hva er så ett godt drivverk ? er min avid diva spll ett godt driverk f.eks ? spør bare fordi at jeg ikke har erfaring med mange platespillereHar over mer enn 30 år hatt en lang rekke platespillere, armer, pickuper og riaa.
En enkel logikk er: Der du hører størst variasjon er det størst kvalitetsforskjell og mest og hente. Pickupen gjør lydmessig størst forskjell i utgangspunktet.
Uten en tonalt nøytral pickup vil du aldri oppnå god lyd. Det nytter ikke å matche seg til god lyd på den måten. Man introduserer bare mye egenlyd ved å prøve å kompensere med motsatte feil lenger utover i kjeden.
Passasjerer som ikke er med når toget går fra perrongen kan ikke komme med senere. Den som forstår dette sparer utrolig mye penger.
Pickupen må stå i en arm som passer. En god pickup med mykt oppheng kan ikke plasseres i en tung arm. Da vil nålen slenge fra side til side i platerillen fordi opphenget til nålen flytter vekten av armen frem og tilbake. Armen må også ha et godt lager og være død/dempet.
Armer som har vibrasjoner overfører disse til pickupen og du får dette ut av høytalerene. Mange liker vibrasjonene og tror det er riktig. "Mye mer i toppen med denne armen".
Når du er sikker på at du har en nøytral pickup og god arm er det viktig å ha et godt drivverk. Fete drivverk gir stor eierglede, men mange dyre er dårlige. Vibrasjoner og støy forandrer lyden. Dette er ikke smak og behag, som noen trøster seg med. Det er feil.
Enorme summer er ikke nødvendig å bruke, men styr unna det billigste og se etter sunne konstruksjoner. Vekt er en fordel. Akryltallerkener ringer. Styr unna.
Riaa er ganske kompliserte. For under 10K får du en god en. Kjøp en Riaa med lav forvrengning som kan impedanstilpasses til PU. Sistnevnte er et must.
Mvh
Final
og jeg skal ikke bli sur hvis du tvert sier nei, kom gjerne med eksempler på gode drivverk som ikke koster 100 k, men kanskje i mer levelige prisklasser som f.eks fra 10 k og oppover ?