Hvor gode kan høyttalerkabler egentlig bli ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    om.s

    Gjest
    knutinh skrev:
    om.s skrev:
    Dette er selvsagt ikke godt nok for deg, men her kommer det alikevel, jeg lener meg vel mer på praktisk erfaring enn teoretisk, kan det sies enklere?....

    mvh
    mvh
    Men argumentene dine er tilsynelatende av noe teknisk karakter. Er du utrustet med ører som hører impedanser?

    -k
    Litt små tyken ikveld? Du av alle burde jo ha fått med deg at det som betyr noe for meg er hvordan lyden/musikken oppleves, og ikke måles, denne var i underkant lav for deg...

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    JR-AUDIOTONE skrev:
    knutinh skrev:
    om.s skrev:
    Dette er selvsagt ikke godt nok for deg, men her kommer det alikevel, jeg lener meg vel mer på praktisk erfaring enn teoretisk, kan det sies enklere?....

    mvh
    mvh
    Men argumentene dine er tilsynelatende av noe teknisk karakter. Er du utrustet med ører som hører impedanser?

    -k
    Bla. bla knytin, du ved godt hvad jeg mener, ellers må du tage dig tid til at gennem læse det en gang til.

    Mvh. johnny :)
    Som om jeg skulle sagt det selv ;) ...

    mvh
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    ...og fremdeles er det ingen som klarer å høre forskjell når øynene er lukket.

    Pussig.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Ivaols skrev:
    ...og fremdeles er det ingen som klarer å høre forskjell når øynene er lukket.

    Pussig.
    Det der er myte du holder levende, mye av min lytting forgår nettopp med lukkede øyne, om enn ikke i de former noen mener er den viktigste, bortkastet tid synes nå jeg, slike blindebukk leker kan de som gidder ta seg av 8) ...

    mvh
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Ivaols skrev:
    ...og fremdeles er det ingen som klarer å høre forskjell når øynene er lukket.

    Pussig.
    Hvem er denne stakkars ingen som aldri klarer å lytte skikkelig??
    .
    .
    .
    Ja ja. Det betyr ikke at han ikke kan ha stor glede av musikk

    Stå på Ingen :)


    Dette innlegget er ikke redigert av bjornh.
     

    JR_AUDIO

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.04.2007
    Innlegg
    106
    Antall liker
    0
    knutinh skrev:
    JR-AUDIOTONE skrev:
    der er nu ganske hensigt mæssig at måle det man hører, når det drejer som om lyd.

    Det det drejer sig om er at få med alle parametre der invirker på det du hører:

    Udgangs/ ingangs imperiedans, fasevinkler, varierende højtaler imperiedans/belastning, forstærkerens stigetid/dæmpnings faktor. simpelhen alt der har inflydelse på den lydgengivelse de modtages i lytte positionen.

    Konklutionen som jeg ser det er at målingerne må foretages i lyttepositionen, DET ER DET ENESTE LOGISKE MÅDE AT FÅ ET EVT RESUTAT DER HOLDER.

    Slutter a her.

    Mvh. Johnny Rasmussen :)

    Får du det hele med, har du kansje nogen målinger der kan bruges til noget.
    Hvis vi måler dette på dine premisser og kommer fram til at dine (?) kabler ikke gir endringer som overstiger kjente Just Noticable Differences, vil det på noen måte endre dine holdning og markedsføring av kabler, eller vil du bare avskrive måling som upresist og uhensiktmessig?

    -k
    Ja knutin, vis der ikke kommer frem nogen målemæssige forskelle m dem målemetode jeg har skitseret på en måling mellem vanlig 2.5 kvadrat lampe ledning, kimber TC4, Crystal cable Micro/connect og kimber select.

    Da , bliver jeg nok nød til at ta hele opfattelsen min vedrøende kabler, op til fornyet overvejelse.

    Mvh og ha en god kveld, slutter a her fra min side. :)

    Johnny Rasmussen
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.091
    Antall liker
    8.643
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg sa til han kameraten min da han måtte ta på seg brillene da vi skulle lytte på anlegget hans: Jeg hører så dårlig uten brillene! ;D

    Mvh. Bjørn
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Dere kan bortforklare og fjase så mye dere vil. Fakta er at ingen per i dag har klart å skille to kabler i en ABX blindtest.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ivaols skrev:
    Dere kan bortforklare og fjase så mye dere vil. Fakta er at ingen per i dag har klart å skille to kabler i en ABX blindtest.
    En bruker på forumet har klart det - flere ganger med 90% konfidens. Detaljer rundt seansene er det dog heller smått med.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    JR-AUDIOTONE skrev:
    knutinh skrev:
    om.s skrev:
    Dette er selvsagt ikke godt nok for deg, men her kommer det alikevel, jeg lener meg vel mer på praktisk erfaring enn teoretisk, kan det sies enklere?....

    mvh
    mvh
    Men argumentene dine er tilsynelatende av noe teknisk karakter. Er du utrustet med ører som hører impedanser?

    -k
    Bla. bla knytin, du ved godt hvad jeg mener, ellers må du tage dig tid til at gennem læse det en gang til.

    Mvh. johnny :)
    Dette var et svar til om.s.

    -k
     
    K

    knutinh

    Gjest
    om.s skrev:
    knutinh skrev:
    om.s skrev:
    Dette er selvsagt ikke godt nok for deg, men her kommer det alikevel, jeg lener meg vel mer på praktisk erfaring enn teoretisk, kan det sies enklere?....

    mvh
    mvh
    Men argumentene dine er tilsynelatende av noe teknisk karakter. Er du utrustet med ører som hører impedanser?

    -k
    Litt små tyken ikveld? Du av alle burde jo ha fått med deg at det som betyr noe for meg er hvordan lyden/musikken oppleves, og ikke måles, denne var i underkant lav for deg...

    mvh
    Jeg diskuterer din argumentasjon. Du jobber tydeligvis ut fra følgende:
    "jeg kan ikke, eller vil ikke sette meg inn i hvordan apparatene mine fungerer. Alternativt har vitenskapen kommet for kort til å beskrive deres oppførsel. Derfor baserer jeg min kunnskap primært på seende lytting, hvor jeg varierer kabler/komponenter, og noterer meg hvordan oppfattelsen min endrer seg"

    Er dette noenlunde rett? Hvis så, hvordan har du oppnådd en tilsynelatende innsikt i hvordan samspillet mellom tilknyttede enheter og kabel fungerer? Du sier bl.a. noe hvordan kabler måler. Er det under beltestedet av meg å spørre om dette også er noe du hører deg fram til?

    Hvis det ikke er rett så må det være lov å spørre hvor innsikten din kommer ifra?
    1. Hvordan vet du at to kabler som måler likt gir tilknyttede enheter forskjellige arbeidsbetingelser?

    2. Hvordan kommer du fram til at en komponent er kritisk bare fordi den er "i kjeden" (det var dette jeg prøvde å belyse med mitt latterlige lastebil-eksempel - lastebilen er også "i kjeden")

    3. Hvordan vet du at to forskjellige kvaliteter/konstruksjonsprinsipper fører til endrete arbeidsforhold for tilknyttede komponenter, og ikke bare slankere pengebok? Vet du at en strømpe i kevlar må endre arbeidsforholdene?
    Kan du være så snill å ikke erklære at "IMO, dette var lavt, selv for deg knutinh", eller "nå er du virkelig "far-out"", og enten argumentere imot meg eller overse meg?

    -k
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    nb skrev:
    Ivaols skrev:
    Dere kan bortforklare og fjase så mye dere vil. Fakta er at ingen per i dag har klart å skille to kabler i en ABX blindtest.
    En bruker på forumet har klart det - flere ganger med 90% konfidens. Detaljer rundt seansene er det dog heller smått med.
    ...og da har det utsagnet null vekt. Så som sagt, det er ingen som til nå har klart det.
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Ivaols skrev:
    Dere kan bortforklare og fjase så mye dere vil. Fakta er at ingen per i dag har klart å skille to kabler i en ABX blindtest.
    Det litt morsomme er at.

    Sansynligvis er det mange av forumrytterne som hadde hatt problemer med å
    skille forsterkere, CD spillere, pick-upper. ja sogar høyttalere i ABX test.

    Tross i noen tilfeller ganske ekstreme målemessige forskjeller.
     
    N

    nb

    Gjest
    The Dude skrev:
    Ivaols skrev:
    Dere kan bortforklare og fjase så mye dere vil. Fakta er at ingen per i dag har klart å skille to kabler i en ABX blindtest.
    Det litt morsomme er at.

    Sansynligvis er det mange av forumrytterne som hadde hatt problemer med å
    skille forsterkere, CD spillere, pick-upper. ja sogar høyttalere i ABX test.

    Tross i noen tilfeller ganske ekstreme målemessige forskjeller.
    theStig hadde en test av to ulike PUer som var frekvenskorrigerte digitalt, alle (inkludert meg selv) med unntak av en slet tungt med den testen.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    The Dude skrev:
    Ivaols skrev:
    Dere kan bortforklare og fjase så mye dere vil. Fakta er at ingen per i dag har klart å skille to kabler i en ABX blindtest.
    Det litt morsomme er at.

    Sansynligvis er det mange av forumrytterne som hadde hatt problemer med å
    skille forsterkere, CD spillere, pick-upper. ja sogar høyttalere i ABX test.

    Tross i noen tilfeller ganske ekstreme målemessige forskjeller.
    Dette er selvsagt synsing fra din side.

    De komponentene du nevner finnes det ABX blindtester av med positivt resultat.

    Det gjør det ikke for kabler.
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Ivaols skrev:
    Dette er selvsagt synsing fra din side.

    De komponentene du nevner finnes det ABX blindtester av med positivt resultat.

    Det gjør det ikke for kabler.
    Det blir selvsagt synsing fra din side.

    Ikke alle ABX tester publiseres, samt at ved en abx test av f.eks. en forsterker vil
    begge systemer ikke bli gitt like gunstige (ugunstige) arb. forhold.

    Det hele blir i grunnen litt Mikke Mus. Det finnes forskjell på kabler.

    Noen vet å sette pris på dette, andre ikke.

    Enhver ABX test utført av andre vil jeg aldri se på som noe annet en sysnsing fra
    vedkommende. Jeg sier ikke nødvendigvis verdiløs, men fremdeles synsing.
     
    O

    om.s

    Gjest
    knutinh skrev:
    om.s skrev:
    knutinh skrev:
    om.s skrev:
    Dette er selvsagt ikke godt nok for deg, men her kommer det alikevel, jeg lener meg vel mer på praktisk erfaring enn teoretisk, kan det sies enklere?....

    mvh
    mvh
    Men argumentene dine er tilsynelatende av noe teknisk karakter. Er du utrustet med ører som hører impedanser?

    -k
    Litt små tyken ikveld? Du av alle burde jo ha fått med deg at det som betyr noe for meg er hvordan lyden/musikken oppleves, og ikke måles, denne var i underkant lav for deg...

    mvh
    Jeg diskuterer din argumentasjon. Du jobber tydeligvis ut fra følgende:
    "jeg kan ikke, eller vil ikke sette meg inn i hvordan apparatene mine fungerer. Alternativt har vitenskapen kommet for kort til å beskrive deres oppførsel. Derfor baserer jeg min kunnskap primært på seende lytting, hvor jeg varierer kabler/komponenter, og noterer meg hvordan oppfattelsen min endrer seg"

    Er dette noenlunde rett? Hvis så, hvordan har du oppnådd en tilsynelatende innsikt i hvordan samspillet mellom tilknyttede enheter og kabel fungerer? Du sier bl.a. noe hvordan kabler måler. Er det under beltestedet av meg å spørre om dette også er noe du hører deg fram til?

    Hvis det ikke er rett så må det være lov å spørre hvor innsikten din kommer ifra?
    1. Hvordan vet du at to kabler som måler likt gir tilknyttede enheter forskjellige arbeidsbetingelser?

    2. Hvordan kommer du fram til at en komponent er kritisk bare fordi den er "i kjeden" (det var dette jeg prøvde å belyse med mitt latterlige lastebil-eksempel - lastebilen er også "i kjeden")

    3. Hvordan vet du at to forskjellige kvaliteter/konstruksjonsprinsipper fører til endrete arbeidsforhold for tilknyttede komponenter, og ikke bare slankere pengebok? Vet du at en strømpe i kevlar må endre arbeidsforholdene?
    Kan du være så snill å ikke erklære at "IMO, dette var lavt, selv for deg knutinh", eller "nå er du virkelig "far-out"", og enten argumentere imot meg eller overse meg?

    -k
    Jeg tror du heller bör begynne å lese hva man skriver fremfor å hvargang tolke hva jeg skriver, våre forutsetninger for tolkninger er som du selv sa det tidligere "på forskjellige planeter", derav en forklaring til min bruk av uttrykket "far out", man kan se det som ett forsök fra min side på å snakke samme
    språk.
    Dine andre spm ser jeg ingen grunn til å svare deg på nå, om det hadde noen betydning for deg burde du underveis den tiden vi har värt her inne ha plukket opp svarene underveis, dessverre kan jeg ikke love deg frevärelse av slike uttrykk som du henviser til, om det dukker opp slike sökte latterliggjörende lastebil analogier så harjeg dessverre litt vanskelig for å väre overseende.

    mvh
     
    K

    knutinh

    Gjest
    om.s skrev:
    Jeg tror du heller bör begynne å lese hva man skriver fremfor å hvargang tolke hva jeg skriver, våre forutsetninger for tolkninger er som du selv sa det tidligere "på forskjellige planeter", derav en forklaring til min bruk av uttrykket "far out", man kan se det som ett forsök fra min side på å snakke samme
    språk.
    Dine andre spm ser jeg ingen grunn til å svare deg på nå, om det hadde noen betydning for deg burde du underveis den tiden vi har värt her inne ha plukket opp svarene underveis, dessverre kan jeg ikke love deg frevärelse av slike uttrykk som du henviser til, om det dukker opp slike sökte latterliggjörende lastebil analogier så harjeg dessverre litt vanskelig for å väre overseende.

    mvh
    Kan du eller kan du ikke stå inne for det du skrev her:
    om.s skrev:
    IMO, så er jo kabelen en del av kjeden, og bruk av varierende kvaliteter/konstruksjons prinsipper i kabelen vil også gi de andre leddene variable arbeidsforhold, hvilket igjen vil kunne påvirke slutt resultatet, selvsagt er det ikke kabelen i seg selv som gir lyden det vil nok fortsatt høyttalerene gjøre, men de vil respondere ulikt på de ulike arbeids betingelsene de gis, og der gir forskjellige kabler ulike resultat samme om de iseg selv måler likt eller nesten likt, er min erfaring....

    mvh
    ?

    Hvis du fremdeles står inne for dette, er det noen som helst form jeg kan stille spørsmål i som gjør at du vurderer å diskutere sak framfor person?

    -k
     
    O

    om.s

    Gjest
    knutinh skrev:
    om.s skrev:
    Jeg tror du heller bör begynne å lese hva man skriver fremfor å hvargang tolke hva jeg skriver, våre forutsetninger for tolkninger er som du selv sa det tidligere "på forskjellige planeter", derav en forklaring til min bruk av uttrykket "far out", man kan se det som ett forsök fra min side på å snakke samme
    språk.
    Dine andre spm ser jeg ingen grunn til å svare deg på nå, om det hadde noen betydning for deg burde du underveis den tiden vi har värt her inne ha plukket opp svarene underveis, dessverre kan jeg ikke love deg frevärelse av slike uttrykk som du henviser til, om det dukker opp slike sökte latterliggjörende lastebil analogier så harjeg dessverre litt vanskelig for å väre overseende.

    mvh
    Kan du eller kan du ikke stå inne for det du skrev her:
    om.s skrev:
    IMO, så er jo kabelen en del av kjeden, og bruk av varierende kvaliteter/konstruksjons prinsipper i kabelen vil også gi de andre leddene variable arbeidsforhold, hvilket igjen vil kunne påvirke slutt resultatet, selvsagt er det ikke kabelen i seg selv som gir lyden det vil nok fortsatt høyttalerene gjøre, men de vil respondere ulikt på de ulike arbeids betingelsene de gis, og der gir forskjellige kabler ulike resultat samme om de iseg selv måler likt eller nesten likt, er min erfaring....

    mvh
    ?

    Hvis du fremdeles står inne for dette, er det noen som helst form jeg kan stille spørsmål i som gjør at du vurderer å diskutere sak framfor person?

    -k
    ::)

    mvh
     
    K

    knutinh

    Gjest
    The Dude skrev:
    Det hele blir i grunnen litt Mikke Mus. Det finnes forskjell på kabler.

    Noen vet å sette pris på dette, andre ikke.
    Selvsagt er det forskjell på kabler. Både farge, lengde, tykkelse og elektriske egenskaper varierer.

    Å si at det å bytte mellom to kabler i et stereoanlegg _gir_ hørbare forskjeller er ikke et korrekt utsagn. Det kan gi hørbare forskjeller i helt spesielle tilfeller, men det er ikke det samme som at det alltid gir det, eller at vi greier å påvise hørbar forskjell i en "normal" situasjon.

    Du må gjerne vise at jeg tar feil ved å henvise til relevant forskning.

    Det er et yndet argument å hevde at "noen evner å sette pris på det, andre ikke", men i fraværet av bevis for at disse "flinke lytterne" faktisk hører forskjeller så kan vi ikke utelukke at rapportene handler om noe helt annet, som forventning til hva de skal høre.

    -k
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Jeg tror du må la mangelen på svar tale for seg selv, knutinh.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    The Dude skrev:
    Ivaols skrev:
    Dette er selvsagt synsing fra din side.

    De komponentene du nevner finnes det ABX blindtester av med positivt resultat.

    Det gjør det ikke for kabler.
    Det blir selvsagt synsing fra din side.

    Ikke alle ABX tester publiseres, samt at ved en abx test av f.eks. en forsterker vil
    begge systemer ikke bli gitt like gunstige (ugunstige) arb. forhold.

    Det hele blir i grunnen litt Mikke Mus. Det finnes forskjell på kabler.

    Noen vet å sette pris på dette, andre ikke.

    Enhver ABX test utført av andre vil jeg aldri se på som noe annet en sysnsing fra
    vedkommende. Jeg sier ikke nødvendigvis verdiløs, men fremdeles synsing.
    For det første er det ikke synsing fra min side å si at det ikke foreligger ABX blindtester som påviser hørbare forskjeller mellom kabler. Sånn er det bare helt til noen hoster opp en ABX test som viser forskjeller.

    For det andre så er det feil å kalle resultatet fra en ABX blindtest som synsing, da vet du i tilfelle ikke hva en ABX blindtest er. Du kan gjerne si at resultatet ikke gjelder for deg eller for ditt utstyr og ditt rom. Det ville i tilfelle være vanskelig å argumentere i mot. Men resultatet fra de ABX blindtestene som foreligger til nå, klarer IKKE å detektere forskjell på kabler.
     
    N

    nb

    Gjest
    knutinh skrev:
    Du må gjerne vise at jeg tar feil ved å henvise til relevant forskning.

    Det er et yndet argument å hevde at "noen evner å sette pris på det, andre ikke", men i fraværet av bevis for at disse "flinke lytterne" faktisk hører forskjeller så kan vi ikke utelukke at rapportene handler om noe helt annet, som forventning til hva de skal høre.

    -k
    Tekniske argumenter er kun gyldige dersom en kabelprodusent kommer med de, ellers gjelds de dessverre ikke.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Fush skrev:
    Jeg tror du må la mangelen på svar tale for seg selv, knutinh.
    Eller ett annet alternativ, man gidder ikke hele tiden bedrive ordklöveri ned på komma nivå, leter man etter elektrotekniske/vitenskapelige avhandlinger/ diskusjonspartnere er kanskje ikke hfs rette forumet!?, det burde vel endel ha fått med seg etterhvert synes man....

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    nb skrev:
    knutinh skrev:
    Du må gjerne vise at jeg tar feil ved å henvise til relevant forskning.

    Det er et yndet argument å hevde at "noen evner å sette pris på det, andre ikke", men i fraværet av bevis for at disse "flinke lytterne" faktisk hører forskjeller så kan vi ikke utelukke at rapportene handler om noe helt annet, som forventning til hva de skal høre.

    -k
    Tekniske argumenter er kun gyldige dersom en kabelprodusent kommer med de, ellers gjelds de dessverre ikke.
    Kan du bevise dette? ;) ..

    mvh
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Siden denne fine tråden allerede er ødelagt, kunne kanskje Høvdingen lappet sammen Asbjbos innlegg og laget en sticker under tech-hjørnet? Lenge siden jeg har sett så gjennomarbeidet og lettleste tekniske innlegg her på sentralen.

    PS: Hva kommer det av at en helt ny forumbruker er så aggresiv og tydeligvis ute etter å ta en person? Frekkheter, usakligheter og personangrep gjør ikke HFS til et trivelig sted... Sjekk forøvrig ut http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17889.0.html punkt 1.
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    360
    Antall liker
    86
    om.s skrev:
    Fush skrev:
    Jeg tror du må la mangelen på svar tale for seg selv, knutinh.
    Eller ett annet alternativ, man gidder ikke hele tiden bedrive ordklöveri ned på komma nivå, leter man etter elektrotekniske/vitenskapelige avhandlinger/ diskusjonspartnere er kanskje ikke hfs rette forumet!?, det burde vel endel ha fått med seg etterhvert synes man....

    mvh
    Når trådstarter starter med spørsmålet: "Hvor gode kan høyttalerkabler bli?", må det vel nødvendigvis vises til litt teknisk data. Ellers ville vel svare være. "De kan bli kjmpe bra!"

    -Nex
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    om.s skrev:
    Eller ett annet alternativ, man gidder ikke hele tiden bedrive ordklöveri ned på komma nivå, leter man etter elektrotekniske/vitenskapelige avhandlinger/ diskusjonspartnere er kanskje ikke hfs rette forumet!?, det burde vel endel ha fått med seg etterhvert synes man....
    Hadde du hatt et skikkelig svar hadde du nok kommet med det.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Greven skrev:
    Siden denne fine tråden allerede er ødelagt, kunne kanskje Høvdingen lappet sammen Asbjbos innlegg og laget en sticker under tech-hjørnet? Lenge siden jeg har sett så gjennomarbeidet og lettleste tekniske innlegg her på sentralen.
    Her er jeg for engangs skyld enig med deg Greven :) ....

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Fush skrev:
    om.s skrev:
    Eller ett annet alternativ, man gidder ikke hele tiden bedrive ordklöveri ned på komma nivå, leter man etter elektrotekniske/vitenskapelige avhandlinger/ diskusjonspartnere er kanskje ikke hfs rette forumet!?, det burde vel endel ha fått med seg etterhvert synes man....
    Hadde du hatt et skikkelig svar hadde du nok kommet med det.
    Som du sikkert har (eller burde) ha fått med deg så er man her på entusiast nivå, på godt og ondt, hva som er ett "skikkelig" svar i denne sammenheng er jo relativt....

    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    om.s skrev:
    Tekniske argumenter er kun gyldige dersom en kabelprodusent kommer med de, ellers gjelds de dessverre ikke.
    Kan du bevise dette? ;) ..

    mvh
    [/quote]

    Du har jo ved gjentatte anledninger vist til Hr. Cardas sine papers, men jeg merket ingen større entusiasme for f.eks Rehsus sine utgreiinger om enkelte tema.
     

    lectronjh50

    Medlem
    Ble medlem
    22.12.2007
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Fush skrev:
    om.s skrev:
    Eller ett annet alternativ, man gidder ikke hele tiden bedrive ordklöveri ned på komma nivå, leter man etter elektrotekniske/vitenskapelige avhandlinger/ diskusjonspartnere er kanskje ikke hfs rette forumet!?, det burde vel endel ha fått med seg etterhvert synes man....
    Hadde du hatt et skikkelig svar hadde du nok kommet med det.
    Mens selve spørsmålsstillingen er det ikke så farlig med? Eller??

    Man høster som man sår
     
    O

    om.s

    Gjest
    nb skrev:
    om.s skrev:
    Tekniske argumenter er kun gyldige dersom en kabelprodusent kommer med de, ellers gjelds de dessverre ikke.
    Kan du bevise dette? ;) ..

    mvh
    Du har jo ved gjentatte anledninger vist til Hr. Cardas sine papers, men jeg merket ingen større entusiasme for f.eks Rehsus sine utgreiinger om enkelte tema.
    [/quote]

    Entusiasme har man senest gitt uttrykk for overfor Asbjbo´s poster, glimrende og lärende for en amatör, Rhesus sine utgreiinger er sikker ok de, men det er vel ingen bombe at jeg ikke deler alle hans synspunkter (om kabler), Hr Cardas er det vel ikke så unaturlig at jeg henviser til, da jeg opplever han både som en kunnskapsrik og nöktern mann hvis mine erfaringer samstemmer relativt godt med, "no big deal" dette vel?!

    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...jeg har også lært mye av web-siden til George Cardas, spesielt "Insights". Det virker som han vet hva han gjør, er ærlig om hva som er mer og mindre viktig, viser ikke til ukjente kvantefysiske fenomener, men oppgir derimot detaljerte (RLC) måledata på produktene. All-round nice guy, er det inntrykket man får.

    Så kan man eventuelt mene at mye av finjusteringen han holder på med ligger langt under "pirkegrensen", og mest dreier seg om forskjeller som nok kan måles, men neppe høres. Men det er en annen skål.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ivaols skrev:
    ...og fremdeles er det ingen som klarer å høre forskjell når øynene er lukket.

    Pussig.
    Hei!
    www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,7827.msg168399.html#msg168399


    <Jeg lar meg ikke overbevise om at kabler har den betydningen enkelte mener bare ved vitneprov.


    Nei vel.

    Her kommer et subjektivist innlegg som sikkert ikke bedrer det forholdet.

    Hjemme har vi et kinoanlegg (vi kan selvsagt spille vanlige CDer på det) med 4mm^2 standard Ohlson ledere til høyttalerene og et musikkanlegg hvor vi benytter Stereovox lsp-600c til høyttalerene. Hvorfor benytter vi forskjellige kabler i de to anleggene? For ordens skyld må det nevnes at musikkanlegget er av bedre kvalitet enn kinoanlegget. Jeg har sittet og lyttet på kinoanlegget – i tillegg har min kone sagt sin mening og så har hun kjørt ABX på meg. Vi klarer ikke å finne noen signifikant forskjell mellom Nordost Red Dawn og de før nevnte 4mm^2 standard Ohlson lederene. I musikkanlegget har vi gjort det samme. Våre ABX tester viser i dette tilfellet klare forskjeller – jeg er uten feil istand til å identifisere 4mm^2 standard Ohlson ledere, Nordost Red Dawn og Stereovox lsp 600c i vårt system med kjent musikk og det med signifikans. Merk – den eneste ukjente parameter er selve høyttalerkablen.

    En annen ting – og det jeg trodde var emnet for denne tråden – er innbrenning av kabler. Etter å ha søkt på nettet etter gode forklaringer finner jeg bare tullprat. Det finnes ikke et eneste whitepaper, ingen forskning eller annet som sier noe som helst annet enn at kabelinnbrenning er ren salgsgass.

    Sitat

    http://www.pymblehifi.com.au/NordostCableBurning.htm
    "It will burn-in loudspeaker cables, analog and digital interconnects, video cables and tone-arm cables. The unit has a timer function which allows cables to be burned-in for up to one week.


    Jeg fulgte linken, leste igjennom og kan ikke forstå annet enn at denne produsenten ikke stoler på egen fabrikasjon og produksjonsprosess. På den annen side - er det så grensesprengende synes det merkelig at de ikke "by default" behandler sine egne kabler med denne "maskinen" uten å tilby den til andre kabelmerker.

    Undertiden oppdages det selvsagt fenomener som ikke har en matematisk forklaringsmodel og man kan derfor ikke fortelle hva som er årsaken – men det som alltid er tilfelle med et slikt fenomen er at det kan reproduseres. Enhver som ønsker å teste/høre, eller på annen måte gjøre seg kjent med fenomenet, vil være i stand til det ved å følge en gitt prosedyre. Slik er det ikke med innbrenning av kabler – det finnes meg bekjent ikke en reproduserbar prosedyre som jeg kan benytte for å studere fenomenet.

    De som kjenner fenomenet bedre enn meg inviteres herved til å gi meg den fysiske forklaringen og til å forklare meg den reproduserbare prosedyren.

    Mvh.>

    Les gjerne hvilke spørsmål som deretter blir stilt ::)
    Kunne du høre lyden av (da forskjellen) i det kablene ble satt inn skiftet?
    Det er f... meg ikke lett dette her, når en i tillegg vet hvor tidkrevende det er og hvor mye som "forlanges" av enkelte (før de er fornøyd) eller dreier det seg om å ikke tro på hva vedkommende har hørt/gjort. edit: greid
    Mvh.KW
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hei.

    "Testen" du viser til KW er selvsagt interessant, men så lenge den står uten noen form for metodebeskrivelse fungerer det ikke som bevis for at det er forskjell.

    Grunnen er enkel. Det finnes mange missforståelser rundt ABX blindtesting. For å verifisere at det er gjort riktig må en kunne gå gjennom metoden i etterkant.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En teknisk fotnote: Simuleringene jeg viste lenger oppe i tråden viser spenningstapet en vei i kabelen, som 20 log (V2/V1), dvs gain loss. Det vil også være samme spenningstap på returen. Derfor blir spenningstapet ved høyttalerspolen det dobbelte av hva grafene viser. Siden tapet i kabelen er veldig lite sammenlignet med spenningsfallet over høyttalerspolen, blir tapet i gain ganske nøyaktig det dobbelte av hva grafene viser (endres med en faktor på 2,001-2,008). Dvs at et vist tap på f eks 0,01 dB i grafen blir 0,02 dB begge veier. Sier han, og tørker eggerester av fjeset. :-[

    Konsekvensen er at de "største" forskjellene går fra å være knapt hørbare (0,07 dB) til formodentlig hørbare (0,14 dB). Det gjelder forskjellen mellom generisk AWG 18 zip-wire (type Biltema) og Nordost Valhalla i flere forskjellige frekvensbånd. Forskjellen mellom f eks Kimber 4VS og Valhalla går fra 0,017 dB til 0,034 dB, som fortsatt er godt under det som vanligvis regnes som hørbart. Og da har vi ikke forsøkt å nivåmatche signalet for å kompensere for ulikheter i kabeltverrsnitt, bare plugget rett inn.

    Altså får man noe igjen for å gå opp fra 60 til 600 kr i kabelpris, men derfra til 60 000 skjer det fortsatt ikke stort.
     
    J

    jb_rasmussen

    Gjest
    asbjbo skrev:
    En teknisk fotnote: Simuleringene jeg viste lenger oppe i tråden viser spenningstapet en vei i kabelen, som 20 log (V2/V1), dvs gain loss. Det vil også være samme spenningstap på returen. Derfor blir spenningstapet ved høyttalerspolen det dobbelte av hva grafene viser. Siden tapet i kabelen er veldig lite sammenlignet med spenningsfallet over høyttalerspolen, blir tapet i gain ganske nøyaktig det dobbelte av hva grafene viser (endres med en faktor på 2,001-2,008). Dvs at et vist tap på f eks 0,01 dB i grafen blir 0,02 dB begge veier. Sier han, og tørker eggerester av fjeset. :-[

    Konsekvensen er at de "største" forskjellene går fra å være knapt hørbare (0,07 dB) til formodentlig hørbare (0,14 dB). Det gjelder forskjellen mellom generisk AWG 18 zip-wire (type Biltema) og Nordost Valhalla i flere forskjellige frekvensbånd. Forskjellen mellom f eks Kimber 4VS og Valhalla går fra 0,017 dB til 0,034 dB, som fortsatt er godt under det som vanligvis regnes som hørbart. Og da har vi ikke forsøkt å nivåmatche signalet for å kompensere for ulikheter i kabeltverrsnitt, bare plugget rett inn.

    Altså får man noe igjen for å gå opp fra 60 til 600 kr i kabelpris, men derfra til 60 000 skjer det fortsatt ikke stort.
    Hej igen, jeg håber vi senere kan teste på den metode jeg tidligere har skitsere op her under denne
    tråd, da er jeg ikke sikker på at forskellene er så små som simuleringen og beregningerne her viser.

    For i mine øre er forskellen mellem foreksempel tara labs Axico( solid core Cu)og Crystal Connect ( nyeste metal teknologi( sølv overtrukket m guld i en kold valsnings proses) BETYDELIGE.

    SÅ BETYDELIGE AT DET HØJST SANDSYNLIG VIL VÆRE DOCUMENTERBAR PÅ MÅLINGER.

    Supjektiv spiller BLA. Crystal Cablerne højere en foreksempel vanlige kabler a Cu, Men det vil kunne bekræftiges a den måle metode fore slået a undertegnede.

    Mvh. Johnny Rasmussen :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    jb_rasmussen skrev:
    Hej igen, jeg håber vi senere kan teste på den metode jeg tidligere har skitsere op her under denne tråd,da er jeg ikke sikker på at forskellene er så små som simuleringen og beregningerne her viser.
    Det må vi få til. Jeg merker meg også at rankingen i disse simuleringene stemmer godt med de subjektive beskrivelsene, også fra folk som tydeligvis har bedre ører enn meg. Det er jo ingen bombe at en Kimber er bedre enn noe fra Biltema, og heller ikke at en Nordost Valhalla er enda litt bedre. Jeg mener fortsatt at disse bittesmå forskjellene er latterlig overpriset, men har faktisk fått litt mer respekt for at det kan være mulig å høre veldig små forskjeller gjennom denne tråden.

    I en annen tråd (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19016.msg364818.html#msg364818) gjorde jeg en tilsvarende simulering av en DIY-variant av Anticables, og fant at denne fulgte Valhalla gjennom hele frekvensbåndet, men med et ørlite løft oppe rundt 9 kHz. Hvis det er mulig å høre så små forskjeller, kan jeg også forstå at denne får så entusiastisk mottagelse fra mange subjektivister. Jevn gjennom hele mellomtonen, med en ørliten nyanse ekstra "luft" og utklingning i overtonene, kanskje også litt mer "detaljert" og litt bedre "plassering i lydbildet". Kvalitativt stemmer simuleringen faktisk bra overens med den subjektive beskrivelsen i Positive Feedback: http://www.positive-feedback.com/Issue18/anticables.htm. At man kan lage sitt eget sett for under 500 kroner gjør den ikke dårligere, synes nå jeg.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Synes du gjør en svært interessant og tillitsvekkende jobb her asbjbo!

    Nesten så jeg vurderer å kvitte meg med de svære, blytunge, stive og stygge 24 kvadrat mm jeg har med solid core til hver høyttaler, til fordel for de nette og små høyttalerledningene du beskriver i den andre tråden ;D ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn