Hvor viktig er egentlig drivverket på en platespiller?

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Har over mer enn 30 år hatt en lang rekke platespillere, armer, pickuper og riaa.
En enkel logikk er: Der du hører størst variasjon er det størst kvalitetsforskjell og mest og hente. Pickupen gjør lydmessig størst forskjell i utgangspunktet.

Uten en tonalt nøytral pickup vil du aldri oppnå god lyd. Det nytter ikke å matche seg til god lyd på den måten. Man introduserer bare mye egenlyd ved å prøve å kompensere med motsatte feil lenger utover i kjeden.

Passasjerer som ikke er med når toget går fra perrongen kan ikke komme med senere. Den som forstår dette sparer utrolig mye penger.

Pickupen må stå i en arm som passer. En god pickup med mykt oppheng kan ikke plasseres i en tung arm. Da vil nålen slenge fra side til side i platerillen fordi opphenget til nålen flytter vekten av armen frem og tilbake. Armen må også ha et godt lager og være død/dempet.

Armer som har vibrasjoner overfører disse til pickupen og du får dette ut av høytalerene. Mange liker vibrasjonene og tror det er riktig. "Mye mer i toppen med denne armen".

Når du er sikker på at du har en nøytral pickup og god arm er det viktig å ha et godt drivverk. Fete drivverk gir stor eierglede, men mange dyre er dårlige. Vibrasjoner og støy forandrer lyden. Dette er ikke smak og behag, som noen trøster seg med. Det er feil.

Enorme summer er ikke nødvendig å bruke, men styr unna det billigste og se etter sunne konstruksjoner. Vekt er en fordel. Akryltallerkener ringer. Styr unna.

Riaa er ganske kompliserte. For under 10K får du en god en. Kjøp en Riaa med lav forvrengning som kan impedanstilpasses til PU. Sistnevnte er et must.

Mvh
Final
hva er så ett godt drivverk ? er min avid diva spll ett godt driverk f.eks ? spør bare fordi at jeg ikke har erfaring med mange platespillere
og jeg skal ikke bli sur hvis du tvert sier nei, kom gjerne med eksempler på gode drivverk som ikke koster 100 k, men kanskje i mer levelige prisklasser som f.eks fra 10 k og oppover ?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.869
Torget vurderinger
1
.. Armen gir også skjerming og jordreferanse for pickup og signalkabler og kan dermed påvirke støy, og derigjennom opplevd detaljrikdom og dynamikk.
...
Jeg er ikke helt sikker på hva du egentlig skriver her. Jord og jord kan være så mangt. Armen bør behandles som chassisjord, ikke signaljord. Jord ift signalet fra PU, dvs signaljord, bør først defineres på inngangen til RIAA (evt stepup). Tilsvarende bør skjermingen ikke kobles sammen med signalet før på inngangen til RIAA. REGA-armer roter dette til med å koble signal jord sammen med chassis og skjerm.

mvh
KJ

M

mfufu

Gjest
hva er så ett godt drivverk ? er min avid diva spll ett godt driverk f.eks ? spør bare fordi at jeg ikke har erfaring med mange platespillere
og jeg skal ikke bli sur hvis du tvert sier nei, kom gjerne med eksempler på gode drivverk som ikke koster 100 k, men kanskje i mer levelige prisklasser som f.eks fra 10 k og oppover ?
Kunne vært interessant og fått eksempler på gode drivverk innenfor 10-30k prisklassen ja.
Er farlig og være på Hifisentralen (ihverfall for lommeboken), blir så inspirert av alle erfaringene i innleggene at jeg føler jeg har lyst og starte lytterunde og handle nå, før jeg egentlig er "klar" :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tre gode drivverk: Clearaudio Solution og Champion (er no erstatta av nye modellar) - dønn nøytralt
Nottingham Interspace og Hyperspace - fantastisk stille, "svart bakgrunn", som mange likar å kalle det
VPI Scoutmaster og SSM : Mine favorittar (litt subjektiv, men dette er spelarar med ei dynamisk attgjeving som det gnistrar av)

Andre utmerka alternativ finnest også i prissegmentet, men desse tre tykkjer eg er dei kjekkaste.

Når ein skal ha arm til desse, er det mykje interessant som kan skje.....
Og armen skal helst vere veldig god til pickupen din.....
Det same gjeld riaa-trinnet....

Z

Zomby_Woof

Gjest
.. Armen gir også skjerming og jordreferanse for pickup og signalkabler og kan dermed påvirke støy, og derigjennom opplevd detaljrikdom og dynamikk.
...
Jeg er ikke helt sikker på hva du egentlig skriver her. Jord og jord kan være så mangt. Armen bør behandles som chassisjord, ikke signaljord. Jord ift signalet fra PU, dvs signaljord, bør først defineres på inngangen til RIAA (evt stepup). Tilsvarende bør skjermingen ikke kobles sammen med signalet før på inngangen til RIAA. REGA-armer roter dette til med å koble signal jord sammen med chassis og skjerm.

mvh
KJ
Klønete formulert av meg. Mener akkurat det du sier. Og her er det variasjoner. Skjermingen svekkes for eksempel (eller blir helt borte) der armkablene kommer ut av armrøret. Dette gjelder for eksempel 'rotterumpa' på VPI, og en lang rekke tangendialarmer med lange, løse uskjermede kabler. Enkelte varianter av phonopluggovergangsaker kan også bli litt merkelig med tanke på skjerming og så videre. Jeg har aldri hatt noe mer stille enn min Feickert/SME. Det vil si, mine tidligere spillere hadde langt mer støy alle sammen (de siste to var Rega og VPI).

Sist redigert av en moderator:

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.379
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Ettersom mitt drivverk er nevnt her, kan jeg tillegge att ett bytte av arm fra orginal til G.Phantom er både dyrt og bra! Men då blir armen god nokk til pickupen

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.775
Sted
Smurfeland
Tre gode drivverk: Clearaudio Solution og Champion (er no erstatta av nye modellar) - dønn nøytralt
Nottingham Interspace og Hyperspace - fantastisk stille, "svart bakgrunn", som mange likar å kalle det
VPI Scoutmaster og SSM : Mine favorittar (litt subjektiv, men dette er spelarar med ei dynamisk attgjeving som det gnistrar av)

Andre utmerka alternativ finnest også i prissegmentet, men desse tre tykkjer eg er dei kjekkaste.

Når ein skal ha arm til desse, er det mykje interessant som kan skje.....
Og armen skal helst vere veldig god til pickupen din.....
Det same gjeld riaa-trinnet....
Siden du nevner VPI, er det ikke greit å bare satse på deres egne armer, eller regnes ikke disse som særlig gode?

Lurer også litt på grunnen til at Rega anbefales over en lav sko i 10k leiet, men ingen nevner VPI Traveler som later til å være en langt mer solid konstruksjon.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.084
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Lurer også litt på grunnen til at Rega anbefales over en lav sko i 10k leiet, men ingen nevner VPI Traveler som later til å være en langt mer solid konstruksjon.

For ikke å snakke om DD spillere?

mvh

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.775
Sted
Smurfeland
Er det mange audiofile DD spillere i 10k leiet? Isåfall er det kanskje litt merkelig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Siden du nevner VPI, er det ikke greit å bare satse på deres egne armer, eller regnes ikke disse som særlig gode?

JMW-armane er gode. Eg gav opp draumen om ein tangentalarm på VPI-spelaren SSM, og har no ein JMW 9 Signature, som er er godt tilfreds med (sjølv om eg har ein ganske vanleg Dynavector DV10x5 som referanse. Har prøvd langt dyrare - og betre pickupar i armen, men 10x5 fungerar eigentleg svært godt.)

Får vel linke til omtale av spelaren eg enda opp med. Dette var fyrsteutgåva. Seinare oppgraderte eg med Rimdrive (som i prinsippet fungerar som eit mellomhjul. Endringa vart endå betre dynamikk, men vanskelegare å sette opp spelaren skikkeleg. Eg vart likevel så fornøgd med dynamikken at det ikkje var å tenkje på å gå tilbake til rein reimdrift): http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/281-vpi-ssm-super-scoutmaster

Dei fleste pickupar har oppført seg akseptabelt og endå likare. Men desse unipivoterande armane kan vere litt vanskelege å få til.

Dei er laga på ein svært enkel måte, som fungerer bra, om enn ikkje med alle pickupar. Rudi er inne på at verkeleg gode armar greier å arbeide med pickupar som ligg langt utanfor det optimale når det gjeld kompllianse og effektiv masse. Men eg har opplevd at JMW ikkje fiksar einskilde. T.d. Denon 103. Denne har Rudi fått godt til, både med Graham Phantom (som er unipivoterande a la JMW) og SME V. Rudi gjer så grundige samanlikningar at det er svært lærerikt å lese kva han skriv om armane sitt særpreg (her basert på Lyra- og Benz-pickupar): http://www.hifisentralen.no/forumet...r/66701-graham-enginering-oethe-phantoma.html
Svært få tek seg jobben med å teste ut slike sublime detaljar som Rudi, så det er eit "røvarkjøp" å få lese dette gratis.

Du ser at det krevst litt å justere ting skikkeleg, når ein skal jobbe i eliteserien. Pickupane til Rudi funkar veldig godt i billegarmar, og eg vil påstå at t.d. ein Benz LP (som eg sjølv har testa) gjer ein fantastisk jobb i både ein Rega- og ein JMW-arm. Men der er meir å hente, ver berre budd på å betale høg pris for armen, og gjere ein nøyaktig og tidkrevjande jobb med rigginga.

Eg har diverre ikkje testa Traveller. Eg går ut frå at han er nesten like god som ein Scout. Har lyst til å gjere litt samanlikningar mellom dei ulike modellane til VPI, for eg har ein mistanke om at nyaste generasjon....vel, at dei tidlegare ikkje var så verst, dei heller, for å seie det forsiktig....

Rega er veldig bra til prisen. Det same var den utgådde Technics SL 1200 og slektningane deira. Dette var spelarane eg tilrådde før, alt etter kva slags lyd folk var på jakt etter. Ein Rega med Dynavector-pickup er alltid ein god match. Og SL 1200 kombinert med ein Denon (og ein passande riaa), er alltid hyggjeleg.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.283
Sted
Oslo
Utmerket svar fra Arve. JMW arm har jeg hatt i årevis. Nærmest "unbeatable".

mvh

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Z

Zomby_Woof

Gjest
@ Arve og oct: VPI'ene er riktig fine. Dog kjenner jeg meg temmelig skråsikker på at de ikke kommer opp mot min nye SME 312S. ;)

Ellers er de ikke noe jeg vil anbefale til nybegynner som ikke er litt 'tekniske' av seg. De er fiklete å justere. For eksempel gir de varierende azimut over platesiden. Ledningen som kommer opp av armhuset spenner mot, og mer innover på plata slik at azimut endrer seg. Graham er også unipivot, men har løst dette med en magnetisk stabilisering.

Edit: @ Jim.I.: Har ikke prøvd, men den ser klart ut som en dramatisk forenkling av prosessen. Dog gjør de ingen ting i forhold til den varierende azimut'n. Man må fortsatt justere seg inn på midten av platesidene, i håp om lik 'maksfeil' i begge endene.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Har ikke hatt noen problem med endret Azimut, har sjekket dette både visulet, ørene og Fozgometer. Men tvinner du kabelen som VPI anbefalte så vil den vrenge seg på vei inn, jeg har aldri tvinnet kabelen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvilken har du? På min 9sig (med Valhalla), var det helt klart endring. Den helte innover på starten av siden og utover på slutten, lett synlig med det blotte øye og det medfølgende aluminiumsrøret. Greia er at innfestingen av 'rotterumpa' ligger høyere enn lagerpunktet og pickupen. Dette er jo antiskatefunksjonen på VPI (om man bruker fiskesnøret, så er det et tillegg.). Jo lenger inn, jo mer trykk. Dermed vil armen rotere littegrann medurs sett forfra. Min gjorde i hvert fall det, og jeg blir forbauset om det var bare min.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
12.7 m/Valhalla. Jeg har flere armrør og har ikke problemer med noen men som sagt da den var ny fulgte jeg manualen ang. antiskating og da vrengte den seg, nå har jeg kabelen "nøytralt" og det spillere som en drøm. Men som sagt; den Soundsmith`en gjør at hvem som helst fikser en VPI arm, for jeg er enig med deg at det kan være trøbblete å få til det ene parameteret uten å kødde til det andre...

Bruker en denne el.l. sammen med røret så er det lett å sjekke det visuelt.

AMILLVTABLOCK.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg ser egentlig ikke helt hvordan du får Valhalla til å bli 'nøytral'? Jeg monterte min i så lite spenn/vridning som det lot seg gjøre (roterte den til den traff vinkelen på kontakten, ikke mer). Ellers kan jeg lett se for meg at det blir mindre med 12-tommer'n. Mindre offset, mindre antiskate, høyere masse på armen. Det skulle antageligvis ende med en mer stabil arm til slutt. Fin den akrylsaken med streker (men var ikke den fryktelig dyr?). Jeg juksa med et kredittkort og en stripe trikkertape i riktig høyde. ;)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Puristen: Se litt på hva jeg- og GB- har skrevet om emnet. Så skjønner du at det finnes forskjellige - ofte diametralt motsatte- vis å konstruere topp drivverk på. Rega gjør det på en måte, Linn og Transrotor på en annen..Flytende eller fast oppheng, liten eller stor masse..alt beror på konstruktørens filosofi og valg. Men fakta er at stabilitet, samspill og match er like viktig uansett hvilket system du skal sette sammen i Hi-Fi- og i resten av livets puslespill.

• Liker
Reaksjoner: ptb

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Puristen: Se litt på hva jeg- og GB- har skrevet om emnet. Så skjønner du at det finnes forskjellige - ofte diametralt motsatte- vis å konstruere topp drivverk på. Rega gjør det på en måte, Linn og Transrotor på en annen..Flytende eller fast oppheng, liten eller stor masse..alt beror på konstruktørens filosofi og valg. Men fakta er at stabilitet, samspill og match er like viktig uansett hvilket system du skal sette sammen i Hi-Fi- og i resten av livets puslespill.

Klinkende klart :enig.

Virker dog som Rega rimeligere spillere er noe oppskrytt her på landet...

Tysk presse gir f.eks nye RP8 kanonomtale. Omtrent som Linn Majik i poeng for lyd. P9 i sin tid tilsvarende.
Men Rega spillere er vel ikke noe å bytte armer på annet enn til OL .?
Da forsvinner mye av sjarmen for oss gubber m hyllene full av armer....

Ellers må jeg si at RP 8 har sjarmert meg i senk. Men hvor skal man gjemme kabinettet for kona når man bruker bare skjelettet. .?

Siden jeg er inne på Tyske media så får også VPI SCOUT strålende omtale, og også Traveller i sin prisklasse. (Transrotor er selvfølgelig stor og sterk der nede. )

mvh Huldra, som må oppdatere seg på Regatråden.....

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Takk for den! Jeg liker dem lette, Huldra! Lette, raske og livlige som en F1-bil..og karbonfiber er også ultrastivt..Det er lettere for en mann med begrensa fysisk styrke å jobbe med dem også..topp verk er de, alle Regaer- og VPIer, Michells, Avids, Linns...you name them. Det er sjarmen med utvalget- alt passer ikke alle, og generasjoner tenker ulikt, Derfor er- og bør utvalget være- stort. Materialvalg og pris henger ofte sammen, og til pris har Roy bestandig brukt materialer over gjennomsnittet- med solide mekaniske løsninger og gjennomtenkt dem skikkelig før man satte dem i produksjon..det er altså flere som gjør, men på annen måte.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Huldra: Har du hyllene fulle av armer? Da er det bare å slanke ned utvalget, og begynne å tenke RIAA for penga som kommer inn..tror du kommer til å like nye Aria..hehe--. Selger du unna alle, havner du jo fort oppe på Ios Reference, Bladelius Heimdal, Plinius Koru eller ASR..Hvor er forresten Bladeliusampen din? Har du fortsatt CDQ?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.555
Torget vurderinger
2
Det er laaangt mellom platespillerne i real life som har målt akspetabelt wow og flutter,dvs hastighetsvariasjon..Ingen ting er verre enn å høre på en laaaoooaung tone. Det kan hverken,arm,pu eller RIAA rette opp. På rockemusikke merkes det ikke så godt men prøv fløyte ,orgel eller piano med lange toner. En hastighetsvariasjon på 0,1% er godt hørbar.
Informasjonen ang dette fra leverandører er minimal,så sjekk uavhengige målinger i tyske hifiblader eller http://www.milleraudioresearch.com/avtech/index.html.
Få av dagens spillere har flytende/fjærende oppheng og er således uegnet hvis man skal danse eller trampe takten på tregulv osv,

måling av gammel Dual spiller. Toppen i de nederste kurvene skal være så smal og spiss som mulig med bratte sider /smale skuldre..
http://www.milleraudioresearch.com/download2013/reports/feb13/dual_csS505_2_(vintage).html

Capture.JPG

Godkjent såvidt,mens denne nytmotens ikke er noe bedre, snarere tvert imot:Claro Audio Clarity Dual turntable.

http://www.claro-audio.co.uk/claro_newsite/blog/hi-fi-choice-editors-choice/

..når det ble testet av søsterbladet Hifi News for November 2013 utgaven.

Capture.JPG

Sist redigert:
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Jeg ser egentlig ikke helt hvordan du får Valhalla til å bli 'nøytral'? Jeg monterte min i så lite spenn/vridning som det lot seg gjøre (roterte den til den traff vinkelen på kontakten, ikke mer). Ellers kan jeg lett se for meg at det blir mindre med 12-tommer'n. Mindre offset, mindre antiskate, høyere masse på armen. Det skulle antageligvis ende med en mer stabil arm til slutt. Fin den akrylsaken med streker (men var ikke den fryktelig dyr?). Jeg juksa med et kredittkort og en stripe trikkertape i riktig høyde. ;)
Ja den er (altfor..) dyr, det var derfor jeg skrev el.l....:)

Den beste måten å justere Azimuth på som jeg har erfart er å bruke et Fozgometer fra Musical Surroundings. Bør brukes med en skikkelig testplate som f.eks. AP sin.
Veldig enkelt å bruke og man får resultatet servert; enten så er det riktig eller så er det ikke. Jeg tror det er ganske mange der ute som mener at arm/PU er satt opp 100% som hadde fått seg en liten overraskelse hvis man hadde sjekket med et FM. Mange har P/U`er til 20-40k og det som "verre" er og da er ikke 1900,- mye å bruke for å få max ut av utstyret sitt.

MUSICAL SURROUNDINGS FOSGATE FOZGOMETER AZIMUTH RANGE METER-Elusive Disc

http://www.elusivedisc.com/ANALOGUE-PRODUCTIONS-ULTIMATE-ANALOG-TEST-180g-LP/productinfo/APLPTEST/

fosgate/fozgometer

fosarm.jpg

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Huldra: Har du hyllene fulle av armer? Da er det bare å slanke ned utvalget, og begynne å tenke RIAA for penga som kommer inn..tror du kommer til å like nye Aria..hehe--. Selger du unna alle, havner du jo fort oppe på Ios Reference, Bladelius Heimdal, Plinius Koru eller ASR..Hvor er forresten Bladeliusampen din? Har du fortsatt CDQ?
Audittor: Bygger i bredden.Carbon er kult, 9cc venter på plass i orakelet.

Kjøper, selger ikke ;)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.876
Torget vurderinger
1
Finnes det i det hele tatt platespillere i dag med hørbar wow og flutter?
Spacedecken min har ikke flytende oppheng men er kanskje den mest immune platespilleren jeg har hatt med hensyn til påvirkning fra ytre vibrasjoner. Ja, jeg har tregulv....

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Huldra: Da håper jeg du mente at CC skal i Oracle-spilleren din..RP8 trenger langt fra noe armskift..

V

vredensgnag

Gjest
Det beste er å begynne med en fantastisk dyr platespiller, gjerne rundt millionen, og så jobbe seg nedover til billigere drivverk og kombinasjoner. Så lenge det høres like godt ut, så er du på rett vei, inntil du endelig merker at det blir litt dårligere. Der kan du stanse.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Så noen hadde postet noen data, dette er en Micro Seiki BL-77 , 30 år gammel, målt med Feickert sin single test skive. Skal se om jeg kan få kjøpt AP eller HiFiNews sin, må ha en 3150 hz testtone for Platterapp.
Denne single er ok for å prøve men ikke helt god sentrert. Feickert nevner noe om at data helst skal være under 0,2%.

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Som sies her oppe- en platespiller er et system i seg selv. Uten stabilitet og samspill får du ikke utnytta noen av de fire delene man har delt enheten opp i! SAMME går for Hi-Fi generelt! På en platespiller er hele nøkkelen til Hi-Fisuksess- match- destillert ned i ett enkelt apparat. Mitt spørsmål er heller: Sett i lys av ovennevnte faktum- hvorfor er det da så vanskelig for to tredeler av oss Hi-Fister å overføre samme tankegang til hele systemet. Det er ikke sånn at et gitt produkt går overens med et annet i system, nemlig..de av oss som har skjønt det, har fortsatt en jobb med å gi inn med teskje..hehe..jeg anser den delen rimelig givende selv, iallefall- man skal dele erfaringer..

Så hva består kjeden din av ? Helt konkret... Og hvordan har du kommet frem til at disse komponentene du har passer så bra i sammen ?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
.. Mitt syn på match har jeg beskrevet i flere tråder, HCS. Men jeg bruker en kombinasjon av Rega, Ortofon og van den Hul..såpass kan jeg si.

• Liker
Reaksjoner: HCS

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Huldra: Da håper jeg du mente at CC skal i Oracle-spilleren din..RP8 trenger langt fra noe armskift..
CC skal selvfølgelig i Oracle, når jeg får den til. Har dempekit fra Paris også.

RP8 fikk jeg dessverre ikke kjøpt. Et uheldig pl.sp. Bruktkjøp har ødelagt den muligheten.

Men hylla står klar på veggen, m en TD 150 på ;)

mvh Huldra

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Huldra: Endelig en som har skjønt hvordan man får ut det beste av 9cc..hold den unna nyere østerrikske verk..Det er en knall arm sålenge den får litt drivverks- og dempehjelp, nemlig:cool: (som Oracle har skjønt!) Og du får dempekitet til å passe ? Har du planer om en RP, da??

Sist redigert:

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Huldra: Endelig en som har skjønt hvordan man får ut det beste av 9cc..det er en knall arm sålenge den får litt drivverks- og dempehjelp, nemlig:cool: Og du får dempekitet til å passe på Delphi? Har du planer om en RP, da??
Dempekittet er til cc. Det som Oracle lagde til Paris. Drømmer så om en Rød RP8 PÅ vegghengt stativ ved siden av Transrotor B-)
Da blir det F1.hehe
Bor i tre etasjer og vinyl i alle. Uheldig m en del bruktkjøp, men flaks m kona. Hadde vinyl på soverommet i 15 år uten en eneste klage! :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Veit..Den blir dyr, du..Rega lager RP8 kun i naturellfinish- altså svart! Har vært heldig med forloveden selv, jeg..hu er like opptatt av Hi-Fi som meg..

Sist redigert:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Drivverket MÅ logisk sett være viktigst. Prøv å tegn en rett linje på frihånd uten linjal....
Mao; ingenting hjelper om ikke hastigheten er konstant. Og så er det veldig mye mere med drivverket også selvsagt.
MEN, du kommer heller ikke langt med en dårlig arm, pu, kabel eller riaa heller....

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Den blir dyr, du..Rega lager RP8 kun i naturellfinish- altså svart! Har vært heldig med forloveden selv, jeg..hu er like opptatt av Hi-Fi som meg..

Jeg har kontakter i lakkeringsbransjen ;)

Det blir for mye svart og kvitt her. Kvitt eller dobbelt også!

Og plei den dama godt!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Drivverket MÅ logisk sett være viktigst. Prøv å tegn en rett linje på frihånd uten linjal....
Mao; ingenting hjelper om ikke hastigheten er konstant. Og så er det veldig mye mere med drivverket også selvsagt.
MEN, du kommer heller ikke langt med en dårlig arm, pu, kabel eller riaa heller....
Jeg synes ikke dette er det minste logisk. En søkt analogi i beste fall. Du kan like gjerne si at armen er viktigst fordi du ellers måtte holdt pickupen i hånda, eller at RIAA'en er viktigst fordi du uten den ville hatt 40-60 dB for lite forstering totalt sett, bassen forsterket 20 db for lite, og diskanten 20 dB for mye (relativt til mellomtonen). Eller du kunne sagt at pickupen er viktigst fordi man ellers måtte.. ja.. hvordan skulle man løst det?

Uten alle elementene på plass lar det seg ganske enkelt ikke gjøre å spille plater. Det som er interessant er hvilke komponenter som farger lyden i praksis, hvordan, hvor mye, i hvilken grad dette påvirker opplevelsen av musikk, og hva det koster å redusere fargingen fra enkeltdelene til et levelig nivå. Den enkle svart/hvitt-logikken er til mindre hjelp enn praktisk erfaring.

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn