Hvor gode kan høyttalerkabler egentlig bli ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    om.s

    Gjest
    nb skrev:
    SAL skrev:
    nb skrev:
    SAL skrev:
    Vi snakker ikke om forskjeller i db, men flink til å regne er du.
    Nei, i følge HiFi-mafien, så er det jo slik at de grunnleggende elektriske lover som fint beskriver virkemåten til f.eks. en stereokomponent dessverre ikke fungerer i det hele eller er grovt utilstrekkelige når det gjelder kabler.
    Prøv å tenke litt matrialer,smiding, struktur, osv...., eller bare gjøre det enkelt,få deg litt egen erfaring? ;)
    Min erfaring på området samsvarer med de beregningene som her er gjort, samt generell sunn fornuft. Kanskje den matematiske modellen brukt her ikke var ordentlig innspillt?

    For øvrig kudos til asbjbo for å bedrive litt folkeopplysning.
    Takker også Asbjbo for sakelig og informative innlegg.

    @ nb, kanskje er det den erfaringen du ikke har i sak som er viktig her, teorien forklarer ikke hvordan en gitt kabel, lyder i ett gitt oppsett, og der må det nok lytting til, gjerne i eget oppsett, så der holder jeg en knapp på SAL sin metode for å kunne uttale seg om hvor god en høyttalerkabel egentlig kan bli...

    mvh
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    tro meg Asbjbo. All respekt for at du tar deg tid til å fremstille måleresultatene.
    Jeg er selv realist, og har respekt for dette.

    Selv har jeg vel kanskje for større verdier i måleutstyr en Hi Fi og støtter opp
    rundt målingene. Det er derfor jeg kan si at konvensjonelle målemetoder har
    sine begrensninger. Forskjellene hører jeg bedre en min spectrum analysator
    har mulighet til å fremstille grafisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjeder meg visst litt, her på tampen av året. Så jeg smekket sammen en Spice-modell av en fislete liten 15-watts klasse-A-forsterker. Helt konkret er dette Rod Elliotts "Death of Zen" (http://sound.westhost.com/project36.htm). Selges som DIY-prosjekt og koster noen hundrelapper i komponenter. Den greier +/- 0.5 dB fra <10 Hz til >50 kHz, men har en utgangsimpedans på 0,378 Ohm. Med en resistiv last stemmer Spice-modellen bra med de oppgitte tallene.

    Så kobler vi den opp med høyttalermodellen via de tre forskjellige kabelmodellene. Stor skuffelse. Frekvensgangen over hver kabel ble kliss lik den med en "perfekt forsterker". Det var ikke mulig å se forskjell, selv med kraftig innzooming på kurvene. Helt likt, altså. Stryk hypotese #2, at dårlige forsterkere har nytte av ekstra gode kabler.

    Men det kan være nyttig å se i hvilken grad avvikene i middelmådige kabler "kompenserer" for avvikene i forsterker/høyttaler-kombinasjonen. Her har jeg plottet de samme tre kurvene som tidligere, altså endringen i frekvensgang over kabelen, sammen med signalnivået i dB på forsterkerutgangen og høyttalerterminalen. Disse kurvene er plottet for alle tre høyttalerkabler i kretsen.


    Denne forsterkeren, som har en forholdvis høy utgangsimpedans (dempefaktor ca 20), får frekvensavvik i størrelsesorden 8 dB i bassen når den forsøker å dra denne høyttalermodellen. Det er ingen som helst tvil om at dette er hørbart, med mindre forsøkspersonen er stokk døv. Det gjør i praksis ingen som helst forskjell om forsterkeren er koblet til høyttaleren via AWG 18 zip, Kimber 4VS eller Nordost Valhalla. Avvikene som oppstår mellom høyttaler/delefilter og forsterker er 100 ganger større enn effekten av kabelen.

    Hvis man likevel er veldig interessert (og det er man jo hvis man har lest helt hit), så kan vi zoome inn på et par detaljer i kurven. Her er signalet på forsterkerutgangen vist i orange. På bunnen av avgrunnshullet i bassen gjør Valhalla problemet litt verre. AWG 18 zip gjør problemet litt bedre. 4VS gjør nesten ingen endring her - men det kan man like gjerne si om alle tre kabler. Husk at 0,1 dB er en slags grense for hvor små forskjeller som kan høres.


    På "skulderen" trekker alle tre kabler noe fra. Valhalla minst, AWG 18 zip mest.


    Det samme skjer i diskanten.


    Så. En slags konklusjon før nyttårsrakettene går til værs (nesten som kabelprisene, når jeg tenker over saken): Kabler gjør noe med frekvensgangen. Det er faktisk forskjell på kabler. Disse forskjellene er veldig, veldig små sammenlignet med avvikene som oppstår andre steder i kjeden. Selv høyttalerkabler i 60 000-kroners-klassen gjør egentlig veldig lite med lyden, og det er ikke opplagt at det de gjør er en forbedring under alle omstendigheter. Det er lite poeng i å bruke masse penger på kabler hvis problemet ligger et annet sted. Bruk rimelige kabler med OK egenskaper og legg heller pengene i musikk, signalkilde, forsterkeri, høyttalere og lytterom hvis det er lyden som teller. Hva feel-good-faktoren angår, vel, hvor mye rødvin og stearinlys får man egentlig for 60 000 nå til dags?
     

    Vedlegg

    O

    om.s

    Gjest
    asbjbo skrev:
    Så. En slags konklusjon før nyttårsrakettene går til værs (nesten som kabelprisene, når jeg tenker over saken): Kabler gjør noe med frekvensgangen. Det er faktisk forskjell på kabler. Disse forskjellene er veldig, veldig små sammenlignet med avvikene som oppstår andre steder i kjeden. Selv høyttalerkabler i 60 000-kroners-klassen gjør egentlig veldig lite med lyden, og det er ikke opplagt at det de gjør er en forbedring under alle omstendigheter. Det er lite poeng i å bruke masse penger på kabler hvis problemet ligger et annet sted. Bruk rimelige kabler med OK egenskaper og legg heller pengene i musikk, signalkilde, forsterkeri, høyttalere og lytterom hvis det er lyden som teller. Hva feel-good-faktoren angår, vel, hvor mye rødvin og stearinlys får man egentlig for 60 000 nå til dags?
    Igjen hyggelig og informativ lesing, og en interessant konklusjon, det er vel det en som meg ville kalt å hente inn den berømte prikken over ién i systemet, og det er jo ett absolutt relativt subjektivt prioriterings spm, men for engangsskyld er det hyggelig å føle at man kommer noe lenger i sin diskusjon (og kunnskap) med "motparten" i en kabel diskusjon.

    @ The Dude, Kudos, for at en realist våger en slik erfaringsmessig innrømmelse ang målinger/egne erfaringer...

    mvh
     

    flinkjente

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    Kan til dels være enige at "dyre" kabler/høytalerkabler kan være penger kastet ut av vinduet! Men bruker forsatt nalen som sier at 10 % av anleggets totalverdi skal brukes til kabler. Dvs. har man en CD spiller til ca. 40.000,-, så bruker man 4000.- til kabler mel. CD spilleren og forsterkeren, osv. osv. osv... 8)

    Men matchingen er forsatt det viktigste!
     
    K

    knutinh

    Gjest
    The Dude skrev:
    ...
    Selv kjører jeg 'billig' løsning til ca kr. 1000/m
    ...
    Hva dine og andres målemetoder kan få frem av db avvik er ikke alltid lik interessant
    som å ta en lyttetest.
    Hva skal man si når lyttetestene og teorien samsvarer?
    At kabelen er den komponent som farger lyden minst er jeg enig i, men gud hvor tullete
    å la den farge i særlig grad når det kan minimeres så pass rimelig.
    La oss for diskusjonen anta at _alle_ høyttalere/rom farger lyden med +/-5 eller 10 dB. La oss så anta at alle kabler farger lyden med +/-0.1 eller 0.001dB (avhengig av hva man kobler opp i endene).

    La oss videre anta at det finnes hørbarhets-terskler for ulineær frekvensgang, som kan være alt mellom 6dB og 0.1dB (avhengig av hva dB uttrykker i den enkelte testen, og hvor "optimistisk" vi er ¨på menneskets vegne).

    Jeg er forsiktig med å kalle noe "tullete", men siden du leter fram uttrykket:hvis noe er tullete, er ikke det å kaste bort tid på kabler når forskjellen mellom verdens antatt "beste" kabel og billigste kabel på biltema er mindre enn forskjellen mellom de to mest nøytrale høyttalerne du kan finne, sannsynligvis i praksis mindre enn hørbarhetsterskler for mennesker, sannsynligvis mindre enn forskjellen mellom din "matchede" høyre og venstre høyttaler-side?

    Hvis man gjør en ren kost-nytte-vurdering av det å bruke 1000/meter på kabel for å oppnå en endring som sannsynligvis ikke lar seg bekrefte i en blindtest, kontra å legge de samme pengene i høyttalerbytte, eller litt omtenksom flytting av høyttalere og inventar?

    For all del, jeg kritiserer deg ikke for å bruke 1000/meteren for kabel, jeg er ikke ute etter å ødelegge hobbyen din, og jeg mener ikke at jeg er mye bedre enn deg. Jeg kommer med en kritisk kommentar på generell basis til alle lesere på bakgrunn av ditt innspill.

    -k
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Nå skal jeg prøve å ikke sitere meg selv for mange ganger i løpet av denne tråden.

    Men.

    Jeg tror jeg kaller en spade for en spade når jeg som en realist sier at jeg hører forskjell tross nesten ikke detekterbare forskjeller ved målinger. Selv når en provoserer utstyret og måler ved forskjellige 'lydpakker' etc.

    Jeg har lydmessig foretrukket den plast drittakbelen som følger de fleste komponenter fremfor kabler til 10.000,- og kan i tillegg backe dette opp med en fysisk akseptert forklaring. Vise versa kunne jeg sikkert funnet et akseptert resonement

    Jeg bruker selvfølgelig øret når jeg lytter. Ikke spectrum analysatoren og scopet. Har lang erfaring som muikker på høyt nivå og kan få kjørt ut et audiogram når enn jeg skulle ha ønske om å sjekke referansen min, altså ørene.

    Ved prøving og feiling etter forskjellige teoremer og aksepterte teorier er det for meg helt klart at kabler og terminering er langt mer en lampett od std. banan. For dem som ikke hører dette. Nei men så flott da :D

    Penger spart er penger tjent. Mer å hive i signalkilden......
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    Åååååå neeeei. Der er jo ikke forskjell på CD spillere
     
    K

    knutinh

    Gjest
    The Dude skrev:
    Jeg tror jeg kaller en spade for en spade når jeg som en realist sier at jeg hører forskjell tross nesten ikke detekterbare forskjeller ved målinger. Selv når en provoserer utstyret og måler ved forskjellige 'lydpakker' etc.
    Det du sier er at du opplever forskjeller. Hvorvidt dette faktisk skyldes fysiske, akustiske fenomener vet vi vel strengt tatt ikke?

    Om du er realist eller sensualist har for meg ikke stor betydning når vi snakker om sanseinntrykk.
    Jeg bruker selvfølgelig øret når jeg lytter. Ikke spectrum analysatoren og scopet. Har lang erfaring som muikker på høyt nivå og kan få kjørt ut et audiogram når enn jeg skulle ha ønske om å sjekke referansen min, altså ørene.
    Jeg har selv noe erfaring som musiker og lydtekniker. Gjør det meg på noen som helst måte mer kompetent til å diskutere kabler? Ikke i mine øyne.

    "Hvem som helst" kan overbevise meg om sin egen hørsels fortreffelighet ved å gjennomføre en overbevisende blindtest. Noen som kan ordlegge seg og henvise til relevante kilder kan overbevise med teknisk informasjon. De som bare hevder at "det er sånn" uten å kunne argumentere eller bevise, overbeviser meg ikke.
    Ved prøving og feiling etter forskjellige teoremer og aksepterte teorier er det for meg helt klart at kabler og terminering er langt mer en lampett od std. banan. For dem som ikke hører dette. Nei men så flott da :D
    Hvilke aksepterte teorier? Er det noe som er pensum ved landets utdanningsinstitusjoner? Noe man kan låne på biblioteket, søke seg til på journal-databaser?
    Penger spart er penger tjent. Mer å hive i signalkilden......
    ...
    Åååååå neeeei. Der er jo ikke forskjell på CD spillere
    Hva var poenget?

    -k
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    The Dude skrev:
    asbjbo skrev:
    The Dude skrev:
    Åååååå neeeei. Der er jo ikke forskjell på CD spillere
    ???
    Kom igjen da??? Alle vet jo at da det er digitalt og måler nesten helt likt.........Ja så låter det likt :-\
    Vet nesten ikke om jeg gidder å svare engang. Nei, jeg tror ikke det. Gjør du?
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    knutinh skrev:
    Hva var poenget?

    -k
    Tjaa.

    Poenget kan vel være at det er langt viktigere for folk å motbevise at det finnes lydmessig forskjell på kabler en for dem som har funnet det som en fornuftig oppgradering å pushe det på folk.

    For dem som ikke kan høre og sette pris på det, så lar jeg det være dems greie. Og det kan nok også finnes en slags trøst i at de kan 'bevise' at det ikke finnes forskeller for å slippe å tvile på anleggets og ørets prestasjon forøvrig.

    Nå går jeg ned i stuen og sveiver opp grammofonen med litt 180 grams vinyl.
    .
    .
    .
    .
    Mulig jeg hiver på drittkabler for å slippe noe av dynamikken og mikrodetaljene. Blir fort litt mye sånn på kvelden
     
    L

    lark

    Gjest
    Da kan vi vel avslutte denne tråden med å fastslå følgende: I og med at alle kabler i prinsippet degraderer signalet mer eller mindre, så er den beste kabelen den som er minst dårlig ??? (hmm.. den var tvilsom ::) )
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    The Dude skrev:
    Poenget kan vel være at det er langt viktigere for folk å motbevise at det finnes lydmessig forskjell på kabler en for dem som har funnet det som en fornuftig oppgradering å pushe det på folk.
    Personlig tror jeg det er de som har rundt 90% fortjenestemargin på produktet som har mest interesse i saken, og muligens enkelte som har et slags behov for å forsvare at de har lagt uforholdsmessig mye av lommepengene sine i kabler og ikke tør være ærlige med seg selv om hvilket utbytte de fikk av det. (Ikke nødvendigvis myntet på deg, men hvis du føler deg truffet, vil jo det være ekstra morsomt.)

    Hvorfor skulle f eks jeg ha noen interesse av å bevise eller motbevise noe som helst? Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor jeg i beste fall hører bittesmå forskjeller mellom de ulike høyttalerkablene jeg har prøvd, og på hvor i anlegget jeg får det beste utbyttet av de neste tusenlappene. Dessuten må jeg av og til gi utløp for visse professorale tendenser til å ville belære folket. Nå har det nettopp ankommet et par kasser med komponenter til enda et par monoblokker (Hypex UcD 180 HG med HxR12 spenningsregulatorer), så det neste jeg skal kjøpe er faktisk kabler. Både strøm-, signal- og høyttalerkabler. Og jeg har ikke tenkt meg hverken til Biltema eller Clas O., bare så det er sagt.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    The Dude skrev:
    Poenget kan vel være at det er langt viktigere for folk å motbevise at det finnes lydmessig forskjell på kabler en for dem som har funnet det som en fornuftig oppgradering å pushe det på folk.
    Å dømme ut fra diskusjonene og kranglene her på forumet så tror jeg at det er en fair vurdering at både de som finner dyre/eksotiske hifi-kabler fornuftige, og de som er skeptikere kan være ganske så engasjert. Det skulle vel indikere at det du hevder over er feil.
    For dem som ikke kan høre og sette pris på det, så lar jeg det være dems greie. Og det kan nok også finnes en slags trøst i at de kan 'bevise' at det ikke finnes forskeller for å slippe å tvile på anleggets og ørets prestasjon forøvrig.
    Jeg kan aldri bevise at det ikke er noen hørbar forskjell.

    Du kan derimot prøve å bevise at det er en hørbar forskjell for deg hvis du har lyst - det hadde jeg satt stor pris på.

    Stikk i strid med hva du tilsynelatende tror om meg så håper jeg virkelig at min skepsis skal bli grundig motbevist en dag, og at noe spennende skal skj i hifi-leiren. Inntil det skjer så hevder jeg dog at det er på sin plass med en edruelig skepsis, og å nevne at jeg fremdeles ikke har blitt motbevist på dette.

    Jeg har stor "tvil" rundt ørets prestasjon i så måte at jeg innser at det er et organisk instrument med begrensninger, og jeg tror ikke at det kan trosse fysikken, ei heller at jeg personlig er utrustet med ekstraordinært gode ører.

    Samtidig er jeg mektig imponert over hva øret og hjernen i samspill får til, og hvilke sinnrike mekanismer som må til for å oppnå det - mekanismer som vi ikke fullt ut forstår.

    -k
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    knutinh skrev:
    Du kan derimot prøve å bevise at det er en hørbar forskjell for deg hvis du har lyst - det hadde jeg satt stor pris på.
    He he. Fining ;)

    Jeg har jo allerede sagt at lyttemessige resultatene gir overraskende mye større utslag enn beregninger/målinger
    Hvordan skal vi bevise det da? Spleise på en flybillett så du kan komme hjemmom meg ?

    Ellers. Når det gjelder lytting. Jeg mente min kjære hørte dårlig. Ikke akurat en romantisk tilnærming, men åkke som.

    Jeg forstod at hun ikke uten videre akksepterte at jeg skulle ta noen hørselstest på henne, så hun gikk til spesialist.
    Glad gav hun meg beskjed om at hørselen var det ingen ting galt med. Av testen leser jeg derimot nedsatt taleforståelse og nedsatt ved visse frekvensområder. Akkurat hva jeg hadde mistanke om.

    Mulig godt innenfor normal hørsel, men dog. Kun en digresjon.........
     
    K

    knutinh

    Gjest
    The Dude skrev:
    He he. Fining ;)

    Jeg har jo allerede sagt at lyttemessige resultatene gir overraskende mye større utslag enn beregninger/målinger
    Hvordan skal vi bevise det da? Spleise på en flybillett så du kan komme hjemmom meg ?
    Et mye mer økonomisk og tidsbesparende alternativ vil være at du får din kjære til å utføre en uformell blind-test på deg. Dersom du får 18 av 20 "rette" i den første "gjeldende" ABX-testen så vil jeg si at det er grunnlag for å ta ting et skritt videre.

    Dette er selvfølgelig gitt at det du tester faktisk ikke lar seg forklare med en skeptikers øyne. Til det er en enkel beskrivelse, link til produsentens spec eller enda bedre : måling av kabel og tilsluttede komponenter ypperlig.

    -k
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.547
    Antall liker
    4.520
    Torget vurderinger
    10
    The Dude skrev:
    knutinh skrev:
    Du kan derimot prøve å bevise at det er en hørbar forskjell for deg hvis du har lyst - det hadde jeg satt stor pris på.
    He he. Fining ;)

    Jeg har jo allerede sagt at lyttemessige resultatene gir overraskende mye større utslag enn beregninger/målinger
    Hvordan skal vi bevise det da? Spleise på en flybillett så du kan komme hjemmom meg ?

    Ellers. Når det gjelder lytting. Jeg mente min kjære hørte dårlig. Ikke akurat en romantisk tilnærming, men åkke som.

    Jeg forstod at hun ikke uten videre akksepterte at jeg skulle ta noen hørselstest på henne, så hun gikk til spesialist.
    Glad gav hun meg beskjed om at hørselen var det ingen ting galt med. Av testen leser jeg derimot nedsatt taleforståelse og nedsatt ved visse frekvensområder. Akkurat hva jeg hadde mistanke om.

    Mulig godt innenfor normal hørsel, men dog. Kun en digresjon.........
    Ingen vits i å be Knutihn på slike tester, har bedt ham på lettjente penger mange ganger, bland annet når han påsto at det ikke var forskjell på cd-spiller til 2000 mot en til 20000.... ;)
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    SAL skrev:
    Ingen vits i å be Knutihn på slike tester, har bedt ham på lettjente penger mange ganger, bland annet når han påsto at det ikke var forskjell på cd-spiller til 2000 mot en til 20000.... ;)
    Ha ha, joa. Jeg er jo klar over det. Men som den meget aktive forumrytter han er finnes det nok mange som svelger hans egenproduserte sannheter. Og det er jo menneskelig det da. Billig og behagelig som det er.

    Nå skal jeg inrømme at det finnes langt flere 'kvaksalvere' i andre enden av skalaen, men der er nå de fleste av oss fra naturen allerede utrusted med en naturlig skepsis.

    Jeg mener nok innerst inne at han er en sunn motvekt som nok kan 'jorde' en del folk, men at han fremstiller seg som nøytral blir jo litt mikke mus da i all hans ekstreme benektelse over all gadgets som ikke kan forståes eller forklares etter ferdig 10(9) årig grunnskole.

    Det behagelige, kostnadsfrie, gjenkjennelige........har alltid hatt lett for rekruttering.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Egenproduserte sannheter er det kabelprodusentene som står for.

    Foreslår du slår opp ordet kvakksalver i og med at du bruker dette på en person som maner til fornuft.

    Når gadgets ikke kan forståes eller forklares, og heller ikke påvises i en ABX blindtest, da er sannsynligheten stor for at lydforbedringen ikke er reell.
     
    L

    lark

    Gjest
    The Dude skrev:
    Nå skal jeg inrømme at det finnes langt flere 'kvaksalvere' i andre enden av skalaen, men der er nå de fleste av oss fra naturen allerede utrusted med en naturlig skepsis.
    Naturlig skepsis ser ut til å være totalt fraværende hos mange som sysler med hifi som "hobby" eller på profesjonell basis, dessverre.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    The Dude skrev:
    Ha ha, joa. Jeg er jo klar over det. Men som den meget aktive forumrytter han er finnes det nok mange som svelger hans egenproduserte sannheter. Og det er jo menneskelig det da. Billig og behagelig som det er.
    Med "egenprodusert sannhet", mener du løgn? Kan du henvise til noen slike? Hvis ikke, ber jeg deg tenke over hvordan det ser ut å beskylde folk for løgn uten å kunne henvise til noe som helst. Kanskje slår det med "egenprodusert sannhet" tilbake på deg selv?

    Ta gjerne en titt på disse:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17889.0.html
    Hovedregler:

    1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter.
    ...at han fremstiller seg som nøytral blir jo litt mikke mus da i all hans ekstreme benektelse over all gadgets som ikke kan forståes eller forklares etter ferdig 10(9) årig grunnskole.
    Jeg forstår deg da slik at forskjellen mellom min forståelse og din forståelse er at "dine gadgets" blir forståelige med mer utdanning (enn 9/10 år). Hvor meget utdanning mener du da er påkrevd før man oppnår din innsikt?

    Jeg ber deg om å lese mine innlegg og vise til hvor jeg driver med benektelse. Jeg henviser til faglitteraturen, forskning og blindtester som er lett tilgjengelige. De støtter ikke det syn som audiofilindustrien synes å ha. Hvilken benektning ligger i et slikt syn? For meg er det en helt objektiv rapportering av fakta: det finnes ikke pøkk av bevis for at høyttalerkabler blir bedre av å være (veldig) dyre. Hvilken konklusjon du eller andre lesere trekker ut fra det får være deres sak.

    -k
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.091
    Antall liker
    8.643
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ryddet litt i tråden her, og jeg er meget irritert over adferden her til enkelte som ikke er egnet til annet til å lage kvalme og ødelegge en ellers bra og saklig tråd. Jeg gjør oppmerksom på Hifisentralens Hovedregel som gjelder i dette tilfellet:

    1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.


    PM med irettesettelse er sendt ut, og saken er tatt opp med Høvdingen. Jeg vil holde et ekstra godt øye med denne tråden.


    Fortsatt God Jul

    Bjørn
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Jeg anntok at de ville oppfattes som langt over kanten.

    Å ha 'bevis for'? Men ærlig talt da. All fysikk vi kjenner i dag er basert
    på repeterbarhet av et fenomen hvor formelverket er i etterkant utviklet
    som et hjelpemiddel og levnet til å motbevises om feil.

    Jorden var flat ganske så lenge den innen det kunne motbevises.

    Når det gjelder forskning direkte på Hi Fi industrien, så er den marginal i forhold til
    hvor mye som drypper ned på den gjennom annen forskning. På transmisjonssiden
    er det my data og romfart.

    Her merkes forskjell på kabler. Med.Tech. NASA og Comp.Tech.
    er noen av de viktigere kundene til flere av de store aktørene på kabelmarkedet.
    Her snakker vi firmaer hvor liv er avhengig av produktenes prestasjon.

    Når da noen på forumet kommer med påstander at det ikke eksisterer forskjel,
    ja så blir jeg rimelig irritert og vil kalle det vranglære

    Har jorden blitt helt flat igjen?

    Å evt. utestenge meg er selvfølgelig deres greie, men å la noen individers meninger
    stå som uangripelige sannheter å la vedkommende sitte som aristokrater
    synes jeg blir feil.

    Folk går gjerne til et forum for å finne objektive meninger og svar.....Så la dem få det!

    I den ,relativt lange, tiden jeg hadde bransjetilhørighet nøt jeg respekt fra alle sider på
    tross av mitt forstokkede syn på at det finnes foskjell selv på kabler.

    Tro meg når jeg sier. Jeg setter musikken i høysetet, og lar hverken mystikk eller forstokkede
    meninger ødelegge for eventuelle forbedringer
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    The Dude skrev:
    Jeg kan love deg at de gutta merker forskjel
    Hvem og hva er det egentlig du henviser til her? Har du en link eller referanser?
     
    O

    omholt

    Gjest
    Ifølge Cobalt Cable, så leverer de kabler til nevnte NASA. Cobal Cable er et relativt rimelig merke.
    http://www.cobaltcable.com/about_cust_reviews.htm

    Gode innlegg av asbjbo. Er det helt udiskutabelt at den målemessig forskjellen du legger frem er ikke-hørbar? Så undrer jeg meg litt over at du har såpass dyre kabler som Black Magic. Ikke at det betyr noe, men er bare nysjerrig.
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Fush skrev:
    The Dude skrev:
    Jeg kan love deg at de gutta merker forskjel
    Hvem og hva er det egentlig du henviser til her? Har du en link eller referanser?
    Sorry, jeg redigerte akurat i det du skrev innlegget. Jeg skal svare på det, men må bli litt senere på dag/ i morgen.

    Godt nytt år
     
    P

    Parelius

    Gjest
    The Dude skrev:
    Jeg anntok at de ville oppfattes som langt over kanten.
    Hvorfor da skrive det?

    Jorden var flat ganske så lenge den innen det kunne motbevises.
    Det er historisk feil vil jeg tro.
    Når det gjelder forskning direkte på Hi Fi industrien, så er den marginal i forhold til
    hvor mye som drypper ned på den gjennom annen forskning. På transmisjonssiden
    er det my data og romfart.

    Her merkes forskjell på kabler. Med.Tech. NASA og Comp.Tech.
    er noen av de viktigere kundene til en av de store aktørene på kabelmarkedet.
    Her snakker vi firmaer hvor liv er avhengig av produktenes prestasjon.
    Noen av disse som er opptatt av lydmessige forskjeller?
     
    L

    lark

    Gjest
    Jorden var flat ganske så lenge den innen det kunne motbevises.
    Nå må det bli slutt på dette våset om at jorda ikke er flat :mad:
    Men det finnes jo også de som hevder at Elvis er død, så da så.....
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Parelius skrev:
    Noen av disse som er opptatt av lydmessige forskjeller?
    ?? Hvorfor i all verden skulle de være det da??

    Dette kan muligens komme som en overraskelse, men mekanikk, linaeritet (fase&frekvens)
    er meget forenelig med musikallitet.

    Hvilke halvlederprodusenter setter musikalitet som en størrelse nå de kunstruerer/produserer noe?
    Hvorfor skulle kabelprodusenter gjøre det?

    De gangene musikalitet brukes som en størrelse, er det som regel for å kamuflere, forenkle eller konkludere.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    The Dude skrev:
    Parelius skrev:
    Noen av disse som er opptatt av lydmessige forskjeller?
    ?? Hvorfor i all verden skulle de være det da??

    Dette kan muligens komme som en overraskelse, men mekanikk, linaeritet (fase&frekvens)
    er meget forenelig med musikallitet.

    Hvilke halvlederprodusenter setter musikalitet som en størrelse nå de kunstruerer/produserer noe?
    Hvorfor skulle kabelprodusenter gjøre det?

    De gangene musikalitet brukes som en størrelse, er det som regel for å kamuflere, forenkle eller konkludere.
    Blir ikke mye klokere på dette, jeg, sånn relevansmessig i forhold til din henvisning til NASA, og det som er sagt av asjb. og andere. Men du antydet noe tidligere:

    The Dude skrev:
    0,01 db høres forøvrig lite ut, men tar en de få fraksjonene av en dB ok klasker på
    toppen på de øverste fire oktaver, så er det mer enn hørbart.
    Kunne du utdype dette? (Spør ut av uvitenhet.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    omholt skrev:
    Gode innlegg av asbjbo. Er det helt udiskutabelt at den målemessig forskjellen du legger frem er ikke-hørbar? Så undrer jeg meg litt over at du har såpass dyre kabler som Black Magic. Ikke at det betyr noe, men er bare nysjerrig.
    Gode spørsmål. Jeg vet ikke om den forskjellen er hørbar eller ikke, men vil tro den ligger et sted rundt hørbarhetsterskelen. Det er en stor litteratur om Just Noticeable Difference i audio, og hovedkonklusjonen er at "det kommer an på". I almenhet anses +/- 1 dB som en grov hørbarhetsgrense. Evne til å skille avhenger også av frekvens, slik at små avvik vil være lettere å høre ved f eks 2000 Hz enn ved 20 eller 20 000. Veldig smale topper eller daler i frekvensgang kan være vanskelige å høre selv om de er flere dB store, pluss at øret også integrerer signalet i tid, slik at varigheten av tonen spiller inn.

    Samtidig finnes det testresultater som viser at nivåforskjeller eller bredbåndede frekvensavvik på rundt 0,1 dB kan være hørbare ved kritisk lytting. Derfor brukte jeg den verdien som en indikator på om forskjellene var "små" eller "store". Oppsummert, jeg mener 0,01 dB ikke er hørbart, er usikker på om 0,05 dB er hørbart, mener at 0,1 dB kan være hørbart, og er rimelig sikker på at 1 dB er hørbart. Når jeg tweaker frekvensgangen med DEQX'en må jeg som regel dra på med en dB eller to for at det skal monne noe særlig.

    Black Magic-kablene, ja. For det første er ikke jeg heller helt immun for at de kablene er satt sammen på en mye flottere måte enn hva jeg greier å lodde selv. For det andre har det vært såpass mange som har påberopt seg orgastiske opplevelser ved å sette inn de kablene i anlegget at jeg syntes det var verdt å prøve. For å være på den sikre siden, liksom. Du vet. Så opplevde jeg at eventuelle forskjeller var ganske små, slik at jeg var usikker på om jeg hørte noen forskjell eller ikke. Etter en stund mente jeg at jeg kunne høre endringer i frekvensgang etter at jeg byttet fra Supra til BM signalkabler, men det viste seg etterhvert ikke å stemme. Det var dessverre diskantelementene som så smått begynte å degraderes av for mye effekt og for lav delefrekvens. Ugh. Nå er et par nye Revelator-diskanter på plass og innspilt over et par uker. Da låter anlegget omtrent som før jeg byttet kabel, i den grad jeg greier å bedømme så små forskjeller med noen måneders mellomrom. Ikke er RLC-parametrene oppgitt heller for de kablene. Med det jeg vet nå, tror jeg at jeg kunne spart meg det kabelkjøpet, men de ligger altså der og jeg ser ingen spesiell grunn til å hive dem ut. Cardas kabel har jeg også til Sennheiser hodetelefonene, og den låter eksakt likt med standardkabelen.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    The Dude skrev:
    Å ha 'bevis for'? Men ærlig talt da. All fysikk vi kjenner i dag er basert
    på repeterbarhet av et fenomen hvor formelverket er i etterkant utviklet
    som et hjelpemiddel og levnet til å motbevises om feil.
    Så det du vil ha er en vitenskapsteoretisk diskusjon?
    Jorden var flat ganske så lenge den innen det kunne motbevises.
    Jorden var vel flat i et ganske kort tidsrom, for mennesker som ikke kjente til eller kunne tolke himmel-legemenes ferd over himmelen.

    Om noe så bør det vel være et argument mot religiøse dogmer, og for en vitenskaplig tilnærming.
    Når det gjelder forskning direkte på Hi Fi industrien, så er den marginal i forhold til
    hvor mye som drypper ned på den gjennom annen forskning. På transmisjonssiden
    er det my data og romfart.

    Her merkes forskjell på kabler. Med.Tech. NASA og Comp.Tech.
    er noen av de viktigere kundene til flere av de store aktørene på kabelmarkedet.
    Her snakker vi firmaer hvor liv er avhengig av produktenes prestasjon.
    Er det 20kHz båndbredde audio som går igjennom kablene du henviser til? Og avstander på 3 meter?

    Hvis ikke er det jo fort irrelevant, eller hva? Mener du at design av høyspentledninger, gigabit ethernet og audio signalkabler er samme sak?
    Når da noen på forumet kommer med påstander at det ikke eksisterer forskjel,
    ja så blir jeg rimelig irritert og vil kalle det vranglære
    Så langt har du vel ikke bidratt med noen fakta. Sånn sett er vel din påstander om vranglære helt i samsvar med middelalderens inkvisisjoner som krevde at folket skulle be til gud på den rette måten?

    Min påstand er ganske enkelt at jeg til tross for at jeg leser JAES og noen andre journaler som faktisk publiserer forskning innen lyd, så har jeg til dags dato ikke sett noe som underbygger at dyre hifikabler er annet enn snake-oil. Du må gjerne mene at det er "vranglære" men etter noen år som medlem her har fremdeles ingen kunnet korrigere meg på det.
    Har jorden blitt helt flat igjen?
    Ikke hvis jeg kan hjelpe det.
    Å evt. utestenge meg er selvfølgelig deres greie, men å la noen individers meninger
    stå som uangripelige sannheter å la vedkommende sitte som aristokrater
    synes jeg blir feil.
    Det er ikke noe behov for å innta en offerrolle. Forumreglene og håndhevingen er ganske lett, utvis folkeskikk så får du etter min erfaring ikke innlegg slettet eller blir utestengt.
    Folk går gjerne til et forum for å finne objektive meninger og svar.....Så la dem få det!
    Det er sikkert mange grunner til at folk kommer på et forum. Jeg tror hverken det er mulig eller ønskelig at administratorer påtvinger oss objektivitet (hvem skal i så fall bestemme hva som er objektivt?)

    -k
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Veldig kjapt før jeg avslutter.

    Eller, Jeg skal poste med målinger på tid, demping, forskjellige lydpakker, med mic, med direkte måling.....Men det må bli litt fremtidig da mesteparten av utstyret er pakket ned, og nytt rom blir ikke innredet på en stund.

    Min kjære har stor forståelse, men det går en grense for hvor mange sykler, fiskestenger og elektronikk hun ønsker i stua. Så det får vente litt.

    Men. Det jeg ville si. Slapp av knutinh. Jeg skal ikke gjøre meg til en martyr. Det er missforstått. Kritikk tar jeg selv med dårlig rygg, og all sutring gjør jeg aleine. Jeg klarer meg jeg, men for all del. Hyggelig med din empati.

    Lengden på kabler er selvfølgelig også avgjørende, men kortest er ikke alltid best, og hvis vi tar med oss signalkabler i denne diskusjonen, vil jeg si at det der er langt større forskjeller.....Og de er jo bare meteren.

    Siste fra meg i år...
     

    JR_AUDIO

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.04.2007
    Innlegg
    106
    Antall liker
    0
    Vældig intersant med de der målinger !!!

    1. Der findes flere Pu som måler næsten ens, hvor lydgengivelse subjektiv er vældig forskellig.

    2. Der findes flere CD afspiller som måler ens,--------------------"-----------------------

    3. Der findes flere forstærkere som måler næsten ens,-------------------"----------------

    4. Der findes flere højtalere som måler næste ens,----------------------"------------------

    5. Der findes flere kabler som måler næsten ens, -----------------------"------------------

    ÆRLIG TALT HVAD KAN VI BRUGE MÅLINGERNE TIL ?

    De er ihvertilfælde ikke brugbare som respektive sandheds disiple for evaluering at audio udstyr.

    Ell er det sådan, at måler det ens,-så lyder det ens- og vi i prinsip bare kan vælge udstyr efter målingerne ?

    Der er mere mellem himmel og jord, end vi mennesker forstår, ( dette gælder også for måle tilhængerne ell.?)

    Mvh.

    Johnny Rasmussen :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    JR-AUDIOTONE skrev:
    ÆRLIG TALT HVAD KAN VI BRUGE MÅLINGERNE TIL ?
    Veldig enkelt: Til å utfordre hype og overpriset snake-oil. Hvis du faktisk leser det jeg har skrevet, så er jeg nøye med å påpeke usikkerheter og mulige feilkilder. Jeg sier ikke at det ikke kan være mulig å høre disse forskjellene, bare at de er veldig, veldig små sammenlignet med avvikene andre steder i kjeden. Det kan selvfølgelig hende at det er vesentlige ting som ikke er tatt med i disse modellene. Det er faktisk vanskelig nok å finne helt grunnleggende fakta på kabler: Hvilke dimensjoner, hvilken kapasitans, induktans, resistans, impedans? Det ser ut som de fleste "dyre" kabler selges på argumenter som jeg vil beskrive som ren hype pluss opphaussing av parametre som har liten relevans (f eks skin-effekt, propagasjonshastighet, 99,999999 % rent OFC, osv).

    Tenk på biler, f eks. Forestill deg at en produsent av en supersportsbil til halvannen million markedsfører med at bilen har fantastiske kjøreegenskaper og at du vil kunne kjøre som Niki Lauda/Ayrton Senna/Michael Schumacher så snart du setter deg bak rattet, og hevder at alt dette skjer fordi man har brukt helt spesielle legeringer og eksotiske krystallinske egenskaper i både veivakslingen og rattstammen. Og så viser det seg at bilen akselererer og svinger jevngodt med en middels skolebuss så snart noen tar frem stoppeklokken og prøver den på bane. Og tenk deg at et sportsbilmagasin tar seg bryderiet med å regne gjennom motorkonstruksjon og understellsgeometri, og viser at den faktisk er bygd på rammen av en middels skolebuss og ikke kan kjøre fortere. Er det da målinger som prinsipp det er noe i veien med? Huh? Jeg mener, huh??

    Hvis man knapt hører forskjell, knapt måler forskjell, og modellen sier at det knapt kan være noen forskjell, hvorfor i hete hule skal vi da legge titusenvis eller hundretusenvis av kroner i noe slikt som kabler heller enn i høyttalere, forsterkere, signalkilder og andre ting hvor det ikke engang er vanskelig å vise at det er store forskjeller? Eller kan du vise meg to høyttalere som "måler likt" i frekvensgang innenfor +/- 0,03 dB fra 20 - 20 000 Hz? Ikke engang de to høyttalerne i ett og samme høyttalerpar er så jevnt matchet som Valhalla og 4VS i simuleringene lenger oppe i tråden, enda det skiller nesten 57 000 kr i pris.

    Da er det på tide at bevisbyrden flyttes over på den som forsøker å selge tingen, heller enn at tilfeldig forbipasserende som meg skal være nødt til å bruke tid på å punktere hypingen. Det som likevel har fått meg til å plukke opp hansken er at deler av bransjen etter hvert har blitt så grådige i sin kabelpushing at nybegynnere i hobbyen nå tror de må legge like mye penger i kabler som i komponenter. Da må vi i det minste få tingene tilbake i sine rette proporsjoner, og det er det vi kan bruke sånne simuleringer og målinger til. Men fullstendige og endelige sannheter får du lete etter andre steder.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.547
    Antall liker
    4.520
    Torget vurderinger
    10
    asbjbo skrev:
    JR-AUDIOTONE skrev:
    ÆRLIG TALT HVAD KAN VI BRUGE MÅLINGERNE TIL ?
    Veldig enkelt: Til å utfordre hype og overpriset snake-oil. Hvis du faktisk leser det jeg har skrevet, så er jeg nøye med å påpeke usikkerheter og mulige feilkilder. Jeg sier ikke at det ikke kan være mulig å høre disse forskjellene, bare at de er veldig, veldig små sammenlignet med avvikene andre steder i kjeden. Det kan selvfølgelig hende at det er vesentlige ting som ikke er tatt med i disse modellene. Det er faktisk vanskelig nok å finne helt grunnleggende fakta på kabler: Hvilke dimensjoner, hvilken kapasitans, induktans, resistans, impedans? Det ser ut som de fleste "dyre" kabler selges på argumenter som jeg vil beskrive som ren hype pluss opphaussing av parametre som har liten relevans (f eks skin-effekt, propagasjonshastighet, 99,999999 % rent OFC, osv).

    Tenk på biler, f eks. Forestill deg at en produsent av en supersportsbil til halvannen million markedsfører med at bilen har fantastiske kjøreegenskaper og at du vil kunne kjøre som Niki Lauda/Ayrton Senna/Michael Schumacher så snart du setter deg bak rattet, og hevder at alt dette skjer fordi man har brukt helt spesielle legeringer og eksotiske krystallinske egenskaper i både veivakslingen og rattstammen. Og så viser det seg at bilen akselererer og svinger jevngodt med en middels skolebuss så snart noen tar frem stoppeklokken og prøver den på bane. Og tenk deg at et sportsbilmagasin tar seg bryderiet med å regne gjennom motorkonstruksjon og understellsgeometri, og viser at den faktisk er bygd på rammen av en middels skolebuss og ikke kan kjøre fortere. Er det da målinger som prinsipp det er noe i veien med? Huh? Jeg mener, huh??

    Hvis man knapt hører forskjell, knapt måler forskjell, og modellen sier at det knapt kan være noen forskjell, hvorfor i hete hule skal vi da legge titusenvis eller hundretusenvis av kroner i noe slikt som kabler heller enn i høyttalere, forsterkere, signalkilder og andre ting hvor det ikke engang er vanskelig å vise at det er store forskjeller? Eller kan du vise meg to høyttalere som "måler likt" i frekvensgang innenfor +/- 0,03 dB fra 20 - 20 000 Hz? Ikke engang de to høyttalerne i ett og samme høyttalerpar er så jevnt matchet som Valhalla og 4VS i simuleringene lenger oppe i tråden, enda det skiller nesten 57 000 kr i pris.

    Da er det på tide at bevisbyrden flyttes over på den som forsøker å selge tingen, heller enn at tilfeldig forbipasserende som meg skal være nødt til å bruke tid på å punktere hypingen. Det som likevel har fått meg til å plukke opp hansken er at deler av bransjen etter hvert har blitt så grådige i sin kabelpushing at nybegynnere i hobbyen nå tror de må legge like mye penger i kabler som i komponenter. Da må vi i det minste få tingene tilbake i sine rette proporsjoner, og det er det vi kan bruke sånne simuleringer og målinger til. Men fullstendige og endelige sannheter får du lete etter andre steder.
    Ærlig talt, tenk igjennom den sammenligningen med bil en gang til! Rykk tilbake til start....... ???
    Så du tror det er nybegynnerne du må verne om så de ikke blir lurt av kabelmarkedet, hva med alle de som har holdt på i mange år? Nei, vi er jo bare dumme..........
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.688
    Antall liker
    3.220
    Torget vurderinger
    0
    Kabel - uansett type - max kr. 100,- pr. meter - for lydopplevelsen ;D

    For en FET kabel - utseendemessig - kan det betales så mye at det SVIR i lommeboka!

    Bedre enn DET - vil kabler aldri bli - for lydopplevelsen.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    SAL skrev:
    Ærlig talt, tenk igjennom den sammenligningen med bil en gang til! Rykk tilbake til start....... ???
    Hvorfor?

    Problemet med kabeldebatter er at man ikke snakker samme språk, og hvis asbjbo kom med en teknisk forklaring så ville mange fort falle av.

    I så måte er enkle analogier en grei måte å vise sammenhenger på.

    At noen føler seg truet av at man sammenligner lyd med biler får være deres personlige problem. At du argumenterer mot det med at han skal "rykke tilbake til start" uten noen videre argumentasjon har ikke spesielt stor tyngde.

    -k
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SAL skrev:
    Ærlig talt, tenk igjennom den sammenligningen med bil en gang til! Rykk tilbake til start....... ???
    Så du tror det er nybegynnerne du må verne om så de ikke blir lurt av kabelmarkedet, hva med alle de som har holdt på i mange år? Nei, vi er jo bare dumme..........
    Det har ikke jeg sagt, skrevet, eller ment. Har man prøvd seg frem noen år, vil jeg da håpe at dette har gitt en realistisk oppfatning av hva som er mulig å få til med et kabelbytte og hva som ikke er det. Hvis noen likevel, etter mange års erfaring, fortsatt tror de kan løse betydelige avvik i lytterom eller høyttalere med å bytte til den neste super-duper-kabelen til mange ti-tusener, vel, da kan jo din beskrivelse ha noe for seg.

    Jeg synes likevel om.s hadde en riktigere og mer konstruktiv innfallsvinkel da han skrev at:
    ...det er vel det en som meg ville kalt å hente inn den berømte prikken over ién i systemet, og det er jo ett absolutt relativt subjektivt prioriterings spm
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18749.msg362096.html#msg362096

    Poenget med den "bil-sammenligningen" var å vise hvor dumt det blir når en bransjeaktør hevder at målinger, i største almenhet, skal man ikke stole på, for de kan ikke brukes til noe som helst. Når en bransjeaktør (som har personlig økonomisk interesse i saken) legger frem et slikt argument, så er det lett å tenke at argumentet er vikarierende, og lett å mistenke at produktene vedkommende selger ikke ville tåle en nærmere analyse. NB: Jeg vil ikke beskylde JR eller hans produkter for noe som helst, og har ikke hørt produktene han selger (jeg går ut fra at de er aldeles utmerkede), men et slikt argument slår altså tilbake på ham selv så det griner etter. Hvilket var mitt poeng.

    Godt forslag, det der med å rykke tilbake til start. Jeg tror jeg skal ta deg på ordet og klaske sammen noen Spice-modeller av en strømkabel og en signalkabel. For det var vel det du mente, å starte analysen der strøm og signal kommer inn til apparatet, var det ikke? Arbeidshypotesen er at det vil vise mye mindre forskjeller enn mellom høyttalerkabler.
     
    N

    nb

    Gjest
    SAL skrev:
    Ærlig talt, tenk igjennom den sammenligningen med bil en gang til! Rykk tilbake til start....... ???
    Så du tror det er nybegynnerne du må verne om så de ikke blir lurt av kabelmarkedet, hva med alle de som har holdt på i mange år? Nei, vi er jo bare dumme..........
    Nå er det vel heller ikke en helt allmenn oppfatning blant de "som har holdt på noen år" at dette med kablage er så fryktelig viktig. Når man leser en del om hva som påstås om kabler på dette forum, så synes ikke jeg personlig at dumme er et veldig urimelig adjektiv å bruke. Høbart? Muligens, i alle fall i enkelte sammenhenger. "En oktav ekstra i bassen" "Lydbildet blir som en tynn strek ellers". No way.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn