronikken
- bedre toslink-kabel
- kablet mus til avspiller-pc-en
- bedre batterier i mus til avspiller-pc-en
- forsterker med strømforsyning i kilovoltampere-klassen
- melding med kun et foto av nakkepartiet på (må ha vært) en livstidsbolet Bandidos-høvding, med rulleblad trolig like langt som alle sølvtrådene i mine Nordost høyttalerkabler lagt ut etter hverandre
Ca 15 personer var innom stua og lyttet. Og analyserte. Meningene om hvor flaskehalsen(e) lå - spriket som da Per Borten bar staur i decenniet jeg var guttunge. Jeg valgte å trekke min egen konklusjon - sammenfallende med noen av de som lyttet. For meg virket det logisk at problemet lå i kombinasjonen av KEF Blade's konstruksjonsmåte og akustiske utfordringer i mitt rom. Noen mente at rommet hadde skylden alene. Men ingen med denne forklaringen hørte noensinne forrige høyttaleroppsett i samme rom - med vesentlig mindre akustisk demping.
Heldigvis stilte OHC opp med en god bytteordning. Mandag kveld cruiset jeg gjennom flere lytterom i butikken. Hørte ulike produktalternativer. Fikk råd og advarsler knyttet til mitt bruksmønster. Tirsdag morgen innhentet jeg erfaringer og råd fra mennesker som kan det produktet jeg trodde mest på. Selvsagt burde jeg testet hjemme før valg. Men det er ikke helt enkelt. Tilgang på produktene er begrenset. Det tar av min tid og forsinker prosessen frem mot avslutning. Valget falt på et par Martin Logan Montis med to Paradigm Sub 1. Medio september skal disse være på plass hos meg.
En tidsmessig DAC var et ønske forrige uke. Og digital romkorreksjon virker spennende. Bestilte derfor torsdag en DEQX HDP-4 fra EHED som erstatning for min Burmester 006 (solgt i går). Vurderer også en oppgradering nå fra Burmester 032 til noe jeg ikke vet hva blir. Min isotrafo overtas av OHC. Jeg satser på å klare meg uten denne.
Det var det, gutter! For damer - det finnes vel ikke her inne?