JR-AUDIOTONE skrev:
ÆRLIG TALT HVAD KAN VI BRUGE MÅLINGERNE TIL ?
Veldig enkelt: Til å utfordre hype og overpriset snake-oil. Hvis du faktisk leser det jeg har skrevet, så er jeg nøye med å påpeke usikkerheter og mulige feilkilder. Jeg sier ikke at det ikke kan være mulig å høre disse forskjellene, bare at de er veldig, veldig små sammenlignet med avvikene andre steder i kjeden. Det kan selvfølgelig hende at det er vesentlige ting som ikke er tatt med i disse modellene. Det er faktisk vanskelig nok å finne helt grunnleggende fakta på kabler: Hvilke dimensjoner, hvilken kapasitans, induktans, resistans, impedans? Det ser ut som de fleste "dyre" kabler selges på argumenter som jeg vil beskrive som ren hype pluss opphaussing av parametre som har liten relevans (f eks skin-effekt, propagasjonshastighet, 99,999999 % rent OFC, osv).
Tenk på biler, f eks. Forestill deg at en produsent av en supersportsbil til halvannen million markedsfører med at bilen har fantastiske kjøreegenskaper og at du vil kunne kjøre som Niki Lauda/Ayrton Senna/Michael Schumacher så snart du setter deg bak rattet, og hevder at alt dette skjer fordi man har brukt helt spesielle legeringer og eksotiske krystallinske egenskaper i både veivakslingen og rattstammen. Og så viser det seg at bilen akselererer og svinger jevngodt med en middels skolebuss så snart noen tar frem stoppeklokken og prøver den på bane. Og tenk deg at et sportsbilmagasin tar seg bryderiet med å regne gjennom motorkonstruksjon og understellsgeometri, og viser at den faktisk
er bygd på rammen av en middels skolebuss og ikke
kan kjøre fortere. Er det da målinger som prinsipp det er noe i veien med? Huh? Jeg mener, huh??
Hvis man knapt hører forskjell, knapt måler forskjell, og modellen sier at det knapt kan
være noen forskjell, hvorfor i hete hule skal vi da legge titusenvis eller hundretusenvis av kroner i noe slikt som kabler heller enn i høyttalere, forsterkere, signalkilder og andre ting hvor det ikke engang er vanskelig å vise at det er store forskjeller? Eller kan
du vise meg to høyttalere som "måler likt" i frekvensgang innenfor +/- 0,03 dB fra 20 - 20 000 Hz? Ikke engang de to høyttalerne i ett og samme høyttalerpar er så jevnt matchet som Valhalla og 4VS i simuleringene lenger oppe i tråden, enda det skiller nesten 57 000 kr i pris.
Da er det på tide at bevisbyrden flyttes over på den som forsøker å selge tingen, heller enn at tilfeldig forbipasserende som meg skal være nødt til å bruke tid på å punktere hypingen. Det som likevel har fått meg til å plukke opp hansken er at deler av bransjen etter hvert har blitt så grådige i sin kabelpushing at nybegynnere i hobbyen nå tror de må legge like mye penger i kabler som i komponenter. Da må vi i det minste få tingene tilbake i sine rette proporsjoner, og
det er det vi kan bruke sånne simuleringer og målinger til. Men fullstendige og endelige sannheter får du lete etter andre steder.