Ivaols skrev:
...og fremdeles er det ingen som klarer å høre forskjell når øynene er lukket.
Pussig.
Hei!
www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,7827.msg168399.html#msg168399
<Jeg lar meg ikke overbevise om at kabler har den betydningen enkelte mener bare ved vitneprov.
Nei vel.
Her kommer et subjektivist innlegg som sikkert ikke bedrer det forholdet.
Hjemme har vi et kinoanlegg (vi kan selvsagt spille vanlige CDer på det) med 4mm^2 standard Ohlson ledere til høyttalerene og et musikkanlegg hvor vi benytter Stereovox lsp-600c til høyttalerene. Hvorfor benytter vi forskjellige kabler i de to anleggene? For ordens skyld må det nevnes at musikkanlegget er av bedre kvalitet enn kinoanlegget. Jeg har sittet og lyttet på kinoanlegget i tillegg har min kone sagt sin mening og så har hun kjørt ABX på meg. Vi klarer ikke å finne noen signifikant forskjell mellom Nordost Red Dawn og de før nevnte 4mm^2 standard Ohlson lederene.
I musikkanlegget har vi gjort det samme. Våre ABX tester viser i dette tilfellet klare forskjeller jeg er uten feil istand til å identifisere 4mm^2 standard Ohlson ledere, Nordost Red Dawn og Stereovox lsp 600c i vårt system med kjent musikk og det med signifikans. Merk den eneste ukjente parameter er selve høyttalerkablen.
En annen ting og det jeg trodde var emnet for denne tråden er innbrenning av kabler. Etter å ha søkt på nettet etter gode forklaringer finner jeg bare tullprat. Det finnes ikke et eneste whitepaper, ingen forskning eller annet som sier noe som helst annet enn at kabelinnbrenning er ren salgsgass.
Sitat
http://www.pymblehifi.com.au/NordostCableBurning.htm
"It will burn-in loudspeaker cables, analog and digital interconnects, video cables and tone-arm cables. The unit has a timer function which allows cables to be burned-in for up to one week.
Jeg fulgte linken, leste igjennom og kan ikke forstå annet enn at denne produsenten ikke stoler på egen fabrikasjon og produksjonsprosess. På den annen side - er det så grensesprengende synes det merkelig at de ikke "by default" behandler sine egne kabler med denne "maskinen" uten å tilby den til andre kabelmerker.
Undertiden oppdages det selvsagt fenomener som ikke har en matematisk forklaringsmodel og man kan derfor ikke fortelle hva som er årsaken men det som alltid er tilfelle med et slikt fenomen er at det kan reproduseres. Enhver som ønsker å teste/høre, eller på annen måte gjøre seg kjent med fenomenet, vil være i stand til det ved å følge en gitt prosedyre. Slik er det ikke med innbrenning av kabler det finnes meg bekjent ikke en reproduserbar prosedyre som jeg kan benytte for å studere fenomenet.
De som kjenner fenomenet bedre enn meg inviteres herved til å gi meg den fysiske forklaringen og til å forklare meg den reproduserbare prosedyren.
Mvh.>
Les gjerne hvilke spørsmål som deretter blir stilt :
Kunne du høre lyden av (da forskjellen) i det kablene ble satt inn skiftet?
Det er f... meg ikke lett dette her, når en i tillegg vet hvor tidkrevende det er og hvor mye som "forlanges" av enkelte (før de er fornøyd) eller dreier det seg om å ikke tro på hva vedkommende har hørt/gjort. edit: greid
Mvh.KW