Ok.asbjbo skrev:Det har ikke jeg sagt, skrevet, eller ment. Har man prøvd seg frem noen år, vil jeg da håpe at dette har gitt en realistisk oppfatning av hva som er mulig å få til med et kabelbytte og hva som ikke er det. Hvis noen likevel, etter mange års erfaring, fortsatt tror de kan løse betydelige avvik i lytterom eller høyttalere med å bytte til den neste super-duper-kabelen til mange ti-tusener, vel, da kan jo din beskrivelse ha noe for seg.SAL skrev:Ærlig talt, tenk igjennom den sammenligningen med bil en gang til! Rykk tilbake til start....... ???
Så du tror det er nybegynnerne du må verne om så de ikke blir lurt av kabelmarkedet, hva med alle de som har holdt på i mange år? Nei, vi er jo bare dumme..........
Jeg synes likevel om.s hadde en riktigere og mer konstruktiv innfallsvinkel da han skrev at:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18749.msg362096.html#msg362096...det er vel det en som meg ville kalt å hente inn den berømte prikken over ién i systemet, og det er jo ett absolutt relativt subjektivt prioriterings spm
Poenget med den "bil-sammenligningen" var å vise hvor dumt det blir når en bransjeaktør hevder at målinger, i største almenhet, skal man ikke stole på, for de kan ikke brukes til noe som helst. Når en bransjeaktør (som har personlig økonomisk interesse i saken) legger frem et slikt argument, så er det lett å tenke at argumentet er vikarierende, og lett å mistenke at produktene vedkommende selger ikke ville tåle en nærmere analyse. NB: Jeg vil ikke beskylde JR eller hans produkter for noe som helst, og har ikke hørt produktene han selger (jeg går ut fra at de er aldeles utmerkede), men et slikt argument slår altså tilbake på ham selv så det griner etter. Hvilket var mitt poeng.
Godt forslag, det der med å rykke tilbake til start. Jeg tror jeg skal ta deg på ordet og klaske sammen noen Spice-modeller av en strømkabel og en signalkabel. For det var vel det du mente, å starte analysen der strøm og signal kommer inn til apparatet, var det ikke? Arbeidshypotesen er at det vil vise mye mindre forskjeller enn mellom høyttalerkabler.
Synes fremdeles bil-greia er ekstrem, målinger på bil er ikke inntrykk/følelser! Når det gjelder hi-fi gjelder mye annet etter min mening, smak og behag, lyttetrening, hørsel,dagsform osv... Men det sørger jo for at folk har div. forum som hobby og det er jo fint...